Kogel door de kerk! Hulp gezocht bij het kiezen van een klassieker

JL86

Asfaltkampioen
Hey hey,

Sommige van jullie hebben mij er al wat vaker over horen praten, dat ik mij aan het orienteren ben en graag een klassieker wil aanschaffen. Ik heb al op een aantal veilingen meegeboden, wat helaas nog niet tot een aankoop is gekomen.

Ik heb momenten waarbij ik heel dichtbij kom en de knoop door hak en dan later er weer een stuk verder vanaf sta. Dit komt met name omdat ik er weinig ervaring mee heb. Ik ben een grote fan en ik lees mij veel in en kijk filmpjes, maar wij hebben nooit een klassieker in de familie gehad en ik heb zelf met name alleen maar vrij nieuwe autos gereden. Ik heb dus bijvoorbeeld nog nooit aan een auto gesleuteld en dat houdt mij een beetje tegen.

Van de andere kant, als je er nooit mee begint, dan leer je het ook nooit..!

Ik heb inmiddels een short list gecreerd waarvan het totaal verschillende autos zijn, dus bear with me.

Maar ik zou graag jullie advies willen hebben en/of ervaringen willen horen, of wellicht hebben juliie nog andere ideeen.

De auto moet niet persee in concours staat zijn, maar ik wel een auto hebben waar je zelf weinig aan hoeft te doen en gewoon ermee kunt gaan rijden.

Budget ca. 20,000 (euro), plus/minus een paar duizend is oke, ik kan sowieso goed onderhandelen dus daar zie ik nog wel wat speelveld in... ;). Importeren uit het buitenland is in principe geen probleem. Ik woon in Zwitserland en wij hebben een vrij gunstig importeer klimaat.

Het liefst wel een auto van minimaal 30 jaar oud, want dan heb je de mogelijkheid om een veteranenstatus aan te vragen (oldtimer status) waardoor je geen wegenbelasting betaald. Auto moet dan wel in zo goed als originele staat zijn. Vooral op de V8en scheelt dit veel geld op jaarbasis. Idem in verzekering.

De auto zal altijd binnen in een garage staan en ik heb overigens de tijd om te beslissen. Maar ik wil een juiste keuze maken en niet halsoverkop iets aanschaffen.

Ik heb ook nog over moderne autos nagedacht, denk aan een Bmw Z4 of Porsche Boxster uit ca. 2010. Top autos maar geen klassiekers.

Dit is mijn shortlist op dit moment, let me know your thoughts:

Optie 1: Chevrolet Camaro Berlinetta uit 1981, American Muscle baby, dit blijft toch wel een beetje een jongensdroom (aangezien de 67 Mustang buiten het budget ligt...) linkje

12.jpg


Optie 2: Alfa Romeo Spider 2.0 uit 1989, italiaanse flair, stuk goedkoper in aanschaf en onderhoud (denk ik). Linkje

4.jpg


Optie 3: Chevrolet Corvette LT1 Targa uit 1996, een Corvette is een Corvette ook een jongensdroom. Liever de C3, maar de C4 is goed betaalbaar. Ik vind alleen het interieur wat goedkoop overkomen... Linkje

1054111429.jpg


Optie 4: Fiat 124 Spider 2000 Injection uit 1980, vergelijkbaar met de Alfa, net zoveel plezier maar schijnbaar makkelijker/goedkoper te onderhouden als in meer onderdelen beschikbaar. Dit specifieke model staat er ook wel heel erg lekker bij moet ik zeggen! Linkje

846621734.jpg


Optie 5: Triumph TR6 uit 1973, voor het merk Triumph heb ik ook wel een zwak, een TR3 / TR4 of TR6, leuke rijdersauto lijkt me. Linkje

1.jpg


Optie 6: Chevrolet Corvette (C3) L82 uit 1978, als ik het budget iets stretch, dan kom ik nog bij een C3 uit. Wulpse lijnen en ook American muscle. Linkje

0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had eigenlijk een E-type in dit lijstje verwacht, gezien je avatar ;)

Als je op zoek bent naar een auto van 30+ mag je er sowieso rekening mee houden dat er wel wat werk aan is.
Ook voor een budget van 20k moet er wel eens wat gesleuteld worden. Je kunt uiteraard de kennis en kunde daarvoor leren door de jaren heen, maar je moet het wel in het achterhoofd houden.

Dat gezegd te hebben: Zoek je een project, of moet het een auto zijn waarmee je (op bovenstaande opmerking na) Relatief direct mee de weg op kan? Of maakt het je niet zoveel uit?
 
Als jij mij met 50k extra sponsort koop ik een E-Type ;). Nee, wie weet, het is leuk om nog iets in het verschiet te hebben en te kunnen dromen. Wie weet ooit in de toekomst!

Voor nu ben ik al meer dan een blij man als ik zon klassieker kan aanschaffen, uiteraard weet ik, dat dit soort jongens onderhoud nodig hebben en dat het snel een paar duizend of meer per jaar kan kosten. Ik ben ook bereid om dat te investeren en een lokale monteur te vinden die dingen voor mij kan doen. Gaande weg kun je dan zelf dingen leren en oppakken. Ik ben opzich best handig en technisch goed onderlegt maar ik sta ver weg van een motor revisie ;).

Het liefst dus wel een auto waar je mee direct op de weg kunt.
 
Ga vooral eerst eens testrijden met zo een “oude bak”, mijn broer heeft 5 Britse klassiekers van 30+ en ik vind de ene al erger om mee te rijden als de andere. Geen gesynchroniseerde bak, trommelremmen, weinig puf, er scheelt altijd wel iets aan, onderdelen zijn soms lastig (de houtpanelen van een Morris Woody bvb). Vreselijk als hobbyauto voor mezelf als idee, houden wel goed hun waarde zegt hij me.
Dus testrijden voor je 20K stukslaat, het klinkt romantisch zo een klassieker maar het moet je ding zijn.
 
Ga vooral eerst eens testrijden met zo een “oude bak”, mijn broer heeft 5 Britse klassiekers van 30+ en ik vind de ene al erger om mee te rijden als de andere. Geen gesynchroniseerde bak, trommelremmen, weinig puf, er scheelt altijd wel iets aan, onderdelen zijn soms lastig (de houtpanelen van een Morris Woody bvb). Vreselijk als hobbyauto voor mezelf als idee, houden wel goed hun waarde zegt hij me.
Dus testrijden voor je 20K stukslaat, het klinkt romantisch zo een klassieker maar het moet je ding zijn.
Ik begrijp het volledig en uiteraard ga ik ook proefrijden. Zon Triumph met 6 cilinder heeft wel wat puf. Maar uiteraard niet vergelijkbaar met de moderne autos. Maar ik koop zon auto ook niet daarvoor. Wij hebben langere zomers hier en ontzettend mooie wegen langs meren en in de bergen om te touren en te cruisen en daar koop ik het voor. Niet om in de file te staan op de snelweg of in de stad. Maar lekker de natuur in, weg van de drukte!
 
Je vraagt om een mening. Bij deze: leuk lijstje!

De Alfa die je in je lijstje hebt staan vind ik persoonlijk de minst mooie Spider. Dit komt voornamelijk door die lelijke zwarte kunststof spoiler die over de hele achterkant gaat. De type 4 (als ik de nummers goed heb) vind ik beter geslaagd en is ook 30+ jaar oud. Hier een willekeurige als voorbeeld:

Verder meld je:
Optie 1: Chevrolet Camaro Berlinetta uit 1981, American Muscle baby, dit blijft toch wel een beetje een jongensdroom (aangezien de 67 Mustang buiten het budget ligt...)

Zo te horen ligt daar je droom en daar zou ik dan ook voor gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Je vraagt om een mening. Bij deze: leuk lijstje!

De Alfa die je in je lijstje hebt staan vind ik persoonlijk de minst mooie Spider. Dit komt voornamelijk door die lelijke zwarte kunststof spoiler die over de hele achterkant gaat. De type 4 (als ik de nummers goed heb) vind ik beter geslaagd en is ook 30+ jaar oud. Hier een willekeurige als voorbeeld:

Verder meld je:
Optie 1: Chevrolet Camaro Berlinetta uit 1981, American Muscle baby, dit blijft toch wel een beetje een jongensdroom (aangezien de 67 Mustang buiten het budget ligt...)

Zo te horen ligt daar je droom en daar zou ik dan ook voor gaan.
Ik begrijp wat je bedoelt met betrekking tot de Alfa, maar 27 mille voor een type 4, daarvoor heb je ook een type 2 als je een beetje verder zoekt... ;)

Het is niet persee mijn droom om een Camaro te hebben, maar ik heb de Amerikaanse muscle cars altijd wel gaaf gevonden, idem voor de britse klassiekers.

Bedankt voor je input!
 
Zo'n Muscle car is gaaf, al het geluid al. Maar hoe leuk is een auto als je maanden moet wachten op onderdelen?
Engelse auto's kunnen gaaf zijn, maar onderdelen worden duur als ze uit Engeland vandaan moeten komen.
Van jou rijtje vind ik de Corvette het leukste en de Fiat het verstandigste.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Zo'n Muscle car is gaaf, al het geluid al. Maar hoe leuk is een auto als je maanden moet wachten op onderdelen?
Engelse auto's kunnen gaaf zijn, maar onderdelen worden duur als ze uit Engeland vandaan moeten komen.
Van jou rijtje vind ik de Corvette het leukste en de Fiat het verstandigste.
Daar heb ik nog niet eens over nagedacht... onderdelen uit het buitenland bestellen en/of zoeken kan natuurlijk wel behoorlijk lang duren. Ik ben het met je eens dat de Fiat zeer waarschijnlijk de verstandigste keuze is. Welke Corvette vindt je het leukst, de C3 of C4?
 
De Corvette C3 zie ik echt als een klassieker de C4 meer als een oude auto. Nou snap ik trouwens heel goed dat verstandig niet helemaal past bij het aankopen van een klassieker maar een enorme geldput zit je ook niet op te wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Ik zou een betrouwbare klassieker specialist in je omgeving zoeken. Laat die je helpen met de keuze en laat die het onderhoud doen. Spreek af, als je daar zin in hebt, om sommige klussen samen met hem te doen.

Uiteraatd eerst je huiswerk doen. Groot of klein. Staat bij aanschaf. Budget voor aanschaf en onderhoud. Hoe ga je hem gebruiken.

En zie al die voorbereidingen niet als noodzaak maar als voorpret, je hebt al de ervaring dat het niet MOET.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Ik zou eerst de keus maken tussen een Amerikaan en een klein cabriootje. In Zwitserland lijkt me dat laatste echt heerlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
TR6 is echt super qua geluid, maar echt vooruit wil het niet. Dan liever een pluimgewicht Spitfire.
Forummer A3 white heeft al lang een C3 in bezit als ik me niet vergis, anders eens een PM sturen?
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Engelse cabrio... 1x mee gereden toen een kennis er eentje kocht... Vre-se-lijk... Instappen was vouwwerk. Uitstappen was net zo min eenvoudig...
Dat was een Triumph Spitfire overigens. Hij heeft er daarna nog genoeg werk aan gehad want engelse auto's vragen altijd wel wat aandacht naast het reguliere onderhoud.

Wat dat betreft ga ik net Niseko mee wat betreft proefrijden...

Ik zou dan persoonlijk liever kiezen voor een amerikaanse musclecar, zeker als dat een jongensdroom is. De onderdelenvoorziening is dan wel traag (en duur) omdat het van overzee moet komen. Maar vaak zijn er wel een hoop onderdelen voor te krijgen.
Mocht je er eentje importeren uit amerika zelf, hou dan rekening met een hoop plamuurwerk... Er zitten daar genoeg aankoop-agents om je te helpen iets fatsoenlijks te vinden voor jou budget.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
De Fiat is het meest verstandig. Bedenk wel dat oude auto's minder goed remmen, minder goede wegligging hebben, meer geluid, minder comfort etc.
In een oude auto moet je gewoon harder werken.

In de Fiat heb ik zelf gereden, leuke auto.
Maar je merkt goed dat het een oude auto is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Je staat nog open voor alternatieven lees ik..

A124. Cabrio, tijdloos en het rijdt een stuk beter dan de rest van de auto's uit die tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Bedankt al veel interessante feedback!

Sowieso dus nog wat werk aan de winkel en moet mij er dus nog wat meer in verdiepen.

De Matra Murena kende ik nog niet dus zal er eens wat meer over lezen. De A124 Cabrio is niet helemaal mijn ding. Maar beide leuke tips.

Aan een Engelse auto moet je veel sleutelen, dat is mij bekend, maar heeft ook wel z’n charme. M’n gevoel zegt dat het bij de American Muscle cars niet anders is.
 
Welke leuke cabrio's zijn er nog meer van 30 jaar oud. Een BMW E30 bijvoorbeeld? Of zou je bij zo'n 'gewoon' model het sportieve van een roadster missen?
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
De rijeigenschappen van zo'n Italiaanse of Amerikaanse wagen zijn echt fundamenteel anders. Ik zou dat echt eerst in de praktijk testen. Dan kun je direct al gaan strepen. Zo lijkt mij persoonlijk een Italiaanse (of eventueel Engelse) wagen veel leuker in de Alpen en B weggetjes, en de Amerikaanse wagen weer leuker qua relaxed cruisen. Die Amerikanen zijn misschien relatief snel, maar niet sportief.

Dit zijn allemaal hobbyauto's. Dat je soms wat langer moet wachten op onderdelen is niet erg; je hebt de auto niet nodig voor woon-werk. Onderhoud plan je gewoon in en je legt ook een voorraadje aan onderdelen aan. Het nadeel bij klassiekers is trouwens dat sommige dingen überhaupt niet verkrijgbaar zijn, of zeer moeilijk. Ik denk dat daar de Amerikanen de makkelijkere keuze zijn. Daarnaast zul je over Amerikanen meer informatie kunnen vinden online, meer aftermarket, simpelere techniek, etc. Qua 'makkelijk om rijdend te houden' is bij jouw lijstje duidelijk een van de Amerikanen de winnaar. Maar, persoonlijk zou ik dan weer eerder een Italiaan kiezen. Subjectieve persoonlijke voorkeur. Daar wordt ik blijer van. En dat is het punt. Wat voor gevoel geeft zo'n auto je? Daar koop je hem voor. Daar kom je alleen achter in de praktijk.

"In een oude auto moet je gewoon harder werken."
Dat is nou net het leuke. Een van de redenen om een klassieker te rijden.

Ik heb zelf een (gekietelde) Peugeot 205 CTI uit 1987.
 
Ik heb dus bijvoorbeeld nog nooit aan een auto gesleuteld (...) De auto moet niet persee in concours staat zijn, maar ik wel een auto hebben waar je zelf weinig aan hoeft te doen en gewoon ermee kunt gaan rijden.

Ben ik nou de enige die dit niet heel verstandig vind? Tenzij je genoeg geld overhoudt voor klusjes die je ook goed kunt uitbesteden. Ik heb ook ooit een oldtimer gekocht (alleen ik was 21 jaar), terwijl ik nooit gesleuteld had en niet teveel gedoe aan wilde hebben. Alleen met een oldtimer krijg je altijd wel 'gedoe'.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Ben ik nou de enige die dit niet heel verstandig vind? Tenzij je genoeg geld overhoudt voor klusjes die je ook goed kunt uitbesteden. Ik heb ook ooit een oldtimer gekocht (alleen ik was 21 jaar), terwijl ik nooit gesleuteld had en niet teveel gedoe aan wilde hebben. Alleen met een oldtimer krijg je altijd wel 'gedoe'.
Verstandig is het niet inderdaad, maar zoals ik al schreef als je er nooit aan begint dan leer je het ook niet. Ik zal dan ook in de eerste jaren gewoon rekening moeten houden met hogere "onderhoudskosten" en dat is prima ik kan het bekostigen, waarbij dat op jongere leeftijd wellicht wat lastiger was.
 
Welke leuke cabrio's zijn er nog meer van 30 jaar oud. Een BMW E30 bijvoorbeeld? Of zou je bij zo'n 'gewoon' model het sportieve van een roadster missen?
Ik denk dat je daar wel dat karakter mist wat je bijv. bij de Alfa / Fiat of de Engelsen hebt. Overigens wel een mooi model, maar meer om te cruisen! Dan heb ik bijv. liever een amerikaanse muscle car.
 
"In een oude auto moet je gewoon harder werken."
Dat is nou net het leuke. Een van de redenen om een klassieker te rijden.
Zo zie ik het ook!

Ik begrijp ook dat de amerikanen en europese autos natuurlijk een compleet andere rijervaring leveren. Ik ben er dan ook nog niet helemaal over uit wat ik leuker vind. Ik heb een zoontje van 1.5 jaar oud, dus die mag sowieso voorlopig nog niet mee, de vraag is of ik echt veel de tijd heb om alleen op pad te gaan en de bergen in te gaan. Of bijv. meer te gaan cruisen met een amerikaan, waarbij dan ook sneller (vanwege een kleine achterbank, bijv. bij de Camaro) de kleine dan een keer mee kan. Dat kan namelijk bij de Engelse in principe niet.

Als het mogelijk was had ik zowel een Amerikaanse muscle car gekocht als een Europese roadster, maar zo ver ben ik nog niet in het leven ;)... Maar daarom is de keuze zo lastig omdat ik het beide leuk machtig mooi vindt.
 
Als het mogelijk was had ik zowel een Amerikaanse muscle car gekocht als een Europese roadster, maar zo ver ben ik nog niet in het leven ;)...
Het is maar net hoe je het bekijkt. Je woont al wel in Zwitserland, dat is ook niet voor iedereen haalbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
De rijeigenschappen van zo'n Italiaanse of Amerikaanse wagen zijn echt fundamenteel anders. Ik zou dat echt eerst in de praktijk testen. Dan kun je direct al gaan strepen. Zo lijkt mij persoonlijk een Italiaanse (of eventueel Engelse) wagen veel leuker in de Alpen en B weggetjes, en de Amerikaanse wagen weer leuker qua relaxed cruisen. Die Amerikanen zijn misschien relatief snel, maar niet sportief.
Dat is een ernstige onderschatting van de Corvette C4 en moderner.
 
De Matra is een leuke auto, maar kwalitatief slecht en een heel beperkt aanbod. Er lijkt een mooie te koop te staan maar de foto's lijken met een jaren 90 camera gemaakt te zijn,
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Dat is een ernstige onderschatting van de Corvette C4 en moderner.
Dat klopt, de C4 is eigenlijk een hele goed sturende sportieve auto, dat is bij de C3 een stuk minder. Maar de C3 vind ik persoonlijk wel 10x zo mooi als de C4. Als je er een factor aan kunt hangen tenminste...
 
De Matra is een leuke auto, maar kwalitatief slecht en een heel beperkt aanbod. Er lijkt een mooie te koop te staan maar de foto's lijken met een jaren 90 camera gemaakt te zijn,
De kwaliteit was juist helemaal niet slecht. De techniek komt voor een groot deel van Chrysler Simca, de 1.6 en 2.2 waren gewoon solide, eenvoudige, degelijke motoren. De rest van de techniek is ook eenvoudig en solide. (Het is natuurlijk wel een oude auto, je moet het dus wel checken, en kijken of dingen werken.)

De Chasis van de Matra Murena was gegalvaniseerd en de opbouw van kunststof, kwalitatief is de auto veel beter dan zijn voorganger de Matra Bagheera.

De Bagheera Is ook leuk, heb ik vroeger nog in gereden, maar een goede is bijna niet meer te vinden. Die konden onder de kunststof carrosserie enorm roesten.

Ik heb een Simca Horizon en een Talbot Horizon gehad, het grootste probleem was de roest, de Murena is juist heel goed behandeld tegen roest.
 
Ik heb een zoontje van 1.5 jaar oud, dus die mag sowieso voorlopig nog niet mee

Die kan je toch gewoon meenemen? Hier is mijn zoontje van 2 jaar oud in mijn 37 jaar oude cabrio. Met zelf geknutselde kap tegen de zon.

IMG-20240610-174040-1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
@RobG Ja als je een achterbank hebt, maar die hebben die kleinere Engelse autos vaak niet. Triumphs bijv. wordt lastig. Bij de Corvettes overigens ook lastig, idem voor de Alfa. Bij de Fiat kan het eventueel wel, en de Camaro ook.
 
Ik heb zelf gedurende ongeveer 20 jaar Engelse klassiekers gehad. Eerst een MG BGT en daarna een Austin Healey 3000. Ik deed wel in principe al het onderhoud zelf, tenzij er heel speciale apparatuur voor nodig was. Omdat het allemaal mechanisch is, is het ook allemaal redelijk eenvoudig te leren. De juiste boeken heb je wel nodig (Haynes bv) en 2 rechter handen.
Onderdelen waren altijd te krijgen en voor de Brexit haalde ik het zelf uit Engeland waar het een stuk goedkoper was. Zij sturen ook alles op. Hier zit er altijd weer een extra tussenpersoon tussen.

En ja, er kan altijd spontaan wat stuk gaan. Diverse keren meegemaakt, bv. bobine onderweg stuk, oliekoeler lekte spontaan, soms schiet er een kabeltje los en valt de motor stil (zeker op de slechte wegen in België en Italië), handrem vast enz. Beide auto’s verkeerden in uitstekende staat van onderhoud, maar het bleven auto’s van zo’n 50 jaar oud. Hou daar dus rekening mee. Wil niet zeggen dat je met angst dat er wat stuk gaat moet gaan rijden, maar het kan gewoon gebeuren. Wij zijn meerdere keren naar Italië en Engeland geweest zonder problemen en alleen met wat extra handig gereedschap.

Een klassieker blijft leuk, maar kies datgene wat je zelf het leukste vind en ga niet af op wat anderen leuk vinden. Ga vooral proefrijden met een deskundige of een taxateur, die exact weet waar je op moet letten bij het proefrijden. Doe dat op de snelweg en op de landweggetjes. Dan merk je ook gauw wat verschil.

Succes met de keuze en ga ervan genieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
De kwaliteit was juist helemaal niet slecht. De techniek komt voor een groot deel van Chrysler Simca, de 1.6 en 2.2 waren gewoon solide, eenvoudige, degelijke motoren. De rest van de techniek is ook eenvoudig en solide. (Het is natuurlijk wel een oude auto, je moet het dus wel checken, en kijken of dingen werken.)

De Chasis van de Matra Murena was gegalvaniseerd en de opbouw van kunststof, kwalitatief is de auto veel beter dan zijn voorganger de Matra Bagheera.

De Bagheera Is ook leuk, heb ik vroeger nog in gereden, maar een goede is bijna niet meer te vinden. Die konden onder de kunststof carrosserie enorm roesten.

Ik heb een Simca Horizon en een Talbot Horizon gehad, het grootste probleem was de roest, de Murena is juist heel goed behandeld tegen roest.
Dit standaard antwoord van jou had ik al verwacht. Ik ken mensen die er wel verstand van hebben en die zeggen dat ze slecht zijn.
Maar dan nog, het aanbod is heel erg slecht, staan er maar een paar te koop.
 
Frits, ik weet heel goed waarover ik praat. We kijken naar hele oude auto's uit de jaren 80. Ik heb zelf nog gesleuteld aan Simca en Talbot techniek. In de jaren 80 gingen veel auto's gewoon niet heel lang mee. Voor zijn tijd was de Matra Murena zeker geen verkeerde auto.
Ik heb zelf nog naar een Matra Murena gekeken, en me goed verdiept in sterke en minder sterke punten.

Inmiddels is de Matra Murena een gezochte klassieker, en krijgt de aandacht die de auto verdiende.

Van veel klassiekers is niet heel veel aanbod, de TS moet dus op zoek gaan naar de pareltjes, of zelf erg handig zijn.

Ik kwam nog een Nissan 100 NX tegen, weet alleen niet hoe het met de onderdelen voorziening zit. Ik zag dat een goede Peugeot 504 cabrio inmiddels erg duur is geworden, een Peugeot 504 Coupe lukt nog wel binnen het budget.
 
Laatst bewerkt:

Dirk heeft een mooie te koop staan, die mensen zijn al decennia lang Matra specialist.
Het pand ziet er niet uit maar hebben wel serieus kennis van zaken.
Ik heb er back in the days een tweetakt RD350 YPVS in Marlboro livery gekocht, nog steeds in bezit en intussen een dik veelvoud waard.

@ak2 een 100NX super leuk ding met de t-roof maar gigantische roestbakken…
 
Ben ik nou de enige die dit niet heel verstandig vind? Tenzij je genoeg geld overhoudt voor klusjes die je ook goed kunt uitbesteden. Ik heb ook ooit een oldtimer gekocht (alleen ik was 21 jaar), terwijl ik nooit gesleuteld had en niet teveel gedoe aan wilde hebben. Alleen met een oldtimer krijg je altijd wel 'gedoe'.

Je praat als ervaringsdeskundige. Om die reden had ik ook al advies gegeven.

Als iemand schrijft 'in een oude auto moet je harder werken' vind ik dat bijvoorbeeld nogal ondoordacht en eenzijdig advies. Mijn '73 Volvo reed juist heel comfortabel, soepel, geweldig comfotabele stoelen. Een rit van 600 km stapte ik totaal niet vermoeid uit. Mijn ruim 30 jaar jongere Mazda MX5 is juist wel werken. Dat maakt die auto nu juist weer leuk.

Kortom geef niet dit soort advies als je zelf niet meerdere oldtimers hebt gereden, of er nooit aan gesleuteld. Geef dan gewoon alleen je mening wat jou leuk zou lijken.
 
pro tip: koop een fles whiskey, wacht tot het bijna bedtijd is, drink een paar, en ga dan bieden.
wordt je wakker met een nieuwe auto of twee, drie (y):cool:
Haha! Ik heb nog een Dalwhinnie staan… maar ik koop regelmatig op veilingen vanwege m’n andere hobby dus heb dat spelletje wel aardig door, ik koop dan ook niet zo snel emotioneel op een veiling hehe. Ik vind dat bij auto’s dan ook lastig omdat je af gaat op foto’s.
 
Ik denk dat je daar wel dat karakter mist wat je bijv. bij de Alfa / Fiat of de Engelsen hebt. Overigens wel een mooi model, maar meer om te cruisen! Dan heb ik bijv. liever een amerikaanse muscle car.
Maar je wil geen betrouwbare klassieker om mee te cruisen dus? :)
 
je denkt er teveel over na, koop anders eerst een goedkoop ding van 5k oid, rijd er een tijdje mee, en die raak je dan ook wel weer kwijt voor dat geld.
 
Maar je wil geen betrouwbare klassieker om mee te cruisen dus? :)
Betrouwbaarheid is natuurlijk wel fijn maar niet een hoge prioriteit.

je denkt er teveel over na, koop anders eerst een goedkoop ding van 5k oid, rijd er een tijdje mee, en die raak je dan ook wel weer kwijt voor dat geld.
Ik wil mijzelf gewoon goed inlezen en hoopte hier dan ook wat extra informatie te verkrijgen. Een auto van 5k is voor mij niet de oplossing of iets waar ik naar op zoek ben.
 
je denkt er teveel over na, koop anders eerst een goedkoop ding van 5k oid, rijd er een tijdje mee, en die raak je dan ook wel weer kwijt voor dat geld.
Lijkt mij wel verstandig om er goed over na te denken. Zeker met een budget van om en na bij de 20k.
Alle oude auto's hebben wel iets, de ene wat erger dan de ander.
 
Kan je niet beter kijken naar een BMW E30 cabrio? Wel 30-40 jaar oud maar relatief modern, goede onderdelenvoorziening, goede reputatie en met jouw budget moet een zescilinder wel lukken lijkt mij. Of misschien zelfs een Alpina of Baur.
 
Terug
Bovenaan