Hyundai Bayon | Nieuw: facelift 2024

M

MCW

Guest
hyundai-bayon-le-foto-ufficiali.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/photo/5635865/hyundai-bayon-official-photos/

- Kleinste SUV-achtige van Hyundai, stapje onder Kona
- Sterk gerelateerd aan i20
- Met mild-hybride aandrijflijnen
- Omstreeks mei in Nederland

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: W110
Veel moderne Hyundai's hebben als overeenkomst dat het heel wat lijkt, totdat je de achterkant ziet. Verschrikkelijk...

De ondergrille had trouwens ook wel wat minder aanwezig gemogen.

Mix van de Kona, XC40 en helaas trekjes van de achterkant van de eigen i20. Jammer dat een Hyundai nooit helemaal kan kloppen. De Ioniq 5 komt een eind, maar die heeft weer rare details en verschrikkelijke kleurkeuzes.

Maar goed, een Hyundai koop je sowieso niet om z'n uiterlijk. Wat dat betreft wordt het ongetwijfeld een succes(y).

@ Joop

Hyundai is op dit moment goed bezig. In een week tijd 2 auto's lanceren is een prestatie op zich, klasse. Deze nieuwkomer ziet er ook leuk uit. Er is ook al door iemand kritiek geuit dat je Hyundai niet voor de uiterlijk neem, maar daar ben ik niet mee eens. Hij had ook kritiek over de achterkant van de nieuwkomer. Maar ik vind het een leuke originele achterkant hebben. Dus de auto's van Hyundai kloppen van A tot en met Z. Niks mis mee.

• Leuk
Ik vind de achterkant wel leuk in dit geval. Verder vind ik 'm weinig sensationeel.

• Leuk
Wel bijzonder dat Hyundai twee crossovers in het B-segment parkeert en in de vorm van de Venue (iets kleiner) en Creta/ix25 (wat groter) elders zelfs nog twee compacte crossovers heeft. De Bayon is met zijn praktischere interieur dan meer een Crossland of T-Cross-alternatief (of Kamiq) en de Kona een Mokka of T-Roc-alternatief, maar er is natuurlijk een hoop overlap. Vind het nog een verrassend goed gelukt model voor een crossover die direct is afgeleid van de i20. Optisch is het een soort mix tussen een hatchback, stationcar, MPV en SUV... Een echte crossover dus. :) Het interieur komt natuurlijk linea recta uit de i20: helemaal modern, maar niet echt mooi.

• Leuk
Franse prijzen:

1.2 84 pk Initia v.a. € 17.850
1.0 T-GDI 100 pk 48V Initia v.a. € 20.150
1.0 T-GDI 100 pk 48V DCT-7 Intuitive v.a. €23.600

Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/hyundai-bayon-2021-tous-les-prix-et-les-equipements-du-suv-coreen-10566405.html

De meerprijs ten opzichte van een vergelijkbare i20 bedraagt in Frankrijk €1.900. De Nederlandse prijzen beginnen bij € 18.595, dus inclusief wat extra BPM (vast een hogere CO[sub]2[/sub]-uitstoot dan de i20) kunnen de Nederlandse prijzen net onder de 21 mille beginnen.

• Leuk
Ik vind 'm rare verhoudingen hebben. Alsof er drie auto's in één zijn gepropt.

In de proefrit op AutoBild wordt de naam van dit model uitgesproken alsof het de Engelse aansporing "Bay on" is. De auto heet naar de Franse plaats Bayonne; noem hem dan toch ook zo.

• Leuk
Hyundai-Bayon--169Gallery-d5382b7f-1783894.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-75fd0fce-1783896.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-ebb877f8-1783883.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-63cc297c-1783885.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-47f104ed-1783881.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-b1e9730a-1783882.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-a68c81e-1783884.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-2dad5fc1-1783895.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-36b370c8-1783893.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-65ee91f4-1783886.jpg

Rij-impressies:
https://www.auto-motor-und-sport.de/fahrbericht/hyundai-bayon-mildhybrid/
https://www.autozeitung.de/neuer-hyundai-bayon-200011.html
https://autonotizen.de/fahrberichte/hyundai-bayon-test-fahrt-video-review-2021

Ik vind het een verrassend geslaagd model. Gaat het vast beter doen dan de i20, die verkooptechnisch voorlopig erg teleurstelt in Nederland. Vind dat in het echt ook een prima gelukt model, overigens. Mooier dan de foto's deden suggereren.

• Leuk
Ik heb er de tijd voor genomen en kom tot de conclusie dat deze Bayon voor mij interessant is. Compact en ruimtelijk, een onderscheidend exterieur, mooi, een compleet en goed afgewerkt interieur, veel veiligheidsopties. Logische dashboard en infotainment indeling. Gers kleurtje. De vanafprijs zal pittig zijn, ik verwacht minstens 25K.

De Kia Stonic is 1,5-2 duizend euro duurder dan een vergelijkbare Rio, dan verwacht ik dat de Bayon ongeveer eenzelfde bedrag duurder is dan de i20. Voor de 1.2 een instapprijs van maximaal 19.800 of 20.550 afhankelijk van welke uitvoering de instapper wordt (i-Motion of Comfort) en voor de 1.0 turbo Comfort 22,5 mille.

• Leuk
Vind het een leuk model en hopelijk betaalbaar, kunnen particulieren ook nog nieuw kopen.

• Leuk
Topversie. Euro 38938. Premium uitvoering met 135 pk. Advertentie van Hyundai dealer uit Deventer op Autotrack: https://www.autotrack.nl/a/hyundai-bayon-benzine-2021-50879508

• Leuk
AutoWeek: prijzen Hyundai Bayon bekend

Hyundai heeft de eerste prijzen van de Bayon bekendgemaakt. De Hyundai Bayon is er vanaf € 21.695.

Hyundai presenteerde eerder dit jaar de Bayon. Een compacte cross-over die z'n plek in het aanbod vindt naast de auto waar hij z'n basis mee deelt: nieuwe i20. De excentriek gelijnde 4,18 meter lange Bayon is vanaf nu te bestellen en de prijslijst begint bij € 21.695 voor de Bayon met een 100 pk sterke mild-hybride 1.0 T-GDI die altijd gekoppeld is aan een handgeschakelde iMT-zesbak. Een versnellingsbak die automatisch loskoppelt bij gas los. Met die aandrijflijn snelt de Bayon met stevig poken in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid ligt op 183 km/h.

Een trede hoger in het aanbod staat de 120 pk sterke 1.0 T-GDI, eveneens een mild-hybride krachtbron. Die heb je vanaf € 25.795. Wie daarvoor kiest, heeft altijd de zeventraps DCT-automaat aan boord. Daarmee is de Bayon iets sneller: 0-100 km/h is in 10,4 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt 185 km/h. Ook zit de Bayon met die krachtbron standaard wat beter in z'n spullen, want de i-Motion-uitvoering van de instapversie slaat Hyundai in dat geval over en het begint direct bij de Comfort.

Uitvoeringen
Standaard beschikt de Hyundai Bayon over zaken als cruise control, bluetooth-connectiviteit, een DAB+-radio, noodremassistent, vermoedheidsherkenning, een actieve rijbaanassistent en grootlichtassistent. Bij de Comfort-uitvoering krijg je daar zaken als 16-inch lichtmetalen wielen, het 8-inch infotainmentscherm met ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay, een 10,25-inch digitaal instrumentarium. elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones aan toe. De Comfort Smart doet er met een 10,25-inch infotainmentscherm en navigatie een schepje bovenop.

De topuitvoering is de toepasselijk genaamde Premium. De Bayon heeft in dat geval ook zaken als automatische airconditioning, een Bose-geluidssysteem, keyless entry, privacy glass, stoelverwarming vóór en stuurwielverwarming. Ook heb je dan assistentiesystemen als een autonome rijbaanassistent, Parking Collision Avoidance en Blind Spot Collision Avoidance aan boord. Wie kiest voor de Premium Sky-uitvoering, krijgt er ook nog een schuif-/kanteldak bij.

• Leuk
De Bayon 1.2 komt in tegenstelling tot de i20 1.2 niet naar Nederland. Nette prijzen, niet bijzonder scherp*, maar alsnog goedkoper dan de meeste overige concurrenten. Dat lijkt me terecht, een Captur, 2008 of Kona zijn meer SUV en minder een opgehoogde hatchback.

HyundaiBayonPrijs3.jpg

*700-1.200 euro duurder dan een vergelijkbare Stonic volgens mij, maar bij de automaat slinkt het prijsverschil tot 400 euro

• Leuk
Momenteel vindt in het centrum van Milaan de eerste autobeurs op Europese bodem plaats: de Milano Monza Motor Show. Hyundai de Ioniq 5 en Bayon meegenomen.

hyundai-bayon-mimo-2021_2.jpg

hyundai-bayon-mimo-2021_3.jpg

hyundai-bayon-mimo-2021_4.jpg

hyundai-bayon-mimo-2021_5.jpg

hyundai-bayon-mimo-2021_1.jpg

Bron: https://www.alvolante.it/news/hyundai-al-mimo-2021-373748

• Leuk
Ook op deze foto's geen schoonheid. Zelfs de proporties zijn raar, zo, het lijkt wel een teveel uitgerekte Crossover. Enorm gedrochto_O

Gisteren was ik bij de garage, en wat zag ik buiten staan:

Binnen stond er nog eentje:

Hij lijkt groter dan ie is, dat vond ik wel een voordeel. Maar wat een druk ontwerp zeg, zoveel lijntjes en dingetjes. Ik begrijp dit model niet helemaal, want het leek me haast een beetje een soort Polo Steilheck (verlengde hatchback) dan een echte SUV-achtige, daar vond ik weer te laag voor.

De Bayon vind ik wel een gaaf ding. Zeker in dat donkerblauw een prima verschijning. Niet te duur, niet te groot, wel ruim en met moderne aandrijflijn voor mensen die nog niet zover zijn dat ze de overstap naar plugin hybrid of elektrisch willen of kunnen maken.

• Leuk
Ik vind vooral de achterkant wel leuk, verder is het niet echt een schoonheid. Maar het is ook kleurafhankelijk, het hierboven in Milaan getoonde rode exemplaar ziet er als geheel alweer een stuk beter uit.

• Leuk
De auto heeft wel leuke details, maar het front vind ik de de slechtste kant van deze auto. Vooral die grote grille doet mij toch een beetje denken aan een grote hangsnor. Ik vind dat Hyundai te geforceerd heeft geprobeerd een "ander" gezicht te ontwerpen.
Ik was net een beetje gewend aan het Kona front en die hebben ze met de laatste facelift nog weer "moeilijker" gemaakt.
Ik zie deze Bayon als een concurrent van de Skoda Kamiq. Of de Bayon beter gaat verkopen?

O.M.G. wat een verschrikkelijk lelijke auto is dit ..ouwe lullen auto is terecht bedacht. Wat is dat tegenwoordig met die ontwerpers er woord niet echt meer mooie auto's ontworpen, kijk alleen al naar het dasboard van vele nieuwe auto's die mooie klokjes en knopjes verdwijnen zomaaren daar voor in de plaats krijg je een simpel PLAT SCHERM maar willen wij dit eigenlijk wel? Zie het intrieur van tesla,alles weg en alleen maar één groot lelijk scherm. Levens gevaarlijk alles ff regelen via een scherm . Ik snap werkelijk niet dat mensen gaan klagen over dit soort dasboard ontwerpen. Als ik een auto koop en instap dan wil ik omringd zijn door sfeer, en luxe..uitstralingen daar betaal je immers genoeg voor TOCH? nee het woord er niet mooier op met de nieuwe auto's. BAH!! Laat de ontwerpers van nu maar les krijgen van de ontwerpers uit de jaren 2000 tot 2018. Dat waren nog eens mooie intrieurs/ dasboards

Sta gelukkig niet alleen in mijn kritiek op de hedendaagse digitale schermellende in nieuwe auto's, oogt goedkoop, is ook goedkoop.

MB VL swift zei:
O.M.G. wat een verschrikkelijk lelijke auto is dit ..ouwe lullen auto is terecht bedacht. Wat is dat tegenwoordig met die ontwerpers er woord niet echt meer mooie auto's ontworpen, kijk alleen al naar het dasboard van vele nieuwe auto's die mooie klokjes en knopjes verdwijnen zomaaren daar voor in de plaats krijg je een simpel PLAT SCHERM maar willen wij dit eigenlijk wel? Zie het intrieur van tesla,alles weg en alleen maar één groot lelijk scherm. Levens gevaarlijk alles ff regelen via een scherm . Ik snap werkelijk niet dat mensen gaan klagen over dit soort dasboard ontwerpen. Als ik een auto koop en instap dan wil ik omringd zijn door sfeer, en luxe..uitstralingen daar betaal je immers genoeg voor TOCH? nee het woord er niet mooier op met de nieuwe auto's. BAH!! Laat de ontwerpers van nu maar les krijgen van de ontwerpers uit de jaren 2000 tot 2018. Dat waren nog eens mooie intrieurs/ dasboards

Het zit je wel dwars zeg...

MB VL swift zei:
Oh nee wat is dat toch tegenwoordig met die intrieur ontwerpers..wat een verschrikkelijk lelijk dasboard. Totaal geen luxe met sfeer veel te modern geef mij maar het dasboard uit de jaren negentig en ver buiten 2000 dat zijn nog eens prachtige dasboards met veel klokjes en knopjes, en prachtige verlichting
Jammer weer dit ontwerp je ziet het steeds vaker!!! BAH!!
20-6-2021

Die MB VL Swift weet ook echt niet wat-ie moet vinden hè... het is een "ouwe lullen auto", maar het 'intrieur' vind 'ie te modern (denk ik), het 'dasboard' is een 'simpel PLAT SCHERM', maar dan word je halverwege totaal op het verkeerde been gezet, want dan zegt 'ie 'Ik snap werkelijk niet dat mensen gaan klagen over dit soort dasboard ontwerpen'... o_O
Nou ja zeg!
BAH!!

Ik weet bijna zeker dat hij het woordje "niet" vergeten is te plaatsen tussen "mensen" en "gaan" .
Persoonlijk vind ik de Bayon best een leuke auto. Ik zal qua leeftijd dan ook wel in de doelgroep vallen. Ik deel zijn kritiek wel op het dashboardontwerp van deze auto. Ik vind het er erg goedkoop en rommelig uitzien, net of ze drie ontwerpers op het dashboard hebben gezet en alle drie hun zin hebben gegeven.

• Leuk
Edwin 7553571 zei:
Gelukkig tog nog iemand die hem ook leuk vind :D

“Gelukkig toch nog iemand die hem ook leuk vindt” leest beter, @Edwin. :)

OT: het exterieur van de auto ziet er aardig uit, maar van het interieur met dat goedkoop ogende plastic word ik minder enthousiast.

• Leuk
Hyundai-Bayon--169Gallery-d5382b7f-1783894.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-75fd0fce-1783896.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-ebb877f8-1783883.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-63cc297c-1783885.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-47f104ed-1783881.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-b1e9730a-1783882.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-a68c81e-1783884.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-2dad5fc1-1783895.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-36b370c8-1783893.jpg

Hyundai-Bayon--169Gallery-65ee91f4-1783886.jpg

Rij-impressies:

Ik vind het een verrassend geslaagd model. Gaat het vast beter doen dan de i20, die verkooptechnisch voorlopig erg teleurstelt in Nederland. Vind dat in het echt ook een prima gelukt model, overigens. Mooier dan de foto's deden suggereren.
In Belgium wemelt het ondertussen van de i20. De Bayon is pas later geïntroduceerd en werd op de autosalon in januari 2023 opnieuw gelanceerd met €3250,= korting waardoor de 1.2 vier cilinder onder de €17.000 kwam. Een superdeal en niet aan te slepen. Ik heb stad en land moeten afreizen om er nog eentje uit voorraad van 150 stuks te kunnen kopen. Het is een 1.0 T-Gdi geworden in Red Dragon Mica. Met alle kortingen er af net onder de 20k, betaalbaar voor de particulier en value for money als je het mij vraagt..!! Inmiddels als de 2e besteld in 2024 in de geslaagde kleur Mangrove Green..

Laatst bewerkt:
De neus vond ik altijd het minst gelukt van deze verder erg leuke auto. Die neus is nu ook mooi en ik vind het nu rondom een prachtige auto. Ik vind 'm aantrekkelijker dan de nieuwe Kona.

Achterlichten lijken direct uit de Jaren '90 te komen, en dat is geen compliment...

Mij valt vooral op dat de achterlichten anders zijn dan op de persfoto's. Uitvoeringsafhankelijk (edit: ik zie nu dat dit bij de eerste serie ook al zo was)? In beide gevallen vind ik er niets mis mee overigens. Fijne variatie in een tijd van bijna enkel horizontale strepen.

• Leuk
Terug
Bovenaan