Kinderziekten Mercedes C350e Plug-In Hybride: structurele oplossing van Mercedes gevraagd !

Het is totaal niet relevant of mijn auto aan de lader hangt ja of nee. Begrijp ook niet hoe jij uit mijn post kunt beoordelen dat de auto niet aan de lader hing, maar goed. Je kunt ook ergens zijn waar je de mogelijkheid niet hebt om op te laden, en dan sta je daar met een lege accu en zonder brandstof. Althans, volgens de boordcomputer.

Maar als er als de auto stilstaat toch stroom gebruikt wordt voor wat dan ook zal de resterende afstand afnemen.

Durashift zei:
Ik denk dat op vele forums, in onderwerpen, na verloop van berichten / pagina's het onderwerp enigszins gaat afwijken van het openingsbericht..
Dat is in een 'normaal (natuurlijk persoon) gesprek' tussen mensen onderling toch ook zo?

Een zijsprongetje nemen of een geintje maken, prima. Maar dit is veelal geklier (of getroll).
Lijkt wel op een stel pubers bij elkaar hier, enkele uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Enfin, er is een maand voorbij.. nog iets gehoord van MB NL omtrent de melding?

Nee, niets. Ook op andere fora waar meerdere mensen met hetzelfde probleem zitten schijnt men nog geen oplossing te hebben gevonden.

520d zei:
Ja, zo gaat dat hier.

Even over die brandstofmeter: hoe nauwkeurig is die, in jouw perceptie? Mijn ervaring met de brandstofmeters van Mercedes-Benz is dat ze niet zo nauwkeurig zijn, maar wellicht is dat bij jou anders.

Die werkt vrij onnauwkeurig volgens mij. Ik heb ook het idee dat de schaalverdeling niet liniair loopt. Dus dat hij in het begin en aan het eind harder gaat zeg maar. Maar ik ga uit van de digitale meter, die dus vanaf 100 km geen getallen meer laat zien (wat ook best vervelend en vooral onodig is).

Mijn BMW 320d F30 reed ik regelmatig tot op 30 km leeg. Die meter leek ook veel nauwkeuriger dan deze.

Staat er in de handleiding overigens niet iets over dit punt? Ik kan me voorstellen dat Mercedes-Benz een waarschuwing in de handleiding opneemt, als dit een kenmerkende producteigenschap is. Enerzijds snap ik dat je dit meldt bij de dealer, anderzijds vraag ik me wel af hoe vaak dit voorkomt. Zeker nu je deze onhebbelijkheid kent, zul je de auto niet meer parkeren zonder voldoende brandstof in de tank.

Nee, niets in de handleiding. Natuurlijk meld ik dit, naast dat het vervelend is kan het ook ronduit gevaarlijk zijn.
Omdat de boordcomputer denkt dat de benzinetank leeg is valt de auto dus volledig uit als het accupakket leeg is, tijdens het rijden!

Uiteraard rijd ik hem nu niet meer leeg. Of ik moet bij mij thuis parkeren, dan is de auto altijd opgeladen en kan ik makkelijk tot aan een pomp komen. Scheelt wel weer 100km op een toch al niet zo'n grote actieradius helaas. Dat vind ik een bijkomend nadeel.

Die werkt vrij onnauwkeurig volgens mij. Ik heb ook het idee dat de schaalverdeling niet liniair loopt. Dus dat hij in het begin en aan het eind harder gaat zeg maar.

Dat is met analoge meters ook vaak het geval

haarr zei:
Het is totaal niet relevant of mijn auto aan de lader hangt ja of nee. Begrijp ook niet hoe jij uit mijn post kunt beoordelen dat de auto niet aan de lader hing, maar goed. Je kunt ook ergens zijn waar je de mogelijkheid niet hebt om op te laden, en dan sta je daar met een lege accu en zonder brandstof. Althans, volgens de boordcomputer.

Maar als er als de auto stilstaat toch stroom gebruikt wordt voor wat dan ook zal de resterende afstand afnemen.

Ik begrijp niet wat je probeert te zeggen?

Misschien een domme opmerking hoor.. Maar bij stilstand trekt de auto (vaak) de accu leeg, denk aan de klok, radio, alarm, etc. Dat zou dan toch los moeten staan van de accu-spanning, als in de rij-accu's? Natuurlijk heb je wel wat verlies, maar dat mag/kan toch nooit extreem veel zijn?

Natuurlijk, moet iemand een auto niet bijna tot een lege tank laten rijden, maar soms is het niet anders.
Tijdens de vakantie een paar keer gehad, dat ik een bord zag met de volgende tank is over 75 km. Op de meter te zien dat je nog 1 streepje hebt, dus doorgereden, nou nog geen 3 kilometer verder springt het lampje aan, eerst knipperend en dan later continu, nou dan knijp je hem wel even. En dan zijn er alleen maar gehuchten in de buurt. (afslag mogelijkheden zijn er dan ook pas over 10, 15 km).
Nu is mijn Hyundai natuurlijk geen hybride, maar goed, ik snap dus dat je soms een bijna lege tank kan hebben.
En als LV350e zich daar zorgen over maakt, snap ik wel. Ook als je weet dat de auto bij een bijna lege tank, en weinig accu-duur, uitvalt. (Nu ik dat zo schrijf, is het wel logisch, geen brandstof is geen resultaat uiteraard) Maar je mag toch verwachten dat als je de auto wegzet, met nog (een beetje) accu-spanning, de auto niet ineens (bijna) leeg is.
Mocht dit dan wel "normaal zijn" , ik ben niet technisch genoeg daarvoor, mag je, vind ik, best verwachten dat je een beetje een goede brandstof-meter hebt. Wat natuurlijk ook niet helemaal zaligmakend is, hoog in de toeren is minder zuinig, etc.

Ik kan mij wel iets bij de 6 liter naar nul voorstellen. De vlotter zal niet op iedere schommeling direct reageren (denk aan bochten, optrekken en afremmen) De meter zou continue heen en weer schieten met een halve tank. Misschien komt hij net even wat later in ruststand en meet hij daardoor even iets meer in de avond bij het stilzetten. Ik neem even aan dat deze auto toch wel 50 liter mee kan nemen en dat er een vlotter inzit om de stand te meten.

Nu is mijn Hyundai natuurlijk geen hybride, maar goed, ik snap dus dat je soms een bijna lege tank kan hebben.
En als LV350e zich daar zorgen over maakt, snap ik wel. Ook als je weet dat de auto bij een bijna lege tank, en weinig accu-duur, uitvalt
Maar bij een hybride hebt je dus EN een lege benzinetank EN de accu leeggereden. Hoe slim ben je dan?

LV350e zei:
(..)

Enfin, er is een maand voorbij.. nog iets gehoord van MB NL omtrent de melding?

Nee, niets. Ook op andere fora waar meerdere mensen met hetzelfde probleem zitten schijnt men nog geen oplossing te hebben gevonden.

Goed, ff 'muggeziften' dan.. [size=small] je bied tenslotte, in mijn opinie, zelf de opening ervoor ;)[/size]

Ik vraag of je nog iets gehoord hebt van MB NL.. niet of je van MB NL al de oplossing vernomen hebt..;)

Denk namelijk dat die oplossing er niet gaat komen.. zoals 520d al schrijft.. vermoedelijk staat er wel iets over geschreven in de handleiding.
Of men schrijft daar een update voor.. ;)

LV350e zei:
Nee, niets in de handleiding. Natuurlijk meld ik dit, naast dat het vervelend is kan het ook ronduit gevaarlijk zijn.
Omdat de boordcomputer denkt dat de benzinetank leeg is valt de auto dus volledig uit als het accupakket leeg is, tijdens het rijden!

Volgens mij niet (on)gevaarlijker dan een lege brandstoftank bij een conventionele auto.. die stuurt en remt dan ook wat zwaarder dan normaal..;)

LV350e zei:
(..) Scheelt wel weer 100km op een toch al niet zo'n grote actieradius helaas. Dat vind ik een bijkomend nadeel.

Och, de tanktijd per keer is wel wat korter, moet je maar denken..
Uiteindelijk blijven de te rijden kilometers hetzelfde..

haarr zei:
En als LV350e zich daar zorgen over maakt, snap ik wel. Ook als je weet dat de auto bij een bijna lege tank, en weinig accu-duur, uitvalt
Maar bij een hybride hebt je dus EN een lege benzinetank EN de accu leeggereden.(..)

Volgens mij is nu juist het hele punt dat de brandstoftank fysiek niet geheel droog staat.. Indien er een kijkglas onder de achterbank zou zitten.. dan zou je daar doorheen nog een liter of 5 E95 moeten zien schommelen.. terwijl het managementsysteem in de auto denkt te weten dat er nagenoeg geen druppel meer uit te krijgen is..
Als de penlite's dan ook nog eens leeg zijn.. wordt het armoe troef..

Durashift zei:
LV350e zei:

Volgens mij niet (on)gevaarlijker dan een lege brandstoftank bij een conventionele auto.. die stuurt en remt dan ook wat zwaarder dan normaal..;)

LV350e zei:
(..) Scheelt wel weer 100km op een toch al niet zo'n grote actieradius helaas. Dat vind ik een bijkomend nadeel.

Wel veel gevaarlijker dan een lege brandstoftank bij een conventionele auto natuurlijk! Daarbij wéét je dat hij uit gaat vallen als je hem leeg rijdt. Een PHEV zou gewoon automatisch over moeten schakelen op benzine/diesel als de accu leeg is, óók als deze onder het reserveniveau zit!

De tanktijd per keer is misschien 10 seconden korter inderdaad. Maar kost in mijn geval ca. 12 tankbeurten extra op jaarbasis.

LV350e zei:
Durashift zei:
LV350e zei:

LV350e zei:

Wel veel gevaarlijker dan een lege brandstoftank bij een conventionele auto natuurlijk! Daarbij wéét je dat hij uit gaat vallen als je hem leeg rijdt. Een PHEV zou gewoon automatisch over moeten schakelen op benzine/diesel als de accu leeg is, óók als deze onder het reserveniveau zit!

De tanktijd per keer is misschien 10 seconden korter inderdaad. Maar kost in mijn geval ca. 12 tankbeurten extra op jaarbasis.

Ja maar je bent toch ook gewoon lomp als je doorrijdt tot aan (in) je reserve? Je zult toch met een beetje gezond verstand altijd gaan tanken op het moment dat je je reserve nadert? Hoeveel km rijdt zo'n apparaat op z'n accu's? Normaal probeer je die toch ook bij te laden voordat ze een bepaalt percentage bereiken?

Ik geef durahift in dit geval helemaal gelijk.

Lycan Capri zei:
LV350e zei:
Durashift zei:
LV350e zei:

LV350e zei:

Ja maar je bent toch ook gewoon lomp als je doorrijdt tot aan (in) je reserve? Je zult toch met een beetje gezond verstand altijd gaan tanken op het moment dat je je reserve nadert?

Natuurlijk niet, 140 km reserve is heel erg veel. Het scheelt mij (minimaal) 12 tankbeurten per jaar. Er hoort geen enkele noodzaak te zijn om te gaan tanken wanneer er nog minimaal 10 (!) liter brandstof in de tank zit. Soms moet je nog een klein stukje tot aan je bestemming en springt hij op reserve. Moet je dan direct een pomp gaan zoeken? Normaalgesproken ga je dan toch gewoon naar je afspraak en tank je daarna op de terugweg als je een pomp tegenkomt? Lijkt mij niet meer dan een menselijke gedachte.

Hoeveel km rijdt zo'n apparaat op z'n accu's? Normaal probeer je die toch ook bij te laden voordat ze een bepaalt percentage bereiken?

Kilometer of 20-25, ligt aan de omstandigheden. Die moet je dus altijd opladen indien mogelijk. Dat is ook logisch, je rijdt niet voor niets een phev.
Waarom is dit relevant?

Blijkbaar moeten wij C350e rijders het maar normaal vinden dat de auto uit kan vallen wanneer je deze start terwijl het brandstofniveau op reserve staat. Mercedes denkt er blijkbaar ook zo over (want geen update), dus het zal wel gezeur van de berijders zijn.

Ik ga pas tanken als de auto goed in de reserves zit. Toch weer een keertje op en neer amsterdam naar utrecht en weer terug op de reserve. En dan is ie nog echt niet leeg.

Hangt bij mij maar net van de omstandigheden af, mijn bc blijkt heel aardig te kloppen dus op mijn dagelijkse wo-we route kan het wel voorkomen dat ik nog maar 10-20km kan rijden volgens bc. Ik sta dan ook wel eens 72ltr in een 70ltr tank te gooien, er is dus blijkbaar nog een reservereserve. Toch zou ik als ik ts was het niet zover laten komen, wetende dat je auto er domweg mee ophoudt als je in de buurt van reserve komt. Dan maar tanken op vakantiestand en zorgen dat je minimaal nig een kwart tank hebt. Zoveel moeite is dat nu ook weer niet.

speedtouch zei:
Lycan Capri zei:
Ik persoonlijk ga meestal tanken als er de tank nog voor een kwart gevuld is. Maar ik zal wel gek zijn ;)

Ik doe dat ook, dus dan zal ik ook wel gek zijn!;)

Dan ben ik gelukkig niet helemaal gek; ik rij door tot iets verder door. Tank wel altijd ruim voordat het reserve lampje gaat branden.

LV350e zei:
Blijkbaar moeten wij C350e rijders het maar normaal vinden dat de auto uit kan vallen wanneer je deze start terwijl het brandstofniveau op reserve staat. Mercedes denkt er blijkbaar ook zo over (want geen update), dus het zal wel gezeur van de berijders zijn.

Dat is natuurlijk niet normaal, maar kennelijk wel een productspecifieke eigenschap. En een vervelende ook, als je vanuit andere auto's gewend was door te rijden tot aan de reserve. Het verbaast me dat de handleiding er niets over zegt, het is wel een wezenlijk punt.

Zelf zou ik zoiets niet snel ontdekken, omdat ik meestal tank op vaste momenten in de week. Dan maakt het me niet uit hoe vol of hoe leeg de tank is, ik vul op dat moment gewoon even bij om weer even vooruit te kunnen.

De actieradius die de volgende ochtend op 0 staat is wel te verklaren en zal bij veel auto's voorkomen.
De dag ervoor rijdt je in normaal tempo naar huis en is de auto op temperatuur. Ideale omstandigheden dus en de auto rijdt op dat moment erg zuinig. 's Ochtends start je de auto met koude motor en is hij de rit van de dag ervoor vergeten, de motor loopt op dat moment erg onzuinig en dus past hij direct de actieradius aan. Waarschijnlijk had je bij normaal wegrijden snel weer een paar km actieradius erbij gehad.

Andersom kan ook heel goed. Aangezien ik veel door Duitsland rij en het verbruik daar dus niet zo gunstig is, zet ik de auto vaak weg met een beperkte actieradius (o.b.v. de snelle rit die ik dan achter de rug heb). De volgende auto start ik dan de auto en is de actieradius ineens een stuk beter.

Ik ken het niet anders, mijn afgelopen vier auto's hadden er "last" van.

De overige punten zijn irritant, maar niet iets wat je bij een proefrit grotendeels ook had kunnen vast stellen. Spontaan leeglopende accu's en schokken in de aandrijflijn zouden inderdaad niet voor mogen komen bij geen enkele auto. Ik heb overigens dat laatste al vaker gehoord, dus ik neem aan dat Mercedes daar toch ook al wel van op de hoogte is.

Lycan Capri zei:
Ik persoonlijk ga meestal tanken als er de tank nog voor een kwart gevuld is. Maar ik zal wel gek zijn ;)

Met alle respect, maar ik gok dat je geen zakelijke rijder bent en daarom niet dagelijks/niet zoveel rijdt?
Voordat ik aan het werk ging tankte ik idd ook als de tank nog voor een kwart vol zat. Toen ik een zakelijke auto kreeg heb ik dat snel afgeleerd.

Tanken moet altijd te vaak en duurt altijd te lang. Als ik dus op de laatste drup thuis kan komen dan doe ik dat, vaak heb ik dan geen zin om te tanken en doe ik dat de volgende ochtend pas. En ja, ik zit daardoor onderweg naar de pomp wel eens met samen geknepen billen in de auto omdat de brandstofmeter dood in de hoek licht en het lampje al even brand. Part of the game denk ik :D
Een kwart tank brandstof betekend vaak toch al snel weer 150 á 200km actieradius en in mijn geval vaak een dag en soms twee dagen later tanken :)

Volgens mij verschuif je het tankmoment alleen maar. Heeft denk ik geen enkele winst qua tijd.

Boppie zei:
Volgens mij verschuif je het tankmoment alleen maar. Heeft denk ik geen enkele winst qua tijd.

Zeker weten, het eerder of later tanken heeft ook geen enkel voordeel. Ik zag alleen iets herkenbaars en vroeg me af of Lyan Capri veel rijdt.
Ik herkende het tanken bij een kwartvolle tank van mezelf toen ik nog studeerde en dus veel minder reed. Meestal was het eens in de drie á vier weken tanken, tegenwoordig eerder 2x per week.
Toen ik eenmaal aan het werk was en een zakelijke auto kreeg veranderde dat dus al snel in het veel verder leeg rijden van de tank, dit omdat tanken altijd ongelegen komt en te lang duurt. Dat laatste is mijn mening, maar ik gok dat er maar weinig mensen zijn die echt plezier beleven aan het tankmoment. :)

Ik rij 6 maanden per jaar. De andere 6 maanden staan alle auto's stil.

In die 6 maanden rij ik minimaal 2x per week van Middelburg naar Breda, regelmatig naar Rotterdam en omstreken. Minimaal 2x per maand naar Maasbracht. En dan reken ik de camper-ritjes met de Transit, de meeting-ritten met de Capri, de aanhanger-ritjes met de Focus en de boodschappen met de Astra nog niet mee.

Dat tanken duurt echt niet lang en tijd heb ik toch wel in die 6 maanden

Boppie zei:

Euh je tankt veel minder vaak, zo'n 33% minder. Nogal een verschil of je elke keer een hele tank leeg rijdt of 3/4.

Bij mijn X-type en BMW 320 was de reserve-range beperkt, met die 2 auto's heb ik wel eens zonder benzine gestaan.
Bij mijn huidige Lexus komt het veel minder nauw ,die kan ik diep in zijn reserve rijden.

Drs D zei:
Meld kinderziekten van uw C350e !

Er zijn aardig wat reviews verschenen over de nieuwe MB C350e Plug-In Hybride. De ene helft van eigenaren was helemaal Hosanna, de andere helft bepaald niet ! Behalve het item 'levertijd' dat elders in dit forum al is uitgekauwd, betreft het vooral technische gebreken.
Degenen die, net als ik zelf, een C350e met kinderziekten hebben ontvangen, nodig ik graag uit hun ervaringen hier te delen. Over het algemeen zijn de dealers heel actief geweest met het oplossen van symptomen (en hadden daarbij vaak prachtige technische verhalen), maar mijn overtuiging is dat de 350e helaas lijdt aan structurele kinderziekten en misschien zelfs ontwerpfoutjes. Dat was te verwachten van een model dat (te?) snel op de markt is gebracht vanwege bijtellingsvoordelen, maar van een automobiel van 60 mille tot zeg 75 voor een aangeklede versie, verwacht je voor die problemen dan wel een oplossing op centraal niveau. Met andere woorden: terugroepactie en totale revisie van de betreffende onderdelen. Tot nu toe heb ik alleen symptoombestrijding ervaren.

Hier zal ik mijn eigen ervaringen met de 350e Estate samenvatten. Let wel, de minder goede ervaringen. En ik nodig anderen uit hetzelfde te doen. Onderstaande kritiek laat alle positieve punten onverlet, maar is gericht op het verbeteren van de zaken die bij dit merk en voor deze prijs gewoon niet mogen voorkomen. Ben heel benieuwd welke problemen iedereen ervaart en wellicht kunnen we die gezamenlijk bij de fa. Benz te Stuttgart aankaarten. Anderzijds, als iemand een 'MB-rijdersclub' kent die dit al namens de berijders te berde kan brengen bij Der Benz, nog beter.
Welke verrassingen mocht ik meemaken ?

Alle accu’s leeg: op een kwade dag bleek niet alleen de hybride-accu niet geladen te zijn, maar ook de 12-volts accu was helemaal leeg. Ofwel, de stroom ging even de verkeerde kant op ! Bij het inpluggen (op het gewone 240V buitenstopcontact) moet ik nu soms de steker aan de autozijde even los maken en dan weer insteken om zeker te weten dat het goed gaat. Commentaar van Mercedes Den Haag: de 240V-adapter is eigenlijk alleen bedoeld als noodoplossing als geen laadpaal voorhanden is. Grappig, bij de fabriek in Stuttgart werd me deze lader als enige (standaard) meegegeven.... dit mag gewoon niet voorkomen.

Schokkende aandrijflijn: dit hebben zoals ik zag, meerdere berijders beleefd: dat de bak niet weet welk verzet hij zal kiezen of dat het bij-of afschakelen tussen de beide motoren niet soepel gaat. Naar mijn ervaring geen probleem wanneer je in een rechte lijn accellereert, maar bij tussentijdse lastwissels (inhaalsprintje) zeker wel. Zelden op de snelweg, maar bij lagere snelheden, in de stadsomgeving, doet het zich vaker voor.

Schokkend afremmen: bij hogere snelheid werken de remmen top; maar bij het stoppen bij lagere snelheden, gaan de laatste meterss nogal schokkend en moeilijk te doseren. Ligt misschien aan de milieuvriendelijke materialen - heb het ook wel eens gemerkt bij andere auto's...

Van 6 liter reserve naar nul, zonder een meter rijden: dat mag wel een wonder heten, maar dan van de verkeerde soort. Ik kwam op mijn werkplek aan met volgens de computer nog 68 km actieradius op brandstof en een paar km op de accu. 8 uur later toen ik wilde starten, bleek de brandstofreserve verdampt. Tenminste volgens –alweer- de computer, die doodleuk aangaf ‘alleen elektrisch rijden’. Gelukkig was de benzinepomp amper 500 meter verder. Daar kon ik met moeite 44 liter in de 50-liter tank pompen. Ergo, was er ergens nog wel 6 liter, maar weigerde de auto dat zelf toe te geven ! Een ontwerpfoutje wellicht, per slot is de auto van een nieuw type, maar niet één die me erg blij stemde. Gemakkelijk om er rekening mee te houden nu ik het weet, maar van een Mercedes van bijna 70 mille euro’s verwacht ik beter. Van de dealer kreeg ik een prachtig verhaal waarmee ik u niet zal vervelen, maar m.i. is er maar één oplossing: terugroepactie en oplossen dat probleem !

Electrisch bereik: Afhankelijk van rijstijl en drukte onderweg, kom ik in de praktijk nooit meer dan 18 km ver, ook als op het dashboard staat dat ik voor 24 km stroom aan boord heb. Een beetje teleurstellend, temeer omdat ik bij mijn kantoor (15 km ver) niet kan bijladen.
Parkeerindicatoren: dit is een algemene ontwerpfilosofie van MB – dus geen kinderziekte van dit model – maar ik vind het vermeldenswaard omdat we praten over, helaas, prehistorische opvattingen, waar MB het verder juist zo goed doet. Als enige autofabrikant ter wereld heeft Der Benz aparte gedachten over waar de indicatielichtjes van een parkeersensor zich moeten bevinden en vooral hoe de akoestische signalen moeten werken: niet ! Waar alle andere fabrikanten een akoestisch signaal inbouwen dat minstens een meter van een obstakel al begint te piepen, meent Mercedes dat het voldoende is dat de piep pas komt als je nog maar 5 tot 10 cm van een deuk verwijderd bent. Veel te laat voor de gemiddelde bestuurder volgens mij. Verder is het in ergonomische zin ongelooflijk dom (sorry, heb er geen ander woord voor) dat de indicatie van de vóórsensoren tussen de meters op het dashboard zit en die van de achtersensoren achter je aan het plafond hangt. Iedereen heeft tegenwoordig een plaatje van de auto op het dashboard en in dit geval zou het geen slecht idee zijn als Mercedes die filosofie gewoon volgt. Dan ziet de bestuurder op één plek precies wat er om de auto gebeurt. Iedereen vóór ?

Akkoord, Mercedes levert ook een 360 graden birds-eye view camera als je wilt. Die heb ik er óók in. Maar het beeld is niet altijd helemaal je dat en afstanden zijn heel moeilijk in te schatten. Geef mij maar één plaatje op de dash en een hoorbare pieper voor en achter ! Een gemiste kans voor Mercedes qua ergonomie.

Een paar kleinere verbeteringsvatbare zaken, tenslotte:

De touchpad kan uitgeschakeld worden maar is bij nieuwe iedere start weer automatisch ingeschakeld. Dat leidt dus tot onbedoelde wisselingen van radiostation en dergelijke. Ik begrijp niet waarom het uitschakelen niet een permanente instelling kan zijn, als je toch ook een draaiknop hebt.

En de display ? Over uitschakelen gesproken: wanneer de centrale display wordt uitgeschakeld, staat ook je radio en je navi uit. Jammer, want radio, navi, en andere functies kunnen ook op het dashboard voor de bestuurder (tussen de meters) geprojecteerd en waarom zou je, als je alleen één van die functies wilt zien, de centrale display ook ingeschakeld houden ? Inmiddels las ik van een andere gebruiker dat het blijkbaar wel kan, maar daarvoor moet je eerst het hele (electronische) handboek een paar keer gelezen hebben schijnt het. Verbeteringsvatbaar qua instellingsgemak als je het mij vraagt.

Het Burmester soundsystem valt een beetje tegen. Als je weet dat een auto de akoestiek heeft van een plastic zak, dan is het sowieso een uitdaging. Maar het viel op dat de bassen niet doorkwamen zoals ik ze verwachtte. Voorin zit meen ik een (sub)woofer onder het dashboard, die de taak niet helemaal aan kan. Het blijkt dat wanneer de Fader een positie of 3, 4 naar achter wordt gedraaid, het geluid voorin nog steeds prima klinkt en de Woofer(s) achterin de auto de bassen strak en diep voor hun rekening nemen.

De Bluetooth verbinding en de Garmin navigator hebben wat beperkingen. De Garmin navigator accepteert wel stemcommando’s, maar heeft een beperkt vocabulaire. ‘Waar wilt u naar toe?’ Het antwoord ‘ Enkhuizen Centrum’ wordt niet begrepen. Misschien een kwestie van oefening (voor ons!). De begeleiding en plaatjes zijn wel duidelijk en in orde.
Bij de routekeuzes onder ‘nuttige punten’ missen we o.a. restaurants en vliegvelden, je moet echt het straatadres daarvan hebben.

kiezen met stemcommando’s kan met mijn telefoon maar via de beschikbare interface kan ik die niet geven ! Jammer. De geluidskwaliteit aan beide kanten van de lijn is uitstekend, maar de bluetooth verliest wel eens het contact met de telefoon. Gelukkig bel ik tegenwoordig weinig onderweg. Voor veelbellers zal het zeker een probleem zijn en levert het ook gevaar op (afleiding) om handmatig te moeten kiezen met de draaiknop. Muziek haal ik vaak van mijn playlists op mijn smartphone. Wil ik van playlist wisselen, dan moet ik toch wel even de telefoon zelf pakken.

Kortom, wie meer luxe wil en volledige stembediening zal de Comand-optie moeten bestellen maar meer dan 2.000 euro extra daarvoor vind ik echt zwaar overdreven. Uw ervaringen en meningen ?

Grootlichtassistent: het Intelligent Light System met LEDs geeft zeker fantastische verlichting. Alleen de grootlichtassistent vond ik minder. Op momenten dat er geen andere auto’s in de buurt zijn, maar wel straatverlichting, wordt niet automatisch op grootlicht overgeschakeld. Ik had dat graag anders gezien. Heel benieuwd naar de ervaringen van anderen..

Tot zover, benieuwd naar uw reacties.

Hi, eigenlijk is alles wat gemeld wordt herkenbaar. Na een BMW 530d gekozen met portemonnaie voor C350e.

Dir product is Mercedes onwaardig. Actieradius accu om te huilen, haal niet eens 15 km. Losschietende afdekrol al 3 keer terug voor fabrieks modificaties zonder resultaat. Benzinemeter zeer onnauwkeurig. Burmeister geeft niet wat het zou moeten geven. Navigatie echt om te huilen...responsetijd duurt een eeuwigheid. Stoel voorin niet comfortabel, achterbank slecht: veel te korte zitting. Aandrijflijn schokkend en reageert traag. Na de 8 traps van BMW is dit echt een eeuw terug in technologie. Ik ben blij dat ik binnen 9 maanden verlost ben van dit slechte product.

RobEU zei:
Opvallend dat die navigatie en stoelen stukken beter waren tijdens je proefrit dan.
;)
Bij aanschaf was er nog geen 350e in NL gok ik.
Rijdt u maar even in deze C400; die rijdt exact als een C350e maar heeft niet de belastingvoordelen. :)

haarr zei:
RobEU zei:
Opvallend dat die navigatie en stoelen stukken beter waren tijdens je proefrit dan.
;)
Rijdt u maar even in deze C400; die rijdt exact als een C350e maar heeft niet de belastingvoordelen. :)

Je zou bijna gaan denken dat de hebberigheid om vooraan in de rij te staan toen er voordeeltjes werden uitgedeeld, zich nu terugbetaalt. Een van de zeven zonden toch? ;)

Theo Kordaat zei:
Hi, eigenlijk is alles wat gemeld wordt herkenbaar. Na een BMW 530d gekozen met portemonnaie voor C350e.

Dir product is Mercedes onwaardig. Actieradius accu om te huilen, haal niet eens 15 km. Losschietende afdekrol al 3 keer terug voor fabrieks modificaties zonder resultaat. Benzinemeter zeer onnauwkeurig. Burmeister geeft niet wat het zou moeten geven. Navigatie echt om te huilen...responsetijd duurt een eeuwigheid. Stoel voorin niet comfortabel, achterbank slecht: veel te korte zitting. Aandrijflijn schokkend en reageert traag. Na de 8 traps van BMW is dit echt een eeuw terug in technologie. Ik ben blij dat ik binnen 9 maanden verlost ben van dit slechte product.

Wat is een afdekrol? En wat zou die Burmester installatie “moeten geven” volgens u?

Afdekrol is de bagagehoes om de kofferruimte af te dekken.

De Burmester geeft alleen Beierse hoempapa muziek. Wel in zeer goede kwaliteit maar na 10 minuten bloedirritant.

RobEU zei:
haarr zei:
RobEU zei:
;)

Je zou bijna gaan denken dat de hebberigheid om vooraan in de rij te staan toen er voordeeltjes werden uitgedeeld, zich nu terugbetaalt. Een van de zeven zonden toch? ;)

Je zou toch wel gek zijn als je minimaal 50k uitgeeft -zonder de auto te zien - om een paar honderd per jaar te besparen?

haarr zei:
RobEU zei:
haarr zei:
RobEU zei:
;)

Je zou toch wel gek zijn als je minimaal 50k uitgeeft -zonder de auto te zien - om een paar honderd per jaar te besparen?

Welnee , als 200 euro per maand kunt besparen op bijtelling niet. Mensen schijnen dan zelfs een VW Golf GTE te willen leasen

Los van die besparing: als een nieuwe auto echt zulke kwaliteitsproblemen heeft, zou ik ook chagrijnig zijn. De prijs maakt natuurlijk niet uit.

Maar ja, wat zijn dan die kwaliteitsproblemen? Een afdekrol die niet werkt? Dat lijkt me helder. Maar die geluidsinstallatie? Geluidsbeleving is heel persoonlijk. De een vindt het prachtig klinken, bij de ander kan het niet high end genoeg zijn. En een slecht zittende stoel en achterbank? Ook dat is weer persoonlijk. Lastig om dat het merk aan te rekenen. Maar wellicht dat de andere kwalen zo storend zijn, dat deze dingetjes de spreekwoordelijke druppel vormen....

funf zei:
Los van die besparing: als een nieuwe auto echt zulke kwaliteitsproblemen heeft, zou ik ook chagrijnig zijn. De prijs maakt natuurlijk niet uit.

Maar ja, wat zijn dan die kwaliteitsproblemen? Een afdekrol die niet werkt? Dat lijkt me helder. Maar die geluidsinstallatie? Geluidsbeleving is heel persoonlijk. De een vindt het prachtig klinken, bij de ander kan het niet high end genoeg zijn. En een slecht zittende stoel en achterbank? Ook dat is weer persoonlijk. Lastig om dat het merk aan te rekenen. Maar wellicht dat de andere kwalen zo storend zijn, dat deze dingetjes de spreekwoordelijke druppel vormen....

Het punt is dat er waarschijnlijk geen proefrit is gemaakt maar blind voor de lage bijtelling is gekozen.

haarr zei:
funf zei:

Het punt is dat er waarschijnlijk geen proefrit is gemaakt maar blind voor de lage bijtelling is gekozen.

....door mensen die niet bekend zijn met het merk en hierdoor ook niet bekend zijn met specifieke kenmerken van hun producten.
Net als anderen lees ik veel punten die je als 'persoonlijke smaak' kunt opvatten en die wellicht tijdens een proefrit naar boven hadden kunnen komen (zittingen, geluidsinstallatie, infotainment systeem e.d.).
De irritaties mbt. de brandstofmeter kan ik me enigszins voorstellen, echter is mijn ervaring (in een jaar waarin ik meerdere voorloopauto's van verschillende fabrikanten heb moeten rijden) dat de indicatie per merk en moment compleet verschillend is en zelden 100% betrouwbaar. Je moet hier zelf je weg in vinden mbt. persoonlijke voorkeuren voor je tankmomenten en wanneer dit is t.o.v. de brandstofmeter. Blind doorrijden op de boordcomputer is iets wat ik in ieder geval nooit zou doen.

....door mensen die niet bekend zijn met het merk en hierdoor ook niet bekend zijn met specifieke kenmerken van hun producten.

Dat. Ik bestelde blind mijn huidige auto, en ook de nieuwe die klaar staat bij de dealer heb ik nog niet eerder in gereden. Ja, even kort proefzitten en 20 minuten een blokje om. Dat is natuurlijk niet genoeg om te kijken of de auto je echt bevalt, maar gezien ik al jaren dit merk rij, weet ik wat ik kan verwachten. En bevallen er dadelijk dingen niet, dan is dat maar zo.

Behoudens de inderdaad zeer beperkte elektrische actieradius (20 km in de zomer, soms maar 6 km in de winter), herken ik weinig van deze klachten en als je wilt dan kun je de parkeersensoren anders laten afstellen bij de dealer, kostte mij helemaal niets maar nu piepen ze wel voortdurend als ik door een wat smallere straat met geparkeerde auto's rijd, het is maar wat je wilt.

De afdekrollo schoot inderdaad regelmatig omhoog maar na de gratis modificatie heb ik daar geen enkel probleem meer mee.

Ik ben geen fan van Mercedes maar ik heb er wel een comfortabele en betaalbare auto mee gevonden, heeft net als alle andere auto's zo zijn beperkingen maar verder een prima auto.

Ik vind het opvallend dat de laatste tijd in diverse fora zich mensen speciaal aanmelden om nog een duit in het zakje van een stokoud topic te doen.
Kunnen de moderatoren daar niet wat aan doen?

Bijvoorbeeld de eerste 5 posts van een nieuwe user het niet mogelijk maken een topic omhoog te schoppen waarvan de laatste post >6 maanden geleden was? Ik vind het knap irritant, omdat 80% van deze mensen zich na hun zegje nooit weer meldt.

- De aandrijflijn schokt soms dusdanig dat het lijkt of je de stoep op rijd of iets anders raakt.
- In Sport en helemaal in Supersport gedraagt de aandrijflijn zich als een mislukte sportwagen, zeer onrustig en schokkerig
- Nu al 2x is de auto met allerlei alarmberichten (crashsensors, airbagsensors, lege accu en benzinetank, veel klingeltjes en klangeltjes etc etc) stil
gevallen. Je schrikt je wezenloos en we doen de langere ritten dan ook in de Golf GTE van mijn vrouw (e-bereik 50 km en one-pedal-drive standaard
geleverd) want ik vertrouw de MB gewoon niet meer.
- De zijkap van de bijrijdersstoel is er al 2x spontaan afgevallen. Heb hem nu maar in mijn garage gegooid.
- Het remmen is bij de laatste meters inderdaad soms zelfs eng.
- MB bleutooth en Apple iPhone8.....slechte combinatie.
- Het elektrische bereik is in de winter max. 15 a 16 km.
- Bestuurdersraam heeft een eigen wil en ging (opgelost) 3x vanzelf weer open na het sluiten.
MB heeft toegegeven dat de auto, die uitsluitend voor NL gebouwd wordt, wat overhaast in elkaar gezet is om in 2015 op de markt te kunnen verschijnen. Mijn vorige 4 (lease)auto's waren BMW's (incl. een i3) en dat beviel in veel opzichten een stuk beter. Wordt nog 1x de 6 cilinder 440i!!!

Omdat de problemen met mijn MB aanhouden en zelfs erger worden. MB reageert nogal stoïcijns op mijn problemen. Dus niks oud topic, nog steeds zeer actueel.

Wat een gezeur zeg. Lijkt wel typisch, kan me van de Mitsubishi PHEV ook nog een stroom van klachten herinneren. Speciaal aanmelden op een forum om al je gal te spuien.

Ik heb ook wel eens problemen met een auto gehad, inderdaad ook wel met mijn C klasse. Maar dat regel ik wel met de Mercedes dealer. En lukt dat niet, om wat voor reden dan ook, dan kom je daar als grote kerels alsnog altijd wel uit. Ik heb met Wensink en Stern echt hele goede ervaringen wat dat betreft. In redelijkheid kom je het verst. En die redelijkheid is hierboven hier en daar ver te zoeken.

Doet me denken aan vroeger op het schoolplein. Waren altijd wel van die kinderen die bij het minst of geringst de meester of juf erbij haalden. Los het lekker zelf op man.

Fred Hagg zei:
Omdat de problemen met mijn MB aanhouden en zelfs erger worden. MB reageert nogal stoïcijns op mijn problemen. Dus niks oud topic, nog steeds zeer actueel.

Neem je verlies en ruil het monster in. Wat een ergernis voor die paar % bijtelling.

Als je zachtjes remt dan gebruikt hij de elektromotor om op af te remmen, rem je harder dan word de echte rem ingeschakeld en dat is inderdaad op lage snelheid erg schokkend. Na een langere tijd rijden raak je er aan gewend.

Startmotor is ook een gevoelig punt, de mijne is vervangen bij 110000km. Deze krijgt behoorlijk op z'n donder van het elke keer afslaan en opstarten, met name in de stad als de accu leeg is en dus de verbrandingsmotor moet bijspringen met optrekken.

@ Aixam, dit topic ligt al 8 maanden dood en de topicstarter heeft al een heel jaar niks meer van zich laten horen...

Terug
Bovenaan