Keuze (elektrische) lease-auto voor km-vreter

205RJ

Net ingestapt
Beste Autoweekers,

Momenteel ben ik bijna afgestudeerd en in gesprek om aan de slag te gaan bij mijn afstudeerbedrijf, een klein bedrijf (<20 man) gespecialiseerd in high-tech apparatuur. Bij de functie hoort klantbezoek en het bezoeken van beurzen etc., soms in het buitenland. Om die reden wil ik inzetten op het verkrijgen van een lease-auto bij de onderhandelingen. Woon-werk is 45 km (enkele reis) in de file over de snelweg. Daarnaast maak ik privé veel snelweg-km's (familie en vrienden aan de andere kant van het land). Als student en groot auto-liefhebber heb ik dat de afgelopen 6 jaar in mijn 205 op LPG gedaan. Goedkoop, rijdt leuk en je leert goed klussen. Omwille van de veiligheid en comfort wil ik dat niet te lang meer blijven doen en heb ik dus op redelijke termijn een andere auto nodig.

Graag zou ik dus gaan voor een comfortabele reisauto die als auto-liefhebber ook nog een beetje aanspreekt. Ik ben geen fan van hoge auto's zoals veel nieuwe EV's (ID3, Megane E-Tech, E-Niro etc.). Idealiter zou ik gaan voor een Mazda 3 sedan, met weinig opties is het lease-bedrag vergelijkbaar met een aangeklede B-segmenter volgens Directlease. Echter het bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel, de andere lease-auto's zijn allemaal EV's en 1 plug-in. Dus ik verwacht niet dat de Mazda een optie is helaas. In hetzelfde lease-bedrag valt ook de Peugeot E-208, die mij ook zeer aanspreekt. Nadeel daarbij is de lange levertijd (tot 1 jaar) en ik heb twijfels over hoe fijn deze is op lange afstanden. Het blijft immers een B-segmenter. Hij laadt wel snel op bij de snellader, dat zie ik verder als geen probleem. Een alternatieve oplossing zou zijn dat het bedrijf een jong gebruikte EV koopt om de lange levertijden te omzeilen, waar ook nog even een lage bijtelling op zit. Als dat mogelijk is, kijk ik naast de E-208 ook naar de Hyundai Ioniq EV 28 kWh. Het concept van een lage, zuinige EV met kleine accu maar mét goede snellaadmogelijkheden spreekt mij aan. Daarnaast is het een grotere auto dan de 208 wat wellicht fijner is op de lange afstand. Kwa uiterlijk helaas wat minder inspirerend dan een E-208.

Graag hoor ik jullie advies over wat een fijnere auto op lange afstanden is (E-208 of Ioniq 28 kWh) en eventuele andere mogelijkheden voor een (elektrische) auto van de zaak zonder lange levertijd. Alvast bedankt!
 
Je rijd al jaren in een 205 en maakt je "zorgen" over het comfort van een E-208? :confused::)

Wellicht dat je als alternatief kan kijken bij overige merken wat er eventueel aan mogelijkheden uit voorraad te leveren is?
Je komt zelf met de E-208 en ik heb net even gekeken naar de Opel Corsa die technisch gelijk is aan de E-208, daarvan staan er 0 op voorraad volgens Opel.nl, van de hogere tegenhanger ( de Mokka ) staan er juist weer wel een hele zooi op voorraad, maar je geeft aan liever geen hogere auto te willen. Trend is wel hogere auto's momenteel en dat zie je dus blijkbaar ook terug aan wat er op voorraad is en aan de levertijden van de "normale" lagere varianten.
 
Je kunt toch bij de dealer de E 208 een dagje meekrijgen voor een uitgebreide proefrit? Je zult zelf indrukken moeten opdoen. De E 208 model 2023 zou een grotere actieradius hebben.
 
Je toelichting laat nogal wat ruimte en daarom geef ik maar de hint voor de Nissan Leaf (40 of 62kwh)
 
Heb je dagelijks klantbezoek te doen dan?

Het klinkt alsof je jouw 'privé probleem' wilt laten oplossen door je, hopelijk, aanstaande werkgever.

Als 'autoliefhebber' zou ik afspreken dat je voor klantbezoek én beursreizen naar binnen- en buitenland een auto mag huren in het C/D segment. Dán heb je grote kans telkens in een andere auto te kunnen rijden.. ipv 365 dagen per jaar in dezelfde kar. :p
 
Collega’s in deze prijsklasse gaan bij ons voor de E208 of E2008 beide dikke prima auto’s wel minimaal een Allure uitzoeken.
De eerste collega’s hebben nu deze net besteld Jeep

jeep_avenger_exterior_1450x740.png


Heeft dezelfde leaseprijs als de 2008

Deze Jeep gaat volgens mij de volgende lease topper worden in Nederland
 
De Renault Mégane E-TECH EV is maar 1.505 mm hoog dankzij het dunne accupakket van 11 cm. Citroën ë-C4 zou ook kunnen, is zelfs nog iets hoger maar deze heeft (voorlopig) nog de oude aandrijflijn de Jeep al de nieuwe die krachtiger en zuiniger is.

https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/101252-106557-105376/
 
Mitsfan zei:
Carfanatic zei:
Mitsfan zei:
Je toelichting laat nogal wat ruimte en daarom geef ik maar de hint voor de Nissan Leaf (40 of 62kwh)

hopeloos achterhaald.

Dat is jouw niet gebaseerde mening........

Dat is een feit, de leaf is hopeloos ouderwets en behoort in dit lijstje niet tot een auto die je hier aanraad.

Als je de feiten wil hoor ik het graag maar daar moet ik dan even de tijd voor nemen.

@TS, een Megane E-TECH is voor zijn EV doen en laten een kleine en lage auto. Hij is slechts 8 cm hoger dan mijn Megane 2.
 
Dank voor de reacties!

Total Loss zei:
Je rijd al jaren in een 205 en maakt je "zorgen" over het comfort van een E-208? :confused::)
Misschien wel juist daarom ben ik nu extra gericht op een comfortabelere auto ;) De keuze voor een 205 op LPG als student was alleen rationeel op het gebied van kosten. Los daarvan ben ik een liefhebber van het model dus die keuze was snel gemaakt. Als student heb je niet het budget voor een hobby-auto en comfortabelere reisauto, dus dan lever je in op 1 van de twee. Verder reed ik er vooral 's avonds laat mee als het rustig was maar nu in de drukke ochtend- en avondspits op de snelweg voel je je er toch wat minder veilig in en is het niet de meest rustgevende auto om in te rijden. Wel leuk, dus hij gaat zeker niet weg!

De genoemde auto's ga ik nog eens overwegen. Al een keer meegereden in de Leaf van een collega. Verrassend comfortabele auto, maar wat mij een nadeel lijkt is de vrij beperkte snellaadmogelijkheid. Ik zou bij lange buitenlandritten van snellaadpaal naar snellaadpaal rijden, maar dat zit er bij die auto niet vanwege het beperkte aantal keer dat je dat kan doen op 1 dag. Ik wil wel op acceptabele wijze naar Duitsland en Denemarken kunnen rijden. De Jeep al eens voorbij zien komen maar eigenlijk weer vergeten. Leuk ding, wel hoog, maar in mijn ogen 'legitiem' als Jeep. Ga ik overwegen! Verder neig ik toch vooral naar de E-208 omdat het gewoon een leuk ding is om te zien, dat is me toch veel waard blijkbaar. Een dag proefrijden is zeker een goed idee indien mogelijk.

Mochten er nog mede-forummers zijn met ervaringen met het rijden van lange afstanden in de E-208 of Ioniq, dan hoor ik dat graag!
 
Frits79 zei:
Je bent er van op de hoogt dat de Ioniq niet meer nieuw te verkrijgen is?

Ja, als alternatieve optie zou ik willen voorstellen dat het bedrijf die jong gebruikt aanschaft om zo de lange levertijden van een nieuwe EV te omzeilen. Prijzen voor een gebruikte zijn in vergelijking met andere EV's wat lager en de auto wordt genoemd als goede optie voor lange afstanden.
 
Bobbeltje zei:
Collega’s in deze prijsklasse gaan bij ons voor de E208 of E2008 beide dikke prima auto’s wel minimaal een Allure uitzoeken.
De eerste collega’s hebben nu deze net besteld Jeep
(..)

Heeft dezelfde leaseprijs als de 2008

Deze Jeep gaat volgens mij de volgende lease topper worden in Nederland

Zou kunnen..dat laatste.
Wat betreft het leasetarief: het ís ook een 2008 onderhuids (evenals DS3 etc.).

2008 is natuurlijk te oud voor de leasers, daarmee heb je niet iets nieuws om handen. ;)
 
Dat is een feit, de leaf is hopeloos ouderwets en behoort in dit lijstje niet tot een auto die je hier aanraad.
Als Leaf 2 rijder kan ik dit wel beamen, bij de introductie was de (accu) techniek al achterhaald. Vooral het missen van accukoeling is zijn voornaamste probleem, daarnaast houdt de actieradius van de 40kwh versie zeker niet over. Die Chademo lader heeft mij nog nooit echt problemen opgeleverd.

Dat de accu-techniek wat verouderd is, hoeft het geen slechte auto om te zijn. Als de actieradius voldoende is en je niet vaak hoeft te snelladen kan de Leaf wel een optie zijn, ze worden met regelmaat betaalbaar aangeboden. Ik ben het echter wel eens dat de concurrentie momenteel betere aanbiedingen heeft....
 
Lees het Mijn auto topic van Engineer even door, hij heeft een eerste type Ioniq gehad.
Is een eNiro wat voor je? Vind ik persoonlijk wel een aardige auto en de specs zijn ook goed.
 
Ik lees lange ritten, beurs en klantbezoeken. Weet je wel zeker dat je EV wilt?
Ook met 400km range en een meerdaagse beurs op 100km moet je toch echt bijladen en misschien heb je geen zin die drukke dag/avonden ook nog een laadpaalavontuur ernaast te hebben.

Net als familie op afstand. Ga je daar 3 uurtjes op bezoek en moet je ook nog bijladen onderweg of daar terplekke.

Ik ben groot EV voorstander. Maar vooral voor de gulden EV combi: weinig of zeer voorspelbaar woonwerk en een paal op eigen terrein.
 
Het is even geleden, maar graag geef ik een update over wat het geworden is. 3x raden, ik heb een E-208 besteld!

Proefrit was destijds zeker goed bevallen, de auto reed als een uit een paar segmenten hoger. Even een stukje over de snelweg gereden en dat deed voor m'n gevoel niet veel onder tov de 508 I van m'n ouders. In ieder geval een stuk stiller dan de B-segmenters waar ik tot dan ervaring mee had. De proefrit was in een E-208 Active, de basisuitvoering dus, en zo heb ik 'm ook besteld. Heel even overwogen om nog aan te dringen bij m'n nieuwe werkgever voor een dikke versie, maar eigenlijk zit er alles op wat ik nodig heb. De kleur mocht ik zelf kiezen: Rouge Elixer. Mooi gepoetst springt 'ie er dan echt uit, je ziet ze gek genoeg weinig in die kleur. Verder zitten er 16" wieldoppen op die ik eigenlijk mooier vind dan de antraciete LM velgen op de Allure-uitvoering.

Ik kon ook kiezen uit een aantal andere elektrische auto's: Corsa-e, Kia E-Niro en ID3. Heel even de E-Niro overwogen maar ik heb daar gewoon niet zoveel mee. Een vriend van me heeft vorige week zijn E-Niro als eerste lease-auto mogen ontvangen en ben een stuk meegereden. Zeker een gave auto, mooi compleet en vooral groot. Voor veel mensen daardoor een fijne optie, voor mij liever een Peugeot.

De E-208 is in februari besteld. Aanvankelijk werd een levertijd van minstens een jaar aangegeven, later belde de dealer om aan te geven dat ze de auto in oktober/november 2023 verwachten. Daar heb ik me op ingesteld en het wachten wordt verzacht met een fijne voorloopauto: een Ford Fiesta ST-line van nog geen jaar oud. 125 PK + mild-hybride, nu wel een 'dikke' uitvoering dus. :) Ik zal hiervan binnenkort een review plaatsen.
 
Goede keuze, mooie auto en zeker in deze kleur. Ik hoop alleen dat je de nieuwe aandrijflijn krijgt
 
Goede keuze, mooie auto en zeker in deze kleur. Ik hoop alleen dat je de nieuwe aandrijflijn krijgt
Dank! De felle kleuren staan de 208 erg goed vind ik.

Het zal de oude aandrijflijn met 136 PK worden; sinds kort is de 156 PK motor ook niet meer leverbaar op de GT. Aan de andere kant, je weet het nooit bij Peugeot :)
 
Terug
Bovenaan