Internationale verkoopcijfers

Jan 2021, Frankrijk -10%, NL -20%, maar Spanje .....

.... is andere koek. -51,5%!
Slechtste score sinds 1986.
Niet verwonderlijk in een land met een oversterfte door Covid van 500 per dag.

#1 Leon,
#2 Sandero
#3 Tucson

https://www.motor.es/noticias/ventas-coches-2021-espana-enero-202174944.html
 
De verkopen van 2020 per maand in de USA per merk:
https://www.goodcarbadcar.net/2020-us-vehicle-sales-figures-by-brand/
 
speedtouch zei:
De verkopen van 2020 per maand in de USA per merk:
https://www.goodcarbadcar.net/2020-us-vehicle-sales-figures-by-brand/

Zie dat December gelijk de beste maand van jaar was.
Moet eerder liggen aan de nwe president en diens >$1000 miljard pretpakket dan aan een minder venijnige pandemie: 2000 tot 4500 v/m per dag

Tesla met 25k relatief bescheiden.
Dec 2019 kwam het nietige NL tot de helft
 
Vond het toch wel apart om de cijfers door te nemen, keek er van op (of was het vergeten) dat er Alfa's Romeo daar geleverd worden. Aanmerkelijk meer dan Fiat.
 
België, januari 2021

145225901_10157843133443093_2093010358070626302_n.png


Bron: facebook.com/auto55

India, januari 2021

OEM-Car-Sales-India-January-2021.jpg


Bron: autopunditz.com

Nissan (cijfers inclusief Datsun) leeft weer dankzij de Magnite!
 
Carfanatic zei:
Duitsland:
EtTGycxXMAAZgvo


DS ook hier dramatisch.

Idem in Frankrijk, Spanje (Jan.)
Maar morgen slaat DS back with a vengeance: de DS4

Edit: Vandaag dus. Indrukwekkend!!
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/geheel-nieuwe-ds-4-en-ds-4-cross-gepresenteerd/

Allemaal diep in het rood, behalve Tesla, Volvo/Polestar en Sonstige.
Die laatste betreft een Chinees merk??
 
https://carsalesbase.com/european-car-sales-analysis-december-2020-models/

Europa / Dec 2020 was een 'electrifying' maand voor E auto's.

Opmerkelijk de Yaris, Corsa, 2008, 500 en m.n. Volco XC40
Die laatste zet het succes ook in 2021 voort.

Sterker, Volvo scoorde wereldwijd +30% in Januari
Volvo Cars ist stark ins neue Jahr gestartet. Der weltweite Absatz der Marke legte im Januar um mehr als 30 Prozent zu.

Niet-opmerkelijk de Blitz van E karretjes als M3, ID3, Kona, ID4, Zoe en LEAF
 
UK, Jan 2021: -40%.
Slechtste maand in 51 jaar

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry-news/january-2021-new-car-registrations-lowest-1970

Enige stijger: Porsche +40%
(1% marktaandeel! / 't gaat (te) goed met die investment bankers in de City / investment bankers? u weet wel, die V/M die gratis geld over de balk mogen gooien à €445.675 per jaar, excl bonus))

https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/
 
Taiwan, januari 2021

In Taiwan zijn er in januari 51.170 auto's verkocht, waarmee de lokale markt nog steeds van gezondheid blaakt. De nieuwe Corolla Cross vestigt records als auto die de hoogste aantallen in een maand ooit boekt.

Toyota-Corolla-Cross-Taiwan-November-2020.-Picture-u-car.com_.tw_.jpg


1. Toyota 16.661 | +34,2%
2. Ford 3.519 | +73,2%
3. Nissan 3.345 | +4,5%
4. Lexus 3.276 | +21,9%
5. Mercedes-Benz 3.179 | +27,3%
6. CMC Mitsubishi 3.091 | +70,4%
7. BMW 2.000 | +46,3%

Overig:
Suzuki 1.073
Mazda 988
Luxgen 805

3868b4e01e63431ba529cce6cf64777b


1. Toyota Corolla Cross 6.195
2. Toyota RAV4 3.027
3. Toyota Corolla Altis/Sport 2.500
4. CMC Veryca 2.187
5. Toyota Yaris 1.743
6. Ford Focus 1.738
7. Honda CR-V 1.606
8. Ford Kuga 1.536
9. Toyota Vios 1.286
10. Nissan Kicks 1.248
11. Mitsubishi Delica 1.182
12. Nissan Sentra 1.174
13. Toyota Sienta 998
14. Lexus NX 968
15. CMC Zinger 904
16. Lexus UX 831
17. Mercedes-Benz GLC 756
18. Mitsubishi Colt Plus 749
19. Hyundai Venue 694
20. Lexus ES 660
21. Lexus RX 613
22. Honda HR-V 599
23. Mercedes-Benz E-Class 545
24. Volkswagen T-Roc 514
25. Suzuki Jimny 486
26. Luxgen URX 457
27. Nissan X-Trail 445
28. Mazda3 437
29. Mercedes-Benz C-Class 373
30. Škoda Kamiq 362
31. Mitsubishi Outlander 345
32. Subaru Forester 342
33. Hyundai Porter 330
34. Toyota Camry 320
35. BMW 3 Series 301
36. BMW X3 301
37. Mercedes-Benz GLB 301
38. Mercedes-Benz GLA 296
39. Mercedes-Benz GLE 281
40. Nissan Tiida 267
41. Suzuki Swift 255
42. Mazda CX-5 251
43. BMW X4 245
44. Porsche Macan 210
45. Skoda Kodiaq 209
46. BMW 5 Series 190
47. Luxgen U6 184
48. Volvo XC60 181
49. Mercedes-Benz A-Class 178
50. Volvo S60/V60 177

Bron: https://news.u-car.com.tw/news/article/64924

Op Taiwan wonen maar 23,57 miljoen mensen, maar exclusieve auto's verkopen er in flinke aantallen. Vooral Maserati is in trek: de Levante deed in januari 44 stuks, de Ghibli en Quattroporte respectievelijk 17 en 2 stuks.
 
Crisis? What Crisis?

Toyota - 's werelds grootste - verhoogd de winstverwachting.
Target €15 bn

https://www.automobilwoche.de/article/20210210/AGENTURMELDUNGEN/302109990/1276/
 
Rutger DC zei:
Op Taiwan wonen maar 23,57 miljoen mensen, maar exclusieve auto's verkopen er in flinke aantallen. Vooral Maserati is in trek: de Levante deed in januari 44 stuks, de Ghibli en Quattroporte respectievelijk 17 en 2 stuks.

Mercedes doet het er zo te zien ook lekker, ik zie ook BMW in het lijstje staan, maar waar is Audi?
 
Nu ff over chauvinisme enzo:

Duitsland, January: Eerste buitenlander is een vakantiehut op wielen.
De Ducato op #28

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/germany-january-2021-opel-16-8-renault-17-4-resist-in-market-off-31-1/

't Wordt nog erger. Véél erger :)
Hyundai/KIA scoort in Z Korea 72% marktaandeel!!

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/south-korea-january-2021-market-up-19-1-on-low-comparison-base-kia-carnival-28-units-off-1-genesis-gv70-in-top-20/

En wat te denken van de monocultuur in Japan: 13 Toyota's in de Top 20

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/japan-january-2021-toyota-13-8-lexus-13-6-shine-in-market-up-6-8/
 
Rush Hour zei:
't Wordt nog erger. Véél erger :)
Hyundai/KIA scoort in Z Korea 72% marktaandeel!!

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/south-korea-january-2021-market-up-19-1-on-low-comparison-base-kia-carnival-28-units-off-1-genesis-gv70-in-top-20/

Porsche: + 587,9%! knap!
 
speedtouch zei:
Rush Hour zei:
't Wordt nog erger. Véél erger :)
Hyundai/KIA scoort in Z Korea 72% marktaandeel!!

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/south-korea-january-2021-market-up-19-1-on-low-comparison-base-kia-carnival-28-units-off-1-genesis-gv70-in-top-20/

Porsche: + 587,9%! knap!

Zekers.
400 elektieke Cayenne's, besteld door de families LEE en SON
 
Rush Hour zei:
speedtouch zei:
Rush Hour zei:
't Wordt nog erger. Véél erger :)
Hyundai/KIA scoort in Z Korea 72% marktaandeel!!

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/south-korea-january-2021-market-up-19-1-on-low-comparison-base-kia-carnival-28-units-off-1-genesis-gv70-in-top-20/

Porsche: + 587,9%! knap!

Zekers.
400 elektieke Cayenne's, besteld door de families LEE en SON

Uit jouw kennissenkring?;)
 
speedtouch zei:
Rush Hour zei:
speedtouch zei:
Rush Hour zei:
't Wordt nog erger. Véél erger :)
Hyundai/KIA scoort in Z Korea 72% marktaandeel!!

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/south-korea-january-2021-market-up-19-1-on-low-comparison-base-kia-carnival-28-units-off-1-genesis-gv70-in-top-20/

Porsche: + 587,9%! knap!

Zekers.
400 elektieke Cayenne's, besteld door de families LEE en SON

Uit jouw kennissenkring?;)

Labia Lee en Lelie Son zijn idd chickies die ik wel eens tref.
Dan hoor je wel eens wat.
Uberhaupt, deze hipsters gooien alles (ALLES!) op Insta en TikTok.
Verstoken 1 Terabyte per week per gal.
 
Rush Hour zei:
't Wordt nog erger. Véél erger :)
Hyundai/KIA scoort in Z Korea 72% marktaandeel!!

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/south-korea-january-2021-market-up-19-1-on-low-comparison-base-kia-carnival-28-units-off-1-genesis-gv70-in-top-20/

Renault Samsung gaat niet echt lekker. SsangYong... Als Tavares zich verveelt, is het misschien een leuke aankoop voor Stellantis. Kunnen de komende jaren de Korando (EV, Tivoli en Musso op de boot naar Europa als Fiat en kan men vervolgens bijvoorbeeld lokaal geproduceerde Opels als SsangYong gaan aanbieden naast de door SsangYong dan zelf of met Jeep/Ram te ontwikkelen Rexton & Musso. De Musso (Rexton Sports) is een soort USP van SsangYong in Zuid-Korea, want Hyundai-Kia heeft (nog) geen pick-up, al is er een van Hyundai op komst. Heeft Stellantis er gelijk een (zeldzame) Aziatische markt bij waar het scoort. Maar goed, Stellantis heeft genoeg te doen en zal wel geen interesse hebben in een autofabrikant met een enorme schuldenlast.

Bijzonder trouwens dat die 'Daewoo' Alpheon (vorige generatie Buick LaCrosse) nog steeds wordt geleverd in Zuid-Korea.
 
US, Januari -3,3%

Van de merken de verkopen melden (GM, Stellantis, Tesala en Nissan-Mits bv niet) was Hyundia-Geneis-KIA de grootste stijger.

In de kantlijn deed Volvo het uittekend: +35%
Ook in China startte Volvo 2021 cresendo.

Sterker ....
..... Volvo weet nu al dat 2021 een recordjaar wordt.
Knappe koppen, die Zweden!

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/usa-january-2021-kia-11-4-volvo-32-4-help-contain-market-loss-to-3-3/
 
Daniel de Dion zei:
Duitsland, January: Eerste buitenlander is een vakantiehut op wielen.
De Ducato op #28
Dit las ik ook in de Autobild. Ik was erg verbaasd! De productie van campers draait op volle toeren maar blijkbaar kunnen er zoveel geproduceerd worden om hoog te scoren in de registratiecijfers.
 
Barri zei:
Daniel de Dion zei:
Duitsland, January: Eerste buitenlander is een vakantiehut op wielen.
De Ducato op #28
Dit las ik ook in de Autobild. Ik was erg verbaasd! De productie van campers draait op volle toeren maar blijkbaar kunnen er zoveel geproduceerd worden om hoog te scoren in de registratiecijfers.

Idd waarschijnlijk.
Vermoed dat de Ducato mede hoog staat (gekentekend danwel verkocht) omdat verwacht wordt dat door C-19 mensen hotels en tenten trachten te vermijden.
 
Meerdere merken (Japanners, Koreanen, Duits premium, Volvo) hadden een zeer goede Januari maand.
Dit mede dankzij de hard gestegen verkoop in China (+30%)

VW Group daalde wereldwijd iets in Jan. (-1,4%). Ondanks +22% in China
VAG verkocht 824.000 auto's, waarvan maar liefst 419.000 in China. (als daar ooit eens iets mis gaat ....)

https://www.automobilwoche.de/article/20210212/AGENTURMELDUNGEN/302129976/1276/
 
@Barri
De reden dat de Ducato zo hoog staat is inderdaad vanwege de vele exemplaren die als Camper worden gebruikt. De Ducato is het meest gebruikte voertuig qua campers. De reden hiervoor is a, hij is (naar verhouding goedkoop) en beschikt over bijvoorbeeld verschillende assen (in de vorm van materiaal en gewicht), gebruikt het Alko-chassis. Hierdoor is ie lichter en kan vrij veel gewicht hebben, tel daarbij op dat FIAT hem blijkbaar op verschillende manieren levert aan camperbouwers. Soms alleen het onderstel en de motor. Dan hoeft een bouwer niet eerst de halve auto te slopen, wat de auto ook weer goedkoper maakt.

Overigens mag bij de aantallen wel een kanttekening worden gemaakt, het gros van de nieuwe campers, misschien wel 75% of meer, is in de verhuur.
Ik las op een camperforum, ik moest even zoeken he het ook weer zat met onderstel/as, dat in Duitsland de markt camper aantallen voor 56% uit Ducato's bestaan.
 
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/europese-autoverkoop-hard-geraakt-in-januari/

Maar orderboeken van meerdere autobouwers zien er goed uit.
En diverse merken verhoogden in Jan. hun 2021 targets (o.m. GM, KIA en Toyota)
Bron Autonews.com
 
EU: 2020, compacte cross-over's

1 Captur (-20%)
2 T-Toc (-24%)
3 2008 (-5%)
4 Duster (-37%)
etc

https://carsalesbase.com/european-sales-2020-small-crossovers/
 
Europa, Jan. 2021 - waarschijnlijk de slechtste maand van het jaar: -25,7%

https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/europe-january-2021-market-endures-steepest-fall-since-last-may-25-7-toyota-up-to-record-third-place-volvo-up-3-6/


1 VW, -31,6%
2 Peugeot, -18,1%
3. Toyota (!), -19,1%

Silver lining: Volvo, +3,6%
 
In Israël moet de consument niet veel weten van Duitse automerken, dat ligt kennelijk nog te gevoelig. Volkswagen heeft er 1,2% marktaandeel, Opel 0,8% (wel +664,6%), Mercedes-Benz 1,8%, Audi 2,0% en BMW 2,1%. Als het een auto van de Volkswagen-groep moet zijn, dan een Tsjechische Skoda (6,7%) of Spaanse Seat (5,1%). Verder is Chevrolet/GMC er opmerkelijk genoeg ruim vijfmaal zo populair als Ford. De top vier is verder een Japans-Koreaanse mix:

1. Hyundai 7,354 15.2% 9.4%
2. Toyota 6,010 12.5% 15.6%
3. Kia 5,010 10.4% 4.3%
4. Mazda 3,317 6.9% 54.9%
5. Skoda 3,256 6.7% -6.3%
6. Mitsubishi 2,973 6.2% 15.3%
7. Seat 2,456 5.1% 34.0%
8. Renault 1,845 3.8% 72.8%
9. Chevrolet/GMC 1,795 3.7% -14,4%
10. Nissan 1,706 3.5% 1.9%
11. Suzuki 1,510 3.1% -4.8%
12. Subaru 1,384 2.9% 111.9%
13. Peugeot 1,312 2.7% 35.5%
14. BMW 1,005 2.1% 94.4%
15. Audi 976 2.0% -4.2%
16. Citroen 923 1.9% -17.1%
17. Mercedes-Benz 873 1.8% 2.2%
18. Volkswagen 584 1.2% 11.0%
19. Volvo 509 1.1% 36.5%
20. Honda 500 1.0% -27.2%

Bron: https://bestsellingcarsblog.com/2021/02/israel-january-2021-mazda-54-9-renault-72-8-headline-record-january-15-6-seres-lands/
 
Daimler Benz 2020. '
€154 miljard omzet / €4 miljard winst.

Onwaarschijnlijk (als: bizar) lage winst en daarmee marge voor een premium autobouwer.
Maar goed, de Autoriteit meldt het, dan moet het kloppen:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/daimler-boekt-hogere-winst-ondanks-dalende-verkoop/
 
Zou vreemd zijn als ze nu, coronatijd en een hoop aanstaande ontslagen, 25% winst laten zien, toch? Boekhoudkundig dingetje....
 
Pietzoveel zei:
Zou vreemd zijn als ze nu, coronatijd en een hoop aanstaande ontslagen, 25% winst laten zien, toch? Boekhoudkundig dingetje....

Klopt, boekhoudkundig dingetje, ze hebben wel een schuldenpost van 151 Miljard Dollar!
https://www.auto55.be/nieuws/32908-dit-zijn-de-5-automerken-met-de-meeste-schulden#:~:text=Volkswagen%20heeft%20grootste%20schuldenberg%20ter%20wereld&text=Het%20staat%20meer%20dan%20190,miljard%20dollar%20in%20het%20rood.
 
https://europe.autonews.com/automakers/renault-warns-difficult-year-after-posting-record-loss-2020

Kolossaal verlies Renault.
8 miljard

Daarvan komt 5,5 miljard van Nissan en dit werd in H1 2020 geboekt.
H2 2020 was een stuk beter, met zelfs een marge van 3,5%
 
Top 10 modellen Belgie 2020:
#1 Citroen C3 10420
#2 Fiat 500 9110
#3 VW Golf 8937
#4 Renault Clio 8346
#5 Mercedes-Benz A-Klasse 8120
#6 Skoda Octavia 7944
#7 Volvo XC40 7924
#8 Peugeot 208 7026
#9 Mini Hatch 6865
#10 Renault Captur 6847

Bron

Verrassende 1 en 2!
 
Lancia Lover zei:
Top 10 modellen Belgie 2020:
#1 Citroen C3 10420
#2 Fiat 500 9110
#3 VW Golf 8937
#4 Renault Clio 8346
#5 Mercedes-Benz A-Klasse 8120
#6 Skoda Octavia 7944
#7 Volvo XC40 7924
#8 Peugeot 208 7026
#9 Mini Hatch 6865
#10 Renault Captur 6847

Bron

Verrassende 1 en 2!

Zeker! (overigens niet volgens Harry Music)
Verbazingwekkend vind ik het ontbreken van een BMW.
Dat merk staat doorgaans in de top 5. Zelfs top3.
 
EU EV/PHEV 2020:

1 Zoe, 100.000x
2 Model 3
etc

https://carsalesbase.com/european-sales-2020-ev-phev/
 
Europe January 2021 – models (Source JATO Dynamics):

Pos Model Jan-21 /20 Dec FY20
1 Toyota Yaris 18,094 2.6% 6 6
2 Peugeot 208 17,310 -14.9% 5 3
3 Dacia Sandero 15,922 13.0% 12 11
4 VW Golf 15,227 -42.1% 1 1
5 Opel/Vauxhall Corsa 14,951 -20.3% 13 4
6 Peugeot 2008 14,916 86.4% 10 14
7 Renault Clio 14,446 -33.2% 4 2
8 Fiat Panda 14,122 -15.8% 26 17
9 VW T-Roc 13,896 -8.0% 15 12
10 Skoda Octavia 13,756 -18.8% 7 5
Source: ACEA, JATO Dynamics
 
Als ik het goed begrijp worden de verkopen van jan '21 vergeleken met die van dec. '20, is het niet logischer dat ze de cijfers met jan'20 vergelijken of zie ik dat verkeerd?
 
speedtouch zei:
Als ik het goed begrijp worden de verkopen van jan '21 vergeleken met die van dec. '20, is het niet logischer dat ze de cijfers met jan'20 vergelijken of zie ik dat verkeerd?

Nee, dat zie je niet verkeerd. MoM vergelijking zijn inderdaad onzin. YoY is het enige waar je iets aan hebt.
 
Vergelijking tussen januari en december is inderdaad volslagen onzinnig.
In verschillende landen kunnen diverse redenen zijn waarom in december, resp. januari erg veel of erg weinig van een bepaald model wordt geregistreerd, voornamelijk ingegeven door wettelijke of fiscale maatregelen.
Nederland is daar een bekend voorbeeld van, maar ook in andere Europese landen zie je dat.
 
Nou nou, "onzin", "volslagen onzinnig", dat kan m.i. allemaal wel wat minder stellig. Ik zie althans niet in waarom een vergelijking tussen 2 opvolgende maanden voor iedereen altijd onzinnig zou zijn.
 
Een YoY-vergelijking kán net zo onzinnig zijn, als er het ene jaar een effect is dat het andere jaar ontbreekt (fiscale stimulans, pandemie...). Maar over het algemeen zijn er binnen landen bepaalde trends die zich jaarlijks herhalen. In Nederland was januari een dikke maand door uitgestelde kentekeningen, en is dat de laatste jaren verplaatst naar december door het jaarlijks aanscherpen van fiscale regelingen. In het UK zijn maart en september maanden met hoge verkopen doordat dan de nieuwe kentekenreeks ingaat. Die maanden vergelijken met omringende maanden geeft dus geen goed beeld van de tendens, dan kan je beter een jaar terug kijken.

Maar over het algemeen is een maand eigenlijk te kort om echt iets te kunnen oordelen. Er kan net een levering op gang zijn gekomen van demo-exemplaren, er kan een actie van een importeur lopen waardoor de cijfers heel vertekend zijn ten opzichte van een langere tijdsspanne. Zo bekeken is elke vergelijking onzinnig.
 
In tijden van Corona is het helemaal niet zo onzinnig om verkoopcijfers op maandelijkse basis met elkaar te vergelijken. Als een land in lockdown gaat (of deze wordt opgeheven) heeft dat grote gevolgen voor de verkoopcijfers.. Ik gok dan ook dat dat de reden is dat er MoM wordt vergeleken.

Interessant om te zien dat de (in Frankrijk) gebouwde Yaris nr.1 is in Europa. Een unicum voor een Japanse autofabrikant zo lijkt me.
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat Toyota dit winstgevend doet. Waarom kunnen Renault en PSA de Clio respectievelijk de 208/C3 dan niet winstgevend in Frankrijk produceren?
 
Updateje over de verkoopcijfers in de EU: <https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/29835-tesla-is-runner-up-als-meest-verkochte-auto-eu>

De Golf op 1, de Model 3 op 2 en de Sandero op 3. Vooral die nr 3 valt mij op. Zo zie je maar: de totale Europese markt verschilt behoorlijk van de NL markt, waar EV's, Kia's en SUV's het beeld bepalen.
 
Barri zei:
Updateje over de verkoopcijfers in de EU: <https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/29835-tesla-is-runner-up-als-meest-verkochte-auto-eu>

De Golf op 1, de Model 3 op 2 en de Sandero op 3. Vooral die nr 3 valt mij op. Zo zie je maar: de totale Europese markt verschilt behoorlijk van de NL markt, waar EV's, Kia's en SUV's het beeld bepalen.

Zag op een franse site dat de er inmiddels 1000 DS9's in europa rijden. Beter dan niets.
 
Terug
Bovenaan