Hoge afschrijving (elektrische) auto?

newz

Net ingestapt
Op dit moment lease ik een Tesla Model 3 van 2020. Het leasecontract loopt eind maart af, dus ik sta wederom op het punt: ga ik opnieuw leasen, of koop ik zelf een auto?

In eerste instantie was ik van plan om zelf een elektrische auto aan te schaffen, omdat dit jaar veel elektrische auto's de occassion markt op komen. Ik overwoog om een andere Tesla Model 3 te kopen of een Kia e-Niro. Om de afweging te maken voor kopen of leasen wilde ik weten wat ik ongeveer zou kunnen verwachten aan kosten te hebben als ik zelf een auto zou kopen. Dus ging ik een Tesla Model 3 invoeren op de website van de ANWB om de maandelijkse kosten te berekenen:
  • Aanschafprijs: €17750
  • KM. stand bij aanschaf: 160.000
  • 25.000 km per jaar
  • Verwachte gebruiksperiode: 48 maanden
Waar ik erg van schrok is de aangegeven restwaarde van €2995! Dat zou neerkomen op meer dan €300 afschrijving per maand! Iedereen die ik hierover spreek kan niet geloven dat dit waar is, en ikzelf eerlijk gezegd ook niet. Wat is jullie kijk hierop?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb daar geen verstand van.
Maar wat ik wel weet is dat de EV nogal nieuw is, afhankelijk is van politieke keuzes en nieuwe ontwikkelingen ( en waarschijnlijknog een trits variabelen waarnog te weinig kennis over is).
Dus een model dat nu al de afschrijving kan voorspellen van een EV lijkt me niet heel waarschijnlijk. Daar is meer historische data voor nodig.
 
De lage restwaarde komt denk ik vooral door onzekerheid omtrent de levensduur van de accu. Gaat deze 10, 15 of 20 jaar mee? Nogal een verschil voor iemand die een occasion van 8-9 jaar oud koopt!
 
Een restwaarde van 3k voor een negen jaar oude EV met 2 ton op de klok? Ik geloof daar niks van, verdubbel dat bedrag maar.
 
Zojuist zelf soortgelijke berekening gemaakt met jouw parameters. Komt ANWB met een restwaarde van EUR 3.500 over 4 jaar. Dat lijkt me een erg defensieve inschatting als ik eerlijk ben. Anderzijds over 4 jaar is deze auto 9 jaar oud en heeft ie met jouw parameters 260.000km op de teller, dus ik geloof wel dat je er dan geen EUR 10.000 meer voor gaat krijgen. En er is momenteel gewoon veel onzekerheid rond elektrisch rijden (accu degradatie, MRB, etc). Maar ik zou zelf als ik ga rekenen toch eerder rekenen met een EUR 5.000 a EUR 6.000 als restwaarde.

Voor de aardigheid de ANWB berekening ook eens gemaakt met een Skoda Superb (benzine) met verder dezelfde parameters, dus zelfde aanschafprijs nu, zelfde kilometerstand, zelfde aantal kilometers per jaar, zelfde gebruiksduur, etc. Daarvan denkt de ANWB dat de restwaarde over 4 jaar nog zo'n EUR 5.500 zal zijn. Dat lijkt me ook laag, maar wel realistischer. Ook voor een Tesla Model 3.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht mis ik wat en is dit een gekke vraag maar waarom is de restwaarde belangrijk voor de maandelijkse kosten?

Afschrijving kom je namelijk pas achter als je de auto in de toekomst verkoopt, niemand heeft een glazen bol.. of de auto over 4 jaar €3.000,- of €6.000,- waard is, laat je daar vandaag de dag je keuze vanaf hangen?
 
Zelf zou ik hem gewoon oprijden, i.p.v. er na 4 jaar afscheid van te nemen, hopende dat deze nog een aantal jaren meegaat! Als je de accu zoveel mogelijk tussen 20-70 procent houdt kan deze misschien nog jaren mee! Vooral als je voorganger dat ook heeft gedaan!
 
Laatst bewerkt:
De particuliere markt is nog niet goed voor EV. Teveel onzekerheid en veel mensen hebben bijvoorbeeld onvoldoende laadmogelijkheden. Of blijven doorrijden in hun benzineauto. Maar ik vind het nogal een laag bedrag. Die formule lijkt niet te kloppen.
 
Wellicht mis ik wat en is dit een gekke vraag maar waarom is de restwaarde belangrijk voor de maandelijkse kosten?

Afschrijving kom je namelijk pas achter als je de auto in de toekomst verkoopt, niemand heeft een glazen bol.. of de auto over 4 jaar €3.000,- of €6.000,- waard is, laat je daar vandaag de dag je keuze vanaf hangen?
Afhankelijk van het leasecontract zit er een gegarandeerde restwaarde in en zal een leasemaatschappij, zeker na de forse nieuwwaarde dalingen bij EV's, op zeker willen spelen. Ze gaan van een lage restwaarde uit, jij betaalt in je leasetermijn de afschrijving, en pakken een extra winst als de auto meer oplevert. Er zijn leasecontracten met hele kleine lettertjes waar, als de auto niet de gecalculeerde restwaarde opbrengt, je achteraf mag bijbetalen...
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Voor TS: Gezien de betrouwbaarheid van de Tesla's is een lening sluiten voor dat aankoopbedrag goedkoper! Onderhoud is iets van € 500 per jaar, af en toe een paar banden. Kan je je huidige auto niet overnemen?
 
Voor TS: Gezien de betrouwbaarheid van de Tesla's is een lening sluiten voor dat aankoopbedrag goedkoper! Onderhoud is iets van € 500 per jaar, af en toe een paar banden. Kan je je huidige auto niet overnemen?
In principe wel, maar... ik rijd nu de Standard Range en ik overweeg (als ik een Tesla koop) de Long Range te nemen. Niet dat ik perse meer range wil, maar naarmate de accu degradeert kruipt die range dan vanzelf richting die van de Standard Range ;)

En daarnaast is een ander kleurtje dan het standaard wit ook wel eens leuk :)
 
Toch klopt het wel enigszins.
Mijn Ampera-e heeft 205.000 km gereden, kostte nieuw (in 2018) 50.000 euro en heeft nu een gemiddelde verkoopwaarde van 6500 euro.

Ofwel een afschrijving van ruim 500 euro per maand.
 
Hoewel momentopnames, zodra Opel weg ging bij GM en het hele importverhaal van de Ampera kwam te verschuiven daalt ook de prijs van een auto. (ook inmiddels wat verouderde EV technieken) Daarnaast die vervelende, zeer ongebruikelijke daling van de nieuwprijs bij veel EV's. Mijn Tesla werd in 5 jaar tijd € 10 K goedkoper. Moet je dan een restwaarde en afschrijving gaan bepalen op een historische nieuwwaarde of de huidige nieuwwaarde ?
 
Heb je er al aan gedacht om je ‘eigen’ Model 3 uit de lease over te nemen? Die ken je, bij een andere is het toch ook uitzoeken wat de historie is en of die klopt.
 
Hoewel momentopnames, zodra Opel weg ging bij GM en het hele importverhaal van de Ampera kwam te verschuiven daalt ook de prijs van een auto. (ook inmiddels wat verouderde EV technieken) Daarnaast die vervelende, zeer ongebruikelijke daling van de nieuwprijs bij veel EV's. Mijn Tesla werd in 5 jaar tijd € 10 K goedkoper. Moet je dan een restwaarde en afschrijving gaan bepalen op een historische nieuwwaarde of de huidige nieuwwaarde ?
Over de huidige nieuwwaarde helaas. Dat is namelijk nu de referentiewaaarde.
 
Zojuist zelf soortgelijke berekening gemaakt met jouw parameters. Komt ANWB met een restwaarde van EUR 3.500 over 4 jaar. Dat lijkt me een erg defensieve inschatting als ik eerlijk ben. Anderzijds over 4 jaar is deze auto 9 jaar oud en heeft ie met jouw parameters 260.000km op de teller, dus ik geloof wel dat je er dan geen EUR 10.000 meer voor gaat krijgen. En er is momenteel gewoon veel onzekerheid rond elektrisch rijden (accu degradatie, MRB, etc). Maar ik zou zelf als ik ga rekenen toch eerder rekenen met een EUR 5.000 a EUR 6.000 als restwaarde.

Voor de aardigheid de ANWB berekening ook eens gemaakt met een Skoda Superb (benzine) met verder dezelfde parameters, dus zelfde aanschafprijs nu, zelfde kilometerstand, zelfde aantal kilometers per jaar, zelfde gebruiksduur, etc. Daarvan denkt de ANWB dat de restwaarde over 4 jaar nog zo'n EUR 5.500 zal zijn. Dat lijkt me ook laag, maar wel realistischer. Ook voor een Tesla Model 3.
Even van uit mijn (de garage) kant bekeken. En dan moet ik helaas zeggen dat het wel klopt. Ik moet die auto's namelijk ook weer kwijt kunnen. Met die Skoda lukt dat wel. Ik kan daar wel (afhankelijk van de uiterlijke en technische staat) 5 tot 6 K voor geven. Dan raak ik hem wel weer kwijt. Mensen die in dat budget zoeken (7,5 tot 10) hebben ook niet veel meer te besteden en willen dus graag weten wat ze kopen en liefst met weinig risico. Met zo'n Skoda weet je dat.
Die Tesla is heel wat anders. Ik raak ze al moeilijk kwijt en een 9 jaar oude met 2,6 ton is echt geen verkoopkanon. Wil ik die kwijt, dan zal ik hem heel scherp moeten aanbieden. En dan zit ik ook nog met het risico dat er iets fout gaat wat echt geld kost. In de praktijk valt dat meestal wel mee, maar toch. En mensen met dat budget zijn niet happig op risico's dus. Dus nee, die 5 K ga je niet krijgen. Bij lange na niet. De 3,5 komt aardig in de buurt.
 
Heb je er al aan gedacht om je ‘eigen’ Model 3 uit de lease over te nemen? Die ken je, bij een andere is het toch ook uitzoeken wat de historie is en of die klopt.
Heb ik heel kort aan gedacht, maar mijn exemplaar is ook niet feilloos:
  • bij hoge snelheid hoor je in de deur metaal elkaar raken of resoneren, maar met muziek aan hoor je daar niets van
  • bij ongeveer 53 km/h beweeg je met een soort van zaagtand-effect voort
  • stuk rubber is losgelaten van het stuur
Gelukkig kun je bij een Tesla makkelijk de SoH oproepen (in hoeverre dat dat klopt durf ik niet te zeggen, maar wel goed om te vergelijken met m'n eigen exemplaar om te weten hoe de vorige eigenaar qua laden mee omgegaan is). En ik weet ook waar ik op moet letten als ik een proefrit ga maken met een ander exemplaar, maar het blijft een gok natuurlijk.
 
Met andere woorden, dan leef je dus boven je stand. Mijn advies, doe het dan niet, spaar eerst eens een potje en geef het dan uit.
Met de opmerking dat je dat geld (van de afschrijving) ook weer bij elkaar moet sparen, bedoelde Wesley niet dat je geld leent voor een auto. Ook zonder lening moet je het geld van de afschrijving bij elkaar sparen, om in de toekomst een soortgelijke auto te kunnen kopen. Hoe minder afschrijving, hoe minder je hoeft te sparen om de auto te kunnen inruilen op een splinternieuwe. Daarom is afschrijving belangrijk en te zien als een kostenpost. Het geld in de spaarpot dekt de afschrijvingskosten.
 
Dat is allemaal leuk en aardig op papier, maar ik geloof er namelijk niks van dat er mensen zijn die daadwerkelijk die 300,- per maand opzij zetten voor de "afschrijving van de auto", dat geld wordt gewoon uitgegeven aan andere zaken.

Als je het geld hebt en je de auto kunt betalen, dan is de afschrijving dus geen enkel probleem. Cash out is 100% bij aankoop.

“Worrying does not take away tomorrow's troubles. It takes away today's peace.”
 
Ik heb een auto die de afgelopen jaren ontzettend veel is afgeschreven, maar het blijft niet meer dan een boekhoudkundige term als je hem al volledig betaald hebt.

Ik spaar voor m’n zoontje ook al sinds z’n geboorte €250 per maand, op een aparte rekening, maar dat heb ik binnen een jaar omgezet in een beleggingsrekening.

Bij spaarrente van een paar procent ben je namelijk alleen maar aan het verdedigen tegen de inflatie, terwijl mijn beleggingensrekeningen zo’n 10-20% rendement opleveren. Andere investeringen zelfs 30% op jaarbasis.

Een spaarrekening is eigenlijk alleen goed om een paar maandsalarissen achter de hand te hebben, zodat je voldoende liquide blijft.
 
De nieuwe model 3 is sinds 2020 flink afgeprijsd en schreef daarom extra af.
Nieuwprijs 2020: 49000
Prijs na 5 jaar: 17750
Afschrijving: 64%
Die afschrijving is zo hoog omdat de model 3 bijna 10000 goedkoper is geworden
Met dezelfde afschrijving % over de komende 5 jaar, kom je uit op €6400.
Ik verwacht dat 50% afschrijving reëler is, omdat je niet meer ingehaald wordt door enorme prijsdalingen van nieuwe exemplaren.
 
Kijk op gaspedaal waar de auto's voor aangeboden worden en haal daar ca 3 tot 4000 euro af voor wat de eigenaar er zelf voor gekregen heeft.
Angst voor de accu levensduur hoef je niet te hebben een paar voorbeelden.

Tesla model 3 400.000 km 15.000 verkoopr
Kia e soul 380.000 km ( ex taxi) 12.000
Kia e soul 330.000 km ( ex taxi) 14.000
Kia e Niro. 200.000 km ca 14.500

Succes
 
@Wesley 8131086 nee hoor dat verdampt helemaal niet, die kans is nihil dat zoiets gebeurd.

Mbt kosten snap ik niet zo goed waarom elektrisch rijden opeens zo duur is.

Ik ben ca. €500,- pj aan stroom kwijt voor zo’n 10.000 km. Ik betaal geen wegenbelasting, geen onderhoudskosten en ik ben net zoveel kwijt aan verzekering dan bij een vergelijkbare ICE auto. Met andere woorden het is spot goedkoop auto rijden!
 
@Wesley 8131086 Ik woon in Zwitserland.

Geen idee wat voor een EV jij rijdt, ik rijdt meestal stevig door, dus mijn gemiddelde verbruik is iets hoger maar mijn laadkosten lager.

Bij mijn vorige auto verbruikte ik €3.000,- per jaar aan brandstof voor hetzelfde kilometrage. Dus dat is alleen al zo’n €2.500,- goedkoper maar goed dat was ook een hoger segment dus dat is appels met peren vergelijken.

Maar met die laadprijzen die jij noemt rijdt je toch nog steeds veel voordeliger dan op benzine of diesel, je zit namelijk op ca. 4 cent per km, daar kom je op brandstof never nooit niet aan.
 
Als je met benzine 3.8 cent per km rijdt (bij een prijs van 1,20 per liter) betekent dat een verbruik van ca. 1 op 32, dat lijkt mij sterk of je rijdt alleen berg af met de wind in de rug en dat dan 10.000 km lang? :ROFLMAO:
 
Maar je bent nu moment opname kwa verbruik aan het vergelijken met lange termijn verbruik, die berekening gaat natuurlijk niet op.

Fijne avond kerel, ik ga wat anders doen ;)
 
Tesla Dual Motor 2019, 1.835 kg: Wegenbelasting 2025 = € 28 per maand.... Verbruik ongeveer 5 a 6 ct per kilometer.... onderhoud (jaarlijks 1x controle + interieurfilters, af en toe 12V accu en remvloeistof, airco bijvullen, rw bladen) geschat € 500 per jaar, Verzekering € 85 per maand Komen er alleen nog banden bij Vaste kosten excl banden, € 1.900 en voor 15.000 km ongeveer € 1.000 aan stroom incl laadverliezen. oftewel iets van € 250 per maand., zonder afschrijving en banden (gen idee hoelang die mee gaan). Lijkt mij heel weinig geld voor een auto van deze afmetingen, AWD en 350 pk. Dat bedrag haalde ik ook ongeveer met m'n Hyundai i20 in 2012.
 
Wegen belasting betalen is logisch en het kabinet is er nog niet uit wat het na 2026 gaat worden. Mijn auto met de hoogste MRB was een Laguna met € 135 per maand. Daar stond ik pre Corona voor € 400 per maand aan diesel in te gieten en jaarlijks ongeveer € 2.500 aan onderhoud. dus ik vind heel veel nu meevallen! En autorijden is per definitie een hobby die geld kost. Het zal altijd goedkoper kunnen, maar lol is belangrijker,
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
EV rijden is relatief goedkoop, maar de eerder genoemde afschrijving maakt het heel erg duur. Laatst zag ik een e-C3 te koop staan voor 21.000 euro, was nog geen jaar oud met 6000 km op de teller met een nieuwprijs van 39.000. Of je het geld apart legt of niet, onder aan de streep kost het gewoon (veel) geld. Die auto heeft iemand dus 3 euro per kilometer gekost, alleen aan afschrijving.

Onze twingo EV was 26.000 euro nieuw, we hebben hem voor 15.000 gekocht met 7000 km op de teller. Ook gewoon 1,5 euro per kilometer aan afschrijving.

Bij een occasions worden de prijzen een stuk vriendelijker als de eerste grote afschrijving is geweest en kan het rekensommetje wel gunstiger uit vallen. daarnaast heb je ook gewoon het comfort van directe acceleratie, fijne 'automaat; voorverwarmen, etc.
 
@Wesley om je punt duidelijk te maken neem je een referentiekader die als een tang op een varken staat. Goedkoop tanken in Luxemburg om vervolgens met de wind in de rug de heuvel naar beneden te rijden om 1:32 te kunnen halen, ja dan zit je op dezelfde verbruikskosten als bij een EV.

Reken het uit over 10k, 20k, 30 k etc km dan gaat die rekening niet op.

Idem voor de wegenbelasting, je neemt een voorbeeld voor 2026, waarvan er nog niet eens vastgesteld staat wat de tarieven en kortingen worden… :ROFLMAO: Man man man
 
Los van de vele variabelen die een rol spelen in de kosten per kilometer en de oneindig veel verschillende situaties en onvoorspelbaarheden daarin, is er een aantal duidelijke factoren dat de afschrijving van BEV's zo hoog maakt:

- De grootste lijkt mij dat de techniek zich nog zo snel ontwikkelt aan ene kant (actieradius, laadsnelheid), en accudegradatie aan de andere kant. Wanneer je over drie jaar een gebruikte e-auto koopt, heb je dus door twee tegengestelde ontwikkelingen sterk verouderdere techniek.

- Hierbij komt de prijsontwikkeling, dat de nieuwere technieken niet duurder zijn dan de uitgaande, plus marktwerking dat de nieuwprijzen eerder dalen dan stijgen. Dat kannibaliseert op restwaarde.

- Dan minder feitelijk, maar wel relevant: de onzekerheid over fiscaal beleid (wegenbelasting, aanschafsubsidies) waardoor de acceptatie in de particuliere markt hapert.

- Minst rationeel is dan nog 'wat de boer niet kent...' en alle varianten daarop. Ook al wordt benzine steevast duurder en duurder, ik hoor particulieren zich alleen maar zorgen maken over de stroomprijs als ze nadenken over e-auto. Ook al komt een doorsnee e-auto inmiddels 400+km ver onder de slechtste omstandigheden, dan nog hoor ik particulieren zich alleen maar zorgen maken over de actieradius. Etc. etc.
 
@Wesley 8131086 Ik ben gewoon Nederlander hoor.

75% van het normale tarief is vooralsnog 25% korting tov een vergelijkbare benzine auto.

Nu reageer ik voor het laatst want ik ben mijn tijd hier aan het verdoen...

Als je de huidige benzine prijs bekijkt, volgens de ANWB 1.95 per liter (kom nu niet aan met 1.20 in Luxemburg, want dat is gewoon BS), en je hebt een verbruik van 1 op 20 (wat ontzettend zuinig is voor een benzine auto!), dan zit je op een prijs van bijna 10 cent per km. Meer dan het dubbele van een EV, niet waar?

Dus ja als de stroom prijs verdubbeld en de benzine gratis wordt, dan rijdt je inderdaad goedkoper, maar we wonen niet allemaal in Kaatsheuvel.
 
Even gekeken, 100% tarieven MRB: VW Golf 1.235 kg = € 176 MRB per kwartaal. Nissan Leaf (laatste model) 1.605 kg = € 286 MRB per kwartaal, verschil is € 37 per maand in voordeel van de Golf.
Verbruik: Golf 5.2 l/100 km x € 1.90 = € 988 voor 10.000 km oftewel € 82 per maand. Nu de Leaf: 10.000 x 6 cent = € 600 is per maand € 50,- MRB en brandstof voor de Golf € 141 en voor de Leaf 145 per maand. Dan zal het financiële voordeel uit uit andere besparingen moeten komen, zoals minder onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
6ct is niet realistisch. Dat kan alleen als je saldeert, alles van je zonne-opbrengst kan laden én de investering van de zonnepanelen niet meeneemt (en daarmee dus nu alleen rekent met de terugleververgoeding die je 'misloopt').
 
Is 6 cent niet realistisch?

Ik heb recent een jaarcontract voor de stroom thuis afgesloten voor (afgerond) 26 cent per kwh (incl energiebelasting). Als ik dan zorg dat ik thuis kan laden (dus wel lader, geen zonnepanelen), dan moet het mij toch lukken om voor 4,5 cent per km stroom te laden (uitgaande van 17kWh per 100km). Of ga ik dan ergens mis met mijn berekening? De investering in de thuislader, die kan ik dan uitsmeren over de totale toekomstige kilometers, dus dat valt dan per kilometer herrekend ook nog wel te overzien. Of je telt dat bedrag op bij de aanschaf van je auto en de afschrijving.

Ben je afhankelijk van openbaar laden, dan ligt het rekenmodel wel anders, want ik geloof niet dat er veel laadpalen zijn waar je voor 40 cent of minder per kWh kan laden. Of het moet zijn in van die gemeenten waar de gemeente de aanbieders nog hebben gedwongen onder kostprijs te leveren (zo'n paal plaatsen en in bedrijf houden kost ook geld, los van het variabele stroomtarief)

Heb voor mezelf ook eens wat zitten rekenen met voor mij relevante parameters, maar ik moet wel zeggen dat de TCO tussen nog 4 jaar 25.000km per jaar doorrijden met mijn huidige Ibiza op benzine versus nu de Ibiza inruilen en ± 10k bijleggen voor een 2 jaar jongere elektrische auto niet enorm uit kan. De TCO zit dan ongeveer gelijk over de periode van 4 jaar. Of valt zelfs negatief uit voor elektrisch als ik reken met de restwaarde zoals hierboven eerder vermeld (dan moet ik bij aanschaf van een elektrische auto van 20k rekenen met 35% afschrijving om over 4 jaar op 3570 restwaarde uit te komen). Bij mijn benzine Ibiza van 2017 die nu ± 10k waard is reken ik dan door met 20% afschrijving, zodat de Ibiza over 4 jaar nog 4096 restwaarde heeft. TCO elektrisch 29.066 TCO benzine 26.659. Verbruik heb ik in dit voorbeeld dan gezet op 1 op 15,5 en benzineprijs op 1,95 (ik kan zelf voordeliger tanken in Belgie, maar dat kan niet iedereen). Waarbij vooral het verhogen van de MRB naar 75% vanaf 2026 zorgt voor een omslag terug naar benzine i.p.v. naar elektrisch.

Blijft wel dat veel variabelen inschattingen blijven. Die kunnen mee- of tegenvallen, zowel bij elektrisch als bij benzine.

Zou ik op dit moment sowieso willen gaan inruilen en moeten kiezen tussen iets anders aanschaffen van 20k, dan kan de rekensom voor elektrisch overigens wel uit qua TCO. En zou het wel voordeliger zijn om over te stappen op elektrisch ook met de aangekondigde hogere 75% MRB. Alleen is dat in mijn geval niet de afweging.
 
Laatst bewerkt:
ik saldeer niks, kijk naar wat ik laad a 28 cent/KW. Hou geen rekening met de marginale terug levering (klote weer, donker. mist en als de zon schijnt wordt de netspanning in de straat snel te hoog en schakelen de zonnepanelen uit).
Snellader tesla tussen 30 en 35 cent
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Volgens mij ontlopen de kosten elkaar niet zoveel.

Je kunt ook een EV verkiezen omdat je meer koppel en vermogen wil voor minder geld.
 
Een interessante tool voor de Belgen onder ons, maar misschien ook voor nederlanders:


Uiteraard houd dit geen rekening met het Nederlandse belastingstelsel en dergelijke, maar wat vooral opvalt is dat een EV goedkoper uitkomt als je grote dure auto's met elkaar gaat vergelijken, en dat al bij relatief weinig kilometers per jaar.

Ga echter voor een B/C segmenter/compacte SUV, de auto's waar Jan met de pet de doelgroep voor is dus, moet je oftewel gigantisch veel kilometers rijden of kan je wachten tot Sint Juttemis eerdat een EV goedkoper uitkomt.

Uiteraard is dit allemaal puur indicatief, maar als ik zelf met potlood en papier begin te rekenen bij auto's die voor mijn situatie interessant zijn is de uitkomst hetzelfde, vaak nog meer in het nadeel van een EV.

Als koppel en vermogen de belangrijkste referentie is, dan is enkel een afgeschreven Soviet legertank goedkoper in aankoop dan een EV, maar als ze dan willen starten zuipen die dingen nog meer benzine dan hun bestuurders Vodka ;)
 
De lage restwaarde komt denk ik vooral door onzekerheid omtrent de levensduur van de accu. Gaat deze 10, 15 of 20 jaar mee? Nogal een verschil voor iemand die een occasion van 8-9 jaar oud koopt!
Dat is nu zo, maar dit kan over 4 jaar heel anders zijn. Hier gebeurt hetzelfde als 12 jaar geleden met de hybride: grote onzekerheid over levensduur accu, mrb naar 100% en mijn Honda Hybride was na 5 jaar nog maar weinig waard. Na 4 jaar zag je de waardering van de hybride toenemen en inmiddels is de waardevastheid hoog en de angst voor de accudegradatie weg.
 
Een interessante tool voor de Belgen onder ons, maar misschien ook voor nederlanders:


Uiteraard houd dit geen rekening met het Nederlandse belastingstelsel en dergelijke, maar wat vooral opvalt is dat een EV goedkoper uitkomt als je grote dure auto's met elkaar gaat vergelijken, en dat al bij relatief weinig kilometers per jaar.

Ga echter voor een B/C segmenter/compacte SUV, de auto's waar Jan met de pet de doelgroep voor is dus, moet je oftewel gigantisch veel kilometers rijden of kan je wachten tot Sint Juttemis eerdat een EV goedkoper uitkomt.

Uiteraard is dit allemaal puur indicatief, maar als ik zelf met potlood en papier begin te rekenen bij auto's die voor mijn situatie interessant zijn is de uitkomst hetzelfde, vaak nog meer in het nadeel van een EV.

Als koppel en vermogen de belangrijkste referentie is, dan is enkel een afgeschreven Soviet legertank goedkoper in aankoop dan een EV, maar als ze dan willen starten zuipen die dingen nog meer benzine dan hun bestuurders Vodka ;)
Voor een Nederlander is een C-segmenter als EV al voordeliger. Hier is een Tiguan 8k duurder dan een Elroq, het onderhoud, verzekering en energiekosten zijn een stuk lager. Als occasion wordt dat gat alleen maar groter.
 
Om even terug te komen op de vraag die in het openingsbericht gesteld is: 8 jaar oude Tesla model S 75D's met 200-260k km zie ik op gaspedaal staan tussen de € 19.000 en € 27.000. Dit betreft de modellen waar je niet gratis kan superchargen. Ik snap dat de Model S een hoger segment is en uit een tijd stamt dat er nauwelijks andere EV's waren om uit te kiezen, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat een Model 3 over 4 jaar maar 20% van de restwaarde van een Model S vandaag de dag. Beetje appels met peren vergelijken, maar ik denk dat € 7.000 a € 10.000 meer in de buurt komt van de restwaarde, iets minder dan de helft van de restwaarde van een model S.
 
Om even terug te komen op de vraag die in het openingsbericht gesteld is: 8 jaar oude Tesla model S 75D's met 200-260k km zie ik op gaspedaal staan tussen de € 19.000 en € 27.000. Dit betreft de modellen waar je niet gratis kan superchargen. Ik snap dat de Model S een hoger segment is en uit een tijd stamt dat er nauwelijks andere EV's waren om uit te kiezen, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat een Model 3 over 4 jaar maar 20% van de restwaarde van een Model S vandaag de dag. Beetje appels met peren vergelijken, maar ik denk dat € 7.000 a € 10.000 meer in de buurt komt van de restwaarde, iets minder dan de helft van de restwaarde van een model S.
Die vraagprijzen zijn leuk, maar ik krijg er ze er niet voor verkocht. Het lukt gewoon niet met die oudere Tesla's. En daar komt nog eens bij dat de restwaarde van Tesla's ook nog eens enorm gedrukt wordt door het drastisch verlagen van de nieuwprijzen door Tesla. Tesla naait hiermee hun eerdere kopers echt een oor aan. Het is gewoon een heel moeilijke markt en wij en met ons veel collega's, zitten echt niet op die dingen te wachten.
 
Het is helaas ook niet voor niets dat Mr. Green op omvallen staat, volledig als gevolg van de véél lagere restwaarde van Tesla's dan ooit gecalculeerd.
 
Buitengewone trendbreuk in autoland, die forse daling van de aanschafwaarde en dus de restwaarde. Alle merken goedkoper. Hadden de autoleasejongens eens moeten gaan informeren bij de telecom business, Je mag als autoleasemij wel een behoorlijke buffer hebben om dit soort klappen op te vangen. Aan de andere kant hadden ze een paar jaar geleden negatieve rente als ze gingen lenen en bij de hoge occasionprijzen van 2 jaar terug hoorde je ze ook niet echt klagen..
 
Precies jij snap hem: ik zei vroeger ook altijd afschrijving is niet relevant, maar toen had ik een auto die nauwelijks af deed schrijven. Het is nogal een verschil als je auto na 3 jaar nog € 10.000 oplevert of € 3000 inruil.

Andere optie is dus langer door blijven rijden met de auto, omdat ze waarschijnlijk binnen enkele jaren volledig afgeschreven zijn. Een paar duizend euro restwaarde, dat beschouw ik als afgeschreven.....
Nee joh dan wordt die pas interessant! ;)

Ik heb nog nooit meer dan 2400 aan de aanschaf van een auto uitgegeven.

Maar het is natuurlijk wel een goede methode om ernaar te kijken. Rechtsom of linksom wil je dat geld uitgeven en zo behoud je de welvaart die je hebt opgebouwd. Kan dat niet dan weet je in ieder geval wel dat een deel van je kosten gedekt zijn doordat je op een verstandige manier met het geld en de waarde van je bezittingen om gaat.

Ik schrijf persoonlijk de kosten van de aanschaf direct af. Maar ik heb dan ook maar 1 auto die iets van waarde representatie kent. Zo zou ik ook eigenlijk naar de Tesla kijken. Ze zijn nu courant en relatief goedkoop voor wat ze bieden maar je weet niet wat er komende tijd mee gebeurt.

Wat doet de EV markt, wat kun je nieuw kopen tegen de tijd dat je wilt inruilen. Wat is de technische staat. Etc.
Persoonlijk zou ik dan gewoon aanschaffen, rijden tot er echt iets duurs stuk gaat en dan heb je hopelijk ook een spaarcentje waarmee je dan het trucje nog eens kunt doen.
 
Precies, als je een auto koopt heb je het geld weggegooid. Ooit een "betrouwbare Hyundai i30 CRDI" gekocht, bleek maandag ochtend exemplaar. Binnen het jaar, na aaneenschakeling van (kleine) problemen een vastloper en economisch total loss.... Iets van € 12 k door het putje in 8 maanden tijd. En doorrrrr!
 
Terug
Bovenaan