Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | BMW Z4 3.0 si Individual '08

Zonde, kijk wat jongers, op meerdere vlakken is dat leuk om naar te kijken, en vaak rijdt het net weer wat frisser en zijn ze wat strakker, maar voor zo'n z4 geldt dat een beetje preventief onderhoud al veel problemen weg kan nemen. Alle issues zijn wel bekend van die motoren en dat model. En ze rijden zo leuk.

Zeker balen maar de charme en beleving ga je never nooit niet vinden in die Alfa, dus lekker houden zeg ik.
Nieuw koelwater reservoir/thermostaathuis aan en afvoerslang ben je weer het mannetje, kost weinig.
Deze M54 motoren zijn bijzonder betrouwbaar en robuust.
Echt zin de zomer!!

Dussss..... over de Z4. Die blijft gewoon. Hoe ik hem nu gebruik (2x per week) is het gewoon prima. Ja, kost wat meer aan onderhoud en brandstof, maar ik heb geen afschrijving. En op een andere uitlaat na is hij hoe ik hem wil hebben nu. Verder is het gewoon bijhouden, dus dat komt wel goed.

Zolang ik nog geen woon-werkverkeer heb vind ik het prima. En voor het geld hoef ik het niet te doen.

Vanmorgen een proefrit gemaakt in een Giulietta 1.4 170 pk. Sportiva uitvoering geloof ik in Rosso Competitzione.

uhN30vy.jpg

A4CqG5N.jpg

wbXhE98.jpg

Op zich een prima auto, maar ik miste een beetje het speciale. Dus moet je weer een ander chipje erin voor de duw in de rug, verlagingssetje voor het sportieve en een andere uitlaat voor het geluid (toch wat braaf standaard). En dan ben je weer 2500 Euro verder en heb je een auto die dik afschrijft. Nee, dat schiet niet op.

Gezien ik het nu moet doen met een auto die 1:7,5 doet op Euro 98, maar de 155 uit de stalling gehaald. De APK was inmiddels verlopen, maar leverde bij het keuringsstation gelukkig geen problemen op. ;)

RaIurw1.jpg

q4jyMln.jpg

ZPeUYav.jpg

De Z4 schijnt onderweg te zijn sinds dinsdag, maar nog geen update gehad. Ik hoop hem in de loop van volgende week wel terug te krijgen, want er liggen inmiddels weer wat spulletjes klaar voor die auto om gemonteerd te worden. o_O

Zo'n Giulietta is wel echt mooi hè, zeker in die kleur. Heb er ook vaak naar gekeken en eens mee gereden. Ik snap wel wat je bedoelt.

Wat blijft zo'n 155 toch leuk. "Vroegah" ( toen hij net uit was ) was het echt 1 van mijn favoriete auto's om in die tijd te kopen, had ik helemaal geen geld voor toen maar toch, ging regelmatig kijken bij Milano waar ze hele rijen van die dingen hadden staan toen ( net als de GTV ). Later toen ik wel de centen had voor een auto stond de 155 ( en GTV ) niet meer op mijn shortlist maar altijd nog een zwak voor die modellen.

Grappig dat juist die Alfa de duitse degelijkheid nu even vervangt.:p
Blijf een zwak houden voor de 155, ze zijn helaas bijna uitgestorven...

Oh oh oh, wat blijft het toch een prachtig exemplaar zo in het wit.
Had het toevallig afgelopen week nog met m'n vader over de 155 en hoeveel plezier we ervan hebben gehad.

Het doet ons erg goed dat je hem zo koestert! (y)

Die 155 in het wit ziet er inderdaad prachtig uit. Toen je 'm kocht zat ie voor velen nog in het genre 'oude bak', maar nu is het toch echt wel een klassieker aan het worden. Prachtige lijnen.

Ik ben er nog steeds heel blij mee, het rijdt gewoon fantastisch. En kostentechnisch is het nog wel te behappen allemaal. Nog geen hele gekke dingen mee gehad behalve de bak + koppeling een paar jaar geleden. Vorig jaar natuurlijk de achteras vervangen, maar dat waren de kosten ook niet. En tijd had ik genoeg om het zelf te doen. :)

De Z4 is inmiddels ook weer in NL. Maandag maar even langslopen om het eea door te spreken.

file.php

IWO4Ih1ajtrv-IRvyJOyD6LRYMkuOZLw2vFbZqgxTAAwzC8p3poP4V-Jxccq45SmO-PzjQXpHRA6NUJnlLuPBQGdOYDRdNodia-Df_o_WK6dqQI9DBwyyaSe4Y_xgKx5RPHbYgB3tdXyqOy0Ht7CQR0Tu7RkhPJRdptUOjSR6LyXpQ8YUHbsx6XHCEYJwncFwX6LNDNwIoGdL_2GKxNf8JzeDf4aTg5auD3ok0HVDDg5uX33Hpim0HjbaygE5cEKe5ROtbqjidgK4MyvsBYljzNH9njelKBvGUirUtB9aGqSPEPaue-oH7KNWfJ77yzQUA_TAwmHQTH84D2pZPdOU19Rdo5KYDozJOEJNuKQTSz3yoZj7u45ApEuCzHW4ZeHZjuwkG07HqJ_hKoyWBo27uTGd69ssxpL6e17cjamuvV3J1ChiktFfWk7jcCHUUSlxMxQ6_XTzf6eb0B6tk6kGFu7gXC1XP1DS9xAofT-WtI59Y08TXBd30-Nqv443MlahUrE7mt-wXewsqIyik741FEH8PEkOzhHH0WVKmTeARkrtFQr5ww5DZIWZ_YJw7HSFHotdFgSnuFTUpVkM53scrIshzNVqqsjs11e1BcWO4RcEEYBIDNrMKXF-LIC1cpS_j55WUV_jcIOq2xGEv6Qo9ChZPdbl1lbsryLH1GYA4RqHCs7FXu4RleDcKn_7xzqHUO_9PZBRVkTiCZ9hzuLKo4FEyKnJncK7P6ICUUq19LRjWbL264NyPGH5c8y9XLw8t_ooRIr5UzXpYjryYwDh9O2wZw2sAbYLSmvaw=w1772-h1329-no

Ik kwam onlangs een setje hout tegen voor het interieur van de 155. Het bevatte een stuk hout voor de asbak, omlijning van de klok, ventilatieroosters (ook bovenop het dashboard) en de verwarmingsknoppen. Uiteindelijk alleen alleen de laatste twee gemonteerd. Alles werd wel een beetje too much. ;) Echt fraai is het niet, maar vind het wel een geinige toevoegen. Het zit vast met dubbelzijdige tape, dus kan het er altijd nog afhalen.

Mooi dat de Z4 weer in de buurt is, hopelijk vallen de kosten mee. Ze worden wel steeds leuker die E85, ik zou hem niet meer weg doen.

Zo, de Z4 is weer terug. Expansievat was lek. Meteen de radiateur laten vervangen.

Vlak na het installeren van de nieuwe schokdempers kwam er een gebonk bij slecht wegdek uit. Tegen beter weten in nog de veerpootlagers, stabilinks en stabi bushings vervangen, maar dat hielp niet. Uiteindelijk maar nieuwe schokdempers gekocht en dat was de oplossing:

C78YShB.jpg

rbMpUaL.jpg

Precies op tijd voor een verrassingsweekend naar Texel:

EEwTzG1.jpg

JcrrEDO.jpg

De auto rijdt nu fantastisch. Onderstel goed, remmen goed. Enige wat me nog stoorde was de isolatie op het schutbord, deze was een keer opgevreten door marters of iets dergelijks, deze heb ik dus vanmiddag even vervangen.

ykTjtX1.jpg

Fj7yFUr.jpg

tH295Yw.jpg

Ook deze dop was helemaal opgevreten. Die zit er echter van binnenuit ingedrukt, dus uiteindelijk maar wat uitgesneden en erin gekit. Ziet er uiteindelijk weer een stuk beter uit. :)

Die "nagenoeg nieuwe weinig gebruikte" schokdempers waren toch stuk? Daar ben je wel goed mee genaaid zeg.

Maar mooi dat alles nu weer goed is(y)

Mwha, was een gebruikte set, dat wist ik. En de prijs was er ook naar. De eerste kilometers heb ik het ook niet gehoord. Gewoon pech. En nu alsnog ruim minder kwijt dan een nieuwe set. Alleen wat extra tijd, maar die had ik de laatste weken toch voldoende. :)

281646108_1018638015430625_4491090997365448_n.jpg

Ook maar even de motorruimte gepoetst (is nog een beetje nat op sommige plekken). Ziet er een stuk frisser uit zo. Volgende week naar een vriend om de lak goed te poetsen.

Ziet er weer fraai uit, en mooi dat het weer rijdt zoals het hoort. Daar word je toch 't gelukkigst van.
Mooi verrassingsweekendje ook!

Fijn dat de Z weer inzetbaar is, gelukkig was het maar een klein probleempje, gezien de leeftijd geen schande.
Jammer van de schokbreker, maar wat zal dat geweldig rijden nu! geniet van de Z4.
Iets wat ik de komende 4 weken zeer zeker ga doen, vakantie nu :cool:
Komende tijd zal mijn onderstel ook aan de beurt zijn, woensdag eerst de voorste draagarm rubbers.

uwbuurman zei:
Mooi, blijvertje!!!
Klopt, hij mag niet meer weg. o_O

Afgelopen vrijdag bij een vriend de Z4 gepolijst. Is hij wel van opgeknapt. Daarna nog even met wat vrienden een rondje gereden. En toen nokte er een bobine mee. :eek: Dus op 5 cilinders naar huis gereden en nu wachten op 6 nieuwe....

KNDKQ8L.jpg

hUJtokz.jpg

iYUZGQv.jpg

LTW8zwa.jpg

7U65SN2.jpg

vZF2WG2.jpg

Ziet er wel prachtig uit. En zo te horen heb je in ieder geval een mooie bestemming gevonden voor je vakantiegeld....

Ik gun m wel meer vakantiegeld, want OEM geleverde Delphi kost bij autodoc 25 euro per stuk. Dus 150 eurootjes en alles is weer spic en span. Balen, maar niet het einde van de wereld.

Ja, dat viel wel mee. Bij Ekris kostten ze 68 Euro p/s. Nu inderdaad 25 euro p/s kwijt voor hetzelfde onderdeel. :confused:

Fijn dat het mee viel met de BMW. Wel vervelend dat je in zo'n lastige situatie terrecht komt dan. Maar ja. Komt nooit lekker uit. Grondig aangepakt iig. Mooi dat de 155 zijn apk weer geeft. Blijft ook een mooi ding. Die kleur op de Giulietta is on van te kwijlen zeg!

Topverslag. Maar dit weekend samen met zijn broertje in zijn Panda naar Luxemburg en Spa Italia geweest met de 155. De auto heeft geen slag verkeerd geslagen, en de topsnelheid haalt hij ook nog steeds ruim. ;)

WcLdRB5.jpg

5VsEMIq.jpg

6LTmiE0.jpg

qLz8D8V.jpg

Zo, nu is hij echt af. [size=x-small]Misschien nog eens een andere uitlaat.[/size]

oizwvOu.jpg

Xenon erin. :)

OEM is niet te betalen. Ik heb een setje van Retrofitlab erin gezet. Projector uitgewisseld voor eentje met D2S fitting dus, met ballast, etc.

Een OEM kitje van de sloop is meestal vrij goedkoop. De kit die ik zie op retrofitlab is ook best prijzig trouwens.

Valt tegen voor een E85 Z4. Daarnaast moet je ook alles tussen de lichtschakelaar en de koplampen aanpassen en het een en ander coderen. Dit prik je er tussen en kan je altijd weer naar origineel terug bouwen.

Zo, dat was even zoeken. :)

Vakantieseizoen is over. Weekje Portugal, weekend Nürburgring, rondje Alpen en een week Kroatië. En ergens tussendoor ook nog een week Polen voor mijn werk. Ik blijf de komende tijd even thuis. ;)

vscwxDT.jpg

Lissabon, nog nooit eerder geweest, maar echt een aanrader!

BDGupVt.jpg

Huurauto', prima auto, maar met atmosferisch blok wel erg astmatisch.

KOPQtZ3.jpg

fwxEKsA.jpg

J1bJAuB.jpg

In Portugal heb je nog wel zandweggetjes, daar heb ik natuurlijk goed gebruik van gemaakt!

4Vfk9Cd.jpg

Op weg naar het appartement, aparte ervaring, zo over het strand met links en rechts de oceaan.

5J1cPEf.jpg

File op weg naar Polen. CX-5 met automaat als huurauto. Behoorlijk traag met 4 man en bagage....

p4fHX91.jpg

Sopot in Polen. Dat was een verrassing, leuke plaats, aardige mensen en mooie gebouwen!

tW4Vkii.jpg

Weekend Nürburgring met een droomcombi.

1MqLQh3.jpg

Kom je al 20 jaar bij de Nürburgring, heb je nog nooit de burcht beklommen..... nou, bij deze dan.

J3rjoNZ.jpg

Tussendoor nog een rondje met wat vrienden gereden om een mooie zomeravond.

NcXpj6F.jpg

En met een andere vriendengroep uit eten. Zie hier de reden dat ik geen MX-5 heb gekocht.

NvPt2Cz.jpg

Ook tussendoor nog op Zandvoort geweest.

CQytFeI.jpg

En toen weer weg. Dit is Frankfurt.

gF19uQ6.jpg

In München nog even langs BMW Welt geweest. Eerste keer in de file door een Ed Sheeran concert....

Zditkjm.jpg

Weer München.

pj8a9FF.jpg

Naar het zuiden. In dit geval de Königsee bij Berchtesgaden.

DV42b0t.jpg

Ergens in Oostenrijk in de bergen.

9un7rfZ.jpg

Nog een keer bergen in Oostenrijk, maar dan wat hoger. ;)

ebyDpVz.jpg

Meer bergen.

TCIOyiu.jpg

En nog meer bergen!

abbY7Gu.jpg

Stroompje vanuit de bergen. De herkomst is een meer in de berg zelf. Erg gaaf om het zo uit de berg te zien stromen.

y5tdZ2u.jpg

De Z4 was ook mee! Lekker smerig.

kWo891F.jpg

f5XpZu7.jpg

Onderweg naar Zwitserland. Stelviopas zat er helaas niet in vanwege de sneeuw.

SKabmwQ.jpg

dGhqE7I.jpg

Na wat vertraging (weer die verdraaide Ed Sheeran) in Zürich aangekomen. Met goed gezelschap in de garage.

zYLxF4G.jpg

Toch nog even de bergen bezocht. Met verse sneeuw op de toppen.

ahInbrl.jpg

Zürich by night.

6yxPzYa.jpg

En om het af te leren ook nog in Kroatië geweest. In dit geval Medvedgrad bij Zagreb.

SIuRQul.jpg

En ook Pula nog bezocht.

E2wDxwP.jpg

En als laatste nog wat autogerelateerd:

Kpe0qf6.jpg

mNzRhy4.jpg

WBdwqbi.jpg

Ik weet nog niet zeker of ik het ga monteren. Wellicht belandt het op Ebay tzt......

Dat zijn nogal wat trips, ziet er zeker goed uit.
En die achterlichten zou ik niet doen. Mistlicht moet op de middenlijn of links daarvan geplaatst zijn. Deze Engelse set is APK afkeur.

Mooie tripjes (y). In het steile straatje op de foto in Lissabon verbleef ik een paar jaar geleden in een appartement, in het midden waar de trammetjes elkaar passeerden. Inderdaad een erg leuke stad.

6d6TgDQ.jpg

Dat zijn mooie tripjes geweest! Lissabon is inderdaad een hele gave stad, járen terug alweer dat ik er was. Kroatië tja, blijft een geweldig land. Naast Pula ook nog Rovinj aangedaan toevallig?

En het wordt echt tijd dat we eens in Oostenrijk stoppen ipv er dwars doorheen. Wat blijft het er prachtig.

Zaterdag proefgereden in een E89 die hoog op het lijstje staat als de E85 er ooit uit gaat:

S1SFlhy.jpg

gXMWsvu.jpg

CHwzK2I.jpg

Ik had er nog nooit in gereden, dus was wel benieuwd. Objectief gezien is het gewoon een fijne auto, net wat ruimer dan de E85 die voor mij eigenlijk net aan is met mijn knie vlak bij het dashboard en de stoel die tegen het schutbord achter staat. Interieur vind ik erg fraai, maar deze miste dan weer navigatie, op zich geen probleem, maar je ziet bij zo'n E89 toch wel heel duidelijk dat er wat mist. Ook had deze geen sportstoelen, nou zitten deze wel beter dan de normale stoelen in de E85, maar sportstoelen zijn toch wel een pre.

De aandrijflijn mist wat mij betreft een spark. Qua vermogen vergelijkbaar met de E85, maar dan wel een stukje zwaarder. Omdat alles toch wat geïsoleerder is, mis je de beleving die de E85 veel meer geeft. Alleen het geluid al, de E85 bromt lekker, zo'n E89 hoor je nauwelijks. Verder natuurlijk wat comfortabeler en daardoor dus ook afstandelijker. Mocht ik de auto dagelijks gebruiken zou ik dan liever een 2 liter met chip en ZF8 bak pakken, qua beleving nauwelijks minder, maar op lange afstand heb je dan een leuke relatief zuinige auto. Ook wat lichter in de neus weer en wel voldoende power. Of een 35i(S) natuurlijk.

Maar voorlopig blijf ik lekker in de E85 doorrijden, zolang het voor mij een auto voor erbij is bevalt hij me eigenlijk prima.

Heerlijk, proefrijden om echt te kunnen vergelijken. Kleur van de e89 en ook van het interieur is wel lekker zeg! Maar goed, lekker in de e85 doorrijden, die 2,5 loopt en klinkt inderdaad heerlijk.

Ik vind de E89 persoonlijke de mooiste Z4, maar lees wel vaker dat het de mindere rijdersauto is. Ik ben wel benieuwd hoe groot het compromis tussen comfort en sportiviteit in de praktijk is. Welke uitvoering was dit, als ik goed kijk staat er sDrive23i op de zijkant?

Terug
Bovenaan