Jeff's Tesla MY LR '22 en Thunderbird '57

Ik ben nog niet gaan tanken, het is zo’n 32-33 graden momenteel, dus lag lekker op een tuinstoel buiten ;). Maar het zal iets van 70 liter zijn inderdaad.

Dan hoef je hem natuurlijk niet vol te tanken… voldoende om naar het tankstation te rijden. Maar goed dat is een alternatief, ik heb nog voldoende brandstof, staat bijna in z’n reserve maar het tankstation is in de buurt.

Volgooien die auto, geen condens in de tank laten komen.

Je brandstofpomp vind een lage tankinhoud ook niet fijn...

• Leuk
Waarderingen: JL86
Voor diegene die het interesseert, moet CHF 355 voor de kenteken registratie, daarvan is wel 223,- voor de wegenbelasting. Ik dacht in eerste instantie dat het 0 zou zijn, maar het is een gereduceerd tarief.

Laatst bewerkt:
Dus kleine optelsom voor de Bird:
- Wegenbelasting 400/pj
- Verzekering 1.000/pj
- Parkeerplaats 1.800/pj
Totaal: CHF 3.200/pj

Voor de Tesla:
- Wegenbelasting 0
- Verzekering 2.000/pj
- Parkeerplaats 1.800/pj
Totaal: CHF 3.800/pj

Wegenbelasting en verzekering betaal je het hele jaar van te voren. Parkeerplaatsen per maand.

Allemaal te overzien, voor die centen heb je een pracht van een speeltje, cabrio en een heerlijke cruiser.

Over die wegenbelasting (in Nederland heeft dat Motorrijtuigenbelasting ofwel MR:cool:, hier zijn oldtimers ouder dan 40 jaar belastingvrij. Tot gaat tot en met 1987, dus 1988 wordt niet belastingvrij. In de tussentijd heb je voor auto's tot 1988 een overgangsregeling, dat is begonnen met 120 euro per jaar en inmiddels een kwarttarief, wat uiteraard substantieel meer is.

Wat ik niet snap is dat mensen daarom hele leuke en lieve autootjes van 1988 of 1989 laten staan, knalhard, goed in de opties of de kleur en dan een roestige wokkel van 1986 wel persé moeten hebben, "want die is belastingvrij, straks". Voor die paar centen kan je toch nooit zoveel onderhoud en herstel laten doen?

Voor deze T-bird, 435 euro per jaar, dat is toch peanuts? Ik snap wel dat dat voor sommigen wel serieus geld is, maar ik denk dat die mensen ook dergelijke auto's niet hebben.

Kortom, dank voor het inzicht in de vaste kosten!! Dat die Tesla zo duur is in de verzwkering, trouwens. Dat is wel fors te noemen. Waar ligt dat aan?

Het scheelt in Zwitserland heel erg per Kanton, wat de tarieven zijn voor de MRB.

Maar de kosten vallen wel mee, de reden waarom de Tesla duurder is, heeft te maken met de koopprijs, maar ook omdat ik alles mee verzekerd heb. Bij de Bird heb ik dat niet. M’n vorige “nieuwe” auto’s waren allemaal rond de 2.000 per jaar voor de verzekering. Dat is dus vrij normaal hier.

Januari is altijd een leuke maand, want dan moet je al deze rekeningen in 1 keer betalen :rolleyes:. Per maand betalen kan hier niet! Maar goed dat weet je natuurlijk dus houdt je er rekening mee.

Allemaal te overzien, voor die centen heb je een pracht van een speeltje, cabrio en een heerlijke cruiser.

Over die wegenbelasting (in Nederland heeft dat Motorrijtuigenbelasting ofwel MR:cool:, hier zijn oldtimers ouder dan 40 jaar belastingvrij. Tot gaat tot en met 1987, dus 1988 wordt niet belastingvrij. In de tussentijd heb je voor auto's tot 1988 een overgangsregeling, dat is begonnen met 120 euro per jaar en inmiddels een kwarttarief, wat uiteraard substantieel meer is.

Wat ik niet snap is dat mensen daarom hele leuke en lieve autootjes van 1988 of 1989 laten staan, knalhard, goed in de opties of de kleur en dan een roestige wokkel van 1986 wel persé moeten hebben, "want die is belastingvrij, straks". Voor die paar centen kan je toch nooit zoveel onderhoud en herstel laten doen?

Voor deze T-bird, 435 euro per jaar, dat is toch peanuts? Ik snap wel dat dat voor sommigen wel serieus geld is, maar ik denk dat die mensen ook dergelijke auto's niet hebben.

Kortom, dank voor het inzicht in de vaste kosten!! Dat die Tesla zo duur is in de verzwkering, trouwens. Dat is wel fors te noemen. Waar ligt dat aan?
De SL heb ik nu in het kwart tarief €148. Overigens snap ik sowieso niet dat mensen over hsb beginnen bij een gebakje van nog geen 1000kg.

Er moet altijd wat te klagen zijn, daar zijn we Hollanders voor.

De C3 is vrij van MRB, nog twee keer APK en dan ik dat over en uit.

Dure parkeerplaatsen, loont het niet er 1 of 2 zelf te kopen?
Op hoeveel jaar zou je dat terugverdienen en wellicht dalen die niet in waarde tenzij er een fundamentele omslag komt in mobiliteit maar dat zal nog wel even zijn…

Ongeveer 40.000-50.000 euro voor een overdekte parkeerplaats en er staat niks in de omgeving te koop.

Ongeveer 40.000-50.000 euro voor een overdekte parkeerplaats en er staat niks in de omgeving te koop.
Da's duur inderdaad en dat is als ik het goed lees, niet eens een afgesloten box waar je ook andere zaken als MTB, ski's, de hardtop etc kwijt kan.
Een parallel : ik heb ruim een decennium geleden een mooi bos gekocht met een vergund chalet, was nu niet direct het koopje van de week, maar bon; intussen waarde minimaal x2 en omvormen van gemengd loof / spar naar 100% loofbos is nog bezig en ik prent de kinderen geregeld goed in als ze zagen dat ze moeten meehelpen : je kan bijdrukken wat je wil, maar geen grond. Oppervlakte, eigen ruimte, een mooie parkeerplaats, het wordt een schaars goed.

Het is dan ook zonde dat ik niet thuis kan parkeren, nu kan dat wel. Ook dat is natuurlijk wat waard. Wij huren ook waar wij wonen momenteel, de huurmarkt in CH is veel groter dan de koopmarkt.

De rente is laag, maar je moet 20% aanbetalen, voor een fatsoenlijk appartement (100-150m2) - (geen huis), betaal je al snel 1.500.000 - 2.500.000 CHF. Ofwel 3-5 ton cash inleggen en dan zit je nog steeds met een flinke hypotheek.

Wij zijn nu bezig met een vakantiehuisje in Italië. Mijn vrouw heeft tevens al 2 appartementen op haar naam die verhuurt worden. Ik doe het dan liever zo, dat levert nog wat op.

Mijn CH pensioen mag ik later mee nemen naar het buitenland, dus opzich hoeven we hier niet te blijven wonen dan ben je de koning ter rijk. Uiteraard allemaal toekomst muziek, maar wel goed om daar vroeg genoeg over na te denken.

Mijn CH pensioen mag ik later mee nemen naar het buitenland
Hou er wel rekening mee dat de NL belastingdienst dit totaal niet snapt en gaat proberen te belasten alsof het nog nooit is belast. We hebben er destijds nog een advocatenkantoor op moeten zetten om de belastingdienst de regelgeving correct toe te laten passen. Was nogal vervelend, ook de opstelling en bejegening vanuit de belastinginspectrice. Heel nare vrouw was dat.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Ja de belastingdienst in NL… die ken ik nog wel :rolleyes: .

Toevallig dit weekend m’n aangifte voor 2024 gedaan hier in CH, dat is toch wat leuker dan in NL. Je mag best veel van je inkomen aftrekken, daardoor valt je netto inkomen waar je dus inkomstenbelasting over betaald veel lager uit en dan is uiteraard het percentage wat je betaald ook een stuk gunstiger. Ca 8-10% afhankelijk van hoeveel je verdient en waar je woont.

Belasting aangifte doen is dan ook een ware sport hier!

Een warm bad? Daar zijn de meningen over verdeeld denk ik. Maar ik heb er niks op tegen om belasting te betalen.

Vandaag zo’n 33 a 34 graden, ff met de kleine vanmiddag buiten gaan spelen maar was eigenlijk te warm.

Begrijp ik! Bonussen daarintegen kost wel wat belasting. Maar capital gains tax kennen we hier weer niet echt, dus aandelen in een bedrijf kan interessant zijn :)

Staan regelmatig mooie klassiekers in de buurt. Zo’n Fastback blijft toch ook wel gaaf hè :)

IMG-1152.jpg

De tank dop bestaat uit 2 delen momenteel terwijl dat het oorspronkelijk 1 deel was ;). Hij doet het echter nog wel, wint zeker geen schoonheidsprijs dus er komt een vervanging.

Ik was gisteren al stiekem ff naar radio’s aan het kijken. Voor een originele kom je niet onder de 800usd/eur weg, dus het wordt iets anders, maar wel in de retro stijl.

Ik heb nog niks van de garage gehoord over een afspeel, dus ga eind deze week eens kontakt opnemen met de garage die in het verleden veel onderhoud aan deze auto heeft gedaan. Is wel wat verder weg, maar ze kennen de auto wel, hopelijk hebben hun wat tijd.

Yes precies die garage, maar die gaven al aan dat ze heel druk zijn op dit moment.

Een replica radio is ook prima maar niet voor $765 ;)

Terug
Bovenaan