Mooi om te lezen! Bentley doet dat natuurlijk ontzettend slim en goed. Je koopt niet simpel een auto maar het draait helemaal om de beleving en de lifestyle die bij zo’n auto hoort. Je voelt je als klant speciaal en krijgt (terecht) het gevoel van exclusiviteit en dat je erbij hoort. Ervaringen die je nooit meer vergeet.
Auto is schitterend samengesteld overigens. Daarmee is het ook echt ‘jouw’ auto. Gaat vast niet (snel) meer weg.
Zelf haal ik naast het rijden veel lol uit het steeds iets mooier en beter maken van mijn auto. Detailen, sleutelen, modificaties uitvoeren. Iets wat je voorheen ook deed volgens mij, maar met de Bentley natuurlijk niet meer zo vanzelfsprekend is. Ik vraag me zelfs af of de gemiddelde Bentley eigenaar zelf op zaterdag met een blauw Stipt-emmertje sop aan de slag gaat op zijn oprijlaan en vervolgens de polijstmachine erover heen trekt om nog wat swirls te verwijderen. Of zelf met wat spateltjes het interieur uit elkaar trekt om nog wat mod’s te doen. Is dat niet iets wat je gaat missen?
Zelfs bij de meest roestige Tacuma den lagen landen mag ik hopen van niet.
Haha

Het tweaken heb ik zeker wél gedaan, tot grote verbijstering en - daarna - hilariteit bij B Maastricht. OBD-11 doet het ook gewoon op deze über-VW, is toch allemaal gewoon VAG. Meebranden van achterlichten bij dagrijverlichting en bevestigingspiepje van alarm zelfs exact zelfde coderingen als op de Audi.
Alleen het beter 'levellen' van de luchtvering heb ik in de werkplaats laten doen. Ik zag wel dat het helemaal dezelfde kanalen en stapjes waren als bij Audi, maar toch voelde het onrustig om op deze auto, op eerste dag na de aflevering, daar zelf aan te gaan klooien

Monteur vond het prachtig toen ik dit allemaal vertelde.
Ook heeft het interieur al wel spateltjes gezien, bijvoorbeeld bij het plaatsen van dashcam (van FitcamX). En ik wil nog steeds de linkervoet-steun van zwart plastic vervangen door een aluminum versie, als die blijkt te bestaan. Maar verder is er weinig te modden, want alle wensen in interieur zijn af-fabriek al te vervullen en ook gekozen.
Sowieso stel ik me helemaal op als een soort Alice in Wonderland. Ik ben de B-wereld niet gewend, ik sta er helemaal als liefhebber in. Ik merk dat dat juist wordt gewaardeerd bij de dealer, en ook tijdens het fabrieksbezoek. Dat ik Mr. O'Driscoll herkende uit het Bentley The Book, scoorde een high score qua goodwill. Hij staat in dat boek met een 'familieportret' van drie generaties. Zijn vader werkte bij B, hij zelf en zijn zoon toen ook al.
Tijdens onze reizen in het sabbatical jaar heb ik wereldwijd B-dealers bezocht en her en der wat souvenirtjes mee gekregen van die lokale dealer. Eén van de monteurs in Maastricht verzamelt nummerbordhouders, dus die heb ik blij kunnen maken met houders van dealers in US, Nieuw-Zeeland, Canada. Plus een koffiemok van Bentley Melbourne, waar ik er spontaan twee van kreeg daar.
En zelf wassen, jazeker! Blijft toch hobby, ongeacht de waarde van het blik dat ik mooi mag laten blinken.
Maar wees gerust
@Elco , niet met Stipt-spul.