Koelvloeistof verbruik... of toch lekkage?

1987

Net ingestapt
Hi allemaal!

Ik heb sinds een maand of 2 een Peugeot 207 XS 1.6 VTI, tot op heden had ik eigenlijk nooit problemen met lekkende koelvloeistof of iets dergelijks (ook nooit echt op gelet).
Hij stond een week of 3 terug nog boven het gemiddelde tussen min/max. Vandaag keek ik, stond hij tegen het minimum aan. Heb ik problemen met de temperatuur (boordcomputer)? Nee, hij staat netjes net op 90 of een tiende mm boven de 90. Dus altijd rondom de 90 (koelvloeistof temp).
Als ik na ga, is het enige wat ik me kan herrineren wat ik anders heb gedaan de afgelopen 2 weken dan voorheen, is dat ik 2x langere afstand heb gereden dan normaal (350km per dag). Normaal 25/30 km per dag. En sinds een week gebruik ik de airco, voorheen eigenlijk nooit (buitentemp was ook te laag voor aico).
Wat er dan in mij opkomt is dat hij koelvloeistof laat lopen/verbruikt zodra de airco erop gaat... ZOu dat mogelijk zijn?
Ik heb nu dus zo'n 400ml bijgevuld. Ik heb 't bovenste slangetje gecontroleerd van 't reservoir naar de radiateur maar ik zie daar geen lek. Wel zie ik dat er iets witte uitslag ONDER het reservoir is en daar is een beetje een nat plekje.
Ten tweede viel mij gisteren op, dat ik de dop van het reservoir hoorde sissen, terwijl de dop erop gedraaid zat. Zou dat iets betekenen? Heb ook het idee dat het benzineverbruik heel iets hoger is nu, maar het display zegt hetzelfde als voorheen. Iemand tips/ideen?
Alvast zeer veel dank!

P.s. ik heb niet echt veel verstand van auto's maar heb wel een put in de garage, dus kan als 't moet zo onder de auto kijken.

Parkeer je auto eens 2 dagen en leg er een groot stuk karton onder, dan weet je precies waar 't lekt, mocht dat ding droog blijven, is je kachelradiateur lek.

Het is voor een willekeurige garage een klein klusje om druk op je koelsysteem te zetten en zo te kijken waar het lekt.
Dat kan varieren van iets kleins (bv slangetje aan de reservoir to iets groots (duur) als een koppakking.

Bedenk wel dat ermee verder rijden ook kan betekenen meer gaan lekken en als het niveau echt te laag wordt gaat onherroepelijk de motor stuk. Als de temperatuurmeter veel meer als de normale 90 graden aangeeft ben je meestal al te laat...

Groetjes,
Jan

Ik zie gewoon dat het koelvloeistof niveau iets gezakt is en weer op peil gebracht is. Rustig in de gaten houden. Ik zie geen beren...

Dat is ook waarom ik het hier plaats, vooral uit voorzorg. Heb (nog) geen temperatuurproblemen of iets dergelijks (tenminste geeft m'n display niet aan).
Maar koelvloeistof hoort toch ook niet te zakken normaal? Gesloten systeem..? Apart dat het nu in deze dagen opvalt, nu de temperatuur wat hoger is dan 3 weken terug en dus de airco ook wat vaker aan is.
Dat sissen van de dop is ook normaal dan?

Dat het brandstofverbruik ietsje hoger word is normaal bij gebruik van de airco. Er word door een druk op de knop immers een extra mechanische weerstand ingeschakeld; je aircocompressor.
Het heeft overigens helemaal niks met je koelvloeistof te maken. Het airco systeem is gesloten en heeft zijn eigen koelmiddel, R134a.

Die witte plek, is waarschijnlijk opgedroogde koelvloeistof. Nu kun je je gaan afvragen, hoe komt die daar? Ooit eens iets ernaast geschud, door jou, de vorige eigenaar, of de garage? Of zit er misschien iets van een overloop in het reservoir, dat wanneer het peil iets te hoog word, het er vanzelf uit kan?
Nu dus gaan schoonmaken, en opletten of er nieuwe komt.

400 ML is natuurlijk niet niks op 3 weken. Goed dat je alles netjes in de gaten houd. Zoals je zelf zegt; zie je niks lekken. Ook geen natte plekken op parkeerplaatsen? Heb je last van vochtige ramen en/of een zoete geur in de auto? Voel ook eens aan de vloerbedekking rond het dashboard. Wanneer deze vochtig of nat is weet je genoeg. En kun je gaan slopen voor een kachelradiator.

DutchCarManiac zei:
Dat het brandstofverbruik ietsje hoger word is normaal bij gebruik van de airco. Er word door een druk op de knop immers een extra mechanische weerstand ingeschakeld; je aircocompressor.
Het heeft overigens helemaal niks met je koelvloeistof te maken. Het airco systeem is gesloten en heeft zijn eigen koelmiddel, R134a.

Die witte plek, is waarschijnlijk opgedroogde koelvloeistof. Nu kun je je gaan afvragen, hoe komt die daar? Ooit eens iets ernaast geschud, door jou, de vorige eigenaar, of de garage? Of zit er misschien iets van een overloop in het reservoir, dat wanneer het peil iets te hoog word, het er vanzelf uit kan?

400 ML is natuurlijk niet niks op 3 weken. Goed dat je alles netjes in de gaten houd. Zoals je zelf zegt; zie je niks lekken. Ook geen natte plekken op parkeerplaatsen? Heb je last van vochtige ramen en/of een zoete geur in de auto? Voel ook eens aan de vloerbedekking rond het dashboard. Wanneer deze vochtig of nat is weet je genoeg. En kun je gaan slopen voor een kachelradiator.

Hoi,
Vloerbedekking is droog. Het valt mij ook op dat hij nu op de max staat, terwijl ik gisteren bijgevuld heb tot net iets onder de max.
Ik heb ook eens goed gekeken onder de auto op de oprit, zie best veel witte kringen. Dit kan dus betekenen lekkage van iets.
De olie is vrij helder trouwens dus verwacht geen koppakking.
De dikke slang die van onder t reservoir naar ? Waterpomp? Is helemaal onderin in de knik wel beetje vochtig. Misschien is de waterpomp wel lek? Auto heeft ook al 156000km en heeft ketting.

Weet ik niet. Heb de auto 2 maand
Moet over 3000km grote beurt volgens de boord computer

snelle willy zei:
is bij de laaste multi riem/ V-snaar de waterpomp vervangen?? zo neen zou ik die zeker effe vervangen.

Het nut van de waterpomp vervangen wanneer deze aangedreven word door de multiriem zie ik niet.
Als deze via de distributieriem loopt, doe je het uit voorzorg om extra werk te besparen wanneer die uiteindelijk toch kapot gaat.
Maar in het geval van een distributieketting kan de pomp zitten blijven totdat deze simpelweg het loodje legt.

mikey2006 zei:
DutchCarManiac zei:

Hoi,
Vloerbedekking is droog. Het valt mij ook op dat hij nu op de max staat, terwijl ik gisteren bijgevuld heb tot net iets onder de max.
Ik heb ook eens goed gekeken onder de auto op de oprit, zie best veel witte kringen. Dit kan dus betekenen lekkage van iets.
De dikke slang die van onder t reservoir naar ? Waterpomp? Is helemaal onderin in de knik wel beetje vochtig. Misschien is de waterpomp wel lek? Auto heeft ook al 156000km en heeft ketting.

Zou je eens een foto kunnen maken van je motorruimte? Voor zover je daar iets kunt zien natuurlijk.. daar zijn Franse fabrikanten helden in.

DutchCarManiac zei:
mikey2006 zei:
DutchCarManiac zei:

Hoi,

Zou je eens een foto kunnen maken van je motorruimte? Voor zover je daar iets kunt zien natuurlijk.. daar zijn Franse fabrikanten helden in.

Zal ik morgen bij daglicht ff doen.
Ook ff van de witte vlekken op het steen... Heb nu karton eronder liggen tot morgenvroeg.
Heb ook al flink geschud aan het vat van de koelvloeistof maar lekte verder niet echt wat ik zo snel kon zien. Evt kan ik morge middag anders ook wel even op mijn put rijden zal dan ook ff foto van de onderkant maken. Heb ook nog steeds problemen met de cruise control. 9 van de 10x werkt het niet en komt er geen storingmelding, frustrerend ;).

mikey2006 zei:
Dat is ook waarom ik het hier plaats, vooral uit voorzorg. Heb (nog) geen temperatuurproblemen of iets dergelijks (tenminste geeft m'n display niet aan).
Maar koelvloeistof hoort toch ook niet te zakken normaal? Gesloten systeem..? Apart dat het nu in deze dagen opvalt, nu de temperatuur wat hoger is dan 3 weken terug en dus de airco ook wat vaker aan is.
Dat sissen van de dop is ook normaal dan?

Gesloten systeem, maar alles kan. Bij mijn vorige auto's mocht ik ook wel eens iets bijvullen. Vooral bij VAG auto's behoorlijk veel, maar ook bij aanschaf van mijn Volvo mocht er een halve liter bij en daarna nooit meer. Gewoon in de gaten houden. Als ie nou ineens weer veel zakt, dan kan er iets aan de hand zijn.

Normaal gesproken hoort een dop niet te sissen. Wel bij het open draaien. Mogelijk sluit de dop niet goed?

de meeste expansietankjes hebben een overloopbeveiliging (bij een systeem met een drukventiel in de radiateur is het normaal gezien niet zo, daar is dat ventiel dan voor)

Als er te veel koelvloeistof in het systeem zit, zal dit er uit lopen als de boel goed op temperatuur komt en blijft (lange ritten, files e.d.)
Hierdoor lijkt het een lekkage, maar het is niet meer dan een beveiliging om te voorkomen dat de druk in je systeem veel te hoog word.
Het kan dus best dat je wat koelvloeistof kwijt bent geraakt.

Het sissen van een expansietankje is ook vrij normaal wat dat betreft. Dat is niet meer dan druk aflaten, als de vloeistof niet meer rond word gepompt loopt de temperatuur nog hoger op en zal er dus nog meer druk ontstaan in het systeem, en dat moet even weg.
Dop zelf hoort niet te sissen. Overloop zit meestal vlakbij de dop en niet altijd direct in het zicht.

Niveau van het reservoir verschilt naarmate de temperatuur buiten verschilt, en naarmate de temperatuur van de koelvloeistof. Na een lange rit duurt het langer voor de boel zich gestabiliseerd heeft dan bij korte ritten. Zelfs als de druk er al af is, kan de vloeistof dus nog steeds behoorlijk warm zijn, wat dus invloed heeft op het niveau in de tank.

Tijdens het rijden staat die in de meeste gevallen boven de max. (vrijwel alles zet uit bij hogere temperatuur) Echter, koelt de boel weer af kan het zijn dat het niveau ineens onder min komt te staan. Zeker als het een zeer koude dag is.

Het is dus op zich niks raars. Zolang je temperatuur goed blijft zou ik me er geen zorgen om maken.
Blijf niet steeds bijvullen, zorgt ervoor dat je ook steeds meer kwijt raakt door de overloopbeveiliging.

DutchCarManiac zei:
snelle willy zei:
is bij de laaste multi riem/ V-snaar de waterpomp vervangen?? zo neen zou ik die zeker effe vervangen.

Het nut van de waterpomp vervangen wanneer deze aangedreven word door de multiriem zie ik niet.
Als deze via de distributieriem loopt, doe je het uit voorzorg om extra werk te besparen wanneer die uiteindelijk toch kapot gaat.
Maar in het geval van een distributieketting kan de pomp zitten blijven totdat deze simpelweg het loodje legt.

Dat nut kan er heel goed zijn, ook al wordt hij aangedreven door een multiriem. Bij m'n mx6 wordt hij ook aangedreven door de multiriem, maar om de waterpomp te kunnen vervangen, moet toch de hele distributie eraf omdat dat in de weg zit!!!
Dus neem je hem toch maar mee, als je bezig bent met de distributie

Hierbij zoals gevraagd 2 foto's van onder de kap.
Vrij onduidelijk alles zit kort op elkaar.
Aan de onderkant was het zover ik kon zien droog. Alleen de carter rand was iets zweterig...

https://www.fotosop.nl/afbeelding?f=53721730160420150417_165015.jpg

https://www.fotosop.nl/afbeelding?f=678321730160420150417_165025.jpg

Update. Dit weekeinde weer een lange rit van 400 km moeten maken. Na de tijd gelijk gekeken (en enkele uren daarna ook nog een keer) en er is geen koelvloeistof verloren gegaan zover ik kon zien.
Heb de hele rit nu zonder airco aan gereden, zal de komende dagen eens proberen constant met airco op te rijden, kijken wat het dan doet.

De vloeistof onder je auto kan makkelijk van je airco af komen, die willen nog wel eens een plasje water neerleggen als je de auto parkeert.

De foto's wijzen inderdaad vrij weinig uit..

Rijden met airco in- of uitgeschakeld zal volgens mij niks uit moeten maken. Maar je kunt het proberen natuurlijk.

Wanneer je er zelf niet meer uitkomt, kun je naar de garage gaan voor het laten afpersen van het koelsysteem, wellicht dat er dan ergens druppeltjes komen. Als dit niks uitwijst zou je voor de zekerheid nog een koppakking test kunnen (laten) doen. Maar dat hier iets mis mee is lijkt me sterk.

Ben benieuwd wat het word.

Terug
Bovenaan