j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

@ Pjötr: Bedankt! Op het 480Forum heb ik ook een te-koop topic uiteraard. De vergelijking GTV - 480 heb ik natuurlijk ook gemaakt. Wat opvalt is dat een GTV veel degelijker aanvoelt. Er rammelt of kraakt niks, op hobbelige wegen heb je niet het idee dat het het einde van je auto wordt. De GTV ligt lekkerder op de weg en stuurt preciezer. De 480 is echter wat meer gericht op verwennerij van de bestuurder. Dat zit hem in kleine, doordachte details, zoals de verlichte portiersloten, thuiskomverlichting, gordelaangevers, boordcomputer, opbergvakjes, fijne stoelen... er is bij het ontwerp aan jou als bestuurder gedacht en dat voel je. De Alfa is 'gewoon' mooi, heel mooi. Als bestuurder heb je je maar te voegen naar het ontwerp. Juist in deze grijze kleur (Grigio Titanio) komen de lijnen erg mooi uit. Ik heb ook een paar zwarte exemplaren bekeken, maar die zijn veel 'vlakker' op een of andere manier. Zeker als het interieur ook nog helemaal zwart is, wordt het een donkere boel allemaal. Rood is mooi, maar lastig houdbaar op hogere leeftijden (verkleurt gemakkelijk).

@ Soloman: thanks!
 
En hop, we zijn op pagina 12! Tijd voor de traditionele pagina-opener. Een overzichtje van mijn auto-verleden:

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004)
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, in mei 2015 is de tenaamstelling voor het laatst gewijzigd.
Werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.


Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000)
Gekocht in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.


Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008)
Nieuw gekocht in 2008, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Rijdt nog wel volgens de RDW.
Werd opgevolgd door de Volvo 480.


Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om die weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 154.000.


Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Staat wel te koop inmiddels, om plaats te maken voor de Alfa Romeo GTV. Huidige kilometerstand 283.000.


Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996)
Zojuist gekocht en gaat hopelijk nog een hele poos mee. Gaat na een distributiewissel dienst doen als mijn dagelijkse woon-werk auto. Kilometerstand bedraagt nu 144.000.


Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!
 
Altai zei:
j.ko zei:
....Zeker bij een nieuwe, mij onbekende auto wil ik weten wat er in het vooronder gebeurt.....B

Inderdaad eindelijk.:)(y)

Gefeliciteerd.

Maar met een van de mooiste dashboards....
alfaromeogtv.jpg


Dan wil je toch alleen maar een toerenteller zien bewegen.
:D

Dit is het phase 2 dashboard , JKO heeft een phase 1 :T
 
Super gaaf en gefeliciteerd met de aanschaf van deze schone Italiaanse :cool:(y)
Dit is absoluut een van mijn top favorieten van Alfa, gek genoeg jaren gelopen met het idee eentje te kopen, maar nooit van gekomen.
 
j.ko zei:
@ Nisenko: Ik vermoed dat de thermostaat niet goed meer is. Eens proberen of de kachel warm wil worden, daar was het tot nu toe nog geen weer voor. Vandaag heb ik wat foto's gemaakt, waarbij de auto wat langer stilgestaan heeft met draaiende motor. Toen liep de temperatuur wel op tot 90 graden, en sloeg op een gegeven moment de ventilator ook aan. Bedankt ook voor de complimenten voor mijn 480 advertentie.

@ BleuZ NL: Als er iemand boft met het mooie weer dit weekend ben jij het wel :cool:! Maar tot de distributie vervangen is, knor ik voor de woon-werkritten nog even met de Volvo door inderdaad.

Standaard kwaal van die twinspark motoren, mijne hebben het ook allemaal gehad, simpel en goedkoop te herstellen zo'n thermostaat.
Trouwens wel een heerlijk blok de 2.0 twinspark, ook gehad in een 156, man man wat wou dat blok graag toeren draaien, en wat was hij snel!
 
Dank je Bofkont! Toen ik met de verzekering bezig was, ontdekte ik de nieuwprijs van deze auto: fl. 75.000,- ! Dat iemand dat er nieuw aan uitgaf! Ik weet nog dat mijn pa in 1996 een nieuwe Opel Astra F Stationwagon kocht, met de 1.7 TD motor in Club-uitvoering. Kostte toen fl. 40.000,- en dat was echt heel wat. Zo'n dure auto hadden we thuis nog nooit gehad. In datzelfde jaar is er dus iemand geweest die bijna twee keer zoveel heeft stukgeslagen op een Alfa GTV. Hulde hoor, ik zou het niet gedaan hebben. Mooie is wel dat dat soort dure, maar leuke auto's nu prima betaalbaar zijn. Dus nu is het moment om er één te kopen.
 
Bofkont zei:
Trouwens wel een heerlijk blok de 2.0 twinspark, ook gehad in een 156, man man wat wou dat blok graag toeren draaien, en wat was hij snel!

De mijne heeft een chip van Squadra. Zorgt ervoor dat hij onderin de toeren ook een tikje soepeler is. Maar toeren draaien is wel leuk (al 'ie warm is). De vorige eigenaar heeft de middendemper vervangen door een RVS pijp, waardoor er een beschaafde, maar volle brom te horen is als je gasgeeft, terwijl hij bij constante snelheid niet te horen is. Verslavend! Ben benieuwd wat het verbruik gaat doen...
 
Ah lekker man die uitlaat ook nog eens, Squadra is wel het adres bij uitstek voor Alfa, pure kwaliteit.
De 2.0 TI 146 van mijn kameraad had daar ook een chip van, echt merkbaar sneller!! wel ron 98 tanken.
Verbruik zal rond de 1 op 10/11 liggen, en als je echt je best doet op de snelweg is 1 op 13 ook nog wel mogelijk.
Is mijn ervaring tenminste met deze motoren.

Ja de nieuwprijs was nogal wat , tegenwoordig koop je dit soort dikke wagens voor een veel vriendelijker bedrag.
Mijn huidige wagen heeft in 2000 nieuw een shocking 225000 gulden gekost :eek:o_O
Over afschrijving gesproken :T
 
Alfa hanteert blijkbaar rekbare begrippen voor Titanio Grigio o_O

Mijn 159 was ook in die kleur (zie profiel of Google) maar die was toch eerder bruin te noemen ;)

Maar schitterende auto heb je ( zonde van de voorwielaandrijving :cool: )
 
Fraaie GTV! Destijds vond ik trouwens een Coupé Fiat altijd nog net wat mooier. De wielen komen mij niet bekend voor, zijn geen standaard Alfa wielen? Wat mij opvalt, dat hij de grille van het facelift model heeft, net als het onderste deel van de bumpers en de dorpels dat in carrosserie kleur gespoten is. Dat staat wel veel mooier trouwens.
 
Niseko zei:
Alfa hanteert blijkbaar rekbare begrippen voor Titanio Grigio o_O

Mijn 159 was ook in die kleur (zie profiel of Google) maar die was toch eerder bruin te noemen ;)

Maar schitterende auto heb je ( zonde van de voorwielaandrijving :cool: )

Over die kleur is ook nog wat verwarring geweest. De vorige eigenaar had hem in het 916-register staan met Grigio Chiaro, volgens de verkoper was 'ie Grigio Stromboli. Het typeplaatje geeft uitkomst: 613/A Grigio Titanio. Ik ga er maar vanuit dat dat laatste dan klopt.
 
Quadrifoglio Verde zei:
Fraaie GTV! Destijds vond ik trouwens een Coupé Fiat altijd nog net wat mooier. De wielen komen mij niet bekend voor, zijn geen standaard Alfa wielen? Wat mij opvalt, dat hij de grille van het facelift model heeft, net als het onderste deel van de bumpers en de dorpels dat in carrosserie kleur gespoten is. Dat staat wel veel mooier trouwens.

De wielen zijn geen standaard Alfa wielen inderdaad, het zijn 17 inch Alessio Venice velgen. Ze staan prima vind ik, ik laat het dus zo (normaliter ben ik erg van het origineel houden van een auto). De vorige eigenaar heeft meer modificaties gedaan. Allemaal erg smaakvol wat mij betreft. Een aantal heb je al gezien inderdaad.
- De grille komt van een fase 2 (fase 1 mist het chromen randje).
- De velgen zijn dus niet van Alfa.
- In het interieur heeft hij de middenconsole en de paneeltjes naast de tellers en bij de raambediening zilver gemaakt.
- De motor heeft een Squadra chip (+9 pk, + 16 Nm).
- De middendemper is vervangen door een RVS demperloze middenpijp van Ragazzon.
- De standaard oranje zijknippers zijn vervangen door witte exemplaren.
- De pinnetjes waarmee je van binnenuit de portieren kunt vergrendelen zijn van zwart kunststof vervangen door aluminium.
- De ronde ventilatieroosters links en rechts op het dashboard komen van een fase 2 (verschil zit in het chromen randje eromheen).
- Op de zijkanten zijn Pininfarina-logo's geplaatst (deed Alfa pas vanaf fase 2).
 
Dat klinkt inderdaad wel als een stijlvol rijtje updates. Al valt dat pas goed te beoordelen vanaf een foto. ;)
Verder lijkt hij in eeb bette staat te zijn, echt heel gaaf dit.
Overigens herken ik het hoge toerental bij 120 km/u, dat deed mijn 145 ook altijd!
 
@ Gewoon Dirk: Alle genoemde mods (behalve de middendemper, de chip en de slotpennetjes) zijn op de foto's te zien. Maar omdat die op de vorige pagina staan (en omdat ik er zelf ook geen genoeg van krijg :LOL:), hier nog een keer:















 
Mooie Alfa! Blijft een mooi model, en oogt nog modern ondanks de 20 jaren! Velgen vind ik ook mooi staan, ze passen goed bij de auto. Alleen die ledjes in de mistlampen, laat je dat zo?

De 2.0 is dezelfde als uit de 145 qv? Dat is de fijnste versie volgens mij, ik had hem later in een 147 en daarin is ie minder fel. Of de auto is beter gedempt :-(
 
Die LEDjes in de mistlampen zijn de stadslampen. Die moet ik nog vervangen door gelere lampjes. De vorige eigenaar had xenon ingebouwd, daar kleurde dit mooier bij. Vlak voordat hij de auto verkocht ging dat xenon kapot, daarom zit er voor de dimlichten weer gewoon halogeen in.

Motor en bak zijn hetzelfde als in de 145 QV, voor zover ik kan nagaan. De GTV fase 1 en de 145 QV zijn gelijktijdig geleverd. In de latere 147 ligt hetzelfde blok, maar een bak met andere overbrengingen. Wel zijn er in de loop der jaren allerlei wijzigingen geweest in het inspuitsysteem, motormanagement en uitlaatgasbehandeling, waardoor vermogen en koppel lichtjes variëren.
 
Vandaag de Alfa weggebracht voor nieuwe distributieriem, balansasriem, waterpomp en thermostaat. Ik heb hem nog niet terug, want het garagebedrijf (toch een Alfa-specialist) had de verkeerde balansasriem besteld (wel voor een 2.0 TS, maar van na de facelift; blijkbaar zit daar verschil in). Dat wordt dus morgen.

Verder de Volvo nog voor een APK weggebracht. Aanstaande zondag komt er een potentiële koper, die vroeg of ik een keuring wilde doen vooraf. Is 'ie goedgekeurd, dan is dat mooi, is het afkeur, dan weet hij waar hij aan toe is. Ik had tijd deze week, dus vooruit. Het werd afkeur, maar niet op dure punten. Van de remslangen voor is het canvas zichtbaar, er zit een klein scheurtje in de middendemper (is nog prima te repareren) en er was een kentekenlampje kapot. Met wat huisvlijt zit er voor € 100 een nieuwe APK op. Dat valt niet tegen voor een auto van 21 jaar oud. Reparatie laat ik aan de nieuwe eigenaar; die loopt daar niet op leeg en heeft er nog tot eind november de tijd voor (want niet af laten melden). Bovendien heeft die nu de zekerheid dat er na aankoop geen grotere lijken uit de kast komen.

Kortom: als het allemaal goed gaat, is de 480 zondag weg. Stiekem doet het toch een beetje zeer...
 
Was en is ook een leuke auto.

Zal wel een liefhebber zijn dus hij komt als het goed is in goede handen. ;)
 
j.ko zei:
Die LEDjes in de mistlampen zijn de stadslampen. Die moet ik nog vervangen door gelere lampjes. De vorige eigenaar had xenon ingebouwd, daar kleurde dit mooier bij. Vlak voordat hij de auto verkocht ging dat xenon kapot, daarom zit er voor de dimlichten weer gewoon halogeen in.

Motor en bak zijn hetzelfde als in de 145 QV, voor zover ik kan nagaan. De GTV fase 1 en de 145 QV zijn gelijktijdig geleverd. In de latere 147 ligt hetzelfde blok, maar een bak met andere overbrengingen. Wel zijn er in de loop der jaren allerlei wijzigingen geweest in het inspuitsysteem, motormanagement en uitlaatgasbehandeling, waardoor vermogen en koppel lichtjes variëren.

Goede zaak om de ledjes te vervangen(y)

Oh dan is het een erg fijn blok, die in de 145 ook prima klonk. Van de 147 klopt ja, hij levert daar ook 150 pk, ipv 155 pk.
 
Hele mooie verschijning zo, die velgen passen goed bij de sjieke ingetogen uitstraling. Erg nette auto! Ooit ook nog naar gekeken en het toen niet aangedurfd om er 1 aan te schaffen, spijt kan ik het niet noemen maar zonde vind ik het wel dat ik het niet gedaan heb, zeker als ik deze zo bekijk. ;)
 
Dank je Brent! Dat van het 'niet aandurven' ken ik, daar had ik aanvankelijk ook last van. Toch blij dat ik het gedaan heb (dat geldt trouwens ook voor de aankoop van de 480 4 jaar geleden).
 
Net trouwens de GTV weer opgehaald. Behalve de geplande werkzaamheden was er ook een lek vacuümslangetje vervangen en was een klein scheurtje in de rechter aandrijfashoes (bakzijde) met kit gerepareerd. Beide als service, met de opmerking dat die ashoes eigenlijk wel aan vervanging toe is. Fijn, kleinschalig specialistenbedrijf trouwens, vlak om de hoek nog wel. Aardige eigenaar/monteur, schappelijk uurtarief... dit was niet de laatste keer dat ik daar was.
 
Dank je Bofkont, ik vond dat een grijze auto wel een kleurrijke achtergrond kon gebruiken (de blauwe panelen). Het licht tijdens de fotosessie was ook heel goed: gesloten bewolking, maar niet te dik.
 
En nieuws over de Volvo: ze is weg... het was weer een avontuur... o_O

De potentiële koper zou met z'n pa en een vriend naar het station Roosendaal komen, waar ik dan met de 480 zou staan. Prima. Ze waren op tijd, ik ook, en na een rondje om de auto en een stukje rijden was er het besluit: verkocht! Op naar de Jumbo in Breda, daar kun je ook op zondag een auto over laten schrijven. Fijne rit, niks aan de hand. Auto overgeschreven en betaald, nog samen wat koffie / thee / soep genuttigd in Breda. Daarna kreeg ik een lift naar huis: heel aardig, ik had m'n pa ook 'standby' namelijk. Onderweg... voor het eerst zat ik als niet-eigenaar in die auto. Ik had er vrede mee, maar mevrouw 480... het is echt een jaloers (wraakzuchtig?) ding volgens mij! Toen ik er vier jaar geleden voor het eerst mee reed, viel ze tijdens de proefrit stil en wilde niet meer starten. Toen mijn vrouw voor het eerst mee reed, viel ze stil en wilde niet verder. En nu ik haar net van de hand gedaan had... oliegeur, rook... sjongejonge, wat een karakter:(.

Enfin, gestopt bij een tankstation, kap open: ja hoor, olielekkage. Ergens voor op het blok. De dag ervoor (zaterdag) had ik het oliefilter en de olietemperatuursensor los gehad (sensor gewisseld, omdat de sensor die erop zat specifiek bij het metersetje hoort dat ik uit de auto had gehaald), en daar leek het vandaan te komen. Nadat ik de sensor gewisseld had, had ik er nog ruim 100 kilometer mee gereden, en ook tijdens de aanvankelijke proefrit (een kilometer of 30) ging het goed. En nu dit ineens... ik vond het echt vervelend. Olie zat er nog genoeg in, dus doorgereden naar mij thuis. Daar het filter eraf gehaald, de sensor nagekeken... allemaal goed vast. Toch lekt 'ie nog, ik vermoed op de sensor. Door de rijwind zit de hele voor- en onderkant onder de olie, dus het is lastig te zien. Echt heel vervelend dit. Gelukkig liet de koper zich niet uit het veld slaan en heeft 'ie de auto meegenomen, met een half litertje extra olie erin (had ik nog staan).

Maar goed, ze is dus weg. Daar gaat ze:







Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er, ondanks de gemankeerde start, lang en veel plezier van zal hebben!
 
Gelukkig liet de koper zich niet uit het veld slaan en heeft 'ie de auto meegenomen, met een half litertje extra olie erin (had ik nog staan).

Ik denk dat je je er als 480-rijder in moet berusten dat er zo nu en dan onverklaarbare dingen gebeuren.:) Maar goed, zo te lezen is de nieuwe eigenaar ongetwijfeld ook een liefhebber.
 
Vervelend inderdaad, geeft een naar bij-gevoel. Maar zal vast goed komen, hij is in ieder geval weg. Veel plezier met die prachtige Alfa :D.
 
Met die Volvo komt het goed hoor, de nieuwe eigenaar stuurde me een fotootje dat 'ie al op de brug stond.

Er ontbrak een ringetje bij de olietemperatuursensor, dat was alles. Voor een nieuwe APK komen er twee nieuwe remslangen, een kentekenlampje en een reparatie van een scheurtje in de middendemper bij, dan kan 'ie er sowieso weer een jaar mee vooruit.

De Alfa gebruik ik sinds gisteren als dagelijkse auto. Rijdt heerlijk, maar toch vallen een paar zaken me op:
- Ik zit niet helemaal lekker, net of de achterkant van de stoel te hoog staat. Ik mis steun in mijn rug en bovenbenen. Ik dacht eerst dat de rugleuning scheef was, maar dat is gelukkig niet zo. Het stuur staat niet midden voor de stoel. Zal er aan moeten wennen denk ik.
- Er past een complete personenauto in de dode hoek, daar moet ik voor oppassen. De buitenspiegels verkleinen veel minder dan in de Volvo, auto's lijken dichterbij dan ze zijn. Als ze werkelijk dichtbij zijn, zie je ze dus niet meer. Over m'n schouder kijken heeft weinig zin, de B-stijl is kolossaal.
- Ook nu de thermostaat vervangen is, blijft de temperatuur van de koelvloeistof laag. Pas bij fileverkeer loopt die op naar 90, vlak daarboven slaat de fan aan. Bij langdurige file (het was druk gisteren...) blijft de temperatuur OK, maar komt er een lichte koelvloeistofgeur binnen. De achterruit begon ook te beslaan, het lijkt alsof er een beetje (verdampt) vocht de auto in komt. Moet ik eens goed bekijken.
- Ik mis een buitentemperatuurmeter. Zeker als de temperaturen straks weer rond het vriespunt komen, wil ik dat weten. Ik heb het idee opgevat om een digitale buitentemperatuurmeter met een digitale klok te zoeken, zo plat (laag) mogelijk. Die kan dan op het randje onder de ventilatieopeningen midden in het dashboard:

Dan heb ik de ronde analoge klok (de middelste van de drie ronde klokken) 'over', die kan ik dan vervangen door een olietemperatuurmeter. Moet wel passen qua lay-out en lettertype. Eens zoeken of ik dat kan vinden.
- Ik leer de auto steeds beter kennen, altijd leuk om hem langzaam te 'ontdekken': de kofferklep kun je ook van binnenuit openen (de knop zit verstopt in het dashboardkastje o_O en werkt alleen als het contact aan is). Het portierraam aan bestuurderszijde kent een volledig-open-functie met tiptoets, maar dicht werkt dat ook (fijn, bij onze Mazda en ook de Volvo werkt dat alleen omlaag, omhoog moet je 't knopje vasthouden). En ik kan de dimlichten ingeschakeld laten, ze gaan vanzelf uit als je het contact uitzet. En dus weer aan als je start. Ik rijd ook overdag altijd met verlichting, dus dit is gemakkelijk.
- M'n sleutelbos is te dik: de contactsleutel is twee keer zo groot als die van de Volvo, dan zit er nog een afstandsbediening bij en een dongel voor de startonderbreker. Die laatste heb ik eraf gehaald en laat ik in de auto liggen. Ik ga eens uitzoeken of ik de startonderbreker er niet uit kan halen, onhandig ding.
 
Is er geen uitvoering van de GTV of een vergelijkbare auto waarin wel een buitentemperatuursensor zit? Misschien dat je daar een metertje uit kan halen. (y)
 
Het volgende begrijp ik niet goed : elke 480 heeft toch standaard een oliethermometer in dat oh zo mooie - zelfs 30 jaar na datum - multi display / info center?

Welk setje moest er dan uitgemonteerd worden waardoor je daar moest sleutelen voor de verkoop?

OT : goed dat de 480 een fijne young timer toekomst tegemoet gaat EN vooral dat jij het naar je zin hebt met de Alfa (y)

Veel fijne en probleemloze KMS gewenst!
 
Niseko zei:
Het volgende begrijp ik niet goed : elke 480 heeft toch standaard een oliethermometer in dat oh zo mooie - zelfs 30 jaar na datum - multi display / info center?

Niet elke 480 heeft een infocenter. Deze ongetwijfeld wel, aangezien het een ES is.

Welk setje moest er dan uitgemonteerd worden waardoor je daar moest sleutelen voor de verkoop?

Je kon ook nog een metersetje voor in de middenconsole krijgen. Bij de turbo was dat overigens standaard (met boostmeter)...
 
j.ko zei:
En nu dit ineens... ik vond het echt vervelend.

Shit happens, je koopt een oude auto. Ik zou het als koper veel belangrijker vinden dat de verkoper gewoon integer handelt zoals jij blijkbaar gedaan hebt dan of er ergens ineens een mankementje opduikt. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik het rot voelen niet kan snappen... ;)
 
Nico GTR zei:
Niet elke 480 had dat standaard. Wel de mogelijkheid maar niet standaard. Was een optie

Curieus weetje - dat wist ik als oud 480ES 1.7 (basismodel) rijder niet Nico (y)

Vond dat info center met draaiknop 1 van de leukere gimmicks aan de 480, net als die kekke "glimworm" lampjes aan de deurklink, de achteruitwisser die inschakelt bij achteruit rijden bij regenweer, de ruitenwissers voor die van interval overschakelen naar constant wissen bij volgas geven etc.

Ik koester de goede herinneringen aan mijn allereerste auto dus nog steeds, terwijl ik de garage rekeningen al lang vergeten ben ;)
 
Niseko zei:
Nico GTR zei:
Niet elke 480 had dat standaard. Wel de mogelijkheid maar niet standaard. Was een optie

Curieus weetje - dat wist ik als oud 480ES 1.7 (basismodel) rijder niet Nico (y)

Vond dat info center met draaiknop 1 van de leukere gimmicks aan de 480, net als die kekke "glimworm" lampjes aan de deurklink, de achteruitwisser die inschakelt bij achteruit rijden bij regenweer, de ruitenwissers voor die van interval overschakelen naar constant wissen bij volgas geven etc.

Ik koester de goede herinneringen aan mijn allereerste auto dus nog steeds, terwijl ik de garage rekeningen al lang vergeten ben ;)

Dus dan wist je waarschijnlijk ook niet dat er nog een model onder de ES was, de S. Die trouwens retezeldzaam is mocht je er uberhaupt 1 willen in plaats van de GT. (y)

Wel tof trouwens een 480 als eerste auto, die hoge rekening hielden mij ook tegen er een te kopen. Ben nog wezen kijken bij een ijsblauwe 480 2.0 GT met 340.000 km op de teller. Best mooie en goed onderhouden auto. Maar toch.....eng en duur!

Is wel leuk trouwens die ruitenwissers, maar mijn Clio doet dat ook. :p
 
Nico GTR zei:
Niseko zei:
Nico GTR zei:
Niet elke 480 had dat standaard. Wel de mogelijkheid maar niet standaard. Was een optie

Curieus weetje - dat wist ik als oud 480ES 1.7 (basismodel) rijder niet Nico (y)

Vond dat info center met draaiknop 1 van de leukere gimmicks aan de 480, net als die kekke "glimworm" lampjes aan de deurklink, de achteruitwisser die inschakelt bij achteruit rijden bij regenweer, de ruitenwissers voor die van interval overschakelen naar constant wissen bij volgas geven etc.

Ik koester de goede herinneringen aan mijn allereerste auto dus nog steeds, terwijl ik de garage rekeningen al lang vergeten ben ;)

Dus dan wist je waarschijnlijk ook niet dat er nog een model onder de ES was, de S. Die trouwens retezeldzaam is mocht je er uberhaupt 1 willen in plaats van de GT. (y)

Wel tof trouwens een 480 als eerste auto, die hoge rekening hielden mij ook tegen er een te kopen. Ben nog wezen kijken bij een ijsblauwe 480 2.0 GT met 340.000 km op de teller. Best mooie en goed onderhouden auto. Maar toch.....eng en duur!

Is wel leuk trouwens die ruitenwissers, maar mijn Clio doet dat ook. :p

Even afkloppen hoor, maar tot dusverre vind ik mijn 480 (zo'n "retezeldzame" S overigens;)) niet uitgesproken duur in gebruik. Nou is het wel zo dat ik hem rij als hobbymatige auto voor hoogstens een paar duizend km per jaar en het meeste onderhoud zelf doe. Als je van plan bent hem elke dag te gebruiken en afhankelijk bent van de Volvo-dealer kan ik mij voorstellen dat er goedkopere alternatieven zijn:p
 
De S is maar korte tijd geleverd, vanaf het moment dat de atmosferische 1.7 werd vervangen door de 2.0. Je had toen S, ES, GT, Turbo en Turbo GT. De 'S' heeft maar twee jaar in de prijslijsten gestaan, je ziet ze om die reden minder dan de ES. Je had ook nog de Two Tone gedurende één jaar. Two Tone en Turbo GT zijn de meest zeldzame versies. Wel zijn veel S'jes later alsnog voorzien van een infocenter.

Ik moet het definitieve kostenplaatje van de Volvo nog maken (restituties van belasting en verzekering moeten nog komen en ik moet nog wat onderdelen verkopen), maar ik weet nu al dat ik nog nooit zo voordelig auto heb gereden. Reden: nauwelijks afschrijving. Over vier jaar en 110.000km is de afschrijving minder dan € 200. Met de Grande Punto schreef ik € 260 per maand af...
 
D. Elzinga zei:
Nico GTR zei:
Niseko zei:
Nico GTR zei:
Niet elke 480 had dat standaard. Wel de mogelijkheid maar niet standaard. Was een optie

Curieus weetje - dat wist ik als oud 480ES 1.7 (basismodel) rijder niet Nico (y)

Vond dat info center met draaiknop 1 van de leukere gimmicks aan de 480, net als die kekke "glimworm" lampjes aan de deurklink, de achteruitwisser die inschakelt bij achteruit rijden bij regenweer, de ruitenwissers voor die van interval overschakelen naar constant wissen bij volgas geven etc.

Ik koester de goede herinneringen aan mijn allereerste auto dus nog steeds, terwijl ik de garage rekeningen al lang vergeten ben ;)

Dus dan wist je waarschijnlijk ook niet dat er nog een model onder de ES was, de S. Die trouwens retezeldzaam is mocht je er uberhaupt 1 willen in plaats van de GT. (y)

Wel tof trouwens een 480 als eerste auto, die hoge rekening hielden mij ook tegen er een te kopen. Ben nog wezen kijken bij een ijsblauwe 480 2.0 GT met 340.000 km op de teller. Best mooie en goed onderhouden auto. Maar toch.....eng en duur!

Is wel leuk trouwens die ruitenwissers, maar mijn Clio doet dat ook. :p

Even afkloppen hoor, maar tot dusverre vind ik mijn 480 (zo'n "retezeldzame" S overigens;)) niet uitgesproken duur in gebruik. Nou is het wel zo dat ik hem rij als hobbymatige auto voor hoogstens een paar duizend km per jaar en het meeste onderhoud zelf doe. Als je van plan bent hem elke dag te gebruiken en afhankelijk bent van de Volvo-dealer kan ik mij voorstellen dat er goedkopere alternatieven zijn:p

Hahaha, met achteraf ingebouwd infocenter. ;)

Onderhoud komt dan wel goed, maar het zijn met name de onderdelenprijzen en de kwaaltjes die een oude 480 kan hebben. Naast dan voor mij de dure verzekering destijds. Nu begint dat wat te dalen, 60 euro in plaats van 38 maar toch!
Hoger verbruik etc. Ik heb ondertussen al 9000 km weggetikt. Dan is de 480 een fantastische auto en wil ik er nog steeds heel graag eentje. Maar het is al een luxe om een auto te hebben. Kon ik beter iets verstandiger kiezen. ;)
 
Sjonge jonge. Mijn laatst gelezen post hier was degene voordat je aankondigde een GTV te hebben gekocht. Mooi man. Erg fraaie kleur zo, ik ben het met je eens dat de lijnen erg mooi uit komen zo. Dat de auto al 20 jaar oud is zou je zo niet zeggen.

De 480 vond ik een leuk midel, maar dit is echt zoveel fraaier. Ik ga niet zeggen dat je een held bent, dat is zo'n cliche, maar smaak heb je zeker.
 
Niseko zei:
de achteruitwisser die inschakelt bij achteruit rijden bij regenweer, de ruitenwissers voor die van interval overschakelen naar constant wissen bij volgas geven etc.

Nico GTR zei:
Is wel leuk trouwens die ruitenwissers, maar mijn Clio doet dat ook. :p

Maar bij de Volvo was het ook daadwerkelijk zo door de fabrikant bedoeld... :T
 
Een tijdje heb ik voornamelijk alleen maar gelezen op het forum, dit topic trok als alfist natuurlijk wel extra de aandacht!
Erg leuke aanschaf de GTV, niet zo bijzonder als de 480, maar toch zeker wel zo leuk in mijn ogen.

Hij ziet er zo op deze velgen echt mooi uit, zelf zou ik altijd voor origineel gaan maar dit is smaak.
Hetzelfde geldt voor de middenconsole en de mistlampknopjesomlijsting(die zitten daar volgens mij), ik vind persoonlijk het lichtgrijze erg plastic over komen. Wel snap ik dat je een beetje contrast in het interieur wil creëren omdat het anders wel erg zwart wordt.

Veel plezier met de GTV en ik blijf zeker lekker meelezen! ;-)
 
Deze week vond ik een envelop van het CJIB op de deurmat. Altijd weer spannend... is 'ie voor mij of voor mijn vrouw? Meestal voor mij, nu ook. De eerste met de Alfa, da's al snel... Envelop open, tweede vraag: wat kost 'ie? Dit keer € 48, valt mee dus. Kenteken... hé, die is nog van de Volvo! Gauw verder kijken, datum en plaats: 9 oktober, Spoorstraat Roosendaal, 13u56. Dat is (zonder overdrijven) in de laatste 200 meter die ik met die auto gereden heb... lekker dan o_O. Intussen de foto ook boven water gekregen, heb ik in ieder geval nog een aandenken aan mijn laatste 480-meters :(.



Intussen bezig met de verkoop van wat 480-onderdelen. De middenarmsteun met bekerhouders is zelfs al op weg naar zijn nieuwe eigenaar in Zuid-Frankrijk.

De Alfa doet het prima, de zitpositie lijkt te wennen ondertussen. Inmiddels twee keer getankt, het verbruik is (met zeer veel filerijden) iets beter dan 1:12. Dat valt niet tegen, Alfa geeft 1:10,4 op. De verbruiksmonitor vind je hier: https://www.autoweek.nl/verbruik/19804/alfa-romeo-gtv-20-twin-spark-16v-l-1996. Ik weet eigenlijk niet wat de invloed van die Squadra-chip op het verbruik is, wordt het daar beter of slechter van?
 
In de echte zin van het woord word het slechter. Als jij echter sneller opschakelt en vaker rond Max koppel zit op snelwegtempo is dat veelal efficiënter en dus zuiniger.
 
Terug
Bovenaan