Zoals hierboven beschreven, reed ik zelf in een Volkswagen Jetta 1.4 TSi Comfortline uit 2008. Destijds een beetje rationele aankoop omdat ik ontzettend veel snelwegkilometers maak. Zoals gezegd, een rationele aankoop, dus ik had niet echt dé klik met deze auto. Wel 15.000 km probleemloos mee gereden, maar het begon weer te kriebelen bij me. Daarbij wil ik eigenlijk al jaren een automaat rijden, maar bij iedere auto, komt het er niet van.
Toch maar voorzichtig kijken naar wat anders en een belangrijke eis, dit keer wilde ik echt binnen een gesteld budget blijven (i.p.v. zoals normaal tig keer verruimen

) en dat budget was €4000 bijleggen op de Jetta. Als je dan gaat inruilen, kun je dus iets kopen van rond de €7000 rijklaar en als je particulier verkoopt, wellicht iets meer. In dat laatste had ik echter geen zin. Omdat mijn neef nu eigenlijk in dezelfde situatie zit als ik vorig jaar toen ik bij de Jetta uitkwam, heb ik hem mijn auto aangeboden. Hij was direct verkocht en ik heb er maar een paar honderd euro op afgeschreven. Ik kon daardoor nu op zoek naar een auto van max. €8500, maar ook daar koop je gek genoeg nog niet heel veel voor, als je wat bouwjaren en opties vooruit wil gaan. Daarbij heb ik een grote voorliefde voor Duitse auto's en dan kom je eigenlijk alleen maar uit in TSI-DSG combi's in de vorm van een VW Golf/Skoda Octavia/Seat Leon etc.
Ik had ook even gekeken naar een Lexus CT200H, gewoon omdat ik het een mooi model vond en wat aparter dan bovengenoemde. Maar kon er binnen dat budget geen vinden met <300.000 km of die nog een beetje netjes en luxe was.
Die was ik dus eigenlijk al vergeten.
Uiteindelijk uitgekomen op een Seat Altea 1.8 TSI DSG Style met alle opties, wit metallic uit 2012 (154 DKM). Echter was hier nog nooit iets aan de ketting en/of DSG bak gebeurd en olieverbruik is natuurlijk ook niet uit te sluiten. Lichtelijk huiverig ging ik dus al kijken en eerlijk is eerlijk, wat een heerlijke aandrijflijn blijft het toch ook. Echter was er een groter probleem, de stoel kon niet ver genoeg naar achteren! ik ben 1,92m, dus best lange benen en door de beetje hoog op de bok zit en net een paar cm stoelrail te kort, zat ik een beetje met opgetrokken bovenbenen en had ik na een paar minuten rijden al rugpijn. Toch maar besloten hiervan af te zien, aangezien ik het niet zag zitten de hele auto te laten verbouwen om erin te passen en misschien wel gewoon een voorteken er niet aan te moeten beginnen. Zeker met de beruchte verhalen hieromheen. En begrijp me goed, ik ben niet iemand die de menigte alleen maar napraat en geen meter in zo'n auto heeft gereden, ik heb zelf 2x een TSi gehad waarvan de Jetta een uit de allereerste lichting is met reeds vervangen ketting en jaren in de VAG autoverhuur gewerkt, honderden auto's zien komen en gaan en geen enkele had de beruchte problemen.
Toch kreeg ik het zelfs hier benauwd van, nog niet eens door de reviews, maar met name dat bij iedere 1,8 TSI DSG die te koop staat, iets vermeld staat over reeds vervangen onderdelen ervan en dat was bij deze dus niet gebeurd. Ik had al bijna de hoop opgegeven nog een andere auto te kopen, tot ik eens op Marktplaats verder in die CT200H ging duiken en het budget iets verhoogde. Hier kwam ik een Luxury Line uit 2012 tegen met 202.000 km op de klok. HIer schrok ik in eerste instantie enorm van, maar het blijft natuurlijk Toyota techniek en eerlijk gezegd had ik meer vertrouwen hierin dan in een 1.8 TSI met 50.000 km minder op de klok.
Toch eens een paar berichtjes aan gewaagd en mocht voor €8500 komen kijken. Dit is beduidend minder dan ze op Gaspedaal voor staan en überhaupt zijn Luxury Lines daar een zeldzaamheid. Zal wel komen omdat die destijds dik €42.000 kostten en daarmee destijds ondanks 14% bijtelling dan alsnog duurder dan een wat goedkopere concurrent met 20% bijtelling. Uit de historie blijkt; eerste 3 jaar lease, laatste 5 jaar particulier.
Omdat ik voor mijn werk wat connecties heb met leasemaatschappijen, eens een balletje bij mijn contactpersoon van Athlon opgegooid of dit een auto van hen is geweest en het was direct raak. Hij verzekerde mij dat dit een nette auto was. Tevens de onderhoudshistorie samen doorgelopen en daaruit bleek dat er 0 schademeldingen zijn geweest in de leasetijd, alle beurten netjes bij Louwman zijn uitgevoerd en daar nooit iets raars vervangen/gebeurd is. Tevens een gemiddeld verbruik op basis van tankingen van 5,6L/100 km. Lijkt dus een zuinige eerste bestuurder. Dan de 5 jaar erop, is deze van een oude man geweest (geen grapje) die na 94 jaar het autorijden moest opgeven. De kleinzoon van meneer heeft de auto aan mij verkocht. In die laatste 5 jaar is de auto ook uitsluitend Louwman (Arnhem) onderhouden en zijn alle boekjes en facturen compleet. Ook alle uitdraaien van tussentijdse checks en Hybrid Health controles zitten erbij en een bon van een aantal maanden terug dat de dure kachelmotor vervangen is. Dat levert bij elkaar een dik pak documentatie op. Daarbij de nette staat van de auto van zowel exterieur als interieur, op wat kleine schadetjes na als gevolg van leeftijd berijder. Uiteindelijk na nog wat onderhandelen (i.v.m. een apk die in mei verloopt, wat toch een gokje blijft) uitgekomen op €8350 en direct meenemen.
Gezien ik in Arnhem werk, had ik ook van tevoren al bedacht de Lexus daar in onderhoud te doen, dus lekker makkelijk dat de historie daar al bekend is, dan ontstaat er geen onduidelijkheid over wat wel of niet eerder al is uitgevoerd.
Het is dus een Luxury Line, dat betekent lekker in de spulletjes (leer + stoelverwarming en Memory Seat, Navi + Bluetooth, PDC voor en achter, achteruitrijcamera, LED koplampen en dagrijverlichting, Keyless entry, en als kers op de taart Mark Levinson HiFi.)
Daarbij is deze auto uitgevoerd met als optie een elektrisch schuif/-kanteldak.
Kleurstelling is Morello Red Metallic en Ivory leder.
Kleur vond ik eerst een beetje oubollig, maar moet zeggen dat hij in het echt een stuk mooier oogt dan op foto's en het weer eens wat anders dan leasegrijs/zwart is.
Dan het rijden, ik had nooit kilometers gemaakt met een hybride of een cvt-automaat en ook daar zijn de recensies over verdeeld. De een vindt het heerlijk, de ander verschrikkelijk, zoals met alles in het leven trouwens. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Hij is een stuk trager dan mijn Jetta, maar de auto nodigt uit om rustig te zoeven, zonder te hoeven schakelen, genietend van het heerlijke interieur en zet er een gunstig verbruik tegenover. Daarbij bestaan mijn trajecten voor 70% uit filerijden en dan lijkt me dit juist ideaal. Het lijkt me gewoon een kwestie van wennen en de techniek onder de knie leren krijgen, waardoor je de auto wel goed van de plek kunt krijgen, maar zonder al te veel herrie en met veel souplesse. Meters maken dus, en dat is vooralsnog geen straf!
Eerder wilde ik eigenlijk nooit een Japanse auto (op de prehistorische Mitsubishi's na

) omdat ik ze een tikkeltje saai vond en met name het interieur een beetje plastic fantastic gehalte vind hebben. Ik weet ook wel dat dat nu anders is, met name Mazda blinkt inmiddels uit in een mooi interieur bouwen), maar met name de wat oudere, 10+ jaar oude Japanners kunnen me niet echt bekoren. Dat is met een 'Premium' interieur natuurlijk al een stuk minder en er is echt werk in gestoken, hoewel ik in het interieur nog steeds een beetje klungelige dingen zie als een stengelje om de dagteller op 0 te zetten, boordcomputer in Engels, terwijl de navi in Nederlands is, niet echt mooie interieurverlichting bij donker, her en der toch wat hard, krasgevoelig plastic etc. Ik kan er in ieder geval prima mee leven, al is het maar goed dat we maar met zijn tweeën zijn, want dit zou wel echt te klein zijn als gezinsauto (ruimte een beetje hetzelfde als een BMW 1 serie naar mijn idee).
De schades aan de buitenkant (deukje deur linksvoor, 2x kras achterbumper, 1x kleine schaafschade rechtsachter) worden 23 maart hersteld.
Dan tot slot de techniek, over 2 maanden moet hij dus gekeurd zijn. Ik ga dat ergens komende weken doen bij Louwman, zodat ik er 14 maanden van af ben. Wat ik zie, is dat de auto 1,5 jaar geleden bij 198.000 km een dure beurt heeft gehad, de interval is 15.000 km maar ik kan me zo voorstellen dat het anders na een jaar moet? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik in moet plannen, alleen een APK of deze direct aan een beurt gekoppeld en dan weer een health Check voor het hybride systeem erbij? Krijg je dan na het uitvoeren daarvan ook (ondanks dat het dan nu een half jaar te laat is) weer iets van pechhulp vanuit Lexus?
Indien mensen antwoord op bovenstaande vragen hebben of tips om te rijden, hoor ik het graag eventjes!
Ik ben op dit gebied namelijk niet zo heel bekend en VAG gewend met Variabele onderhoudsintervallen van max 30.000/2 jaar en een boordcomputer die aftelt wanneer wat nodig is.
We sluiten uiteraard af met wat plaatjes bij het praatje;