Jim's Mitsubishi Lancer 1.3 GL 1989| Japanse uitbreiding! Welkom Lexus CT200H! Verse APK's

Wie weet komt er een topic. Zeker als ik over een paar weken nog zo enthousiast ben :)
Het is overigens ook mijn eerste wagen en het plan is om er in Augustus mee door Oost-europa te toeren.
De dealer ging zijn best doen om hem morgenmiddag klaar te hebben. Kan niet wachten...
Excuus voor de topic hijack :)

Leuk dat je hem hebt gekocht.

Ook heel erg leuk om te lezen dat de een hem afkraakt en als wrak bestempeld, en de andere zegt dat het meevalt, en hem maar koopt:D
Veel plezier ermee

Haha wat Goedendag zegt inderdaad. Nu moet er natuurlijk wel een nieuw topic volgen he!

@TS: Goed dat je 'm op de weg houdt, ondanks dat het niet meer de jongste is. Het blijven toch altijd leuke auto's om te zien. Wees er zuinig op :)

Na ongeveer een half jaar is het weer eens tijd voor een update. Met zo'n saai en simpel Japannertje is er echter weinig nieuws te melden. Ik heb nog steeds niet meegemaakt dat hij niet in 1x startte (afkloppen) en de automaatbak wordt nog steeds met de dag soepeler. De kachel wordt ook bloed- en bloedheet en hij beslaat niet. Mocht hij toch een beetje beslaan, is dit ook in een mum van tijd weer verdwenen. Om het zonder heel veel luxe te moeten stellen, valt me ook nog erg mee. Zelfs zonder airco in de zomer rijden is (op niet al te lange ritten) best goed te doen. De enige zaken die ik mis zijn centrale vergrendeling en spiegelverwarming. Ik heb wel even een nieuw setje matjes op de kop getikt, origineel voor de Colt van dit type. Hij heeft namelijk best een aparte vorm bodem en overal zijn dus flapjes en inkepingen nodig om die te bedekken. Deze passen een stuk beter op die van de bestuurderskant na. Deze matten zijn namelijk bedoeld voor goedkopere uitvoeringen en die hadden geen voetenplankje. Dan druk ik hem maar wat platter, voorlopig is het in ieder geval beter dan wat er eerst in lag. Verder twijfel ik nog een beetje of ik er een cd-speler in laat zetten. Aan de ene kant heb ik soms wel behoefte om muziek via cd's of mijn mobiel te luisteren, aan de andere kant vind ik het weer totaal niet passen in en bij deze auto en werkt het nu allemaal prima.

Vandaag ben ik er wel even mee naar de garage geweest om de banden te laten balanceren, aangezien hij boven de 120 km/h nogal trilde in het stuur. Ook kraakte het gaspedaal bij intrappen en loslaten. Dit is nu allemaal verholpen en zo zijn er weer minder ergernissen. Je moet er wat voor over hebben om onze ouden van dagen (een beetje veilig en comfortabel) op de weg te houden. Verder ben ik nog wezen bij een Colt 1.3 met cabri-dak en slechts 43.000 km op de teller. Ik had echter mensen voor me die de eerste keuze hadden en de auto was zeker niet helemaal in de staat zoals je die zou verwachten bij een auto met deze kilometerstand. Mijn witte die ruim 180K meer gelopen heeft, zag er zeker niet slechter uit. Bovendien had hij geen stuurbekrachtiging en 22 pk minder, dus ik zou toch liever een 1.5 GLXi hebben dan. Ook de rode Colt waar ik hierboven een bericht over heb geplaatst, staat weer te koop en zou ik dus alsnog kunnen kopen als ik zou willen. Hier nog even wat fotootjes:

irritante zon

Het is weer oud en nieuw geweest. Dat betekent over het algemeen meer autoschades en mijn Colt is ook niet aan een deukje ontkomen :(. Los van het feit dat hij nu niet meer voor 20% zwart is, maar voor 100% (met oranje), vermoed ik dat er een vuurpijl ofzo op terecht is gekomen, aangezien het net zo'n klein kutterig deukje is. Het nieuwe jaar begint al weer leuk. Ik rijd er nu een jaar in en er nog geen deukje gereden en dan zal je weer net zien dat een ander het wel even voor je doet. Ergerlijk weer, maar er zijn ergere dingen en ik zal de schadehersteller wel even lief aankijken. Ook wens ik iedereen hierbij het allerbeste voor 2014 toe.

Balen!!

Ik weet niet precies waar je woont, maar probeer Richard Cassa (zie MP) even, die heeft bij mij perfect werk afgeleverd voor 40 euro per paneel.

Wat een leuk topic is dit (y) Dat je baalt van het deukje kan ik mij goed voorstellen :( Heerlijk ga zo door je bent inspirerend bezig :p

Bedankt voor de reacties! Ik woon in Nijmegen, dus Berkel en Rodenrijs is wel een beetje uit de richting, maar altijd fijn om zo'n adresje te weten, dus bedankt voor de tip! Gelukkig hebben wij een goede band met een schadeherstelbedrijf en daar staat hij nu dan ook. Morgenmiddag kan ik hem ophalen en dan zien we wel weer wat het geworden is (eigenlijk belachelijk voor een auto van 23 jaar oud, maar je bent perfectionist of je bent het niet:p).

Mijn moeder sloot 2013 af met de woorden: dat 2014 maar het jaar mag worden waarin er een mooie tweede Colt bij komt. Het jaar was 28 dagen oud en toen kwam er een advertentie voorbij van een Mitsubishi Colt 1.5 GLXi automaat met glazen dak. Ontzettend zeldzaam, want er zijn nog maar 9 van deze exemplaren bekend in NL en die hebben ook niet allemaal het comfortpakket, wat stuurbekrachtiging, elektrische ramen en glazen dak omvat. Bovendien was dit exemplaar van een oude vrouw geweest die hem 5 jaar geleden van haar zus had overgenomen (die de auto nieuw heeft gekocht) en is de vrouw zelf inmiddels overleden. De kilometerstand bedraagt dan ook nog geen 80.000 km! Die moest ik hebben dacht ik en ik heb hem dan ook maar gekocht. De auto is van binnen helemaal nieuw (ruikt ook nieuw) en heeft van buiten heel erg veel parkeerschades. Vooral het rechter spatbord is gehavend. Deze laat ik vervangen evenals de strip onder de grille en voor de rest wil ik er niet zo mee neuzelen als met de witte en het toch meer als een auto zien.

De auto is verder helemaal compleet en heeft alle boekjes en NAP erbij zitten evenals de opbergtas voor de dakpanelen en de viltplaten om de zon buiten te houden. Is gekocht en altijd onderhouden bij autobedrijf Nic Gelissen. De kleur is gelukkig niet wit, maar Grace Silver, de chique naam voor saai zilvergrijs. Ik heb er dus gelijk 100 km mee gereden toen ik hem kocht en dat viel helemaal niet tegen. Ligt ook als een blok op de weg en dat sportstuur is 10x fijner dan het typische jaren '80 rad uit de witte. Verder laat ik de distributieriem vernieuwen, want het is onduidelijk of deze nu voor of na 2006 is vervangen. Daar ga ik geen risico mee lopen. Ik had zelf liever een schakelauto gehad, omdat ik niet zit te wachten op weer een andere automaatbak zo en meestal zijn automaten minder snel dan ik. Toch de gok maar genomen en hij is er alleen maar unieker door moet je maar denken. Bovendien voelt hij goed aan en is hij een stuk happiger dan de bak uit de witte. Vooral de kick-down treedt eerder in werking viel me op. Nu heb ik ook de beschikking over een toerenteller om het allemaal in de gaten te houden. Het enige nadeel is dat er geen radio in zit en deze heeft er ook nooit ingezeten (fabrieksklepje zit ervoor). Grappig detail: familie van ons heeft een blauwe Colt gehad met kenteken TR-54-ND. Ik zal wat foto's posten (deels van de advertentie) en laat gauw weer wat van me horen.

Gaaf hoor! Gefeliciteerd vooral. Erg mooie/nette auto om te zien, ondanks de kleinigheidjes. Dankzij jou ga ik het model ook veel meer waarderen. Vooral op je foto vanuit je woning vind ik het een erg bijzonder model.
Ik ga binnenkort trouwens nog wel eens goed spitten in m'n foto's, want ik meen ooit al eens een Colt met dergelijk dak vastgelegd te hebben. Wellicht nummer 10 dus...

Bijzonder zeg! De meeste cabrio-tops waren groen/blauw!

Deze GLXI doet mij heel erg denken aan de Colt die mijn opa en oma hadden; ook een zilvergrijze GLXI, maar dan met een Y kenteken.
En de 'vriendin-van-mijn-opa' (andere familie) had ook zo'n grijze Colt, maar dan een meer basic uitvoering.

Super Top!

Gaaf interieur.

Hier trouwens nog een cabri...misschien handig voor onderdelen (hij kost 333 euro).
https://www.autodealers.nl/Mitsubishi/Colt-1.3-GL/2182/1519674/details.aspx

Nooit geweten dat dit zo te verkrijgen was. Nu is het op heel wat meer auto's te krijgen (fors meer betalen).

Mooie wagen, mijn ouders hebben een grijze en een witte lancer gehad. De witte werd ingeruild toen een tiener (lees ik) te dicht op de voorganger reed, en niet op tijd kon stoppen. Was op de A2 richting Eindhoven, wilde daar gaan studeren.........toen maar gaan werken en heb geen moment spijt gehad.

Bedankt voor de leuke reacties! Er rijden wel meer Colts met glazen dak rond hoor Rob, maar 99 van de 100 zijn die groen/blauwe of witte in GL uitvoering (dus met 1.3 motor), maar van deze GLXi (duurste uitvoering) rijden er met automaat maar 9 rond en daarvan weet ik al van een paar dat ze geen stuurbekrachtiging en open dak hebben (houd een register bij).

Ik had het adres van de vorige eigenaar gezien en mijn vader is zo brutaal geweest om maar te bellen en te vragen wanneer de distributieriem is vernieuwd. Nogal pijnlijk omdat we ervan uitgingen dat mevrouw was overleden, maar we kregen haar zelf aan de lijn. Het verhaal klopte wel ongeveer, namelijk dat die vrouw de auto 5 jaar geleden van haar oudtante heeft geërfd en ze er bijna niet mee heeft gereden. Ze hadden nog een auto en meneer was al met pensioen, dus hebben ze de auto verkocht. Ze hebben ons nog wel op het hart gedrukt dat de auto verder perfect is, maar dat tante heel veel deuken heeft gereden. Overigens wist zij ook niet wanneer tante de distributieriem heeft laten vervangen, dus hebben we besloten het sowieso te doen en geen risico te lopen.

Tevens bij het schadebedrijf geweest en ik krijg sowieso een nieuw spatbord rechts, een nieuwe richel onder de grille en de bumper wordt uitgedeukt. Eigenlijk nog iets meer dan ik van plan was, maar het leek ze leuker om hem maar gelijk helemaal aan te pakken zodat het exterieur weer in lijn is met interieur en kilometerstand.

Dak is inderdaad helemaal geweldig en heb hem vandaag al even gekanteld, maar als het lekt, is het wel huilen met de pet op. Al heb ik wel van het Mitsubishiforum vernomen dat de constructie zo is gemaakt, dat het vrijwel onmogelijk is dat hij lekt.

Die groen/blauwe Colt voor 333 euro staat er trouwens al heel lang op en is al heel lang verkocht, maar advertentie is blijven staan.

Leuke Colt weer, grappig hoe verschillend de uitstraling is van de zilvergrijze en de two tone witte. De witte vind ik sportiever ogen, de zilvergrijze frisser. Geeft zo'n cabriotop nog extra windgeruis?

Heerlijk zo'n licht interieur. Auto ziet er wel apart uit met dat handvat aan de voorkant van het dak.

Echt een leuke aanwinst, die tweede Colt. Op zich doet zo'n ouwe Mitsubishi me niet zoveel, maar dat glazen dak maakt 'm echt uniek en een stuk interessanter.

A3-White zei:
Mooie wagen, mijn ouders hebben een grijze en een witte lancer gehad.

Werd de Lancer eigenlijk ook met dat glasdak geleverd?

D-C zei:
Geeft zo'n cabriotop nog extra windgeruis?

Absoluut. Dit was ook het eerste wat me opviel tijdens de (snelweg)rit naar huis. De invloed ervan is overigens pas merkbaar vanaf 120 km/h en vanaf 140 wordt het echt een beetje vervelend, hoewel de auto zelf dan nog wel als een huis op de weg ligt en er geen trillinkje in het stuur te voelen is. Bij alle snelheden onder de 120 km/h, merk je er vrijwel niets van. Bovendien valt al het geluid in de grijze Colt meer op, aangezien hij (nog) geen radio heeft :p.

Yellow Cab zei:
Werd de Lancer eigenlijk ook met dat glasdak geleverd?

Nee. Je kon zowel de Colt als de Lancer aankleden met een comfortpakket à 3200 gulden en dit was alleen mogelijk op de duurste 1.5 GLXi-uitvoeringen. Bij de Colt kreeg je voor dat geld:

- stuurbekrachtiging
- elektrische ramen
- super top

Vinkte je het bij de Lancer aan, dan kreeg je:

- stuurbekrachtiging
- elektrische ramen (voor en achter)
- centrale vergrendeling
- twee extra portiervakken in de voordeuren

Wel is de Lancer leverbaar geweest met een ''gewoon'' elektrisch schuifdak en de Colt niet. Dat mensen zo'n oude Mits helemaal niets vinden begrijp ik overigens heel goed. Mijn vrienden verklaren mij dan ook voor gek dat ik voor een Colt uit '88 hetzelfde bedrag neertel als voor een Opel Corsa uit '98.

Ik vind het nu eenmaal heerlijke auto's en mijn twee uitvoeringen rijden ook geweldig en komen dan ook in alle opzichten zeer goed mee met al het moderne spul. Mijn opa was trouwens helemaal verbaasd dat de grijze van 25 jaar oud bijna meer leuke snufjes had dan zijn nieuwe auto. Bovendien blijft het spul maar in 1x starten en vind ik het geweldig om in een auto te rijden die bijna niemand heeft en waarvan bijna niets te koop staat.

Het glazen dak is inderdaad ook de grootste attractie van de grijze Colt en zelfs al zou het lekken als een zeef (wat niet het geval is hoor) en zou hij dicht moeten worden gekit, blijft het geweldig om zo'n bak licht boven je te hebben. Met zonnebril rijden in de grijze Colt is trouwens niet heel prettig, want het glas is rondom brons getint. Het glas van mijn zonnebril is ook enigszins bruin, dus ik vond het met die combinatie wel heel erg donker worden.

Ik was in eerste instantie bang dat de grijze toch mijn favoriet zou worden en iedereen zegt ook tegen me dat ik die witte weg moet doen omdat de grijze een mooiere uitvoering is en veel minder heeft gereden, maar dat zal niet gebeuren. Die witte is ook een geweldige auto die fantastisch rijdt op zijn manier (ze rijden allebei heel anders) en toen ik die auto na een week startte, draaide de boel al voor ik met mijn ogen kon knipperen. Toegegeven, hij heeft driemaal zo veel gereden als de grijze, is een mindere uitvoering en de kleurencombinatie vind ik nog steeds helemaal niets, maar hij ziet er momenteel van buiten beter uit dan de grijze, is van binnen ook nieuw en daarvan weet ik zeker dat hij technisch 110% is en nog jaren mee kan (volgens garage).

Dinsdag krijgt de grijze overigens een nieuwe distributieset, beurtje en wordt hij even helemaal nagekeken om woensdag gelijk door te kunnen naar het schadebedrijf waar de meeste deuken zullen worden verwijderd. Ik vermoed dus dat ik over een kleine week een grijze Colt heb die er van buiten weer een stuk strakker uitziet en waarmee ik met een nog veiliger gevoel de weg op ga.

Vandaag heb ik mijn grijze monster weer op kunnen halen nadat hij sinds dinsdag bij de garage stond om de schades te laten verwijderen. Het duurde allemaal iets langer dan verwacht, maar er is dan ook meer gebeurd dan verwacht. De voorkant is weer helemaal strak, d.w.z. dat het spatbord en strip onder de grille vervangen zijn, de deuken links en rechts uit de voorbumper gehaald zijn en de kentekenplaat weer recht hangt. Bovendien is de groef uit de deur en het spatbord links gehaald zoals op sommige foto's te zien was. Ik ben er weer helemaal blij mee in ieder geval. Dinsdag gaat hij weer even terug. Dan komt de restyler en worden er wat deukjes rondom verwijderd. Vooral de motorkap heeft na een kwarteeuw wat flauwe deukjes opgelopen.

Dinsdag wordt hij ook technisch aangepakt en gaat de distributie eruit. Dit zou aanvankelijk afgelopen dinsdag zijn gebeurd, maar toen was de verkeerde besteld en aangezien hij gelijk naar het schadebedrijf moest, hebben we dit maar een week verplaatst. De Colt heeft in ieder geval een druk schema dat hij moet volgen om weer naar mijn zin te zijn. Het wordt bij ons wel een beetje druk voor de deur, maar gelukkig hebben onze buren geen auto en mag ik daar een van de Colts parkeren. Dat probleem is dus ook weer opgelost. Verder heb ik nog even contact gehad met de dealer en zij hebben mij nog wat historie doorgestuurd, dus Gelissen Sittard, via deze weg nog bedankt daarvoor! Ook heb ik ergens op de deur nog een oude APK-sticker ontwaard. Geinig detail.

Zo zag het er voor de reparatie allemaal uit:

En zo erna:

Leuke aanwinst! Dergelijke glazen daken zijn intussen natuurlijk al lang voorbij gestreefd door de huidige panoramadaken, maar ze zien er geweldig en op een goede manier '90s uit. De vorige eigenaresse had er inderdaad flinke deuken ingereden, zou ik ook niet mee kunnen leven. Met de reparatie ziet 'ie er weer prima uit. Veel plezier ermee!

Klopt Escher, zulke systemen zijn tegenwoordig gelukkig verdwenen, want het gaat natuurlijk helemaal nergens over qua bedieningsgemak. Apart viltplaten meenemen als je het af wilt dekken en als je de panelen eruit wilt hebben, moet je ze in de tas in de kofferbak onder een riempje vastmaken. Als je dan toch je dak weer af wilt sluiten, moet je alles weer op dezelfde manier terugdoen. Wel leuk dat dat in die tijd nog gewoon kon en het is gewoon veel exclusiever dan het systeem zoals in het schuifdak van m'n i10 waarbij je alles met 1 knopje elektrisch bedient.

De nieuwe distributie ligt erop en er hoefde alleen wat olie bijgevuld te worden. De onderkant zag er nog puik uit en er is zelfs heel veel gedaan aan roestpreventie door de vorige eigenaresse en hij zit nog goed in de tectyl. Kon nog heel wat jaren mee volgens de monteur. Wel zijn er nog wat kleine dingen die moeten gebeuren zoals schoonmaken van de remmen en de krukaspoelie moet eigenlijk vervangen worden. Daar laat ik dan nog wel een keer naar kijken. De distributie die erop zat was wel origineel Mitsubishi, maar zag er niet uit als 25 jaar oud. Je kunt het met die dingen echter nooit weten, dus blij dat die vervangen is.

J. Mulder zei:
Wel leuk dat dat in die tijd nog gewoon kon en het is gewoon veel exclusiever dan het systeem zoals in het schuifdak van m'n i10 waarbij je alles met 1 knopje elektrisch bedient.

En ik maar denken dat je alleen twee Coltjes hebt. :)

leuk die 2e Colt. (y)

Destijds een enigszins populaire auto. Ik zag ze veel rijden begin jaren 90. (kan ook door een actieve dealer komen).
Lekkere brom hebben die blokken ook..

Veel plezier ermee.

Wees gerust JW01, de i10 wordt weer verkocht aan mijn moeder en dan heb ik dus ''slechts'' twee auto's. Hij zou eigenlijk nu van mij zijn, want we gingen ervan uit dat de witte Colt maar een jaar mee zou gaan. Die lijkt echter onsterfelijk en nu met die grijze erbij, ziet het ernaar uit dat ik me nog wel een jaar of twee per Colt verplaats. Na die tijd heb ik echt geen zin meer in de i10, zeker niet als je m'n oude opa's gewend bent te rijden. Die vind ik op alle gebied prettiger om te rijden dan die i10, maar dat zal ook een stukje nostalgie zijn. Mijn moeder vond het zonde als ik de i10 zou verkopen en zij dan weer een andere moest kopen, dus ze wilde hem weer overnemen. Zo hebben we allemaal wat en kan ik na het Colt-avontuur weer een duurdere auto kopen:p.

J. Mulder zei:
Klopt Escher, zulke systemen zijn tegenwoordig gelukkig verdwenen, want het gaat natuurlijk helemaal nergens over qua bedieningsgemak. Apart viltplaten meenemen als je het af wilt dekken en als je de panelen eruit wilt hebben, moet je ze in de tas in de kofferbak onder een riempje vastmaken. Als je dan toch je dak weer af wilt sluiten, moet je alles weer op dezelfde manier terugdoen. Wel leuk dat dat in die tijd nog gewoon kon en het is gewoon veel exclusiever dan het systeem zoals in het schuifdak van m'n i10 waarbij je alles met 1 knopje elektrisch bedient.

De dakconstructie van mijn eigen auto indachtig kan ik me er iets bij voorstellen :D De jaren '90 waren dus niet het einde van ingewikkelde daken ;) Maar ik geef je groot gelijk dat zulke systemen inderdaad veel meer charme hebben in vergelijking met de veel handigere, maar ook meer generische, moderne mechanismen.

Vandaag is er weer hard aan de Colt(s) gewerkt. De witte heeft met dit lekkere weer een poetsbeurt gehad en de grijze is weer even (de hele dag) bij m'n monteur geweest. Ik heb de krukas poelie laten vervangen, de radiateur was errug incontinent geworden, er zat een waterlekkage in de bak van het reservewiel, de remmen zijn schoongemaakt en het kofferbaklampje is gemaakt. Ook heb ik de achterlichtunit rechts laten vervangen, aangezien ik die niet meer mooi vond. Hij was weer erg verbaasd over hoe goed alles in, om en onder de auto eruit zag en kon zien dat de auto in het verleden tot in de puntjes is bijgehouden. Aan mij de eer dus om dit voort te zetten.

De rekening viel me alles mee, de helft van wat ik had verwacht, en de onderdelen waren in het tijdperk van onderdelenlijn ook zo gevonden. Ook heb ik via iemand van de Mitsubishi Owners Club twee originele hoofdsteunen voor achterin kunnen scoren.

De waterlekkage bleek trouwens te komen van de twee losse delen onder het achterlicht die niet meer goed afdichtten. Hier is dus zowel binnen als buiten een flinke laag kit tegenaan gegaan en dat is ook weer verholpen. Ik ben nog wel een tijdje bezig geweest om de ruimte van het reservewiel schoon te maken, want alles was bruin uitgeslagen, zelfs het gereedschap.

Over precies een week gaat de witte de gezegende leeftijd van 23 bereiken. Ongelofelijk, zo oud en nog zo fit. Ik hoop dat hij nog heel wat jaartjes in goede gezondheid bij me mag blijven.

Foto-L6DOYJEJ-D.jpg

Foto-UOKTDQ36-D.jpg

Foto-CNS336XF-D.jpg

De oude lamp:

Foto-FXKQAW3L-D.jpg

De nieuwe:

Foto-P4YMU7NS-D.jpg

Precies 80.500 km nu:

Foto-WHEFB3SB-D.jpg

Echt totaal vergeten en bijna verdwenen model Colt. Leuk! (y)

Subiet die mistlamp 'blokken' eraf schroeven:(

Het kan wat wezen.. die airco is wel vaag (knop is ook afgebroken)..
Want verder is het een redelijk kale GL volgens mij. (geen toerenteller, 2 spaaks stuur..)

Ja, ik had die Colt al gezien. Een vriend van me wil ook een c50 gaan rijden door mij en heeft hem serieus overwogen. Hij wil echter toch graag een auto met stuurbekrachtiging en dat betekent automatisch een 1.5 motor. De mistlampen op die auto zijn overigens origineel. In bijna iedere advertentie van zo'n Colt staat ook dat hij van airco is voorzien, maar in Nederland zijn er 0 c50''s daadwerkelijk van airco voorzien. Iedere c50 heeft zo'n raar dopje bij de tekst a/c, maar de airco's werden alleen in het buitenland geleverd en kregen dan een draaiknopje voor de bediening.

Maandag wordt een spannende dag, aangezien de witte om half 11 weer gekeurd mag worden. Hoewel, spannend wordt het eigenlijk niet, want hij blijft sowieso op de weg en alles wat eraan gebeuren moet, gaat gewoon gebeuren. Zou alleen lekkerder zijn als hij voor 40 euro werd goedgekeurd in plaats van voor 400 euro. Echter gaat het onderhoud van de auto's niet uit mijn eigen spaarvarken, dus ik zal er weinig van merken:p.

Eindelijk ben ik ook lid geworden van EMW met de Colts. Ik blijf van ze genieten en de grijze wordt ook steeds meer mijn eigen auto. Ondanks dat die (qua uitvoering) veel perfecter is dan de witte, kan hij op de een of andere manier toch niet diens plek innemen. De grijze voelt wel een stuk 'losser' aan en is bovendien een flink stuk zuiniger. De witte is echter weer wat soepeler en met name de automaatbak voel je helemaal niet schakelen. Ach, het blijft moeilijk kiezen. Wel voelen ze allebei totaal anders qua rijden. In de witte moet je flink wat gas geven om vlot van je plek te komen, als je diezelfde hoeveelheid gas in de grijze geeft, rijd je letterlijk met gierende banden weg. De rem van de witte pakt gelijk op en in de grijze kun je het pedaal nog een flink stuk intrappen voor er iets gebeurt. Maandag meld ik me weer met de bevindingen van de keurmeester.

BAM! De witte is weer zonder moeite door de APK gekomen. Hoefde enkel een stadslichtje vervangen te worden en verder waren de adviespunten dat de band linksvoor slecht was en de schokdemper rechtsachter heeft lekkage. Reactie van de keurmeester: prima ding, kan nog jaren mee, je hebt echt iets goeds gekocht. Die twee adviespunten laat ik in orde maken voor de volgende APK, maar voorlopig is hij gewoon weer voor 35 euro goedgekeurd en kan ik weer tot 3 juli 2015 zorgeloos vooruit.

Foto-WFZLIPST-D.jpg

Dankje! Ik wil proberen aanwezig te zijn met de grijze Colt 15 juni en mijn moeder gaf al aan dat het haar ook heel leuk leek om zoiets een keer te zien. Ik heb alleen nog totaal geen idee hoe het allemaal in zijn werk gaat, hoe ik me op kan geven en wat er dan van mij en de auto verwacht wordt, daar moet ik me nog in verdiepen.

Het liefst was ik ook 6 juli naar het evenement voor Japanse youngtimers gekomen, maar dan ben ik op vakantie dus daar kan ik helaas niet bij zijn.

Leuk om te lezen hoor. Ik heb in 1990 mijn rijlessen gehad in een Lancer 1.8 diesel. Ik wilde toen al persé een japanse auto rijden en dat moest dus ook voor de lesauto gelden. Grappig is, dat de eerste Lancer géén stuurbekrachtiging had en dat ging best zwaar, natuurlijk ook door het zware dieselblok. Hier heb ik zeker een paar maanden in gelest. Op een gegeven moment echter had de rijschool echter een nieuwe Lancer van hetzelfde model (de voorkant is trouwens gelijk aan de Colt) maar deze had dus wél stuurbekrachtiging. Ik herinner me nog heel goed de eerste bocht....die nam ik véél te scherp omdat ik niet wist dat er stuurbekrachting in zat en dat ging dus opeens heel licht :)

Bedankt voor je reactie Psy! De Lancers zijn helemaal in een mum van tijd uitgestorven. Toevallig staan er sinds gisteren twee Colts te koop in exact dezelfde uitvoeringen als ik ze heb!

GLXi automaat Super Top:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m811154253-mitsubishi-colt-1-5-glxi-super-top-automaat-airco-bj-1988.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Helaas wel in mindere staat dan mijn grijze, ook verweerde lak op het dak omdat groen destijds niet-metallic was.

Tevens een nette rode GLi automaat met stuurbekrachtiging:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mitsubishi/m811289922-mitsubishi-colt-automaat-apk-nieuw-stuurbekr-km-nap-perfect-rijdende-nette-auto.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Die lijkt me wel iets netter dan mijn witte, omdat hij ook een ton minder gereden heeft, hoewel mijn witte technisch sowieso 1000% is.

Er gaat binnenkort nog wel een verandering in ons wagenpark komen, aangezien mijn moeder de i10 total loss heeft gereden (niet haar schuld).
Het was officieel nog mijn auto, dus de dagwaarde is voor mij en dat viel behoorlijk mee. Mijn moeder heeft nu een nieuwe auto voor zichzelf gekocht, een Seat Mii Sport Dynamic, wit met alle opties zoals zonnedak, cc, pdc en navigatie.

Ik heb haar uiteraard moeten ondersteunen in de zoektocht en dus ook in veel auto's proefgereden en betrapte mezelf erop dat ik de gedachte had om de grijze Colt te verkopen, de witte voor de hobby te houden en zelf een nieuwe auto te kopen. Echter, als ik de grijze Colt niet had gehad, was ik zeker serieus naar die groene gaan kijken om hem waarschijnlijk gelijk te kopen. Als ik dan weer naar buiten kijk en zie dat ik zelf ook zo'n uitvoering heb, zij het in bijna-nieuwstaat, denk ik weer bij mezelf dat ik echt iets unieks heb en hem voor die paar centen niet weg moet doen. Ik heb nog een heel leven voor me waarin ik in nieuwe auto's verplaats en waarschijnlijk nog met weemoed terugdenk aan de tijd van de oude vertrouwde Jappen. Een ding is me namelijk na de proefritten in de nieuwe auto's wel heel duidelijk geworden; of de Colt was zijn tijd ver vooruit dat hij nog zo geweldig rijdt t.o.v. de nieuwe auto's, of de nieuwe auto's zijn helemaal niet zo veel beter geworden. Ik genoot namelijk na de proefritten in de auto's weer met volle teugen van de heerlijke rijeigenschappen en puike zitpositie van mijn Colts.

Zo, de grijze Colt is ook goedgekeurd en mag er weer tot 12 september 2015 tegenaan. Er moesten twee nieuwe wielremcilinders op, à 150 euro. Verder was hij volgens de keurmeester in perfecte staat en kon hij nog jaren mee. Aangezien de TP-03-YH geen geldige APK meer heeft, is de mijne nu de oudste GLXi automaat met geldige APK van Nederland. Ik heb hem zojuist wel op Marktplaats gezet omdat twee Colts toch wat veel is, maar hij gaat wel alleen voor de hoofdprijs weg.

Vandaag is de witte Colt bij de garage geweest. Vorige week had ik een afspraak gemaat om de twee voorbanden te laten vervangen. Voor de APK stond dit al als adviespunt, ik zag dat de binnenkant compleet was weggesleten en ik voelde hem continu glijden in een bocht. Bovendien trilde het stuur me bij 120 km/h gewoon uit de handen. Ik heb gekozen voor Continentals. Ik heb een moeilijke maat band (155/80/R13), dus op de sloop niets te vinden. Nieuwe banden moesten het dus worden, maar ik merk dat de banden die onder de grijze Colt zitten gewoon echt helemaal bout zijn. Ze zijn splinternieuw, maar ik heb iedere bocht weer het gevoel dat ik me begeef in een waterglijbaan in Centerparks. Bovendien hebben alle auto's binnen ons gezin Continental, omdat andere merken ook problemen gaven. Ze kostten me 73 euro per stuk, maar het was het me wel waard. Wat een verademing zeg, hij ligt weer als een huis op de weg. Als ik een keer geld te veel heb, laat ik er ook 4 stuks van op de grijze monteren.
Kortom: 150 euro voor twee bandjes. Niet goedkoop, maar wel iedere cent waard.

MAAR TOEN...... Vorige week spoot ik op mijn werk de witte Colt af. Toen ik in de wielkast spoot, kwam er een vieze laag vanaf en daaronder zat een enorm gat. Ik was al bang dat het einde Colt zou zijn en was al voorbereid op laswerk en hoge kosten. Daarbij wist ik dat er bij de volgende APK (die ik al in mei laat uitvoeren) twee nieuwe schokdempers en een nieuwe stabilisatorstang op moeten wat ook zeker 250 euro gaat kosten. Ik heb het er met mijn ouders over gehad, en we zeiden dat als de kosten hoger uitvielen dan 600 euro, ik de Colt tot juli ging rijden (verval APK) en hij daarna geschorst zou worden en als donor ging dienen voor de grijze, waarbij de automaatbak natuurlijk het waardevolst is. Verder zit er wat roest in de spatbordranden, wat niet was toen ik hem kocht, maar op zich niet echt zorgwekkend en het is het voor mij niet waard om dat nog bij een carrosseriebedrijf te laten fixen. Anyway, voor 75 euro zou het gat gedicht worden en de totale kosten bedroegen nu 220 euro. Voor dit geld is ook de multiriem wat strakker gelegd, want hij piepte wel eens bij het starten.

Nu komt daar in mei nog zo'n 250 bij, maar dat totaalbedrag is hij me nog wel waard. Het is echt mijn schatje en ik zou er geen afstand van kunnen doen. Daarbij mag ik me nu officieel student noemen en heb ik een nieuwe (bij)baan, wat betekent dat ik 6x per week tussen de 30 en 50 kilometer per dag rijd. De kilometers gaan dus knap hard nu en des te meer reden om op goede banden te rijden. De grijze blijft af en toe gebruikt worden om hem warm te houden en op zon- en feestdagen, maar de kilometerstand moet daar zo laag mogelijk van blijven. Hopelijk blijven mijn twee Japanse kindjes in de winter gewoon heel, blijven de accu's het doen en hoeft er tijdens oud en nieuw bij geen van beide een stuk plaatwerk te sneuvelen net als vorig jaar.

Hierbij een paar plaatjes van het roestgat in de wielkast, voor en na:

Voor:

Foto-EWIR8FZ4-D.jpg

Foto-BFTIWBHW-D.jpg

Na:

Foto-DEZRXF3H-D.jpg

Leuke Auto's J. Mulder! Dat die auto's roesten is zeker een bekende kwaal bij deze auto?

Mijn opa had er ook één in het donkerblauw van rond 1989-1990. Nadat hij overleden was, is de auto doorgegeven naar andere familieleden. Helaas was de bodem door en door verrot. Dus die rijdt niet meer. :(

Gelukkig zien die van jou er een stuk beter uit. Vooral die met de dakramen, GEWELDIG! :D Veel leuke kilometers toegewenst!! :)

Tja, deze auto's waren niet de allersterkste auto's op gebied van roest, maar ook zeker niet de slechtste. Met 23 jaar en 230.000 km mag een auto van mij ook best wel een beetje roest hebben. De bodemplaat, dorpels en deuren zijn van mijn beide Colts werkelijk nog puntgaaf, dus ik denk dat het bij die Colt van je opa meer exemplarisch was of onder andere omstandigheden gereden. Ik moet wel toegeven dat de mijne allebei het grootste deel van hun leven droog hebben gestaan. Die fijne kilometers zullen wel lukken, elke rit is weer een genot met deze lekkere wagentjes.

Goed om te horen dat deze colt's nog wel hard zijn! Wat ik mij kan herinneren (mijn opa is er al 12 jaar niet meer) is dat hij de auto altijd buiten had te staan. Wel onder een carport. Hij maakte er voornamelijk korte ritjes mee (boodschappen doen, bij ons langs komen). Is misschien voor de koets geen probleem dat laatste, maar voor de motor is dat natuurlijk niet fijn. Maar goed, welke van de twee ga je in de winter rijden?? ;)

106XS phase1 zei:
Maar goed, welke van de twee ga je in de winter rijden?? ;)

In principe pak ik altijd voor alle kilometers die ik moet maken de witte Colt en pak ik de grijze voor de fun en op zon- en feestdagen. Maar, ook de witte spaar ik in de winter altijd wel door als de wegen smerig zijn de auto's van mijn ouders te pakken.

Eindelijk heb ik afgelopen week de grijze Colt ook zo kunnen maken zoals ik al een tijdje wilde. Allereerst heb ik er een tijdsgetrouwe radio in laten zetten, een Philips DC701 met alle boekjes, paspoorten en zelfs uitgeknipte advertentie erbij van hoe hij destijds in een blaadje aangeboden werd. Hij werkt perfect en is voor mij goed zat. Het geluid vind ik prima. Belangrijkst is voor mij dat ik tijdens het rijden lekker wat eightees mee kan schreeuwen (bij voorkeur van Radio 10). Hij pas in ieder geval goed in mijn interieur (ziet er op de foto's minder mooi uit dan hij in het echt is). Verder hebben de universele matjes die ik nog van mijn witte Colt over had (de grijze had helemaal geen matten bij aanschaf) een upgrade gehad naar welliswaar gebruikte, maar in zeer goede staat verkerend, originele Mitsubishi matten. Passen en staan weer stukken beter. Voorlopig ben ik er weer even klaar mee, hoop ik dat de boel een beetje heel blijft en wil ik vooral weer van probleemloze kilometers gaan genieten.

Foto-YFSVOXVG-D.jpg

Foto-MRLHO3UR-D.jpg

Terug
Bovenaan