Knipperlicht bij rotondes

@PM zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Niet zelden knippert men ofwel niet, ofwel dermate laat dat je er alsnog niks meer aan hebt.

Of er wordt wel geknipperd, maar je ziet het pas laat omdat autofabrikanten regelmatig slechte ontwerpen afleveren als het gaat om de plaats van het knipperlicht.

Eens.

Nou zeg deze morgen ook een Nederlander voor mij (ik ben NL maar ik woon al 25 jaar in België). Lekker bij elke rotonde consequent naar links knipperen. Echt waar, hoe idioot ziet dat uit!! Zeker als je uiteindelijk rechtdoor moet. Je kunt om te beginnen niet naar links. Als je een rotonde zou vergroten zijn het eigenlijk allemaal T-splitsingen waarbij je dan naar RECHTS gaat!! Dus naar links knipperen slaat helemaal nergens op. Om het achterop komend verkeer te waarschuwen vind ik ook geen reden. Je doet in dat geval toch ook niet je waarschuwingslichten aan...
IK heb vroeger geleerd tijdens mijn rijopleiding (ja ik weet dat is al lang geleden) dat je enkel je richtingaanwijzer moet gebruiken als ook een keuze hebt. En dat is in het geval van een rotonde niet zo. Je MOET zover ik weet naar rechts om de rotonde op te rijden. En dat zullen de achterliggers neem ik aan ook wel weten! Je geeft dan vervolgens met je knipperlichten aan waar je er weer vanaf gaat.
Dus laat alsjeblieft dat achterlijke naar links knipperen bij een rotonde achterwege!!

Even hakend op het bovenstaande verhaaltje:
In mijn rijopleiding werd het niet benoemd of geadviseerd, maar ik heb de gewoonte overgenomen van mijn vader.
Mijn vader rijdt regelmatig met zijn motor en heeft zichzelf aangeleerd om op rotondes knipperlicht naar links aan te houden om overig verkeer dat bij de rotonde aankomt te attenderen dat hij niet van plan is om zonder knipperlicht naar rechts van de rotonde te gaan.

Reden hiervoor is dat hij 1maal praktisch overreden is door een vrachtwagen, gelukkig alleen materiaal schade.
Zijn ervaring is ook dat veelal aangenomen wordt dat je zonder knipperlicht de rotonde verlaat.

Dus wil ik rotonde 2 of 3 kwart, gaat bij mij knipperlicht naar links aan en wanneer ik de rotonde verlaat knipperlicht rechts.

Ik weet dat er zat mensen zijn die dat als idioot beschouwen, dat je zelfs beboet kan worden in Duitsland; maar het schept wel duidelijkheid lijkt mij.
Ik vind persoonlijk dat het vervelender is als iemand de rotonde verlaat zonder gebruik van knipperlicht (naar rechts uiteraard), zelfs asociaal.

Maar goed, irriteren aan een ander vanwege gewoontes/gebruiken in het verkeer die verder geen kwaad kunnen lijkt mij ook onnodig.
Beetje leven en laten leven, of niet.

Juist gebruik van knipperlichten zou een hoop schelen. Zeker met de vrachtwagen is het nog wel eens lastig inschatten wat iemand gaat doen. Duidelijkheid.

Boppie zei:
Juist gebruik van knipperlichten zou een hoop schelen. Zeker met de vrachtwagen is het nog wel eens lastig inschatten wat iemand gaat doen. Duidelijkheid.

Dat dus. Vooral in de bebouwde kom is er meer dan genoeg om in de gaten te moeten houden op een rotonde.
Fietsers maken er soms ook een potje van: slaan rechtsaf de rotonde af zonder een hand uit te steken.
Gaan met de (elektrische) fiets op volle snelheid de rotonde op in de veronderstelling dat men wel wordt gezien ...

Heb zelf door omstandigheden 2x dezelfde rit gemaakt langs een traject met wel heel veel rotondes,
zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Het zou fijn zijn als men een gaatje zou laten vallen zodat ook het verkeer uit de andere richting(en) aan bod kan komen.
Dan zijn we allemaal op tijd thuis voor de piepers of iets anders ... ;)

Nog even omtrent de discussie van het richting aangeven in Duitsland: vóór het betreden van de rotonde richting aangeven is daar zelfs verboden en kan je in theorie een boete opleveren. Vraag me niet waarom, ik doe het zelf regelmatig uit reflex toch. Andere weggebruikers weten niet wat ze ermee aan moeten daar.

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Dat dus. Vooral in de bebouwde kom is er meer dan genoeg om in de gaten te moeten houden op een rotonde.
Fietsers maken er soms ook een potje van: slaan rechtsaf de rotonde af zonder een hand uit te steken.
Gaan met de (elektrische) fiets op volle snelheid de rotonde op in de veronderstelling dat men wel wordt gezien ...

Heb zelf door omstandigheden 2x dezelfde rit gemaakt langs een traject met wel heel veel rotondes,
Het zou fijn zijn als men een gaatje zou laten vallen zodat ook het verkeer uit de andere richting(en) aan bod kan komen.

Kom eens bij Maarsbergen uit de richting Utrecht de rotonde opdraaien met flink gewicht. Mensen komen onder de A12 door zeilen en hebben geen idee wat het gewicht doet. Kunnen ze niet hebben en snap het wel, toch hebben ze pech. Hij gaat er gewoon op als het rolt. Heb ik wel meer met rotondes. Je komt er anders niet tussen.

Boppie zei:
Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Kom eens bij Maarsbergen uit de richting Utrecht de rotonde opdraaien met flink gewicht. Mensen komen onder de A12 door zeilen en hebben geen idee wat het gewicht doet. Kunnen ze niet hebben en snap het wel, toch hebben ze pech. Hij gaat er gewoon op als het rolt. Heb ik wel meer met rotondes. Je komt er anders niet tussen.

Blijft riskant. Als er schade wordt gereden zit de "doorroller" wel fout.
Gelukkig tellen de meeste zijn/haar knopen en remmen af voor de "doorroller" ...
Voor mij is het als automobilist ook de kunst om zonder stil te hoeven staan over een rotonde te kunnen komen.
Vereist wel enig vooruitkijken/geluk.

Als je zonder knipperlichten over de rotonde rijdt, neemt verkeer dingen aan wat je gaat doen op basis van het rijgedrag. Zo van: die rijdt erg aan de buitenkant, die zal straks wel afslaan zonder knipperlichtje.
De hierboven beschreven situatie van de vrachtwagen en de motor herken ik van het verkeer in Brussel, de stad waar zowel een auto zonder deuken als knipperlichten zeer zeldzame verschijnselen zijn.

Daarom gebruik ik wel het linkerknippertje zolang ik op de rotonde wil blijven en ik gebruik het rechterknippertje als ik er af ga. Voor de duidelijkheid, zelfs terwijl het illegaal is.

En als je dat irritant wenst te vinden, be my guest.

Op dit soort rotonde is het soms helemaal feest wat de knipperlichten betreft: https://www.google.nl/maps/@52.0085984,5.5627454,3a,75y,180h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1seK5lxotiXVuKYZw-eIriag!2e0!7i13312!8i6656

Ik zie nog wel eens gebeuren dat als ik op de plek van de grijze VW Passat staat te wachten, er een linksknipperende automobilist op de binnenste strook toch rechtsaf de rotonde afgaat om een rechtsaf slaande langzamere voorganger op de buitenste strook in te halen.
Lijkt er op dat de inhaler drukker bezig is met het voorbijgaan van de voorligger (en daarvoor de linksknipper gebruiken) , dan met het verkeer op/voor de rotonde met de daarvoor geldende gedragsregels.

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:
Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Gelukkig tellen de meeste zijn/haar knopen en remmen af voor de "doorroller" ...
Voor mij is het als automobilist ook de kunst om zonder stil te hoeven staan over een rotonde te kunnen komen.

Tsja...daar trek je op, met 40 ton gaat dat niet snel. Als er daar dan een onder het viaduct door komt zeilen dan zal die toch moeten remmen. Doen ze ook wel. Ze rijden daar gewoon erg hard. Wat wel vaker gebeurd op rotondes. Je kan zo een eind wachten of je gooit hem in een gaatje. Het gros snapt het, een enkeling gaat op zijn/haar claxon rammen.

Boppie zei:
Blackadder the 5th zei:

Tsja...daar trek je op, met 40 ton gaat dat niet snel. Als er daar dan een onder het viaduct door komt zeilen dan zal die toch moeten remmen. Doen ze ook wel. Ze rijden daar gewoon erg hard. Wat wel vaker gebeurd op rotondes. Je kan zo een eind wachten of je gooit hem in een gaatje. Het gros snapt het, een enkeling gaat op zijn/haar claxon rammen.

Ik denk dat daar de kern van het probleem zit, want waar waren rotondes ook al weer voor bedoeld?
Misschien is het tijd voor introductie van verkeersdrempels op rotondes ... ;)

De basis is heel simpel. Geen knipper dan blijf je op de rotonde. Rechts knipperen is rotonde verlaten. Het is alleen jammer dat veel mensen hun eigen ding doen. Je ziet de meest achterlijke varianten voorbijkomen.

Hier rijden ze 180 op een betonplaten weg. Dat is pas onverantwoord o_O Het is troywens wel een prachtig geluid, het lijken soms wel vliegtuigen.

Generatie205 zei:
Herr Dr. von Zen zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Johantaxi zei:
Ik vraag mij af wat er word aangeleerd qua gebruik van knipperlichten wanneer je de rotonde op gaat. Zoals ik altijd heb geleerd geef je aan hoe je de rotonde neemt. Dus eerste afslag knipperlicht naar rechts, 2de rotonde knipperlicht pas aan wanneer je naar rechts gaat. En neem je 3 kwarts dan knipperlicht naar links. Vaak zie ik het gebeuren dat men knipperlicht aan doet om aan te geven dat je een rotonde neemt. (ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat je ook voor optie links kan kiezen maar ja)
Zo is het mij ook geleerd, maar dit is niet hoe het wettelijk moet. Enige verplichting is: rechtsaf knipperen bij het verlaten van de rotonde. Maar hier zijn al diverse topics aan gewijd. ;)

In de tijd dat ik les had (1974) was het nog wel verplicht om bij driekwart rotonde naar links te knipperen.

106Goku zei:
Als het Duitsers betreft: die menen de beste bestuurders te zijn, maar van richting aangeven op een rotonde hebben vele niet van gehoord. Schijnen ze dus ook niet geleerd te krijgen.

O, ze leren het wel hoor. Er is alleen een verkeerd-gedrag uitwisselingsprogramma tussen Nederland en Duitsland. Nederlanders hebben het nergens richting aangeven overgenomen en de Duitsers blijven steeds vaker weg van de rechter rijbaan.

Duitsers kunnen ook beter autorijden, niets mis mee, komt doordat ze al bij het lessen op hoge snelheid leren rijden. Dat ze daarna meteen vergeten dat het stengeltje links niet alleen voor lichtsignalen is, is kwalijk.
Maar wat de rotondes betreft, daar snappen ze helemaal niets van, zeker niet op rotondes met meerdere rijstroken. Daar raken sommigen gewoon in paniek.
Komt wellicht omdat er in Duitsland relatief weinig rotondes zijn? Zo ben ik er in Düsseldorf in de stad nog geen een tegengekomen, maar er zijn wel tig stoplichten en kruispunten.

Dat snelle rijden vind ik trouwens niet beter, maar zelfs onverantwoord als er weer zo'n idioot met 200km/u aan komt rijden.

Jos Quinten zei:
(..)
Dus laat alsjeblieft dat achterlijke naar links knipperen bij een rotonde achterwege!!

Juist niet.. maar daar zijn al genoeg letters over getikt. ;)

Het zou zoveel schelen als mede weggebruikers het elkaar gewoon een beetje makkelijker onderweg kunnen maken..
bijvoorbeeld door te laten zien wat je gaat doen.. op een rotonde.
Sterker, ik steek soms mijn hand al uit naar rechts ( In het voertuig, naast de knipperlicht die ik inschakelde maar soms uitschakelt door de stuurverdraaing) als ik slechts 1/4 moet op de rotonde. Zodat het verkeer dat op mij staat te wachten (of aan komt rijden) gewoon dóór kan rijden en niet nodeloos hoeft te WACHTEN.

Helaas ziet niet iedereen mijn beste bedoelingen..o_O

Durashift zei:
Sterker, ik steek soms mijn hand al uit naar rechts ( In het voertuig, naast de knipperlicht die ik inschakelde maar soms uitschakelt door de stuurverdraaing) als ik slechts 1/4 moet op de rotonde. Zodat het verkeer dat op mij staat te wachten (of aan komt rijden) gewoon dóór kan rijden en niet nodeloos hoeft te WACHTEN.

Helaas ziet niet iedereen mijn beste bedoelingen..o_O

Of de handgebaren van de bestuurder zichtbaar zijn hangt een beetje van het type voertuig af ... ;)

ac70c1a9-e4cc-4c03-91a4-e50a4535b433_tractor-235355_640_de91368b_530x357.jpg

In 2002 mijn rijbewijs gehaald en het volgende geleerd van de rij instructeur.

1/4 : Voor het betreden van rotonde knipperlicht naar rechts aanzetten
2/4: Geen knipper licht voor het betreden van de rotonden en op de rotonde na de 1ste afslag knipperlicht naar rechts aanzetten.
3/4: Voor het betreden van rotonde knipperlicht naar links aanzetten en na de 2de afslag knipperlicht naar rechts aanzetten.

Dit doe ik zowel in de auto als op de motor. Is voor alle weggebruikers die staan de wachten voor het betreden van de rotonde duidelijk wat je gaat doen. Maar idd een beetje ervaring op de weg leer je wel dat auto's die aan de binnenkant zitten vaak doorrijden op de rotonde en die aan de buitenkant zitten de eerste afslag pakken. Ik kijk zelf ook meer naar wat waar de banden van de auto heen gaan dan weet je eigenlijk al genoeg. Er zijn nml, vooral 'premium' auto rijders die niet weten dat er een knipperlicht op hun auto zit, of i.i.g. niet weten hoe die werkt ;)

KadettRT zei:
.... Er zijn nml, vooral 'premium' auto rijders die niet weten dat er een knipperlicht op hun auto zit, of i.i.g. niet weten hoe die werkt ;)

Dat weten ze volgens mij wel, want ik zie ze met enige regelmaat op de meest onmogelijke plekken staan met alle knipperlichten aan.;)

Muddy Bandit zei:
KadettRT zei:
.... Er zijn nml, vooral 'premium' auto rijders die niet weten dat er een knipperlicht op hun auto zit, of i.i.g. niet weten hoe die werkt ;)

Dat weten ze volgens mij wel, want ik zie ze met enige regelmaat op de meest onmogelijke plekken staan met alle knipperlichten aan.;)

En als je nu heel veel bijbetaalt krijg je de optie dat de knipperlichtjes slechts aan een kant aangezet kunnen worden.
Sommige leveranciers van premium botsdozen schijnen ze zelfs in andere varieteiten dan uit en aan te kunnen leveren.
Looplichtjes, om en om, wit/oranje, in de spiegels, dramlampjes stuk voor stuk... leuk, toch?

Als een deel van de hoepeldraaiers ze niet gebruikt, gaan andere bestuurders aannames doen. Dat kan verfrommelde premium spatbordjes en dergelijke geven.

Ik heb geleerd richting te geven wanneer je de rotonde verlaat. In een enkele situatie geef ik links aan als ik uit ervaring weet dat men er vanuit gaat dat je waarschijnlijk recht door gaat.

Als iedereen richting aangeeft als men de rotonde verlaat is links aangeven helemaal niet meer nodig. Immers geen richting = op de rotonde blijven.

Wij gebruiken de knipperlichten hier nooit bij een rotonde, nou zijn er nog niet zo veel gelukkig. In Nederland gebruik ik de knipperlichten bij het verlaten van de rotonde. Mijn vriendin reed afgelopen zomer in NL rechtdoor over een 'rotonde' in Heerhugowaard, die zag niet dat het een rotonde was :D :)

Misschien geef je met knipperen naar links niet aan waar je vandaan komt maar waar je niet naar toe gaat: ik neem niet deze afslag.

Wat wel van belang is is dat je je knipperlicht moet gebruiken als je de rotonde gaat verlaten. Soms toeter ik even (wat denk ik niet mag) om aan te geven dat het knipperlicht kapot is.

Als ik uit mn werk kom nader ik zo rond tien over vijf een mini rotonde vlak bij het gemeentehuis, en ja knipperen is ook werk dus dat word daar niet gedaan.
Jammer want de files worden al langer voor die rotonde, ze vragen zich in het gemeentehuis vast af hoe dat nou kan.
Als ik op die rotonde nader moet ik drie kwart, ik doe dan altijd mn linker knipper aan om maar de pijn te verzachten, andere weggebruikers kunnen dan zien dat ik op de rotonde blijf en niet zoals (bijna) iedereeen zonder knipper de rotonde verlaat.

Primair geef ik alleen richting aan als ik de rotonde verlaat. Soms deel ik een plaagstootje uit en neem ik de eerstvolgende afslag. maar tegelijkertijd doe ik het knipperlicht naar links aan.. Mensen trappen soms op de rem en denken niet beter, dat ik nog op de rotonde blijf. Het gebeurt ook, dat ik helemaal geen knipperlicht gebruik. Dat zijn sitiuaties dat er een aso met hoge snelheid de rotonde tegemoet komt aanrijden en denkt dat hij/zij het alleenrecht heeft. Zulke figuren laat ik in de waan en doe bewust geen knipperlicht aan.

Veel mensen doen maar wat, ik ben chauffeur. Met 40 ton een rotonde oprijden is niet leuk meer, het komt lastig tot stilstand en optrekken gaat traag. Vanwege al dat gepruts heb je soms geen idee wat mensen nu echt willen. De een knippert niet, de andere knippert links maar gaat rechtdoor zeg maar...een rotonde oprijden is vaak zat een gok zo. Laat die plaagstootjes en spelletjes lekker achterwege zou ik zeggen. En laat er eens een lijn bij wet vastgelegd in komen.

Boppie zei:
En laat er eens een lijn bij wet vastgelegd in komen.

Bij gebrek aan handhaving wordt het dan niet knipperen op rotonde's en alleen maar knipperlichten gebruiken als je even midden op de weg parkeert.;)
En Boppie, gewoon de claxon van die 40-tonner gebruiken als je een rotonde op rijdt.:)

FromRussia zei:
Wij gebruiken de knipperlichten hier nooit bij een rotonde, nou zijn er nog niet zo veel gelukkig. In Nederland gebruik ik de knipperlichten bij het verlaten van de rotonde. Mijn vriendin reed afgelopen zomer in NL rechtdoor over een 'rotonde' in Heerhugowaard, die zag niet dat het een rotonde was :D :)

In Rusland dwing je je voorrang af met een Makarov....

Muddy Bandit zei:
Boppie zei:
En laat er eens een lijn bij wet vastgelegd in komen.

Bij gebrek aan handhaving wordt het dan niet knipperen op rotonde's en alleen maar knipperlichten gebruiken als je even midden op de weg parkeert.;)
En Boppie, gewoon de claxon van die 40-tonner gebruiken als je een rotonde op rijdt.:)

Die werkt prima:T.

Bij auto’s met berm/bocht-verlichting merk ik dat het handig is om toch een knipperlicht (naar links dus op een rotonde) te gebruiken. Vaak ten onrechte zien andere weggebruikers die met de bocht meedraaiende berm/bocht-verlichting aan voor een knipperlicht met alle gevolgen van dien.

^^ klopt, dat verward mij nog weleens..

E400 zei:
(..) Het gebeurt ook, dat ik helemaal geen knipperlicht gebruik. Dat zijn situaties dat er een aso met hoge snelheid de rotonde tegemoet komt aanrijden en denkt dat hij/zij het alleenrecht heeft. Zulke figuren laat ik in de waan en doe bewust geen knipperlicht aan.

Hoezo is dat direct een aso? Wellicht is dat een mede weggebruiker die juist probeert zo vloeiend mogelijk de rotonde te ronden .. en ja, dan kán het zijn dat hij/zij voorlangs jou gaat.. (wat niet helemaal volgens de regeltjes is) en het verkeer daarmee lekker doorstroomt. ;)

Aan het wel/niet en goed/fout gebruik van knipperlichten op rotondes kan ik me nog niet zo heel erg storen, de wachttijd voor een verkeerslicht geregelde kruising is over het algemeen al een stuk langer.
Wat ik veel gevaarlijker vind op vele rotondes is de geregelde voorrang voor fietsers op de rotonde: als je je met een vrachtwagen of dichte bestelbus eenmaal op de rotonde bevind dan verdwijnen die geheel in de dode hoek van je spiegels en wordt het verlaten van de rotonde gelijk een kansspelletje... met name de snelle (elektrische) fietsers zijn in die situatie dan zeer kwetsbaar.
En dan laten we het verder maar niet hebben over gemeentelijke verkeers"kundigen" die het ook nog noodzakelijk vinden dat fietsers maar legaal van weerskanten om de rotonde moeten kunnen fietsen of een rotonde compleet verminken tot een vaag infrakunstwerk (ovatonde enz.), die maken er in sommige situaties meteen een kansspelletje met jackpot van.

Inderdaad ontzettend klote dat fietsers te allen tijde voorrang hebben op rotondes zodra je zelf op een rotonde zit.

Bij slecht weer of op drukke rotondes zie je ze soms echt niet meer, hoe graag je ook zou willen dat je ze wel zag.

Bobslee zei:
Inderdaad ontzettend klote dat fietsers te allen tijde voorrang hebben op rotondes zodra je zelf op een rotonde zit.

Bij slecht weer of op drukke rotondes zie je ze soms echt niet meer, hoe graag je ook zou willen dat je ze wel zag.
Hoezo, te allen tijde? Als er borden staan die anders bepalen dan gaat dat boven de (algemene) verkeersregel hoor.

Boppie zei:
FromRussia zei:

In Rusland dwing je je voorrang af met een Makarov....

tenor.gif

E400 zei:
Primair geef ik alleen richting aan als ik de rotonde verlaat. Soms deel ik een plaagstootje uit en neem ik de eerstvolgende afslag. maar tegelijkertijd doe ik het knipperlicht naar links aan.. Mensen trappen soms op de rem en denken niet beter, dat ik nog op de rotonde blijf. Het gebeurt ook, dat ik helemaal geen knipperlicht gebruik. Dat zijn sitiuaties dat er een aso met hoge snelheid de rotonde tegemoet komt aanrijden en denkt dat hij/zij het alleenrecht heeft. Zulke figuren laat ik in de waan en doe bewust geen knipperlicht aan.

De enige aso in dit verhaal is E400. In elk geval lekker bevestigend voor het stereotype Mercedes-rijder.

Bobslee zei:

Niet altijd: het basisprincipe is namelijk binnen bebouwde kom wel en buiten bebouwde kom niet.... maar helaas wijken de wegbeheerders hier met grote regelmaat wel weer van af.

Muddy Bandit zei:
Bobslee zei:

Niet altijd: het basisprincipe is namelijk binnen bebouwde kom wel en buiten bebouwde kom niet.... maar helaas wijken de wegbeheerders hier met grote regelmaat wel weer van af.
Volgens mij bedoelt Bob hier dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer. Wanneer je als automobilist de rotonde verlaat en er fietst iemand naast je die op de rotonde blijft, dan zou die regel inderdaad op gaan. Bij die rotonde zullen echter ook verkeersborden staan die de voorrang bepalen (praktisch: haaientanden), die geven aan welke bestuurder voorrang moet verlenen.

En om het even leuk te houden (de oplettende lezer heeft 'm al in de smiezen): wanneer je een rotonde verlaat en er loopt iemand op het fietspad dan heeft die voetganger altijd voorrang. Want rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer. Voorrangsborden hebben echter alleen betrekking op bestuurders.

En om het even extra leuk te houden: die voetganger moet dus voorrang krijgen van verkeer dat de rotonde verlaat, maar moet (uitgaande van geen zebrapad) voorrang verlenen aan verkeer dat de rotonde op wil rijden.

Leon in zn Fiesta zei:
Bobslee zei:

Hoezo, te allen tijde? Als er borden staan die anders bepalen dan gaat dat boven de (algemene) verkeersregel hoor.

Ik snap even niet wat je bedoelt?

Het gebruik van het knipperlicht is in Nederland geregeld in de zogenaamde Rijprocedure. Die kun je bij Anwb kopen en bij CBR downloaden. Dat document heeft de status van een wet. De actuele versie schrijft het volgende voor:
Het geven van/reageren op signalen
Tijdig richting aangeven als op de rotonde van rijstrook wordt
veranderd of als deze verlaten wordt.
De richtingaanwijzer wordt steeds buiten werking gesteld zodra er
van rijstrook is veranderd of zodra er is afgeslagen.
Indien de rotonde genaderd wordt met de bedoeling de eerste afslag
op de rotonde te verlaten dan bij nadering van de rotonde richting
aangeven naar rechts.

Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig
richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer buiten werking
stellen zodra vanuit voorgesorteerde positie de rotonde is opgereden.
Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan
het -afhankelijk van o.a. de te volgen rijrichting- zinvol zijn de
richtingaanwijzer langer in werking te laten (minirotondes).
Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan
het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders
zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.
Bij nadering van en rijdend op de rotonde is het van groot belang
rekening te houden met de door andere bestuurders aangegeven
richting.

Zoals door anderen al werd aangegeven, is dit in het buitenland heel anders geregeld. In Duitsland en Oostenrijk krijg je bijvoorbeeld een boete als je naar links knippert...

Ik ben het met 'onze' rijprocedure overigens helemaal niet eens. Maar dit document wordt onderschreven door de politie, het CBR, de BOVAG en de rijschoolorganisaties.

Blijft zeer irritant dat er veel mensen zijn die hun richtingaanwijzers niet gebruiken.

Rene 7056215 zei:
Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting

Dit suggereert dat er rotondes zijn met meer dan één rijstrook voor meerdere richtingen. Moet ik mij zorgen gaan maken?

Dit suggereert dat er rotondes zijn met meer dan één rijstrook voor meerdere richtingen. Moet ik mij zorgen gaan maken?
Ik denk dat jij (of andere weggebruikers) je (zich) alleen zorgen hoeft te maken als je die rotondes wel al bent tegengekomen maar niet als zodanig hebt herkend.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat met meerdere richtingen in dit geval wordt bedoeld dat de rechter rijstrook dient voor verkeer dat de eerste of tweede afslag wil nemen, en de linker rijstrook dient voor verkeer dat de tweede of derde afslag wil nemen. Bijvoorbeeld:

2016-01-01-b.jpg

Wat ik nog wel eens lastig vind is dat een knipperlicht voor rechts niet altijd goed zichtbaar is als een auto al op de rotonde rijdt. Wanneer ook het knipperlicht voor links gebruikt wordt is dit wel goed zichtbaar voor degenen die wachten om de rotonde op te komen.

Daarom gebruik ik links ook als ik een rotonde driekwart ga pakken...

Dat is dan ook gewoon hoe het hoort. Bij les zal je het ook zo leren. Of begrijp ik het verkeerd? Als je op een rotonde af rijdt, en je wil naar links, (driekwart dus) moet je gewoon naar links richting aan geven. Naar rechts pas weer om aan te geven dat je van de rotonde af rijdt. (en daar kan ik me persoonlijk echt wel een beetje aan irriteren, als mensen dat niet doen.)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan