Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | BMW Z4 3.0 si Individual '08 - Project escalatie

Kamp? Ik zie straatnaambordje Zandpad & een woonboot => dat is in Utrecht, tot enkele jaren terug lagen daar de seksschuiten (Hoe ik dat weet? Heel simpel: dat weet elke geboren en getogen Utreg'er)

Joël D. zei:
Ja, leuk ding. Maar eigenlijk ook zonde om dagelijks te gebruiken en door de pekel te jagen.

Kan zo'n Benz wel tegen. Als je ziet wat de 124 van TYN te verduren krijgt dan zou ik me daar niet teveel zorgen over maken.

Als ie zo mooi is als de foto's doen vermoeden dan is dit wel een koopje moet ik zeggen.

Ik weet nog wel een degelijke W201 te koop, is iets minder net dan deze 190E maar kan zeker nog jaren er tegenaan (onlangs is de koppakking vernieuwd). Handgeschakelde C180, doe maar een PB als je serieuze interesse hebt.

Gewoon Dirk zei:
Ik weet nog wel een degelijke W201 te koop, is iets minder net dan deze 190E maar kan zeker nog jaren er tegenaan (onlangs is de koppakking vernieuwd). Handgeschakelde C180, doe maar een PB als je serieuze interesse hebt.

Als het een C180 is dan kan het geen W201 zijn. Waarschijnlijk zal het dan een W202 (1e model C-Klasse) zijn, of is het een 190E 1.8 ?

BENZine zei:
Gewoon Dirk zei:

Als het een C180 is dan kan het geen W201 zijn. Waarschijnlijk zal het dan een W202 (1e model C-Klasse) zijn, of is het een 190E 1.8 ?

Euh ja... je hebt helemaal gelijk, W202 it is.

Sjon77 zei:
Kamp? Ik zie straatnaambordje Zandpad & een woonboot => dat is in Utrecht, tot enkele jaren terug lagen daar de seksschuiten (Hoe ik dat weet? Heel simpel: dat weet elke geboren en getogen Utreg'er)
ook veel niet-Utrechters:)

Nette 190. Met de w202 heb ik niet zo veel.

Joël D. zei:
Maar voorlopig is mijn auto-potje leeg, dus blijf ik maar even met de 155 rijden. :p

Iedere auto-suggestie lijkt me overbodig...

Maar ben wel benieuwd waar die 147 nou op is vastgelopen. Het is wel toevallig dat het vlak na de d-riemwissel gebeurd is, ondanks dat de riem nog op de plek leek te zitten. Spanrol losgesprongen en een paar tanden versprongen?

En we gaan weer vrolijk verder met de 155. ;) Paar weken geleden een originele gereedschapset gekocht die op de thuiskomer past:

otACvvU.jpg

buVsPdB.jpg

ZGhk3FQ.jpg

QJSvKXu.jpg

Links zit een vakje voor reservelampjes en een veiligheidshesje. ;)

Ik had eerst een volwaardig reservewiel erin liggen, maar die paste eigenlijk net niet.

Oef ik lees het nu pas van de 147, dat is wel echt even kwalitatief uitermate teleurstellend.. zat er genoeg olie in? Lagerschalen gaan bij die dingen redelijk snel aan gort dacht ik.

Anyway, hoofdstuk sluiten, een auto armer en een ervaring rijker (y) met de 155 gaat het in elk geval nog lekker :)

Heb je 155 nog even staan bewonderen op Auto Moto Italia zondag, staat er netjes bij. (y)

Jammer van de 147, echt pech mee gehad dan blijkbaar. Wij hebben ook een aantal jaar een 1.6 5-deurs gehad, was een erg fijne auto. Ik zou bijna zeggen koop er nog een voor een habbekrats.

Thanks. (y) Jij was er met de Thema?

Auto begon een beetje herrie te maken, vanochtend even op de brug gezet en de herrieschopper gelokaliseerd. Ik neem meteen even de ashoes rechtsvoor mee, die is gescheurd.

0IvjT5t.jpg

Thanks. (y)

En wie wat bewaart heeft nog wat. Loop er al 7,5 jaar mee te slepen, maar komt nu toch nog van pas. :)

1bj9kA5.jpg

Zo, middendemper bleek ook aan de bovenkant gescheurd te zijn. Gek dat hij verder helemaal niet roestig was. Bij het losslijpen bij de einddemper viel hij al halverwege het slijpen los, daar was de roestduivel ook flink bezig geweest. De uitlaat zit er dus weer onder en de auto is weel lekker stil. (y)

Nee, geen Q4 velgen. Er staat nu wel een setje te koop, maar toch wel prijzig, en eigenlijk vind ik mijn huidige velgen toch mooier. Nadeel van mijn huidige set is dat ze overgespoten zijn, en dus de gepolijste rand missen. Ik had me toevallig net aangemeld bij een FB groep omdat ik op zoek was naar winterbanden voor de Punto van mijn moeder, toen ik de velgen tegenkwam. Eigenlijk hoorden ze daar helemaal niet (4x98, groep is voor 4x100). Prijs was ook goed, dus meteen toegehapt. Ze liggen wel bij Brussel in de buurt, maar gelukkig moet mijn vader binnenkort nog die kan op. Dus als alles goed gaat liggen straks deze velgen onder mijn auto.

OLr0a3S.jpg

Een nooit gemonteerde set van de velgen die ik al had. Maar dus wel met de gepolijste rand. ;)

Ik weet iemand die twee setjes winterbanden op staal van een Ypsilon over heeft. Vroeg me pas of ik iemand weer ervoor. Die passen onder de Punto dacht ik.

Joël D. zei:
Nee, geen Q4 velgen. Er staat nu wel een setje te koop, maar toch wel prijzig, en eigenlijk vind ik mijn huidige velgen toch mooier. Nadeel van mijn huidige set is dat ze overgespoten zijn, en dus de gepolijste rand missen. Ik had me toevallig net aangemeld bij een FB groep omdat ik op zoek was naar winterbanden voor de Punto van mijn moeder, toen ik de velgen tegenkwam. Eigenlijk hoorden ze daar helemaal niet (4x98, groep is voor 4x100). Prijs was ook goed, dus meteen toegehapt. Ze liggen wel bij Brussel in de buurt, maar gelukkig moet mijn vader binnenkort nog die kan op. Dus als alles goed gaat liggen straks deze velgen onder mijn auto.

OLr0a3S.jpg

Een nooit gemonteerde set van de velgen die ik al had. Maar dus wel met de gepolijste rand. ;)

Supermooi detail, die gepolijste rand. Nooit op gelet, wist niet dat zoiets bestond.
Die Italianen hebben toch wel oog voor stijl. (y)

Zo, even een kleine update. 155 doet zijn werk vrijwel probleemloos. Inmiddels 225.000 km. Gaat niet echt hard. :)

Wel een koelvloeistoflekkage gehad, was waarschijnlijk gewoon een slangenklem die los zat. o_O Verder startte de auto laatst niet, bleek de zekering van de brandstofpomp te zijn. Ik heb dat helemaal in het begin een keertje gehad, dus was eigenlijk de eerste verdachte. Ook start de auto de laatste tijd nogal moeizaam bij koud weer, hij komt kuchend tot leven, verder lijkt het alsof er ergens een luchtlek zit, maar waar geen idee. Warm loopt de auto perfect.

Net even de remblokken vervangen, die waren wel flink op. Mag ook wel, had ze in de 7,5 jaar dat ik hem heb nog nooit vervangen.

Ik zie nu pas die foto van de gekochte velgen. Gaaf zeg! Wist niet dat die van jou origineel ook zo moeten zijn.

Goed.... Dat was even spannend met de APK. Ik breng hem de laatste jaren naar de dealer. Ik heb daar ook pechhulp lopen en kost iets van 3 tientjes. Vrijdag neergezet en 's middags werd ik gebeld dat er een paar dingen niet helemaal klopten. Naast wat standaard slijtageonderdelen moest het subframe achter vervangen worden. Die loopt echter boven de tank en uitlaat langs en dat is nogal een ingreep. Een ingreep die ik niet van plan was om te doen, om het simpel te stellen. Dus maar vriendelijk bedankt, en de auto weer opgehaald. Vanmorgen neergezet bij een ander keuringsstation die de auto, zonder reparaties, goedkeurde.

Slijtagedelen en subframe nog binnen de marges? En die werden door de dealer ook echt afgekeurd of opgegeven als zijnde adviespunten? Dat laatste is gewoon normaal: beslissing bij de klant neerleggen of ie dat wel of niet direct wil laten repareren. Maar ik proef uit je verhaal dat dat niet 't geval is...

Merkwaardig maar ja, de apk is blijkbaar nogal eens een kwestie van interpretatie. Maar top dat hij weer goedgekeurd is(y)

En toen stopte de versnellingsbak ermee. ;)

Nou zat de koppeling er toch aan te komen, dus meteen maar op zoek naar een frisse bak. En dan meteen koppelingscilinder en krukaskeering meenemen, is alles weer netjes. :)

Jeetje, balen dat hij echt stuk is. Gelukkig is hij in handen van een liefhebber die het gelijk goed gaat aanpakken. ;) Succes!

Joe met trema l D met punt zei:
Ja, leg er meteen een 20vt blok uit een Fiat Coupé in. ;)

Dat kan natuurlijk niet. Alfa heeft nu eenmaal geen 5-cilinder benzine historie. Ga dan tenminste voor een Lampredi (de Lancia 4-clinder turbo die in de 155 Q4 zat en ook in de 164 een tijdje geleverd werd). Of de 2.0 Busso V6 TB.

Versnellingsbak eruit vraagt wel om het subframe aan de bestuurders kant iets te laten zakken. En de aandrijfas van bestuurderskant kan je in het fusee laten zitten; gewoon bij de fuseekogel loskoppen en dan heb je genoeg ruimte om de aandrijfas opzij te halen. Volgens mij hoef je de kruiskoppeling van het stuur niet los te halen; er zou genoeg ruimte moeten zijn. Ohja en vervang ook meteen de aandrijfaskeeringen. Die overleven het waarschijnlijk wel maar nu kan je er tenminste makkelijk bij.

Voordat ik een 156 en daarna een 164 kocht sleutelde ik regelmatig aan 155's. Meestal donor auto's die uit elkaar gehaald moesten worden.
Hier ligt nog een 164 bak die intern kapot gelopen is. Dat is die bak die ik in de sneeuw heb vervangen. Aan de buitenzijde is een 164 bak vrijwel hetzelfde (de 155 bak is een afgeleide van die van de 164) dus mocht er echt iets nodig zijn kan ik even kijken. Intern is het of kapot of 164 specifiek.

Motorswap was een grapje. ;)

Bedankt voor de tips! Ik heb een versnellingsbak gevonden waar alle keerringen en pakkingen al zijn vervangen, dus dat zit wel goed (hoop ik). Ik denk dat het het differentieel is die kapot is gegaan.

Even jammer van die versnellingsbak, maar als de nieuwe er weer onder ligt schakelt 'ie vast nóg beter dan voorheen :) veel succes ermee!

Dat die sensor losligt (komt weleens voor) veroorzaakt nogal eens "stiekem" olieverlies. Maar als ik de foto zo bekijk is het niet alleen de sensor; zit een stukje van de aluminium behuizing aan vast. Dat is heel erg vreemd... gevolgschade? Als oorzaak kan ik het me niet voorstellen eigenlijk.

Engineer2 zei:
Dat die sensor losligt (komt weleens voor) veroorzaakt nogal eens "stiekem" olieverlies. Maar als ik de foto zo bekijk is het niet alleen de sensor; zit een stukje van de aluminium behuizing aan vast. Dat is heel erg vreemd... gevolgschade? Als oorzaak kan ik het me niet voorstellen eigenlijk.

Dat is precies wat ik bedoel. De snelheidssensor werkt geen kracht op, terwijl hij hier losgetrokken lijkt te zijn met een stuk bak er nog aan :eek::eek:

Er zit nog een stuk bak aan vast ja.... Ik denk een tand van het differentieel afgebroken (zie ook schade aan de het tandwiel van de snelheidssensor, die is ook kapot). Morgen maar even kijken wat de precieze oorzaak is.

Joe met trema l D met punt zei:
Er zit nog een stuk bak aan vast ja.... Ik denk een tand van het differentieel afgebroken (zie ook schade aan de het tandwiel van de snelheidssensor, die is ook kapot). Morgen maar even kijken wat de precieze oorzaak is.

Nou, succes ermee (y)

Succes met de klus!

Prachtige Mercedes trouwens van je pa, mooier ook dan het facelift-model. Daarbij klopt het front niet naar mijn mening, ziet er wat gekunsteld uit. Deze W/S 212 is tijdloos, wordt eigenlijk steeds mooier naarmate hij ouder wordt.
Eigenlijk zie je dat wel vaak bij Mercedes-modellen, dat ze met de jaren mooier worden. Bij de W211 waren de E60 en de A6 moderner en geliefder, terwijl die er nu juist achterhaald uitzien en de W211 er nog fris en tijdloos uitziet. En bij de W212 heb ik destijds voor een F11 gekozen, maar als ik nu moest kiezen dan koos ik toch echt voor de Benz.

Ik vind de W/S 212 facelift eigenlijk ook wel fraai, zeker met AMG pakket. Ik weet niet of ik persoonlijk de S212 zou verkiezen boven de F11. Het interieur van de S212 vind ik niet zo fraai, dat is in de W211 toch een stuk fraaier!

Jee, die sensor is met geweld uit zijn huis geramd, zodat inderdaad een stuk bak mee is gekomen. Dat is niet bepaald zachtzinnig gegaan.

@ BENZine: een e60 is begin 2003 op de markt gekomen en ziet er nog erg goed uit, wat mij betreft, vooral de verguisde Bangle kont is erg fris, zeker voor iets wat 16 jaar oud is. Zelfs de e66 krijgt weer meer waardering. Maar het gaat hier over de stoere 155, niet over onze meningsverschillen over de Benz en BMW.

Nou, hij is af hoor. Had dit echt eerder moeten doen, rijdt een stuk fijner. Geen klapperende koppeling meer, en bak schakelt ook weer wat soepeler. Geklapper van het onderstel is ook weg, er mistte een bout van het subframe. Ook startproblemen bij koud zijn opgelost, lag waarschijnlijk aan de massa.

^^ Mooi man, zelf gedaan neem ik aan? (y)

Je zal het hier in dit draadje weleens geschreven hebben.. maar wat bedoel je precies met een 'klapperende koppeling'..? Bij aangrijpen/wegrijden onvoldoende vrije slag?

Had je, voordat de bak klapte, soms ook een af en toe haperende snelheidsmeter?

Terug
Bovenaan