Keuze leaseauto C/D segment

Ik begin mijn huidige (tijdelijke) Grandland X steeds meer te waarderen. Vanwege de iets hogere zit, de looks van de auto, de nu al complete uitrusting (laat staan als ik nu overstap naar de Ultimate, dan zit echt alles er op), en het rijgedrag. Het enige wat niet zo prettig is en wat niet went, zijn de stoelen, echter in de Ultimate zitten AGR stoelen met meervoudige verstelling (met bovendien goede recensies). Ik begin dus nu naar de Opel Grandland X Ultimate te neigen.

Ik overweeg de kleur Moonstone Grey (met het standaard zwarte dak) en met tweekleurig Medium Atmosphere Harlekin bekleding (licht van kleur). Iemand daar bepaalde gedachten over of ervaringen mee? Die kleur zie je volgens mij ook niet zoveel rijden als bijvoorbeeld blauw of wit.

Als je grijs mooi vindt is moonstone waarschijnlijk wel wat voor je, al zou ik dan eerder voor quartz qrey gaan (zilvergrijs). Dat zie je volgens mij nog minder vaak dan donkergrijs, en op een lichte kleur komen de lijnen wat beter naar voren vind ik.

Grijs interieur staat wel chique, maar wel besmettelijk als je stoffen bekleding neemt. Igv leren bekleding poets je de vlekken zo weg. Als je leer kiest krijg je btw ook o.a. uitgebreid elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en meer verstelmogelijkheden op de passagiersstoel, en stoelventilatie (dat wil je wel met dat plakkerige 'leer') erbij.

Ik zou die AGR-stoelen wel echt even testen, bij voorkeur ook rijdend. En dan gewoon rechtuit op de snelweg, dan ervaar je het best of je goed zit. Het zijn niet dezelfde stoelen als in de Astra en Insignia, die kan ik iig warm aanbevelen. Voor mij (1,80m) was de zitting in de Grandland eigenlijk net iets te lang, bij intrappen van de koppeling voelde ik 'm iets teveel in mijn knieholte drukken, meer dan de bedoeling is. Dit was btw ook zo met de stoelzitting in de laagste en vlakste stand. Al vermoed ik dat ik er wel aan had kunnen wennen.

Moonstone Grey

13765076_1.jpg

13765076_3.jpg

2.jpg

3.jpg

Ik heb de keuze voor de nieuwe leaseauto nu teruggebracht tot twee auto's:

VW Golf Variant Comfortline Business
- * Glazen Panorama dak (kan open)
- * Ergonomische stoel met massage
- Voorstoelen verwarmbaar
- * Virtual Cockpit
- Blind spot Warning
- Active Lane Assist
- Verkeersbordherkennong
- Adaptieve Cruise Control
- Full LED koplampen en achterlichten
- Parkeercamera achter
- Park Assist (automatisch parkeren)
- * 605 liter kofferbak

Opel Grandland X Ultimate
- Glazen Panorama dak (vast)
- Ergonomische stoel
- * 4 zitplekken verwarmbaar
- Blind spot Warning
- Active Lane Assist
- Verkeersbordherkennong
- * Keyless entry & start
- * Elektrisch ontgrendeling kofferbak
- * 360 graden parkeercamera
- 514 liter kofferbak

Waar een * voor staat is beter dan de andere auto.

De Grandland is netto circa 45 euro duurder per maand (combinatie van bijtelling en eigen bijdrage).

Wat zou jouw keuze zijn en waarom?

Geen van beide zou mijn keuze zijn, vind het beide geen mooie auto's.
Maar in jou geval toch voor de Grandland X, is gewoon een veel nieuwere auto, de Golf word eerdaags vervangen en dan rij je al meteen in een oud model.
De massagefunctie is leuk in de Golf, maar geloof nooit dat je dat alle dagen gaat gebruiken, glazen dak zie ik niet als voordeel.
Bij de Opel is de 360 graden camera wel een goede optie, kan je zien hoe je geparkeerd staat. Het is alleen aan jou of je het de 45 euro per maand meer waard vind.

Massage in de stoelen vond ik totaal overbodig, en een glazen dak of open dak doet me ook niet veel.

De keyless entry en start vind ik zelf echt super handig en plezierig. Ik zou zelf van deze 2 auto's de Opel Grandland X kiezen omdat de auto gewoon veel jonger is, dat merk je toch aan verschillende details.

Ik ben niet onpartijdig maar zou absoluut voor de Opel gaan, met name omdat het gewoon een veel recentere en modernere auto is.
Verder vergelijk je alleen de voor jou belangrijke opties met elkaar in bovenstaand overzicht, daarbij ga je voorbij aan het feit dat de aangegeven Golf hooguit een middelmatige uitvoering is tegenover de meest overdreven luxe Grandland X. In de praktijk betekend dit dus dat de uitrusting van de Opel echt veel en veel beter en uitgebreider is vergeleken met de Golf. Deze uitvoering van de Golf is een 13 in een dozijn uitvoering, aan niets zie je dat je met een luxe uitvoering te maken hebt ( middenmatige uitvoering + vele duizenden aan toegevoegde opties ). In de configurator zie je ook duidelijk het verschil, in principe staat de Golf bijvoorbeeld nog steeds maar op 16" om maar wat te noemen. Ja de Opel pakt in dit vergelijk duurder uit maar dat is ook met gemak terug te zien aan de veel rijkere uitrusting, veel dingen die vanzelfsprekend lijken zullen op de Golf nog steeds ontbreken, tenzij je de gehele optielijst aanvinkt maar dan zal het prijsverschil weer in het nadeel van de VW gaan uitpakken.

Succes met je verdere zoektocht en het nemen van een beslissing! (y)

Waarom geen Golf Highline Business R in de vergelijking eigenlijk? Nu vergelijk je de meest luxueuze uitvoering van de één met de middenmoot van de ander. De golf in highline business R-trim is toch wel weer een stukje smakelijker hoor (voor zover je dat van een golf kunt zeggen).

Desalniettemin zou in dezen mijn voorkeur naar de Opel gaan. Gewoon een veel mooiere auto.

DeeTwee zei:
Waarom geen Golf Highline Business R in de vergelijking eigenlijk? Nu vergelijk je de meest luxueuze uitvoering van de één met de middenmoot van de ander. De golf in highline business R-trim is toch wel weer een stukje smakelijker hoor (voor zover je dat van een golf kunt zeggen).

Desalniettemin zou in dezen mijn voorkeur naar de Opel gaan. Gewoon een veel mooiere auto.

De Highline Business R krijg ik niet echt lekker in mijn budget... Helaas...

Overigens vind ik niet dat je altijd de meest luxe versies met elkaar kunt vergelijken. Bovenstaande samenstellingen zijn redelijk gelijkwaardig qua totale uitrusting. De Highline Business R zal een veel hoger luxe niveau hebben dan de Ultimate van Opel. Ik ben het ermee eens dat de Opel recenter is, maar Opel mist bijvoorbeeld een Active Info Display/Virtual Cockpit, de mogelijkheid om meer dan een mobiele telefoon gelijktijdig te koppelen, een boordcomputer die één van de tellers automatisch op nul zet na een tankbeurt (vind ik zelf heel handig en prettig), er cetera.

Ook ik ben niet onpartijdig. Wel blij dat u uw huwelijk niet op het spel hebt gezet en van Octavia bent genezen. Maar nu bent u weer aan muurbloempje Golf blijven hangen. Zucht. Weet u, als hatchback is het nog wel wat, zo'n Golf, maar als combi... de vleesgeworden nikserigheid. Valt ook niks van te maken. Niks blijft niks.
Met een Golf Variant Comfortline Business bent u over vier jaar gegarandeerd al het frisse elan waarmee u nu deze nieuwe baan hebt aangevangen kwijt. Verloren. Voorgoed uitgedoofd. Bent u definitief opgenomen in de rangen der uitgebluste vertegenwoordigers die de jaren aftellen tot hun pensioen. Dat is wat een Golf Variant sluipenderwijs doet met uw ziel. Vreselijk.

Sinds jaar en dag van de SUVs, zou ik dus absoluut voor de Grandland gaan. Any day of the week and twice on a Sunday. [size=small](liever nog voor stoere broer C5 Aircross trouwens - eigenzinniger & speelser - maar die stond niet op uw lijstje, of, desnoods, zijn pretentieuze zusje 3008, maar die was duurder).[/size] Wel een rode, witte, of blauwe, aub. Bruine, of groene mag ook. Ach, u mag het ook helemaal zelf weten. Zelfs een grijze Grandland is beter dan een rode Variant. Jammer van het open dak, maar het is niet anders. Hebt u wel een rondomcamera voor terug.

mvrgr, m'ns

PSssst, Jeroen, hoe zit het met die automaat?

mns afd AE en D zei:
Sinds jaar en dag van de SUVs, zou ik dus absoluut voor de Grandland gaan. Any day of the week and twice on a Sunday. [size=small](liever nog voor stoere broer C5 Aircross trouwens - eigenzinniger & speelser - maar die stond niet op uw lijstje, of, desnoods, zijn pretentieuze zusje 3008, maar die was duurder).[/size] Wel een rode, witte, of blauwe, aub. Bruine, of groene mag ook. Ach, u mag het ook helemaal zelf weten. Zelfs een grijze Grandland is beter dan een rode Variant. Jammer van het open dak, maar het is niet anders. Hebt u wel een rondomcamera voor terug.

mvrgr, m'ns

De C5 Aircross zal ik nog eens bekijken, maar deze zit met de laatste versie zonder extra opties al bijna op mijn budget...

En wat betreft de automaat; een leuke luxe maar alleen als ik binnen mijn eigen maximum budget er geen andere leuke opties voor hoef te laten liggen. Op de Golf en de Grandland gaat het te duur worden. Op de Octavia was het een optie omdat de handgeschakelde en de automaat slechts enkele euro's per maand uit elkaar lagen.

Jeroen 4211050 zei:
mns afd AE en D zei:

mvrgr, m'ns

De C5 Aircross zal ik nog eens bekijken, maar deze zit met de laatste versie zonder extra opties al bijna op mijn budget...

En wat betreft de automaat; een leuke luxe maar alleen als ik binnen mijn eigen maximum budget er geen andere leuke opties voor hoef te laten liggen. Op de Golf en de Grandland gaat het te duur worden. Op de Octavia was het een optie omdat de handgeschakelde en de automaat slechts enkele euro's per maand uit elkaar lagen.
Het is persoonlijk, maar ik heb liever een automaat dan een aantal vrij nutteloze opties die ik voorbij zie komen.

Epica zei:
Het is persoonlijk, maar ik heb liever een automaat dan een aantal vrij nutteloze opties die ik voorbij zie komen.
Eens, maar veel van die ongein als lane assist, automatisch inparkeren, verkeersbordherkenning (voor blinde bestuurders?), etc, zit al standaard op de geselecteerde uitvoeringen. Alternatief is wellicht om een goedkopere uitvoering uit te breiden met de zaken die je wel écht wilt hebben, maar in mijn ervaring loont dat in de leasetarieven niet of nauwelijks.

Wat betreft de automaat: Beter een fijne handbak dan een matige automaat wat mij betreft, maar in het geval van de Golf komt de 1.6 tdi met een vijfbak. Heel bijzonder in dit segment in 2019, zal ik maar zeggen. Voor mij nog een reden om niet voor de Golf te gaan.

DeeTwee zei:
Epica zei:
Eens, maar veel van die ongein als lane assist, automatisch inparkeren, verkeersbordherkenning (voor blinde bestuurders?), etc, zit al standaard op de geselecteerde uitvoeringen. Alternatief is wellicht om een goedkopere uitvoering uit te breiden met de zaken die je wel écht wilt hebben, maar in mijn ervaring loont dat in de leasetarieven niet of nauwelijks.

Wat betreft de automaat: Beter een fijne handbak dan een matige automaat wat mij betreft, maar in het geval van de Golf komt de 1.6 tdi met een vijfbak. Heel bijzonder in dit segment in 2019, zal ik maar zeggen. Voor mij nog een reden om niet voor de Golf te gaan.
Ik heb dan liever minder opties en een automaat.
Van de meest genoemde opties zie ik het nut niet, heb dan liever een automaat wat fijner is als je in de file staat.

Epica zei:
Jeroen 4211050 zei:

Zoals u, Epica, in de reactie van TS Jeroen hebt kunnen lezen, hecht hij niet zo aan een automaat. Houden zo, voordat u hem terug praat naar allemansvriendinnetje Octavia. Laat die jongen nog even lekker zelf in zijn bak roeren. Over 10 jaar hebben we allemaal een automaat.

Mij persoonlijk kunnen massagestoel en virtual cockpit gestolen worden. De voetgestuurde elektrische achterklep, die voor velen een gimmick lijkt, gebruik (en geniet) ik daarentegen dagelijks. Evenals stoelverwarming en rondomcamera. De automatische parkeerfunctie heb ik op mijn auto een keertje uitgetest en vervolgens met rust gelaten, maar mijn vrouw gebruikt hem met haar auto vaak. Alles inderdaad dus zeer persoonlijk.

Zaken als ACC, ALA, BSW, TSR zullen wel samen in een pakket zitten, waar waarschijnlijk ook Full LED deel van uitmaakt. Onmogelijk om daar eclectisch te werk te gaan, een paar te schrappen, een paar te behouden. Binnen zeer kort allemaal net zo vanzelfsprekend en net zo standaard als ABS en ESP. Voorlopig kun je het allemaal gelukkig ook nog steeds uitzetten. Hoe lang nog?

mvrgr, m'ns

Niet langer over dubben, Jeroen, bestellen deze Opel Grandland X Ultimate!

- Glazen Panorama dak (vast)
- Ergonomische stoel
- * 4 zitplekken verwarmbaar
- Blind spot Warning
- Active Lane Assist
- Verkeersbordherkennong
- * Keyless entry & start
- * Elektrisch ontgrendeling kofferbak
- * 360 graden parkeercamera
- 514 liter kofferbak

mvrgr, m'ns

Ik snap het nut niet zo goed van adaptieve cruise control icm een handgeschakelde bak. Ik heb het icm een automaat en zou na 11000 km niks anders meer willen voor mijn dagelijkse auto. Op het weekendspeeltje hoeft het niet, daar lieft zo min mogelijk elektrische poespas op.

mns afd AE en D zei:
Epica zei:
Jeroen 4211050 zei:

Zoals u, Epica, in de reactie van TS Jeroen hebt kunnen lezen, hecht hij niet zo aan een automaat. Houden zo, voordat u hem terug praat naar allemansvriendinnetje Octavia. Laat die jongen nog even lekker zelf in zijn bak roeren. Over 10 jaar hebben we allemaal een automaat.

Mij persoonlijk kunnen massagestoel en virtual cockpit gestolen worden. De voetgestuurde elektrische achterklep, die voor velen een gimmick lijkt, gebruik (en geniet) ik daarentegen dagelijks. Evenals stoelverwarming en rondomcamera. De automatische parkeerfunctie heb ik op mijn auto een keertje uitgetest en vervolgens met rust gelaten, maar mijn vrouw gebruikt hem met haar auto vaak. Alles inderdaad dus zeer persoonlijk.

Zaken als ACC, ALA, BSW, TSR zullen wel samen in een pakket zitten, waar waarschijnlijk ook Full LED deel van uitmaakt. Onmogelijk om daar eclectisch te werk te gaan, een paar te schrappen, een paar te behouden. Binnen zeer kort allemaal net zo vanzelfsprekend en net zo standaard als ABS en ESP. Voorlopig kun je het allemaal gelukkig ook nog steeds uitzetten. Hoe lang nog?

mvrgr, m'ns
Als je het dan zo nodig beter moet weten, hij vraagt: Wat zou jouw keuze zijn en waarom?. Wat is er mis met een Ocatavia? Het is de ruimste in zijn segment en zelf ruimer dan menig D-segmenter, daarbij moet zijn vrouw er ook goed in kunnen zitten. Het uiterlijk nee daar koop je hem niet voor, maar jij valt hem af en rijd zelf in een zaaddodende X-trail.

Epica zei:
mns afd AE en D zei:
Epica zei:

Alles inderdaad dus zeer persoonlijk.

Als je het dan zo nodig beter moet weten,....
Het uiterlijk nee daar koop je hem niet voor, maar jij valt hem af en rijdt (sic!) zelf in een zaaddodende X-trail.

Pardon?
Arme, arme Epica... :cry:

mvrgr, m'ns

PSssst, beste Epica, welke X-trail had u specifiek in gedachten? Mijn stoere antracietgrijze 2.0 cdi AllMode Xtronic Tekna met extra bodembescherming rondom? Of toch de elegante parelwitte dito zevenzitter inclusief Zwitserlevengevoel van mijn vrouw? Of allebei? .... Laat mijn vrouw het niet horen, Epica!

.

Laten we het netjes houden naar elkaar, en laten we elkaars verschillende smaak ook respecteren.

Een X-trail zou ook niet mijn keuze zijn, maar ik snap ook dat niet iedereen mijn keuzes zelf ook zou maken.

Na nog wat praten met mensen om mij heen is de Renault Talisman Estate (dci110 EDC Intens met Easy Life Pack en R2 Link / Bose) weer terug in de race. Er zijn opties om het probleem van de zitpositie op te lossen met een kussentje en mijn vrouw is daar ook akkoord mee.

Wie heeft er ervaringen met de EDC van Renault (Talisman)...? positief of negatief

De Talisman is alles behalve betrouwbaar gebleken, de 1.5 dCi ondermaats voor het formaat en gewicht van de Talisman en de EDC heeft vanaf begin (misschien nu geupdate?) kuren gehad icm de diesel. Nee ik zou die niet op mijn shortlist hebben staan. Het nieuwe R link systeem wordt je ook niet vrolijk van om dag in dag uit mee te werken.

[sub][/sub]
KadettRT zei:
De Talisman is alles behalve betrouwbaar gebleken, de 1.5 dCi ondermaats voor het formaat en gewicht van de Talisman en de EDC heeft vanaf begin (misschien nu geupdate?) kuren gehad icm de diesel. Nee ik zou die niet op mijn shortlist hebben staan. Het nieuwe R link systeem wordt je ook niet vrolijk van om dag in dag uit mee te werken.

Lees even de Occasiontest van de ANWB, dan zie je dat de Talisman een hele goede en betrouwbare auto is, waar niet een vaker voorkomend mankement van bekend is.

De multimedia kun je eenvoudig vanaf het stuurwiel bedienen, en veel uitvoeringen hebben spraaksturing die goed werkt. Journalisten die je op schermpjes ziet drukken snappen niet hoe het werkt. Hier staan instellingen in die je eenmaal insteld en daarna nooit meer. Ik vond het gewoon heel goed en logisch werken.

Ik ben het dus zeker niet eens met kadett RT De EDC automaat van het Duitse Getrag vond ik zelf echt prima werken. Deze automaat ligt ook in Mercedes, BMW en Mini. Ik heb meer dan een uur proef gereden met iemand van Renault naast mij.

Jeroen 4211050 zei:
Laten we het netjes houden naar elkaar, en laten we elkaars verschillende smaak ook respecteren.

Een X-trail zou ook niet mijn keuze zijn, maar ik snap ook dat niet iedereen mijn keuzes zelf ook zou maken.

Na nog wat praten met mensen om mij heen is de Renault Talisman Estate (dci110 EDC Intens met Easy Life Pack en R2 Link / Bose) weer terug in de race. Er zijn opties om het probleem van de zitpositie op te lossen met een kussentje en mijn vrouw is daar ook akkoord mee.

Wie heeft er ervaringen met de EDC van Renault (Talisman)...? positief of negatief
Als je niet perse opzoek bent naar een race auto dan is een Talisman goed te doen, maar echt snel zal hij nooit worden met 110pk en 250 nm. 0-100 in 11.9 sec. Maar als jij dat geen probleem vind dan zou het mijn keuze zijn.

Wij hebben op het werk 1 van de vroegst in België geleverde exemplaren van de Talisman rondrijden, een Grandtour 1.6 dci. Een full option, dus met toeters en bellen zoals geventileerde massagezetels, instelbare ambi lighting etc. Deze heeft nu 135.000km gereden zonder pannes of rare elektronische gremlins. Enige was een terugroepactie voor een rammel bij de achteras. Collega die ermee rijdt is er erg over te spreken. Ik vind wel dat je ze bijzonder weinig ziet rondrijden hier, de break nu en dan eens, de sedan zo goed als nooit.

Epica zei:
Als je niet perse opzoek bent naar een race auto dan is een Talisman goed te doen, maar echt snel zal hij nooit worden met 110pk en 250 nm. 0-100 in 11.9 sec. Maar als jij dat geen probleem vind dan zou het mijn keuze zijn.

Hoeft voor mij inderdaad geen racebak te zijn. Een beetje vlot is leuk, maar "gemiddeld" is voor mij meer dan prima.

Niseko zei:
Ik vind wel dat je ze bijzonder weinig ziet rondrijden hier, de break nu en dan eens, de sedan zo goed als nooit.

Ik vind het juist leuk om een auto te rijden die je niet al te vaak ziet. Geeft net iets meer het gevoel een wat uniekere auto te hebben. Staat misschien haaks op de aanwezigheid van de Golf en de Octavia in mijn eerste shortlist, maar dat zijn voor mij bekende auto's, degelijk, en een prima prijsniveau voor een flinke uitrusting. Maar zoals ik het nu zie, gaan die het niet worden, dus de Grandland X Ultimate of de Talisman Estate Intens.

@ Blue Knightrider: Geen probleem hoor, ieder zijn ding :) Als ik geen lease auto zou hebben dan zou mijn keuze heel anders zijn!

@ Jeroen: Ik heb de EDC gereden i.c.m. een Megane op benzine. Of dat dezelfde EDC is weet ik niet, maar in de Megane vond ik hem niet briljant.
Relatief traag schakelen en een korte 7e versnelling waardoor die op de snelweg nog behoorlijk veel toeren draaide.
Bij een diesel zal dat laatste natuurlijk wel anders geprogrammeerd zijn.

De Opel doet mij niks dus dan zou ik voor de Talisman gaan, prachtige wagen!

Volgens mij heb ik hem nog niet voorbij zien komen, maar is een Kia Proceed niks voor jou? In een GTline plus of GT uitvoering voorzien van alle snufjes en comfort.
2019-kia-proceed_100670489_h.jpg

Renzo4000 zei:
Volgens mij heb ik hem nog niet voorbij zien komen, maar is een Kia Proceed niks voor jou? In een GTline plus of GT uitvoering voorzien van alle snufjes en comfort.
2019-kia-proceed_100670489_h.jpg
Dat komt omdat hij die niet kon kiezen. Staat allemaal uitgelegd in de openingspost.

Dat maak ik niet op uit zijn OP. Behalve dat er "een" beperkte keuze is en dat hij tot een "eigen" short list is gekomen. Als de Proceed geen optie is dan geen probleem natuurlijk maar m.i. wel een geschikte kandidaat.

Renzo4000 zei:
Dat maak ik niet op uit zijn OP. Behalve dat er "een" beperkte keuze is en dat hij tot een "eigen" short list is gekomen. Als de Proceed geen optie is dan geen probleem natuurlijk maar m.i. wel een geschikte kandidaat.

Bedankt voor het meedenken, maar Kia behoort niet tot de merken waar ik uit mag kiezen. De auto's waar we uit kunnen kiezen zijn: VAG, PSA, Renault, Volvo, Toyota, Ford, Opel, en dan nog eens met een CO2 gemaximeerd op 116 g/km.

DeeTwee zei:
V0RQ zei:
Uitstraling, burgerlijk, gadgets, standaard, saai, onderscheidend, grote velgen, zijn zaken die je niet mag noemen als je een doorsnee leasewagen moet kiezen waar je stevige kilometers mee moet maken.
Waar staat dat TS een 'doorsnee leasewagen moet kiezen'? Ik geef toe dat z'n shortlist niet al te exotisch is, maar ik ben wel benieuwd wat het bezwaar is tegen wat mooie spulletjes erop. Hij moet er best veel mee rijden en hij werkt er ongetwijfeld hard voor.

Ik bedoel daarmee dat je een in de basis goede comfortabele auto voorrang moet geven op een ding met gadgets en grote velgen. Als je veel rijdt heb je uiteindelijk veel meer aan goede stoelen, wegligging en aandrijving dan keyless entry of een 360 graden camera. Je kan beter een keer je hoofd uit een raampje steken tijdens parkeren of wat in je jaszak graaien dan met een zere rug in een rumoerige auto vertoeven.

V0RQ zei:
DeeTwee zei:
V0RQ zei:
Uitstraling, burgerlijk, gadgets, standaard, saai, onderscheidend, grote velgen, zijn zaken die je niet mag noemen als je een doorsnee leasewagen moet kiezen waar je stevige kilometers mee moet maken.
Waar staat dat TS een 'doorsnee leasewagen moet kiezen'? Ik geef toe dat z'n shortlist niet al te exotisch is, maar ik ben wel benieuwd wat het bezwaar is tegen wat mooie spulletjes erop. Hij moet er best veel mee rijden en hij werkt er ongetwijfeld hard voor.

Ik bedoel daarmee dat je een in de basis goede comfortabele auto voorrang moet geven op een ding met gadgets en grote velgen. Als je veel rijdt heb je uiteindelijk veel meer aan goede stoelen, wegligging en aandrijving dan keyless entry of een 360 graden camera. Je kan beter een keer je hoofd uit een raampje steken tijdens parkeren of wat in je jaszak graaien dan met een zere rug in een rumoerige auto vertoeven.

De auto's in mijn eerste shortlist zijn allemaal comfortabele auto's met een goede stoel. LED koplampen vind ik een dikke plus gezien de hoeveelheid licht die ze produceren in vergelijking met halogeen, keyless entry & start heb ik ook dagelijks plezier van, de active lane assist heeft mij ook al eens geholpen (hoewel ik het soms wel zenuwachtig vind), de cruise control gebruik ik al jaren en verwacht dat de adaptive cruise control mij ook erg gaat bevallen. Zo zijn er meerdere systemen die prettig werken, misschien niet strikt noodzakelijk zijn, maar voor iedereen een andere invulling geven aan "comfort".

Ik werd er door iemand op gewezen dat de Citroën C5 Aircross ook een hele goede optie zou zijn. Ik kan deze nog in mijn overweging meenemen, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Is deze beter dan bijvoorbeeld de Opel Grandland X en/of de Renault Talisman Estate...? En heeft iemand ervaring met deze de stoelen?

Jeroen 4211050 zei:
Ik werd er door iemand op gewezen dat de Citroën C5 Aircross ook een hele goede optie zou zijn. Ik kan deze nog in mijn overweging meenemen, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Is deze beter dan bijvoorbeeld de Opel Grandland X en/of de Renault Talisman Estate...? En heeft iemand ervaring met deze de stoelen?
Ik denk dat er hier nog heel weinig ervaring met de C5 Aircross, aangezien de auto pas net geïntroduceerd is. Er staan er al wel een heleboel bij de dealers zo te zien, dus je zou wel kunnen proefrijden of in ieder geval in de showroom bekijken:
https://www.autoscout24.nl/lst/citroen/c5-aircross?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&fregfrom=2019&atype=C&fc=0&qry=&

Wat ik over de auto lees en hoor is dat hij een sterke comfort-inslag heeft. Citroen monteert over het algemeen behoorlijk zachte stoelen. Maar het heeft echt geen enkele zin om wat dat betreft op het oordeel van de goegemeente hier af te gaan, niets zo persoonlijk als een aangename zithouding.

Aanvulling: Wat iig wel over de auto gezegd kan worden is dat 'ie op dezelfde bodemplaat staat als de Grandland en de 3008, en vrijwel al z'n techniek ook deelt met genoemde modellen. Dus verwacht bijvoorbeeld nagenoeg identiek infotainment, veel herkenbare knoppen en natuurlijk dezelfde transmissies en motoren (dus ook de 1.5 diesel die je in de Grandland zou kiezen).

De C5 Aircross heb ik onlangs in de test gehad en dit is by far mijn persoonlijke favoriet geworden. Nee, hij is vanbinnen niet zo mooi afgewerkt als bijvoorbeeld een 3008 of GrandLand X, ook stuurt 'ie niet zo strak, maar de C5 AC zet daar een heerlijk rijcomfort tegenover. Erg goede stoelen ook. Heb er een retourtje Baden-Baden mee gemaakt en ik had mij geen fijnere auto kunnen wensen. Stil, krachtig (PureTech 180 EAT) en zuinig. Een aanrader vind ik daarnaast de autonome technieken. Deze werken wat mij betreft zelfs beter dan in de nieuwe 3-serie van BMW.

Een C5 Aircross is daarnaast een stukje voordeliger dan - bijvoorbeeld - een GrandLand X dus dan zou een automaat misschien wél tot de mogelijkheden behoren?

Ik heb pas de C5 aircross een avondje meegehad (250km).
Echt waar, wat een fantastische comfortabele reiswagen. Ik heb helemaal niets met nieuwe SUV's, maar nu was ik toch echt helemaal om.

Kijk nou, InstaAutovlog leest (en post) hier mee! (y)

Aardigheidje om te weten wellicht is dat de C5 Aircross ietsje groter is dan z'n broertjes, ca 5 cm langer, ook in de wielbasis, en ook iets meer bagageruimte. Maar als je die stoelen belangrijk vindt, ga in godesnaam proefzitten. Want als ze net zo zacht zijn als de stoelen in een C3 of Cactus, dan kan ik wel melden dat bovengemiddeld zacht zijn, en je moet aan den lijve ondervinden of dat wat voor je is.

Vergelijk in Carbase van C5 Aircross, 3008 en Grandland X
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=95774&id2=94404&id3=96768

Vandaag een proefrit in de C5 Aircross gemaakt. Dit was de 180pk sterke 2.0 liter diesel, met de EAT8 automaat in de Shine uitvoering (nagenoeg gelijk aan de Business Plus versie). Inderdaad, geen woord teveel gezegd, een heerlijk comfortabele auto. Een 'klinkerweggetje' leek al een stuk meer op een geasfalteerde weg. Uiteindelijk zou de 130pk versie met handgeschakelde bak heel prima in mijn budget passen, als ik voor de automaat zou gaan, zou ik toch wel heel veel eigen bijdrage moeten gaan betalen. En op zich vind ik schakelen geen probleem (hoewel de luxe van een automaat toch ook wel lekker kan zijn.

Infotainment e.d. is hetzelfde als de Grandland, veel knoppen e.d. zijn herkenbaar. Echter de bediening van de airco/climate control zit in dit geval ook in het infotainment systeem verwerkt. Wel bijzonder fraai is de iCockpit, zoals die ook in de 3008 zit. Opel heeft dit nog niet in de Grandland zitten.

De auto oogt een stuk groter dan de Grandland, en dat lijkt hij ook daadwerkelijk te zijn. Een riante zit voorin met fijne stoelen (ik twijfel alleen of ze het comfort van de Opel AGR stoelen halen...), 3 afzonderlijke stoelen achterin en een iets ruimere kofferbak. Over de looks van de auto ben ik er nog niet uit, of ik deze nou mooier vind, of de Grandland die misschien iets sportiever oogt.

Ik heb van de dealer begrepen dat de automaat wat leveringsproblemen heeft, waarmee ik bedoel dat de 'wachttijd' daarvoor wat langer is. De handgeschakelde 130pk diesel zou, mits deze week besteld, nog in juli geleverd kunnen worden.

Jeroen 4211050 zei:

Iemand, beste Jeroen? Die iemand is niemand minder dan m'ns, van de afdeling A E & D, hét SUV instuut hier op het AW-forum.**
Ere wie ere toekomt, Jeroen. :p

Genoeg gepiekerd en gepeinsd, gewikt en gewogen! Als ook uw vrouw goed zit, direct doen, die C5!
Voor dat geld is er werkelijk geen betere/leukere/stoerdere/comfortabelere. Zie ook de reacties hierboven.
Nu alleen de kleur nog. Rood? Wit? Blauw? Mosgroen metallic? Ach, zelfs grijs staat hem leuk.

mvrgr, m'ns

** leest u mijn Pleidooi voor de SUV in de Bloggershoek eens, dan begrijpt u wat ik bedoel

.

Het wordt zo goed als zeker een Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 S&S (handgeschakeld) in de Business Plus uitvoering, kleur parelmoer wit (two-tone, dus een zwart dak), met als extra opties Pack Park Assist, Pack Color Anodised White en stoelverwarming op de voorstoelen.

Leren stoelen (incl. elektrische stoelverstelling en massagefunctie voor zowel bestuurder als passagier) heb ik nog overwogen, maar kost mij 20 euro per maand extra. Automaat kost mij circa 30 euro per maand extra, dat vind ik best wel wat geld. Hier slaap ik nog een nachtje over, en hoop morgen een definitieve beslissing te maken.

Gefeliciteerd met de kogel door de kerk! :D

Bekijkt u het eens zo, beste Jeroen: 20 euro, 30 euro lijkt de wereld niet - en is het ook niet - maar is samen toch 50 euro in de maand. Over vier jaar gerekend: 2.400 (pakweg tweeëneenhalf duizend) euro. Ik als particulier kan mezelf nog wijsmaken dat ik daardoor een hogere restwaarde heb, met die automaat en die stoelen, maar voor u zijn ze weg, die tweeëneenhalf mille. Hebt u dat er voor over? Kunt u die missen, wilt u die missen? En uw vrouw?

Of misschien alleen de automaat? Maakt het leven wel errug veel relaxter, kan ik uit ervaring zeggen. Hebt u toch nog 1000 euro gespaard aan het einde van de (lease)rit. Kunt u een nieuwe racefiets, of elk half jaar een paar nieuwe hardloopschoenen of een nieuw squashracket voor kopen, want met een zo ontzettend comfortabele auto, waar u natuurlijk niet uit te branden bent, moet u ook wat aan sport doen, niet? :p

mvrgr, m'ns

Jeroen 4211050 zei:
Het wordt zo goed als zeker een Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 S&S (handgeschakeld) in de Business Plus uitvoering, kleur parelmoer wit (two-tone, dus een zwart dak), met als extra opties Pack Park Assist, Pack Color Anodised White en stoelverwarming op de voorstoelen.

Leren stoelen (incl. elektrische stoelverstelling en massagefunctie voor zowel bestuurder als passagier) heb ik nog overwogen, maar kost mij 20 euro per maand extra. Automaat kost mij circa 30 euro per maand extra, dat vind ik best wel wat geld. Hier slaap ik nog een nachtje over, en hoop morgen een definitieve beslissing te maken.

Het is natuurlijk helemaal aan jou en ik kan niet in je portemonnee kijken, maar met een automaat is het toch wel heerlijk relaxed rijden.

Jeroen 4211050 zei:

Over de kleur ga ik niks zeggen:
Niks ;)

Elektrische stoelverstelling kan handig zijn mits het met geheugen komt, en mits er ook regelmatig iemand in de auto rijdt (die met die lange benen, bijvoorbeeld) die graag een andere stoelinstelling gebruikt. Die zou dan zijn/haar eigen instelling kunnen opslaan. Anders is het wat mij betreft weggegooid geld. Ik had het in mijn vorige auto, je pielt er een paar keer mee en dan zit je hopelijk goed. Mijn vriendin bleek mijn instelling prima te vinden, dus lekker nuttig. Nu gewoon handmatig verstelbare stoelen, dikke prima. Massagefunctie ongeveer even nuttig, ik zette het af en toe uit verveling aan, maar je wilt echt niet lange stukken rijden met die functie aan.

Wat je wel zeker wilt weten of de stoelen met of zonder leer verder inderdaad identiek zijn qua verstelmogelijkheden e.d. Maar dat zou wel uit de brochures moeten blijken. Leer (wat bij de meeste merken inhoudt dat de stoel ook deels met nepleer bekleed wordt) kan plakkkerig worden en dan is stoelventilatie erg fijn. 's Winters is het juist weer kouder dan stof, dan wil je stoelverwarming Komen die zaken ook mee met de lederen bekleding?

Een automaat heb je altijd wat aan, en die EAT8 is een mooie bak. Al is 8 versnellingen wel erg veel, gevoelsmatig zou icm een lichte motor nerveus kunnen zijn, heel veel versnellingen terug bij een beetje gas bij, dat idee. Al laten filmpjes met deze motor-bakcombinatie zien dat hel wel mooi rijdt. Voorbeelden hieronder ingezet op moment van wegrijden.

Fommes van Auwtokevuuul met de 508 1.5 hdi eat8 (zit ook een stukje volle acceleratie ergens):
https://youtu.be/8ifiu8ZGu_w?t=951

Søren Clauding in de Grandland x met -verrassing- een 1.5 turbodiesel met automatische achttraps:
https://youtu.be/NzLWoV05wxA?t=123

Gefeliciteerd met de keuze!

Één advies: als de wens voor een automatische transmissie er ook maar enigszins is, zou ik er vol voor gaan. Als je straks anderhalf uur staat aan te sluiten op de A16, zal die €30,- per maand je al snel gestolen kunnen worden. Het is natuurlijk best wel een bedrag, maar het maakt de auto, het comfort en jouw wensenlijstje wel af.

Of beter gezegd: Één Euro per dag. Dat kost het comfort van een zijdezachte 8-traps automaat. :T

Gefeliciteerd!

Leuke keuze!
Ik zou die 30 euro per maand lekker in de zak houden hoor, persoonlijk prefereer ik een handbak.

Je krijgt er niets voor weer en iets meer besteedbare ruimte in de maand is altijd lekker.

En de auto is besteld (althans intern besteld, de feitelijke bestelling zal waarschijnlijk komende week gedaan worden. Het is geworden:

Citroën C5 Aircross
BlueHDi 130 S&S Business Plus EAT8
  • Platinum grey Metallic
  • Nerfleder Grey en stof Graphite
  • Pack Color Anodised Red
  • Pack Park Assist
  • Stoelverwarming op voorstoelen (4 standen)
  • Vaste trekhaak

Ik begreep begin van de week van de dealer al dat de automaten een wat langere levertijd hebben, dus levering zal wel eind van de zomer gaan worden...

Terug
Bovenaan