Internationale verkoopcijfers

De Kuga doet het wel erg goed, ben benieuwd of Ford dat met de nieuwe generatie straks weet vast te houden met minder korting. Opel stelt toch wel teleur in Duitsland, er is nog geen einde aan de dalende verkopen gekomen. Het thuismarktvoordeel staat voor Opel, net als voor Vauxhall in het Verenigd Koninkrijk, steeds meer onder druk. De Skoda Karoq en Seat Ateca staan op jaarbasis duidelijk voor op de Opel Grandland. Het meest schokkende vind ik dat er geen enkele Opel in de lijst van vijftig populairste auto's onder particulieren staat!
 
Rutger DC zei:
De Kuga doet het wel erg goed, ben benieuwd of Ford dat met de nieuwe generatie straks weet vast te houden met minder korting. Opel stelt toch wel teleur in Duitsland, er is nog geen einde aan de dalende verkopen gekomen. Het thuismarktvoordeel staat voor Opel, net als voor Vauxhall in het Verenigd Koninkrijk, steeds meer onder druk. De Skoda Karoq en Seat Ateca staan op jaarbasis duidelijk voor op de Opel Grandland. Het meest schokkende vind ik dat er geen enkele Opel in de lijst van vijftig populairste auto's onder particulieren staat!

De kortingen zijn inderdaad bizar: 10.000 euro! Voor 20 mille heb je een 1.5 Trend met 150pk met wat extra's die nieuw 30k kost.

voorbeeld

Opel afgelopen maand 17,3 % in de min. In het totaal valt het met het verlies van Opel nog wel mee: 3,6% minder dan vorig jaar. Maar geen model in de top 50 particuliere verkopen is wel erg alarmerend!
 
Opel heeft in Duitsland vooral te lijden onder het verlies van de Adam, Karl, Mokka en Zafira. Behalve de Karl deden de overige drie het redelijk goed daar.
Benieuwd hoe de Corsa wordt ontvangen. Van de Grandland zullen er wel meer verkocht worden als de productie in Duitsland op gang komt. De Crossland doet het eigenlijk in alle grote markten goed, wat volgens mij niemand had verwacht. Toen ik in oktober in Italie was heb ik er echt heel veel zien rijden (en ook de Karl).

Ford staat volgens mij bekend om de hoge kortingen, maar dat van de Kuga slaat werkelijk alles. Misschien ook de reden waarom ze in Europa zoveel verlies lijden.
Ik vraag me af of de New Kuga gaat aanslaan, dat is toch wel een erg anonieme auto met een naar mijn mening veel te blije bek voor zo'n grote auto.
 
Rutger DC zei:
Het thuismarktvoordeel staat voor Opel, net als voor Vauxhall in het Verenigd Koninkrijk, steeds meer onder druk.
Dat zal dan ook meer uit Frankrijk moeten komen, waar ze Opel juist weer teveel als Duits zien...
 
Wouter82 zei:
Bijzonder dat die zo genoemd wordt :confused: Het is óf een Lada 4x4 óf een Chevrolet Niva, maar die laatste wordt niet geëxporteerd. En het lijkt mij niet dat GM wel toestaat dat de naam Niva wel voor de export gebruikt mag worden..

Op de officiele Lada Duitsland website staat hij als Lada 4x4. Hoe "de volksmond" ermee omgaat, daar kan Chevrolet helaas niets aan doen.

Bovendien heeft GM zich vorige week laten uitkopen uit de Joint Venture met AvtoVAZ, en dus is dat "probleem" nu uit de wereld. AvtoVAZ gaat nog een poosje door met de productie van de Chevrolet Niva, maar op de middellange termijn zal deze in de Lada showroom komen te staan met het zeilboot logo in de grille.
 
Om MBdoubleyou niet nerveus te maken noem ik vandaag maar niet dat de Toyota Corolla voor de 8e opeenvolgende maand het meest verkochte model is hier [size=x-small]in Polen[/size].
midi.gif

Voor wie meer wil weten, onder ander over particuliere verkopen (Dacia Duster op 1): https://bestsellingcarsblog.com/2020/01/poland-full-year-2019-skoda-octavia-resists-toyota-corolla-for-now-dacia-duster-leads-private-sales-in-record-market-4-1/
 
[size=medium]België 2019[/size]

autoverkoop-2019-totaalcijfers-belgie.jpg


TOP 30 ingeschreven automodellen 2019:
1. Volkswagen Golf - 13.223
2. Fiat 500 - 12.390
3. Citroën C3 - 12.061
4. Renault Clio - 11.148
5. Hyundai Tucson - 10.796
6. Mercedes A-Klasse - 10.414
7. Renault Captur - 10.380
8. Volkswagen Tiguan - 8.658
9. Renault Scénic - 8.571
10. Skoda Octavia - 8.118
11. Mini Mini - 8.075
12. Volkswagen Polo - 8.054
13. Mercedes C-Klasse - 8.007
14. Dacia Sandero - 7.699
15. Opel Corsa - 7.594
16. Peugeot 208 - 7.506
17. Nissan Qashqai - 7.387
18. Dacia Duster - 7.358
19. Peugeot 308 - 7.252
20. Peugeot 3008- 6.950
21. BMW X1 - 6.858
22. Peugeot 2008 - 6.701
23. Ford Focus - 6.640
24. Renault Mégane - 6.545
25. Renault Kadjar - 6.054
26. Audi A3 - 6.035
27. Volvo XC40 - 5.768
28. Volkswagen T-Roc - 5.755
29. Audi Q3 - 5.714
30. Ford Fiesta - 5.684

500 waarschijnlijk inclusief 500L & 500X en C3 inclusief C3 Aircross

Bronnen: https://www.autofans.be/nieuws/officieel/45091-deze-autos-kocht-de-belg-2019 & https://autofans.be/nieuws/overheid/45011-volkswagen-ook-2019-koning-der-belgische-inschrijvingen
 
Beetje laat, maar de verkoopcijfers van januari in mijn woonland Polen.
Merken: Op 1 Toyota, 2 Skoda, 3 Volkswagen, 4 Mercedes, 5 Kia.

Modellen: Voor de 9e opeenvolgende maand de Toyota Corolla op 1
op 2 Toyota Yaris, 3 Skoda Octavia, 4 Skoda Fabia, 5 Toyota RAV4.

In de top 10 4 Toyota's en 3 Skoda's.

Hier alle cijfers: https://bestsellingcarsblog.com/2020/02/poland-january-2020-toyota-smashes-record-share-15-8-rav4-up-to-highest-ever-5-in-market-down-14-5/
 
China, januari 2020

Heb even de cijfers opgezocht van de Chinese registraties in januari. Heb de cijfers per merk gezet en alleen van de niet-Chinese autofabrikanten.

Volkswagen
Lavida 35.925
Bora 29.907
Sagitar 26.294
Tayron 20.989
Santana 18.686
Passat 15.818
Magotan 11.789
Tiguan L 11.366
T-Roc 11.243
Tharu 9.342
Golf 8.348
Touran L 4.377
Lamando 3.859
T-Cross 2.772
CC 2.561
Polo 1.809
Tacqua 1.549
Touran 650
Phideon 596
Golf Sportsvan 428
C-Trek 78
TOTAAL 218.386 -18,2%

Audi
A4L 11.632
A6L 10.610
A3 10.499
Q5 L 9.102
Q3 7.000
Q2 L 5.045
TOTAAL 53.888 +5,7%

Jetta
VS5 12.830
VA3 4.078
VS7 649
TOTAAL 17.557 nieuw

Skoda
Kamiq 2.427
Rapid 2.144
Octavia 1.835
Karoq 618
Kodiaq 436
Superb 340
TOTAAL 7.800 -66,1%
Volkswagen Group totaal: 297.631

Toyota
Corolla 34.968
Levin 24.401
RAV4 15.425
Camry 14.715
Avalon 12.038
Yaris 10.842
Highlander 10.176
Vios 7.300
C-HR 6.250
Prado 3.412
Izoa 2.401
iA5 1.236 (product van GAC)
Crown 575
TOTAAL 143.739 -9,8%

Honda
CR-V 21.776
Civic 16.354
Accord 15.918
XR-V 13.874
Breeze 12.907
Vezel 11.455
Crider 9.139
Envix 6.796
Avancier 4.460
Inspire 4.406
Odyssey 3.736
Elysion 3.594
Fit 3.204
UR-V 446
X-NV 264
TOTAAL 128.329 -7,6%

Acura
CDX 523
RDX 377
TXL-L 3
TOTAAL 903 -15,9%

Everus
VE-1 9
Honda totaal: 129.241 nieuw

Buick
GL8 14.180
Envision 12.894
Regal 12.017
Excelle GT/GX 11.260
GL6 4.295
LaCrosse 3.992
Enclave 3.862
Encore 3.513
Verano 1.781
Excelle 923
Velite 6 159
TOTAAL 68.876 -26,0%

Chevrolet
Monza 16.988
Equinox 6.959
Orlando 4.176
Malibu 3.587
Onix 2.961
Sail 1.576
Tracker 382
Trailblazer 359
TOTAAL 36.988 -39,0%

Cadillac
CT5 4.693
XT4 4.579
XT5 4.383
XT6 3.185
CT6 2.760
TOTAAL 19.600 -26,9%
General Motors totaal: 125.464

Nissan
Sylphy 37.306
X-Trail 15.640
Qashqai 12.291
Teana 9.751
Tiida 6.343
Kicks 3.895
Lannia 3.883
Terra 973
Murano 920
NV200 25
TOTAAL 91.027 -9,4%

Infiniti
Q50L 832
QX50 50
TOTAAL 882 -42,0%
Nissan totaal: 91.909

Hyundai
Elantra Lingdong 8.866
Reina 4.094
ix25 3.834
ix35 3.762
Lafesta 3.109
Elantra Yuedong 2.715
Verna 2.431
Tucson 2.014
Mistra 1.505
Santa Fe 883
Encino 89
TOTAAL 33.302 +4,0%

Kia
Sportage 6.513
Pegas 5.113
KX3 Seltos 4.686
K3 4.060
Stonic 1.227
Forte 980
K2 490
KX5 466
KX Cross 181
K5 140
K4 96
KX7 2
TOTAAL 23.954 -18,7%
Hyundai-Kia totaal: 57.256

BMW
5 Serie 13.600
X3 12.000
3 Serie 11.000
X1 8.600
1 Serie 4.000
X2 800
TOTAAL 50.000 -5,5%

Mercedes-Benz
GLC 13.359
E-klasse L 12.322
C-klasse L 12.300
GLB 4.534
A-klasse L 4.415
V-klasse 1.009
Vito 707
EQC 207
GLA 46
TOTAAL 48.899 -13,0%

Ford
Escort 4.407
Focus 3.972
Territory 2.521
Mondeo 1.767
Edge 1.457
Escape 1.421
Taurus 961
Kuga 791
EcoSport 495
Everest 21
TOTAAL 17.813 +7,6%

Mazda
3 6.805
CX-4 3.840
6 3.699
CX-5 1.988
CX-8 73
TOTAAL 16.405 -14,9%

Volvo
XC60 4.408
S90L 2.805
S60L 2.280
XC40 1.876
TOTAAL 11.369 +27,8%

Mitsubishi
Outlander 5.573
ASX 1.410
Eclipse Cross 1.289
Qizhi EV 7 (product van GAC)
TOTAAL 8.279 -29,6%

Land Rover
Discovery Sport 1.641
Range Rover Evoque 624
TOTAAL 2.265 +22,4%

Jaguar
XE L 1.234
XF L 489
E-Pace 185
TOTAAL 1.908 +121,3%
Jaguar-Land Rover totaal: 4.173

Peugeot
4008 738
408 534
5008 358
508 332
308 281
301 10
TOTAAL 2.253 -65,4%

Citroën
C5 Aircross 1.091
C3-XR 124
C4 Aircross 115
C6 107
C-Elysée 4
TOTAAL 1.441 -74,9%

DS
6 22
7 Crossback 6
4S 4
5LS 2
TOTAAL 34 -88,8%
PSA totaal: 3.728

Jeep
Cherokee 932
Commander 891
Compass 4
Renegade 1
TOTAAL 1.828 -80,2%

Suzuki*
Alivio 1.564
Vitara 52
S-Cross 9
TOTAAL 1.625 -5,6%
* Suzuki heeft zich van de Chinese markt teruggetrokken. De productie van enkele modellen is doorgezet, maar nu in licentie door joint-venturepartner Changan.

Renault
Captur 280
City K-ZE 200
Koleos 115
Kadjar 49
TOTAAL 644 -78,7%
Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie: 100.832

Bron: https://www.chooseauto.com.cn/xlph/
 
Omdat iedereen bijzonder geïnteresseerd blijkt in de verkoopcijfers hier in Polen :rolleyes: , de cijfers van februari: https://bestsellingcarsblog.com/2020/03/poland-february-2020-toyota-10-2-kia-12-6-mercedes-19-4-defy-market-down-11-8/

In de modellen top 10 de Corolla voor de tiende opeenvolgende maand op 1. ;)
In die top 10 vier Toyota's: naast de Corolla de Yaris op 4, CH-R op 5, RAV4 op 7, ook 2 tweemaal Skoda: de Octavia en Fabia op 2 en 3.
 
En ook in maart staat de Corolla hier in Polen weer, voor de 11e maand in successie, op 1.
Toyota bij de merken ook (weer) op 1 met weer dezelfde 4 modellen in de top 10 als vorige maand.
1 - Toyota Corolla 1596
2 - Skoda Octavia 1278
3 - Skoda Fabia 1033
4 - Toyota Yaris 1005
5 - Dacia Duster 907
6 - Skoda Superb 734
7 - Toyota C-HR 702
8 - Renault Clio 673
9 - Volkswagen Golf 606
10 - Toyota RAV4 569
Bron: https://www.samar.pl/__/75/Ranking-TOP-50-TOP-10.html en https://bestsellingcarsblog.com/2020/04/poland-march-2020-toyota-corolla-scores-11th-straight-win-in-market-down-39-9/
 
Jazzik,
Het gekke is dat ik in Nederland nog nooit een Toyota met Pools kenteken heb gezien.
De vele Polen die hier zijn zie ik juist in oudere BMW’s , Audi, VW, en Mercedes rond rijden.
Heel soms nog in een oude Laguna en Vectra.
 
Pauli zei:
Jazzik,
Het gekke is dat ik in Nederland nog nooit een Toyota met Pools kenteken heb gezien.

Laat ik nou in een Toyota met Pools kenteken rijden... En ja, (soms) ook in Nederland. Misschien kom je me ooit nog eens tegen!
a057.gif
 
Het Coronavirus doet gekke dingen met de welbekende lijstjes.

Jaguar op #2 is natuurlijk ongekend.

UK april 2020:

#. merk aantal marktaandeel
1 Vauxhall 479 11.09
2 Jaguar 396 9.16
3 Ford 306 7.08
4 Mercedes-Benz 256 5.92
5 BMW 211 4.88
6 Volkswagen 210 4.86
7 Peugeot 189 4.37
8 Skoda 177 4.10
9 SEAT 165 3.82
10 Kia 156 3.61
11 Audi 136 3.15
12 Nissan 106 2.45
13 Land Rover 79 1.83
14 Fiat 68 1.57
15 Hyundai 64 1.48
16 Citroen 56 1.30
17 Volvo 52 1.20
18 MG 45 1.04
19 Ssangyong 45 1.04
20 Renault 44 1.02
21 MINI 38 0.88
22 Mitsubishi 34 0.79
23 Porsche 27 0.62
24 smart 22 0.51
25 Toyota 19 0.44
26 Abarth 18 0.42
27 Alfa Romeo 17 0.39
28 Dacia 16 0.37
29 Mazda 11 0.25
30 Honda 7 0.16
31 Jeep 7 0.16
32 Lexus 6 0.14
33 Suzuki 5 0.12
34 Bentley 4 0.09
35 Alpine 1 0.02
36 DS 1 0.02
37 Lotus 1 0.02
38 Maserati 1 0.02
39 Subaru 1 0.02
40 Chevrolet 0 0.00
41 Infiniti 0 0.00
42 Polestar 0 0.00
Other British 23 0.53
Other Imports 822 19.02
Total 4,321 -97.32

Bron: https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/
 
Autoverkopen in april 2020 geeft ook hier in Polen hetzelfde beeld als overal in Europa. Vergeleken met april 2019 een daling van 66,9%. https://www.samar.pl/__/75/Ranking-TOP-50-TOP-10.html
Toyota weer op 1, 2310
Skoda op 2, 1939
VW op 3, 1042
De Toyota Corolla blijft het (relatief) goed doen: ook nu weer op de eerst plaats, nog 786 stuks verkocht (51% minder dan in maart).
Dit betekent 12 maanden op rij op nummer 1.
 
speedtouch zei:
Wat betreft de Jaguar die zo goed scoort, zou dat door de elektrische versie komen?
Jup. 367 van de 396 Jaguars zijn i-Paces.

Gek trouwens dat Tesla in de UK nog steeds onder 'other imports' valt. Qua aantallen tellen ze nu toch wel genoeg mee om een eigen plekje te hebben. Sterker nog, de inschatting is dat Tesla in april bovenaan stond in zowel de merken- als modellenranglijst... https://bestsellingcarsblog.com/2020/05/uk-april-2020-covid-19-spread-crushes-market-down-97-3-to-lowest-month-since-february-1946/
 
Lancia Lover zei:
Het Coronavirus doet gekke dingen met de welbekende lijstjes.

(..)

De lobby van de auto industrie vindt dan ook dat er een subsidieregeling moet komen om de nieuwverkopen te stimuleren. :confused:

NOS.nl zei:
Een premie voor autokopers, dat is misschien wel de belangrijkste maatregel waar de Duitse auto-industrie op hoopte bij overleg gisteren met bondskanselier Angela Merkel. Ze belde met de bazen van grote Duitse fabrikanten, zoals Volkswagen, Mercedes en BMW.

De Duitse autobouwers zijn niet de enige: ook de andere Europese autofabrikanten hopen op hulp van belastingbetalers. Vier overkoepelende Europese auto-organisaties pleiten in een nieuw 25-puntenplan voor hulp aan de auto-industrie. Want de verkopen zijn ingestort door de coronacrisis. Ook in Nederland is de vraag naar nieuwe auto's opgedroogd.

(..)

Als er al belastinggeld wordt ingezet, vindt oud-Europarlementariër Gerbrandy dat daar bijvoorbeeld ook milieueisen aan gekoppeld moeten worden. "De industrie had moeite om tegemoet te komen aan de normen. Ze verkopen veel te veel suv's. Als we daar geen eisen aan stellen, wordt de subsidie een beloning van verkeerd gedrag."

https://nos.nl/artikel/2332949-auto-industrie-snakt-naar-herstart-geef-klanten-subsidie-op-nieuwe-auto-s.html
 
Passenger car registrations: -38.5% four months into 2020; -76.3% in April

Brussels, 19 May 2020 – In April 2020, registrations of new passenger cars in the European Union posted a year-on-year decline of 76.3%. The first full month with COVID-19 restrictions in place resulted in the strongest monthly drop in car demand since records began.
https://www.acea.be/press-releases/article/passenger-car-registrations-38.5-four-months-into-2020-76.3-in-april
 
In Rusland zijn de verkoopcijfers van de maand juli voor het eerst dit jaar gestegen

Volgens de resultaten van juli 2020 verkochten dealers in Rusland 141.924 nieuwe personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen, dit zorgde voor de eerste grote stijging sinds het begin van het jaar (in termen van een maand). Vergeleken met juli 2019 bedroeg de stijging + 6,8%, 9097 auto's.

Thomas Stärzel, voorzitter van het AEB Automobile Manufacturers Committee, merkt op:“Juli was met + 6,8% de eerste maand van dit jaar met een aanzienlijke groei ten opzichte van het voorgaande jaar, wat wijst op tekenen van een langverwacht marktherstel. Een dergelijk significant resultaat werd enerzijds veroorzaakt door de uitgestelde vraag van de voorgaande maanden, die ontstond tijdens de stopzetting van de activiteiten, en anderzijds door de verzwakking van de roebel. De huidige resultaten voor juli vergeleken met dezelfde periode vorig jaar laten een daling zien van 19,3%, wat beter is dan de voorspelde -23,9% van de AEB voor 2020. De goede verkoopresultaten voor de markt als geheel zijn ook te danken aan overheidssteunmaatregelen. De omzetgroei voor sommige merken had zelfs nog hoger kunnen zijn, zo niet vanwege het gebrek aan voorraden van auto's in magazijnen die verband houden met de onderbreking van de productie in het voorjaar. Aangenomen kan worden dat de verkoopdynamiek in het premiumsegment van de markt nog beter is.

In totaal zijn in januari - juli 2020 742.681 nieuwe personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen verkocht in de Russische Federatie. De daling was, zoals hierboven aangegeven, -19,3% vergeleken met dezelfde periode in 2019.

De drie beste modellen in juli zijn als volgt: 1) Lada Granta, 2) Lada Vesta, 3) Hyundai Creta.

BELANGRIJK! De statistieken voor juli bevatten geen gegevens over de verkoop van BMW, Mini, Mercedes-Benz, Mercedes-Benz bedrijfswagens. BMW Group en Daimler AG hebben, onafhankelijk van elkaar, besloten om de frequentie van de publicatie van gegevens over de verkoop van hun auto's te wijzigen van maandelijks in driemaandelijks.


NR Model juli 2020 2019 Verschil
1 Lada Granta 11450 10 652 +798
2 Lada Vesta 9807 8937 +870
3 Hyundai creta 7122 5410 +1712
4 Kia rio 7031 7171 -140
5 Volkswagen polo 6847 4591 +2256
6 Skoda Rapid II 5271 0 -
7 Hyundai solaris 4074 4683 -609
8 Kia sportage 3750 3567 +183
9 Lada Largus 3718 3718 0
10 Volkswagen Tiguan 3336 2821 +515
11 Toyota RAV4 3311 3360 -49
12 Toyota Camry 2961 2886 +75
13 Renault Duster 2916 2690 +226
14 Renault Logan 2868 2753 +115
15 Skoda Octavia 2756 1857 +899
16 Lada 4x4 2697 2552 +145
17 Renault Sandero 2679 2163 +516
18 Skoda Karoq 2515 0 -
19 Nissan Qashqai 2157 1660 +497
20 Mazda CX-5 2015 1995 +20
21 Lada XRAY 1874 2651 -777
22 Renault Kaptur 1774 2226 -452
23 Nissan x-trail 1769 1002 +767
24 Kia optima 1666 2345 -679
25 Skoda Kodiaq 1631 2333 -702

Per merk is het ook leuk te zien.

Verkoop van nieuwe auto's in juli 2020 per merk:

nr. Merk juli 2020 2019 Verschil
1 Lada  31.180 29486 + 6%
2 Kia  18.038 18811 -4%
3 Hyundai  14.319 13849 + 3%
4 Skoda  12329 7307 + 69%
5 Renault  11606 11765 -1%
6 Volkswagen 10,735 8328 + 29%
7 Toyota  8897 9367 -5%
8 Nissan  5315 3980 + 34%
9 GAZ 3592 5139 -30 %
10 UAZ  2619 2765 -5%
11 Mazda  2465 2455 0%
12 Lexus  2423 1905 + 27%
13 Mitsubishi  2292 2753 -17%
14 Haval  1832 1180 + 55%
15 Datsun  1815 1916 -5%
16 Ford 1703 953 + 79%
17 Geely  1338 790 + 69%
18 Audi  1286 1283 0%
19 Chery  864 432 + 100%
20 Volvo  773 501 + 54%
21 Changan  653 167 + 291%
22 Suzuki  651 603 + 8%
23 Porsche  621 473 + 31%
24 Lada Niva 529 0 -
(Lada Niva was tot voor kort verkocht als Chevrolet Niva)
25 Subaru  507 577 -12%
26 Volkswagen 465 600 -23%
(Import/niet lokaal geproduceerde auto's)
27 Peugeot  448 397 + 13%
28 FAW  386 109 + 254%
29 Citroen  377 283 + 33%
30 Landrover 367 704 -48%
31 Honda  220 161 + 37%
32 Jeep  197 123 + 60%
33 Infiniti  154 243 -37%
34 FIAT  137 114 + 20%
35 Isuzu  135 59 + 129%
36 Cadillac  123 62 + 98%
37 Lifan  104 323 -68%
38 Genesis  89 153 -42%
39 DFM  75 132 -43%
40 Jaguar  70 172 -59%
41 Opel  54 0 -
42 Iveco  39 34 + 15%
43 Chevrolet  36 1701 -98%
44 Hyundai  . 23 22 + 5%
(Import/niet lokaal geproduceerde auto's)
45 Brilliance 14 20 -30%
46 Zotye  11 81 -86%
47 Ford  8 514 -98%
48 Foton  6 22 -73%
49 Chrysler  4 4 0%
50 HTM  - 9 -
51 SsangYong  - 0 -
  TOTAAL 141.924 132.827 + 6,8%



De Russische bron
 
Dit moet welhaast nepnieuws zijn, toch? Duitsers die niet meer Duits kopen. :eek:

Renault verslaat Volkswagen in eigen land

Top 10 meest verkochte auto’s in Duitsland (juni 2020) 

Renault Clio 37.119
VW Golf 24.474
Renault Captur 22.287
Dacia Sandero 20.699
Toyota Yaris 19.532
Peugeot 208 19.194
Ford Focus 18.113
Dacia Duster 17.400
Peugeot 2008 17.092
Opel Corsa 17.073
 
Geen idee waar die cijfers vandaan komen. Bestsellingcarsblog zegt heel wat anders. (tabellen zijn niet meer zichtbaar voor niet-leden, maar de modellen-top 5 wordt in de laatste alinea benoemd)
 
JATO is de bron:

https://www.jato.com/renault-clio-becomes-the-best-selling-car-in-europe-outselling-the-volkswagen-golf-in-may/

(via: https://revijahak.hr/2020/07/29/europska-prodaja-automobila-u-lipnju-renault-clio-i-dalje-ispred-vw-golfa-s-velikom-razlikom/)
 
Het bericht klopt niet. Het moet zijn bestverkochte auto (want het gaat hier om de Clio, niet om Renault) van Europa, niet van Duitsland.
 
Net als in Nederland is Volkswagen bij de populairste twintig merken het slechtst presterende merk in augustus (-50,2%). Ben benieuwd wat hier aan ten grondslag ligt. Ook daar scoort Peugeot met de 208 en 2008 en blijven de Renaults Clio en Captur een beetje achter. Peugeot scoort duidelijk met de designkoers die het vaart en wat meer upmarket-positionering, terwijl Renaults wat meer organisch vormgegeven modellen minder in de smaak vallen, of dat het tijd wordt voor een nieuwe richting.
 
Top 10 Europa, september 2020
1. Volkswagen Golf 28.561 -11,8%
2. Opel Corsa 26.277 -7,6%
3. Renault Clio 23.549 -5,4%
4. Renault Captur 21.318 +20,3%
5. Mercedes-Benz A-klasse 20.376 -9,6%
6. Peugeot 208 19.988 +26,8%
7. Ford Fiesta 19.947 -10,3%
8. Dacia Sandero 19.580 +37,5%
9. Volkswagen Polo 18.683 +38,0%
10. Ford Puma 17.870 +++

In (maart en) september worden er altijd veel auto's in het Verenigd Koninkrijk geregistreerd, dus auto's die daar relatief goed scoren kunnen dan hoger eindigen dan in andere maanden. Opel lijkt in september 2019 enorm te hebben gestunt met de oude Corsa, terwijl de Polo toen juist de slechtste maand in tien jaar had. De Ford Puma is een groot succes.
 
De Fiat 500 heeft 17.491 registraties en komt daarmee op - ga ik van uit- plek 11. Lijkt mij ook een erg nette plaats. Wat een Hybrid update al kan doen.
 
Japan - november 2020
- personenauto's:
1. Toyota "Yaris": 19,921 units (new)
2. Toyota "Raize": 10,627 units ( 142.0% year-on-year)
3. place Toyota "Alphard": 10,109 units (175.9% year-on-year)
4. Toyota "Harrier": 9897 units (561.7% year-on-year)
5. Toyota "Corolla": 9653 units (90.2% year-on-year)
6. Toyota " Roomy ": 9112 units (127.8% year-on-year)
7. Toyota "Sienta": 7187 units (69.6% year-on-year)
8. Honda "Fit": 7161 units (229.0% year-on-year)
9. Honda "Fried": 6864 units (106.5% year-on-year)
10. Toyota " Voxy ": 6860 units (123.2% year-on-year)

Yaris
001.jpg

Raize
005.jpg

Alphard
01_o.jpg

Harrier
002_o.jpg

Corolla
CdvJbLN.jpg

Roomy
03.jpg

Sienta
01.jpg

Fit
997_o.jpg

Freed
006_o.jpg

Voxy
01.jpg


- keicars:
1. Honda "N-BOX": 15,685 units (83.4% year-on-year)
2. Suzuki "Spacia": 12,027 units (93.8% year-on-year)
3. Daihatsu "Tanto": 10,599 units 50.2% compared to the same month last year )
4. Daihatsu "Move" 9980 units (147.3% compared to the same month last year)
5. Nissan "Roox": 9019 units (new)
6. Suzuki "Hustler": 6579 units (133.6% compared to the same month last year)
7. Daihatsu "Taft": 6503 units (new)
8. Daihatsu "Mira": 6068 units (111.2% year-on-year)
9. Suzuki "Alto": 5654 units (99.0% year-on-year)
10. Nissan "Days": 5427 units (44.7% compared to the same month of the previous year)

N-BOX
13_o.jpg

Spacia
01_o.jpg

Tanto
001_o.jpg

Move
important_image.jpg

Roox
026_o.jpg

Hustler
013_o.jpg

Taft
002_o.jpg

Mira (afgebeeld is de leukere Tacot)
002_o.jpg

Alto
001_o.jpg

Dayz
15_o.jpg
 
8 Toyota's in top 10.
Eigen waar eerst, blijkt wel.

Geldt voor ieder land, maar in het chauvinistische Duitsland is er een kleine Gallische rakker die dapper stand houdt.
Scroll eens naar beneden in deze link over de EV bestellingen in DUI:

https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/zwischenbilanz-elektroauto-praemie-deutschland/
 
Zie dat de UK verkoop in November 27% lager was dan in 2019.
De Corsa heeft inmiddels de Fiesta achterhaalt als nummer 1, wat m.i. in Engeland een zeldaamheid is.

Audi, BMW en Mercedes hebben meer dan 20% marktaandeel.
Ford en VW daalden harder dan de markt: -35%.

https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/

In Nov/Duitsland (-21,6%) gingen Ford en VW eveneens harder omlaag dan de markt, -35% resp. -25% vs 21%.
Tegen de stroom in Renault: +29%. 40.000 Zoe bestellingen zullen daar mee te maken hebben.
Ook Opel okee: +17%, Toyota doet het in heel Europa goed, zo ook east of the border: +33%

https://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/2020/Fahrzeugzulassungen/pm28_2020_n_11_20_pm_komplett.html

Nov/Frankrijk: -27% . Alleen Toyota, KIA, DS en Mini hielden het min of meer droog:
https://bestsellingcarsblog.com/2020/12/france-november-2020-second-lockdown-pulls-market-down-27-peugeot-toyota-audi-resist/
 
@MCDW, die Tato, Roox en Spacia .... hoe langer ik er naar kijk hoe leuker ze zijn.
Koddig, praktisch en lekker raarrrr ...
 
Ik kan toch niet anders concluderen dat ze in Japan behoorlijk veel enorm lelijke auto's produceren. Gelukkig blijft dat lelijke spul ook daar. Die Keicars vind ik bijna allemaal niet om aan te gluren. Maar ook die grote bakken als de Voxy en de Alphard vind ik bizar slecht gelukt. Bij de Sienta vergeleken is een Multipla een beauty :). De Roomy is vast heel ruim, maar die stepwieltjes eronder maken het ding nog onogelijker.

De Suzuki Alto is best een leuk karretje overigens. Dat zou toch een uitstekende Celerio opvolger zijn. Die Tocot is geinig.
 
Ik verbaas me vooral over de Alphard, Roomy, Sienta, Freed & Voxy. Die gaan namelijk al een tijdje mee. En mooi zijn ze niet nee

Die Keicars vind ik bijna allemaal niet om aan te gluren

Voor een keicar vind ik juist dat ze tegenwoordig wel leuke auto's hebben. De Taft en Hustler vind ik echt wel gaaf (al zou ik ze zelf niet aanschaffen als ik daar woonde) maar ik vind vooral de Nissan's (relatief) gezien erg geslaagd. Maar ja het blijven natuurlijk wel hele smalle en hoge auto's met kleine wielen dus de verhoudingen zijn vreemd. Maar als ik een keicar zou moeten kopen zou het wel de Dayz of Roox Highway Star zijn uit dit lijstje

pT8ky9Y.png


vuygGD5.png


De Mitsubishi eK broertje heeft dan weer een mooie kleur groen

4o2y0n1bzfjx_800.jpg
 
"al zou ik ze zelf niet aanschaffen als ik daar woonde"

Voor een groot deel van de 120 mio Japanners valt er weinig te kei .... te kiezen.
DIe moeten hun auto in de slaapkamer kunnen parkeren.
 
Voor een groot deel van de 120 mio Japanners valt er weinig te kei .... te kiezen.

Ik heb het specifiek over de Taft en Hustler. Genoeg keus overigens :D

Daihatsu
Copen
Mira e:confused:
Mira Tacot
Move
Cast
Taft
Tanto
Wake
Move Canvas
Atrai Wagon

Honda
S660
N-ONE
N-BOX
N-WGN
N-VAN

Mazda (allemaal Suzuki's)
Carol
Flair
Flair Wagon
Flair Crossover
Scrum Wagon

Mitsubishi
eK Wagon
eK Space
Minicab Meave

Nissan
Dayz
Roox
NV100

Subaru (allemaal Daihatsu's)
Pleo+
Stella
Chiffon
Sambar Van

Suzuki
Alto
Wagon R
Hustler
Jimny
Spacia
Every Wagon

Toyota (allemaal Daihatsu's)
Pixis Epoch
Pixis Joy
Pixis Mega
Pixis Van
 
Autoweek bericht:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/europese-automarkt-hard-geraakt-in-november/

ACEA vult aan:
https://www.acea.be/uploads/press_releases_files/20201217_PRPC_2011_FINAL.pdf

Markt Nov -12%

Dalers harder dan de markt:

Hyundai -26%
Ford -23,8%
Volkswagen -18,6%

Witte raaf:
Toyota +/- 0%
 
Lancia Lover zei:
Het Coronavirus doet gekke dingen met de welbekende lijstjes.

Met dit soort kleine aantallen zeggen lijstjes niet veel meer. Jaguar kan volgende maand weer helemaal zijn weggezakt en de maand er na weer bovenaan staan. Het is waarschijnlijk eerder dat andere merken veel minder hebben verkocht waardoor Jaguar opeens hoog staat. De doorsnee Jaguar koper heeft minder last van en crisis dan een anderen.
 
België modellen top 20, januari-november 2020:

1. Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan vermoedelijk) 7.709
2. Renault Clio 7.508
3. Mercedes-Benz A-klasse 7.426
4. Volvo XC40 6.569
5. Skoda Octavia
6. Citroën C3 (inclusief C3 Aircross vermoedelijk)
7. Peugeot 208
8. Renault Captur
9. Volkswagen Polo
10. BMW X1
11. Opel Corsa
12. BMW 1 Reeks
13. Hyundai Tucson
14. BMW 3 Reeks
15. Dacia Duster
16. Peugeot 2008
17. Dacia Sandero
18. Ford Focus
19. Mercedes-Benz CLA
20. Volkswagen T-Roc

Vraag me af waar de Fiat 500 (inclusief 500X, 500L) is gebleven.
 
24 Dec.

VW gaat in een aantal Europese landen "all the way" om maar zoveel mogelijk ID's voor 31 Dec op kenteken te hebben.
Reden bekend: drukken van de Europese CO2 boete.

Schatting is dat deze voor VW over 2019 €250 mio bedraagt.
Op 23 Dec werden er in Nederland 2500 ID's geregistreerd. Daarvan 2.000 ID3's.
Zal niet veel anders zijn in NOO en DUI


https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/
 
https://ccfa.fr/wp-content/uploads/2021/01/dp01012021-1.pdf

2020 overzicht Frankrijk

Zowel personen als lichte en zware bedrijfwagens
(FR is grootste VUL markt van Europa)
Markt -23,8%
EV van 1.9% naar 6,7%
Diesel van 34% naar 30%

Pagina 9: CO2 uitstoot markt. December laagste punt ooit (91%)
 
https://www.acea.be/statistics/tag/category/co2-emissions-trends

CO2 emissions from new passenger cars in the EU 2019
Ligt inmiddels in de meeste Europese landen lager
 
Tesla in 2020: https://ir.tesla.com/press-release/tesla-q4-2020-vehicle-production-deliveries

Wat kopt (de stagaire bij) RTL: "Telsa haalde zijn target niet!!"
Idd, 499.550 is geen 500.000 :confused:

Dik $4 miljard winst imet EV's in het (1ste) corona jaar, niet slecht.
Zal nog jaren duren eer de concurrentie zo'n rendement haalt.
 
Terug
Bovenaan