Kia Ceed (XCeed facelift 2022 op p. 4)

kia-ceed-restyling-la-gamma-2021.jpg

33 foto's: https://www.motor1.com/news/520051/2022-kia-ceed-photos-specs/

Ik zie geen GT-Line badge op de SW PHEV dus die normale versies krijgen ook die neus...? Vind het nogal in your face maar maakt de auto wel wat spannender. Die kleine neproosters in de achterbumper zijn nog steeds afschuwelijk. Ik vind het verder wel een sympathieke auto maar hoop dat er nog foto's komen van de hatchback in normale trim. Jammer dat het interieur grotendeels hetzelfde is gebleven. Afschuwelijk ontwerp.

Met de nieuwe logo's rondom kan ik leven en het dashboard is nauwelijks aangepast. De rest vind ik een achteruitgang, de achterlichtindeling van de Ceed GT Line/GT ronduit lelijk. De Proceed heb ik nooit mooi gevonden, de Ceed SW vind ik nog steeds de mooiste carrosserievariant en een van de beter geslaagde modellen in zijn segment. Dat is ook de bestverkochte carrosserievariant hier.

Na een weekje bezinken vind ik de neus geen verbetering. Ik zou de auto er niet om laten staan maar zou mij ook niet bezwaard voelen om met wat korting het uitlopende model te kopen. Ik vind de Ceed een prettig rijdende en vooral fijn zittende ruime auto. In tegenstelling tot @MCW5 vind ik het interieur zeer geslaagd, mooier dan mijn eigen Focus III en diens opvolger. Vooral de GT line met zijn fantastische stoelen.
De 1.0 driecilinder vind ik niet zo fijn lopen dan de 1.0 Ford Ecoboost. Het zou mooi zijn als Kia die 1.0 iets verfijnd heeft.

HarrieD zei:
In tegenstelling tot @MCW5 vind ik het interieur zeer geslaagd, mooier dan mijn eigen Focus III en diens opvolger.
Interieur is zeker een sterk punt van de Ceed. Kwalitatief staat de Focus op gelijke hoogte imo, maar Kia is wél in staat het uitstraling mee te geven. Qua bediening vind ik de Focus wel een stuk beter, veel intuïtiever.

Daarbij komt dat ik een Kia Ceed SW mooier vind dan de Focus IV Wagon. Ik vind mijn eigebn Focus 3.5 Wagon prachtig, mede geholpen door de nu meegespoten dorpels en onderste deel van de achterbumper. Dat maakt vooral de achterzijde zoveel mooier. Ik kan nog steeds niet helemaal wennen aan het uiterlijk van de IV wagon.
Verder is mijn Focus van een dusdanig uitmuntende kwaliteit dat hij het verdient om nog langer te blijven. Mijn zoon rijdt een Kia Ceed SW van het vorige model met de 1.6 GDI motor. Fijn rijdende en zeer ruime auto, maar kwalitatief is er wel een dingetje. Vorig jaar een slippende koppeling door lekkende olie. Dure reparatie. Nu na een jaar begint de koppeling weer te slippen, dus kennelijk weer hetzelfde defekt. Natuurlijk buiten de (lange) garantietermijn van Kia.

Behoorlijk verprutst met deze facelift. Grille, voorbumper en achterlichten vind ik er niet uit zien. Snap ook niet dat de GT weer hele andere frutsels in de voorbumper heeft als de GT-Line. Ontzettend rommelig. Leuk dat de GT wel een echte dubbele uitlaat heeft, maar vergeleken met de GT- Line ziet het er een beetje aftermarket en gedateerd uit met die lullige pijpjes.

Rijtest met gewone (non-GT-Line) Ceed: https://www.autoexpress.co.uk/kia/ceed/356858/new-kia-ceed-10-t-gdi-2-2022-review

Kia%20Ceed%202021%20UK-5.jpg

Kia%20Ceed%202021%20UK.jpg

Kia%20Ceed%202021%20UK-6.jpg

Kia%20Ceed%202021%20UK-2.jpg

Kia%20Ceed%202021%20UK-7.jpg

Kia%20Ceed%202021%20UK-3.jpg

Kia%20Ceed%202021%20UK-4.jpg

Wat een trieste ellende. Verhoudingen vind ik matig, super saai, lelijke bumpers, grijs, te kleine velgen.

Maar...waarom plaatst Kia telkens van die zwakke motoren erin?
Dat weerhoudt mij er echt van om de overstap naar Kia te maken.
En ja, je mag niet harder dan 120km/h, maar voldoende power rijdt comfortabeler en is met inhalen ook veiliger.

Mountainrunner zei:
En ja, je mag niet harder dan 120km/h, maar voldoende power rijdt comfortabeler en is met inhalen ook veiliger.
Jij vind 160 en 204pk zwak? Wat verwacht jij dan wel niet?

Frits79 zei:
Mountainrunner zei:
Jij vind 160 en 204pk zwak? Wat verwacht jij dan wel niet?

Ah, dat zijn dan zeker de benzineversies? Ik heb alleen naar de dieselvarianten gekeken de laatste jaren.
Daar zag ik geen motor voorbijkomen met meer dan 140pk

tiCDJrP.jpg

O3NkWCX.jpg

9nXd46S.jpg

wfTH6Hv.jpg

2023-kia-xceed.jpg

2023-kia-xceed.jpg

2023-kia-xceed.jpg

2023-kia-xceed.jpg

2023-kia-xceed.jpg

2023-kia-xceed.jpg

2023-kia-xceed.jpg

2023-kia-xceed.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/kia/2023-xceed/ of https://www.motor1.com/news/598772/2023-kia-xceed-facelift-debut/ of https://www.carscoops.com/2022/07/hold/

Geen wereldschokkende verandering, maar ook zeker geen optische verbetering. Verder vind ik het nog steeds de mooiste Kia van dit moment, even afgezien van de Stinger.

Onvoorstelbaar de vernieuwingsdrift bijna bij Kia en Hyundai, elke week wel nieuw model, dan wel facelift. Nog mooie en kwalitatief uitstekende wagens ook.

Terug
Bovenaan