Ivanov: Dacia Spring 2022 UPDATE: Gereden met Spring Extreme

Ivanov

Moderator

Nadat ik al in een belendend topic aangegeven had interesse te hebben in de nieuwe Dacia Spring, heb ik; na gedegen onderzoek, proefrit en financiële denkerij, besloten tot de (Private Lease) aanschaf van een Dacia Spring.

Ik zal ook even wat knippen en plakken vanuit dat topic:

De Dacia Spring, proefrit.

Op 20 december heb ik, gelukkig, nog kunnen rijden met de Dacia Spring. Hoewel de regering weer een lockdown heeft afgekondigd, zitten er, typisch Nederlands, weer allemaal uitzonderingen aan. Ze mogen wel mensen ontvangen, maar niet aan een tafel zitten. Buiten mag weer wel. Gelukkig maar.

Ik had de Dacia al een keertje bekeken en er in gezeten, om een beetje de feel van de auto te krijgen. Als ik de tests lees (dank aan AutoWeek en Marcel de Roos) dan komt de kleine Roemeen niet als winnaar uit de bus rollen. Waar verliest de Dacia dan op? Rijraffinement, uitrusting, comfort… Allemaal zaken waar de concurrenten in de test(s) beter op scoren. Mooi. Leuk. Fijn om te weten. Dat is alleen niet een vergelijking die ik zal gaan maken, om de simpele reden dat die concurrenten allemaal buiten mijn budget liggen én ik de Dacia gewoon de guitige van die auto’s vind. Wat er wel uit de test(s) kwam is dat de Dacia tot een kilometer of 70 prima vooruit wil, maar dat daarna hij het moeilijker gaat krijgen. Is het gek? De motor levert 44 pk en heeft 125 Nm koppel. Positief aan een electroauto (ook in het algemeen), al dat koppel is meteen vanaf nul beschikbaar, dus in de praktijk valt het allemaal best mee.

Nadat ik al een beetje aan het zoeken was geweest aan wat de Dacia in Private Lease zou gaan kosten, kwam ik tot de conclusie dat hij interessant is… op financiëel gebied. De kosten zouden zo ongeveer op het niveau van mijn Kangoo zijn, alles meegerekend. Andere Private Lease aanbiedingen (C1, Up, etc.) zijn ook goedkoop, maar worden duurder omdat je zelf de brandstof moet betalen en hoe zuinig een C1 (etc.) ook is, die is niet heel erg veel zuiniger dan de Kangoo en dan kijk je nog eens naar het prijsverschil tussen benzine en diesel… Maar een electrische auto heeft dat probleem niet. Als je thuis laadt is dat prima te doen. Zelfs de dure laders langs de snelwegen maken een totale rit prima te doen. Reken dat bedrag naar diesel of benzine en kijk naar hoe ver je dan komt. Dat red je niet.

Proefrit

Eén van de tests meldde één belangrijk ding: ga een proefrit maken. Daar hebben ze gelijk in. Als je van jouw baas een leaseauto mag uitzoeken en je kijkt naar de cijfertjes dan is een Tesla leuk, ID3, Kona of wat dan ook. Veel power, veel koppel, grote actieradius. Die vlieger gaat bij de Dacia niet op. Die heeft niet ‘veel power, veel koppel, grote actieradius’. Toen ik de proefrit begon was de auto volgeladen met sappig stroom en kon ik, 4 graden buitentemperatuur (belangrijk detail), 138 kilometer rijden. Veel? Nee, maar om ermee naar Ulft te rijden is dat prima. Dat deed ik dan ook. Onderweg even proberen hoe vlot hij wil, halfgas, en dat valt helemaal niet tegen. Hij stond in de ‘reguliere’ stand maar ik heb ook even de ‘eco’ geprobeerd. Daar is hij merkbaar langzamer op, maar het effect op de kilometers merk je ook. Ik kwam in Ulft aan met 130 km range, even remmen en een rotonde helemaal rond en ik kon 133 kilometer. Daarna ben ik naar Zeddam gereden, toen naar Wehl en heb onderweg de acceleratie kunnen testen. In het eerste stuk is hij zeker vlot, prima te doen. Net voor Wehl ben ik nog even de snelweg opgegaan omdat dit als achilleshiel wordt aangeduid. Misschien is het vanwege de oprit, maar hij gaat er goed vandoor. Als je 100 rijdt en je wilt harder, dan gaat dat niet zo snel, klopt. In ‘eco’ gewoon erg langzaam, maar dan wordt de motor geknepen en heeft hij (nog) minder power ter beschikking. Maar hoe vaak zal ik dat doen?

Vergelijken

In de test(s) is de Dacia Spring vergeleken met de Renault Twingo electric, de Fiat 500 E en een Volkswagen eGolf(test AutoWeek). Erg leuk, maar zoals gesteld vallen die allemaal buiten mijn budget. Ik vergelijk de Spring dan ook met mijn vergelijkingsmateriaal: een 2001 Renault Kangoo 1.9 dTi met 110 (gechipte) Pk’s en een forse schade aan de rechterzijkant. Dan ziet het er ineens anders uit. Multimediasysteem dat MP3’s slikt en DAB+ heeft? Spring wel, Kangoo niet. Airco? Spring wel, Kangoo niet. Electrisch bedienbare ramen? Spring wel, Kangoo niet. Navigatie? Spring wel, Kangoo niet. Bluetooth carkit? Spring wel, Kangoo… ook, maar aftermarket. Stoelen achterin? Spring wel, Kangoo niet. Ik heb het geprobeerd en kan achter mezelf zitten, al weet ik niet hoe dit op een langere rit vergaat? Maar als je bijvoorbeeld met drie/vier personen naar Arnhem toe wilt, dan kan dat wel. De Spring is beduidend lichter dan de Kangoo: de weegschaal tikt nog niet eens 1000 kilo aan. Dat is anno nu voor een auto in het algemeen al een mooie score, maar voor een electrische auto is het buitengewoon indrukwekkend. Dat komt omdat het accupakket niet zo groot is met als gevolg: kleinere actieradius. Maar… is de Dacia dan de auto om ermee naar Spa te rijden met de caravan erachter? Nee, zeker niet. Al was het alleen al omdat er geen caravan achter mag. Zouden we op een mooie, zomerse dag met de Spring naar een Westfieldcup race in Zandvoort of Assen kunnen gaan. 164 kilometer of 173 kilometer. Dat zou maar zo eens moeten kunnen. Marc Klaver reed de Spring voor AutoWeek en haalde zelfs 215 kilometer op één lading met nog 4% over. Ik zie het al wel voor me: volladen in Ulft, rijden naar Zandvoort (of Assen), daar laden, dan naar Veenendaal (of Apeldoorn) naar de KFC, daar laden en dan naar huis. Moet te doen zijn.

Recent is er een crashtest geweest waarbij ook de Dacia Spring tegen de muur is gegooid. De uitslag van de test was ‘dramatisch’. De Spring scoorde bijna als slechtste, alleen de Renault Zoë deed het nog minder. Ten eerste : ik ben erg benieuwd welke auto veiliger is: een 2001 Renault Kangoo of een 2021 Dacia Spring. Ik denk dat de Dacia dan wint. Ten tweede: ongeveer vijf jaar geleden is de Zoë ook getest. Destijds kwam die als één van de veiligste auto’s naar voren: top marks en 5 sterren. Wat heeft Renault sindsdien veranderd aan de auto op veiligheidsgebied? Niets, helemaal niets Enkele dingen die Zoe vijf jaar geleden had zitten er nu niet meer (standaard) op. Hoe kan dan een auto in vijf jaar tijd van (één van de) veiligste ineens de onveiligste worden? Simpel: dat kan niet. Tenzij de puntenscore sindsdien is aangepast. Dingen (verklikkers ed.) die vijf jaar geleden bonuspunten opleverden zitten nu op al die auto’s en leveren geen extra punten meer op. Als je het dus goed bekijkt is de Zoë nog steeds even veilig als vijf jaar geleden, alleen scoren er andere auto’s nog veel beter. Inmiddels weet ik dat de Zoe die vijf jaar geleden de crashtest 'won' niet hetzelfde type is als de Zoe die nu onderaan eindigde.Eén van die auto’s is de Spring. Als je een ranglijst zou maken staat de Spring dus boven de Zoë en die staan samen weer ver, ver boven een 2001 Renault Kangoo. Is de Spring onveilig? Nee, zegt ook AutoWeek zelf, alleen zijn andere auto's veiliger.

Doen?

Ik was al een beetje vooruit gelopen en had bij de ANWB een aanvraag ingediend. Stond bij: kosteloos en vrijblijvend. Uiteraard moet je, voor een financiële overeenkomst, wat gegevens opgeven. Salarisstrookjes en bankafschriften. Dat heb ik gedaan met de melding dat ik een deel van de hypotheek betaal en Marvant de andere helft. Wellicht had ik haar dan als medeleaser moeten aanmelden want de berekening van de volle hypotheek op mijn salaris vonden ze niet goed genoeg en is de aanvraag afgewezen. Toen dacht ik, opnieuw indienen en nu met Marvant erbij; maar die vlieger gaat niet op: de Dacia is helemaal niet meer te krijgen via de ANWB. Lekker handig. Dus wordt het kijken wat de dealer kan doen. Overigens vreemd: ik heb de auto in gedachten in het blauw, met het Comfort Plus pakket (navi + DAB ) en het Orange Pack. Dat Orange Pack stelt niet heel veel voor: oranje elementen aan de buitenkant, oranje spiegelkappen, oranje details in het interieur en oranje stiksel van de bekleding. Daarom: als je de Spring koopt bij de dealer of leaset via de dealer zit er een meerprijs op van exact, afgerond € 0. Maar via de ANWB moet je € 5 per maand betalen voor het (gratis) Orange Pack. Ik heb gebeld en blijkbaar zit in hun computer (die de restwaarde ‘berekend’) dat het Orange Pack een lagere restwaarde zal opleveren. Vreemd, maar inmiddels niet meer van toepassing. Op de vraag: ‘Doen?’ zeg ik dus ‘ja’, met zoals dat zo mooi heet bij een woning ‘onder voorbehoud van financiering’, dus eerst maar afwachten wat de dealer te melden heeft.

Ik ben accoord gegaan met de leaseofferte en heb alle benodigde informatie aangeleverd.

Door mij gekozen/samengesteld: een Dacia Spring. Uiteraard met de 44 pk/125 Nm motor (uiteraard de sterkste die ze aanbieden thumbs up). Comfort Plus in de kleur Blue Cenote (RRA) met Orange Pack (omdat ik weet hoeveel Marvant van de kleur oranje houdt en omdat die in het blauw mooi uitkomt).Daarbij de upgrade naar de 30 Kw lader. Inruil van de Kangoo erbij en (hopelijk) een bijdrage uit de subsidiepot voor aanschaf van een electrische auto: scheelt ongeveer € 55 per maand (subsidie), met Kangoo verrekend precies € 62,50 per maand.

Volledige uitrustig:
Kaart West Europa;
Media Nav DAB+ met ondersteuning Apple Car Play en Android auto;
Elektrisch bedienbare ramen achter;
Elektrisch bedienbare ramen voor;
Elektrisch verstelbare buitenspiegels;
Sleutel met afstandsbediening;
Handmatig bediende airconditioning;
ECO modus;
Automatisch noodremhulpsysteem (Active Emergency Braking System);
Achteruitrijcamera;
Snelheidsbegrenzer;
Automatische noodoproep bij ongeval;
Waarschuwingssignaal 'Gordel niet om';
Bandenspanningcontrolesysteem;
Type 2 mode 3 'Mennekes' laadkabel voor publieke laadpunten en wallbox;
Volwaardig reservewiel;
Antiblokkeersysteem (ABS) met automatische remkrachtverdeler;
Boordcomputer met LCD scherm;
Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening;
Front Airbag bestuurder en passagier (uitschakelbare passagiersairbag);
Richtingaanwijzer met 'snelwegfunctie';
Dagrijverlichting;
Automatische deurvergrendeling bij wegrijden;
Gordijnairbags vóór en achter;
ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de zitplaatsen achter;
Hill Start Assist;
Buitenspiegelkappen 'Orange Pack';
Stalen wielen 14";
'Orange Pack';
'Orange Pack' oranje tinten rond luchtroosters;
Bekleding in TEP leder zwart met oranje stiksels;
Achterbankleuning in in geheel neerklapbaar (1/1)

Wat de Spring dan (nog) niet heeft is cruisecontrol. Wel een snelheidsbegrenzer. Maar (onder andere) Nico GTR en ik zijn er vrij zeker van dat als je het knopje vervangt dat nu de begrenzer bedient door een knopje begrenzer/cruise control, je daadwerkelijk cruisecontrol hebt. De vraag is alleen of de Spring de software hiervoor heeft. Heeft Renault een apart programma geschreven hiervoor of alleen een andere schakelaar gemonteerd om het simpel te houden? Dat is iets dat we gaan uitproberen. De dealer zal de schakelaar vervangen (van begrenzer-niets naar begrenzer-cruise) waarbij zij de uren betalen (of luttele seconden) en ik de schakelaar. Gokje van zo'n dertig euro maar als ik dat cruise control heb is dat helemaal prima. En erg goedkoop.

29-03-2022: Aangezien ik vandaag op mijn werk toch moest bezorgen én (redelijk) in de buurt was, ben ik maar even bij de dealer langsgegaan om te vragen hoe de status van de Spring is.

De verkoper, was er én beschikbaar. Hij gaf zelf toe dat hij niet goed was met namen, maar de mijne wist hij nog wel... Hij gaf als reden het intensieve mailverkeer. Laten we het daar op houden. Na even zoeken had hij 'mijn' Dacia gevonden. Stond niet onder 'Ivanov' maar onder 'Private Lease'. De nijverige arbeiders in Wuhan hadden alleen nog een leverdatum gegeven. Er is al wel een chassisnummer toegekend. Helaas kan ik dat nog niet toevoegen aan 'mijn Dacia', die kent de Spring nog niet.

De verkoper vond het vreemd dat er nog geen leverdatum toegekend is, omdat ze rond het bestelmoment van 'mijn' Spring meerdere Springs hadden besteld (vijf of zes) die allemaal wél een (voorlopige) leverdatum hebben: allemaal rond 10 juNi. Alleen de mijne niet. En dat terwijl ik toch zo lovend geweest ben over die hardwerkende mensen in de fantastische Volksrepubliek China. Hij heeft een mailtje gestuurd naar de administratie of zij kunnen ontdekken waarom dat is en daar gaat hij (waarschijnlijk) donderdag op terugkomen. Hij verwacht dat de 'mijne' ook rond 10 juNi afgeleverd zal gaan worden. Dat is dus de aflevering, daadwerkelijk overhandigen van de sleutels en de uitleg.

Update 17 mei:

Aan iedereen die meetelt, opnieuw calibreren. Ik was vanochtend bij de dealer (ik moest er toch wat bezorgen) dus liep ik even naar de verkoper. Die constateerde dat de auto onderweg is en dat hij NIET op 13 juNi bij hen afgeleverd gaat worden, maar al op 23 mei. En dat is volgende week maandag al!

Nu alleen afwachten of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, wanneer de auto dan aan mij afgeleverd gaat worden en wanneer de schakelaar binnen zal zijn.

Update 23 mei: rond 12:30u belde de verkoper. De Spring is binnen! Helaas zit hun werkplaats redelijk vol gepland dus is de eerste aflevermogelijkheid 11 juni om 10:00u. De schakelaar is besteld en de verkoper is ook nieuwsgierig of je zo heel simpel een Dacia Spring cruise control kunt geven.

Update 19 juni:
Tja, dan kan ik weer overnieuw beginnen.

Goed. De dag is er. De dag die je wist zou gaan komen.

Eigenlijk nog niet, eigenlijk zou de Spring pas 13 juni arriveren, maar op toen ik toevallig bij de dealer was vertelde de verkoper me dat hij al 23 mei van de vrachtwagen zal rollen. Niet geheel toevallig was ik die dag net in de buurt en de eerste indruk van de Spring in het echt viel… een beetje tegen. Maar laat ik het er op houden dat er nog een transportlaag op zit. Het blauw spat er niet echt vanaf en de velgen ogen nogal iel. Misschien dat het met de wieldoppen eeop beter wordt. In eerste instantie was ik even alleen naar de auto gelopen en weer teurg om de bedrijfsCitan weer op te halen maar toen stond net één van de juniorverkopers met de sleutel in de hand klaar om naar me/ons toe te fietsen. Dus keerde ik weer om en gingen we terug naar de Spring. Aldaar bood hij aan de auto een stukje naar voren te zetten zodat ik er makkelijk omheen kan lopen en ook even binnenin kan kijken. Dat werd een vreemde gewaarwording. Je ziet iemand instappen, een sleutel omdraaien en dan… niet. Je bent zo gewend aan *tststs*vroem* dat een aparte ervaring is om de auto te zien rijden, stil. Die dag is er ook contact geweest met de verkoper. De aflevering zou in de week van 6 juni kunnen, bijvoorbeeld 9 of 10 juni. Maar aangezien zowel Marvant als ik dan vrij zouden moeten nemen, heb ik afgesproken dat het op 11 juni 10:00u zal plaatsvinden.

Het toeval wil dat mijn werkgever een deal gesloten heeft met de dealer organisatie waartoe ook deze Springverkoper behoort. Dat betekent dat wij de interne transporten voor hen gaan doen. Van Dealer A naar Dealer B maar ook van Dealer naar hun klant. Zodoende kom ik in de weken erna meerdere keren bij de dealer. Elke keer kijk ik naar de Spring tot op een dag dat hij niet meer op zijn plekje staat. Waar is hij? Nou, hij staat in de werkplaats !

Inmiddels is de Kangoo uiterste best aan het doen om het afscheid zo makkelijk mogelijk te maken. Nadat er al de bekende airbaglamp was gaan branden en de vrijwel standaard melding van de motorstoring langs komt, is er nu iets nieuws. Nadat de Kangoo anderhalve dag stil had gestaan, had ik hem weer nodig om naar mijn werk te gaan. Ik gloei voor en start. Hmmm. Het lampje STOP en het lampje van de motor temperatuur brandt. Eh… dat is zelfs natuurkundig onmogelijk. Je kunt niet nu al oververhitten! Niet dat het lampje vatbaar is voor de logica van Sir Isaac Newton. Voor alle zekerheid controleer ik het niveau van de koelvloeistof en er mag wel wat bij. Niet dat dit effect heeft maar om het nog spannender te maken gaat het lampje na anderhalve dag ook weet uit zichzelf uit. Wie het nog snapt mag het zeggen.

De Spring is inmiddels verhuisd naar de showroom en als ik er ben sprint ik af en toe naar binnen om hem even te knuffelen. Om nog op de Kangoo terug te komen… ik heb inmiddels een foto kunnen maken waarop alle alarmlampjes branden: motorstoring, airbag en die temperatuur. Gelukkig zijn ze allemaal uit als ik de Kangoo uiteindelijk inlever.

En daar staat de Spring dan. Onder een Daciadoek omdat ik de auto dan wel gezien heb maar Marvant nog niet. We mogen hem zelfs onthullen. En zo kan ik de eerste kilometers maken. Al snel merk ik dat de ECO stand ook echt effect heeft. Niet alleen wordt de motor geknepen en draait de airco op halve kracht, ook het verbruik is merkbaar minder. Ik maak ook meteen kilometers, eerst een toeristische route om Marvant bij een vriendin droppen, dan naar huis voor Lunch. Naar Zutphen naar Pensionada en mrs daf-xf om de auto te laten zien en weer terug. De dag erop naar Emmerich naar zwager en schoonzus die gezamenlijk hun verjaardag vieren en ik meteen de Spring aan mijn schoonouder kan laten zien. Maandag naar Groenlo voor een presentatie van een leverancier. Woensdag naar de IKEA, donderdag naar Zutphen voor de tandarts en zo staat de teller inmiddels al weer boven de 500 (!).

Wat valt er mee: nou: de actieradius. Maandag heb ik ’s nachts de Spring ‘volgetankt’ en volgens mijn berekeningen zou hij om 08:30u vol zijn, op het moment dat ik al bij mijn werk zou zijn. Geen probleem, 98% is ook prima. Maar tot mijn verbazing zat hij al vol. Geschatte actieradius: 241 kilometer.

Wat valt er op: de ecomodus heeft echt effect. Met ECO aan is hij beduidend zuiniger dan zonder. ‘Nadelen’ : de acceleratie is (nog) minder, de airco wordt geknepen en hij loopt op de snelweg niet harder dan 100.

Wat valt er tegen: Android Auto doet het alleen via een kabel. Heb ik dus niets aan want de USB aansluiting gebruik ik voor sticky’s met eigen muziek. DAB+. Maar dat is niet iets dat je de Spring kunt verwijten. Of Dacia in het algemeen. Of het Renaultconcern in het algemeen. DAB+ valt gewoon tegen. Het doet het wel of niet, geen tussenweg met ruis. En de app. Of beter: de app zou meevallen, ware het niet dat deze niet gekoppeld wordt met de Spring. Met de app zou je de laadstatus, kilometerstand, reikwijdte moeten kunnen aflezen en laadsessie’s beginnen en beëindigen én de airco/verwarming alvast kunnen inschakelen zodat de Spring mooi koud of warm is tegen de tijd dat je instapt, allemaal van de stroom uit de muur. Maar als ik probeer de app te koppelen geeft de app aan dat mijn Spring geen gebruik kan maken van Connected Services. Dat kunnen andere Springs wel. Ik heb een kwartier met Dacia/Renault aan de telefoon gehangen en die concluderen dat aan hun zijde alles klaar staat en dat de dealer (eigenlijk al bij aflevering) ‘iets’ had moeten aanmelden, maar dit niet gedaan heeft. 25 juli is de eerste mogelijkheid dat de expert er weer is om het op te lossen. Spring en telefoon moeten er dan zijn. Ik neem een stapel AutoWeken mee en ga daar bivakkeren.

Update 19 januari 2023:

Dinsdag 20 december was het zover. De kaap van 5.000 kilometer is overwonnen. Kostte het moeite? Nou, aan de ene kant wel en aan de andere kant niet. Boven de auto hangt natuurlijk de 10.000 kilometer per jaar clausule van de Private Lease en daar zat ik lange tijd qua prognose behoorlijk boven. In een, uiteraard, Excelbestand houd ik het netjes bij. Per dag ‘mag’ ik 27,3 kilometer rijden en als ik een ‘normale’ dag heb rij ik er 21. Of 20, net hoe het met de afronding zit. En zoals ik al aangegeven had in mijn vorige verslagen, was ik daar in eerste instantie behoorlijk overheen gegaan. Dat spaarde ik langzaam weer terug. Dat ik in september drie weken vrij was hielp wel mee, al tikte ik toen stiekem ook nog kilometers erbij. Een dagje naar Zandvoort maakte van de plus weer een min maar inmiddels is dat ook weer een plus. Er gaat nog in januari een uitje komen van AutoWeek maar ik denk dat die zelf niet het terug in de min kan brengen.

Dat zijn de kilometers. Maar de Spring is uiteraard meer dan alleen dat. Het blijft een leuke auto om in te rijden. De app die eindelijk werkt naar behoren, al kostte dat flink wat mailen en bellen met Dacia Nederland en Renault Nederland, werkt in de zomer heerlijk. De airco van te voren instellen en zo’n tien minuten van te voren aanzetten en de auto is… niet heerlijk koel maar in ieder geval niet zo bloedheet als een auto die de hele dag in de zon heeft staan bakken. Ook in de winter is het fijn. Je stelt fysiek de verwarming in en voor je weg gaat geef je via de app opdracht te verwarmen. Lekker. De voorruit is in ieder geval vrij van condens en ijs.

In mijn vorige verslag heb ik wat problemen aangestipt. Eén ervan is het verhaal met de blauwe balkjes. Die gaan normaal gesproken branden als ik rij en het gas loslaat om uit te rollen. Dan gaat de Spring regenereren en win ik weer een (klein) beetje stroom terug. Alleen bleven deze balkjes permanent branden; alleen bij feller gasgeven gingen ze uit. Volgens berichten op Facebook schijnen dan de airco en verwarming niet te werken. Dat heb ik niet gemerkt maar het noodtrucje schijnt te helpen. Stap in, zet het contact op stand 1, doe de gordel om en start door. Dan werkt het normaal. Inmiddels lijkt er een oplossing te zijn, wederom aldus de Facebookgroep, maar de dealer doet er niet veel mee. Ze lijken daar gewoon af te wachten wat Dacia/Renault gaat doen. Ik heb via Whatsapp contact gehad, maar het blijft stil. Ik zal er nog eens achteraan gaan.

Iets waar ik nog niet echt last van had was het schrapen van de ruitenwisser bij de terugslag. Daarvoor heb ik inmiddels contact gehad met de dealer en ook daar zouden ze op terugkomen.

Een ander probleem had ik toen ik naar de tandarts ging. De theorie was dat ik de Spring zou inpluggen, naar de tandarts wandel, behandeling ondergaan, terugwandelen en er een uurtje stroom geladen zou zijn. Ruim genoeg om thuis te komen. De praktijk: ik zoek naar een laadpaal. Paal 1 staat bij de Rabobank, achter een slagboom. Optie twee staat aan een parkeerplaats á € 3,50 per uur. Dan toch maar bij de McDonalds. Daar was plek dus ik parkeer en trek aan het hendeltje om de klep te openen. En nog een keer. En nogmaals. Eh… er gebeurt niets. De klep blijkt vastgevroren te zijn. Ik kijk naar de range die ik nog over heb. 29 kilometer, niet genoeg om thuis te komen. Eh… probleem. Oh, maar in de buurt zit een bevriende garagist, die wil vast wel helpen.

Misschien wel, als ze open zouden zijn. Dat zijn ze allemaal nog niet, pas over een half uur. En dan moet ik bij de tandarts zijn. Eh, Spring laten staan en lopen? Nee, da’s te ver. Dus toch parkeren op de reguliere plek en later nog een keer proberen. Na de tandarts nog een keer proberen bij de garage, Steven Nijenhuis in Zutphen. Of ik een tijdje binnen mocht staan. Ze wisten zelfs nog iets beters, met een föhn gaan ze aan de slag en weten de klep te ontdooien. Gelukt! Tegenover de Gamma staan laadpalen en kan ik inpluggen. Een half uurtje rondwandelen daar, een kantenmaaier gekocht en terug naar huis rijden. Even via de dealer zodat ze het mechanisme kunnen inspuiten met siliconenspray zodat bij een volgende vorstperiode ik niet hetzelfde probleem ga hebben. Eénmaal thuis inpluggen en netjes volladen voor de volgende dagen.

Dus, is er veel te melden na 5.000 electrische kilometers? Nee, eigenlijk niet. Valt het mee, valt het tegen? Het hangt er een beetje vanaf. Een lange rit is wat puzzelen, maar eigenlijk wel te doen. Zolang je er rekening mee houdt dat je onderweg een keertje moet laden dan gaat dat prima. Zoals de al vermeldde rit naar Zandvoort. Eerst laden bij de McDonalds in Woerden. Ik had gehoopt in Zandvoort te kunnen laden maar dat lukte helaas niet. Op de terugweg een keertje laden en na bij de KFC avondeten ingeslagen te hebben door naar FastNed om daar te laden. Dat was meer dan nodig om thuis te geraken maar dat mag de pret niet drukken. Uiteindelijk net op tijd voor de Formule 1.

Toen ik begon met het schrijven van deze update ging de digitale teller net over de 5.000 kilometer heen. Intussen, omdat ik het nog niet geplaatst heb, zit ik op 5.908 kilometer en kan ik eens terugdenken. Loop ik tegen problemen aan met rijden, EV gerelateerd. Ja en nee. Ik merk dat als alles gaat zoals gepland, er geen enkele reden is om geen langere rit met de Spring te maken. Ja, je moet even plannen en er rekening mee houden, maar als je het van te voren weet dan komt het goed. Dan zorg je dat je een aantal AutoWeken in de auto hebt liggen en neemt, afhankelijk van de bestemming, boterhammetje mee en komt het goed. Pas als het niet gaat zoals gepland, dan wordt het ineens lastiger. Onderweg naar Wouw, toen we de Spring net hadden, liepen we al tegen het eerste probleem aan namelijk dat de lader van de Shell zich totaal niet aan de afgesproken en beloofde snelheid van laden hield. In plaats van zo goed als vol zat er zo goed als niet bij en moesten we een extra laadstop maken. Ook de rit naar Zandvoort en terug valt hier toch een beetje onder. Ik had de hoop dat ik in Zandvoort zou kunnen laden, maar dat bleek niet te kunnen lukken, niet op het circuit in ieder geval. Dus moest ik een extra laadstop maken. Die was als Plan B wel ingesteld, maar toch. Intussen tuffen we lekker verder.

Laatst bewerkt:
Mijn complimenten voor dit stuk (y)
Goed ingedeeld en prettig leesbaar. Ik heb de auto gegoogled en het eerste wat ik denk is: Hip!
(Misschien door de kleur van de spiegels?)

Ik snap de keuze wel; het is in veel opzichten een vooruitgang tegenover je Kangoo en actieradius is niet veel maar voor woon/werkverkeer en sowieso in Nederland eigenlijk goed te doen mits opgeladen en als je thuis kunt laden (voor mij al geen optie). Het slome zou mij wel tegenstaan denk ik (niet dat mijn Pixo een strepentrekker is maar komt vlot met verkeer mee en kon van het weekend ook even fijn zonder veel moeite de 130/140 km/h aantikken).

Hoe hij oogt moet ik nog zien, nog niet irl gezien maar voor een rationele keuze eigenlijk ook maar bijzaak.

Soloman zei:
Mijn complimenten voor dit stuk (y)
Goed ingedeeld en prettig leesbaar. Ik heb de auto gegoogled en het eerste wat ik denk is: Hip!
(Misschien door de kleur van de spiegels?)

Het is natuurlijk voor dat Orange Pack dat het 'em doet :)

MCW 84 zei:
Ik snap de keuze wel; het is in veel opzichten een vooruitgang tegenover je Kangoo en actieradius is niet veel maar voor woon/werkverkeer en sowieso in Nederland eigenlijk goed te doen mits opgeladen en als je thuis kunt laden (voor mij al geen optie). Het slome zou mij wel tegenstaan denk ik (niet dat mijn Pixo een strepentrekker is maar komt vlot met verkeer mee en kon van het weekend ook even fijn zonder veel moeite de 130/140 km/h aantikken).

Hoe hij oogt moet ik nog zien, nog niet irl gezien maar voor een rationele keuze eigenlijk ook maar bijzaak.

Volgens Marc Klaver en mijzelf (bij de proefrit) is de Spring tot zo'n 110 km/u best wel vlot. Boven de 80 is de grootste versnelling er wel uit, maar hij kan prima meekomen met het verkeer. Doordat al het koppel meteen beschikbaar is (én mijn reactievermogen ook nog mooi vlot is) kun je snel weg zijn.

Prima geschreven maar door onderstaande werd ik even getriggerd;
Ivanov zei:
In de test(s) is de Dacia Spring vergeleken met de Renault Twingo electric, de Fiat 500 E en een Volkswagen eGolf(test AutoWeek). Erg leuk, maar zoals gesteld vallen die allemaal buiten mijn budget.
De 500 met een 24kWh accu is 4 euro per maand duurder dan de Spring (10dkm/jaar, 48mnd, beiden via merk zelf). Nu heb je dan met die versie van de 500 geen range voordeel t.o.v. de Spring maar in mijn ogen lijkt mij het elk opzicht de 4 euro per maand wel waard. Al was het maar omdat de 0-100 tijd halveert.

Mooie je afwegingen beschreven, ik kan je daar prima in volgen. Heb je thuis een laadpaal of wallbox straks, of ben je afhankelijk van publieke laadpalen?

Nette startpost inderdaad.
Ik ben wel benieuwd naar de Dacia Spring. Wij rijden een Citigo EV en die bevalt uitstekend. Ik denk ook dat ik de Spring niet als traag zal ervaren, maar ben wel benieuwd naar een vergelijk. De Citigo is boven de 80 ook geen snelheidswonder bijvoorbeeld. Maar pas reed ik een traject in de stad en daarvoor is ie echt geweldig. Wij rijden het meeste buiten de bebouwde kom.

406c zei:
Prima geschreven maar door onderstaande werd ik even getriggerd;
Ivanov zei:
In de test(s) is de Dacia Spring vergeleken met de Renault Twingo electric, de Fiat 500 E en een Volkswagen eGolf(test AutoWeek). Erg leuk, maar zoals gesteld vallen die allemaal buiten mijn budget.
De 500 met een 24kWh accu is 4 euro per maand duurder dan de Spring (10dkm/jaar, 48mnd, beiden via merk zelf). Nu heb je dan met die versie van de 500 geen range voordeel t.o.v. de Spring maar in mijn ogen lijkt mij het elk opzicht de 4 euro per maand wel waard. Al was het maar omdat de 0-100 tijd halveert.

Toen ik met dit traject begon was de Fiat (nog) beduidend duurder en daarnaast vind ik het model geinig, maar heb ik er niet de 'klik' mee die ik met Dacia wel heb. Misschien omdat ik met de Logan geraced heb en ondanks (door de Alfa ontwaakte) interesse in Italië. Ik vermoed dat een deel ook komt doordat ik de 500 als opgeklopte hype zie. Hij was duurder dan de (technisch gelijkwaardige) Panda, maar binnenin krapper en doordat het een driedeurs is ook onpraktischer.

j ko zei:
Mooie je afwegingen beschreven, ik kan je daar prima in volgen. Heb je thuis een laadpaal of wallbox straks, of ben je afhankelijk van publieke laadpalen?

Uiteraard ben ik gaan informeren naar een paal/box. Het liefst wil ik een paal recht voor de deur. Dat kan want eigen terrein. Dat zit zo: de buren hebben vier auto's bij huis. Mercedes CLA van de buurman, VW Up! van de buurvrouw, een Ford Fiësta van de zoon en een VW Golf die voornamelijk door buurman gebruikt wordt als woon-werk auto. De Mercedes staat bij hen op de oprit. De Up! staat voor ons keukenraam. Eén van onze auto's (Kangoo of Seat) staat voor onze garage en dan is er nog 1 plek over: voor onze voordeur (met twee meter 'tuin' ervoor). Het is altijd 'wie het eerst komt, parkeert'. Vaak is dat er 1 van ons, maar als de Golf of de Fiësta er staat, moet onze auto in de wijk. Dus hoop ik op een paal voor de deur zodat de Spring daar wel moet staan 😁.

De dealer werkt samen met een bedrijf, dus die heb ik gebeld. Eerste offerte: €2900 voor een paal. €2600 voor een wallbox. Als ik een snelle zoektocht doe kom ik bij Shell op €1500. Dus dat bedrijf werd vriendelijk bedankt voor de moeite, maar nee. Verder zoekwerk en offertes komen eigen allemaal ronde de €1300 - €1500 uit. Nog veel geld voor iets wat gewoon een simpele paal/box kan zijn; de Dacia kan niet een sneller geladen worden dat 30 ampère. Gelukkig ken ik via het racen en Martijn Goorden (die mijn en de Alfa van die persoon in onderhoud had) iemand die met een elektrische auto rijdt. Hij is net verhuisd en gaat daar een mooie nieuwe wallbox krijgen. De oude, een simpele, heeft hij nog en kan ik voor €450 overnemen. Waarschijnlijk hoeft er alleen een groep in de meterkast erbij en dan kan die box 'gewoon' in het 220 stopcontact. Daarnaast zag ik bij een klant van ons een lader liggen die hij voor zijn PHEV Mercedes gebruikt. Gaat niet snel, maar wel op de 220. Ik denk dat ik voor die opties ga. Gelukkig kennen we mensen die een extra groep kunnen aanleggen.

ARwXGB8.png

gH9QeUM.png

Zo dus?

MCW 84 zei:

Yep, dat is um (of gaat hem worden).

Ik denk dat ik hem 跳 Tiào ga noemen (aangezien bijna alles in huis een naam heeft. Magnetron Chef Mike (met dank aan Gordon Ramsay), airfryer heet Steven, vaatwasser heet Anton (is een ATAG, vorige was van IKEA en heette Gustav). De kattenren heet Stimpy.

UPDATE!

Aangezien de verkoper niet in de gelegenheid was om te bellen, ben ik zelf maar weer eens in de telefoon geklommen. De verkoper in kwestie was net naar klanten buiten, maar zijn collega kon helpen met mijn twee vragen. Vraag 1: is er inmiddels iets bekend over 'mijn' Spring? Antwoord: Ja, die is nu wel toegekend. Verwachte leverdatum bij de dealer, de dag waarop hij van de vrachtwagen zal rollen: 13 juNi 2022. Vraag 2: er zijn prijsverhogingen bij Dacia, ook bij de Spring, gaat dat nog effect voor mijn PrivateLease prijs hebben? Antwoord: Nee, niet als de auto voor 30 juNi op naam gezet wordt en dat lijkt te gaan lukken.

Inmiddels is het chassisnummer bekend in de MyDacia-app. De connectservices zijn (nog) niet beschikbaar, maar dat is natuurlijk logisch. Ik zie al voor me dat er in China een meneer of mevrouw in 'mijn' Spring zit om de laatste controles te doen en hij/zij het ineens warm krijgt en daarna ineens koud. In Wuhan zal dat zeker enige paniek veroorzaken en dat alleen omdat er in Nederland iemand met de app zat te spelen.

Leuke openingspost en leuke keuze: ook al eens private-lease naar gekeken maar aankoop huis ging voor ;) Zou voor ons prima zijn als 'tweede auto' (die je dan waarschijnlijk net even wat vaker pakt omdat het elektrisch is)

Erg benieuwd naar je praktijkervaringen straks. Succes met wachten!

Ivanov zei:
Inmiddels is het chassisnummer bekend in de MyDacia-app. De connectservices zijn (nog) niet beschikbaar, maar dat is natuurlijk logisch. Ik zie al voor me dat er in China een meneer of mevrouw in 'mijn' Spring zit om de laatste controles te doen en hij/zij het ineens warm krijgt en daarna ineens koud. In Wuhan zal dat zeker enige paniek veroorzaken en dat alleen omdat er in Nederland iemand met de app zat te spelen.

En helemaal dat die beelden via een dashcam te volgen zijn via die app. :):)

Sanoma zei:
Leuke openingspost en leuke keuze: ook al eens private-lease naar gekeken maar aankoop huis ging voor ;) Zou voor ons prima zijn als 'tweede auto' (die je dan waarschijnlijk net even wat vaker pakt omdat het elektrisch is)

Erg benieuwd naar je praktijkervaringen straks. Succes met wachten!

Ik had ook al eerder naar PrivateLease gekeken, maar de auto's toen zouden wel goedkoper zijn geweest dan mijn Kangoo in de maand... maar de brandstofkosten zijn voor de berijder/ster. En die C1/Aygo/108 is dan wel zuinig (zuiniger dan mijn Kangoo en dat is een diesel) maar door het prijsverschil diesel - benzine zou ik nog steeds duurder uit zijn. Daarnaast waren we toen nog druk aan het sparen voor een woning... waar we inmiddels al een kleine anderhalf jaar wonen dus dat gedoe met 'PrivateLease beïnvloed de hoogte van jouw hypotheek'... daar zitten we niet mee.

En inmiddels heb ik de losse lader die ik besteld heb (en gewoon in de 220v aansluiting kan) al binnen. Ik kan dus thuis laden. Maar de 'grote' lader gaat er ook komen, heeft alleen wat meer werk nodig.

Leuke keuze, je hebt goed nagedacht over hoe je de auto gaat gebruiken en daar lijkt-ie perfect bij te passen. Ik heb een weekje Spring gereden en er, naast korte ritten, ook behoorlijke snelwegritten mee gemaakt. Daar is hij duidelijk minder geschikt voor, vooral wind is niet zijn grootste vriend. Windgeruis is op snelheid sterk aanwezig en zo windgevoelig als de Spring is heb ik al lange tijd geen auto's meer gereden.

Toch, onder de streep, vind ik 't een briljant ding. Comfortabel zat, vlot zat, ruim zat en als je de snelheid een beetje beperkt rijdt-ie ook nog eens behoorlijk efficiënt. Ik heb 'm tot 0% leeggereden (ja, je kan de SoC precies aflezen!) en na 180 km ging er 29,34 kWh á € 7,50 in. Daar zit vast wat laadverlies bij, want de accucapaciteit bedraagt 27-en-een-beetje kWh. De Spring rijdt trouwens ook nog met normaal vermogen als de accu bijna leeg is, geen 'turtle mode' dus, waar je bij veel andere EV's mee te maken hebt.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen als de auto er eenmaal is!

spannend... levertijden zijn in deze tijd echt dramatisch lang....

ik heb toevallig gisteren op de modelautobeurs in Houten het schaalmodel van de Dacia Spring gekocht !:)

Elco zei:
Leuke keuze, je hebt goed nagedacht over hoe je de auto gaat gebruiken en daar lijkt-ie perfect bij te passen. Ik heb een weekje Spring gereden en er, naast korte ritten, ook behoorlijke snelwegritten mee gemaakt. Daar is hij duidelijk minder geschikt voor, vooral wind is niet zijn grootste vriend. Windgeruis is op snelheid sterk aanwezig en zo windgevoelig als de Spring is heb ik al lange tijd geen auto's meer gereden.

Toch bekruipt mij het gevoel dat je net zo goed een zuinig en betrouwbare auto van onder de 5.000 kan kopen (zoals ik heb gedaan met de Pixo). Die rijden ook prima, voorin ruim zat en zit ongeveer evenveel luxe op.

Ik vind het nog steeds vreemd dat mensen kiezen voor een elektrische auto omdat de benzine duur is. Aanschaf + afschrijving pakt nadeliger uit en daar kun je best wat benzine voor kopen. Daarbij nog de matige afstand die je af kunt leggen en het ronduit slechte weggedrag op de snelweg... nee zou mijn keuze voorlopig nog niet zijn.

Evengoed veel plezier met de auto, jou idee en standpunten passen zo te lezen wel bij de auto.

Niet alleen is de benzine duur, een EV is voorlopig ook nog mrb-vrij. Tel daarbij op dat er, zeker bij een simpele auto als de Spring, echt bijna niets aan zit wat kapot kan of onderhoud behoeft en je weet dat er echt vooreel te halen valt. Vergeet ook niet dat 'n UP! nu ook minimaal 17.500 euro kost. Het omslagpunt is vlot bereikt.

Radar zei:

ik heb toevallig gisteren op de modelautobeurs in Houten het schaalmodel van de Dacia Spring gekocht !:)

Welke kleur? Blauw met Orange Pack?

MCW 84 zei:
Elco zei:

Toch bekruipt mij het gevoel dat je net zo goed een zuinig en betrouwbare auto van onder de 5.000 kan kopen (zoals ik heb gedaan met de Pixo). Die rijden ook prima, voorin ruim zat en zit ongeveer evenveel luxe op.

Misschien, maar dan moet je wel even die € 5000 hebben liggen. Daarbij; af en toe pak ik de Seat van Marvant als ik naar fitness ga (om de parkeerplek recht voor onze deur niet kwijt te raken) en op de terugweg mag je 130 (na 19:00u). Meestal rijd ik het niet, ik kan niet eens meer tegen het geluid van de benzinemotor die zoveel toeren draait; zo ben ik inmiddels gewend aan het lage gebrom van de diesel.

Janneman zei:
Ik vind het nog steeds vreemd dat mensen kiezen voor een elektrische auto omdat de benzine duur is. Aanschaf + afschrijving pakt nadeliger uit en daar kun je best wat benzine voor kopen. Daarbij nog de matige afstand die je af kunt leggen en het ronduit slechte weggedrag op de snelweg... nee zou mijn keuze voorlopig nog niet zijn.

Evengoed veel plezier met de auto, jou idee en standpunten passen zo te lezen wel bij de auto.

De brandstofprijs niet de reden is waarom ik afscheid ga nemen van de Kangoo, dank je voor het compliment.

^^ Ik denk (lees het) dat Janneman het in zijn algemeenheid bedoeld. Hij complimenteert jou met je keuze nota bene in de laatste zin.

Durashift zei:
^^ Ik denk (lees het) dat Janneman het in zijn algemeenheid bedoeld. Hij complimenteert jou met je keuze nota bene in de laatste zin.

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.

Inmiddels is de 220v lader ook binnengekomen. Met de hulp van één van de rijders van de Tricorp Westfield Cup (BMW X5 PHEV) heb ik deze uit kunnen proberen en hij werkt. Nu alleen de auto nog.

Minder dan een maand nog, we tellen mee af.
Erg leuke uitvoering denk ik. Als je er goed over nadenkt en het gebruik van de auto goed past dan is zo'n Spring echt een hele goede keuze volgens mij.

Aan iedereen die meetelt, opnieuw calibreren. Ik was vanochtend bij de dealer (ik moest er toch wat bezorgen) dus liep ik even naar de verkoper. Die constateerde dat de auto onderweg is en dat hij NIET op 13 juNi bij hen afgeleverd gaat worden, maar al op 23 mei. En dat is volgende week maandag al!

Nu alleen afwachten of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, wanneer de auto dan aan mij afgeleverd gaat worden en wanneer de schakelaar binnen zal zijn.

Ben erg benieuwd hoe deze gaat bevallen.
Toevallig gister voor het eerst gezien op de parkeerplaats bij de buurt super en wat ziet zo’n Spring er super cool uit (y)

Nog even wachten en dan lekker genieten

Heel erg leuk! Ben benieuwd. Ik wilde er ook 1 maar kon geen laadpunt plaatsen bij mijn woning. (flatje en netwerk kan het niet aan).

Inmiddels heb ik contact gehad met de verkoper over de datum waarop de Spring aan mij afgeleverd zal worden. Op Hemelvaartsdag hebben we de Kangoo nog nodig voor een rommelmarkt/kofferbakverkoop. Dus stelde ik de zaterdag voor, 28 mei in de middag omdat ik 's ochtends moet werken of anders 1 juni wanneer ik toch al vrij ben. Alleen kwam het bericht terug dat hun werkplaats inmiddels vanaf 7 juni aan het plannen is. Hij belt me maandag...

Van de week merkte ik voor het eerst een Spring op, in wit met oranje. Fris ding, ik snap de naam wel.
Volgens mij is dit precies het soort EV wat we nog misten. Compact, licht, en eerst en voornamelijk voor een grotere groep betaalbaar. Als er op dit moment al een echte volelektrische concurrent voor A-segmenters is moet dit hem zijn. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.

Wat ga je met de Kangoo doen?
ps had je hier al gevolgd maar pas net je hele eerste uitgebreide intro gelezen: 1 grote glimlach !
Denk dat je gewoon een hele goede beslissing hebt enomen en wens je alvast heel veel pezier met je Spring :D(y):cool:

Rond 12:30u belde de verkoper. De Spring is binnen! Helaas zit hun werkplaats redelijk vol gepland dus is de eerste aflevermogelijkheid is 11 juni om 10:00u. De schakelaar is besteld en de verkoper is ook nieuwsgierig of je zo heel simpel een Dacia Spring cruise control kunt geven.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
ps had je hier al gevolgd maar pas net je hele eerste uitgebreide intro gelezen: 1 grote glimlach !
Denk dat je gewoon een hele goede beslissing hebt enomen en wens je alvast heel veel pezier met je Spring :D(y):cool:

De Kangoo is in principe ingeruild, maar ik heb per ongeluk een factuur betaald die ik niet hoefde te betalen (was een interne factuur van de ene afdeling naar de andere) dus is hij nu nog 'vrij'. Mocht iemand hem willen kopen, dan kan het nog.

Ivanov zei:

De Kangoo is in principe ingeruild, maar ik heb per ongeluk een factuur betaald die ik niet hoefde te betalen (was een interne factuur van de ene afdeling naar de andere) dus is hij nu nog 'vrij'. Mocht iemand hem willen kopen, dan kan het nog.

Kun je die betaling niet terugdraaien dan?

Ivanov zei:
Mocht iemand hem willen kopen, dan kan het nog.

Mag ik vragen: wat boden ze voor "een 2001 Renault Kangoo 1.9 dTi met 110 (gechipte) Pk’s en een forse schade aan de rechterzijkant" zonder airco?
Ik kijk wel eens bij Domeinen, daar zie je dit soort auto's af en toe nog wel eens (verkoop bij opbod vanwege belastingschulden :) )

Ivanov zei:
Mocht iemand hem willen kopen, dan kan het nog.

Mag ik vragen: wat boden ze voor "een 2001 Renault Kangoo 1.9 dTi met 110 (gechipte) Pk’s en een forse schade aan de rechterzijkant" zonder airco?
Ik kijk wel eens bij Domeinen, daar zie je dit soort auto's af en toe nog wel eens (verkoop bij opbod vanwege belastingschulden :) )

Toch nog €400.

Je vergat nog: 307.400 km o_O

Ivanov zei:
Radar zei:

Welke kleur? Blauw met Orange Pack?

ik heb een bordeauxrode...

wat bizar dat je zo lang moet wachten op je aflevering... bij onze vestiging ( ander merk hoor) mag er max 2 weken voor uitgetrokken worden en moet de auto afgeleverd zijn...tenzij anders afgesproken met de klant.

Terug
Bovenaan