Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | BMW Z4 3.0 si Individual '08 - Project escalatie

Laat het voorjaar meer weer snel komen Joel!!
Komt vast goed met de 75, kan nooit veel zijn volgens mij.
Kijk met weemoed naar die heerlijke 75 van je, heb er zelf ook zo plezier van gehad vroeger.

Ja, ik krijg ook heel veel zin om weer te rijden Bofkont. (y)

De 155 deed het meteen. Oliedruk was goed. Alleen er kwam tijdens het achteruitrijden een geluid bij de remmen/veerpoot vandaan. Ik denk een veerpootlager oid.

Gisteren de compressie van de 75 gemeten (met koude motor). Alle 4 de cilinders kwamen uit op 8 bar. Dus dat is op zich goed nieuws.

Nu maar even een afspraak maken bij de garage, zodat hij op de brug kan. Dan kunnen we in ieder geval kijken of de brandstofpomp het doet.

uGHWwty.jpg

Hoera. Zonder reparatiepunten. (tenminste, dat denk ik, ik ben niet gebeld).

Vandaag opgehaald en een stukje gereden. Toch weer fijn hoor, zo in je eigen auto. ;)

Uiteindelijk was er alleen een wiellager wat afgesteld moest worden voor de APK. Was overigens nog wel spannend of ik hem vandaag kon ophalen. De verzekering is nogal stroef met reageren, dus het heeft uiteindelijk 4 dagen geduurd voordat de verzekering geregeld was. o_O

Ja, fantastische auto inderdaad. Behoorlijk op sportiviteit gericht met hele directe besturing. Persoonlijk vind ik dat heerlijk, maar ik kan me wel voorstellen dat het op den duur gaat vervelen.

Even een update mbt de 155. Onder de buitenspiegels kwam er een lelijk bruin randje tevoorschijn. De driehoek waar de spiegel opzit zat direct op de lak, met als gevolg dat de lak daar wegsleet en er wat roest tevoorschijn kwam.

AKCj6EXh.jpg

Niet heel duidelijk zichtbaar op deze foto overigens.

lz0ltmah.jpg

Links

JnPtCAnh.jpg

Rechts

Dit heb ik goed kaalgeschuurd, in de primer gezet en aangestipt met een lakstift. Om ervoor te zorgen dat ik dit trucje elke 3 maanden moet herhalen, heb ik een binnenband onderaan de driehoek geplakt, zodat het scherpe plastic niet meer tegen de lak aankomt:

1B4nbXzh.jpg

Helaas heeft de rechterspiegel het niet helemaal overleefd, de houder van de verstellingskabels is afgebroken waardoor je hem niet helemaal goed meer kan verstellen. Dus die moet er nog een keer af om dat te maken. ;)

Geweldig leuke alfa's, mooi ook een alfa 75 om mee te beginnen, fantastisch. De bumpers zijn ongespoten en daardoor verwacht je een kale versie, maar dat leer en hout is zeer chique!

Tnx trouwens Damian en Magistraat. :)

Ik krijg als het goed is vrijdag nieuwe bougiekabels met de goede lengte voor de 75, het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Binnenkort maar even kijken of ik hem aan de praat krijg, ik denk dat het probleem bij de brandstofpomp zit. Die zit alleen op een onhandige positie, dus nog geen tijd gehad om naar te kijken.

Mooi op tijd aangepakt die roest! Het blijft een prachtige auto in een kleur die je niet vaak ziet (Vaak zijn/waren de 155 die ik zie/zag zwart of rood) er was niet veel meer aan variatie hier in de omgeving :p

Niet zo uitbundig gepoetst als Micha heeft gedaan met zijn Panda, maar hij is in ieder geval weer schoon. ;)

6lJKT1D.jpg

Verder heb ik voor de 75 de goede bougieskabels gekregen. De oude waren te kort. Deze die ik nu heb zijn de originele, met de doppen voor de bobine en de beschermkappen van de verdelerkap erbij. Dus dat ziet er binnenkort weer helemaal origineel uit. (y) Ik ben nu bijna zeker ervan dat het de brandstofpomp is die is overleden, dus binnenkort maar even naar de garage slepen als ik tijd heb.

Je zou het bijna vergeten, maar ik had ook nog een zwarte 75 onder het stof in de garage staan die het niet deed. Vanmorgen op de brug gezet en met een monteur naar gekeken. Als eerste bleek dat de brandstofpomp kapot was (dacht ik al). Maar na het vervangen en het monteren van een nieuw filter startte hij nog steeds niet. Toen de bougies eruit gehaald, maar die waren kurkdroog. Uiteindelijk bleek het de BDP-sensor (krukas) te zijn. Die hebben we schoongemaakt en toen deed hij het weer. Ik heb wel een nieuwe besteld, want de mantel van de kabel van de oude was helemaal broos. Ik moet ook nog even wachten op de goede brandstofpomp, want de leverancier had de verkeerde geleverd.

19399332_1567692946636073_826720569525677172_n.jpg

Vorige week op Italia a Zandvoort geweest met de 75. Was weer een mooi dagje met mooie auto's. (y)

Auto rijdt weer zoals tevoren, lekker luid en bij volgas een blauw pluimpje uit de uitlaat. ;) Uitlaat rammelt nu wel wat als je bij 4000 rpm je gas loslaat. Even kijken of dat opgelost kan worden, beetje vervelend.

Net ook een 'nieuwe' motor gekocht voor het schuifdak. Die van een 75 kost richting de 100 Euro en dat vond ik een beetje overdreven. Blijkbaar zit hetzelfde schuifdak in meerdere auto's, waaronder een Passat B3. En laat die motor nou 20 Euro kosten inclusief verzenden. Dus hopelijk kan ik straks weer rijden met de wind door m'n haren!

Volgende week maandag gaat de 75 naar de APK en de zondag daarop naar Renate voor wat laswerkzaamheden.

De 155 staat voorlopig noodgedwongen stil in de garage. De garage zit achter een pompstation waar onderhoudswerkzaamheden plaats vinden. Die zouden in het slechtste geval duren tot 7 juli. Dat vond ik niet zo'n probleem, gezien ik toch tentamens heb tot dan. Echter kreeg ik gisteren te horen dat het nog minimaal 14 dagen duurt voordat ze klaar zijn....

Ja, had ik veel eerder moeten doen. Maar ik vergat er constant eentje te bestellen als ik weer onderdelen nodig had. Goed, beter laat dan nooit. (y)

Joël D. zei:
Neuh, die is voor de extra sleeper credit.

Hahaha, deze reactie! De kentekenplaathouder is echt een groot pluspunt, wat knapt een auto daar toch snel en makkelijk van op. (y)

Iemand overigs ervaring met een tellercorrectie bij het RDW?

Ik heb 2,5 jaar geleden andere tellers in mijn auto gezet met oliedruk en -temperatuurmeter erin. De kilometerstand was toen 205.332. Ik heb een foto van beide tellerblokken naast elkaar met dezelfde kilometerstand. 13 maart 2015 heb ik de auto weggebracht naar de APK met een kilometerstand van 208.316. Even daarna is de teller van 209.999 naar 310.000 km gegaan door een fout met het monteren van de kilometerteller.

Omdat ik geen zin/tijd had heb ik de auto hierna op 02-12-2015 naar de APK gebracht met een (geregistreerde) kilometerstand van 312.593. Dat zou dus betekenen dat ik dik 104.000 km zou hebben gereden in iets minder dan 9 maanden tijd. Totaal 400 km per dag dus. In principe mogelijk, maar niet echt realistisch met een dik 20 jaar oude 155.

Ik heb gisteren de tellerblok uit de auto gehaald omdat er een lampje kapot was, en heb meteen de kilometerstand weer gecorrigeerd. Nu moet het natuurlijk wel weer goed staan in het NAP. ;)

Zo, de 155 heeft weer een nieuwe APK!

Net even uitgezocht op RDW.
-Er staan nog 484 155's op NL kenteken
-Daarvan hebben er 157 een geldige APK per 1-3-2018
-Er zijn 3 witte 155's in NL met een geldige APK.
-Een andere 155 is een 1.7 met het kenteken HP-FR-27, deze zie ik nog wel eens rondrijden in Delft
-De andere is een V6 van de eerste eigenaar (!!!), kenteken JD-ZH-60. Mocht iemand hem zien rijden, dan hoor ik dat graag, zou graag eens contact met de eigenaar willen hebben.

Zo daar zijn er nog weinig van over!
Vwb de tellerstand : een brief naar de RDW sturen met allerlei bewijzen er bij, dan komt het wel goed.

Barri zei:
Zo daar zijn er nog weinig van over!
Vwb de tellerstand : een brief naar de RDW sturen met allerlei bewijzen er bij, dan komt het wel goed.

Ze hebben uiteindelijk de beoordeling gezet op 'teller vervangen'. Ook prima. Staat nu 2x met 3 ton geregistreerd, nu weer met 2xx.xxx. Ik vind het prima. Verkoop hem toch niet. ;)

Ik zou er van balen. Mijn 325iA cabrio heeft een verkeerde stand in 1992. 90.000 naar 75.000 naar 96.000. In de tijd past ook perfect dat de 75.000 95.000 moet zijn. Maar ik krijg dat niet gecorrigeerd, omdat ik de verkoopnota van 1992 (tweede eigenaar koopt 'm dan van toenmalige dealer) niet heb. Ik baal daar dus van. Het verhaal is logisch, maar de rapportage niet.

Ontopic, hoe is het nu met die fijne 75?

Het is denk ook te lang geleden om het nog te laten herstellen.
Ik zou me er niet al te druk om maken. Bij verkoop kan je het weerleggen. En hij wordt toch (voorlopig) niet verkocht.

Ja, ach. Het is jammer. Maar eigen schuld. En kan inderdaad gewoon weerlegd worden. Maakt verder ook weinig uit voor de waarde van de auto, het is geen Ferrari of iets dergelijks.

Terug
Bovenaan