Honda Civic e hev Sport 1e proefrit

Valiant75

Net ingestapt
Afgelopen donderdag (15sep) kreeg ik bij Honda Nieuwkerk in Zuidoost de gelegenheid de 11e generatie Civic voor een proefrit te testen. In de showroom staat een witte Advance (de meest luxe uitvoering). Voor de proefritten hebben zij een blauwe Sport omdat die naar verwachting de meeste kopers trekt. Het blauw is erg mooi maar meer wat voor de jongere kopers. Ik zou voor een zwarte Advance kiezen.
Exterieur: In het echt lijkt de Civic iets compacter dan in de video´s die je op het net kunt bekijken. Toch is het met zijn lengte van 455cm bijna een D-segmenter. Door de zwarte velgen, de coupéachtige hatchbacklijn is het een elegante maar toch stoere verschijning. Sommigen vinden hem een beetje saai maar dat hangt denk ik van de gekozen kleur af. Wit maakt hem inderdaad wat flets. Verder was er wat kritiek dat de 18 inch velgen de wielkasten niet goed genoeg vullen. Omdat de wielen ver naar buiten staan kan ik die kritiek niet delen. Hij staat mooi strak op zijn poten en de strakke vorm zonder poespas geeft hem iets tijdloos. Ik val hiervoor. De voorkant vind ik nog steeds iets te druk maar een sterke vooruitgang in vergelijking met die gimmickachtige smoel van zijn voorganger. Ik weet niet of de Sport wat lager hangt maar ik dacht al voor de proefrit oppassen met drempels!
Interieur: Een van de redenen om de Civic niet gelijk bij het openen van de orderboeken in juli te bestellen was de na verwachting lage zitpositie in de auto. Ik rij zelf in een 16 oude Subaru Forester met een flink hoge zit en aquariumachtige glasoppervlakken waardoor het rondomzicht in de boswachter perfect is. De Civic valt niet tegen. Je kunt de stoelen behoorlijk hoog zetten zonder met 185 cm lengte gelijk het plafond te raken. Het uitzicht naar voren is door de dunne A-stijlen perfect, naar achteren is het uiteraard minder maar de Civic heeft grote ramen. Het meest storend bij het zicht naar achteren zijn de grote hoofdsteunen achter. Voor mij is het nog wennen om een achteruitcamera te hebben.
De stoelen zelf zitten erg lekker. Ze zijn een fractie zachter dan in mijn Forester, wel breder en bieden voor mij met vrij lange benen veel steun. Heel prettig.
Achter was ik benieuwd naar de hoofdruimte waar vanuit de pers wat kritiek op was. Ik kan met mijn lengte prima rechtop zitten. Inderdaad is de achterbank wat vormloos en de middenarmsteun achter lijkt wat goedkoop omdat hij bij het uitklappen niet mooi recht blijft staan maar op de bank valt. Dat had beter gekund.
De kofferbak is mooi groot. Je mist de niet leverbare electrische bediening van de achterklep niet omdat de van kunststof gemaakte achterklep heel licht is. Wel is de tildrempel vrij hoog en vond ik de afwerking van de kofferbak zelfs in vergelijking met mijn Forester tegenvallen. Vrij goedkoop ogend vilt en dat op zich praktische rolgordijn van links naar rechts voelt niet echt degelijk aan. Met de makkelijk omklapbare achterleuningen ontstaat toch een flinke ruimte om heel wat spullen te vervoeren. Ik ben uiteraard verwend door de Forester.
Dashboard en bediening: Ik vind het dashboard een feest om naar te kijken. Alle knoppen zitten op de juiste plek, voelen heel degelijk aan (klak klak) en de bediening is ook voor een 50 plusser die een oude Subaru gewend is kinderlijk eenvoudig. De bediening van de ventilatieroosters is ff wennen om niet constant koude lucht in je gezicht geblazen te krijgen. Niet helemaal optimaal vind ik het recht gemonteerde scherm van het infotainmentm dat had iets meer naar de bestuurder gemogen. Je zicht wordt toch wat afgeleid als je functies tijdens het rijden wilt bedienen. Mooi is dat er geen krasgevoelig pianolak op de middenconsole zit. Minder vind ik de kwaliteitsbeleving bij het bedienen van de knoppen voor de automaat. Die voelen wat iel aan en ik vind een hendel gewoon praktischer maar dat is waarschijnlijk kwestie van gewenning. Een minpunt is het erg kleine dashboardkastje dat volledig door het instructieboek wordt gevuld. Wel zijn er redelijk grote vakken in de portieren.
Vooral de Duitse autopers heeft wat kritiek op de afwerkingskwaliteit in vergelijking met een Mazda 3. Inderdaad voelen de deurpanelen en wat andere details niet echt premium aan. In zijn geheel vind ik de afwerking echter strak en kon geen fouten ontdekken.
Dan de sensatie van de Civic. het rijden: Ik heb de afgelopen maanden in mijn zoektocht naar een opvolger vd Forester in heel wat nieuwe en jonge 2e hands auto´s gereden maar niets kwam qua beleving in de buurt van de Civic. Deze auto rijdt bijna aangstaanjagend lekker. Geen geschok uit de aandrijflijn (Alfa Tonale), geen zoekerige automaat (Citroen C5X), geen loeiende CVT (Toyota) en geen gevoel in een auto met verouderde techniek te rijden (Subaru Outback). De Honda ligt als een plank op de weg maar is
toch comfortabel op slechte stukken. De besturing is lekker direct maar toch niet zenuwachtig en de acceleratie fenomenaal. Ik heb de auto in alle rijstanden gereden en het verschil is duidelijk voelbaar. De Sportstand is verslavend met het ingeprogrammeerde gebrul vd motor, normaal is heel relaxed en eco maar een fractie minder leuk maar goed voor je beurs. De veiligheidssystemen vond ik niet storend. Je hebt geen idee wat deze toch behoorlijk ingewikkelde aandrijflijn aan het doen is en dat vond ik heel rustgevend. Vorig jaar mocht ik in de Tesla van een vriend rijden. Deze Civic geeft je bijna hetzelfde gevoel. Misschien omdat er eveneens geen DSG, traditionele automaat of CVT is gemonteerd. Het werkt allemaal met de grootste souplesse.
Hamvraag: Wordt het hem ? Ja maar door de lange levertijd (nu bestellen in maart of april misschien ontvangen) moet ik nog over de drempel getrokken worden. Het goede nieuws is dat Honda zijn eigen halfgeleiders maakt., slecht nieuws is dat ze de productie in Japan hebben ingekrompen. Of dat ook voor de Civic geldt weet ik niet.
Dus misschien toch wachten tot er voldoende voorraad is. Ik vind het een topauto
 
Nee helaas. Want de hybride ging pas deze zomer in productie. De alleen benzine uitvoeringen krijgen wij in Europa niet
 
TLDR, ik zag vorige week nog een vrachtwagen met nieuwe Civics rijden. In blauw vind ik hem ook het mooist.
 
Inderdaad, kijk eens naar het kleurenpallet van Honda. Niet echt spannend. Ik zou een mooi donkergroen, donkerblauw, anthraciet of een andere tussenkleur ook mooi vinden als het maar geen rood is. Heb ik echt een hekel aan. Het grijs is net stopverf, het wit is flets, het blauw mooi maar voor mij iets te jeugdig dus er blijft niets over dan zwart. Vind ik ook jammer
 
Leuke bijdrage, maar dit is toch een gebruikersreview die je onder je eigen account hier op AW.nl online kunt zetten?
OT: net als met alle nieuwe Honda’s is ook hier het interieur goed geslaagd, maar het exterieur valt erg tegen.
 
RenFan zei:
Leuke bijdrage, maar dit is toch een gebruikersreview die je onder je eigen account hier op AW.nl online kunt zetten?
Nee, dit is een verslag van een proefrit. Gebruikersreviews zijn relevant als je een auto echt voor langere tijd ervaart. Overigens zou dit stukje strikt genomen ook niet hier op het forum moeten staan, maar in dit subforum.

Leuk om dit verslag te lezen en dat de auto zo goed is. Ook lastig voor mij persoonlijk. Ik was erg nieuwsgierig naar de auto en de leaseprijzen waren erg aantrekkelijk, maar kon de auto überhaupt niet eens bezichtigen toen ik moest bestellen. Heb de gok uiteindelijk niet genomen.

De levertijden die genoemd worden zijn in het huidige klimaat helemaal niet zo gek. Als ik in juli besteld had, had ik volgens de verkoper in 2022Q1 kunnen rijden. Logischerwijs is dat inmiddels iets opgeschoven, maar niet onevenredig veel.
 
Inderdaad vallen de levertijden mee voor een leaserijder, dan maakt het in feite niet zoveel uit. Als particulier vind ik het een ander verhaal en ik heb gezien het NL belastingklimaat enigzins moeite om in onzekere economische tijden ff 40K af te tikken en dan vervolgens 6 tot 8 maanden te wachten. Ik heb maar een keer in mijn leven een nieuwe auto gekocht.
Was in de jaren 80 een Renault 5, overigens ook in het zwart. Die heeft het lang volgehouden maar daarna werden toch altijd 2e hands met de kop eraf. Ik zeg niet dat ik de Honda niet bestel maar moet ff over de drempel
 
Beetje late reactie, maar ik heb ongeveer gelijk met TS in de Civic proefgereden, en na wat heen en weer communiceren met wagenparkbeheerder en leasemaatschappij in november 2022 besteld. Ik mocht mijn blauwe Civic Sport op 5 april van dit jaar (!) in ontvangst nemen, dus ik kan me de huivering voor de levertijd goed voorstellen. Inmiddels komen ze wel mondjesmaat binnen, maar een levertijd van 3 maanden zoals mijn vorige twee auto's kan je tegenwoordig wel vergeten.

Ik mis wat ruimte onder de kofferbak. In mijn vorige auto's had ik daar bijvoorbeeld wat ruitenwisservloeistof, sleepkabel, trekhaak (als hij niet gemonteerd was), een jas en wat andere dingen liggen. In de nieuwe Civic is daar echter helemaal geen plek voor.
Wat rijden betreft herken ik me erg in de genoemde ervaringen. Hij ligt als een blok op de weg, maar is toch comfortabel op lange afstanden en minder goed wegdek. Inmiddels staat er ruim 12k op de klok, en wordt het verbruik van 1:20 in de praktijk bijna gehaald met vlot met het verkeer meerijden. Twee ritjes door Duitsland (een keer naar Denemarken en een keer naar Tsjechië) trekken het totaalgemiddelde net onder de 1:20. Bij de meeste ritten in Nederland zit ik er net boven.
 
Ik hoorde dat ie een tijdje niet leverbaar is geweest (zelfs uit de prijslijst gehaald) en sinds kort weer leverbaar is. Maar hij is wel aanzienlijk duurder geworden hoorde ik.
Het lijkt me wel een verdomd fijne auto.
 
Mooie auto, jammer dat je ze niet zo vaak ziet, tenminste waar ik woon zie ik niet vaak een nieuw model Civic, als ik een japanse auto mocht kiezen dan werd het een Honda Civic of een Mazda 3.
 
Apologies I'm writing in English. I am the owner of a new E Hybrid civic. I recently had a problem with my steering whell ticking or sticking when driving. I asked my dealer about it and they had just found out from HONDA.NL that is was a known problem called "sticky steering wheel" In the USA. ( goggle it ) They were waiting for a fix and a recall from Honda. I contacted Honda.nl to ask if my car was on the list for recall. Was it safe to drive etc. They were only interested in who told me and what was the dealers name. I am disgusted with them. I think they panic because in USA they have lawsuits for this problem. I only wanted a answer to when I get the fix and they refused to answer any of my safety questions. Typical big company. Beautiful car by the way.
 
Honda Civic zou ik ook nog wel eens een proefrit in willen maken, als er ergens hier 1 in de buurt bij een autobedrijf te koop staat, ga ik wellicht even een kijkje nemen. .
 
Mooie auto's. (y) Maar ik denk dat er weinig auto's qua rijplezier kunnen tippen aan de BMW 3 serie, in die klasse.
 
De BMW 3 serie vind ik ook erg mooie auto’s. Maar je kunt niet spreken over dezelfde klasse, Civic is c-klasse en 3-serie d-klasse. Er hangt natuurlijk een heel ander prijskaartje aan.

Ik vind het wel een compliment voor de Civic dat je deze vergelijkt met een 3-serie..
 
Laatst bewerkt:
De BMW 3 serie vind ik ook erg mooie auto’s. Maar je kunt niet spreken over dezelfde klasse, Civic is c-klasse en 3-serie d-klasse. Er hangt natuurlijk een heel ander prijskaartje aan.

Ik vind het wel een compliment voor de Civic dat je deze vergelijkt met een 3-serie..
Dat is waar, BMW is inderdaad duurder, dan is de Civic eerder met een 1 serie te vergelijken, waar ik vanmiddag een proefrit in gemaakt heb.
 
Dat klopt.

Zo’n 3 jaar geleden hebben wij ook een proefrit gemaakt in de 1-serie (M sport 120 van het pre faceliftmodel). Ook een fijne en prachtige auto, zo heb ik ervaren. We vonden het prijsverschil bij vergelijkbare uitrustingsniveaus echter veel te groot. BMW was meer dan € 5000,- duurder terwijl de Honda naar ons gevoel als totaalplaatje meer te bieden had.

In ieder geval veel succes en plezier met de keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: JFR
Bedankt, zal vast wel lukken! Wellicht als de kans zich voordoet dat ik nog een keertje met een Honda Civic ga proefrijden, jaren geleden, ergens in 2009, ook al eens een proefrit in een Honda Civic gemaakt, de 76-TX-XZ van 2007, reed ook prima.
 
Terug
Bovenaan