Hoog olieverbruik VW Golf 7

Raoul 8777817

Net ingestapt
Goedemiddag,

Eind 2018 heb ik een Volkswagen Golf 7 1.2 TSI (van december 2012) gekocht in Duitsland en geïmporteerd naar Nederland.
Op het moment dat ik de auto kocht had deze een redelijk hoog olieverbruik, ongeveer 1 liter per 1000 km, maar dit scheen 'normaal' te zijn voor dit model, zoals ook veel over op internet te vinden is. Nu is echter de laatste maanden het olieverbruik enorm gestegen, waar ik nu tussen de laatste 2 tankbeurten in (800 km) 1.8 liter olie heb moeten bijvullen.

Ik kan nu dus niet eens meer een tank leeg rijden voordat ik de olie moet bijvullen. Ik heb begrepen dat dit probleem met het hoge olieverbuik bij de Golf 7 motoren wordt veroorzaakt door de schraapveren (zoals ook te lezen op bijvoorbeeld: https://www.multimerk.nl/problemen-volkswagen-skoda-en-seat-bij-de-1-4-tsi-motor#hoog-olieverbruik). Ik heb begrepen dat de enige manier om dit probleem op te lossen, het reviseren van de motor is.

Als ik Volkswagen bel is het enige wat ik te horen krijg dat ik een afspraak bij de dealer kan inplannen om het te laten onderzoeken. Dit vooronderzoek kost al een kleine €200, nog voordat er ook maar iets verholpen is. Ik heb er daarom ook geen vertrouwen in dat de dealer tegen een enigzins acceptabele prijs de motor zou kunnen reviseren.

Van een Volkswagen van nog geen 8 jaar oud met 150.000 km op de teller zou ik niet verwachten dat ik tegen dit soort grote problemen zou aanlopen.
Mijn vraag is daarom ook of Volkswagen in enige zin verplichtingen naar mij heeft om dit probleem op te lossen, cq mij tegemoet te komen hierin?

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen hierin? Ik heb geen idee wat ik met dit probleem aan moet. Het lijkt het me in ieder geval niet waard er €6000 tegenaan te gooien bij een auto die misschien nog €7000-€8000 waard is.
 
Een beetje google op "1.2 tsi olieverbruik" had je waarschijnlijk een boel ellende kunnen besparen helaas. Conclusie: Je kunt het wel verwachten van de 1.2 tsi. Ga er maar niet van uit dat ze je ook maar iets tegemoet gaan komen aangezien je auto al 150.000 km gereden heeft.
 
Van een Volkswagen van nog geen 8 jaar oud met 150.000 km op de teller zou ik niet verwachten dat ik tegen dit soort grote problemen zou aanlopen.

Lol, good maar eens op VW en TSI, dan lees je meteen wat voor rommel ze toen hebben gemaakt. Maak je borst maar nat, een revisie of een nieuwe motor zal nodig zijn, en dat gaat je zeker 3tot 6k kosten
 
Raoul 8777817 zei:
Goedemiddag,

Eind 2018 heb ik een Volkswagen Golf 7 1.2 TSI (van december 2012) gekocht in Duitsland en geïmporteerd naar Nederland.
Op het moment dat ik de auto kocht had deze een redelijk hoog olieverbruik, ongeveer 1 liter per 1000 km, maar dit scheen 'normaal' te zijn voor dit model, zoals ook veel over op internet te vinden is. Nu is echter de laatste maanden het olieverbruik enorm gestegen, waar ik nu tussen de laatste 2 tankbeurten in (800 km) 1.8 liter olie heb moeten bijvullen.

Ik kan nu dus niet eens meer een tank leeg rijden voordat ik de olie moet bijvullen. Ik heb begrepen dat dit probleem met het hoge olieverbuik bij de Golf 7 motoren wordt veroorzaakt door de schraapveren (zoals ook te lezen op bijvoorbeeld: https://www.multimerk.nl/problemen-volkswagen-skoda-en-seat-bij-de-1-4-tsi-motor#hoog-olieverbruik). Ik heb begrepen dat de enige manier om dit probleem op te lossen, het reviseren van de motor is.

Als ik Volkswagen bel is het enige wat ik te horen krijg dat ik een afspraak bij de dealer kan inplannen om het te laten onderzoeken. Dit vooronderzoek kost al een kleine €200, nog voordat er ook maar iets verholpen is. Ik heb er daarom ook geen vertrouwen in dat de dealer tegen een enigzins acceptabele prijs de motor zou kunnen reviseren.

Van een Volkswagen van nog geen 8 jaar oud met 150.000 km op de teller zou ik niet verwachten dat ik tegen dit soort grote problemen zou aanlopen.
Mijn vraag is daarom ook of Volkswagen in enige zin verplichtingen naar mij heeft om dit probleem op te lossen, cq mij tegemoet te komen hierin?

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen hierin? Ik heb geen idee wat ik met dit probleem aan moet. Het lijkt het me in ieder geval niet waard er €6000 tegenaan te gooien bij een auto die misschien nog €7000-€8000 waard is.

Wat ik zowiezo al niet begrijp, je wist blijkbaar op voorhand al dat het verbruik extreem hoog was. 1 liter op 1000km is niet normaal ook al zegt vw dat dat nog acceptabel is.
Waarom koop je die auto dan toch....
 
waarom blijven mensen die VAG troep kopen met deze motor terwijl het hele internet ermee vol staat hoe slecht die motoren zijn. Je geeft zelfs note bene aan dat het olieverbruik al extreem hoog was bij aanschaf.. Gaat je helaas zeer veel geld kosten.... Je zou kunnen proberen om e.a. via de Duitse importeur en/of dealer te laten lopen want die zijn vaak wat behulpzamer. Dit weet ik van een maatje van mij met een GTI die maar niet goed liep, was ook een duitse Import en is toen aldaar gemaakt naar voller tevreden heid terwijl ze in Nederland niet thuis gaven, zowel Dealer als Importeur. Suc6 ermee.
 
Beetje vervelend om ts onder de neus te wrijven dat hij maar een andere auto had moeten kopen...

In dit topic was er een zelfde probleem met een Golf 7: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5909913,page=4 Die ts heeft van de verkoper een nieuwe motor gekregen. Volkswagen zelf zal het niet voor je oplossen. Als je niks meer op de verkoper kan verhalen (en dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken aangezien het een import is), zal je het zelf moeten oplossen. Een ruilmotor lijkt mij de meest voor de hand liggende keuze. Volgens mij moet dat voor minder dan € 6.000 kunnen. Ik zou hier en daar eens rondvragen. Zoals anderen ook al zeiden, je bent niet niet eerste met deze problemen, dus er zullen vast garages zijn die daarop inspelen.
 
Wellicht kunnen ze je wel verder helpen;
https://www.tsi-parts.nl/
 
Je kan eens informeren: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/motorcode/cjz/onderdeel/motor/onderdeelid/13089180/

Km-stand is wel bijzonder te noemen. Ik weet alleen niet wat nu het jaar van de auto is, waar het blok uit komt. Komt uit/inbouwen er nog bij, maar dan kan je wel weer vooruit.
 
Of een gereviseerde motor, bijvoorbeeld hier. [sup]*[/sup]
Euro 1500, exclusief uit- en inbouwen natuurlijk, dus die Euro 6000 die je zelf al noemde zal niet heel ver van de werkelijke waarde zijn...

Ik zou in dat geval denk ik liever de 6000 Euro gebruiken om een andere auto te kopen, bijv. een Focus met 1.0/125 pk o.i.d. in ieder geval niet iets van VAG met een 1.2 of 1.4 TSI... De 1.0 TSI schijnt wel goed te zijn maar dan praat je over nieuwere en dus duurdere Golfjes/Leons etc.

[sup]*[/sup]Ik ken het bedrijf niet en heb er geen ervaringen mee.
 
Allereerst bedankt voor alle reacties.
Achteraf had ik deze auto 2 jaar geleden misschien beter niet kunnen kopen, maar dat ik deze destijds gekocht heb is nu eenmaal een feit dat ik niet meer kan terugdraaien.
Zelf heb ik niet veel verstand van auto's en omdat mijn vorige auto ook ongeveer 1l olie per 1000 km verbruikte, heb ik me niet beseft dat dit eigenlijk ook al veel te veel is.

Aangezien ik de auto bijna 2 jaar geleden gekocht heb, denk ik niet dat de duitse garage bereid is hier nog wat mee te doen, maar dat zal ik zeker nog gaan proberen.
Ik zal bij TSI-parts en de onderdelenlijn informeren of zij mij verder kunnen helpen aan een vervangende, gebruikte motor.

Ik zie dat de motor op de onderdelenlijn een vermogen heeft van 77 kW tov 63 kW die ik nu heb. Hoe gaat het in zijn werk als ik een ander motorblok in de auto laat inbouwen? Moet de auto dan opnieuw gekeurd worden bij de RDW?
Hoe kan ik daarnaast weten of deze motor niet meer ditzelfde probleem kent?

Ten slotte vraag ik me af wat de consequenties zijn als ik blijf doorrijden met mijn huidige motor? Als ik erover denk een nieuw motorblok te bestellen, kan ik dan niet netzogoed dit motorblok volledig oprijden?
 
Hoeveel rij je per jaar? Bij 10.000 km en 1 liter per 500 km heb je 20 liter olie op jaarbasis nodig. Elke week 0,5 liter bijvullen is niet ideaal maar in mijn ogen "te doen".
 
Raoul 8777817 zei:
Ten slotte vraag ik me af wat de consequenties zijn als ik blijf doorrijden met mijn huidige motor? Als ik erover denk een nieuw motorblok te bestellen, kan ik dan niet netzogoed dit motorblok volledig oprijden?
'
Mischien wel, doorrijden met alle risico's van dien, misschien over een maand bij wijze van spreken, het is dan een gok. Je zou ook tegen elkaar af kunnen wegen of je de auto op een veel nieuwere zou kunnen inruilen, ik ken jouw portemonnee niet. Stel je voor dat je uiteindelijk 6000 EUR moet betalen voor een ruilmotor (hoe lang houdt die het vol?), nu heeft de auto een bepaalde waarde die je bij de VW garage te weten kan komen en het bij te betalen bedrag op een exemplaar van bijv 2016/7. Het is een kwestie van dingen tegen elkaar afwegen. Succes met je afwegingen.
 
Echt balen!! Het is heel zuur ja. Vergeef het sommigen hier die altijd TSI afraden en soms dan toch te horen krijgen dat iemand tóch zoiets kocht.

Bel Hartog tuning, vraag naar hun advies, prijs.
Bel rond wat een ruilmotor kost. Als je het bij Bovag doet heb je 6 maanden garantie, spreek dit wel af of neem de gok op veel gezeur achteraf.
Zet je auto met een eerlijk verhaal op marktplaats, misschien gaat iemand zelf de motorwissel doen voor weinig.

Samengevat: shoppen en zoeken naar een voordelige uitweg.

Ik zou zelf zo weinig mogelijk kilometers maken. Nu sta je nog enigzins 'sterk' . Misschien kan je wat lenen via Snappcar/Mywheels tegen een voordelig tarief, er staan erg veel auto's stil vakantie én Corona.

Gebruik je al de dikste olie die geschikt is?
 
Toch bizar dat VAG hier mee weg blijft komen? Is er in NL niet is als een class action lawsuit ? Het is overduidelijk rommel wat ze gemaakt hebben, en maar weinig mensen hebben garantie of fatsoenlijke compensatie gekregen.
 
Mensen blijven het kopen, waarom zou VW iets veranderen?!!

Ik snap het ook niet , dat terzijde...

Had laatst nog een heibel op een ander VW -forum, het enige wat ze kunnen is andere merken erbij betrekken om te verbloemen dat het een VW wel meevalt.
Dan vraag je naar een voorbeeld van ellende van een ander merk en dan komen ze niet verder dan een wiellager of contactslot, tja...
 
Dat is op Autoweek ook,
als je je negatief uitlaat over VAG, heb je gewoon kans dat je bijdrage gewist wordt , zonder waarschuwing of dergelijke.
 
Eerlijk gezegd heb ik met volle tevredenheid met een 1.2 tsi 105 pk uit 2010 gereden ,(160000 km) was toen ik hem kocht al gemodificeerd door de vw dealer I.v.m. een terugroep actie voor al deze types ook de 1.4 tsi . ( ketting set) Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca5000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie. In jou geval heb je wel pech , vaak wordt er mee gesjoemeld km stand ed , had je er een goede onderhouds historie bij ?
 
Ernst 1209421 zei:
Eerlijk gezegd heb ik met volle tevredenheid met een 1.2 tsi 105 pk uit 2010 gereden ,(160000 km) was toen ik hem kocht al gemodificeerd door de vw dealer I.v.m. een terugroep actie voor al deze types ook de 1.4 tsi . ( ketting set) Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca1000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie. In jou geval heb je wel pech , vaak wordt er mee gesjoemeld km stand ed , had je er een goede onderhouds historie bij ?

Er zullen heus wel goede exemplaren tussen gezeten hebben, dat had je met de THP motoren van Peugeot/Citroën/BMW ook.
 
Met een vervangend blok moet je ook maar afwachten of die wel in orde is en gemodificeerd is.
Ik zou zelf kiezen voor een revisie met andere zuigerveren bij een gespecialiseerd bedrijf.
Met nieuwe zuigers met goede zuigerveren en goede distributieketting kun je weer vele jaren vooruit.
Ook bij inruil krijg je meer terug, als je kunt aantonen dan de problemen goed zijn verholpen.
 
Ernst 1209421 zei:
Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca1000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie.

1 liter op 1000 km is niet iets meer olieverbruik, bij een VW is het misschien normaal.

Alles meer dan 1 liter op 3000 km wordt al lichtelijk zorgwekkend.
 
Je kunt alle problemen hier laten oplossen voor minder dan 4000 euro.
Je krijgt dan een jaar garantie en een leenauto voor de duur van de reparatie
 
Monsieur Le Loure zei:
Ernst 1209421 zei:
Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca1000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie.

1 liter op 1000 km is niet iets meer olieverbruik, bij een VW is het misschien normaal.

Alles meer dan 1 liter op 3000 km wordt al lichtelijk zorgwekkend.

Klopt idd , rekenfoutje van mijzelf 🤔moest zijn 1 op 5000 km
 
Maar ja, wat moet je dan wel in dit geval? 4-6k uitgeven aan een auto met dezelfde waarde is wat veel maar de auto geheel afgeschreven hebben in 1,5jr bezit, is ook wat jammer. Je zou kunnen proberen of wat middeltjes als bijv Voordeauto.shop verkoopt nog wat oplossing bieden voor zolang het duurt, motor vervangen kan altijd nog: https://www.voordeauto.shop/olieverbruik-pakket-tfsi-en-tsi-motoren.html
 
MX6 zei:
Je kunt alle problemen hier laten oplossen voor minder dan 4000 euro.
Je krijgt dan een jaar garantie en een leenauto voor de duur van de reparatie

Artikel gaat over andere motoren dan die topicstarter heeft.
 
Ernst 1209421 zei:
Eerlijk gezegd heb ik met volle tevredenheid met een 1.2 tsi 105 pk uit 2010 gereden ,(160000 km) was toen ik hem kocht al gemodificeerd door de vw dealer I.v.m. een terugroep actie voor al deze types ook de 1.4 tsi . ( ketting set) Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca5000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie. In jou geval heb je wel pech , vaak wordt er mee gesjoemeld km stand ed , had je er een goede onderhouds historie bij ?

Echt? Die 2 van mij niet namelijk.
 
Ernst 1209421 zei:
Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca5000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie.

Mijn Alfa Giulietta 1.4 TCT (170 pk) verbruikt inderdaad ook olie (na 93000 km)
Zowat 0,1 liter (= 1 mm) na 15000 km, toch iets minder als wat sommige normaal vinden...

Ps
Op Motortalk.de kan je lezen, dat de nieuwste 1.5 TSi motoren, terug véééél olie verbruiken, omdat VW door Euro 6 norm, olie van type 0W20 gebruikt, om minder benzine te verbruiken… :rolleyes:
 
speedtouch zei:
Ernst 1209421 zei:
Eerlijk gezegd heb ik met volle tevredenheid met een 1.2 tsi 105 pk uit 2010 gereden ,(160000 km) was toen ik hem kocht al gemodificeerd door de vw dealer I.v.m. een terugroep actie voor al deze types ook de 1.4 tsi . ( ketting set) Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca1000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie. In jou geval heb je wel pech , vaak wordt er mee gesjoemeld km stand ed , had je er een goede onderhouds historie bij ?

Er zullen heus wel goede exemplaren tussen gezeten hebben, dat had je met de THP motoren van Peugeot/Citroën/BMW ook.
Een goed exemplaar dat? Een auto die tussen de beurten door 6 liter olie verstookt? Dan hoef je haast je olie niet meer te verversen.... Ik zou knap balen als ik niet van beurt-tot-beurt kan rijden zonder dat er olie bij moet. Wat mij dan ook nooit gebeurd is, zelfs niet met Opels diesels die ruim meer dan 300.000 gereden hadden.
 
De 2.4t van de Volvo lustte iedere 10k ong een litertje olie, de V8 van de Jeep hetzelfde, de 2.5T in de Mondeo vindt olie niet lekker en verbruikt minimaal. Zo lang het om dat soort verbruik gaat, maak ik me geen zorgen. Als het meer dan 1:2500 wordt klopt er imo iets niet, ook al vinden boekjes officieel soms 1:1000 nog geen probleem.
 
quovadis zei:
Ernst 1209421 zei:
Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca5000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie.

Mijn Alfa Giulietta 1.4 TCT (170 pk) verbruikt inderdaad ook olie (na 93000 km)
Zowat 0,1 liter (= 1 mm) na 15000 km, toch iets minder als wat sommige normaal vinden...

Ps
Op Motortalk.de kan je lezen, dat de nieuwste 1.5 TSi motoren, terug véééél olie verbruiken, omdat VW door Euro 6 norm, olie van type 0W20 gebruikt, om minder benzine te verbruiken… :rolleyes:

Tenzij ik abuis ben, kan je prima zeer vloeibare olie gebruiken zonder dat je daardoor meer olie gaat verbruiken; de wrijving wordt dan enkel minder. Wel vereist dat dan natuurlijk wel een meer geavanceerde motor.
 
Een ruilmotor moet je toch wel voor 1.500- euro kunnen laten inbouwen. Met het huidige blok ga je nat bij de volgende APK-keuring. Die gaat niet meer aan de emissie-eisen voldoen. Andere optie is kijken wat de handel nog geeft voor je auto. Uiteraard wel netjes vermelden wat het olieverbruik is.
 
Vind het absurd dat merkbaar olieverbruik wordt afgedaan als normaal, want ik heb dat met mijn auto's nog nooit gehad.
Het is daarnaast ook erg milieubelastend, autoproducenten die dit als 'normaal' definiëren zouden ze wat mij betreft moeten berechten voor het plegen van een milieudelict.

Peugeot 106 1.1 Accent benzine, gereden van 65.000 km naar 297.000 km. Nooit tussen beurten door olie hoeven bijvullen. Alleen bij de laatste kilometers was het niveau op de peilstok meetbaar iets lager voordat de auto weer voor een beurt ging. Maar bij zo'n kilometerstand en leeftijd van 16 jaar mag dat een keer.

Hyundai i30 1.6 CRDI, gereden van 175.000 naar 300.000 km, nooit merkbaar olieverbruik gehad en nooit hoeven bij te vullen. Ging met olie nog op Max naar de volgende onderhoudsbeurt na 30.000 km.

En nu de Toyota Auris TS 1.8 hybride, van 108.000 km naar 172.000 km nu, nooit merkbaar olieverbruik gemeten tussen de beurten door.
 
AnnoNu zei:
Vind het absurd dat merkbaar olieverbruik wordt afgedaan als normaal, want ik heb dat met mijn auto's nog nooit gehad.
Het is daarnaast ook erg milieubelastend, autoproducenten die dit als 'normaal' definiëren zouden ze wat mij betreft moeten berechten voor het plegen van een milieudelict.

Peugeot 106 1.1 Accent benzine, gereden van 65.000 km naar 297.000 km. Nooit tussen beurten door olie hoeven bijvullen. Alleen bij de laatste kilometers was het niveau op de peilstok meetbaar iets lager voordat de auto weer voor een beurt ging. Maar bij zo'n kilometerstand en leeftijd van 16 jaar mag dat een keer.

Hyundai i30 1.6 CRDI, gereden van 175.000 naar 300.000 km, nooit merkbaar olieverbruik gehad en nooit hoeven bij te vullen. Ging met olie nog op Max naar de volgende onderhoudsbeurt na 30.000 km.

En nu de Toyota Auris TS 1.8 hybride, van 108.000 km naar 172.000 km nu, nooit merkbaar olieverbruik gemeten tussen de beurten door.

Ik ben het volledig met je eens,
met de huidige stand van de techniek moet het mogelijk zijn om het olieverbruik te minimaliseren.
In een tijd dat boekhouders auto's bouwen zal het eerder een droom, dan een werkelijk zijn.
 
R xxxx zei:
AnnoNu zei:
Vind het absurd dat merkbaar olieverbruik wordt afgedaan als normaal, want ik heb dat met mijn auto's nog nooit gehad.
Het is daarnaast ook erg milieubelastend, autoproducenten die dit als 'normaal' definiëren zouden ze wat mij betreft moeten berechten voor het plegen van een milieudelict.

Peugeot 106 1.1 Accent benzine, gereden van 65.000 km naar 297.000 km. Nooit tussen beurten door olie hoeven bijvullen. Alleen bij de laatste kilometers was het niveau op de peilstok meetbaar iets lager voordat de auto weer voor een beurt ging. Maar bij zo'n kilometerstand en leeftijd van 16 jaar mag dat een keer.

Hyundai i30 1.6 CRDI, gereden van 175.000 naar 300.000 km, nooit merkbaar olieverbruik gehad en nooit hoeven bij te vullen. Ging met olie nog op Max naar de volgende onderhoudsbeurt na 30.000 km.

En nu de Toyota Auris TS 1.8 hybride, van 108.000 km naar 172.000 km nu, nooit merkbaar olieverbruik gemeten tussen de beurten door.

Ik ben het volledig met je eens,
met de huidige stand van de techniek moet het mogelijk zijn om het olieverbruik te minimaliseren.
In een tijd dat boekhouders auto's bouwen zal het eerder een droom, dan een werkelijk zijn.

Komt eerder door de uitstoot te verminderen, dunnere olie minder wrijving =minder uitstoot. Smallere olieschraapveren = minder wrijving = minder uitstoot en zo zijn er tal van aanpassingen die de levensduur van de motor niet ten goede komen. EGR is ook zo'n mooie.
 
der Magistrat zei:
Tenzij ik abuis ben, kan je prima zeer viscose olie gebruiken zonder dat je daardoor meer olie gaat verbruiken; de wrijving wordt dan enkel minder. Wel vereist dat dan natuurlijk wel een meer geavanceerde motor.

Je weet wat visceus betekent?
 
Bizar hoe zo'n hoog olie verbruik door sommigen goedgepraat wordt.
Ik rij in een oud barrel, Opel Astra 1.6 uit 1996.
Gekocht voor een appel en een ei, inmiddels al weer 7 jaar geleden, sinds de aanschaf heb ik 2x 1 liter olie bijgevuld en olie ( en filters ) zijn in die tijd zelfs nog nooit ververst. Dus zelfs met zo'n oud barrel en zonder oliewissel ( wie weet hoe lang de olie er al inzat toen ik hem kocht ) is er in verhouding amper olieverbruik geweest.
 
Monsieur Le Loure zei:
Komt eerder door de uitstoot te verminderen, dunnere olie minder wrijving =minder uitstoot. Smallere olieschraapveren = minder wrijving = minder uitstoot en zo zijn er tal van aanpassingen die de levensduur van de motor niet ten goede komen. EGR is ook zo'n mooie.

Alleen gaat VW/Audi daar al 15 jaar telkens enkele stappen te ver in...:(

ps
EGR klep gebruikt men reeds 15 jaar, niet meer, in een moderne benzine motor... (VW was wel 5 jaar later...)
 
Ik zou die Golf 7 direct op marktplaats zetten, inclusief een eerlijk verhaal over het olieverbruik. Er is vreemd genoeg veel vraag naar dit soort wagens, dus daar ga je nog een enigszins redelijke prijs voor krijgen en niet de sloopwaarde die die auto mijns inziens waard is. Dan ben jij er vanaf en kan je iets degelijks (geen VW of VAG product) terug kopen.
 
Total Loss zei:
Bizar hoe zo'n hoog olie verbruik door sommigen goedgepraat wordt.
Ik rij in een oud barrel, Opel Astra 1.6 uit 1996.
Gekocht voor een appel en een ei, inmiddels al weer 7 jaar geleden, sinds de aanschaf heb ik 2x 1 liter olie bijgevuld en olie ( en filters ) zijn in die tijd zelfs nog nooit ververst. Dus zelfs met zo'n oud barrel en zonder oliewissel ( wie weet hoe lang de olie er al inzat toen ik hem kocht ) is er in verhouding amper olieverbruik geweest.

Wellicht een beetje offtopic, maar waarom ververs je die olie niet een keer? Ik snap dat het een leuk experiment is: hoe lang kan ik rijden zonder onderhoud? Maar als je voor een paar tientjes er nog een paar jaar bij kunt "kopen" is dat toch geen gek idee?
 
Zadelsnuiver zei:
Total Loss zei:
Bizar hoe zo'n hoog olie verbruik door sommigen goedgepraat wordt.
Ik rij in een oud barrel, Opel Astra 1.6 uit 1996.
Gekocht voor een appel en een ei, inmiddels al weer 7 jaar geleden, sinds de aanschaf heb ik 2x 1 liter olie bijgevuld en olie ( en filters ) zijn in die tijd zelfs nog nooit ververst. Dus zelfs met zo'n oud barrel en zonder oliewissel ( wie weet hoe lang de olie er al inzat toen ik hem kocht ) is er in verhouding amper olieverbruik geweest.

Wellicht een beetje offtopic, maar waarom ververs je die olie niet een keer? Ik snap dat het een leuk experiment is: hoe lang kan ik rijden zonder onderhoud? Maar als je voor een paar tientjes er nog een paar jaar bij kunt "kopen" is dat toch geen gek idee?

Tsja, ik denk/dacht iedere keer dat hij "dat jaar" wel zou komen te overlijden, maar iedere keer gaat hij maar door.
Om dik 100 Euro uit te geven voor een olie en filter wissel als de auto toch op het punt staat te overlijden is een beetje zonde.
Heb wel afgelopen APK ( in Mei ) o.a. een deel van de uitlaat moeten laten vervangen en was toen iets van Euro 350 kwijt, om dan ook weer/nog 100+ in olie te steken. Hij rijd overigens als een zonnetje en rookt niet ofzo!
 
4 liter olie koop je bij de Action voor 10€, oliefilter online (merk Champion) voor nog geen 3 Euro. Ik zou het er niet om laten in elk geval.
 
Zadelsnuiver zei:
4 liter olie koop je bij de Action voor 10€, oliefilter online (merk Champion) voor nog geen 3 Euro. Ik zou het er niet om laten in elk geval.

Ga sowieso zelf echt geen olie ( proberen te ) wisselen.
Net even gekeken en kost me 120 Euro bij de Kwikfit en dat ga ik dus echt niet doen.
Snap je punt hoor maar deze auto "leeft bij de dag". ;)
 
Allereerst wederom bedankt voor jullie reacties.

Vin cent zei:
Hoeveel rij je per jaar? Bij 10.000 km en 1 liter per 500 km heb je 20 liter olie op jaarbasis nodig. Elke week 0,5 liter bijvullen is niet ideaal maar in mijn ogen "te doen".
Ik rijd ongeveer 10.000-15.000 km per jaar, dus het bijvullen van de olie is voor mij geen probleem. Voor de kosten hoef ik het ook niet te laten. Wel maak ik me zorgen of ik hier niet meer schade mee veroorzaak.
Stel ik kies voor een ruilmotor of een motorrevisie, gaat mij dit dan tegen de tijd dat de auto niet meer vooruit komt meer kosten dan het nu zou kosten? Met andere woorden, richt ik met doorrijden (buiten mogelijk defecte katalysator en bougies) dan extra schade aan?

Gullwing zei:
Toch bizar dat VAG hier mee weg blijft komen? Is er in NL niet is als een class action lawsuit ? Het is overduidelijk rommel wat ze gemaakt hebben, en maar weinig mensen hebben garantie of fatsoenlijke compensatie gekregen.
Dat is dus hetgene dat ik me afvraag. Heb ik hier geen enkele vorm van recht in? Komt Volkswagen hier zomaar mee weg?

Ernst 1209421 zei:
Eerlijk gezegd heb ik met volle tevredenheid met een 1.2 tsi 105 pk uit 2010 gereden ,(160000 km) was toen ik hem kocht al gemodificeerd door de vw dealer I.v.m. een terugroep actie voor al deze types ook de 1.4 tsi . ( ketting set) Olie verbruik was iets meer dan bij andere merken , 1 op ca5000 km, elke auto verbruikt ten slotte olie. In jou geval heb je wel pech , vaak wordt er mee gesjoemeld km stand ed , had je er een goede onderhouds historie bij ?

Het gaat bij mij wel om een Golf 7 en bij jou vermoedelijk om een Golf 6. Ik weet niet of deze motoren van elkaar verschillen? Daarnaast heb ik een 1.2 TSI van 86 pk, misschien dat daar nog een verschil in zit.
Aan de onderhoudshistorie heb ik niets geks kunnen opmaken, dus ik ga er vanuit dat de km stand klopt.

MX6 zei:
Je kunt alle problemen hier laten oplossen voor minder dan 4000 euro.
Je krijgt dan een jaar garantie en een leenauto voor de duur van de reparatie

Dit lijkt mij zeker een optie. Ik heb het hele verhaal op hun website doorgelezen en het blijkt dat ze in ieder geval weten waar ze over spreken. Ook de recencies zijn stuk voor stuk positief. Ik heb contact met ze opgenomen of dit ook voor de 1.2 TSI modellen geldt, aangezien ze het hier alleen over de 1.8 TSI en 2.0 TSI modellen hebben.

R W xxx zei:
Maar ja, wat moet je dan wel in dit geval? 4-6k uitgeven aan een auto met dezelfde waarde is wat veel maar de auto geheel afgeschreven hebben in 1,5jr bezit, is ook wat jammer. Je zou kunnen proberen of wat middeltjes als bijv Voordeauto.shop verkoopt nog wat oplossing bieden voor zolang het duurt, motor vervangen kan altijd nog: https://www.voordeauto.shop/olieverbruik-pakket-tfsi-en-tsi-motoren.html

Dat is helemaal waar. Het gaat om erg veel geld, zeker aangezien de auto zelf geen ontzettend hoge waarde meer heeft. Maar met dit probleem is de auto misschien maximaal nog 2k waard. Ik ga zeker deze middeltjes eerst proberen voordat ik een drastischere stap ga zetten. Bedankt voor de tip!

Casanova zei:
Een ruilmotor moet je toch wel voor 1.500- euro kunnen laten inbouwen. Met het huidige blok ga je nat bij de volgende APK-keuring. Die gaat niet meer aan de emissie-eisen voldoen. Andere optie is kijken wat de handel nog geeft voor je auto. Uiteraard wel netjes vermelden wat het olieverbruik is.

Hierbij heb je het alleen over de loonkosten voor inbouwen neem ik aan? Ruilmotor zelf ligt rond de 2k toch?
 
Raoul 8777817 zei:
R W xxx zei:
Maar ja, wat moet je dan wel in dit geval? 4-6k uitgeven aan een auto met dezelfde waarde is wat veel maar de auto geheel afgeschreven hebben in 1,5jr bezit, is ook wat jammer. Je zou kunnen proberen of wat middeltjes als bijv Voordeauto.shop verkoopt nog wat oplossing bieden voor zolang het duurt, motor vervangen kan altijd nog: https://www.voordeauto.shop/olieverbruik-pakket-tfsi-en-tsi-motoren.html

Dat is helemaal waar. Het gaat om erg veel geld, zeker aangezien de auto zelf geen ontzettend hoge waarde meer heeft. Maar met dit probleem is de auto misschien maximaal nog 2k waard. Ik ga zeker deze middeltjes eerst proberen voordat ik een drastischere stap ga zetten. Bedankt voor de tip!

Houd er terdege rekening mee dat het toevoegen van reinigingsmiddeltjes aan de motorolie in vervuilde motoren ook een serieus infarct kan veroorzaken... losgeweekte vervuiling kan elders weer vast gaan zitten en in het ongunstigste geval zelfs oliekanalen compleet gaan blokkeren met alle gevolgen van dien.
Een goede kwaliteit verse motorolie bezit al (veilige) reinigende dopes, een paar keer wat vaker olie verversen (5000 km) doet ook al wonderen om een inwendig vervuilde motor weer schoon te krijgen.
Je zal echt niet de eerste zijn die de lagerschalen van de krukas eruit draait dankzij agressieve motor reinigingsmiddeltjes, het revisiebedrijf hier om de hoek krijgt die motoren met enige regelmaat aangeboden voor een kostenraming.
 
Ik persoonlijk zou die eindeloze geldput op marktplaats zetten en zo dus particulier verkopen. Zet hem er op voor €7250, bied iemand 6500? Deal.
 
Terug
Bovenaan