Koers en reacties op AW homepage

Wat is het alias van Jan-Willem daaro?

Autoblog is echt een taalkundige treinramp. Niet om aan te gluren hoe die artikelen geschreven zijn. Al zijn ze inhoudelijk interessant.

met alle respect... maar het is typisch voor veel bedrijven waar ze denken dat ze vooral de jongeren aan moeten spreken die vooral een hoop bombarie, polarisering en clickbait willen. Want men wil nieuw publiek aantrekken.
Die gedachtegang is dan weer vanuit een soort tunnelvisie ontstaan nadat de boel eigenlijk al veel te lang vastgeroest zat....
We zien hetzelfde gebeuren met de auto-industrie... Ineens moet iedereen aan de EV en vervolgens blijkt oh ja wacht te weinig capaciteit op het stroomnet, teveel gedoe met auto's die om het minste of geringste totall loss worden verklaard om een deukje in de beschermplaat van de accu... En vervolgens zie je dat fabrikanten toch een stapje terug naar de hybride gaan doen... Een stap die ze eigenlijk wilde overslaan... Ook knopjes komen terug ipv tiptoetsen want dat bleek toch niet heel handig...

Doorschieten in je keuzes zie je heel vaak gebeuren en heel vaak fout gaan.
De wereld veranderd maar langzaam.... Dat matcht niet met elkaar.

Wat mij trouwens erg opvalt is dat vaak meerdere artikelen over 1 en dezelfde nieuwe auto komen. Want dan zijn ineens de prijzen bekend en dan moet dat megagroot in de thumbnail van dat artikel staan...
Even wachten met nieuwtjes en dan 1 goed artikel over die auto met alle prijzen e.d. neerzetten kan blijkbaar niet meer?

Wat me ook opvalt is dat er steeds meer artikelen op de site komen...
Elke dag 10 artikelen waardoor je de artikelen van gisteren niet meer ziet is niet heel handig. En waarom moeten er elke dag weer artikelen online staan? De balans is ook hier behoorlijk zoekgeraakt.
Waarom zouden we het blad nog lezen eigenlijk?

Opvallend puntje: De redactie leest nauwelijks/niet mee met t forum. Wat eigenlijk wel zou moeten gebeuren, wil je in contact blijven met je lezers en weten wat ze echt willen ;) Zie dit topic bijvoorbeeld.

Wat is het alias van Jan-Willem daaro?

Autoblog is echt een taalkundige treinramp. Niet om aan te gluren hoe die artikelen geschreven zijn. Al zijn ze inhoudelijk interessant.
Willeme!

Vroegah reaguurder , nu ook artikel schrijver. Hij heeft heerlijke special artikelen, lijstjes en schrijft echt top over z’n eigen auto’s en de aanpassingen die hij doet.

En eens. Taaltechnisch is het echt een ramp, zowel spelling, woordkeuzes of simpel typo’s. Gooi je tekst ff door chat gpt, ben je er ook…

Joost is er wel te vinden en Jan Lemkes ook soms.
Joost is community manager, dat lijkt me logisch dat die hier komt..

Ik doel niet zozeer op het meedoen, maar dat er ook werkelijk wederhoor komt vanuit de redactie op dingen die op het forum worden besproken over het blad of de site. ;) Ik zie alleen wel eens een bericht langskomen van een gespotte auto in de nieuwsartikelen bijvoorbeeld. Maar misschien let ik ook niet goed genoeg op hoor ;)

De redactie kijkt inderdaad vooral op het forum maar ik speel zaken ook door (voor geval ze het missen). Ik ga echter uiteindelijk niet over het (nieuws)redactiebeleid.

Geacht moderaille,

Vanochtend schreef ik onder het artikel over de vanafprijs van de Renault 5 E-Tech ongeveer het volgende:

"Ik zie helaas weinig vooruitgang t.o.v. de 2019 Zoe. Specs zijn eender, prijs ook. Je krijgt alleen dat trainingspak van de kringloopwinkel. Teleurstellend."

Dit bericht is verwijderd. Jullie mogen doen wat jullie willen natuurlijk, maar ik vraag me even af wat er hier nu ontoelaatbaar aan is. Ik reageerde op het hoofdthema, niet op iemand anders, dus het is niet per ongeluk weggeknipt met een andere reactie. Ik zie een controleerbaar statement, een opmerking over het retro-design (best origineel geformuleerd dacht ik) en mijn eindconclusie. Wat deed ik fout?

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Goedenavond @L Breevoort . Het deel 'Je krijgt alleen dat trainingspak van de kringloopwinkel.' is opgevat als denigrerend voor een nieuwe auto.

Dank voor je reactie, Joost.

Voor toekomstige referentie, had "tweedehands jurkje" wel gemogen?

In de tweede reactie onder dat artikel staat "Dit is wel iets anders dan alle Chinese meuk die ik de laatste tijd langs zie komen.". Als ik die zin over trainingspak had geformuleerd als "je krijgt alleen wel Franse meuk", was ik er dan mee weg gekomen? Of zijn nieuwe Franse auto's gewoon gevoelige typejes?

De grote vraag lijkt mij of de post door een andere gebruiker gerapporteerd is of dat de post anderszins negatief is opgevallen, hetzij door een redacteur, hetzij door een algoritme dat post rapporteert. Ik vermoed gerapporteerd door andere gebruiker.

Het zal je niet verrassen dat als iets gerapporteerd wordt we dat zeker zien; anders is het toch een steekproef (zeker bij de hoeveelheid commentaren). En in een aantal gevallen (zeker als er een soort van humor/ironie bij zit) proberen we mee te denken, wat uiteraard voor inconsistenties afhankelijk van de context kan zorgen. Het blijft in dat opzicht mensenwerk. Maar iets als 'Franse meuk' kan gewoon niet. Regel 2 in de huisregels: "We verwachten dat deelnemers aan discussies elkaars mening respecteren en discussie voeren met onderbouwing en argumentatie. 'Trollen', ofwel berichten plaatsen om boze reacties en/of ruzies uit te lokken, wordt niet getolereerd. Hetzelfde geldt voor 'flamen' ofwel het moedwillig aanvallen of beledigen van andere bezoekers, personeel of teamleden. We gaan ervan uit dat bezoekers op een serieuze wijze vragen stellen en antwoorden geven. Dat houdt ook in dat je bij het vragen om hulp voldoende informatie aanlevert en zelf bijdraagt aan het vinden van de oplossing." Ook hier zitten de nodige grensgevallen in. Daarom: klopt een comment niet, rapporteer deze gewoon en ga er niet nog eens op reageren... en mocht je iets willen toelichten, stuur me een PM.

Ik denk dat reacties heel erg in de context moeten worden gezien... zo'n strak beleid omdat iets misschien wel denigerend kan zijn gaat sowieso niet werken.

Trollen moeten zeker voorkomen worden, maar beeldspraak om een negatieve mening te verkondigen zou mijns inziens moeten kunnen.

De opmerking "Franse meuk" is een veel genoemde term, maar ook die valt anders als de context verschilt.
Als dat gemeld wordt onder een artikel van een nieuwe franse auto zonder enige context of onderbouwing met het doel om een reactie uit te lokken nee dan kan het niet.
Als je het in de context plaatst bijvoorbeeld: "ik vind het een mooie auto maar ik heb het niet op franse meuk dus ik zal hem niet kopen", vind ik het een heel ander bericht wat wel degelijk zou moeten kunnen.
Een negatieve mening is net zo waardevol als een positieve.

Als we alles gaan weghalen dat misschien wel iemand denigerend kan vinden of waar 1 iemand een melding van maakt omdat die dat denigerend of aanstotelijk vind, kun je beter helemaal geen comments toelaten want er is altijd wel iemand die het denigerend of aanstootgevend kan vinden....
Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik een bericht wil melden omdat het spam of trolgedrag lijkt. Maar het feitelijk misschien alleen komt omdat ik er op dat moment (veel te) alert op ben.

Ik denk ook dat je de reacties op het bericht in ogenschouw moet nemen. Als er een zinloze discussie ontstaat met allerhande reacties als " ja je kunt beter een tesla kopen" of "alsof volkswagen zo goed is" en "ik eet anders graag stokbrood" door dezelfde clan die dat bij alle andere franse en japanse auto's doet. Dan heb je wel trolgedrag. Of in elk geval een onnodige discussie die er niet hoort.

Wat dat betreft kan ook de inhoud van de artikelen ook als onprettig worden ervaren (gezien de vele reacties in dit topic en het uberhaupt bestaan ervan, lijkt me dat sowieso aan de orde).
Misschien moet dan heel AW stoppen omdat er misschien wel eens iemand beledigd kan voelen door de inhoud van de artikelen? :LOL:
Ik zie soms best sterke uitspraken in artikelen langskomen die dan ook in de comments eronder veel reacties krijgen.

De lijn tussen wat wel en niet kan is gewoon heel dun en moet goed bewaakt worden, maar elk wissewasje dat misschien wel eens aanstootgevend kan zijn gelijk weghalen, dan schiet je je doel voorbij.

Balanceren is de enige oplossing. Je kunt het toch nooit goed doen voor iedereen.

Rechtlijnig beleid kun je beter overlaten aan trollen. (Sorry nu ben ik misschien denigerend naar hen, dat mag natuurlijk ook niet)

(Edit: om de keerzijde te geven: kijk even in politiek getinte artikelen en topics, daar vliegt ook iedereen mekaar in de haren wat gewoon wordt gedoogd en jullie zetten als aw zelf ook die topics op, dat is dan toch ook een soort van trollen?)

Laatst bewerkt:
Als we nou gewoon ophouden om opheldering te vragen als een bericht van je wordt weggehaald, zijn we al een heel eind. Het is een illusie om te denken dat het altijd helemaal eerlijk en transparant kan. Het kan altijd gebeuren dat jouw bericht wordt verwijderd terwijl bericht A van persoon B dat veel erger is wel blijft staan. Ga er gewoon vanuit dat je bericht altijd weggehaald kan worden, dan kan het ook niet tegenvallen als dat gebeurt. En waar gaat het nou helemaal over? Een reactie op een autoforum, niet echt een zwaarwichtige zaak dus. Dat geldt zeker als je zelf ook wel ziet dat de toegevoegde waarde van je bericht eigenlijk nul of miniem is. Om dan hier te gaan vragen 'maar had het met [kleine wijziging X] wel gemogen?', dan ben je m.i. haast aan het trollen.

Vragen stellen is juist goed, daar kun je wat van leren. Dus ook verhaal halen mbt verwijderde reacties.

@louisz Het maakt mij niet uit dat de reactie verwijderd is, dat moet AW helemaal zelf bepalen. Ik snapte alleen daadwerkelijk niet waarom, aangezien ik niets aanstootgevends in de tekst kon ontdekken. Ik vind de gegeven reden om te verwijderen wel een tikkeltje aan de dunne kant, gezien de algehele dynamiek onder het gemiddelde artikel. Daarom plaatste ik een vervolg, misschien had er een smilie bij moeten staan. Ik snap ook dat Joost er niet letterlijk op in gaat.

@louisz Het maakt mij niet uit dat de reactie verwijderd is, dat moet AW helemaal zelf bepalen. Ik snapte alleen daadwerkelijk niet waarom, aangezien ik niets aanstootgevends in de tekst kon ontdekken. Ik vind de gegeven reden om te verwijderen wel een tikkeltje aan de dunne kant, gezien de algehele dynamiek onder het gemiddelde artikel. Daarom plaatste ik een vervolg, misschien had er een smilie bij moeten staan. Ik snap ook dat Joost er niet letterlijk op in gaat.
Ik vind het best okay dat we over sommige onderwerpen een discussie hebben. En zoals ik eerder heb gemeld: er zijn regels en er is een grijs gebied. Ik probeer in het algemeen mee te denken met 'de lijn' als het gaat om een kwinkslag. Het zal jullie ook bekend zijn dat sommigen (jullie natuurlijk niet ;-) ) de grens van het toelaatbare juist bewust opzoeken. Zodoende ben ik er zeker van bewust dat er commentaren waarvan ik de 'twist' in die split second niet goed inschat verwijder maar er zijn er ook die er juist doorglippen (in de praktijk worden die op een gegeven moment gemeld). Ik heb het vaker gezegd: het blijft mensenwerk (ergens wel gelukkig!) - en als we het bij de commentaren constructief en positief (kritiek mag zeker maar onderbouw het dan ook) houden komen we een heel eind verder. En geniet van de dag!

Joost, help me even.
In het artikel over de ORA Ballet Cat reageerde ik op iemand die het ontwerp puur jatwerk noemde met ongeveer dit:
"Blijkbaar maakt het uit wie wat kopieert. Als Renault een schaamteloze kopie van de R5 maakt, is het internet te klein voor de superlatieven. Ook een Landrover nabouw van Ineos kan op enthousiasme rekenen. En zelfs een Chinese Kever wordt hier nog wel gewaardeerd. Het zal ook wel iets te maken hebben met de uitvoeringskwaliteit, aangezien VW's eigen Kever kopien minder populair waren".

En verwijderd. Maar dit voldoet helemaal aan de huisregels. Ik probeer een interessante bijdrage aan jullie platform te leveren, soms vanuit een origineel gezichtspunt, en dan wordt het weggehaald. Ik snap het niet.

Joost, help me even.
In het artikel over de ORA Ballet Cat reageerde ik op iemand die het ontwerp puur jatwerk noemde met ongeveer dit:
"Blijkbaar maakt het uit wie wat kopieert. Als Renault een schaamteloze kopie van de R5 maakt, is het internet te klein voor de superlatieven. Ook een Landrover nabouw van Ineos kan op enthousiasme rekenen. En zelfs een Chinese Kever wordt hier nog wel gewaardeerd. Het zal ook wel iets te maken hebben met de uitvoeringskwaliteit, aangezien VW's eigen Kever kopien minder populair waren".

En verwijderd. Maar dit voldoet helemaal aan de huisregels. Ik probeer een interessante bijdrage aan jullie platform te leveren, soms vanuit een origineel gezichtspunt, en dan wordt het weggehaald. Ik snap het niet.
Hi - klopt inderdaad. Ik denk dat ik jouw gezichtpunt anders heb geïnterpreteerd, namelijk stemmingmakend. Hij staat weer terug.

Hi Joost, duidelijk, bedankt.
Ik kom hier al een tijdje net als sommige anderen en dan lijkt het soms niet zo moeilijk om iemand te provoceren (het gebeurt regelmatig in de commentaren). En ik zal niet ontkennen op de een soms iets scherper te reageren dan op een ander. Maar stemmingmakerij, ik geloof niet dat ik me daar aan schuldig maak.

Ik zie er eerlijk gezegd ook geen stemmingsmakerij in. @Joost Boers Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de beweegredenen om dat te bestempelen als stemmingsmakerij? Ligt dat aan de manier hoe er op gereageerd wordt, of omdat het bericht wat scherper is omdat iemand wat feiten neerzet?

Wat zijn hier veel reacties verwijderd zeg. Als je het niet eens bent met de lofzang van de redacteur wordt het maar verwijderd? Kinderachtig en ook zeer willekeurig als je tig andere reacties leest onder andere stook-artikelen van AW.
Tijdschriften worden niet voor niets lineaire media genoemd. Beter uitgelegd als eenrichtingsverkeer...

Wat zijn hier veel reacties verwijderd zeg. Als je het niet eens bent met de lofzang van de redacteur wordt het maar verwijderd? Kinderachtig en ook zeer willekeurig als je tig andere reacties leest onder andere stook-artikelen van AW.
12 Reacties op moment van reageren.

Tsja, mensen vinden de Golf kennelijk niet zo'n interessante auto ;););)

"Hopelijk wordt ie minder lelijk" mag blijkbaar ook al niet meer. "Hopelijk wordt ie nog mooier" zou dan wel mogen?

Ik reageer al amper meer op de frontpage.
Moderatie slaat nergens op.
Tevens zijn de artikelen meer van hetzelfde aan het worden en de reacties zijn mij ook te herhalend.
Zeker in EV draadjes, daar is het echt verschrikkelijk.

"Hopelijk wordt ie minder lelijk" mag blijkbaar ook al niet meer. "Hopelijk wordt ie nog mooier" zou dan wel mogen?
Dat laatste mag sowieso , dat is immers positief over een Stellantis merk. Anders moeten de medewerkers weer allemaal op “rapporteren” drukken…

Laatst bewerkt:

Deze reactie was gemeld. Daardoor sprong hij in het oog en ik heb die opgevat mede doordat deze verder niet onderbouwd was als 'stemmingmakend' omdat hier ook weer een hele serie even negatieve zonder verdere onderbouwing reacties op zouden (kunnen) volgen. Het plaatsen van reacties om negatieve commentaren uit te lokken is volgens de huisregels niet toegestaan en daarom is die reactie verwijderd.

Is gewoon een mening. Begin eerst maar eens met al die politiek getinte reacties weg te halen. Vind het nogal kinderachtig om reacties te verwijderen omdat een zekere Stellantis-webcaregroep lange tenen hebben omdat mijn mening niet overeenkomt met die van hun.

Snap echt niet van die moderatie van jou/jullie, er worden véél ergere dingen gezegd en mensen worden vaak persoonlijk aangevallen.

Ik wil mij er niet mee bemoeien, maar toch: de frontpagemoderatie staat grotendeels los van de forummoderatie.

Topic heet dan ook "Koers en reacties op AW homepage".. en Joost zegt zelf ook dat ie de melding krijgt. Dus wat is je punt?

12 Reacties op moment van reageren.

Tsja, mensen vinden de Golf kennelijk niet zo'n interessante auto ;););)
Ik dacht dit ook, maar ik zag later dat ie door een andere redacteur was geplaatst dan in het filmpje en zo te zien heeft de redactie dat gecorrigeerd. Maarja, daardoor waren wel alle reacties weg.

Terug
Bovenaan