j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

Ik heb 'even' het hele topic doorgelezen! Ondanks de vele tegenslagen is het leuk om je enthousiaste rapportages te lezen.
De 480 lijkt me een erg leuke auto, mooi om te zien dat er nog veel aandacht voor is :)

Ik bedenk me net dat de 480 hetzelfde bouwjaar heeft als bovengetekende! Go figure... :)

Pagina 9 alweer, dus tijd voor de gebruikelijke pagina-opener! Een overzichtje van mijn auto-verleden:

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004)
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, in mei 2015 is de tenaamstelling voor het laatst gewijzigd.
Werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000)
Gekocht in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008)
Nieuw gekocht in 2008, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Rijdt nog wel volgens de RDW.
Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om die weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 147.000.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig ook geen reden of plannen om hem weg te doen. Doet dienst voor mijn dagelijkse kilometers (woon-werk, zakelijk en soms gewoon zomaar een ritje). Huidige kilometerstand 271.000.

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

BleuZ NL zei:
Ik heb 'even' het hele topic doorgelezen! Ondanks de vele tegenslagen is het leuk om je enthousiaste rapportages te lezen.
De 480 lijkt me een erg leuke auto, mooi om te zien dat er nog veel aandacht voor is :)

Ik bedenk me net dat de 480 hetzelfde bouwjaar heeft als bovengetekende! Go figure... :)

Zo, dan heb je wel 'even' nodig gehad inderdaad. Leuk dat je die moeite genomen hebt, bedankt!

Leuke foto's van de toertocht!
Vriend van me had vanwege het slechte weer afgezegd, maar ik zal hem een linkje naar je topic sturen, ik denk dat ie dan wel spijt krijgt dat ie niet is gegaan...

j.ko zei:
Afgelopen woensdag was het zover: Koningsdag, met de Oranje Klassieker Rit in Velp. De Volvo 480 was daar uitgeroepen tot thema-auto dit jaar, daarom mochten van dit model ook exemplaren jonger dan 25 jaar mee rijden. Buitenkansje dus, want die van mij is pas 21 jaar oud (volgens mij de jongste auto in de stoet). Het was een heel geslaagde dag. Fotogeniek weer (felle zon is ook niet alles), mooie auto's, gezellig volk en een prachtige rit. Alles bij elkaar weer bijna 400 kilometer 480-genot.

DSCN8146_zps5wckifuc.jpg

Leuk om mijn KoningsDAF hier te zien! Ik woon in Velp dus was uiteraard van de partij. Ik dacht jou al te herkennen met de 480 maar was er niet helemaal zeker van, maar je was het dus toch! Wij vonden het ondanks het weer ook een erg geslaagde dag en zijn volgend jaar zeker weer van de partij!

Ha, leuk! Ik wist niet dat deze DAF een AW-Forum auto was, dus had je ook niet herkend ofzo. Leuk om dat dan hier alsnog te ontdekken; klein wereldje! Ik was the Fox (ook vaste forummer hier) ook al op een haar na misgelopen (of beter: hij mij).

Volgend jaar ben ik er in elk geval niet bij; mijn auto is te jong en als toeschouwer is het nogal ver weg.

Leuk j.ko (y)

Ik ga er ook ooit eens eentje kopen. Maar wanneer is de belangrijkste vraag in die moet prachtig zijn om er zoveel te zien op 1 dag ;)

j.ko zei:
Ha, leuk! Ik wist niet dat deze DAF een AW-Forum auto was, dus had je ook niet herkend ofzo. Leuk om dat dan hier alsnog te ontdekken; klein wereldje! Ik was the Fox (ook vaste forummer hier) ook al op een haar na misgelopen (of beter: hij mij).

De klassiekerwereld is zeker klein, bij elk evenement kom je wel weer mensen tegen die je via via blijkt te kennen. Was the Fox ook in Velp? Die heb ik dan ook gemist, met watvoor auto?

Die was er als toeschouwer, althans, hij was er net nadat de stoet vertrokken was.

Vandaag een complete cruise control voor de 480 op de kop getikt. In juni langs bij de verkoper, die helpt met de montage. Ik ben weer een arm, maar gelukkig man :D.

De laatste twee weken erger ik me aan mijn 480. Het lijkt wel alsof ze er de brui aan geeft, er gaat ineens van alles stuk. Alsof ze het na 100.000 kilometer samen wel genoeg vindt… Wat gaat er dan allemaal stuk?
- De airco doet sinds vorige week niks meer (ik hoor niks aanslaan en er komt geen koude lucht, ook niet een beetje). In augustus nog laten nakijken en vullen.
- Kilometer- en dagteller en snelheidsmeter vallen soms uit en doen het dan ineens weer. Stekkers onder het luchtfilterhuis al schoongemaakt en met contactspray behandeld, geen soelaas. Tellers werken meer wel dan niet (ongeveer 350 km uitval gehad de laatste 1.500 km).
- Dagrijlampje stuk (niks ernstigs, maar wel weer op de to-do-list erbij en vooral symbolisch bijdragend aan het gevoel dat alles ineens stuk gaat).
- Piepende multiriem of rol bij koude start (stationair klinkt ze dan als een mus: tjiep-tjiep-tjiep-tjiep).
- Achterruitenwisser hapert soms (maakt z’n slag niet af en blijft willekeurig ergens staan). En dan werkt het hele stukken wel weer. Deed ‘ie eerder dit jaar ook al eens, maar ging ‘vanzelf’ weer over.
- Infocentre ging gisteren (heel kort, maar toch) op standje ‘disco fever’. Tellerbak is al eens aangepakt in het verleden, blijkbaar weer nodig?
- Vanochtend ging het portierslot aan bestuurderskant stuk. Sleutel draait nog wel en slot werkt ook gewoon (gaat open als je naar links draait), maar als je (om de sleutel uit het slot te halen) terugdraait naar de middenpositie, gaat de deur weer op slot. Sleutel draait ook stroever.

En dat allemaal de laatste twee weken. Heel eerlijk: ik ben er onderhand een beetje klaar mee. Het is altijd wat en in plaats van minder wordt het ook steeds meer. Langzaam kom ik tot de conclusie dat het niet meer de juiste auto is om 35.000 kilometer per jaar mee te rijden, hoe lekker dat de afgelopen drieënhalf jaar ook ging. Ruim 7 mille heb ik in onderhoud en reparatie zitten gedurende die tijd, en nog kan ik er steeds minder op rekenen. Ik kan de auto niet missen (heb ‘m dagelijks nodig) en voor serieus sleutelwerk heb ik te weinig tijd (naast een baan, gezin en studie). ’t Is dat ik nog geen alternatieven heb (budget is met 2 mille + opbrengst van de 480 behoorlijk beperkt en ik wil wel iets leuks, geen doorsnee-Corsa of iets dergelijks). Dus gaan we er maar mee verder. Maar het begint me tegen te staan, zeker als ik er aan denk wat er allemaal nog nooit stuk is gegaan, maar gezien de kilometerstand (nu 274.000, binnen een jaar oplopend tot 310.000) ook wel rap zal volgen: versnellingsbak, startmotor, koplampmotortjes, roestauratie…. Zou ik een ruimer budget hebben, was de keuze al gemaakt denk ik…

Excuus voor deze negativiteit hoor, maar ik moet het even kwijt. Wat zouden jullie doen? Ik speel met het idee om alle leuke opties die erop zitten los te verkopen, niks wezenlijks meer te investeren in onderhoud (wel gewoon oliebeurtje op z’n tijd, maar bijvoorbeeld de defecte airco maar laten voor wat die is) en door te rijden tot het niet meer gaat.

En dan… een Xantia? Een 2.0i VSX of een Turbo CT… daar heb ik best oren naar. Het zijn mooie auto’s met eigenwijze techniek (hydropneumatiek) en geschikt voor lange ritten. En ze schijnen betrouwbaarder dan de naam die ze hebben. Maar toch, heb ik daar niet evenveel problemen mee als met de 480?

Een Alfa GT zou ik ook leuk vinden, maar die gaan nog boven budget. Bovendien: wat voor motor zou daar in moeten liggen? De 1.8 is nogal basic, de 2.0 kent allerlei problemen en de V6 is te duur in gebruik. En een diesel… voor het zelfde geld ga ik volgend jaar weer ‘slechts’ 24.000 km/jaar rijden. En de dieselpesterijen met allerlei milieuzones enzo… laat maar.

Nu ik een garagebox heb, zou ik een cabrio ook wel aandurven. Een BMW Z3 lijkt me erg leuk, hoewel ik er ook ’s winters mee moet rijden en ik met mijn budget helemaal aan de onderkant van de markt zit. Toch maar beter niet.

Dus… stilaan op zoek naar een Xantia…?

Ik snap je frustratie. Maar gezien de populariteit van een roestvrij en aantoonbaar goed onderhouden exemplaar zou ik hem niet aftrappen als ik jouw was.
Als je airco nu toch leeg is de radiateur gewoon preventief vervangen en weer vullen.

Elektrische problemen. Ja bekend probleem. Hoe het op te lossen heb ik me niet in verdiept.

Bij ons vroeger zat er ook rond een bepaald punt in km een grote beurt. (Heel groot) bij de Clio 1.9D was dat met 300.000 de langste. Maar ergens rond die stand gaat er inderdaad wel wat stuk.

Overigens zou ik zeggen. Ga lekker diesel rijden. Pesterijen vind ik persoonlijk nergens op slaan, vanuit de overheid uiteraard, maar ja tot nog toe kan het gewoon. Ik snap je zeker. Het is een auto waar je op moet vertrouwen. Is het een mogelijkheid om een Clio 1.5 Dci of een Fiat punto 1.3 jtd te kopen? Lekkere auto's erg betrouwbaar en goedkoop om te rijden. Omslagpunt ongeveer rond de 15.000 tot 20.000 afhankelijk van onderhoud.

Ik kan de Corsa 1.3 CDTI ecoflex aanbevelen. Koop je voor een grijpstuiver en is comfortabel en betrouwbaar.

Oké de chickies zullen er hun bevallige halsjes niet voor omdraaien...

j.ko zei:
Nu ik een garagebox heb, zou ik een cabrio ook wel aandurven. Een BMW Z3 lijkt me erg leuk, hoewel ik er ook ’s winters mee moet rijden en ik met mijn budget helemaal aan de onderkant van de markt zit. Toch maar beter niet.

Dus… stilaan op zoek naar een Xantia…?

Voor de Z3 is ook een hardtop leverbaar.

@ Nissan GTR: Roestvrij is die van mijn niet, integendeel. Goed onderhouden wel. En de mankementjes van nu zijn allemaal prima op te lossen, tegen lagere kosten dan een andere auto kopen. Het gaat er ook niet om dat ik geen onderhoud of reparaties meer wil uitvoeren aan een auto, maar wel aan deze auto. Ik heb gewoon het gevoel er klaar mee te zijn. Komt voor mezelf als een verrassing, want tot twee weken geleden was ik nog lyrisch over de 480.

Een diesel komt financieel voordeliger uit inderdaad, maar naast de steeds verdergaande beperkingen voor oude diesels speelt er nog iets: een oude diesel heeft vaak al een beste boodschap gedaan en heeft dus ook niet het eeuwige leven meer. Ik zou graag iets kopen waar ik weer drie jaar / 100.000 kilometer mee kan rijden. Iets met een bijzonder design en / of bijondere techniek. Een tikje eigenwijs. Voorzien van de nodige luxe en met krachtreserve onder het pedaal, ook op snelwegtempo. En geschikt voor lange snelwegritten. Een Clio of Punto voldoen prima voor mijn gebruik, maar zijn toch echt niet wat ik zoek.

@Idefiqs: Een Corsa valt in dezelfde categorie als de Punto en Clio. Prima wagens, maar wat mij betreft te gewoontjes. Daar is niks mis mee, begrijp me goed, maar het is gewoon niet wat ik zoek nu. Of chickies hun bevallige halsjes omdraaien zal me een biet zijn, doen ze nu met m'n 480 ook niet. Daar krijg je vooral aandacht mee van mannen van middelbare leeftijd en kinderen. En van een Xantia zal ook niemand opkijken. Hoeft ook niet.

@JW01: Hardtop voor de Z3 kende ik inderdaad, maar ik doelde ook op de achterwielaandrijving. Dan moet ik toch aan de winterbanden. Niet onoverkomelijk hoor, maar toch. Grootste struikelpunt qua Z3 is het feit dat ik met mijn budget helemaal onder aan de markt zit.

M'n tante heeft een Z3, volgens haar vrij listig in de winter. Niet volstrekt onlogisch ook met zo'n setup.

En een andere youngtimer? Iets als een W124 of 740 moet toch wel kunnen voor dit budget.

Je opmerking over die tsjilpende multiriem is trouwens wel herkenbaar (wat een veel hardere piep wordt zodra je aan het stuur draait;)). Is binnen een minuutje rijden wel weg, trouwens.

Ik weet nog wel een opvallende Japanner te koop met betrouwbare techniek en een vrij lage kilometerstand, kan nog jaren mee. ;)

Zonder gekheid, zuur dat nu de liefde ineens over lijkt te zijn. Heb je er sinds deze gewaarwording al een plezierritje mee proberen te rijden? Misschien zit jullie relatie even in een dip en kan dat de lucht weer klaren tussen jou en de kaasschaaf. Aan de andere kant, als de liefde echt helemaal over is dan rest er niets dan opzoek gaan naar iets nieuws. Als ik een duit in het zakje mag doen, een 9-3 Cabriolet is een heerlijk eigenwijze doch zeer comfortabele metgezel. En zolang het droog is kan je (met windscherm) prima open rijden ongeacht de temperatuur.

Je rijdt een bijzondere youngtimer als dagelijkse auto omdat het leuker is dan een normale auto. Als het geen plezier meer oplevert, waar is dan de meerwaarde? Dan rest m.i. maar één conclusie. Klinkt hard, maar als mijn W124 moeilijk gaat doen, dan gaat 'ie weg.

Misschien moet je voorzichtig tot de conclusie komen dat een 480 wellicht niet gebouwd is om drie ton mee te gaan en met die kmstand nog dagelijks gebruikt te worden.

Een Xantia is leuk. (y) Een W124 voor dagelijks gebruik kan ik je ook van harte aanbevelen (maar wellicht niet bijzonder genoeg voor je).

@ Micha: inderdaad, dat hoort bij de setup van 'n achterwielaangedreven roadster. Goed voor veel plezier, maar oppassen als het nat of glad is.

@ D. Elzinga: een W124 of 740 vind ik te groot, heb er ook niet zoveel mee. Wel grappig om te lezen dat jij precies hetzelfde bijgeluid hebt als ik. Hij gaat bij mij ook harder piepen bij flink sturen (alsof die mus de baard in de keel krijgt), en na een paar blokken om is het over.

@ Gewoon Dirk: opvallend? Nee toch? Wel een leuk ding zo'n Accord, maar ik mis iets speciaals, qua techniek of uiterlijk. Dus helaas, je kunt hem aan mij niet kwijt. Is er verder een beetje belangstelling voor?

Misschien is dit inderdaad een tijdelijke dip, ik ben er nog steeds niet uit. Vanochtend haalde ik haar uit de garagebox. Je trekt die deur open en dan is het toch even 'wauw'. Auto uit de box, en dan uitstappen om die garage weer af te sluiten. Staat ze daar lekker - zonder getsjilp deze keer - te snorren. Dan denk je weer, wat kan hier nou aan tippen? Lekkere rit naar Amersfoort gehad vandaag, maar op de terugweg: infocenter valt weer een paar keer uit en de tellers deden het vanaf Made tot thuis ook weer niet. Zucht, wat moet ik nou met je...

9-3 Cabrio is een leuke suggestie, dank! Meteen even gekeken naar het aanbod, maar ik kom toch ook aan de onderkant van de markt uit.

@ TYN: die voorzichtige conclusie ben ik ook aan het trekken. En laten we wel zijn, hij moet toch een keer weg. Het leven is te kort om altijd in één en dezelfde auto te rijden. Zoals gezegd is een W124 wat te groot voor me, ik heb er verder ook niet zoveel mee, mis een klik. 't Is wel een dijk van een auto natuurlijk, maar voor mij wordt het 'm niet.

Budget is momenteel te krap voor iets ècht speciaals, maar de Xantia blijft in m'n achterhoofd spoken. Met mijn budget (2 mille + opbrengst 480, laten we 't veiligheidshalve even op 3 mille houden) is er keuze te over aan Xantia's. Hoewel, als het een 2.0 Exclusive van na de facelift moet worden, is de spoeling ineens weer heel dun. Misschien zelf één uit Frankrijk halen... Bij Garage de l'Est in Vlaardingen hebben ze er één gevonden van voor de facelift, een 2.0 VSX met 74.000 km. Twee nadelen: de kleur (beige, nogal ouwelijk) en de prijs. Zeven mille vragen ze. Een snelle blik op leboncoin.fr levert een soortgelijke vondst op voor € 1.500. Dat scheelt nogal...

Maar mijn Frans is belabberd, en foto's maken kunnen ze in Frankrijk ook niet geloof ik. Iemand ervaring met een auto uit Frankrijk importeren?

Toen de kilometerteller het vandaag wèl deed, reed ik hem naar 274.413. Ja, en dan? Nou, toen ik hem kocht, stond 'ie op 174.413. Dus er zit daadwerkelijk een tonnetje bij nu (eigenlijk vorige week al, maar ja, die teller hè...)

Hè, wat jammer van de 480 zeg! Maar als het een nieuwe wordt, is zo'n V40 wel erg leuk! (y) Hoewel het natuurlijk wel een ander formaat auto is. Wil je graag wat groter gaan?

Nee, ik hoef niet groter. We hebben voor het gezinsvervoer een Mazda 6 Sportbreak, daar kan alles in wat we willen vervoeren. In de 480 (en diens eventuele vervanger) rij ik 99,5 % van de kilometers alleen, die andere 0,5 % met z'n tweeën. Hoe groter, hoe zwaarder en hoe dorstiger, dat zijn alleen maar nadelen. Een grote kofferruimte en zelfs een achterbank heb ik niet nodig. Maar het moet ook geen klein iel koekblikje zijn. De Duitsers hebben een mooi woord voor hetgeen ik zoek: Autobahnfähig. Comfortabel, krachtig en van alle gemakken voorzien. Een Gran Tourismo zouden de Italianen zeggen. Dus kom je vaak toch op de wat grotere auto's uit. D-segment is qua grootte wel het maximum, C-segment is mooi passend en B-segment kan (maar met mijn budget vind je daar weinig leuks). De gebruikskosten zijn ook wel van belang, ik kan met mijn kilometrage geen auto hebben die 1:10 loopt. Hij moet minimaal 1:12 doen eigenlijk. Nou rij ik over het algemeen zuiniger dan de fabrieksopgave van auto's uit de jaren '90 en begin jaren '00, dus een fabrieksopgave van 1:11 is het absolute minimum. Gewicht maximaal 1.350 kg. De Xedos die Niels voorstelt is wel leuk (waarvoor dank). Fijne auto, lage kilometerstand met NAP, bijzonder klein V6'je...

Maar first things first: besluit over hoe verder met de 480 is nog niet gevallen. Ik neem komend weekend even tijd om daar e.e.a over op een rijtje te zetten. De mogelijke uitkomsten:
1. Mankementen aan de 480 laten fiksen en gewoon doorrijden.
2. Geen reparaties meer uitvoeren (behalve als ze de veiligheid in gevaar brengen) en maar kijken hoe lang de 480 het dan nog volhoudt.
3. De 480 te koop zetten en iets anders zoeken.
4. Iets anders zoeken, maar de 480 houden (schorsen en stallen).

To be continued...

1. Mankementen aan de 480 laten fiksen en gewoon doorrijden.
Tsja, ik denk dat er steeds meer zaken gaan spelen. Daarbij raakte TYN de spijker op de kop.

2. Geen reparaties meer uitvoeren (behalve als ze de veiligheid in gevaar brengen) en maar kijken hoe lang de 480 het dan nog volhoudt.
Dan ben je straks zes maanden verder en is de auto niets meer waard. En dan strand je een keer langs de weg. Gezellig.

3. De 480 te koop zetten en iets anders zoeken.
Ik denk dat dat de juiste beslissing is. Kan je een paar weken overbruggen zonder auto?

4. Iets anders zoeken, maar de 480 houden (schorsen en stallen).
Daar wordt de auto ook niet echt beter van. Zou ik niet doen.

Klinkt als het verhaal van m'n zwager. Had ook een 480 waar 'ie veel kilometers mee maakte. Dat ging op een gegeven moment ook fout. Het zijn toch vrij kwetsbare auto's. Leuk voor een mooie zondag, niet ideaal voor woon werk verkeer.

Nou, de kogel is door de kerk: ik ga op zoek naar een andere auto. Als ik die gevonden heb, gaat de 480 in de verkoop.

Hoe je het ook wendt of keert, als ik de 480 wil blijven gebruiken zoals ik nu doe, is een restauratie van het plaatwerk snel nodig. Daar kan ik niet voor zorgen, daar heb ik de financiële middelen noch de gelegenheid voor – ik kan de auto niet zomaar een paar weken of langer missen. Half lapwerk is sneller en goedkoper, maar geen optie voor mij, dat kan ik gewoon niet. Schorsen en stallen heeft ook geen zin, ik voorzie de komende jaren geen ruimere financiën.

Dus het lijstje mankementen was de aanleiding voor dit weekendje peinzen, het is niet de reden dat ik stop met de 480. Het is gewoon niet meer de geschikte auto voor dagelijks gebruik in mijn situatie. Bij een andere liefhebber kan ‘ie nog jaren mee, want in de basis is het een goed onderhouden exemplaar dat goed in de opties zit en geen grote technische mankementen kent – op de roest na.

Maar: eerst op zoek naar een andere auto. Weer een Volvo 480 is geen optie, dan kan ik net zo goed in die van mij blijven rijden. Maar vind eens een auto met hetzelfde gewicht / verbruik, luxe, uitstraling en lange-afstandscomfort, met een kilometerstand beneden 150.000 (nog beter: beneden 100.000), niet ouder dan 1998 voor een aanschafprijs van maximaal 3.000 euro. Die zijn er niet. Zo’n 480 is eigenlijk een verdraaid goede aanbieding. Ze moesten alleen niet zo roesten. Op één van die punten zal ik dus concessies moeten doen.

Grootste kanshebber nu is een zo jong mogelijke Citroën Xantia 2.0 16v Exclusive. Die zijn luxe, krachtig, eigenwijs, betaalbaar, roesten niet noemenswaardig en zijn betrouwbaarder dan hun imago. Maar ook dungezaaid (de meeste hebben een 1.8). Dus even aankijken of er een goede voorbij komt. In Frankrijk hebben ze er meer, maar ik ben geschrokken van de belabberde advertenties daar. De kans dat je voor niks heen en weer gaat is wel erg groot zo. Bovendien is mijn Frans behoorlijk slecht.

Intussen sta ik open voor suggesties.

Eisenrijtje:
- Aanschafprijs maximaal 3 mille.
- Gewicht maximaal 1.350 kg, liefst lichter.
- Verbruik maximaal 1:11, liefst zuiniger.
- Bouwjaar 1998 of jonger.
- Kilometerstand maximaal 150.000, liefst minder.
- ’n Tikje eigenwijs qua design en/of techniek.
- Niet overmatig vatbaar voor roest of storingen.
- Handgeschakeld.
- Luxe uitgerust (het moet voelen als verwennerij; denk aan airco of schuifdak, goede audio, elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling, leren bekleding, cruise-control, … allemaal geen must, maar wel grote pré).

Ik sluit me helemaal bij Twix aan. (y)

Zoals gezegd, een Xantia is leuk en volgens mij ook redelijk betrouwbaar. Uurtje over de grens in Duitsland lijkt een mooie 2.0 Exclusive te staan: klik. Toch wat eenvoudiger dan uit Frankrijk halen en in Duitsland is zo'n oude Citroën geen drol waard.
Waarom geen late 1.8 trouwens?

Nog wat ideeën na een halfuurtje Autoscout :LOL::
- BMW 318i
- Citroën Xsara (bijna nieuw)
- Ford Cougar
- Honda Accord 2.3
- Mercedes C180 Sportcoupe
- Mitsubishi Galant
- Opel Astra Coupe
- Peugeot 406 Coupe
- Rover 620
- Audi 90 2.3 (ik weet 't, veel te oud; maar te leuk om niet te noemen; en het roest niet!)

En in de categorie 'ik weet niet in hoeverre dit overmatig vatbaar voor storingen is':
- Citroën C5 (grooot aanbod)
- Lancia Lybra

Jammer, maar begrijpelijk! Niet weer over een leaser zitten denken?
Een Alfa 145, is dat een optie? Een Alfa GT valt buiten budget vrees ik. Of, aangezien je een Mini gehad hebt, een Mini? Ik weet alleen niet of dat budgettair haalbaar is.

edit: ah hierboven zie ik al wat genoemde opties, zoals de GT.
Een grote coupé zou ik de smaak vallen lees ik. Een Kappa Coupe, of een C70 wellicht? Of zijn die te zwaar?

Nog twee suggesties uit de Japanse hoek:

Dit lijkt me een erg leuke optie:

Of misschien is een Saab nog een idee?

Jammer van de 480 maar geheel begrijpelijk, laten we ons vooral op het leuke en positieve richten, de zoektocht!
Ook ik heb een paar leuke occasions bij elkaar gesprokkeld. Toegegeven, niet alles is 100% binnen budget of km-stand maar wie niet waagt die niet wint.

Om te beginnen een paar Saabs:
Net exemplaar waar vast wat af kan.
saab-9-3-cabrio-2-0lpt-s-18781214-1.jpg

Als RHD geen issue is heb je hiermee het koopje van de maand.
saab-9-3-cabrio-2-0t-vector-16569273-3.jpg

Wellicht te hoog gegrepen?
116683892-medium.jpg

Misschien is dit een waardig alternatief?
alfa-romeo-gtv-2-0-16v-t-spark-l-16569765-1.jpg

Heerlijke Fransoos
5481534_3.jpg

Redelijk geprijsd
6211047_1.jpg

Tijdloze schoonheid als je het mij vraagt
peugeot-406-2-0-16v-climate-t-haak-lm-velg-18160090-2.jpg

Zeker exclusief
toyota-paseo-1-5i-gt-16611201-1.jpg

Betrouwbaar buitenbeentje
03_image4.jpg

Zeker opvallend, het moet alleen wel je smaak zijn.
112701945-large.jpg

Dirk wat een prachtige zoektocht! :D Ik word daar ook nog hebberig van. Zelfs die groene Hyundai Coupe.

j.ko veel succes ik zal ook even helpen en een lijstje gaan zoeken voor je. Jammer van de 480, maar gelukkig is het een future classic en ben ik ervan overtuigd dat je hem wel kwijt kunt. Ik hoop alleen voor redelijk geld. ;)

Een late Mazda 323F van het tweede type voldoet net aan jouw bouwjaar-eis:

https://www.autowereld.nl/mazda/323/1-8i-glx-gas-g3-airco-apk-maart-2017-18710130/details.html
mazda-323-1-8i-glx-gas-g3-airco-apk-maart-2017-18710130-1.jpg

Ik weet niet of LPG een optie is voor je of dat je daar liever alleen op kookt? Voor de kilometerstand hoef je niet bang te zijn bij een Mazda.
Als je aparte techniek zoekt: dit type is ook geleverd als 2.0 V6. Kan er alleen zo snel geen één vinden die te koop staat (alleen even via gaspedaal.nl gekeken). Als je heel goed zoekt zijn ze er ook met leer en als je wat minder goed zoekt met airco (zoals deze). Wel goed opletten dat er ook echt airco in zit, het knopje hebben ze altijd namelijk (origineel met een stickertje eroverheen, maar dat kan eraf gepulkt zijn). Kan zijn dat dat alleen voor de facelift is, dat weet ik even niet meer.

Mocht je gaan voor een Alfa Romeo GT 2.0 zoals hierboven genoemd: probeer te achterhalen of hij een modificatie heeft ondergaan aan de motor (ben even kwijt of het nu krukaslagers of zuigerveren of iets er tussenin is), i.v.m. olieverbruik en vermogensverlies. Er is een keer zo'n auto op de rollenbank geweest bij Autoweek en die bleef ver verwijderd van de opgegeven 166 pk. 1.8 (of 3.2, maar die wil je niet i.v.m. verbruik) is geen probleem. Er zullen vast ook probleemlozen 2.0s zijn, maar wil je dat risico lopen is dan de vraag.

Dan vindt ik het latere model van de Hyundai Coupé er mooier uitzien

$_85.JPG

https://link.marktplaats.nl/m1052013199

Er staat wel 2 ton op de klok, maar deze blokjes halen de 5 ton ook wel, mits goed onderhouden.
Alle luxe zit er op, je mits alleen de leren bekleding

Jammer van de 480 inderdaad, maar de zoektocht naar een opvolger is wel erg leuk. En omdat de 480 wel gewoon rijdt nog, kan ik daar de tijd voor nemen. Het kan snel gaan, het kan ook zomaar een paar maanden duren. Ik zie hier in elk geval al een heleboel leuks voorbij komen, het lijkt wel een snoepwinkel! Fantastisch, hoeveel leuks er te koop staat hè? Ik zit alleen bij het scrollen al te stuiteren op m’n stoel van ethousiasme. Super bedankt allemaal, keep it up!

Voor ik op alle voorgestelde auto’s ga reageren, eerst nog een nadere duiding van mijn criterium ’een tikje eigenwijs qua design of techniek’. Ik voel soms de behoefte om met uitsterven bedreigde stukken techniek nog een keer te ervaren voor ze er alleen nog zijn als gekoesterde klassieker. Daarbij hecht ik nogal wat aan nostalgische gevoelens van ‘das war einmal’. Een BMW met ongeblazen zes-in-lijn, een Volvo met 5-cilinder, een Citroën op hydropneumatiek, een Mazda met rotatiemotor, Subaru met stijlloze ramen en boxerblok, Ferrari met hoogtoerige V12. Karakter. Daar hou ik van, hoewel veel van die dingen met mijn huidige budget en jaarkilometrage buiten bereik liggen. Dat bedoel ik met ‘technisch eigenwijs’. Qua design is dat moeilijker uit te leggen. Ik neig naar ‘stijlvol-sportief’. Eigenlijk waren mijn drie vorige auto’s allemaal uit die categorie (Mini Cooper, Fiat Grande Punto en Volvo 480). Maar daarvan merk ik dat de ‘lol’ er snel vanaf gaat naarmate je ze vaker ziet, als het design niet meer als iets bijzonders ervaren wordt. De Mini kocht ik eind 2003, toen zwaaiden Mini-rijders nog naar elkaar. Sindsdien zijn het rijdende marketing-dingen geworden. Fiat Grande Punto idem: die kocht ik als ‘B-segment Maserati’, nog geen jaar later kwam de 1.3 JTD met belastingvoordeel. Plots stonden ze op elke straathoek… Doet niks af aan de auto zelf of diens design, wel aan de beleving daarvan.

@ TYN
De Xantia in Duitsland is een goede tip, zoiets zoek ik inderdaad. Hoewel het me een avontuur lijkt om een auto te importeren, kijk ik liever eerst even in Nederland of er zich iets moois aandient op Xantia-vlak. Enting in Zwartsluis schijn geregeld mooie Xantia’s te hebben, al heeft ‘ie er momenteel maar één en dat is een 1.8. Maar je hebt gelijk: zo’n Duitse advertentie is stukken beter dan een Franse. Overigens zoek ik een 2.0 omdat die net wat meer reserve heeft (vind ik fijn) en omdat ik in verschillende reviews lees dat mensen die de stap van een 1.8 naar een 2.0 hebben gemaakt, dat ook werkelijk als een hele vooruitgang ervaren.
BMW 318i: leuk, maar eigenlijk wil je zo’n auto met een zescilinder. En die zijn te duur in gebruik.
Xsara: niet ‘speciaal’ genoeg: een Citroën hoort op hydropneumatiek te staan (vind ik).
Cougar: Qua segment de spijker op z’n kop (ik heb iets met grote coupés), maar met zo’n Cougar heb ik dan weer geen klik. Vraag me niet om dat uit te leggen, is gewoon zo.
Accord: mooi model, schijnt bovendien fantastisch te rijden. Maar qua gewicht net te zwaar. En verder niet heel speciaal (zie boven).
Mercedes C Sportcoupé: die had ik ook al bedacht. Lekker eigenwijs ding! Wel prijzig nog qua aanschaf, en dorstig (opgave 1:10,6).
Galant: mooi model (dat neusje!), maar verder niet heel speciaal (zie Accord).
Astra Coupé: had ik ook al aan gedacht. Vind de kont van dit model echter niet mooi, te veel sedan.
406 Coupé: plaatje van een auto, maar… bij mij in de buurt staan er al twee van. Bovendien net een tikje te zwaar.
Rover 620: iets teveel stijl, te weinig sportiviteit.
Audi 90: leuk ja, maar te oud voor mijn gebruikseisen.
C5: dan liever een Xantia, die vind ik mooier en je ziet ze veel minder.
Lybra: zie Rover. Bovendien liever geen wagon (om nou twee stationwagons te hebben staan thuis…)

@Barri:
Iets wat ik al gehad heb, koop ik liever niet nog eens. Gewoon omdat ik vind dat het leven te kort is om twee keer tijd in dezelfde auto te steken. De Alfa 145 is wat oud inmiddels, een GT zou ik erg graag hebben, maar die zijn te duur nog. Bovendien zit ik daar met de motorkeuze: een 1.8 is nogal licht, de 2.0 JTS staat slecht bekend en de V6 is te duur in gebruik. Grote coupés zijn erg leuk, maar zitten qua gewicht en verbruik tegen of over het maximale vaak. Maar als ze te vinden zijn binnen de gestelde criteria, kom maar door!

@ Niels:
Een Paseo stond op mijn shortlist ten tijde van de 480-keuze. Hij werd het niet, mede vanwege dat lilla interieur. Maar: ik hou hem er toch weer op, al is het exemplaar dat jij vond te ervaren (km-stand) en mis ik de originele velgen.
De Civic Coupé van 2001-2003 is wel een leuk ding ja, erg zuinig ook. Een beetje suf qua uitstraling, maar zeker een goede optie. De ES is nog luxer dan de LS en ongeveer even duur.
Saab: leuk ding ook. Toch mis ik de klik met dit model, weet niet goed waarom. Hij past zeker in het ‘stijlvol-sportief’-hokje en eigenwijs zijn ze ook.

@ Gewoon Dirk
Saab Cabrio: daar word ik warmer van dan van de hatchback. Maar hoe goed zijn ze? Ik lees wel eens dat ze als een malle torderen. Twijfel een beetje. En zwart is niet mijn ‘kleur’. RHD lijkt me niet handig, ik moet dagelijks een parkeergarage in. Daar zijn knijpertjes voor, maar je loopt vast tegen meer ongemakken aan (?).
Alfa GT: wat een plaatje hè… maar, zie boven.
Alfa GTV: wat een plaatje hè… die neus… Door de sterke wigvorm lijken de achterwielen wat klein, maar…. die neus… och, wat een leuk ding! Weet iemand hoe het met de betrouwbaarheid en onderdelenvoorziening zit? Of ben ik knettergek en loop ik hier net zo hard op leeg als op een 480? Iets zegt me van wel namelijk…
C4 Coupé: eigenwijs ding qua ontwerp (spatlappen mogen er wel af van mij). Goeie uitvoering ook! Maar toch… liever een hydropneumaat.
Cougar: al besproken (volgens mij hetzelfde exemplaar zelfs…. grappig).
406 Coupé: idem
Paseo Cabrio: kijk, da’s bijzonder. Nooit in NL geleverd namelijk. En dat kenteken… op mijn Fiat zat 91-ZD-BT… zelfde serie! Open rijden, weegt niks, verbruikt weinig, is betrouwbaar… leuk! Zou je nog onderdelen (kap?) kunnen krijgen hiervoor?
MX-3: iets te weinig stijl, neigt heel snel naar een petjes-auto. Hoewel deze er netjes bij staat. En eigenlijk moet je ’m hebben met ’s werelds kleinste V6, van die reclame met de springende kaboutertjes (dat was deze toch, de 1.8 V6)?
Hyundai Coupé: no thanks. Niet qua kleur, niet qua model. Lijkt wel gesmolten aan de voorkant. Het model erna is véél beter gelukt.

@ @PM:
323F: deze heeft echt teveel gelopen. Motorisch kan dat misschien best, maar de rest van de auto heeft er dan net zoveel op zitten (bak, lagers, etc.).
LPG kan, maar dat bouw ik dan liever zelf in (tenminste, laat ik doen). Dan heb je in elk geval garantie op het systeem, zit er geen verborgen motorschade (kleppenslijtage die niet meer te stellen is bijvoorbeeld) en is de km-stand bij aanschaf doorgaans veel lager. Een motor die het goed op LPG doet is dus een pré, dan kan ik (als na een jaar op benzine blijkt dat het echt een auto is waar ik verder mee wil), altijd nog LPG in laten bouwen.
De Alfa GT met het 2.0 JTS-blok laat ik staan. Heb jij ervaring met de 1.8 TS (qua prestaties en reserves)? Wat doet het roestspook met deze auto?

@ spyderweb:
Precies, die is toch véél beter gelukt? Maar kilometerstand is echt te hoog.

Deze Xantia al gezien? Net iets boven je budget, maar dan heb je ook wel een bijzonder nette volgens mij. Je hoeft hem in ieder geval niet meer zelf uit Frankrijk te halen. :)

Ja, die had ik al gevonden. Maar die heeft een automaat, dat wil ik liever niet. Bovendien komt er bovenop die vraagprijs nog schadeherstel en een grote beurt.

Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keus, mijn wensenlijstje zag er bijna hetzelfde uit en ik ben uitgekomen bij een Mazda MX-6.
Een zeldzame verschijning (nog 48 exemplaren met een geldige APK), luxe, sportief, licht (1195kg), het verbruik nog redelijk (1 op 12 goed mogelijk) en betrouwbaar en slechts 113k op de teller. Een nadeel is dat het erg lastig is nog een goed exemplaar te vinden.
Een Mitsubishi FTO met 200pk is ook net bereikbaar voor dat budget, maar die zijn wel rechts gestuurd.
Dan heb je nog een MG-F of een MR-2.

Ik heb zelf geen ervaring met de 1.8.
Gevoelig punt qua roest bij de Alfa GT (en de 156 en de 147) is de bodem. Aan te raden is om deze direct te laten behandelen als dit nog niet gebeurd is.

Als de bodem er zo uit ziet:
fu2lpt.jpg

Dan ziet hij er als je de beschermingsmeuk weghaalt zo uit:
wqtw0x.jpg

(dit was mijn GT toen hij 9,5 jaar oud was)

Ander aandachtspunt bij benzine-Alfa's is de distributie. Fabriek zegt elke 5 jaar of elke 100.000 km, whatever comes first. Advies wat velen geven is 3 jaar / 60.000 km. Mijn garage zit er tussenin en zegt 4 jaar / 80.000 km (voor mijn V6 althans). Met jouw jaarkilometrage ben je in elk geval na ca. 2 jaar aan de beurt, terwijl het bij een andere auto die wel rond de ton zit 3 jaar is.

Terug
Bovenaan