Valiant75
Net ingestapt
Afgelopen donderdag (15sep) kreeg ik bij Honda Nieuwkerk in Zuidoost de gelegenheid de 11e generatie Civic voor een proefrit te testen. In de showroom staat een witte Advance (de meest luxe uitvoering). Voor de proefritten hebben zij een blauwe Sport omdat die naar verwachting de meeste kopers trekt. Het blauw is erg mooi maar meer wat voor de jongere kopers. Ik zou voor een zwarte Advance kiezen.
Exterieur: In het echt lijkt de Civic iets compacter dan in de video´s die je op het net kunt bekijken. Toch is het met zijn lengte van 455cm bijna een D-segmenter. Door de zwarte velgen, de coupéachtige hatchbacklijn is het een elegante maar toch stoere verschijning. Sommigen vinden hem een beetje saai maar dat hangt denk ik van de gekozen kleur af. Wit maakt hem inderdaad wat flets. Verder was er wat kritiek dat de 18 inch velgen de wielkasten niet goed genoeg vullen. Omdat de wielen ver naar buiten staan kan ik die kritiek niet delen. Hij staat mooi strak op zijn poten en de strakke vorm zonder poespas geeft hem iets tijdloos. Ik val hiervoor. De voorkant vind ik nog steeds iets te druk maar een sterke vooruitgang in vergelijking met die gimmickachtige smoel van zijn voorganger. Ik weet niet of de Sport wat lager hangt maar ik dacht al voor de proefrit oppassen met drempels!
Interieur: Een van de redenen om de Civic niet gelijk bij het openen van de orderboeken in juli te bestellen was de na verwachting lage zitpositie in de auto. Ik rij zelf in een 16 oude Subaru Forester met een flink hoge zit en aquariumachtige glasoppervlakken waardoor het rondomzicht in de boswachter perfect is. De Civic valt niet tegen. Je kunt de stoelen behoorlijk hoog zetten zonder met 185 cm lengte gelijk het plafond te raken. Het uitzicht naar voren is door de dunne A-stijlen perfect, naar achteren is het uiteraard minder maar de Civic heeft grote ramen. Het meest storend bij het zicht naar achteren zijn de grote hoofdsteunen achter. Voor mij is het nog wennen om een achteruitcamera te hebben.
De stoelen zelf zitten erg lekker. Ze zijn een fractie zachter dan in mijn Forester, wel breder en bieden voor mij met vrij lange benen veel steun. Heel prettig.
Achter was ik benieuwd naar de hoofdruimte waar vanuit de pers wat kritiek op was. Ik kan met mijn lengte prima rechtop zitten. Inderdaad is de achterbank wat vormloos en de middenarmsteun achter lijkt wat goedkoop omdat hij bij het uitklappen niet mooi recht blijft staan maar op de bank valt. Dat had beter gekund.
De kofferbak is mooi groot. Je mist de niet leverbare electrische bediening van de achterklep niet omdat de van kunststof gemaakte achterklep heel licht is. Wel is de tildrempel vrij hoog en vond ik de afwerking van de kofferbak zelfs in vergelijking met mijn Forester tegenvallen. Vrij goedkoop ogend vilt en dat op zich praktische rolgordijn van links naar rechts voelt niet echt degelijk aan. Met de makkelijk omklapbare achterleuningen ontstaat toch een flinke ruimte om heel wat spullen te vervoeren. Ik ben uiteraard verwend door de Forester.
Dashboard en bediening: Ik vind het dashboard een feest om naar te kijken. Alle knoppen zitten op de juiste plek, voelen heel degelijk aan (klak klak) en de bediening is ook voor een 50 plusser die een oude Subaru gewend is kinderlijk eenvoudig. De bediening van de ventilatieroosters is ff wennen om niet constant koude lucht in je gezicht geblazen te krijgen. Niet helemaal optimaal vind ik het recht gemonteerde scherm van het infotainmentm dat had iets meer naar de bestuurder gemogen. Je zicht wordt toch wat afgeleid als je functies tijdens het rijden wilt bedienen. Mooi is dat er geen krasgevoelig pianolak op de middenconsole zit. Minder vind ik de kwaliteitsbeleving bij het bedienen van de knoppen voor de automaat. Die voelen wat iel aan en ik vind een hendel gewoon praktischer maar dat is waarschijnlijk kwestie van gewenning. Een minpunt is het erg kleine dashboardkastje dat volledig door het instructieboek wordt gevuld. Wel zijn er redelijk grote vakken in de portieren.
Vooral de Duitse autopers heeft wat kritiek op de afwerkingskwaliteit in vergelijking met een Mazda 3. Inderdaad voelen de deurpanelen en wat andere details niet echt premium aan. In zijn geheel vind ik de afwerking echter strak en kon geen fouten ontdekken.
Dan de sensatie van de Civic. het rijden: Ik heb de afgelopen maanden in mijn zoektocht naar een opvolger vd Forester in heel wat nieuwe en jonge 2e hands auto´s gereden maar niets kwam qua beleving in de buurt van de Civic. Deze auto rijdt bijna aangstaanjagend lekker. Geen geschok uit de aandrijflijn (Alfa Tonale), geen zoekerige automaat (Citroen C5X), geen loeiende CVT (Toyota) en geen gevoel in een auto met verouderde techniek te rijden (Subaru Outback). De Honda ligt als een plank op de weg maar is
toch comfortabel op slechte stukken. De besturing is lekker direct maar toch niet zenuwachtig en de acceleratie fenomenaal. Ik heb de auto in alle rijstanden gereden en het verschil is duidelijk voelbaar. De Sportstand is verslavend met het ingeprogrammeerde gebrul vd motor, normaal is heel relaxed en eco maar een fractie minder leuk maar goed voor je beurs. De veiligheidssystemen vond ik niet storend. Je hebt geen idee wat deze toch behoorlijk ingewikkelde aandrijflijn aan het doen is en dat vond ik heel rustgevend. Vorig jaar mocht ik in de Tesla van een vriend rijden. Deze Civic geeft je bijna hetzelfde gevoel. Misschien omdat er eveneens geen DSG, traditionele automaat of CVT is gemonteerd. Het werkt allemaal met de grootste souplesse.
Hamvraag: Wordt het hem ? Ja maar door de lange levertijd (nu bestellen in maart of april misschien ontvangen) moet ik nog over de drempel getrokken worden. Het goede nieuws is dat Honda zijn eigen halfgeleiders maakt., slecht nieuws is dat ze de productie in Japan hebben ingekrompen. Of dat ook voor de Civic geldt weet ik niet.
Dus misschien toch wachten tot er voldoende voorraad is. Ik vind het een topauto
Exterieur: In het echt lijkt de Civic iets compacter dan in de video´s die je op het net kunt bekijken. Toch is het met zijn lengte van 455cm bijna een D-segmenter. Door de zwarte velgen, de coupéachtige hatchbacklijn is het een elegante maar toch stoere verschijning. Sommigen vinden hem een beetje saai maar dat hangt denk ik van de gekozen kleur af. Wit maakt hem inderdaad wat flets. Verder was er wat kritiek dat de 18 inch velgen de wielkasten niet goed genoeg vullen. Omdat de wielen ver naar buiten staan kan ik die kritiek niet delen. Hij staat mooi strak op zijn poten en de strakke vorm zonder poespas geeft hem iets tijdloos. Ik val hiervoor. De voorkant vind ik nog steeds iets te druk maar een sterke vooruitgang in vergelijking met die gimmickachtige smoel van zijn voorganger. Ik weet niet of de Sport wat lager hangt maar ik dacht al voor de proefrit oppassen met drempels!
Interieur: Een van de redenen om de Civic niet gelijk bij het openen van de orderboeken in juli te bestellen was de na verwachting lage zitpositie in de auto. Ik rij zelf in een 16 oude Subaru Forester met een flink hoge zit en aquariumachtige glasoppervlakken waardoor het rondomzicht in de boswachter perfect is. De Civic valt niet tegen. Je kunt de stoelen behoorlijk hoog zetten zonder met 185 cm lengte gelijk het plafond te raken. Het uitzicht naar voren is door de dunne A-stijlen perfect, naar achteren is het uiteraard minder maar de Civic heeft grote ramen. Het meest storend bij het zicht naar achteren zijn de grote hoofdsteunen achter. Voor mij is het nog wennen om een achteruitcamera te hebben.
De stoelen zelf zitten erg lekker. Ze zijn een fractie zachter dan in mijn Forester, wel breder en bieden voor mij met vrij lange benen veel steun. Heel prettig.
Achter was ik benieuwd naar de hoofdruimte waar vanuit de pers wat kritiek op was. Ik kan met mijn lengte prima rechtop zitten. Inderdaad is de achterbank wat vormloos en de middenarmsteun achter lijkt wat goedkoop omdat hij bij het uitklappen niet mooi recht blijft staan maar op de bank valt. Dat had beter gekund.
De kofferbak is mooi groot. Je mist de niet leverbare electrische bediening van de achterklep niet omdat de van kunststof gemaakte achterklep heel licht is. Wel is de tildrempel vrij hoog en vond ik de afwerking van de kofferbak zelfs in vergelijking met mijn Forester tegenvallen. Vrij goedkoop ogend vilt en dat op zich praktische rolgordijn van links naar rechts voelt niet echt degelijk aan. Met de makkelijk omklapbare achterleuningen ontstaat toch een flinke ruimte om heel wat spullen te vervoeren. Ik ben uiteraard verwend door de Forester.
Dashboard en bediening: Ik vind het dashboard een feest om naar te kijken. Alle knoppen zitten op de juiste plek, voelen heel degelijk aan (klak klak) en de bediening is ook voor een 50 plusser die een oude Subaru gewend is kinderlijk eenvoudig. De bediening van de ventilatieroosters is ff wennen om niet constant koude lucht in je gezicht geblazen te krijgen. Niet helemaal optimaal vind ik het recht gemonteerde scherm van het infotainmentm dat had iets meer naar de bestuurder gemogen. Je zicht wordt toch wat afgeleid als je functies tijdens het rijden wilt bedienen. Mooi is dat er geen krasgevoelig pianolak op de middenconsole zit. Minder vind ik de kwaliteitsbeleving bij het bedienen van de knoppen voor de automaat. Die voelen wat iel aan en ik vind een hendel gewoon praktischer maar dat is waarschijnlijk kwestie van gewenning. Een minpunt is het erg kleine dashboardkastje dat volledig door het instructieboek wordt gevuld. Wel zijn er redelijk grote vakken in de portieren.
Vooral de Duitse autopers heeft wat kritiek op de afwerkingskwaliteit in vergelijking met een Mazda 3. Inderdaad voelen de deurpanelen en wat andere details niet echt premium aan. In zijn geheel vind ik de afwerking echter strak en kon geen fouten ontdekken.
Dan de sensatie van de Civic. het rijden: Ik heb de afgelopen maanden in mijn zoektocht naar een opvolger vd Forester in heel wat nieuwe en jonge 2e hands auto´s gereden maar niets kwam qua beleving in de buurt van de Civic. Deze auto rijdt bijna aangstaanjagend lekker. Geen geschok uit de aandrijflijn (Alfa Tonale), geen zoekerige automaat (Citroen C5X), geen loeiende CVT (Toyota) en geen gevoel in een auto met verouderde techniek te rijden (Subaru Outback). De Honda ligt als een plank op de weg maar is
toch comfortabel op slechte stukken. De besturing is lekker direct maar toch niet zenuwachtig en de acceleratie fenomenaal. Ik heb de auto in alle rijstanden gereden en het verschil is duidelijk voelbaar. De Sportstand is verslavend met het ingeprogrammeerde gebrul vd motor, normaal is heel relaxed en eco maar een fractie minder leuk maar goed voor je beurs. De veiligheidssystemen vond ik niet storend. Je hebt geen idee wat deze toch behoorlijk ingewikkelde aandrijflijn aan het doen is en dat vond ik heel rustgevend. Vorig jaar mocht ik in de Tesla van een vriend rijden. Deze Civic geeft je bijna hetzelfde gevoel. Misschien omdat er eveneens geen DSG, traditionele automaat of CVT is gemonteerd. Het werkt allemaal met de grootste souplesse.
Hamvraag: Wordt het hem ? Ja maar door de lange levertijd (nu bestellen in maart of april misschien ontvangen) moet ik nog over de drempel getrokken worden. Het goede nieuws is dat Honda zijn eigen halfgeleiders maakt., slecht nieuws is dat ze de productie in Japan hebben ingekrompen. Of dat ook voor de Civic geldt weet ik niet.
Dus misschien toch wachten tot er voldoende voorraad is. Ik vind het een topauto