Komt er een eind aan het gebruik van een touch screen in de auto, wordt spraak de norm?

Touchscreen is goedkoop en flexibel, door het gadget en Tesla gehalte verkoopt het ook goed.

Spraak kan goed werken maar met jengelende of slapende kinderen, bellende passagiers is het niet altijd een topper. Soms wil je ook lekker van de rust of muziek hrnirteñ

Voor ventilatie en verwarming, ruitenwissers e.d is een fysieke knop onverslaanbaar.

Voor complexe invoer: touch of spraak.

De BMW draaiknop wordt geroemd, ik heb er nu 2 gehad, maar ik denk dat touch uit eindelijk wint.

Het is tijd dat er serieus nagedacht gaat worden over de mens-auto interface.

Je kan denken aan een paar, zelf instelbare knoppen voor functies die mensen niet altijd gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld mensen die bewust wel eens de ASR uitzetten en er zijn mensen die niet eens weten wat dat doet.

Maak via een interface, eventueel met een usb-toetsenbord waarmee je vaak gebruikte functies zelf aan knoppen of geluiden kan koppelen. Roep "hufter" en de claxon gaat een minuutje loeien, maak een knop op het stuur om de voetverlichting vijfentwintig keer per minuut uit en aan te zetten; dat soort grappen.

Bovendien zijn er functies waarvan de instelling vast gehouden kan worden. Start/stop moet (wettelijk) steeds "aan" gezet worden, maar bijvoorbeeld de instelling van snelheidsbegrenzer mag best wel onthouden worden. Of drie knopjes, uit/130/100 km/uur.

Iedereen gebruikt de auto weer net even anders. De computer kan zo geprogrammeerd worden zodat iedereen zelf kan kiezen wat direct met een knopje of text of vlek op touchscreen gedaan kan worden.
Met een 'default-reset' functie voor die prutsers die de er een janboel van gemaakt hebben.

Daar zie ik veel meer heil in dan dat ik "eikel" roep en mijn navigatie gaat direct de route naar die vervelende klant opzoeken. Dat is een functie die ik nog niet nodig heb.

rke zei:
Het is tijd dat er serieus nagedacht gaat worden over de mens-auto interface.

Dat zijn al die studenten AI ('kunstmatige intelligentie') aan het leren.

Ik blijf bij mijn eerdere stelling:
Ik denk dat een scherm met een beperkt aantal vaste knoppen ernaast (links en rechts) en evt. eronder een ideale mix is tussen wat de fabrikant efficiënt kan produceren en de bestuurder veilig kan bedienen. De knoppen veranderen van functie afhankelijk van wat er op het scherm is opgeroepen: audio, telefoon, navigatie, klimaatsysteem, andere en weinig frequent gebruikte instellingen. Het scherm geeft de functie van dat moment naast de knop aan.
De fabrikant heeft nu eenmaal de uitdaging om de vele, vele functies die tegenwoordig mogelijk en gewenst zijn te laten bedienen zonder dat er een halve vierkante meter oppervlak aan knoppen en schakelaars nodig is. Dat is een belangrijke reden om over te stappen op het aanraakscherm.

Ze mogen van mij doen wat ze willen met schermen en knoppen, maar zaken als ruitenwissers (in het incident zoals bovenstaande link) moeten gewoon op de stuurkolom blijven. Ik hecht zelf erg weinig waarde aan schermen en touchscreen en denk dat ze bij Tesla wellicht iets aan het doorslaan zijn. Volgende stap knipperlichten bedienen via het scherm, daarna gas en rem? Geef mijn portie maar aan fikkie..

De camera's van de autopilot registreert regen en zet de ruitenwissers aan.
Dit werkt misschien nog niet helemaal optimaal, maar het is zeker niet nodig om dit tijdens het rijden te gaan finetunen.

Lycan Capri zei:
Gewoon (een minimaal aantal) fysieke knoppen op het midden-console, eventueel een paar op het stuur

Geen geneuzel met schermpjes waar je dingen moet zoeken

Ik ben het eens. Deze manier is veel makkelijker en je raakt niet afgeleid van het verkeer.

Terug
Bovenaan