Ik ben er uit, behalve over 1 optie, warmtepomp!

Hil81

Net ingestapt
Hallo,

Na veel lezen, wikken en wegen heb ik de keuze doorgehakt en besloten om als nieuwe leaseauto een elektrische te kiezen.
De keuze is gevallen op een Skoda Enyaq, 80, met een zooite opties (man wat gaat t snel met de prijs dan).

1 optie twijfel ik nog over, en dat is de warmte pomp. Ik lees er zo veel verschillende dingen over. Heeft iemand hier ervaring mee?
De reden dat ik twijfel is dat het een optie is van van 1200 euro. De vraag is, hoeveel impact heeft het op de actieradius.
Als het niet hebben van een warmtepomp 50% actieradius scheelt dan is het een no-brainer. Scheelt het 10%, dan is het ineens een prijzige optie.

Gebruik je een warmtepomp trouwens alleen voor verwarmen, of heeft die ook een rol in de airco (koelen).

Bedankt alvast voor de input!

In het topic over de Enyaq is dat toevallig al ter sprake gekomen, lees maar vanaf hier: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5957415,5965784#msg-5965784 .

Laat ik voorop stellen dat er maar weinig EVs zijn zonder een warmtepomp. Tesla (maar die maakt heel slim gebruik van restwarmte uit inverter, motor en batterij en laat die onderdelen zelfs soms even minder efficient werken om meer warmte te genereren) en VW groep (altijd een optie) zijn zo'n beetje de enige. Bij de rest van de EVs op dit moment op de markt is het standaard.

Je airco is al een warmtepomp. Met een paar aanpassingen werkt hij ook andersom en dan werkt het als verwarming. Maar tot maximaal het vriespunt. Die aanpassingen kosten je dus zo'n 1200 Euro wat op zich best veel is. Je gaat er echter wel veel nut van hebben.

Ik heb een Hyundai Ioniq EV en ik kan daarbij kiezen of ik verwarming alleen via de warmtepomp laat gebeuren of in combi met het elektrisch verwarmingselement. Juist in vroeg voorjaar, herfst en de meeste winterdagen in Nederland laat ik daarom (na het ontwasemen van de ramen) de verwarming op alleen de warmtepomp draaien. Dat is net aan genoeg om de temperatuur mooi constant te houden. De stoelverwarming geeft dan het echte behaaglijke warme gevoel.
Ik zie daardoor maar hooguit 5 a 10% range verlies t.o.v. de zomer. En zelfs geen rangeverlies in vergelijking met hete zomerdagen waarbij de airco sterk aan het werk moet.
Heb ik echter veel korte ritten waarbij het aandeel ramen ontwasemen (vooral in de herfst) erg groot is en ik dus wel gebruik moet maken van dat elektrisch verwarmingselement, dan gaat het ineens om zomaar 30% minder range. En dan moet je bedenken dat die 30% is bij een combi van warmtepomp en elektrische verwarming.

Ik zou een volgende EV zonder warmtepomp niet eens overwegen. Het is voor het Nederlands klimaat vrijwel geheel afdoende en kost net zoveel energie als een airco.
Tip: kijk eens bij Bjorn Nyland op Youtube. Die heeft diverse EVs al getest in zware condities (bv. Noorse winter) maar heeft ook veel testen gedaan die algemeen gelden. Zo ook het verschil tussen een EV met warmtepomp en een zonder.

Inleidend verhaaltje omdat ik niet weet waar ik het in mijn hele brij aan gedachten en uitleg moet plaatsen. Een verbrandingsmotor is vrij efficient tegenwoordig, een diesel zit echt wel over de 40% rendement heen en een benzinemotor zal daar tegenaan schuren. Van je 100% rendement is een klein deel daarvan pompverlies, uiteraard bij een diesel een groter aandeel want hogere compressie. Een ander deel bestaat uit aggregraten, aircopomp, waterpomp, oliepomp, dynamo, etc. De rest van je verlies is warmte. Gewoon verlies....je hebt dus een enorme overcapaciteit om het in de auto heerlijk behaaglijk te maken. Een EV heeft niet zoveel warmteverlies dus alle warmte die je wilt maken...gaat ten koste van je rijbereik.

Warmtepomp gebruik je voor koelen en verwarmen. Het is immers een warmtewisselaar en daarbij maakt met name de richting van die warmtestroom uit. Je kunt de warmte van de buitenlucht onttrekken en die gebruiken om het interieur te verwarmen of je kunt die lucht waar de warmte uit is gehaald juist naar het interieur voeren en de warme vloeistof weer afkoelen met de rijwind.

Scheelt het stroom? JA! Met name in de richting van verwarmen scheelt het heel veel. Dat zal geen factor 50% zijn, maar zeker wel meer dan 10%. Echter zitten hier een paar mitsen en maren aan!

Om een auto te ontwasemen wil je warme maar ook droge lucht, een warmtepomp is niet heel geschikt voor het maken van droge lucht dus daar heb je een aircopomp voor nodig. Met name dit proces van ontwasemen en dus iets dat je echt moet doen is hetgeen waar je warmtepomp gaat helpen. Dus het koelen zal die warmtepomp maar sporadisch doen. Gelukkig weten we al jaren heel goed hoe je kou moet maken met het gebruiken van zo min mogelijk stroom dus dat is niet zo'n enorm issue.

Je beste verwarming in de auto is er eentje die je in elke verbrandingsmotor als enorme luxe zou ervaren....stoelverwarming en stuurwielverwarming. Heel erg lokaal maar juist daarom is het effect zo groot! Het voordeel aan EV is natuurlijk dat je kunt "preconditionen" dus voor je wegrijd is de auto ontwasemd en verwarmd. Als je dan wegrijd zet je de verwarming op 16 graden en je stoelverwarming aan en je houd het lekker comfortabel. Niet iedereen kan daar echter tegen maar dat is een van de meest efficiente verwarmingsmethoden die je kunt toepassen tijdens het gebruiken van een EV.

Het mitsen en maren verhaal is dus afhankelijk of je er moeite in wilt steken om je rijbereik te vergroten mocht je dat nodig hebben. Of dat je een vergelijkbare ervaring wilt die je gewend bent.
Ik snap dat het een groot bedrag is en ik vind persoonlijk het een gemis dat VAG het niet standaard levert. Net zoals het 125 kW DC laden...waarom is dat een optie! Zeker in deze tijd van adaptie willen mensen niet nadenken over dit soort dingen, dat moet je als fabrikant voor de mensen doen want de omschakeling is al enorm! Het is een enorme leercurve die je in heel korte tijd moet doorlopen. En dat is best intimiderend. Net zoals leren over hoe een accu beschermd moet worden en koude jaargetijden en snelladen en waar kun je rekening mee houden qua laadcurve is het eng om naar de 0% te rijden.....het is veel!

Ik zou je aanraden om hem (de warmtepomp) erbij te nemen, maar kijk eens naar een klein praktijktestje die Bjorn Nyland heeft gedaan.

Bjorn Nyland praktijktest deel 1
Bjorn Nyland praktijktest deel 2

Eén van de grootste leasemaatschappijen in NL verplicht het meebestellen van een warmtepomp in elk geval... :cool:

Als eigenaar van een EV met warmtepomp (weliswaar een antiek exemplaar, namelijk een zeven jaar oude Nissan Leaf), heb ik een kleine kanttekening bij lokale warmte (stoel- en stuurverwarming).

Zoals Nico GTR stelt, is het effect daarvan groot.

Dat klopt, maar ik merk in mijn auto, die bij lagere temperaturen echt moeite heeft om de boel warm te stoken, dat ik met stoel- en stuurverwarming aan, maar met een onbehaaglijke interieurtemperatuur, met weemoed terugdenk aan de benzineauto die ik ervoor reed.

Nou heb ik weinig vet op de botten en ben ik wellicht een koukleum, maar ook in een EV zie ik een verwarmd stuur en verwarmde stoel als extraatjes die het comfort vergroten. Warme handen en een warme rug zijn fijn, maar als er dan vanuit de voetenruimte, recht voor je en van opzij koudere lucht circuleert, dan ervaar ik dat als onprettig.

Vroeger (ik heb mijn rijbewijs sinds 1988) reed ik nooit met een jas aan in de auto. Bij lage buitentemperaturen is die extra kledinglaag nu meer dan welkom.

Ik heb geen verstand van het optimale werkingsgebied van een warmtepomp, maar ik vraag me in mijn EV-één-punt-nul af of dat ding aan de grenzen van zijn capaciteit komt, net als-ie het hardste nodig is.

Stel je voor dat je zo'n antieke Leaf had zónder warmtepomp... :cool:
Ik denk ook dat het niet heilig is, maar het verschil in stroomverbruik (en dus range) is groot vergeleken met eenzelfde auto zonder die warmtepomp.

Wel opmerkelijk dat de importeur dit niet standaard op de modellen voert. In zuid europa kan ik de keuze wel begrijpen dit optioneel aan te bieden maar in ons landje?

Maar de vanaf koop/lease prijs lijkt waarschijklijk net iets gunstiger zo

Barri zei:
Ik denk ook dat het niet heilig is, maar het verschil in stroomverbruik (en dus range) is groot vergeleken met eenzelfde auto zonder die warmtepomp.

Als dat verschil tussen met en zonder zo groot is, waarom worden dan niet twee sets verbruikscijfers en rangecijfers gemeten en opgenomen in de specificaties? Dat doet men bij het verschil handgeschakelde en automatische versnellingsbak bij de verbrandingsmotor immers ook...

Bij de ID.4 is het wel standaard.
@Tydelyck: terechte vraag! Als fabrikant/importeur zou ik dat wel doen, alleen is zo'n WLTP testcyclus uitvoeren ook niet gratis en als men het niet hoeft te doen voor zo'n extra optie dan gaat men het niet op eigen initiatief toch doen denk ik.

Barri zei:
@Tydelyck: terechte vraag! Als fabrikant/importeur zou ik dat wel doen, alleen is zo'n WLTP testcyclus uitvoeren ook niet gratis en als men het niet hoeft te doen voor zo'n extra optie dan gaat men het niet op eigen initiatief toch doen denk ik.

Als het je pakweg 30-40 km extra range oplevert in de cijfers, kan het zo maar weer extra mensen over de streep halen om voor jouw product te kiezen i.p.v. voor de concurrent. Bijv. 320 km klinkt veel beter dan 290 km, want je bent net over die grens van 300 heen (vergelijk een prijs van € 2,95 versus € 3,10).

Barri zei:
Volgens VW doen opties niks voor het WLTP-verbruik: "Special equipment such as air conditioning and auxiliary heating remain switched off in both test procedures, but they could affect the WLTP result due to their weight." Ook de VDA zegt dat het niet gebruikt wordt. ICCT zegt weer van wel... En de EU heeft al correctiefactoren berekend. +5% voor airco, -1,7% voor warmtepomp.

Kortom: Laat maar, ik wilde een punt maken maar nu snap ik het niet meer. :) Het lijkt me in elk geval lastig en niet per se nuttig om een wereldwijd geldend gemiddelde (het is tenslotte WLTP) te bepalen voor opties die zo vreselijk regio-afhankelijk zijn.

MWH zei:
Barri zei:
Volgens VW doen opties niks voor het WLTP-verbruik: "Special equipment such as air conditioning and auxiliary heating remain switched off in both test procedures, but they could affect the WLTP result due to their weight." Ook de VDA zegt dat het niet gebruikt wordt. ICCT zegt weer van wel... En de EU heeft al correctiefactoren berekend. +5% voor airco, -1,7% voor warmtepomp.

Kortom: Laat maar, ik wilde een punt maken maar nu snap ik het niet meer. :) Het lijkt me in elk geval lastig en niet per se nuttig om een wereldwijd geldend gemiddelde (het is tenslotte WLTP) te bepalen voor opties die zo vreselijk regio-afhankelijk zijn.

Huh. Door het kopen van de warmtepomp win je dus 1,7%?? Daarvoor zou ik de investering niet doen uiteraard? Kloppen die cijfers inderdaad?

Is die 1,7 % verwaarloosbaar? Of zegt het getal niks en is in de praktijk een warmtepomp gewoon les dat je eigenlijk moet willen hebben als je een Elektrische auto rijdt?

Dat laatste, zou ik zeggen. Ik heb eerder getallen tot 50kn range gehoord. Wat de invloed zou zijn van een warmtepomp.

Dus het ding zit random opties maar iets waar je veel schik van kan hebben laat je schieten omdat het te duur is. Schrap dan wat on de opties. Pak je ballen beet en neem een besluit.

Investeer vooral in stoel- en stuurverwarming. Al kan ik mij voorstellen dat een merk als Skoda dat niet in z'n optielijst heeft staan. Dit heb ik ook in mijn Zoe (ook warmtepomp) en met stoel en stuurverarming kun je veel lokaler verwarmen waardoor je de verwarming lager kunt houden. Warm-/Koudervaring zit voor een groot deel in je rug/benen/voeten en handen. Als je 3 van 4 zaken warm hebt, zul je minder snel de verwarming gebruiken.

Schandalig trouwens dat een warmtepomp een optie is, zou gewoon standaard moeten zijn. Wordt je toch even droog in je poepert genomen door Skoda

ZE50 zei:
Investeer vooral in stoel- en stuurverwarming. Al kan ik mij voorstellen dat een merk als Skoda dat niet in z'n optielijst heeft staan. Dit heb ik ook in mijn Zoe (ook warmtepomp) en met stoel en stuurverarming kun je veel lokaler verwarmen waardoor je de verwarming lager kunt houden. Warm-/Koudervaring zit voor een groot deel in je rug/benen/voeten en handen. Als je 3 van 4 zaken warm hebt, zul je minder snel de verwarming gebruiken.

Schandalig trouwens dat een warmtepomp een optie is, zou gewoon standaard moeten zijn. Wordt je toch even droog in je poepert genomen door Skoda

Liever dat de warmtepomp een optie is dan je €€€€€€moet bijlappen om überhaupt een accu te bezitten.

haarr zei:
ZE50 zei:
€€€€€€moet bijlappen om überhaupt een accu te bezitten.

Waar moet je bijlappen voor een accu dan? Moest je bij je Audi bijlappen? Kan ik me wat bij voorstellen, volgens mij staan de raamslingers daar zelfs nog op de optielijst. ;-)

Hil81 zei:
MWH zei:
Barri zei:

Huh. Door het kopen van de warmtepomp win je dus 1,7%?? Daarvoor zou ik de investering niet doen uiteraard? Kloppen die cijfers inderdaad?
Nee, die cijfers kloppen niet als je hartje zomer met verwarming aan rijdt en een aanhanger trekt. En ik zou de airco ook maar uitbouwen. o_O Kom op, je kan zelf ook bedenken dat bij zo'n optie geen hard cijfer is af te geven, alles hangt af van hoe (vaak) je het gebruikt. En iedereen hier is het er over eens dat bij het juiste gebruik in Nederland een warmtepomp veel range kan schelen. Als je toch nooit de kachel aan hebt scheelt het niks, maar om te voorkomen dat je straks hier komt klagen dat je geen range meer hebt met de kachel aan zou ik zeggen: bestellen...

Goh. Op zich zijn stoel- en stuurverwarming best chique opties, maar ervan afhankelijk zijn om het een beetje behaaglijk te hebben in je auto is dan ineens weer tamelijk armoedig eigenlijk ...

DeeTwee zei:
Goh. Op zich zijn stoel- en stuurverwarming best chique opties, maar ervan afhankelijk zijn om het een beetje behaaglijk te hebben in je auto is dan ineens weer tamelijk armoedig eigenlijk ...

Daar heb je gelijk in inderdaad. Mijn vorige auto had stoelverwarming maar had er echt helemaal niks mee, erg onprettig.
Gebruikte het alleen bij hoognodige uitzondering wanneer het extreem koud geweest was, even heel kort aan om leer en billen te verwarmen en dan zo snel mogelijk weer uit. Niet fijn.

Hil81 zei:
Hallo,

Na veel lezen, wikken en wegen heb ik de keuze doorgehakt en besloten om als nieuwe leaseauto een elektrische te kiezen.
De keuze is gevallen op een Skoda Enyaq, 80

Ik hoop overigens voor je dat de Enyaq niet teveel onderdelen deelt met de ID3 ;-) Er komen nogal wat verontrustende berichten op mijn pad aangaande de nieuwe telg van VW

Issues ID3

Total Loss zei:
Daar heb je gelijk in inderdaad. Mijn vorige auto had stoelverwarming maar had er echt helemaal niks mee, erg onprettig.
Gebruikte het alleen bij hoognodige uitzondering wanneer het extreem koud geweest was, even heel kort aan om leer en billen te verwarmen en dan zo snel mogelijk weer uit. Niet fijn.
Idem. In de Astra ging het automatisch aan bij temperaturen onder de x graden, en ook automatisch weer uit, dat was perfect. De kachel was dan inmiddels op temperatuur. Er staat me bij dat stoelverwarming ook niet goed is voor je zwemmertjes trouwens, maar dat geheel terzijde. Stuurverwarming is wel een permanente zegening. Maar compenseert zeker niet voor koude voeten, om maar wat te noemen.

Total Loss zei:
DeeTwee zei:

Zo niet mee eens. Heerlijk! Inderdaad absoluut niet noodzakelijk, maar ik ben er erg blij mee. :)

Hier ook ongeveer 6 maanden in het jaar is dat het eerste wat ik 's ochtends aan druk in de auto, de stoelverwarming. Niet op standje sambal maar op 1 of 2. Wat ik wel jammer vind ik dat je bij veel auto's de hele stoel verwarmd word terwijl ik juist de rug wel warm wil hebben en de zitting niet. En al helemaal bij een EV lijkt mij dat een must om zo veel mogelijk lokaal te verwarmen.

Total Loss zei:
DeeTwee zei:

In het begin voelt het inderdaad net alsof je je urine hebt laten lopen. :p Daar wen je ook wel weer aan haha. Ik gebruik het zelf erg graag als het wat kouder is, lekker stoel- en stuurverwarming aan. En het kost maar 395 euro bij de Zoë

Terug
Bovenaan