Internationale verkoopcijfers

Lancia Lover zei:
LM. zei:
Zoveel merken doen dat. Peugeot en Renault in Frankrijk, Fiat in NL.

Heb je hier toevallig ook cijfers van? Vind het wel interessant namelijk!

Het is geen geheim dat Fiat nauwelijks auto's verkoopt aan de consument hier in NL en des te meer aan verhuurbedrijven. Dat zal in het thuisland ongetwijfeld ook zo zijn. Die cijfers zullen wel ergens te vinden zijn.

Je doet net alsof het iets verkeerds is wanneer het jou uitkomt.
 
LM. zei:
Lancia Lover zei:
LM. zei:
Zoveel merken doen dat. Peugeot en Renault in Frankrijk, Fiat in NL.

Heb je hier toevallig ook cijfers van? Vind het wel interessant namelijk!

Het is geen geheim dat Fiat nauwelijks auto's verkoopt aan de consument hier in NL en des te meer aan verhuurbedrijven. Dat zal in het thuisland ongetwijfeld ook zo zijn. Die cijfers zullen wel ergens te vinden zijn.

Je doet net alsof het iets verkeerds is wanneer het jou uitkomt.

Ik vraag alleen maar of je jouw beweringen ook kan staven met cijfers. Meer niet.
 
VK februari 2017:

1. Ford 9909 -13,9 %
2. Volkswagen 7326 +9,44 %
3. Vauxhall 6299 -19,9 %
4. BMW 6119 +6,2 %
5. Mercedes-Benz 6099 +17,4%
6. Audi 5237 -2,7 %
7. Nissan 5033 +8,6 %
8. Peugeot 3273 -5,7 %
9. Kia 3243 +12,3 %
10. Skoda 3236 +11,5 %
11. Toyota 3095 +24,9 %
12. Hyundai 3009 +12,1 %
13. Honda 2126 +3,7 %
14. Citroen 2120 -30,4 %
15. Renault 2092 +7,4 %
16. Mini 2045 +18,8 %
17. Land Rover 1778 +39,5 %
18. Seat 1728 +8,4 %
19. Suzuki 1587 +272 %
20. Fiat 1426 -25,6 %
21. Mazda 1164 -17,5 %
22. Volvo 1077 +4,6 %
23. Jaguar 869 +13,0 %
24. Dacia 439 -14,3 %
25. DS 369 -54,3 %
26. Mitsubishi 354 -50,1 %
27. Smart 294 +25,6 %
28. Jeep 227 -34,2 %
29. Lexus 206 -11,2 %
30. Porsche 202 -1,9 %
31. Alfa Romeo 196 +18,8 %
32. Abarth 130 +16,1
33. Infiniti 118 +337,0 %
34. MG 111 +7,8 %
35. Ssangyong 105 -31,4 %
36. Bentley 60 +25,0 %
37. Subaru 48 -35,1 %
38. Maserati 46 +48,5 %
39. Aston Martin 31 +63,2 %
40. Lotus 24 -38,5 %
41. McLaren 14 +-

83115 -0,3 %

1. Ford Fiesta 4282
2. Volkswagen Golf 2949
3. Vauxhall Astra 2170
4. Ford Focus 1971
5. Nissan Qashqai 1829
6. Mercedes-Benz C-Klasse 1760
7. Volkswagen Polo 1746
8. Audi A3 1532
9. Vauxhall Corsa 1362
10. BMW 3 Serie 1341
 
EU + EFTA februari 2017:
1104262 +1.2 %

1. Volkswagen 115821 -7,0 %
2. Renault 81280 +5,3 %
3. Ford 71226 -2,3 %
4. Opel/Vauxhall 70130 -1,2 %
5. Peugeot 68422 -3,7 %
6. Fiat 65803 +8,3 %
7. Audi 57714 +2,2 %
8. Mercedes-Benz 56523 +3,4 %
9. BMW 55756 -0,5 %
10. Toyota 51730 +20,2 %
11. Skoda 49655 -0,2 %
12. Citroen 46092 +1,8 %
13. Nissan 41643 +3,0 %
14. Hyundai 35455 +0,7 %
15. Kia 34748 +11,0 %
16. Dacia 33159 +12,0 %
17. Seat 28950 +15,0 %
18. Volvo 21228 +3,5 %
19. Suzuki 17243 +32,4 %
20. Mazda 16044 -9,9 %
21. Mini 12318 +5,6 %
22. Honda 10715 -9,2 %
23. Land Rover 8288 -13,0 %
24. Jeep 8008 +8,3 %
25. Mitsubishi 7639 -18,4 %
26. Lancia 7260 +5,3 %
27. smart 6891 -17,8 %
28. Alfa Romeo 6285 +23,5 %
29. Porsche 4359 -1,8 %
30. Jaguar 4134 +50,8 %
31. DS 3341 -36,9 %
32. Subaru 2671 -8,1 %
33. Lexus 2504 +6,2 %
34. Ssangyong 1304 -5,2 %
35. Tesla 1115 +110,5 %
36. Infiniti 979 +78,0 %
37. Maserati 733 +89,9 %
38. Lada 346 +43,6 %
39. Ferrari 214 +13,8 %
40. Bentley 204 +36,0 %
41. Chevrolet 127 +0,8 %
42. MG 111 +7,8 %
43. Aston Martin 102 +59,4 %
44. Cadillac 73 +-
45. Iveco 65 -3,0 %
46. Lotus 56 -34,9 %
47. Lamborghini 55 +12,2 %
48. McLaren 37 +76,2 %
49. Rolls-Royce 36 +56,5 %

1. Volkswagen AG 256748 -1,5 %
2. PSA 117855 -3,1 %
3. Renault Group 114785 +7,2 %
4. FCA 88089 +8,7 %
5. Ford 71226 -2,3 %
6. Opel Group 70355 -1,5 %
7. Hyundai-Kia 70203 +5,5 %
8. BMW Group 68074 +0,6 %
9. Daimler AG 63414 +0,6 %
10. Toyota Group 54234 +19,5 %
11. Jaguar Land Rover 12422 +1,3 %

1. Volkswagen Golf 3191 -12,0 %
2. Renault Clio 24415 +11,7 %
3. Volkswagen Polo 19678 -13,4 %
4. Ford Fiesta 19462 -5,0 %
5. Fiat Panda 19153 +1,2 %
6. Nissan Qashqai 19057 +11,6 %
7. Opel Corsa 18691 -3,5 %
8. Peugeot 208 18486 -10,4 %
9. Opel Astra 17954 +7,2 %
10. Skoda Octavia 17796 -1,6 %
11. Citroen C3 17572 +59,0 %
12. Volkswagen Tiguan 17-83 +59,8 %
13. Peugeot 2008 15361 +12,7 %
14. Renault Captur 14909 -5,0 %
15. Toyota Yaris 14532 +4,4 %
16. Ford Focus 13828 -6,0 %
17. Dacia Sandero 133511 +12,2 %
18. Peugeot 308 -22,1 %
19. Volkswagen Passat 13294 -17,9 %
20. Audi A3 12995 -10,1 %
21. Opel/Vauxhall Mokka X 12715 +5,6 %
22. Fiat 500 12609 -6,5 %
23. Skoda Fabia 12387 -2,5 %
24. Renault Megane 11645 +48,0 %
25. Mercedes-Benz C-Klasse 11137 +3,0 %
26. Dacia Duster 11105 +5,0 %
27. Hyundai Tucson 10804 -8,2 %
28. Audi A4 10257 -1,8 %
29. BMW 3 Serie 10060 -11,9 %
30. Seat Leon 9981 -15,6 %
31. Toyota C-HR 9187 ++
32. Fiat Tipo 9186 +257,6 %
33. Ford Kuga 9074 +14,1 %
34. Toyota Auris 9055 -17,0 %
35. Seat Ibiza 9030 -4,2 %
36. Kia Sportage 8960 -16,3 %
37. Peugeot 3008 8800 ++
38. BMW X1 8704 +38,2 %
39. Mercedes-Benz A-Klasse 8693 -8,0 %
40. BMW 1 Serie 8668 +3,5 %
41. Fiat 500X +- 8520
42. Volkswagen Touran 7697 -17,8 %
43. Fiat 500L 7687 -3,5 %
44. Hyundai i20 7566 9,0 %
45. Mini Hatch 7506 +11,9 %
46. Mercedes-Benz E-Klasse 7498 +45,1 %
47. Citroen C4 Picasso 7450 -19,3 %
48. Lancia Ypsilon 7254 +5,6 %
49. Renault Kadjar 7249 -23,3 %
50. Toyota Aygo 6758 +6,5 %

Bronnen: Jato en ACEA
 
Die regionale (=landelijke) invloeden blijven zo groot; de Ypsilon staat in de top 50, groeit sneller dan 'de markt' maar ongeveer de volledige verkopen komen uit Italië (en, naar ik meen, een deel uit Frankrijk). Deze verschillen gelden voor meer auto's, maar doordat FCA zo sterk is in eigen land in het A- en B-segment valt dit altijd wat meer op. Zeker als ik op Autoedizione weer eens lees dat FCA duidelijk de grootste is in het A-segment, wat toch wel duidelijk genuanceerd mag worden aangezien elders in Europa FCA helemaal zo fantastisch niet bezig is (met enkele uitzonderingen, waaronder het succes van de 500 in Verenigd Koninkrijk).

Verder valt de terugval van zowel de 308 als de Passat me op, m.n. die laatste heeft als modelnaam de neiging erg lang stabiel mee te blijven draaien, maar ik houd de verkoopcijfers al enige tijd niet zo goed meer bij. Ten slotte heeft de C-HR volgens mij een goede start in de EU gemaakt, hoewel het vast nog wat vroeg is voor al te vergaande conclusies.
 
@ der Magistrat
In februari is de Italiaanse markt altijd relatief groot (de 2e, achter Duitsland) en de Britse juist erg klein. Hierdoor heeft FCA in februari een hoger aandeel dan in de overige maanden. Volgende maand zal je zien dat FCA juist lager scoort dan in de overige maanden.

De Passat heeft mij ook verbaasd. De huidige generatie valt veel sneller terug dan eerdere generaties. Frappant, want het model is nog zo vers.
 
[size=medium]China, januari-maart 2017[/size]

De bestverkochte automerken in China over het eerste kwartaal:

1 Volkswagen 773.129 +1%
2 Changan 342.600 +12%
3 Honda 299.721 +30%
4 Toyota 287.217 +14%
5 Geely 276.557 +93%
6 Buick 276.447 -3%
7 Baojun 226.044 +5%
8 Nissan 222.176 +20%
9 Haval 221.657 +15%
10 Ford 206.770 -18%
11 Hyundai 186.992 -18%
12 Dongfeng 185.886 -1%
13 Wuling 155.943 -9%
14 Beijing Auto (Senova/BAW) 122.678 -26%
15 GAC Trumpchi 121.665 +53%
16 Audi 121.263 -12%
17 Mercedes-Benz 113.182 +60%
18 Chevrolet 112.750 +1%
19 Chery 101.623 +9%
20 Roewe 91.119 +146%
21 BMW 91.081 +38%
22 BYD 90.453 -11%
23 Mazda 79.790 +41%
24 Skoda 76.700 0%
25 Kia 75.936 -46%
26 JAC 65.180 -43%
27 Zotye 58.726 -24%
28 Peugeot 56.279 -33%
29 Haima 48.734 -20%
30 Jeep 48.627 +109%
31 FAW 47.083 +12%
32 Cadillac 39.573 140%
33 Suzuki 34.261 -30%
34 Soueast 33.743 +30%
35 Venucia 31.339 +22%
36 Leopaard 29.576 +38%
37 MG 26.785 +44%
38 Mitsubishi 26.198 +359%
39 Hawtai 22.871 +15%
40 Brilliance 22.706 -62%
41 JMC 22.480 +590%
42 Renault 20.255 +636%
43 Karry 19.749 -6%
44 Lifan 18.716 +86%
45 Citroen 18.527 -70%
46 Volvo 17.151 +11%
47 Cowin 15.232 new
48 SWM 15.207 new
49 Jinbei 14.507 -21%
50 Changhe 14.001 +33%
51 Hanteng 13.822 new
52 Landwind 13.500 -45%
53 Land Rover 12.709 new
54 Borgward 9.891 new
55 Yema 6.712 -34%
56 Foton 6.692 +197%
57 Bisu 6.675 new
58 Maxus 6.324 +88%
59 Luxgen 5.891 -55%
60 Zhi Dou 5.824 new
61 Infiniti 5.818 -3%
62 Weichai 3.845 -70%
63 Jaguar 3.415 new
64 Qoros 2.927 -40%
65 Great Wall 2.796 -79%
66 Acura 2.150 new
67 Kandi 1.903 n/a
68 DS 1.826 -63%
69 Jonway 1.402 9%
70 Horki 1.296 new
71 Fiat 1.045 -79%
72 FQT Motor 963 -3%
73 Denza 323 -33%
74 Huasong 198 -76%

Bron: https://bestsellingcarsblog.com/2017/04/china-march-2017-baojun-wins-510-bet-in-market-up-1-7/

Totalen per groep:

Volkswagen
Volkswagen 773.129 +1%
Audi 121.263 -12%
Skoda 76.700 0%
TOTAAL 971.092

General Motors
Buick 276.447 -3%
Baojun 226.044 +5% (SAIC-GM)
Wuling 155.943 -9% (SAIC-GM)
Chevrolet 112.750 +1%
Cadillac 39.573 +140%
TOTAAL 810.757

Changan 342.600 +12%

Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie
Nissan 222.176 +20%
Venucia 31.339 +22% (Dongfeng-Nissan)
Mitsubishi 26.198 +359%
Renault 20.255 +636%
Infiniti 5.818 -3%
TOTAAL 305.756

Honda
Honda 299.721 +30%
Acura 2.150
TOTAAL 301.871

Geely
Geely 276.557 +93%
Volvo 17.151 +11%
TOTAAL 293.708

Toyota 287.217 +14%

Hyundai-Kia
Hyundai 186.992 -18%
Kia 75.936 -46%
Horki 1.296 (Dongfeng-Yueda-Kia)
TOTAAL 264.224

Great Wall
Haval 221.657 +15%
Great Wall 2.796 -79%
TOTAAL 224.453

Ford 206.770 -18%
Dongfeng 185.886 -1%

BAIC
Beijing Auto (Senova/BAW) 122.678 -26%
Changhe 14.001 +33%
Borgward 9.891 new
Foton 6.692 +197%
TOTAAL 153.262

GAC
Trumpchi 121.665 +53%
Leopaard 29.576 +38%
TOTAAL 151.241

Chery
Chery 101.623 +9%
Karry 19.749 -6%
Cowin 15.232 new
Qoros 2.927 -40%
TOTAAL 139.531

SAIC
Roewe 91.119 +146%
MG 26.785 +44%
Maxus 6.324 +88%
TOTAAL 124.228

Daimler
Mercedes-Benz 113.182 +60%
Denza 323 -33% (BYD-Daimler)
TOTAAL 113.505

FAW
Haima 48.734 -20%
FAW 47.083 +12%
TOTAAL 95.817

BMW 91.081 +38%
BYD 90.453 -11%
Mazda 79.790 +41%

PSA Peugeot-Citroën
Peugeot 56.279 -33%
Citroën 18.527 -70%
DS 1.826 -63%
TOTAAL 76.632

JAC 65.180 -43%
Zotye 58.726 -24%

Fiat-Chrysler
Jeep 48.627 +109%
Fiat 1.045 -79%
TOTAAL 49.672

Brilliance
Brilliance 22.706 -62%
Jinbei 14.507 -21%
Huasong 198 -76%
TOTAAL 37.411

JMC
JMC 22.480 +590%
Landwind 13.500 -45% (JMC/Changan)
TOTAAL 35.980

Suzuki 34.261 -30%
Soueast 33.743 +30%
Hawtai 22.871 +15%
Lifan 18.716 +86%

Jaguar Land Rover
Land Rover 12.709 new
Jaguar 3.415 new
TOTAAL 16.124

SWM 15.207 new
Hanteng 13.822 new
Yema 6.712 -34%
Bisu 6.675 new
Luxgen 5.891 -55%
Zhi Dou 5.824 new
Weichai 3.845 -70%
Kandi 1.903 n/a
Jonway 1.402 9%
FQT Motor 963 -3%
 
Allemachtig, zo wat me direct opvalt:
- Geely schiet als een kanon naar boven en dat terwijl het al zeer hoog staat.
- PSA wat zijn jullie daar toch aan het doen?
- Hieraan gelieerd: Jeep is zeer snel na de herintroductie al bijna net zo groot als Peugeot
 
der Magistrat zei:
Allemachtig, zo wat me direct opvalt:
- Geely schiet als een kanon naar boven en dat terwijl het al zeer hoog staat.
- PSA wat zijn jullie daar toch aan het doen?
- Hieraan gelieerd: Jeep is zeer snel na de herintroductie al bijna net zo groot als Peugeot

Renault lijkt het anders ook niet slecht te doen. :D
 
RobEU zei:
der Magistrat zei:
Allemachtig, zo wat me direct opvalt:
- Geely schiet als een kanon naar boven en dat terwijl het al zeer hoog staat.
- PSA wat zijn jullie daar toch aan het doen?
- Hieraan gelieerd: Jeep is zeer snel na de herintroductie al bijna net zo groot als Peugeot

Renault lijkt het anders ook niet slecht te doen. :D

Inderdaad!
 
Zeer interessante informatie. Toch apart dat een merk zoals Changan meer dan 340 duizend auto's afzet en we er hier eigenlijk niks van horen. Heeft iemand wellicht tips voor interessante artikelen over de Chinese automarkt?
 
Ja, het is inderdaad te treurig voor woorden hoe PSA ervoor staat en dan met name Citroën, het merk dat juist ooit zo'n grote speler was met de ZX (Fukang). Je ziet aan de cijfers dat Citroën dringend behoefte heeft aan SUV's als de C5 Aircross. Maar zelfs Peugeot maakt nog weinig indruk met de 4008 (= nieuwe 3008), dus of die C5 Aircross verlossing zal bieden? Er is ongetwijfeld meer nodig, maar het is een begin. Ik kan ook geen sedan meer zien van PSA, met de nieuwe C6 en nu weer de gelifte C5...

Honda wint van de grote internationale autofabrikanten het meest, bij GM gaat Cadillac als een speer, Mitsubishi kwakkelt traditioneel in China, maar gaat als een speer omhoog dankzij de lokale productie van de Outlander (moet PSA te denken geven), Renault doet het ook behoorlijk en Jeep zet inderdaad mooie cijfers neer en weet de mislukte herintroductie van Fiat goed te maken. Ook Mazda doet het goed.
Audi heeft last van stakingen, waardoor BMW en met name Mercedes-Benz inlopen. Ooit had Audi een comfortabele voorsprong op de twee grote concurrenten, maar die zijn een inhaalslag begonnen. Hyundai en Kia hebben erg last van de diplomatieke rel tussen China en Zuid-Korea over het raketschild, een rel die niet zomaar zal overwaaien en waar de Koreaanse automerken nog veel meer last van kunnen krijgen. De merken hadden het toch al niet gemakkelijk in China, met name Kia. Ford kon lange tijd niet veel mis doen in China, maar ondervindt nu ook tegenwind. Ten slotte doet Suzuki het ook al lange tijd slecht in China, in tegenstelling tot in buurland India. De focus op kleine auto's speelt Suzuki hier parten, op een markt waar kleine auto's niet meer in trek zijn. Het Taiwanese Luxgen doet het ronduit beroerd.

Bij de lokale merken doet Geely het inderdaad zeer goed, net als de lokale SAIC-merken met Britse achtergrond, net als GAC's moderne Trumpchi-label en Changfeng Liebao dat een succesvolle comeback maakt onder auspiciën van GAC. JMC scoort met het Yusheng-label, terwijl Lifan ook weer een comeback maakt na een moeilijke periode.
Kwakkelende automerken zijn BAIC's Senova-label, JAC dat de vraag naar de volumemodellen plotseling zag instorten en Qoros, waarvan de toekomst aan een zijden draadje lijkt te hangen.
 
Jamiro zei:
Zeer interessante informatie. Toch apart dat een merk zoals Changan meer dan 340 duizend auto's afzet en we er hier eigenlijk niks van horen. Heeft iemand wellicht tips voor interessante artikelen over de Chinese automarkt?

Er staan nog 340 duizend topics met het autonieuws van Shanghai op het forum waar nog niet op gereageerd is ;)
Nee, carnewschina.com is een fijne website als je op een laagdrempelige manier het Chinese autonieuws wilt volgen en kent eigenlijk geen (Engelstalige) gelijken. De verkoopcijfers kun je vinden op carsalesbase.com of bestsellingcarsblog.com en ik zal een dezer weken nog een stukje op het forum zetten met een inventarisatie van de plannen van Chinese autobouwers op de Europese markt.
 
D-C zei:
Er staan nog 340 duizend topics met het autonieuws van Shanghai op het forum waar nog niet op gereageerd is ;)

Hahaha (y), ik neem er echter altijd een kijkje, dank voor het delen.

D-C zei:
Nee, carnewschina.com is een fijne website als je op een laagdrempelige manier het Chinese autonieuws wilt volgen en kent eigenlijk geen (Engelstalige) gelijken. De verkoopcijfers kun je vinden op carsalesbase.com of bestsellingcarsblog.com en ik zal een dezer weken nog een stukje op het forum zetten met een inventarisatie van de plannen van Chinese autobouwers op de Europese markt.

Mooi, dan zal ik eens een kijkje nemen. Verder, nogmaals bedankt voor de uitgebreidere analyse van hierboven. (y)
 
Twee jaar geleden was het nog China die PSA voor verdere onheil wist te behoeden, nu worden ze daar compleet weggevaagd. Bijzonder hoe slecht PSA geanticipeerd heeft op de veranderende Chinese automarkt. Verder is China de zoveelste markt waar Fiat compleet faalt. Toch knap.
 
Misschien is de gemiddelde Chinees erachter gekomen dat een Europese auto alleen uit Duitsland moet komen.;)
 
Lancia Lover zei:
Verder is China de zoveelste markt waar Fiat compleet faalt. Toch knap.

Het aanbod van Fiat is dan ook niet om naar huis te schrijven, een kijkje op de - wat verouderde - site leert mij dat ze alleen de Ottimo/Viaggio en de pre-facelift 500 leveren. Ik vraag me af of ze nog wel hun best doen voor deze markt. Waarom melken ze bijvoorbeeld de 500 niet uit? En de nieuwe Tipo etc.

EDIT:

Ottimo/Viaggio is uit productie las ik elders op het forum, FIAT zal de markt dus hoogstwaarschijnlijk met stille trom verlaten..
 
Jamiro zei:
Lancia Lover zei:
Verder is China de zoveelste markt waar Fiat compleet faalt. Toch knap.

Het aanbod van Fiat is dan ook niet om naar huis te schrijven, een kijkje op de - wat verouderde - site leert mij dat ze alleen de Ottimo/Viaggio en de pre-facelift 500 leveren. Ik vraag me af of ze nog wel hun best doen voor deze markt. Waarom melken ze bijvoorbeeld de 500 niet uit? En de nieuwe Tipo etc.

EDIT:

Ottimo/Viaggio is uit productie las ik elders op het forum, FIAT zal de markt dus hoogstwaarschijnlijk met stille trom verlaten..
.

Nee, Fiat gooit nogal vaak de handdoek in de ring als iets niet meteen lukt. In China lijken ze dat ook zo te doen...
 
Ware slachting in VK:

April 2017 -19,75 %
1. Ford 16.183 -30,58 %
2. Mercedes-Benz 13.345 +10,50 %
3. Audi 13.094 -4,20 %
4. BMW 11.277 +2,70 %
5. Vauxhall 10.732 -33,08 %
6. Volkswagen 9.954 -41,02 %
7. Nissan 8.041 -19,82 %
8. Hyundai 6.958 -3,13 %
9. Kia 6.291 -8,37 %
10. Skoda 6.011 -9,16 %
11. Peugeot 5.405 -20,56 %
12. Toyota 5.113 -23,04 %
13. Land Rover 4.116 -36,50 %
14. Renault 4.074 -21,59 %
15. SEAT 3.926 +12,17 %
16. MINI 3.734 -6,51 %
17. Honda 3.016 -10,05 %
18. Citroen 2.789 -39,88 %
19. Volvo 2.735 -17,72 %
20. Fiat 1.981 -49,07 %
21. Jaguar 1.732 -27,98 %
22. Mazda 1.690 -26,97 %
23. Suzuki 1.658 -28,01 %
24. Dacia 1.397 -26,40 %
25. Mitsubishi 1.309 -5,96 %
26. Porsche 1.240 -8,89 %
27. smart 965 +7,22 %
28. Lexus 672 -19,52 %
29. DS 416 -53,88 %
30. Jeep 364 -72,06 %
31. Ssangyong 282 +9,73 %
32. Alfa Romeo 265 -23,19 %
33. MG 219 -19,49 %
34. Abarth 213 -25,78 %
35. Subaru 123 -54,78 %
36. Infiniti 118 -64,78 %
37. Maserati 109 +15,96 %
38. Bentley 104 -46,67 %
39. Aston Martin 77 +87,80%
40. Lotus 29 +20,83 %
41. Chevrolet 13 +-
42. McLaren 9 +-

De traditionele marktleiders staan op groot verlies. Zeker Vauxhall, dat met een vijfde plaats teleurstelt, maar ook VW (procentueel). Grote winnaars zijn opnieuw de Duitse luxemerken. Britten kunnen er geen genoeg van krijgen, met MB als grote winnaar (eerste keer op #2?). Van de kleinere merken krijgen vooral Citroen en Fiat er van langs, terwijl Seat leuk wist te plussen. De Koreanen wisten het verlies te beperken, waardoor hun marktaandeel verder stijgt. Peugeot valt opnieuw uit de top 10, waardoor er geen Franse automerken meer in de top 10 te vinden zijn.
 
April was een slechte maand voor particulier en een redelijke voor "fleet sales" (lease) in VK, vandaar dat de Duitse 3 zo hoog scoort.
 
Meestal staan er bij de Europese cijfers van Matt's blog geen lijsten, nu wel, dus voor de liefhebber;

https://bestsellingcarsblog.com/2017/06/europe-april-2017-vw-tiguan-up-to-record-4th-place-3-vws-in-top-4/
 
Lancia Lover zei:
Jamiro zei:
Lancia Lover zei:
Verder is China de zoveelste markt waar Fiat compleet faalt. Toch knap.

Het aanbod van Fiat is dan ook niet om naar huis te schrijven, een kijkje op de - wat verouderde - site leert mij dat ze alleen de Ottimo/Viaggio en de pre-facelift 500 leveren. Ik vraag me af of ze nog wel hun best doen voor deze markt. Waarom melken ze bijvoorbeeld de 500 niet uit? En de nieuwe Tipo etc.

EDIT:

Ottimo/Viaggio is uit productie las ik elders op het forum, FIAT zal de markt dus hoogstwaarschijnlijk met stille trom verlaten..
.

Nee, Fiat gooit nogal vaak de handdoek in de ring als iets niet meteen lukt. In China lijken ze dat ook zo te doen...

Fiat heeft het inmiddels 3-4 keer geprobeerd in China. Op een gegeven moment is het toch wel duidelijk dat je gewoon moet stoppen, lijkt me.
 
cirKel zei:
Fiat heeft het inmiddels 3-4 keer geprobeerd in China. Op een gegeven moment is het toch wel duidelijk dat je gewoon moet stoppen, lijkt me.

Ze hebben best kans van slagen, mits ze een goed modellengamma hebben. Maar dat hebben ze zelfs in Europa niet dus dan kun je het vergeten.
 
LM. zei:
cirKel zei:
Fiat heeft het inmiddels 3-4 keer geprobeerd in China. Op een gegeven moment is het toch wel duidelijk dat je gewoon moet stoppen, lijkt me.

Ze hebben best kans van slagen, mits ze een goed modellengamma hebben. Maar dat hebben ze zelfs in Europa niet dus dan kun je het vergeten.

Dat laatste valt over te twisten, want ze waren afgelopen maand in EU toch maar mooi even #4:

1. Volkswagen 155973 +8,9 %
2. Renault 104844 +4,0 %
3. Ford 89000 +4,3 %
4. Fiat 85216 +15,4 %
5. Opel/Vauxhall 84900 -2,0 %
6. Peugeot 82981 % +5,2 %
7. Mercedes-Benz 77983 +16,1 %
8. Audi 73575 +0,3 %
9. BMW 67998 1,5 %
10. Toyota 57558 +21,1 %
11. Citroen 54795 +8,5 %
12. Skoda 54419 +14,8 %
13. Dacia 46506 +27,7 %
14. Nissan 46222 +5,4 %
15. Hyundai 45325 +8,3 %
16. Kia 40415 +5,6 %
17. Seat 33788 +11,4 %
18. Volvo 24826 +9,5 %
19. Suzuki 19885 +21,1 %
20. Mini 18084 +3,9 %
21. Mazda 17496 -1,9 %
22. Land Rover 10657 -9,7 %
23. Honda 9950 -14,5 %
24. Mitsubishi 9851 +7,7 %
25. Smart 9331 -5,4 %
26. Jeep 8828 -7,2 %
27. Alfa Romeo 7820 +44,5 %
28. Porsche 7032 +12,0 %
29. Lancia 5348 -28,6 %
30. Jaguar 5120 -7,3 %
31. DS 3781 -35,1 %
32. Lexus 3581 +5,4 %
33. Subaru 2402 -4,8 %
34. Maserati 738 +44,7 %
35. Lada 448 -2,6 %
36. Bentley/Bugatti/Lamborghini 400 +17,3 %

Bron: ACEA

Ik geef toe dat het bij Fiat allemaal wel wat beter/uitgebalanceerder kan (nieuwe Punto, meer aandacht naar Oost-/ en Noord-Europa)
 
Twee opvallende feiten in Italië en GB:

Juni 2017 Italie:
1. Fiat 40269 +15,8 %
2. Renault 14350 +13,0 %
3. Volkswagen 13198 +4,7%
4. Ford 12255 +17,8 %
5. Opel 8959 +7,6 %
6. Peugeot 8128 +1,9 %
7. Citroen 7467 +54,1 %
8. Toyota 7152 +17,2 %
9. Nissan 7070 +35,1%
10. Dacia 6736 +33,9 %
11. Mercedes-Benz 6670 +6,0 %
12. Audi 6632 +26,5 %
13. Hyundai 5617 +5,3 %
14. BMW 5164 -8,9 %
15. Alfa Romeo 4700 +23,1 %
16. Lancia 4610 -17,9 %
17. Kia 4400 +9,5 %
18. Jeep 4019 +18,7 %
19. Suzuki 3111 +39,5 %
20. Mini 2533 -3,9 %
21. Smart 2441 -16,6 %
22. Skoda 2243 +52,3 %
23. Land Rover 1725 +10,4 %
24. Seat 1672 +25,4 %
25. Volvo 1471 +1,2 %
26. Mazda 955 -18,7 %
27. Honda 862 -9,4 %
28. Lexus 562 +0,9 %
29. Porsche 525 +30,3 %
30. Jaguar 454 -11,5 %
31. Mitsubishi 347 +1,8 %
32. Maserati 233 +91,0 %
33. DS 247 -31,2 %
34. Subaru 227 -15,0 %
35. Ssangyong 213 -21,4 %
36. Infiniti 212 +65,6 %
37. DR Motor 46 +24,3 %
38. Ferrari 38 +35,7 %
39. Lamborghini 20 +122,2 %
40. Mahindra 20 -20,0 %
41. Chevrolet 4 +33,3 %
Totaal: 189037 +13,1 % (UNRAE)

1. Fiat Panda 12057 +3,7 %
2. Fiat Tipo 7084 +186,2 %
3. Fiat 500L 5171 -14,0 %
4. Fiat Punto 5165 +22,0 %
5. Renault Clio 5077 -0,2 %
6. Fiat 500X 4796 +24,0 %
7. Citroen C3 4765 +107,3 %
8. Fiat 500 4648 +5,7 %
9. Lancia Ypsilon 4610 -17,7 %
10. Ford Fiesta 4344 +20,0 %

Maar liefst 6 Fiats in de top 10, en geen VW's. Voor het eerst sinds een lange tijd verkoopt Alfa Romeo meer auto's in Italië dan Lancia. De Ypsilon doet het bijzonder slecht de afgelopen twee maanden. Zou Fiat dan langzaam beginnen met het afbouwen van het merk?

Juni 2017 GB:

1. Ford 27.095 -10,41
2. Volkswagen 22.639 17,94
3. Vauxhall 20.981 -17,97
4. BMW 19.149 2,34
5. Mercedes-Benz 15.715 0,96
6. Audi 15.081 3,99
7. Nissan 13.067 -5,21
8. Toyota 9.556 -3,75
9. MINI 9.015 3,41
10. Kia 7.972 -5,13
11. Hyundai 7.965 -3,97
12. Peugeot 7.688 -12,37
13. Skoda 7.512 -16,86
14. Renault 7.316 -20,10
15. Land Rover 6.201 9,38
16. Fiat 5.062 -21,42
17. Honda 5.043 -1,96
18. Volvo 5.018 4,02
19. SEAT 4.901 15,45
20. Citroen 4.685 -21,98
21. Suzuki 3.486 3,81
22. Mazda 3.255 -18,91
23. Jaguar 2.960 1,30
24. Dacia 2.845 45,38
25. Mitsubishi 1.361 8,27
26. Porsche 1.302 29,94
27. Lexus 1.161 -15,26
28. smart 881 -12,34
29. DS 872 -50,79
30. Alfa Romeo 448 7,95
31. Abarth 438 7,09
32. Infiniti 383 -32,69
33. Jeep 363 -75,36
34. Ssangyong 362 -7,65
35. MG 314 -6,55
36. Subaru 202 -37,85
37. Bentley 168 -10,64
38. Aston Martin 112 31,76
39. Maserati 107 -33,95
40. McLaren 56 0,00
41. Lotus 46 411,11
42. Chevrolet 7 0,00
Totaal: 243454 -4,81 % (SMMT)

1. Volkswagen Golf 8808 +30,0 %
2. Ford Fiesta 8601 -24,3 %
3. Ford Focus 8283 +21,2 %
4. Vauxhall Astra 6977 +24,0 %
5. Mini Hatch 6630 +5,5 %
6. Vauxhall Corsa 5739 -35,1 %
7. Nissan Qashqai 5103 -12,5 %
8. Volkswagen Polo 4705 -4,6 %
9. BMW 3 Serie 4264 ++
10. Mercedes-Benz C-Klasse 4102 -0,2 %


Vauxhall is opnieuw voorbijgestreefd door VW, en staat ook onder druk van BMW. Vauxhall snakt naar een nieuwe Corsa en Insignia. Het is alleen de vraag of de nieuwe Insignia wel kan opboksen tegen de overmacht van De Duitse Drie... Hopelijk kunnen de nieuwe Crossovers het tij keren. Daarnaast staan er opnieuw geen Fransozen in de top 10.
Grootste nieuws is echter de #1 van de modellen afgelopen maand. Dat is namelijk... de Golf! Voor het eerst sinds 1972 dat er geen Ford op nummer 1 staat.
 
Dat laatste zal vooral te maken hebben met het op gang komen van de leveringen van de nieuwe Fiesta.
 
Dat denk ik ook. In maart werden de voorraden opgeschoond, waardoor het model zelfs de nr. 1 van Europa werd. Nu moeten de dealers voorzien worden van de nieuwe generatie.
 
Lancia Lover zei:
Dat denk ik ook. In maart werden de voorraden opgeschoond, waardoor het model zelfs de nr. 1 van Europa werd. Nu moeten de dealers voorzien worden van de nieuwe generatie.

Ik heb zelfs vernomen dat, tot verbazing van Ford zelf, de vorige Fiesta uitverkocht is geraakt. Dit overigens in tegenstelling tot de XC60, die ik nog steeds geregeld op de parkeerplaats van Volvo Gent bijgeplaatst zie (of inmiddels zag?) worden.

Verder wel interessant om te zien dat Peugeot/Citroën in Italië significant groeit, maar in het VK juist (opnieuw) vrij hard daalt. Hoewel het om een beperkte steekproef gaat, lijkt het me dus moeilijk te zeggen dat het aan de modellen ligt. Echter komt het geregeld voor dat de RHD-versies later verschijnen, dus ik houd nog maar even een slag om de arm. Gunstig voor PSA is het evenwel niet.
 
der Magistrat zei:
Lancia Lover zei:
Dat denk ik ook. In maart werden de voorraden opgeschoond, waardoor het model zelfs de nr. 1 van Europa werd. Nu moeten de dealers voorzien worden van de nieuwe generatie.

Ik heb zelfs vernomen dat, tot verbazing van Ford zelf, de vorige Fiesta uitverkocht is geraakt. Dit overigens in tegenstelling tot de XC60, die ik nog steeds geregeld op de parkeerplaats van Volvo Gent bijgeplaatst zie (of inmiddels zag?) worden.

Verder wel interessant om te zien dat Peugeot/Citroën in Italië significant groeit, maar in het VK juist (opnieuw) vrij hard daalt. Hoewel het om een beperkte steekproef gaat, lijkt het me dus moeilijk te zeggen dat het aan de modellen ligt. Echter komt het geregeld voor dat de RHD-versies later verschijnen, dus ik houd nog maar even een slag om de arm. Gunstig voor PSA is het evenwel niet.

Peugeot is in het VK wel zeer populair bij particulieren (volgens Top Gear rijden alleen maar oude, seniele mensen in een Peugeot...:) ), dus ik denk dat bij Peugeot de daling vooral te vinden is bij de fleet-sales. Vroeger verkocht het merk veel 405'en en 406'en, maar sinds de 407 speelt Peugeot (overigens net zoals in de rest van Europa) geen grote rol meer in dit segment. Misschien dat de nieuwe 5008 voor een kentering kan zorgen.
 
[size=large]Opel defends inclusion of employee leases in sales data[/size]


FRANKFURT -- Opel defended the inclusion in its sales data of cars pre-registered by the company and leased by company workers, retirees and their families.

Opel only reached a German market share of 7.1 percent in a survey of first-half sales because it included pre-registrations and heavy discounts, reported Automobilwoche, a sister publication of Automotive News Europe.

If these so-called push-channels were not included, Opel would only have a market share of 4.5 percent and would be overtaken by Skoda, Volkswagen Group's Czech unit, Automobilwoche said.

An Opel spokesman said there was nothing wrong with the count and because Opel was a German company, the number of such sales was necessarily higher than for importers of foreign cars.

"In pre-registrations, Opel includes cars that employees and former employees (a total of 60,000 entitled people) may lease for themselves or their family members," he said.

"We are glad that our staff stand behind Opel and that the number of our cars used privately by employees and their families is constantly on the increase," the spokesman said.

Automobilwoche said that the market shares of other companies such as BMW, Mercedes and VW reflected push-channels to a far lesser extent.

General Motors is selling its money-losing Opel and Vauxhall division to PSA Group in a deal valuing the business at 2.2 billion euros ($2.3 billion).
Bron: Automotive News Europe

Dat Opel werknemer lease-auto's in z'n verkoopcijfers opneemt lijkt me nogal logisch, aangezien ze zich niet in lucht kunnen verplaatsen. Het verklaart echter wel waarom het GM maar niet lukte om Opel winstgevend te maken, als zelfs Skoda populairder is bij eindgebruikers. Denk dat Opel van alle merken (in Duitsland) nog het meest last heeft van Skoda. Dat merk maakt eigenlijk precies de auto's waarmee Opel zo bekend werd. Zo zie je ook maar, een imago verprutsen is zo gedaan (dank GM), maar er eentje opbouwen is veel lastiger (en dat kan VW blijkbaar beter dan GM).
 
Dat is toch een zelfde soort constructie die VW in Frankrijk hanteerde en Fiat en Nissan, en volgens mij bijna elk merk in Duitsland.

Bovendien is er weinig mis met de auto's die Opel tegenwoordig maakt. Vergelijkbare Skoda's zijn vaak zelfs duurder dan Opels, en niet iedereen houdt van oersaaie modellen van Skoda.
 
LM. zei:
Dat is toch een zelfde soort constructie die VW in Frankrijk hanteerde en Fiat en Nissan, en volgens mij bijna elk merk in Duitsland.

Bovendien is er weinig mis met de auto's die Opel tegenwoordig maakt. Vergelijkbare Skoda's zijn vaak zelfs duurder dan Opels, en niet iedereen houdt van oersaaie modellen van Skoda.

Er is zeker niks mis met de auto's die Opel tegenwoordig maakt. Integendeel, maar blijkbaar is het niet genoeg om de mensen te overtuigen om voor een Opel te gaan, en niet voor een Skoda (in Duitsland). Het is te hopen dat het PSA gaat lukken hier wat in te veranderen.
 
Groot-Brittannie juli 2017:

161997 -9,26 %
1. Ford 16.934 -23,9
2. Volkswagen 14.094 0,4
3. Audi 12.896 11,35
4. Mercedes-Benz 11.617 -0,3
5. Vauxhall 11.528 -41,6
6. Nissan 9.786 -1,6
7. BMW 9.083 -6,4
8. Kia 7.155 -3,6
9. Skoda 7.031 20,7
10. Toyota 6.410 20,2
11. Hyundai 6.187 1,5
12. Land Rover 5.265 7,9
13. Peugeot 4.861 -29,7
14. SEAT 4.171 32,2
15. Honda 3.840 -1,2
16. Renault 3.592 -5,0
17. Volvo 3.404 -6,2
18. Citroen 3.206 -25,6
19. MINI 3.007 -0,6
20. Suzuki 2.791 -3,3
21. Mazda 2.477 -8,0
22. Jaguar 2.200 -16,6
23. Fiat 1.935 -44,8
24. Dacia 1.460 5,3
25. Porsche 1.048 64,8
26. Mitsubishi 1.035 -12,7
27. Lexus 843 8,9
28. smart 769 -11,9
29. DS 523 -56,8
30. Jeep 434 -63,3
31. Infiniti 340 -14,8
32. Alfa Romeo 324 -25,2
33. MG 305 0,0
34. Abarth 275 52,8
35. Ssangyong 175 -40,3
36. Subaru 152 2,7
37. Bentley 121 -35,6
38. Maserati 106 -19,1
39. Aston Martin 84 86,7
40. McLaren 57 0,0
41. Lotus 28 2.700,0
42. Chevrolet 7 0,0


1. Ford Focus 5251 6,9 %
2. Volkswagen Golf 5236 16,2 %
3. Nissan Qashqai 4640 2,5 %
4. Ford Fiesta 3372 -57,8 %
5. Volkswagen Polo 3227 -21,5 %
6. Kia Sportage 3155
7. Mercedes-Benz C-Klasse 2828 -6,2 %
8. Vauxhall Corsa 2819 -49,7 %
9. Mercedes-Benz A-Klassse 2809 -7,6 %
10. Audi A3 2607

Vauxhall doet het erg slecht. -42 % is ongekend. De Astra stond niet eens in de top 10, en de Corsa weet niet te profiteren van de dalende Fiesta (-58 %). De overgang naar de nieuwe generatie loopt niet echt soepeltjes. Voor het eerst in tijden leidt de Focus de ranglijst. Ook bij de bedrijfswagens ging Vauxhall hard onderuit: -30 %, de markt als geheel +1,0 %. Verder doen opnieuw de Fransen en Italianen het zeer slecht. PSA zakt alleen maar steeds verder weg, en Renault weet de groei van de laatste paar jaren niet meer door te zetten. De Britten zitten blijkbaar niet te wachten op de Giulia, en Fiat blijft het zeer slecht doen.
 
Lancia Lover zei:
(...)De Britten zitten blijkbaar niet te wachten op de Giulia, en Fiat blijft het zeer slecht doen.

Hold your horses, de levering van de RHD-Giulia is pas begin dit jaar op gang gekomen. Daarbij is er in het VK enkel de mogelijkheid om een automaat te nemen, wat de vergelijking enigszins bemoeilijkt. Anderzijds, de krimp van 25% is wel tamelijk fors...
 
Als de Britten Vauxhall niet meer willen steunen dan zou ik als PSA snel het merk opdoeken en m'n heil ergens anders zoeken.
 
Gaat het nu echt zo goed met het VK?
Die dure Duitse merken daar zo hoog is toch opmerkelijk.
En ik heb ergens gelezen dat de Engelsen een hekel aan Fransen hebben,
zou het daarmee te maken hebben?
 
der Magistrat zei:
Lancia Lover zei:
(...)De Britten zitten blijkbaar niet te wachten op de Giulia, en Fiat blijft het zeer slecht doen.

Hold your horses, de levering van de RHD-Giulia is pas begin dit jaar op gang gekomen. Daarbij is er in het VK enkel de mogelijkheid om een automaat te nemen, wat de vergelijking enigszins bemoeilijkt. Anderzijds, de krimp van 25% is wel tamelijk fors...

De Stelvio is ook pas net leverbaar, dus misschien heb je gelijk. Afgelopen maand wist Alfa eindelijk eens meer auto's te verkopen in het VK (+12 %).

LM. zei:
Als de Britten Vauxhall niet meer willen steunen dan zou ik als PSA snel het merk opdoeken en m'n heil ergens anders zoeken.
Vauxhall schijnt zeer afhankelijk te zijn van fleetsales, en daar schijnt Vauxhall nu keihard te dalen. Las onlangs dat Peugeot zich in het VK meer concentreert op de lucratieve particuliere markt en zich minder focust op fleetsales. Misschien dat Vauxhall nu hetzelfde gaat doen.

Pauli zei:
En ik heb ergens gelezen dat de Engelsen een hekel aan Fransen hebben,
zou het daarmee te maken hebben?
Britten nemen graag Fransen in de zeik, maar dat ze hun producten zouden 'boycotten' geloof ik niet. De Fransen zijn altijd zeer succesvol geweest in Groot-Brittannië. Tot tien jaar geleden volgden na Ford/Vauxhall de Franse Drie.
 
De Europese cijfers van September 2017:

Totaal: 1427105 -2.0 %
1. Volkswagen 157029 -2,7 %
2. Renault 95160 -1,7 %
3. Ford 94297 -14,3 %
4. Opel/Vauxhall 92630 -9,8 %
5. Mercedes-Benz 92372 +0,6 %
6. BMW 86744 -0,9 %
7. Audi 78899 -3,7 %
8. Peugeot 75912 -2,1 %
9. Skoda 65156 +3,8 %
10. Fiat 65143 -2,93 %
11. Nissan 64117 +3,8 %
12. Toyota 63415 +4,0 %
13. Hyundai 52068 +1,7 %
14. Citroen 45422 +0,6 %
15. Kia 44942 -0,2 %
16. Dacia 34914 +8,3 %
17. Seat 32354 +9,7 %
18. Volvo 27163 -0,6 %
19. Mazda 25339 -7,1 %
20. Suzuki 25144 +18,8 %
21. Mini 25066 -5,0 %
22. Land Rover 20833 -2,0 %
23. Honda 16242 -17,7 %
24. Jeep 10566 +1,9 %
25. Mitsubishi 9790 -5,9 %
26. Smart 8867 -8,9 %
27. Alfa Romeo 8145 +17,2 %
28. Jaguar 8120 -16,1 %
29. Porsche 6124 -9,7 %
30. DS 4685 -27,9 %
31. Tesla 4683 +45,9 %
32. Lancia 4658 -13,7 %
33. Subaru 3714 -6,4 %
34. Ssangyong 1365 -37,0 %
35. Infiniti 983 -4,1 %
36. MG 842 -16,2 %
37. Maserati 673 -27,3 %
38. Lada 402 +31,4 %
39. Bentley 366 -19,6 %
40. Aston Martin 206 +32,9 %
41. Ferrari 198 -10,8 %
42. Chevrolet 164 +41,4 %
43. McLaren 141 +261,5 %

Geen abnormale wijzigen in de merkenlijst. Ford en Vauxhall blijven het slecht doen, Alfa blijft groeien, net zoals Seat. Tesla staat nu ook in de lijst, en verkoopt al meer auto's dan Lancia.

1. Volkswagen Golf 51500 +10,8 %
2. Nissan Qashqai 28987 +13,6 %
3. Renault Clio 26902 +3,0 %
4. Opel/Vauxhall Corsa 23575 -21,9 %
5. Volkswagen Tiguan 22540 +1,7 %
6. Ford Focus 20939 +3.2 %
7. Volkswagen Polo 20446 -35,2 %
8. Skoda Octavia 20399 -1,6 %
9. Peugeot 208 20145 -14,1 %
10. Toyota Yaris 19178 +1,8 %
11. Ford Fiesta 18917 -46,0 %
12. Renault Captur 18858 -8,6 %
13. Fiat 500 18837 -5,9 %
14. Mercedes-Benz C-Klasse 17771 -15,7 %
15. Opel/Vauxhall Mokka 16911 +3,3 %
16. Skoda Fabia 16640 -2.3 %
17. Audi A3 16639 -17,7 %
18. Volkswagen Passat 16469 -4,4 %
19. Mercedes-Benz A-Klasse 16449 +1,3 %
20. Citroen C3 16118 +50,9 %
21. Opel/Vauxhall Astra 16093 -36,2 %
22. Fiat Panda 15804 +1,8 %
23. Mini 15435 -9,9 %
24. Dacia Sandero 15217 +8,4 %
25. BMW 1 Serie 14985 -0,7 %
26. Hyundai Tucson 14696 -5,4 %
27. Ford Kuga 14646 +0,7 %
28. Peugeot 2008 14163 -15,9 %
29. Peugeot 3008 14033 +505,7 %
30. BMW 5 Serie 13529 +54,2 %
31. Renault Megane 13417 -9,7 %
32. Audi A4 13234 -22,5 %
33. Mercedes-Benz E-Klasse 13104 +20,1 %
34. Nissan Juke 12700 +14,0 %
35. Mercedes-Benz GLC 12578 +61,8 %
36. Kia Sportage 12574 -5,5 %
37. BMW X1 12163 +55,3 %
38. BMW 3 Serie 12068 -23,7 %
39. Peugeot 308 11263 -32,0 %
40. Dacia Duster 10865 +3,2 %
41. Volvo XC60 10625 +12,0 %
42. Volkswagen Up! 10560 +29,9 %
43. Toyota Auris 10401 -13,8 %
44. Fiat Tipo 10225 +56,1 %
45. Seat Ibiza 10213 +13,3 %
46. Seat Leon 10104 -13,3 %
47. Opel/Vauxhall Insignia 9845 +32,1 %
48. Nissan Micra 9689 +34,0 %
49. Toyota C-HR 9640 ++
50. Hyundai i20 9609 -7,6 %

Uitstekende resultaten voor de Golf en met name de Qashqai, vooral dankzij de Britse markt. Daar was de Qashqai voor het eerst marktleider, de eerste 'Japanner' überhaupt. Ook #2 in Europa is een record. Qua positionering ook een goede maand voor de Corsa (#4). Dit komt vooral de nog grotere dalingen van de Fiesta en de Polo. Verder vallen de goede prestaties op van de C3, 3008, GLC, 5 Serie, X1, Tipo, Insignia, Micra, en de C-HR. De Astra, A4, 3 Serie, en de 308 deden het slecht. Frappant eigenlijk dat alle Duitse 'Premium' D-segmenters flinke dalingen lieten zien.
 
Toch opmerkelijk dat Europees gezien de Ford Focus het beter doet dan de Opel Astra, terwijl de opvolger van de huidige Focus al bijna in de startblokken staat.
 
De traditionele sedan,maar ook de MPV lijken ten dode opgeschreven.
Het zal vooral Renault pijn doen,kijk naar de Espace en de toch nog verse Scenic.
Hun voorgangers deden het toch beter volgens mij.
 
Opvallend dat de in principe 9 jaar oude Corsa nog steeds zo hoog staat. Tegelijkertijd een onverwacht grote daling in aantallen bij de Astra.
 
Dat de Polo zo op verlies staat is nog wel te verklaren (nieuwe staat in de startblokken), maar de verkoopontwikkeling bij de Astra is zorgelijk te noemen. Ook in Nederland doet de auto het de afgelopen maanden niet goed, zo'n 700 stuks per maand tegen pakweg 1.100 vorig jaar.
 
De Britse markt maakt in september maar liefst 30 % van het Europese totaal uit. Het gemiddelde is meestal zo'n 17 %, dus de Europese lijst wordt behoorlijk beïnvloed door veranderingen in de Britse markt. Vauxhall doet het dit jaar bijzonder slecht in zijn thuisland, dus dat zie je duidelijk terug in de cijfers van september (Corsa/Astra).
 
Vanwaar de fixatie voor de Astra? Laten we eens even kijken naar de Focus, 308 en vooral de Megane. Nu al een flop te noemen die laatste?
 
LM. zei:
Vanwaar de fixatie voor de Astra? Laten we eens even kijken naar de Focus, 308 en vooral de Megane. Nu al een flop te noemen die laatste?

Focus: oud, staat op het punt vervangen te worden
308: ook al ouder, kannibalisatie van 3008
Megane: 9,7 % is geen spectaculaire daling, neemt niet weg dat de daling 'vroeg' komt
 
Prima, de cijfers van de (vernieuwde) 3008! Plus 505,7% Is het misschien een trend aan het worden dat veel hatchbackrijders nu overstappen in een SUV?
 
Terug
Bovenaan