Hoe vroeg is het?

Respect mannen. Wat dat betreft ben ik één der laatste der mohikanen, ruim 35 jaar bij dezelfde baas. Een prachtige organisatie, ik zou er nooit weg willen.

Maar ook hier zijn er al velen gesneuveld en moesten weg.

Herr Dr. von Zen zei:
VORQ zei:
Gewoon voor beter salaris eens op 20km max of leuke woonomgeving zoeken bij niet detachering.

Dat is niet zomaar gewoon gevonden, zeker niet voor 40-plussers als rke en ikzelf.
Je zal dan wat meer moeten accepteren, zoals files of emigreren (en ook daar files hebben).
Jouw advies is wat dat betreft iets te makkelijk...

Wat afstanden betreft, daar doen Nederlanders wel heel erg krampachtig over. Zeker in vergelijking met grote landen.
In Duitsland en Frankrijk is woon-werk verkeer van 1,5 uur per rit heel normaal.
In het interim wereldje is het extreem wat dat betreft. Waar je (tzoals ini mijn geval in Duitsland) ook woont, de projecten kunnen zich overal bevinden.
Ik woon zo ter hoogte van Stuttgart, projecten heb ik door heel Duitsland. Die kunnen 2 maanden duren, maar ook een jaar.
Duitsers lossen dat heel simpel op. Op de website https://www.monteurzimmer.de zoek je een onderkomen voor door de week en in het weekend ga je naar huis.
Dat is hier een mega-business, iets waar men je in Nederland sprakeloos over aanstaart als je dit vertelt. Dat "weekend-pendelen" gebeurt over grote afstanden trouwens per vliegtuig. Bijna iedere grote stad heeft wel een vliegveld.
Haa, toch moest ik dit bij mijn laatste project wel per auto doen, omdat er tussen Stuttgart en Nürnberg geen directe vlucht is...

Ik vind dat nogal wat. Ik heb een dochtertje van 2,5. Met dat werkleven zou ik zeer veel missen. Overigens kan ik mij wel voorstellen dat reistijden in Duitsland en Frankrijk veel langer zijn. In Nederland zit alles redelijk kort op elkaar, in die betreffende landen is het veel uitgestrekter allemaal.

Ik heb vaak langere reistijden gehad. Het meest "gekke" wat ik heb meegemaakt is op 250 km afstand (Groningen) net toen mijn oudste dochtertje was geboren. Dat is toen opgelost met een pension en ieder weekend naar huis.
Ik moet heel eerlijk zijn: denk er drie keer over na, het sloopt een mens en zijn relatie. Als je vrouw en of kleine kinderen hebt... probeer iets anders voordat je toehapt.

Maar ik heb nu mijn huidige situatie - alleenstaand en geen afkeer meer van grote afstanden. Toch, het spelletje "detacheren" komt vooral neer op interen op bestaande kennis. Ik heb te lang geteerd op mijn kennis - de opdrachtgevers vragen nog steeds om ervaren mensen met "oude kennis" of "nieuwe kennis". Bovendien zijn collega's erg huiverig voor de ouderwetse of de nieuwerwetse ideeën. Er zijn in mijn vakgebied heel duidelijk twee kampen: het jonge object oriënted en het oude procedureëele kamp.
En zo'n eigenwijze knar als ik die probeert deze twee stromen te verenigen wordt door beide partijen gewantrouwd. Terwijl beide kampen (imho) juist veel meer zouden moeten samenwerken, de jonge garde ziet kansen waar de oudjes ze niet zien en de oudjes zien de bijna vergeten fouten opnieuw gemaakt worden.

Maar ik dwaal af.

Ik zie al bijna dertig jaar een sterke toename van het verkeer. Ik zie ook dat het verkeer nog steeds agressiever wordt (de mede-forummers zien dit in mindere mate) maar ik denk zelf dat de toegenomen verkeersdrukte een heel grote invloed heeft. Ik zie wel de laatste vijf jaar een minder sterk groeiende agressiviteit, de kredietcrisis was duidelijk merkbaar op de snelweg.
We schermen met deze toenemende verkeersdrukte gebieden af. Een gebied als "de Zuidas" is voor veel mensen slecht bereikbaar en ik zou uit personeelsoogpunt verwachten dat dit gebied door bedrijven gemeden wordt. Toch zijn er andere krachten in het spel waardoor bedrijven zich juist weer terugtrekken in deze krioelende mierenhopen. Ik weet niet wat deze krachten zijn en eerlijk gezegd heb ik er ook nul komma nul invloed op.

Een grappig bijverschijnsel zag ik gisterenavond in een programma op RTL Z. Dat programma bekeek in Engeland welke huizen je kon kopen voor een miljoentje of meer.
Het verschil was schrijnend. In hartje Londen koop je een afgetrapt kippenhok voor dat miljoen, 'in the country' koop je voor hetzelfde bedrag werkelijk een landhuis.

Als je dat ziet, is het niet gek dat er te veel verkeer is. Als ik bij de bank ga vragen om een hypotheek van een miljoen krijg ik een speciale trui waarvan de mouwen een extra touwtje hebben en als ik buiten de grote stad ga wonen is het openbare veevervoer zo geregeld dat een uurtje helemaal niets is. Dan blijft de auto min of meer als het enige alternatief over.

Juist daarom denk ik dat het verkeer beter moet worden. Niet door nog meer bescherming - de menigte heeft laten zien dat bescherming vooral handig is om te klepperen, twitteren en feestboeken - maar door efficiënter vervoer.
Minder energie, minder ruimte, betere doorstroming, betere parkeergelegenheid, minder frustratie. Een aantal van deze dingen dacht ik ooit op te lossen door 's morgens erg vroeg met de motor naar het werk te gaan. Vroeg beginnen, vroeg naar huis.

Helaas, de tijd heeft mij teruggefloten. En nu krijgen jullie deze klaagzang om de oren... o_O

Een grappig bijverschijnsel zag ik gisterenavond in een programma op RTL Z. Dat programma bekeek in Engeland welke huizen je kon kopen voor een miljoentje of meer.
Het verschil was schrijnend. In hartje Londen koop je een afgetrapt kippenhok voor dat miljoen, 'in the country' koop je voor hetzelfde bedrag werkelijk een landhuis.

dat is hier niet anders.

Precies. In Den Haag (toch niet de meest dure "grote stad" in Nederland) koop je voor een modaal salaris een krap mud bakstenen, in "de provincie" (denk aan noord-oost Nederland) kun je een vrijstaand huis kopen (dat ook niet eens een opknap object hoeft te zijn).

Ik zit op die wip. Een aantal dingen houdt me nog in de stad, maar eigenlijk is de mentale switch al gemaakt.

Idefiqs, dank! Besef dat wanneer je moet, je het ook echt doet. Kwestie van overlevingsdrang. ;)

Hanging on in quiet desperation (Pink Floyd) is niet mijn methode.

Anderson zei:
Precies. In Den Haag (toch niet de meest dure "grote stad" in Nederland) koop je voor een modaal salaris een krap mud bakstenen, in "de provincie" (denk aan noord-oost Nederland) kun je een vrijstaand huis kopen (dat ook niet eens een opknap object hoeft te zijn).

Ik zit op die wip. Een aantal dingen houdt me nog in de stad, maar eigenlijk is de mentale switch al gemaakt.
Dan hoef je niet eens zo ver weg. Gouda bijvoorbeeld is al een stuk goedkoper en dan zit je een kilometer of 20 van Den Haag.
Zelf woon ik 30 km van Den Haag aan een park in een jaren 50 2 onder een kap met parkeren op eigen terrein. En, op dit moment helemaal luxe:
5 minuten lopen van het werk!!

Pink Floyd (y)

Als je hiervan houdt is dit misschien ook wel een aanrader:
Pink Floyd cover band

Ze spelen voornamelijk het later werk van Pink Floyd, ongeveer na dark side of the moon.

https://youtu.be/TBmKzncs1FE

rke zei:
Pink Floyd (y)

Als je hiervan houdt is dit misschien ook wel een aanrader:
Pink Floyd cover band

Ze spelen voornamelijk het later werk van Pink Floyd, ongeveer na dark side of the moon.

https://youtu.be/TBmKzncs1FE

"The lunatic is on the grass...." En dan een plaatje van Trump..(y)

Dat is zeker een aanrader!

Leuk!

Wat de US betreft wordt misschien een liedje van de Fun Boy Three actueel, als die Trump wint:

The lunatics have taken over the asylum... :eek:

Herr Dr. von Zen zei:
Leuk!

Wat de US betreft wordt misschien een liedje van de Fun Boy Three actueel, als die Trump wint:

The lunatics have taken over the asylum... :eek:
Als je asylum vervangt door universe zit er zeker een kern van waarheid in. Het is toch van den zotte dat de platte ruzie van een tweetal kijvende betweters heel de wereld bezig houdt...

Ooit zijn de sprookjes opgeschreven door de gebroeders Grimm, nu komen zij uit het land van Hollywood. Laten we maar hopen dat het geen horror-sprookje blijkt te zijn; Yanks zijn vooral goed in het maken van spul wat mensen dood maakt.

Terug
Bovenaan