Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | BMW Z4 3.0 si Individual '08

Met de naafdopjes staat t ook best goed!

En ehm, een matzwarte ID4? Wat een vreselijke kleur! Weinig bijtelling is wel lekker, het is opzich ook een best fijne auto.
 
Een zwarte ID4 is niet iets wat ik bij jou vind passen, maar in ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe baan!
 
Ha, heerlijk spannende kar hoor. ;)
Nou ja, genoeg kritiek, mijn collega's waren me al voor =); proficiat met je nieuwe baan, leuk man!
 
Vacuumlek inderdaad. Bij koude motor minder kritisch door hoger toerental en verrijking en daarnaast is op dat moment de lambda regeling niet actief. Bij warme motor ziet de lambda sensor dat de motor arm loopt en gaat dan extra inspuiten; wat het toerental kan verhogen. De lambda regelling en de stationair regeling gaan dan tegen elkaar in werken.

Onder het inlaatspruitstuk zit nogal wat aan vacuümleidingen verstopt. En daarnaast zit het spruitstuk met rubbers gemonteerd die ook nog weleens willen lekken. Zeker met veel stilstand is dit wel een typisch kwaaltje.

Als je de 155 gaat verkopen... de prijzen voor een mooie zijn echt aan het stijgen. Inmiddels wel te zeldzaam geworden als goedkope dagelijkse auto en er zijn liefhebbers te vinden. Zou ik dan ook meer in die hoek zoeken om te verkopen.
 
Ik heb de rode net zien rijden. Bij Meijel.

Zag er nog goed uit, kapje open blije eigenaar erin.
Scherp gespot want ik woon inderdaad in die regio. Zoals Joël al stelt ben ik nog steeds erg blij met de auto. Uiteraard reed ik met het kapje open want daar heb je een cabrio voor :). Na aankoop een check bij mijn BMW-specialist laten uitvoeren voor mogelijke aandachtspuntjes waarna ik me een weekend heb gestort op zowel het interieur als exterieur van de BMW. De lak zag er al goed uit, maar na een driestaps polijstbeurt en een dubbele waxlaag.is het helemaal een feestje om te zien.

De Z4 wordt uitsluitend gebruikt met mooi weer aangezien er nog vier andere autootjes in de garage staan. Uiteraard staat ook de Z4 binnen waardoor de lak in prima conditie blijft. Tot op heden uitsluitend nieuw rubber eronder gelegd en verder vooral genoten van de heerlijke 6 cylinder.
 
Scherp gespot want ik woon inderdaad in die regio. Zoals Joël al stelt ben ik nog steeds erg blij met de auto. Uiteraard reed ik met het kapje open want daar heb je een cabrio voor :). Na aankoop een check bij mijn BMW-specialist laten uitvoeren voor mogelijke aandachtspuntjes waarna ik me een weekend heb gestort op zowel het interieur als exterieur van de BMW. De lak zag er al goed uit, maar na een driestaps polijstbeurt en een dubbele waxlaag.is het helemaal een feestje om te zien.

De Z4 wordt uitsluitend gebruikt met mooi weer aangezien er nog vier andere autootjes in de garage staan. Uiteraard staat ook de Z4 binnen waardoor de lak in prima conditie blijft. Tot op heden uitsluitend nieuw rubber eronder gelegd en verder vooral genoten van de heerlijke 6 cylinder.
Hey grappig!

Ik weet niet hoe breed je regio mag noemen. Maar ik werk in Deurne, woon dan eigenlijk tegen de grens met Duitsland aan westelijk van Roermond. Goede kant van de maas zeg maar. Maar ik rijd daar feitelijk elke dag wel. :D

Als je een zwarte Megane 2 RS of een grijze Clio 2 RS spot weet je dat ik het ben. :cool:
 
Dan zal ik mijn ogen ook eens open houden, woon redelijk in de buurt van Meijel, ik fiets er vooral vaker doorheen.

Wat betreft de mat zwarte ID4, met 8% bijtelling zou ik die kleur voor lief nemen, zeker als het voornamelijk om zakelijk km's gaat en er een mooie Z4 langs staat voor de weekenden.
 
Dan zal ik mijn ogen ook eens open houden, woon redelijk in de buurt van Meijel, ik fiets er vooral vaker doorheen.

Wat betreft de mat zwarte ID4, met 8% bijtelling zou ik die kleur voor lief nemen, zeker als het voornamelijk om zakelijk km's gaat en er een mooie Z4 langs staat voor de weekenden.
Na een dagje ID4 ga je de BMW nog meer waarderen:)
 
Change of plans. Geen ID4 dus, maar lekker in de Z4 blijven rijden. ;)
155 gaat half september naar de garage om gemaakt te worden. Ik ga daarna rustig kijken naar een andere koper. Ik heb afgelopen week wat rond gereden in de Civic uit '76 van mijn vader en dan realiseer ik me toch dat zo'n écht oude auto ook heel leuk is. De 155 is het dan toch eigenlijk net niet.

ogUeWpq.jpg

caSj6iG.jpg


Omdat ik ondertussen toch vakantie heb, heb ik de Z4 gepolijst en in de wax gezet. Vanmorgen naar Louwman Museum geweest voor een rondleiding van Sjoerd van Bilsen bij de '90s supercar paddock. Erg gaaf!
 
Tijdje geleden ook nog op de Ring geweest. Garantie is nu toch voorbij, dus kan wel wat foto's delen. ;)

page_30199043-c80dca8069582949089348304610143c.jpg

page_30171134-54aa5ed395d40d89200f17d15bc7b4e6.jpg


jQxnQIh.jpeg

TkW3SRe.jpeg


En ondertussen ook nog even in Frankrijk geweest. Ondertussen lekker blijven rijden, en dat bevalt goed na 6 maanden en 10.000 km. :)

Dinsdag gaat de 155 naar de garage, dus nog even snel 1,5 jaar aan vuil eraf gespoten:

Bwn518h.jpeg
 
Hoeveel verschil merk je op de ring tussen deze en de vorige?
De vorige lag wel wat beter op de weg, met het Bilstein B12 onderstel. Ook had ik wat eerder last van fading met de 3 liter. Maar op zich geen heel groot verschil. Beiden hadden een vers onderstel en goede remmen wat dat betreft.

Afgelopen dinsdag de 155 dus weggebracht naar Zagato in Alphen aan de Rijn. Het slechte lopen komt waarschijnlijk door de ontsteking. Verder wat dingen gevonden wat betreft onderstel (draagarmen, fusee). Totaalbedrag liep lekker op, maar akkoord gegeven om hem te maken. De basis is goed, dus hopelijk straks weer een goed functionerende 155. :)

Er moeten nog wel nieuwe banden onder. Maat 195/50R15. Even kijken wat leverbaar is in deze maat.
 
Laatst bewerkt:
Is bij mij om de hoek, maar je hebt niks gemist want ik was op vakantie.
Zonde maar begrijpelijk dat de 155 weg gaat, het houdt een keer op.
 
Eerst maar eens kijken of ik een koper kan vinden. Met deze investering is hij echt goed, dus gaat hij niet voor een bodemprijs weg.
 
De 155 begint al echt een liefhebbersauto te worden en mooie exemplaren zijn best schaars. Die is vast wel vlot weg, helaas heb ik er geen ruimte voor:( Mooie is dat de 1.7 nog een ketting heeft ipv een distributieriem die vaak vervangen moet worden zoals bij de modernere Twinsparks op Fiat basis.
 
He, leuk! Thanks.

Ondertussen nieuw setje velgen opgegraven uit de garage, waar ze al een jaar of 6 lagen.

tB9jtFH.jpeg
 
155 staat nog steeds bij de garage. Geen idee hoe het er mee staat. Ik vind hem wel best staan eigenlijk, genoeg om over na te denken met een nieuw (oud) huis in aantocht!

Betekent wel dat ik niet meer naar werk kan lopen, dus even kijken hoe vaak ik de auto ga pakken. In principe is het op fietsafstand, maar liever lui dan moe. ;)
 
De Alfa heb ik inmiddels opgehaald. Hij heeft een nieuwe APK en loopt weer goed (uiteindelijk is de volledige ontsteking vervangen). Enige jammere is dat de draagarmen niet gedaan zijn en de homokineet nog verrot is. Maar hij stond er al 3 maanden en ik wilde hem binnen hebben staan...

De Z4 is still going strong. Gisteren even afgespoten, hij was er niet schoner op geworden nadat ik een stuk offroad moest voor werk:

JEinsq2.jpeg


Dus toch maar even afgespoten en nog een stukje open gereden (het was boven 0, dus het kon. ;))

NfBs0ev.jpeg

gQ5JKuk.jpeg


Ik ben net verhuisd, dus kan wel mooi oefenen met parkeren, de parkeerplekken zijn schaars en krap:

rqL3zPW.jpeg


Nou, dat was het weer. Voor volgend jaar geen grote plannen. Ik heb wel een trip naar de Poolcirkel gepland, maar dat is met de trein/bus/boot, dus weinig content voor hier. ;)
 
Je mag toch zelf weten wat je in je eigen topic deelt? Zo’n trip vind ik wel interessant… :p
Alright, ik zal wat foto's posten dan!

Gaan de zakelijke ritjes niet meer per matzwarte ID.4 dan?
Uhm, die is er nooit gekomen! Uiteindelijk kreeg ik nog een (beter) aanbod bij de werkgever waar ik al 5 jaar zat.
Werk het aan het spoor? Wat doe je dan precies, als ik mag vragen?
Wij produceren meetsystemen die geïnstalleerd worden in het spoor en van alles meten aan treinen (gewicht, wielbeschadigingen, remtemperaturen,.... alles wat je kan bedenken eigenlijk) en verkopen die wereldwijd. In Nederland hebben we een service organisatie die voor ProRail (en een paar andere klanten in west Europa) een performance contract heeft en alles monitort en onderhoud aan onze meetsystemen. Eigenlijk een soort van Data As A Service, zeg maar. Die afdeling valt nu onder mijn verantwoordelijkheid, samen met de opdracht om deze manier van werken beter te integreren in het product en ook te introduceren bij onze zusterbedrijven die we hebben over de wereld.
 
Nice! Klinkt als een leuke baan! Dan meet je dus vanuit het spoor whatever trein er dus maar overheen rijdt. Want er zijn meerdere vervoerders. Doen jullie ook eea in de ERTMS?
 
Ik wilde hem er morgen op gaan zetten! Verbaast me niets dat dit gebeurt, klote systeem. In de R129 van mijn vader legde je hem er op, en trok hij hem zelf aan als je op de knop drukte. Bij de Z4 moet je boven de voorruit en aan de zijkant een inbus omzetten om hem vast te zetten. Waarschijnlijk is hij dat aan de voorkant vergeten.
 
Gaaf dat je de 155 aan gaat pakken. Hopelijk een liefhebber voor te vinden die hem net zo gaat waarderen. Zal vast lukken.

Klinkt als een interessante baan die je hebt. Leuk!
 
11 maanden en 15.000 km verder met de Z4. Tijd voor een beurtje en een APK. Dat is uiteindelijk het volgende geworden:
- Motorolie + filter
- Versnellingsbakolie
- Differentieel olie
- Remvloeistof
- Remblokken voor
En omdat hij toch bezig was, meteen de clutch delay valve verwijderd. Dat maakt wel een verschil, wat een onding is dat eigenlijk. Verder niets gevonden, dus ik kan er weer een jaartje tegenaan.

Na de vakantie maar de hardtop eraf en hopen op mooi weer!
 
Dat is een restrictie in de hydraulische leiding. Zorgt er voor dat de koppeling niet te snel koppelt. Uiteindelijk zorgt het voor een vertraging dus, heel irritant met achteruit rijden (waar je toch de koppeling wat laat slippen) of als je wat vlotter wil rijden.
 
Zo, inmiddels een jaartje in bezit en dik 16.000 km verder. Ik ben er nog steeds erg blij mee, inmiddels staat hij bijna op 2 ton, dus blij ik er maar lekker mee doorrijden. :) Uiteindelijk naast het lijstje van hierboven nog een nieuwe accu gemonteerd en 4 nieuwe velgen en banden. Dat is te overzien.

Ook weer terug uit een tripje Scandinavië! Dit was de uiteindelijke route:

Krfl2Up.png


Grijs met de trein, rood met de bus, blauw met de boot en groen met het vliegtuig, in verband met een gemiste trein. :geek:

Voor de liefhebbers en hele beknopte samenvatting. ;)

Begonnen met de trein naar Kopenhagen (erg mooie stad, lekker eten, mooie gebouwen en leuk uitgaan!), vervolgens de volgende dag naar Stockholm (mooie stad, uitgaan ruk: met 8 lelijke gasten kom je nergens binnen :ROFLMAO:). Vanaf Stockholm vertrok om 18:00 de nachttrein naar Narvik, waar we om 12:00 de volgende dag aankwamen. Een erg gave ervaring, 's avonds vertrek uit de drukke stad en de volgende dag ben je ongemerkt in een andere wereld aangekomen, vol sneeuw, bergen, bevroren meren en uiteindelijk ook de fjorden!

0kHzzHE.jpeg


De volgende dag pakten we de lijnbus naar Moskenes. 350 km en 7,5 uur in de bus langs de meest fantastische uitzichten.

ONl7D5Z.jpeg

eV7Gshd.jpeg

gLvmNoT.jpeg


De volgende dag in Moskenes een stuk gekajakd, erg gaaf. Helaas geen orka's gezien, die wel in de buurt waren en de dag daarvoor ook gespot waren.

1kVWeDp.jpeg


In de middag vervolgens een wandeling gemaakt en de berg opgeklommen.
We hebben de waarschuwingen maar genegeerd, maar kwamen er wel vrij snel achter waarom die er stonden:

XGiHtnk.jpeg

ogFW824.jpeg


kQ2N9cd.jpeg


(Dit lijkt overdreven perspectief, maar is wel redelijk trouw aan de werkelijkheid...). Maar toch maar doorgelopen. Was het wel waard uiteindelijk. ;)

9wnbNac.jpeg


's avonds nog op zoek gegaan naar het noorderlicht en gevonden!
We hoefden niet ver te zoeken overigens, het rode huisje was ons onderdak. ;)

E33qPoS.jpeg


's Ochtends vroeg moesten we weer door, met de bood naar Bodo:

ovgy8ls.jpeg


Daar aangekomen, bleek er niet veel te doen, dus een auto gehuurd en een beetje getourd in de omgeving.

PHFRkdS.jpeg


Vervolgens de volgende dag de trein gemist, dus 6 uur lang de flessen sterke drank buit gemaakt op het station en 's avonds het vliegtuig gepakt. Ondanks het wachten waren we alsnog sneller op bestemming dan met de trein. Wel een boel uitzicht gemist vanuit de trein, dat wel...

Daarna via Oslo (hoef je ook niet heen, stad is niets aan. Uitgaan en vrouwen wel leuk!), Gothenburg, Malmö en Berlijn (ja een beetje om, maar ik had nog vakantiedagen over ;)) naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Wij waren begin december in Oslo en vonden het juist een leuke stad! Hopelijk eind juni met de auto naar Scandinavië, als mijn vrouw niet ineens een vliegreis naar de zon boekt.
 
Mooie reis! Ik ben niet zo hoog geweest, maar van de zomer groot deel ook gedaan. We zijn alleen onderin Noorwegen nog overdwars gegaan richting Bergen en onderlangs de kust terug.

Gaaf hoor!!
 
Geweldige trip! Scandinavië ook maar eens op het lijstje zetten, ziet er prachtig uit.
Ook nog mooie trips met de Z4 in de planning?
 
Mooie trip. Ben al een paar keer Narvik op en neer geweest met de vrachtwaggel, gelukkig niet in de winter maar daardoor nog altijd niet het Noorderlicht kunnen bewonderen.
 
Geweldige trip! Scandinavië ook maar eens op het lijstje zetten, ziet er prachtig uit.
Ook nog mooie trips met de Z4 in de planning?
Zeker! Afgelopen week naar Koblenz geweest voor mijn werk, afsluitend een weekend met wat vrienden!


Onderweg nog de 200.000 km aangetikt. 19.000 km sinds aanschaf 13 maanden geleden.

8iSN1Gc.jpeg

(excuses voor de smerigheid...)

Ook net nog wat leuks besteld voor de Z4. Ben benieuwd of het ook écht leverbaar is, maar we gaan het zien. Het is in ieder geval origineel geleverd en een mooie upgrade voor de Z4.
 
  • Leuk
Waarderingen: 406c
Ok, volgens mij al 10 keer gezegd, maar nooit actie ondernomen. Maar als iemand interesse heeft in de 155, ik neem hem 10 mei mee naar het EMWalhalla. Hij heeft ondanks een nieuwe APK gekregen, toen ook voorzien van nieuwe velgen en banden. Motorkap moet helaas wel overgespoten worden, daar is de blanke lak helemaal van los.

Ik merk gewoon dat ik er geen tijd voor heb. Hij staat op een uur rijden en ik kan geen stalling in de buurt vinden die een beetje betaalbaar is. Dat haalt voor mij de lol er gewoon af, om eerlijk te zijn. Hij staat nu eigenlijk al praktisch 3 jaar stil, op een heel erg incidentele rit na en de jaarlijkse APK....

Net even gekeken, 6.000 km in de laatste 5 jaar tijd. Dat schiet niet op.
 
Terug
Bovenaan