Inleidend verhaaltje omdat ik niet weet waar ik het in mijn hele brij aan gedachten en uitleg moet plaatsen. Een verbrandingsmotor is vrij efficient tegenwoordig, een diesel zit echt wel over de 40% rendement heen en een benzinemotor zal daar tegenaan schuren. Van je 100% rendement is een klein deel daarvan pompverlies, uiteraard bij een diesel een groter aandeel want hogere compressie. Een ander deel bestaat uit aggregraten, aircopomp, waterpomp, oliepomp, dynamo, etc. De rest van je verlies is warmte. Gewoon verlies....je hebt dus een enorme overcapaciteit om het in de auto heerlijk behaaglijk te maken. Een EV heeft niet zoveel warmteverlies dus alle warmte die je wilt maken...gaat ten koste van je rijbereik.
Warmtepomp gebruik je voor koelen en verwarmen. Het is immers een warmtewisselaar en daarbij maakt met name de richting van die warmtestroom uit. Je kunt de warmte van de buitenlucht onttrekken en die gebruiken om het interieur te verwarmen of je kunt die lucht waar de warmte uit is gehaald juist naar het interieur voeren en de warme vloeistof weer afkoelen met de rijwind.
Scheelt het stroom? JA! Met name in de richting van verwarmen scheelt het heel veel. Dat zal geen factor 50% zijn, maar zeker wel meer dan 10%. Echter zitten hier een paar mitsen en maren aan!
Om een auto te ontwasemen wil je warme maar ook droge lucht, een warmtepomp is niet heel geschikt voor het maken van droge lucht dus daar heb je een aircopomp voor nodig. Met name dit proces van ontwasemen en dus iets dat je echt moet doen is hetgeen waar je warmtepomp gaat helpen. Dus het koelen zal die warmtepomp maar sporadisch doen. Gelukkig weten we al jaren heel goed hoe je kou moet maken met het gebruiken van zo min mogelijk stroom dus dat is niet zo'n enorm issue.
Je beste verwarming in de auto is er eentje die je in elke verbrandingsmotor als enorme luxe zou ervaren....stoelverwarming en stuurwielverwarming. Heel erg lokaal maar juist daarom is het effect zo groot! Het voordeel aan EV is natuurlijk dat je kunt "preconditionen" dus voor je wegrijd is de auto ontwasemd en verwarmd. Als je dan wegrijd zet je de verwarming op 16 graden en je stoelverwarming aan en je houd het lekker comfortabel. Niet iedereen kan daar echter tegen maar dat is een van de meest efficiente verwarmingsmethoden die je kunt toepassen tijdens het gebruiken van een EV.
Het mitsen en maren verhaal is dus afhankelijk of je er moeite in wilt steken om je rijbereik te vergroten mocht je dat nodig hebben. Of dat je een vergelijkbare ervaring wilt die je gewend bent.
Ik snap dat het een groot bedrag is en ik vind persoonlijk het een gemis dat VAG het niet standaard levert. Net zoals het 125 kW DC laden...waarom is dat een optie! Zeker in deze tijd van adaptie willen mensen niet nadenken over dit soort dingen, dat moet je als fabrikant voor de mensen doen want de omschakeling is al enorm! Het is een enorme leercurve die je in heel korte tijd moet doorlopen. En dat is best intimiderend. Net zoals leren over hoe een accu beschermd moet worden en koude jaargetijden en snelladen en waar kun je rekening mee houden qua laadcurve is het eng om naar de 0% te rijden.....het is veel!
Ik zou je aanraden om hem (de warmtepomp) erbij te nemen, maar kijk eens naar een klein praktijktestje die Bjorn Nyland heeft gedaan.
Bjorn Nyland praktijktest deel 1
Bjorn Nyland praktijktest deel 2