Knipperlicht bij rotondes

Je ziet iemand links knipperen OP de rotonde, wat zegt dat?
Niets , als je niet weet waar hij erop is gereden, en meestal weet je dat niet.
Het nut van links knipperen is dus zo ongeveer NUL, wat er ook in regeltjes of les of whatever staat.
Gewoon stompzinnig dus.
Het enige dat wel belangrijk is, op tijd aangeven voor je eraf wil, staat men niet te wachten voor Jan met de korte Achternaam.
Overbodige signalen moeten zo snel mogelijk streng verboden worden, MET handhaving.
Voor mij 100% logies, die linksknipperaars zijn gewoon gek...

PS, iemand irriteert je of je ergert je eraan en niet gemengd.

Meestal weet je dat niet? Uitgaande van een 'standaard' rotonde is dat toch niet zo complex? Ogen open, het totaaloverzicht bewaren en klaar.

PS, als je op vakantie gaat zal het 100% logies gaan. Als het met logica te maken heeft spreken we van 'logisch'.

Zodra het om 1 auto gaat, kan je het misschien nog wel zien waar die de rotonde is opgereden, zijn er meerdere, veel succes vriend...je moet dus van elke auto gaan onthouden waar die mogelijk de rotonde gaat verlaten...
U ziet de totale onzinnigheid daarvan niet in?

Ps, ik maak alleen opzettelijke zbelvaudten, zodat u een bevredigende avond kan hebben.

Kom eens in een vrachtwagen zitten. Dan ben je blij als mensen links knipperen bij drie kwart. Bij een kwart voor de rotonde al rechts knipperen, bij driekwart links knipperen.

En kom nooit in Frankrijk, u krijgt gegarandeerd kortsluiting in de hersens. Daar kan je net zo goed de alarmlichten aanzetten.

Het nut van links knipperen is dus zo ongeveer NUL, wat er ook in regeltjes of les of whatever staat.
Gewoon stompzinnig dus.
Het enige dat wel belangrijk is, op tijd aangeven voor je eraf wil, staat men niet te wachten voor Jan met de korte Achternaam.
Overbodige signalen moeten zo snel mogelijk streng verboden worden, MET handhaving.

Voor de rest gaat het wel?

Veilig rijden is voorspelbaar zijn, en zo veel mogelijk aangeven wat je gaat doen.

Als iemand bijvoorbeeld meteen naar rechts gaat van een rotonde af, is de bocht kort, dus gaat het meestal snel. Als ze rechtdoor of linksaf moeten moeten ze echt de rotonde op, en gaat het meestal wat langzamer.
Ook als ze al op de rotonde rijden, kan je meteen zien of ze er bij de volgende afslag af willen, of nog verder rijden op de rotonde.
Als mensen dat goed aangeven, kan je het verkeer een stuk beter inschatten.

Hangt er natuurlijk ook wel vanaf of je een knipperend lampje kan onthouden voor de 20 seconden dat je op een rotonde rijdt. Als dat al niet lukt begrijp ik wel dat alles heel ingewikkeld is.

@Kees nummer zoveel,

Je hoeft als jij een rotonde op wilt rijden maar 1 ding te onthouden en dat is dat degene die op de rotonde links knipperend op jou afkomt NIET de weg zal inslaan waar jij uit komt.

Behalve die lui die pas op het laatste moment (te laat) aangeven dat ze eraf willen, wat heel veel voorkomt, de linksknipperaar is een notoir onbetrouwbare inconsequente medeweggebruiker.
Talloze keren stond ik voor John Shortname te wachten op een linksknipperaar die toch een afslaander werd, dus geen begrip had voor de soepele loop van het verkeer zonder misleidende signalen.

PS, ik ben 69 en vanaf dat ik zelf begon te rijden , pakweg 50 jaar geleden vond ik naar links richting aangeven op een rondlopende weg iets voor debielen en dat deed ik dus niet.
Geen flauw idee wat er destijds of daarna of nu wordt aanbevolen/ mag/moet (doorhalen wat niet van toepassing is) , ik heb het nooit gedaan en ook nooit gaf iemand blijk van onbegrip van wat ik ging doen.

Ik geef altijd links aan als ik driekwart ga, ik vind ook fijn als anderen dat doen. Dat niet iedereen niet goed aangeeft is niet nieuw, dat gebeurt ook zo vaak met mensen die de eerste of tweede afslag nemen.

Links knipperen hoeft niet, maar is erg waardevol. Ik doe dat voornamelijk als het grootste gedeelte van het verkeer rechtdoor gaat, maar ik één afslag verder neem. Dan weten de 'tegenliggers' dat ik voor hen langs kom. Omdat weinig mensen netjes richting aangeven bij het verlaten van de rotonde rijdt verkeer sneller zomaar de rotonde op en dat voorkom je. Dan kan je zeggen: 'ach, zij zijn toch fout als je ze aanrijden!' Dat is zo, maar ik heb geen zin in schade en gezeik. Daar word je namelijk nooit beter van. Als je rechtsvoor al een lelijke schade hebt zitten, zou ik inderdaad geen richting naar links aangeven en zo lomp mogelijk over de rotonde rijden in de hoop dat iemand je geen voorrang verleent :D

Nou dat dus. Maar ik snap ook wel dat dat allemaal te ingewikkeld is voor de gemiddelde boomer.
@Kees nummer zoveel,

Je hoeft als jij een rotonde op wilt rijden maar 1 ding te onthouden en dat is dat degene die op de rotonde links knipperend op jou afkomt NIET de weg zal inslaan waar jij uit komt.
En daarbij kijk je gewoon toch even links. Zie je een knipperlichtje? Model en kleur even in de gaten houden (voor ons online autoliefhebbers een peulenschil) en vervolgens dubbelchecken of'ie ook naar rechts knippert. Je zal zien, vaak doen ze dat ook. Maar dan sta jij er alert bij en kan je er zo voorlangs. Handelen met voorkennis, één van de weinige momenten dat het mag.

En kijk dan ook even heel goed of het oranje lichtje werkelijk wel knippert en geen markeringslicht is... ik maak het met enige regelmaat wel mee dat oprijdend verkeer de strijd met m'n Jeep aan wil gaan.

Gewoon stompzinnig dus.

Als iemand links knippert weet ik dat ik moet wachten omdat hij voor me door komt.
Als iemand rechts knippert weet ik dat hij afslaat en ik de rotonde op kan rijden.
Als iemand niet knippert is het verstandig om af te wachten wat de ander gaat doen en dat is onduidelijk, dus ook als hij op het laatst toch nog rechts knippert.

In mijn ogen is het nut van knipperen dus groot.

En kijk dan ook even heel goed of het oranje lichtje werkelijk wel knippert en geen markeringslicht is... ik maak het met enige regelmaat wel mee dat oprijdend verkeer de strijd met m'n Jeep aan wil gaan.
Ah ja, dat heb ik ook een keer gehad met een Volvo. Door wat spullerij naast de weg (was niet op een rotonde trouwens) leek het net een knipperlicht. Dom toeval, maar toch. Ging gelukkig net goed allemaal.

@Keeszx; in enkele situaties is naar links knipperen gewoon veiliger. Er zijn rotondes waar 99% van het verkeer rechtdoor gaat. 50% daarvan geeft geen richting aan waardoor het verkeer dat de rotonde opwil geregeld er vanuit gaat dat ook de mensen zonder knipperlicht tóch de rotonde verlaten. Als ik op zo'n rotonde als 1% van de voertuigen 3kwart moet dan doe ik ter communicatie en verduidelijking wel mijn knipperlicht naar links aan. Maar enkel op dat soort plekken. Het is simpelweg veiliger. Ook als ik een rotonde helemaal rond moet doordat je bijvoorbeeld verkeerd ben gereden doe ik dat omdat het overige verkeer dat vooruit kijkt en dus heeft gezien waar ik vandaan kwam, er niet vanuit gaat dat ik helemaal rond zou gaan. In een vrachtwagen of bus ben je overigens zéér blij met links knipperaars (maar inderdaad, enkel als het terecht is, de lui die m onnodig aan laten staan zijn idd bloedirritant.
Komt er denk ik gewoon op neer dat we het er allemaal mee eens zijn dat duidelijke correcte communicatie op een rotonde gewenst is, maar incorrecte communicatie direct tot frustratie leidt. Moet ik overigens op een rotonde de eerste afslag hebben doe ik ook vóór de rotonde mijn knipperlicht naar rechts al aan. Die lui die tijdens het afslaan of er nét voor pas eens mee beginnen snappen niet goed waarom je knipperlichten gebruikt. Die gebruiken het om het gebruiken.

U snapt duidelijk helemaal niets van eenduidigheid en communicatie in het verkeer.
Tering, wat een gezwam in de ruimte, een heel verhaal zonder ook maar 1 houtsnijdende zin, op zich is dat een vermeldenswaarde prestatie.
ALLES wat overbodig is moet vermeden worden, moet ik het nog duidelijker presenteren?

U snapt duidelijk helemaal niets van eenduidigheid en communicatie in het verkeer.
Tering, wat een gezwam in de ruimte, een heel verhaal zonder ook maar 1 houtsnijdende zin, op zich is dat een vermeldenswaarde prestatie.
ALLES wat overbodig is moet vermeden worden, moet ik het nog duidelijker presenteren?
Buiten dat linksknipperen niet overbodig is mits juist toegepast. Verder gefeliciteerd, weer zo'n eierdop met het fatsoen van een platgereden gehaktbal

Buiten dat linksknipperen niet overbodig is mits juist toegepast. Verder gefeliciteerd, weer zo'n eierdop met het fatsoen van een platgereden gehaktbal
LOL: Een eierdop met het fatsoen van een platgereden gehaktbal...

Knipperlichtjes schijnen tegenwoordig niet meer noodzakelijk te zijn. Sinds de handel in illegale medicatie in Nederland hoogtijdagen kent, hebben een aantal automobilisten de behoefte een eventuele rechercheur in een ongemarkeerde auto niet te verraden welke richting zij uit willen rijden. Ik weet natuurlijk niet of alle bestuurders die menen zonder richtingaanwijzer te moeten rijden ook werkelijk handelaren in illegale medicatie zijn, maar het zou kunnen zijn dat dit mooie info is voor de overheid om de kerstbonus wat aan te dikken.

Het "probleem" is eigenlijk super simpel. Je schuift met meerdere mensen in lomp grote metalen botsdozen over smalle reepjes asfalt. Voor de zeer noodzakelijke onderliggende communicatie is het daarom erg belangrijk dat je gebruik maakt van de weinige communicatiemiddelen die er zijn.

Dus, indien nodig:
1- Gebruik je het knipperlichtje,
2- Sein je met de lampen,
3- Laat je de claxon klinken,
4- Steek je de middelvinger uit het raam.

Ik meen dat de eerste drie ook in de rijlessen aangeleerd wordt, de vierde leer je vanzelf in het moderne verkeer.

Terug
Bovenaan