205RJ
Net ingestapt
Beste Autoweekers,
Momenteel ben ik bijna afgestudeerd en in gesprek om aan de slag te gaan bij mijn afstudeerbedrijf, een klein bedrijf (<20 man) gespecialiseerd in high-tech apparatuur. Bij de functie hoort klantbezoek en het bezoeken van beurzen etc., soms in het buitenland. Om die reden wil ik inzetten op het verkrijgen van een lease-auto bij de onderhandelingen. Woon-werk is 45 km (enkele reis) in de file over de snelweg. Daarnaast maak ik privé veel snelweg-km's (familie en vrienden aan de andere kant van het land). Als student en groot auto-liefhebber heb ik dat de afgelopen 6 jaar in mijn 205 op LPG gedaan. Goedkoop, rijdt leuk en je leert goed klussen. Omwille van de veiligheid en comfort wil ik dat niet te lang meer blijven doen en heb ik dus op redelijke termijn een andere auto nodig.
Graag zou ik dus gaan voor een comfortabele reisauto die als auto-liefhebber ook nog een beetje aanspreekt. Ik ben geen fan van hoge auto's zoals veel nieuwe EV's (ID3, Megane E-Tech, E-Niro etc.). Idealiter zou ik gaan voor een Mazda 3 sedan, met weinig opties is het lease-bedrag vergelijkbaar met een aangeklede B-segmenter volgens Directlease. Echter het bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel, de andere lease-auto's zijn allemaal EV's en 1 plug-in. Dus ik verwacht niet dat de Mazda een optie is helaas. In hetzelfde lease-bedrag valt ook de Peugeot E-208, die mij ook zeer aanspreekt. Nadeel daarbij is de lange levertijd (tot 1 jaar) en ik heb twijfels over hoe fijn deze is op lange afstanden. Het blijft immers een B-segmenter. Hij laadt wel snel op bij de snellader, dat zie ik verder als geen probleem. Een alternatieve oplossing zou zijn dat het bedrijf een jong gebruikte EV koopt om de lange levertijden te omzeilen, waar ook nog even een lage bijtelling op zit. Als dat mogelijk is, kijk ik naast de E-208 ook naar de Hyundai Ioniq EV 28 kWh. Het concept van een lage, zuinige EV met kleine accu maar mét goede snellaadmogelijkheden spreekt mij aan. Daarnaast is het een grotere auto dan de 208 wat wellicht fijner is op de lange afstand. Kwa uiterlijk helaas wat minder inspirerend dan een E-208.
Graag hoor ik jullie advies over wat een fijnere auto op lange afstanden is (E-208 of Ioniq 28 kWh) en eventuele andere mogelijkheden voor een (elektrische) auto van de zaak zonder lange levertijd. Alvast bedankt!
Momenteel ben ik bijna afgestudeerd en in gesprek om aan de slag te gaan bij mijn afstudeerbedrijf, een klein bedrijf (<20 man) gespecialiseerd in high-tech apparatuur. Bij de functie hoort klantbezoek en het bezoeken van beurzen etc., soms in het buitenland. Om die reden wil ik inzetten op het verkrijgen van een lease-auto bij de onderhandelingen. Woon-werk is 45 km (enkele reis) in de file over de snelweg. Daarnaast maak ik privé veel snelweg-km's (familie en vrienden aan de andere kant van het land). Als student en groot auto-liefhebber heb ik dat de afgelopen 6 jaar in mijn 205 op LPG gedaan. Goedkoop, rijdt leuk en je leert goed klussen. Omwille van de veiligheid en comfort wil ik dat niet te lang meer blijven doen en heb ik dus op redelijke termijn een andere auto nodig.
Graag zou ik dus gaan voor een comfortabele reisauto die als auto-liefhebber ook nog een beetje aanspreekt. Ik ben geen fan van hoge auto's zoals veel nieuwe EV's (ID3, Megane E-Tech, E-Niro etc.). Idealiter zou ik gaan voor een Mazda 3 sedan, met weinig opties is het lease-bedrag vergelijkbaar met een aangeklede B-segmenter volgens Directlease. Echter het bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel, de andere lease-auto's zijn allemaal EV's en 1 plug-in. Dus ik verwacht niet dat de Mazda een optie is helaas. In hetzelfde lease-bedrag valt ook de Peugeot E-208, die mij ook zeer aanspreekt. Nadeel daarbij is de lange levertijd (tot 1 jaar) en ik heb twijfels over hoe fijn deze is op lange afstanden. Het blijft immers een B-segmenter. Hij laadt wel snel op bij de snellader, dat zie ik verder als geen probleem. Een alternatieve oplossing zou zijn dat het bedrijf een jong gebruikte EV koopt om de lange levertijden te omzeilen, waar ook nog even een lage bijtelling op zit. Als dat mogelijk is, kijk ik naast de E-208 ook naar de Hyundai Ioniq EV 28 kWh. Het concept van een lage, zuinige EV met kleine accu maar mét goede snellaadmogelijkheden spreekt mij aan. Daarnaast is het een grotere auto dan de 208 wat wellicht fijner is op de lange afstand. Kwa uiterlijk helaas wat minder inspirerend dan een E-208.
Graag hoor ik jullie advies over wat een fijnere auto op lange afstanden is (E-208 of Ioniq 28 kWh) en eventuele andere mogelijkheden voor een (elektrische) auto van de zaak zonder lange levertijd. Alvast bedankt!