ingrijpende interieur wijziging bij facelift

Auto encyclopedie

Asfaltkampioen
Bij een facelift van auto, ligt de nadruk meestal op de buitenkant , omdat dit o.a. ook het meest zichtbaar is in het straatbeeld. En niet iedereen bij elke willekeurige auto naar binnen kijkt.

Dit topic is om afbeeldingen van interieuren te plaatsen van voor en na de facelift.
 
Van log naar netjes naar hoogwaardig. Bij de laatste facelift van de Mazda6 werd wel echt vrijwel alles vernieuwd.

dzxhhB5.jpg


I7EenRJ.jpg


pN6GtKr.jpg
 
Bij een facelift van auto, ligt de nadruk meestal op de buitenkant , omdat dit o.a. ook het meest zichtbaar is in het straatbeeld. En niet iedereen bij elke willekeurige auto naar binnen kijkt.

Ik denk niet dat dat de reden is dat fabrikanten meestal het interieur niet ingrijpend veranderen...
 
Daihatsu Sirion 1998-2005

Zo straalde de pre facelift nog 1 en al jaren 90 uit in het interieur , van wat we toen kende van Japanse automerken.

Interieur Sirion 1.0 pre facelift
m1by1kibg6xd_800.jpg


Interieur Sirion 1.3 pre facelift
m1ey02mbh7ba_800.jpg


Interieur Sirion 1.0 facelift
9.jpg


Interieur Sirion 1.3 facelift
m1cyhuubc4x5_800.jpg
 
MCW5 zei:
Bij een facelift van auto, ligt de nadruk meestal op de buitenkant , omdat dit o.a. ook het meest zichtbaar is in het straatbeeld. En niet iedereen bij elke willekeurige auto naar binnen kijkt.

Ik denk niet dat dat de reden is dat fabrikanten meestal het interieur niet ingrijpend veranderen...

Klopt staat er idd niet helemaal duidelijk , maar doelde meer met dat het mij persoonlijk minder opvalt als ook het interieur stevig is aangepast , van jou inzending wist ik niet dat die aan de binnenkant ook zo ingrijpend veranderd was.
 
Een recente facelift die ik niet geslaagd vind; Seat Ibiza

pwaVK2M.jpg
wNvb0wL.jpg
 
Imo erg geslaagde facelift (muv stuur): Model S (en X). Vond oude een beetje een bestelbusinterieur hebben. En oogde nog goedkoop ook.

m1myhg6bqbrw_480.jpg
emayc60b2wbl_480.jpg
 
Jeep Compass. Dat 'Toyota'-dashboard staat 'm zoveel beter!
xgvyrehb4roy_480.jpg
xmmy9utbl1l3_480.jpg
 
Mooie voorbeelden hierboven. Die van de Mazda 6 is echt geslaagd!
De Arosa ook. De Polo 6N had eenzelfde ontwikkeling.
Bij die Sirion hierboven zie ik geen verschil, die valt in elk geval niet onder de noemer 'ingrijpend'.
 
Ik moest ook 3x kijken maar hij vond het nodig om 1.0 en 1.3 te laten zien. Daaronder staat toch echt duidelijk een nieuw dashboard met nieuwe roosters, knoppen, deurpanelen, dashboardkastje etc.

mazda-mx-3-interior-0-398887.jpg


mazda-mx-3-interior-0-398892.jpg


Mazda MX-3 kreeg ook een nieuw dashboard. Eerst het 323F dashboard en daarna een eigen, meer sportiever dashboard.
 
Ik hou van dat eerste dash van de Escort, maar dat is ook jeugdsentiment: vanaf dat ik 4 was, totdat ik 14 was, reed mijn vader zo'n Escort. En ik vind het ook nog steeds een mooi dash.
 
MCW5 zei:
Ik moest ook 3x kijken maar hij vond het nodig om 1.0 en 1.3 te laten zien. Daaronder staat toch echt duidelijk een nieuw dashboard met nieuwe roosters, knoppen, deurpanelen, dashboardkastje etc.

Klopt , het viel mij tegen om mooie interieur foto's te vinden van de 1e generatie sirion op deze foto's komt het er idd niet goed uit als in het echt, dan is er naast facelift verschil ook altijd verschil in de 1.0/1.3 is, maar das bij de meeste merken natuurlijk zo dat ze bij de zogenaamde snellere uitvoeringen wijzigingen aanbrengen aan het interieur. Heb zelf een sirion 1.3 gehad van na de facelift en een kennis had een 1.3 gifgroene van voor de facelift. Als ik nu op gaspedaal kijk er is er nog maar weinig aanbod van de 1e generatie sirion de 1.3 is altijd een zeldzaamheid geweest , maar van de 1.0 was altijd veel aanbod van. Bij de 2e generatie siron zijn er geen verschillen qua interieur tussen de 1.0 en 1.3, wellicht de 1.5 wel omdat je dan altijd aan het sport pakket vast zit die dan ook weer verkrijgbaar is bij de 1.3.
 
Peugeot 309

Weet niet of de wijziging aan de binnenkant ook te maken heeft dat de eigenlijk Talbot Arizona (horizon opvolger) meer een Peugeot moest gaan worden.

m1fygsgb2mne_480.jpg
dlmy2kmby2uy_800.jpg
 
Ik vond de insignia toch wel erg veel verschil met de Insignia A van voor- en na de facelift;

Voor

opel_insignia_opc_sports_tourer_35.jpg


Na

opel_insignia_opc_sports_tourer_22.jpg




Ook de zafira van die tijd kreeg een vergelijkbare metamorfose; met vooral minder knopjes

voor

opel_zafira_tourer.jpeg



na

opel_zafira_25.jpg
 
Jaguar S-Type

1999-2002 | 2002-2007

m1by0tjb1geb_480.jpg
m1by0qxbidfu_480.jpg


Andere kleurstelling/laatste facelift: https://assets.autoweek.nl/m/m1by0qpb4wk0_480.jpg

Skoda Octavia

1997-2000 | 2000-2004

m1by1kxb5lqy_480.jpg
m1dyxewb2l5y_480.jpg


In beide gevallen een enorme vooruitgang, wat mij betreft.
 
Ik zie de Escort uit '95 toch meer als een grondige facelift dan een volledig nieuw model. Van het plaatwerk werd alleen de neus veranderd.
 
Het zijn wel twee verschillende modellen, de Mk5 en Mk6, maar Ford beschouwt grote facelifts nu eenmaal als nieuwe serie.
 
Over Ford gesproken:

interieur%20gxl.webp

Taunus TC1 modeljaar 1971.

bois.webp

Taunus TC1 modeljaar 1974. Een kleine facelift met wat grotere koplampen (rechthoekig in plaats van rond op de L), een andere grille en nieuw chroomwerk, maar een complete metamorfose van het dashboard. Dat bij de veel meer ingrijpende facelift van TC1 naar TC2 in 1976 weer vrijwel ongewijzigd bleef.
 
Wat een fraai dashboard dat eerste (y) En zou die facelift dan ook de eerste Ford zijn geweest met de drie stengels aan het stuur?
 
Fraai? Tsja, da's een kwestie van smaak.... Ook hier: het origineel is karakteristieker Seventies, de facelift (de TC 1,5) vind ik mooier. Ook bijzonder: na de TC 1,5 (modeljaar '74) kwam het jaar erna weer een gemoderniseerde versie: nieuwe velgen, type-aanduidingen en nog wat dingen, alles in de stijl van de Escort MK2. Een jaar daarna kwam de flink gladgetrokken TC2, waarbij inderdaad het dashboard gelijk bleef; dat is gehandhaafd tot het einde van het Taunus-tijdperk in '82.
Zo, weer wat nutteloze feitjes gespuid :cool:
 
Dat eerste dashboard is wel erg karakteristiek maar het lijkt me nogal onpraktisch met die lage klokken. Het is ook wel heel Amerikaans van vormgeving, het tweede dashboard had ook in een Fiat kunnen zitten.
 
Leuk topic Ency!

Ik moest eigenlijk denken aan het dashbord van de Y10.
1989-lancia-y10-turbo-interior.jpg


Bij de derde facelift kreeg de auto een moderne neus, nieuwe achterlichten EN een ander dashboard. Nouja alleen het bovenste deel was eigenlijk anders:
hqdefault.jpg
 
Het dashboard van de Rover 45 is ook leuk om te benoemen:
img_7778_500x375.jpg

Dit is het origineel, niet veel anders dan dat van de 400 meen ik.

dsc07059.jpg

Bij de laatste facelift werd wel het dashboard aangepakt
 
Bij de Alfa 156 liep dit ook erg raar. Ik weet niet meer het exacte verloop. Eerst kwam er een modeljaar update met heldere koplampen volledig meegespoten bumpers. Een jaar later werd het dashboard volledig herzien. Nog een jaar later volgde de 156 Guigaro, met een gewijzigde buitenkant maar bleef het dashboard ongewijzigd.

Alfa 156 pre-facelift

Alfa 156 facelift

(plaatjes er rechtstreeks in plakken lukt niet)
 
Auto encyclopedie zei:

Geinig, ik weet nog wel dat ik destijds Autovisie abo had en daarin vaak bij een test van Aziatische voertuigen de opmerking las dat de verwarmingsschuiven toch wel erg ouderwets werden bevonden. Europese merken deden dit al een tijdje met draaiknoppen, was dan de teneur...

totdat men bij PSA bedacht dat overstappen van draaiknoppen (terug) naar schuiven wel handig was.. :p

AV heb ik er nooit echt over zien klagen, in mijn herinnering.
 
RRK zei:
Bij de Alfa 156 liep dit ook erg raar. Ik weet niet meer het exacte verloop. Eerst kwam er een modeljaar update met heldere koplampen volledig meegespoten bumpers. Een jaar later werd het dashboard volledig herzien. Nog een jaar later volgde de 156 Guigaro, met een gewijzigde buitenkant maar bleef het dashboard ongewijzigd.

Alfa 156 pre-facelift

Alfa 156 facelift

(plaatjes er rechtstreeks in plakken lukt niet)

Leuke inzending

ALFAROMEO156-1279_17.jpg


Alfa_Romeo_156_2nd_series_interior_2.jpg
 
De wijziging bij de Lancia Beta Berlina (model 1980) is vrij legendarisch.

Oud:
DSC_0095-e1529949963148.jpg


Nieuw (het dashboard van de Trevi is identiek):
Lancia_Trevi_interieur.jpg
 
Bij de huidige Jeep Compass is het interieur bij de facelift grondig verbeterd, maar dat was bij de vorige generatie ook het geval.

wallpapers_jeep_compass_2006_2_b.jpg


jeep_compass_2013_pictures_2_b.jpg
 
Terug
Bovenaan