Kia EV5

Volt

Asfaltkampioen

Kia EV5 production version exposed with BYD battery in China​


Kia-EV5.jpg


d095432900e367dbfd78fe890a806616@88819-1.jpg


Dimensies (L/B/H) 4615/1875/1715mm en een wielbasis van 2750mm.

 
Laatst bewerkt:
Al die zwarte randen, waar we blijkbaar tegenwoordig niet aan ontkomen, vind ik NIET mooi gevormd.
 
Laatst bewerkt:
Het is in Europa al geruime tijd stil rond de EV5. Er rijden echter veel testexemplaren in Zuid-Korea rond. Waarschijnlijk gaan de Zuid-Koreanen de EV5 ook zelf maken (de auto rolt nu alleen van de band in China). Dealergroepen zoals Hedin melden het volgende:

Kia heeft het model recent geïntroduceerd, en de Kia EV5 wordt verwacht in de tweede helft van 2025 op de markt te komen.


De EV5 komt dus binnenkort ook naar Europa.

Nog wat foto's van de nieuwe EV5 GT-Line:

w1200_m82_yichecar_202411188135192616656787933.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202411188138192616804402273.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202412111694390930253677246.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202412111692390930247784279.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202412111691390930242658199.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202412111690390930242223162.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202412111689390930239122931.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202412092715372060958431359.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202412092636372057219281804.jpg.webp



Vind het exterieur gewoon mooi, maar het interieur oogt goedkoop.
 
En profil zie je goed dat de auto op een platform voor kleinere modellen staat, want die overhangen zijn wel heel groot. Zoiets verwacht je eerder op een Dacia.
Verder zie ik de meerwaarde van deze auto niet zo, de EV6 is ongeveer net zo groot en staat tenminste op een 800V- platform. Als je kijkt naar de pricing van de EV3 en de EV6, zou deze een vanafprijs van maximaal €40.000 mogen hebben. Maar dan heb je voor drieduizend euro extra een EV6, wat als EV wel de modernere keuze is. Denk niet dat dit een hit wordt.
 
Ik zag in het introductiefilmpje van de Hyundai EV5 de hoofdsteunen van de voorstoelen. deze zijn zo ontworpen dat je er een tas aan kan hangen.
Waar zijn de achterkanten van gemaakt? zie zien er gevaarlijk uit voor de achter passagier tijdens een botsing.
 
Informatie over de EV5 voor Europa stond hier nog niet. De auto wordt in Zuid-Korea gemaakt (in tegenstelling tot de Chinese EV5 die bijvoorbeeld in Australië wordt verkocht. Ook de accutechniek is anders: geen LFP maar NMC-accu's. Voorlopig heeft die altijd een 218 pk elektromotor, 81 kWh accucapaciteit en 530 km actieradius. Later volgt een AWD met twee motoren en 265 pk. Laden kan met 150 kW. Verder is er een V2L-functie en is de auto klaar voor V2G.

Kia-EV5-Vooraanzicht-Tiger-Face-Grille-2025.webp


Kia-EV5-GT-Line-Voorkant-Driekwart-Aanzicht-2025.webp


Kia-EV5-GT-Line-Achterkant-Driekwart-Aanzicht-2025.webp


Kia-EV5-Panoramische-Display-Infotainment-2025.webp


Kia-EV5-Bestuurder-Interieur-Dashboard-ccNC-2025.webp



"Kia’s prijsstrategie voor de EV5 lijkt bewust agressief, met industriebronnen die suggereren dat de instapprijs ongeveer €38.500 bedraagt voor Nederlandse markten. Deze positionering zou de Tesla Model Y met een substantiële marge onderbieden terwijl vergelijkbaar bereik en superieure binnenruimte voor gezinnen wordt geboden. De topmodel GT-Line S variant wordt verwacht onder de €45.000 te blijven, waardoor premium elektrische SUV-eigendom toegankelijk wordt voor een breder publiek."


Die gaan we vaak tegenkomen op de weg.
 
"... waardoor premium elektrische SUV-eigendom toegankelijk wordt voor een breder publiek"

Sorry hoor, dit komt uit de koker van het motorandauto team?
Als de term premium überhaupt al genoemd moet worden, dan is het zéker niet van toepassing op de Kia EV5. Genesis is het luxemerk van de Hyundai-groep en wordt door sommigen als premium gezien. Dit niet.
 
Premium wordt wel erg vaak gebruikt tegenwoordig. Als een ander stofje wordt gebruikt wordt er al “meer premium” gezegd.
 
De EV5 wordt natuurlijk allesbehalve premium, maar is de 'nuchtere keuze' waar Nederlanders zo op verzot zijn. Onopvallend maar prima ogend, ruim, degelijk, blinkt nergens in uit maar een goed totaalpakket en vooral voordelig. De EV6 is al meer premium: hoogwaardiger, technologisch geavanceerder (800V-systeem, zelfs al wordt 'ie op elektrisch vlak links en rechts ingehaald) en veel opvallender vormgegeven, maar de EV5 gaat vermoedelijk veel populairder worden.

Die prijsindicatie van die vage website zal bij nader inzien ook wel uit de lucht gegrepen zijn, want een EV3 81,4 kWh begint al bij 41,5 duizend euro. Ik kan me niet voorstellen dat een EV5 goedkoper wordt, dan zou Kia het bestaansrecht van de EV3 onderuit halen.
 
Hier trek je geen volle zalen mee. Ho wacht Kia is de lieveling van Nederland op dit moment.

Maar hoe lelijk is de rechter voorwielkast met al zijn naden (laadpoort, bumper, frunk kap, wielkast).
Opliggende motor/frunk kap trouwens altijd -1 imo. Dat vind ik al een nogo sinds de Fiat 127 (1971).
 
Die wat kleinere wielbasis en spoorbreedte zijn mogelijk wel gunstiger voor de mrb als dat inderdaad gaat wijzigen ;)
 
Terug
Bovenaan