Hulp nodig: Mazda CX60 vs Volvo V90 vs Hyundai Tucson

Kage

Net ingestapt
Hallo,

Mijn Nederlands is erg slecht, maar ik zal het proberen :)

Momenteel heb ik een aantal opties voor een private lease auto. Ze zijn allemaal gebruikt, maar met een relatief lage kilometerstand. Dit zijn de opties:

• Mazda CX 60 Takumi (830/maand) met 11k km. Dit is de PHEV-versie. Ik heb een proefrit gemaakt met de CX60 en hij was geweldig qua interieurkwaliteit en opties, maar de rijkwaliteit was een 6,5/10. Maar het is zo'n leuke plek om te zijn en ik vind het er best leuk uitzien, vooral in Soul Red Crystal. Het interieur is prachtig, hoewel het stuur soms soms irritant is bij gebruik van Android Auto (ik zou veel liever aanraken).

• Volvo V90 Ultimate (830/maand) met 25k km. Dit is de T6 PHEV. Ik heb pas een paar jaar geleden met de S90 gereden en weet nog dat ik hem leuk vond, maar de plaatselijke Volvo-dealer heeft geen T6 V90 om te proefrijden. Ik vind het er leuk uitzien (hoewel het een saaie zwarte kleur is). Mijn zorg bij deze auto is hoe lang hij is: hij is 20 cm langer dan de CX60, dus ik maak me een beetje zorgen over parkeren. Hoewel ik over het algemeen niet van volledige touchscreen-interfaces houd, valt die van Volvo mee.

• Hyundai Tucson Premium Sky (766/maand) met 21.000 km. Dit is de 1.6 PHEV-versie. Ik heb ermee gereden als huurwagen en het ging behoorlijk soepel. Ik ben niet de grootste fan van het touchscreen-interieur, maar het is qua formaat veel beter beheersbaar vergeleken met de andere twee. Ik weet echter dat de volgende (over een paar maanden verkrijgbaar) een vernieuwd interieur zal hebben dat meer lijkt op dat van de nieuwe Sportage.

Wat ik zoek is een auto die soepel, comfortabel, stil en leuk is om te rijden. We maken één keer per jaar lange reizen (3k tot 5k km) - maar normaal gebruik is naar office rijden en weekendritten met het gezin (en de hond).

Alle drie zijn 2023 modellen en alle drie zijn behoorlijk compleet uitgerust en beschikken over alle opties die je van de topversie mag verwachten. Een groot deel van het verkeer vindt plaats op de highway, maar dit is ook Nederland, dus de straten in de stad kunnen behoorlijk smal zijn. Is er iemand die ervaring heeft met het besturen van een van deze auto's en die zijn mening kan geven? Of is er misschien een auto waar ik nog niet aan heb gedacht? Mijn leasebudget bedraagt 830€.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 2 Mazda's en draag het merk een warm hart toe, maar die CX-60 is een miskleun van jewelste zo te lezen in de reviews (zie Tests / reviews). Klanten zijn de proefkonijnen van een te vroeg gelanceerd model is wat de conclusie. Lees je zeker en vast goed in.
Ik heb zelf 4 jaar Volvo V60 gereden, fijne en los van wat software gedoe in het begin probleemloze auto (maar groot... ); mijn baas reed een V90 en omdat die zelf niet graag rijdt & liever een dossier leest onderweg, ben ik er vaak mee op pad geweest (nog groooter...). Met de juiste samenstelling (lederen comfortstoelen, winterpack, audio etc) een gigantisch fijne kilometervreter. De automaat is wat sloom, maar dat past bij het algemene karakter van de auto. Goed doorrijden kan uiteraard, maar een racer of bochtenridder wordt het niet.
Over de Hyundai geen idee...

PS : en je Nederlands is niet "erg slecht" zoals je schrijft meer net "erg goed"!! (y)

• Leuk
Waarderingen: Kage
Ben ook een Mazda-liefhebber maar de CX-60 zal flink tegenstaan als je echt comfort zoekt. Hij is stevig geveerd en aandrijving niet geraffineerd.

Ik heb zelf 2 Mazda's en draag het merk een warm hart toe, maar die CX-60 is een miskleun van jewelste zo te lezen in de reviews (zie Tests / reviews). Klanten zijn de proefkonijnen van een te vroeg gelanceerd model is wat de conclusie. Lees je zeker en vast goed in.
Ik heb zelf 4 jaar Volvo V60 gereden, fijne en los van wat software gedoe in het begin probleemloze auto (maar groot... ); mijn baas reed een V90 en omdat die zelf niet graag rijdt & liever een dossier leest onderweg, ben ik er vaak mee op pad geweest (nog groooter...). Met de juiste samenstelling (lederen comfortstoelen, winterpack, audio etc) een gigantisch fijne kilometervreter. De automaat is wat sloom, maar dat past bij het algemene karakter van de auto. Goed doorrijden kan uiteraard, maar een racer of bochtenridder wordt het niet.
Over de Hyundai geen idee...

PS : en je Nederlands is niet "erg slecht" zoals je schrijft meer net "erg goed"!! (y)

Je hebt gelijk wat betreft de CX-60. Na het lezen van de reviews is het misschien beter om weg te blijven van de eerste generatie auto. Zo jammer - het ziet er zo goed uit.

Zijn er nog andere auto's die ik mis die jullie zouden aanraden? Ik krijg een nieuwe Alfa Tonale voor ~780€, maar op de een of andere manier ben ik geen fan van die auto.

Maar bedenk eerst wat je wilt. Je hebt 2 SUV's en een station.

Ja - nou ik ben op zoek naar een middelgrote tot grote gezinsauto. Ik hou van de zitpositie van een SUV, maar ook van het uiterlijk van een wagon. Daarom heb ik geen sedans of hatchbacks in mijn keuzes.

Ik stem voor de Tucson.
Ik ben erg onder de indruk van de Koreanen en daarbij rij ik nu ook een auto van 4.90 en dat is best een dingetje als je dat even van de AH, via het bakkertje naar balletles moet dirigeren, om maar niet te spreken van sommige parkeergarages. Natuurlijk zit daar een stukje ruimte en luxe in, maar omdat de kleinere auto's tegenwoordig zo goed zijn kies ik voor de Tucson.

Mijn keuze zou afhangen van:
1. Hoe lang zijn de gezinsleden, hoe groot is de hond, wat moet er met vakantie mee? Kan dat op het dak of in een aanhanger. (gaan de kinderen de komende jaren nog wel mee?)
2. Hoe vaak stuur je door de binnenstad, woon je zelf ook in zo'n volgepropte straat en/of is dat op kantoor ook zo passen en meten?
3. Wat is het werkelijke verschil in bagageruimte en comfort?

• Leuk
Waarderingen: Kage
Terug
Bovenaan