Meld kinderziekten van uw C350e !
Er zijn aardig wat reviews verschenen over de nieuwe MB C350e Plug-In Hybride. De ene helft van eigenaren was helemaal Hosanna, de andere helft bepaald niet ! Behalve het item 'levertijd' dat elders in dit forum al is uitgekauwd, betreft het vooral technische gebreken.
Degenen die, net als ik zelf, een C350e met kinderziekten hebben ontvangen, nodig ik graag uit hun ervaringen hier te delen. Over het algemeen zijn de dealers heel actief geweest met het oplossen van symptomen (en hadden daarbij vaak prachtige technische verhalen), maar mijn overtuiging is dat de 350e helaas lijdt aan structurele kinderziekten en misschien zelfs ontwerpfoutjes. Dat was te verwachten van een model dat (te?) snel op de markt is gebracht vanwege bijtellingsvoordelen, maar van een automobiel van 60 mille tot zeg 75 voor een aangeklede versie, verwacht je voor die problemen dan wel een oplossing op centraal niveau. Met andere woorden: terugroepactie en totale revisie van de betreffende onderdelen. Tot nu toe heb ik alleen symptoombestrijding ervaren.
Hier zal ik mijn eigen ervaringen met de 350e Estate samenvatten. Let wel, de minder goede ervaringen. En ik nodig anderen uit hetzelfde te doen. Onderstaande kritiek laat alle positieve punten onverlet, maar is gericht op het verbeteren van de zaken die bij dit merk en voor deze prijs gewoon niet mogen voorkomen. Ben heel benieuwd welke problemen iedereen ervaart en wellicht kunnen we die gezamenlijk bij de fa. Benz te Stuttgart aankaarten. Anderzijds, als iemand een 'MB-rijdersclub' kent die dit al namens de berijders te berde kan brengen bij Der Benz, nog beter.
Welke verrassingen mocht ik meemaken ?
Alle accu’s leeg: op een kwade dag bleek niet alleen de hybride-accu niet geladen te zijn, maar ook de 12-volts accu was helemaal leeg. Ofwel, de stroom ging even de verkeerde kant op ! Bij het inpluggen (op het gewone 240V buitenstopcontact) moet ik nu soms de steker aan de autozijde even los maken en dan weer insteken om zeker te weten dat het goed gaat. Commentaar van Mercedes Den Haag: de 240V-adapter is eigenlijk alleen bedoeld als noodoplossing als geen laadpaal voorhanden is. Grappig, bij de fabriek in Stuttgart werd me deze lader als enige (standaard) meegegeven.... dit mag gewoon niet voorkomen.
Schokkende aandrijflijn: dit hebben zoals ik zag, meerdere berijders beleefd: dat de bak niet weet welk verzet hij zal kiezen of dat het bij-of afschakelen tussen de beide motoren niet soepel gaat. Naar mijn ervaring geen probleem wanneer je in een rechte lijn accellereert, maar bij tussentijdse lastwissels (inhaalsprintje) zeker wel. Zelden op de snelweg, maar bij lagere snelheden, in de stadsomgeving, doet het zich vaker voor.
Schokkend afremmen: bij hogere snelheid werken de remmen top; maar bij het stoppen bij lagere snelheden, gaan de laatste meterss nogal schokkend en moeilijk te doseren. Ligt misschien aan de milieuvriendelijke materialen - heb het ook wel eens gemerkt bij andere auto's...
Van 6 liter reserve naar nul, zonder een meter rijden: dat mag wel een wonder heten, maar dan van de verkeerde soort. Ik kwam op mijn werkplek aan met volgens de computer nog 68 km actieradius op brandstof en een paar km op de accu. 8 uur later toen ik wilde starten, bleek de brandstofreserve verdampt. Tenminste volgens –alweer- de computer, die doodleuk aangaf ‘alleen elektrisch rijden’. Gelukkig was de benzinepomp amper 500 meter verder. Daar kon ik met moeite 44 liter in de 50-liter tank pompen. Ergo, was er ergens nog wel 6 liter, maar weigerde de auto dat zelf toe te geven ! Een ontwerpfoutje wellicht, per slot is de auto van een nieuw type, maar niet één die me erg blij stemde. Gemakkelijk om er rekening mee te houden nu ik het weet, maar van een Mercedes van bijna 70 mille euro’s verwacht ik beter. Van de dealer kreeg ik een prachtig verhaal waarmee ik u niet zal vervelen, maar m.i. is er maar één oplossing: terugroepactie en oplossen dat probleem !
Electrisch bereik: Afhankelijk van rijstijl en drukte onderweg, kom ik in de praktijk nooit meer dan 18 km ver, ook als op het dashboard staat dat ik voor 24 km stroom aan boord heb. Een beetje teleurstellend, temeer omdat ik bij mijn kantoor (15 km ver) niet kan bijladen.
Parkeerindicatoren: dit is een algemene ontwerpfilosofie van MB – dus geen kinderziekte van dit model – maar ik vind het vermeldenswaard omdat we praten over, helaas, prehistorische opvattingen, waar MB het verder juist zo goed doet. Als enige autofabrikant ter wereld heeft Der Benz aparte gedachten over waar de indicatielichtjes van een parkeersensor zich moeten bevinden en vooral hoe de akoestische signalen moeten werken: niet ! Waar alle andere fabrikanten een akoestisch signaal inbouwen dat minstens een meter van een obstakel al begint te piepen, meent Mercedes dat het voldoende is dat de piep pas komt als je nog maar 5 tot 10 cm van een deuk verwijderd bent. Veel te laat voor de gemiddelde bestuurder volgens mij. Verder is het in ergonomische zin ongelooflijk dom (sorry, heb er geen ander woord voor) dat de indicatie van de vóórsensoren tussen de meters op het dashboard zit en die van de achtersensoren achter je aan het plafond hangt. Iedereen heeft tegenwoordig een plaatje van de auto op het dashboard en in dit geval zou het geen slecht idee zijn als Mercedes die filosofie gewoon volgt. Dan ziet de bestuurder op één plek precies wat er om de auto gebeurt. Iedereen vóór ?
Akkoord, Mercedes levert ook een 360 graden birds-eye view camera als je wilt. Die heb ik er óók in. Maar het beeld is niet altijd helemaal je dat en afstanden zijn heel moeilijk in te schatten. Geef mij maar één plaatje op de dash en een hoorbare pieper voor en achter ! Een gemiste kans voor Mercedes qua ergonomie.
Een paar kleinere verbeteringsvatbare zaken, tenslotte:
De touchpad kan uitgeschakeld worden maar is bij nieuwe iedere start weer automatisch ingeschakeld. Dat leidt dus tot onbedoelde wisselingen van radiostation en dergelijke. Ik begrijp niet waarom het uitschakelen niet een permanente instelling kan zijn, als je toch ook een draaiknop hebt.
En de display ? Over uitschakelen gesproken: wanneer de centrale display wordt uitgeschakeld, staat ook je radio en je navi uit. Jammer, want radio, navi, en andere functies kunnen ook op het dashboard voor de bestuurder (tussen de meters) geprojecteerd en waarom zou je, als je alleen één van die functies wilt zien, de centrale display ook ingeschakeld houden ? Inmiddels las ik van een andere gebruiker dat het blijkbaar wel kan, maar daarvoor moet je eerst het hele (electronische) handboek een paar keer gelezen hebben schijnt het. Verbeteringsvatbaar qua instellingsgemak als je het mij vraagt.
Het Burmester soundsystem valt een beetje tegen. Als je weet dat een auto de akoestiek heeft van een plastic zak, dan is het sowieso een uitdaging. Maar het viel op dat de bassen niet doorkwamen zoals ik ze verwachtte. Voorin zit meen ik een (sub)woofer onder het dashboard, die de taak niet helemaal aan kan. Het blijkt dat wanneer de Fader een positie of 3, 4 naar achter wordt gedraaid, het geluid voorin nog steeds prima klinkt en de Woofer(s) achterin de auto de bassen strak en diep voor hun rekening nemen.
De Bluetooth verbinding en de Garmin navigator hebben wat beperkingen. De Garmin navigator accepteert wel stemcommando’s, maar heeft een beperkt vocabulaire. ‘Waar wilt u naar toe?’ Het antwoord ‘ Enkhuizen Centrum’ wordt niet begrepen. Misschien een kwestie van oefening (voor ons!). De begeleiding en plaatjes zijn wel duidelijk en in orde.
Bij de routekeuzes onder ‘nuttige punten’ missen we o.a. restaurants en vliegvelden, je moet echt het straatadres daarvan hebben.
kiezen met stemcommando’s kan met mijn telefoon maar via de beschikbare interface kan ik die niet geven ! Jammer. De geluidskwaliteit aan beide kanten van de lijn is uitstekend, maar de bluetooth verliest wel eens het contact met de telefoon. Gelukkig bel ik tegenwoordig weinig onderweg. Voor veelbellers zal het zeker een probleem zijn en levert het ook gevaar op (afleiding) om handmatig te moeten kiezen met de draaiknop. Muziek haal ik vaak van mijn playlists op mijn smartphone. Wil ik van playlist wisselen, dan moet ik toch wel even de telefoon zelf pakken.
Kortom, wie meer luxe wil en volledige stembediening zal de Comand-optie moeten bestellen maar meer dan 2.000 euro extra daarvoor vind ik echt zwaar overdreven. Uw ervaringen en meningen ?
Grootlichtassistent: het Intelligent Light System met LEDs geeft zeker fantastische verlichting. Alleen de grootlichtassistent vond ik minder. Op momenten dat er geen andere auto’s in de buurt zijn, maar wel straatverlichting, wordt niet automatisch op grootlicht overgeschakeld. Ik had dat graag anders gezien. Heel benieuwd naar de ervaringen van anderen..
Tot zover, benieuwd naar uw reacties.