Kopen of niet? Vooraad bij 5 verschillende autobedrijven in 1,5 jaar

A

Anoniem

Guest
Beste,

Ik sta op het punt een VW Golf Variant 1.0 115pk TSI uit maart 2017 te kopen.
Ik heb voor de zekerheid nog een autorapport uitgedraaid op Autoweek. Hierbij valt me het volgende op:

datum eigenaar actie dagen in bezit

mrt-17 leasemaatschappij verkoop 529
aug-18 autobedrijf in bedrijfsvoorraad 12
sep-18 autobedrijf in bedrijfsvoorraad 485
jan-20 autobedrijf in bedrijfsvoorraad 70
mrt-20 autobedrijf in bedrijfsvoorraad 10
mrt-20 autobedrijf in bedrijfsvoorraad 12

kort samengevat:
- de auto heeft 1 -lease-gebruiker gehad en heeft zo te lezen 76.000km binnen 1,5 jaar gereden.
- vervolgens heeft de auto vermoedelijk 1,5 jaar stilgestaan bij 5(!) verschillende dealers geweest.

Mijn vraag hierbij:
- Kan het kwaad dat de motor zoveel km's heeft gemaakt de eerste 18 maanden, mits goed onderhouden? (Onderhoudsboekje is aanwezig)
- Kan het kwaad de motor vervolgens 1,5 jaar stilstaat??
- Moet ik me zorgen maken dat de auto door 4 verschillende handelaren is doorverkocht, en bij 3 van hen (heel) kort is bezit is geweest?

Ik ga de dealer hier uiteraard over bellen, maar als jullie input of tips/tricks hebben bij dit gesprek zou dat ons enorm helpen!

mvg, Koen

76.000 is toch niet veel kilometers?

Sterker nog; 76.000 km in 1,5 jaar heeft de motor minder geleden dan 76.000 km in 10 jaar. Als het onderhoud gewoon uitgevoerd is, helemaal prima toch?

En de voorraad, dat gebeurd toch wel vaker bij veel auto's? Er word vaak tussen bedrijven geschoven met auto's. Dan staat hij bij de leasemaatschappij op voorraad, dan word hij verschoven naar een occasionplatform voor ex leaseauto's. Dan word hij misschien naar een andere locatie gebracht of over genomen door een ander bedrijf.

Het is wel iets om na te vragen (ik vraag mij af of de verkopende partij dit nog allemaal kan achterhalen) maar niet per definitie een no-go.

Autobedrijven willen graag een optimale mix van occasions hebben en daarom word er nog wel eens geschoven. En zelfs tussen locaties (van het zelfde bedrijf) kan het resulteren dat het lijkt alsof ze bij een ander bedrijf zijn gekomen maar feitelijk het zelfde bedrijf is, alleen een andere bedrijfsvoorraad, beetje afhankelijk van welk bedrijf.

Ik vind het zo kort in de bedrijfsvoorraad niet zo gek, ik vind het eerder gek dat hij ergens 485 dagen heeft gestaan voor zo'n courante auto. Misschien te hoog geprijsd destijds? Gekke kleur? Missen er bepaalde opties wat op de meeste andere exemplaren wel zit Sowieso is de 1.0 in een golf station niet echt heel prettig en kijken mensen liever voor een exemplaar met iets meer vermogen? Zelfs slechte shabby foto's kan er al voor zorgen dat een auto lang kan blijven staan. Kan zoveel redenen hebben.

1) bedrijfsvoorraad kan ook zijn dat ie ingezet wordt als vervangend vervoer
2) heb ooit een auto ingeruild bij een Seat-dealer, was 2 jaar oud met nog een vol jaar fabrieksgarantie; een jaar later stond ie er nog...(te duur in de markt gezet)

ik zou zeggen: vraag eens het volledige NAP-rapport op, met de km-standen.
Als ie na de lease al deze km-stand had (of bijna): laten staan, teveel stilstand is nooit goed
Maar als de km-stand steeds netjes oploopt is er minder aan de hand....

dank heren! Dan heb ik wat context bij de beperkte info uit het rapport.

Ik ga sowieso een km historie rapport opvragen bij de dealer om te kijken hoe het verloop vd km's is gegaan.

Vind het wel opvallend dat zo'n auto met zo weinig km's na zo'n korte tijd al uit de lease gaat.
Misschien is het wel een probleemauto (zoals wel meerdere VAG-producten uit voornamelijk eerdere bouwjaren) waar de leasemaatschappij na veel onkosten z'n vingers van af heeft getrokken?
En dat de auto vervolgens onverkoopbaar blijkt te zijn...

Of een ex-schadeauto die gerepareerd is en maar niet verkocht wilt worden...

Zou hier heel voorzichtig mee zijn! Wellicht hebben anderen nog tips om eea uit te kunnen sluiten.

Is ie knalrood? Dan zou het best eens een ex-Greenwheels kunnen zijn? Ik zit sowieso te denken aan verhuur, gezien de korte looptijd in de lease. Maar het kan ook gewoon een eerder beëindigd contract geweest zijn.

edit: ik denk dat ik de auto gevonden heb. Deze heeft tot januari dit jaar bij dezelfde klant gereden. Is dus niks geks mee. Ik snap de tenaamstellingen ook niet helemaal.

Zoveel kilometers in anderhalf jaar is juist gunstig. Motor is altijd lekker warm gereden en heeft waarschijnlijk veel snelweg kilometers gemaakt. Dat is voor de techniek juist goed.

Het zijn dus niet zoveel kilometers in anderhalf jaar maar gewoon over die drie jaar.

Barri zei:
Het zijn dus niet zoveel kilometers in anderhalf jaar maar gewoon over die drie jaar.

Of 25.000 km/jaar wat me doodnormaal lijkt voor zo'n ondergemotoriseerd Golfje.

Op autotrack staat dat de auto 1 gebruiker heeft gehad, maar bij de historie inderdaad 5 'wissels' waarvan 3x als leasevoertuig en de laatste 2x zijn voorraad bij een autobedrijf waarvan de laatste 'm te koop heeft gezet; toen is ook pas voor de eerste keer de kilometerstand geregistreerd. (aldus het Autotrack rapport)

Hoe het zit met die wissels tussen autobedrijven; geen idee hoe dat kan. (in het onderhoudsboekje is misschien wat af te leiden?)
Maar voordat ie te koop kwam, was het telkens een leasevoertuig.

Sanoma zei:
bij een autobedrijf waarvan de laatste 'm te koop heeft gezet; toen is ook pas voor de eerste keer de kilometerstand geregistreerd. (aldus het Autotrack rapport).

Normaal wordt bij iedere beurt de km-stand in de NAP ingevoerd, bij 76.000km had dat dus vaker als 1x moeten gebeuren.....
Dit vage gedoe zou voor mij al genoeg reden zijn om door te lopen....

Maar wat maakt dat je van alle Golf's station die er te koop staan dat je deze wilt hebben?

Epica zei:
Maar wat maakt dat je van alle Golf's station die er te koop staan dat je deze wilt hebben?

Precies.

Een doorsnee wagen koop je met doorsnee eigenschappen.

Het motortje kan altijd warm geweest zijn, maar ook in een pool- of bezorgwagentje gezeten hebben met een dozijn koude ritjes per dag.

Ik kan alle tankbeurten zien van die auto (als het inderdaad een blauwe is), de historie is compleet logisch.

Koen 4102408 zei:
Beste,

Ik sta op het punt een VW Golf Variant 1.0 115pk TSI ... te kopen.

Gewoon niet doen.. Je investeert je geld toch niet in een malafide bedrijf? en 1 liter blokje in een Golf? gewoon niet doen, niet doen. Er zijn zoveel betere auto's te krijgen.

Fijn, dat soort goed onderbouwde reacties. Zo'n Golf 1.0 TSI is gewoon een prima auto. Niks mis mee. Dat semi-populaire geblaat schieten we hier niks mee op.

Ik heb hetzelfde met een Toyota Auris. Staat bij Louwman te koop. Het is een auto waar ik interesse in heb. Heeft in korte tijd ook veel eigenaren gehad. Onderin de pagina is een gratis rapport te zien over de geschiedenis van de auto. Wat zou daarmee aan de hand zijn?
https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/auris/5-drs_1.3_now/2015/hs961s

Ook een bijzondere. Deze kan ik verder geen info van zien, maar gezien de motorisering denk ik dat ie als huurauto is begonnen. Exact zo eentje hadden wij in 2018 mee van Logicx. Maar dat verklaart de vele tenaamstellingen nog niet.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Sanoma zei:
bij een autobedrijf waarvan de laatste 'm te koop heeft gezet; toen is ook pas voor de eerste keer de kilometerstand geregistreerd. (aldus het Autotrack rapport).

Normaal wordt bij iedere beurt de km-stand in de NAP ingevoerd, bij 76.000km had dat dus vaker als 1x moeten gebeuren.....
Dit vage gedoe zou voor mij al genoeg reden zijn om door te lopen....
Lijkt een beetje op mijn voorloop-auto story. Die moest ik laten onderhouden bij een vage achteraf schuur in Hoofddorp. Daar werden ook geen boekjes van afgestempeld en je hebt de eerste jaren geen APK. Dus geen NAP invoer.

Die tenaamstellingen zijn misschien wat geschuif in de BV kerstboom van zo’n leasemaatschappij. Ik zou er niet zo wakker van leggen. Het is natuurlijk wel een inkoppertje voor een dealer om je met een zeikverhaal minder inruil te bieden als je er weer vanaf moet.

Inmiddels heeft de dealer bij de leasemaatschappij de onderhouds- en km historie opgevraagd.

Wat Barri aangeeft lijkt/is inderdaad juist. Het is idd de blauwe auto en de km-stand loopt netjes op door de jaren heen en is tot maart vorig jaar in onderhoud geweest bij de leasemaatschappij. Ik zal bij de dealer vragen of ze het onderhoudsboekje nog verder bijgewerkt is qua onderhoud vanaf maart vorig jaar tot nu.

De rapporten van Autoweek en Autotrack veroorzaken wat ruis: de eerste geeft weinig context en zegt alleen "in bedrijfvoorraad' terwijl er praktisch de hele tijd in gereden is. Zoals FW Ta 183 Huckebein I zegt kan dat als vervangend vervoer zijn geweest, maar dat weet ik natuurlijk niet. En als Autotrack als 1e km registratie de 76.000 aangeeft missen ze een hoop informatie.

Grappig dat Barri ook alle tankbeurten kan zien :) werk je toevallig bij deze of een leasemaatschappij?

Ik werk idd bij de leasemaatschappij waar ie gereden heeft :) Hij heeft daar tot ergens dit jaar gereden, ik dacht begin maart, bij dezelfde klant. Wel een paar verschillende berijders.

Terug
Bovenaan