Hoe sta je tegenover een abonnement voor CarPlay of Android Auto?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
8dyyzglbxhj9.jpg

Een tijdje geleden (in 2022 om precies te zijn) verraste BMW de gemoederen door opties aan te bieden op abonnementsbasis. Dus je ‘bestelt’ dan stoelverwarming of een sportief geluid (door de audio-installatie) en rekent net als een Netflix-abonnement per maand af. De reacties waren destijds overwegend negatief. Accessoires en extra’s willen de meesten toch gewoon vanaf de bestelling en aflevering bij de auto zien. En afgezien van auto-abonnementen als variant op private lease lijkt het stil te blijven op dit gebied. Een aantal merken biedt een abonnement aan voor de kaartupdates van de navigatie maar dan heb je het voor een groot deel wel gehad.
Redelijk kort geleden reageerde een gebruiker op de frontpage op de test van de Audi Q4 e-tron, waarbij melding werd gemaakt van een abonnement voor CarPlay of Android Auto. Wat? In deze tijd een auto bestellen waar je niet direct je smartphone kunt koppelen maar er een extra pakket (te weten het Smartphone Integration Pakket) voor moet activeren à €74 per jaar of €7,50 per maand? In relatie tot de prijs van de auto gaat het natuurlijk nergens over.
Hoe denk je over het huren van extra’s en accessoires bij je auto die eigenlijk al zijn geïnstalleerd? Heb je dat zelf al eens gedaan (bij Nio kan het handig zijn omdat je daarmee ook de accu’s kunt wisselen, eventueel tegen een batterij met een andere grootte als je op vakantie gaat)? Wat zou je gemakkelijk vinden om (tijdelijk of alleen wanneer je het nodig hebt) te activeren?

Goede vraag - bij Nio of andere batterijlease/huur formules vind ik het zeker kunnen & meer specifiek bij Nio zelfs een meerwaarde hebben, mits de prijs wat "redelijk" blijft. Dagelijkse ritten, standaard batterij - vakantietrip, grotere batterij.

Voor "luxe snufjes" niet. Ik zou het erg vervelend vinden dat mijn auto fysiek is uitgerust met iets waarvoor ik betaald heb - stuur- en zetelverwarming kosten gewoon geld om in te bouwen - en het niet kan gebruiken zonder bij te betalen met een maandelijks abonnement. Voor software zaken ligt dat enigszins anders, RTTI om maar iets te noemen, maar ja dat doet Waze gewoon beter. En niet betalend, tenzij met je privacy. Waze "weet" dat ik op dinsdag na het werk naar de AH ga winkelen en stelt dat dus voor bij het instappen op dinsdag en niet op andere dagen.

Het is een strijd die ik hier thuis ook moet voeren "Maar papa, dat kost 'maar' 10€ per maand" - ja, als je YT Premium, Netflix, Disney+, Spotify Premium, Voetbalkanaal en wat niet neemt spreek je direct over een aanzienlijk bedrag. Veel kleintjes maken 1 groot...

Ik zou het nooit doen, zou voor mij aanleiding zijn om van het kopen van een bepaald merk of type auto af te zien. Ik wil gewoon een auto kopen die dan volledig van mij is en daarmee is de kous af. Geen gedoe meer. Bedrag lijkt misschien klein, maar reken maar eens uit wat het kost over de tijd dat je de auto bezit. En eventuele prijsverhogingen tussentijds, wordt je stoelverwarming opeens zo duur dat je hem toch maar opzegt.

Batterijhuur ja, mits het een easy swap mogelijkheid biedt zodat je nooit accudegradatie hebt op lange termijn. En de huurprijs moet in verhouding staan.

Alle andere opties Nee: helaas is al jaren het probleem dat veel opties gewoon op een auto zitten, maar uitgeschakeld zijn via software. Ik vind dat als iets op een auto zit, het ook altijd moet kunnen werken. Je hebt immers iets fysiek al en er feitelijk dus ook al voor betaald. Dan moet dat niet achter nog een betaalmuur of softwareknopje zitten.

Een auto gaat immers gemiddeld 15 - 20 jaar mee bij normaal gebruik. Dat betekend dat alle service-abonnementen allang niet meer werken of verkrijgbaar zijn tegen de tijd dat de auto pas op de helft van zn gemiddelde levensduur zit.
We zien het nu al bij EV's waar smartladen niet meer mogelijk is na 5 jaar. Of zelfs minder als een merk wordt overgenomen door een nieuw concern. Want dan werkt ineens niks meer.
Meer abonnementen gaan alleen maar voor meer van dat soort ellende zorgen.

Het overal maar abonnementen voor afsluiten moet sowieso maar eens aan banden worden gelegd. Uiteindelijk betaal je je blauw terwijl je er in verhouding heel weinig voor terug krijgt.

Mensen komen zelfs in de schulden terecht omdat ze overal abonnementen voor moeten afsluiten om enige luxe te kunnen ervaren..
Iets wat in eerste instantie goedkoop lijkt, maar alles bij elkaar voor een enorme kostenpost zorgt.
Daarnaast is het opzeggen vaak een groot probleem, dus je zit er ook nog aan vast.

En wat als de auto verkocht wordt. Vervallen dan ineens alle opties, moet het abonnement worden overgezet naar de nieuwe eigenaar, of wordt de oude eigenaar nog jarenlang met rekeningen bestookt terwijl de auto allang verkocht is? Iets wat ook heel makkelijk fout kan gaan.

Stel je voor, de ambulance heeft zwaailampen als abonnement-optie... En vergeet te betalen.
Klinkt vergezocht, maar praktisch gezien is het wel het gene wat gebeurt.

Waarschijnlijk zal het dan wel niet bij die 7,5 EUR per maand blijven, maar ga je te maken hebben met een hele reeks opties waarvoor je maandelijks zal moeten bijbetalen. vb: Digitale radio (DAB+), Parkeerassistent, smartphone interface, Adaptive cruise control, zetelverwarming, ... En als je dan alles optelt, kost het je heel wat meer.

Ik sluit mij aan bij het bovenstaande.
Nu moet je al wel betalen voor bepaalde services bij Renault. Vind ik persoonlijk al discutabel, al is het ook niet heel duur. En je kan ook zonder. Bij mijn Ford kan ik de navigatie/ kaarten gratis updaten. Is natuurlijk prettiger. Dat gebruik ik echter niet, want ik gebruik Android Auto.
Bij Renault is de verbinding niet meer mogelijk (2G of 3G begreep ik) terwijl het een auto uit 2018 is. Best verdrietig...

Ben hier ook niet voor te vinden maar betaalde bij Mercedes ook al om na drie jaar de app Mercedes Me te blijven gebruiken. En die prijs liep toen al op tot, ik geloof, 78 euro per jaar. Ben benieuwd hoeveel het na drie jaar gaat zijn bij mijn nieuwe GLC.

Tja, er is denk ik wel een nieuwe generatie, groot geworden met spelletjes met online aankopen. Die zijn dat grwend en gaan hier makkelijlk(ker) in mee.

Zelfdoe ik het niet. Ik doe buiten mijn tv abonnement ook niet aan extra's als netflix, hbo en de rest. Of aan extra beyalen voor zonder reclame. Zo ben ik ook wel opgevoed.

Een app kopen op je telefoon, of een abonnement op een een streamingdienst hebben we ook allemaal. Maar nu het 'nieuw' is in een auto hebben we ineens een dubbele moraal.

De jongere generatie (met de grootste bestedingskracht) is niet anders gewend, en hoef je niet uit te leggen dat een service geld kost. Die paar 'boomers' die het niet begrijpen neemt een OEM wel voor lief:)

Ik vind Netflix geen goede vergelijking met Android Auto, maar dat is mijn mening ;)
Wij zijn juist gestopt met betalen voor tv, hebben alleen nog internet. We hebben daarvoor enkele diensten zoals Netflix in de plaats.

Een app kopen op je telefoon, of een abonnement op een een streamingdienst hebben we ook allemaal. Maar nu het 'nieuw' is in een auto hebben we ineens een dubbele moraal.

De jongere generatie (met de grootste bestedingskracht) is niet anders gewend, en hoef je niet uit te leggen dat een service geld kost. Die paar 'boomers' die het niet begrijpen neemt een OEM wel voor lief:)
Psssttttt, waarschijnlijk hebben de boomers veel meer bestedingskracht gok ik.

Betalen in abonnementsvorm is ook gevaarlijk voor sommige mensen. RTL en SBS maken nogal wat programma´s over mensen die in de problemen komen door opeenstapeling van kosten die men niet overziet.
En auto´s zijn zeker hoofdschuldig hieraan. Schrok van het percentage mensen dat een auto niet meer koopt, maar kiest voor private lease, financiering, etc.
Ben erg benieuwd naar hoeveel % van de winst van de autohandelaren afkomstig is van de opbrengst van allerlei financieringsvormen.....

Mijn ervaringen met auto-gerelateerde abonnementen zegt me dat ik hier niet voor zou betalen.
Bij de lease-VAG krijg je drie jaar (ja, drie. Wie verzint het bij een 4-jarige leasetermijn) een My Volkswagen/My Skoda/My Audi abonnement.
Kun je in de app zien hoe het met je auto gaat……als het werkt.:rolleyes:
Na drie jaar niet de moeite om te verlengen en ik mis het ook niet.
Flitsmeister wilde ineens geld hebben voor het uitzetten van bepaalde opties (geen ongein) en de integratie met Apple Carplay. Sindsdien niet meer gebruikt en mis het niet vanwege een gratis alternatief.

Dus nee, ik zou niet snel extra betalen voor dit soort opties.

Dat is een moeilijke. Ik wou gisteren 80 dollar overmaken naar Ford om weer een jaar navigatie te hebben op mijn auto (1 jaar oud). Gelukkig kon ik betalen met punten die ik verdien met onderhoud.

Navigatie en andere connected-services wil ik dus best voor betalen.

Ik zou wel moeite hebben om een abonnement te hebben op ingebouwde opties als verwarmde stoelen. Die betaal ik liever volledig om er volledige zeggenschap over te hebben. Voor mij zit daar wel een grens. Overigens mag dat best als keuze gegeven worden.

Ik heb (uiteindelijk) bewust gezocht naar een koopaccu bij mijn EV. Ik las verschillende meningen over de accuhuur en die waren niet altijd positief. En je betaalt al snel €1000 per jaar extra voor die accu! Enige voordeel dat er bepaalde service bij zit, maar toch.
Geen idee hoe dat bij Nio gaat, maar wel goed kijken naar de kleine letters...

Dat gaat natuurlijk gewoon gebeuren, en dan beginnen met een lekker laag tarief al 1 euro per maand. "Ach die ene euro, maakt ook niks uit als je een auto koopt."
Om er langzaamaan meer en meer functies achter een paywall te zetten, en langzaam die prijs omhoog te laten gaan, en voor je het weet betaal je 80-100 euro per maand voor parkeercamera, navigatie, stoelverwarming, stuur verwarming of wat dan ook

Laatst bewerkt:
Nou, die top navi van google, was niet goed de laatste tijd. Maps stuurde me vaak de verkeerde kant uit! Ik ben overgestapt naar de oude TomTom voor 19,90 per jaar . Bevalt prima!

Inderdaad, maar we zijn zo verwend met gratis top navi van Google, dat je bijna zou vergeten dat het onderhouden van die service bakken geld kost.
Sterker nog, met Android Auto heb ik in principe gratis navigatie in m'n auto. Toch besloten om te betalen voor Ford.

Voor navigatie een jaarlijks bedrag van een paar tientjes betalen vind ik iets totaal anders.
Je krijgt immers voor dat geld regelmatig nieuwe kaart-updates en in veel gevallen zit daar ook nog live verkeersinformatie en flitsers bij.
Dan heb je het over een service die zonder betaling gewoon verouderd raakt (want binnen een jaar of 5 zijn er behoorlijk veel straten bij gekomen of verkeerssituaties gewijzigd van bijvoorbeeld stoplichten naar rotondes).
Dat gaat niet over een specifieke optie die fysiek in een auto aanwezig is.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om die updates niet te doen en gewoon 10 jaar met stokoude kaarten rond te rijden. Voor die kaarten heb je immers al betaald.
Tot en met de jaren 90 deden we niet anders. (nostalgie, met de kaart op de motorkap je route uitpluizen)

Apple Carplay of Android-auto connectiviteit is iets wat er gewoon is. Dat is een verbindingsmogelijkheid tussen je telefoon en de auto. Dus in principe de vervanging van een USB kabel.
Het is niet zo dat die connectiviteit constant verbeterd hoeft te worden. (hooguit beveiligingsupdates, die al standaard gebeuren)
Om daar jaarlijks voor te moeten betalen is gewoon belachelijk.

Inderdaad, maar we zijn zo verwend met gratis top navi van Google, dat je bijna zou vergeten dat het onderhouden van die service bakken geld kost.
Dit topic gaat niet over betalen aan Google, maar betalen aan de autofabrikant voor het kunnen gebruik van Google via het infotainment van die auto.

Betalen aan Google hiervoor lijkt mij niet een heel vreemde gedachte.

Maandelijks betalen aan de autofabrikant voor het eenmalig openzetten van de mogelijkheid om android auto te kunnen streamen naar het scherm daarentegen...Het doel daarvan lijkt mij hoofdzakelijk om de gebruiker te ontmoedigen, cq te dwingen om de software van de autofabrikant te gebruiken.

Maar ik zou wel graag een uiteenzetting zien waarom -in dit geval- Audi deze -forse- abonnementsprijs meent te moeten vragen, wat krijg ik nou precies voor dat geld? Ik gebruik al jaren Android Auto in auto's waar dit gewoon standaard op zit. De auto heeft hier geen periodieke software-updates voor nodig (je telefoon wel natuurlijk) of iets dergelijks.

Maar goed als je naar rationele onderbouwing zoekt voor dergelijke meerprijzen, koop je waarschijnlijk sowieso nooit een Audi.

Zolang de meerderheid van de fabrikanten Android Auto en Apple Carplay nog gewoon standaard aanbieden (nee dat is niet hetzelfde als 'gratis', dat snap ik ook wel) of in ieder geval tegen eenmalige kosten, zal ik zo'n abonnement nooit overwegen.

waar zeg ik dat dan precies?
Zo interpreteer ik hetgeen ik van jou citeerde ("Inderdaad, maar we zijn zo verwend met gratis top navi van Google, dat je bijna zou vergeten dat het onderhouden van die service bakken geld kost."). Maar het gaat om het betalen aan een autofabrikant, niet aan Google. Als jij bij Audi een abonnement op smartphone-integratie afsluit, impliceert dat niet dat je meebetaalt aan het onderhouden van Google Maps.

Vooropgesteld dat ik echt een hekel heb aan het hele abonnementen gedoe tegenwoordig, merk ik dat ik onderscheid maak tussen hardware en software.

Bijvoorbeeld stoelverwarming of adaptive cruise control middels een abonnement. De hardware zit al in de auto en heb je dus al voor betaald. In het geval van stoelverwarming tientjes werk, maar de hardware voor cruise control loopt eerder in de duizenden. Als ik al betaald heb voor de dure hardware dan wil ik er niet ook nog eens maandelijks/jaarlijks voor betalen.

Software is wat flexibeler. Er zijn achteraf opties te installeren die er bij aanschaf niet waren, het liefst betaal ik daar eenmalige voor maar een abonnementsvorm vind ik daarvoor al iets logischer. Al gaat dat voor bijv. CarPlay of DAB+ ook niet helemaal op, je moet daarvoor wel specifieke antennes in de auto hebben.

..
Bijvoorbeeld stoelverwarming of adaptive cruise control middels een abonnement. De hardware zit al in de auto en heb je dus al voor betaald. In het geval van stoelverwarming tientjes werk, maar de hardware voor cruise control loopt eerder in de duizenden. Als ik al betaald heb voor de dure hardware dan wil ik er niet ook nog eens maandelijks/jaarlijks voor betalen.
...

Het is natuurlijk niet gezegd dat je er voor betaald hebt. Auto kost 40k, 41k met wat verwarmingsopties, jij krijgt hem voor 40k en fabrikant hoopt (heeft marktonderzoek gedaan) dat het tekort van €1000 gemiddeld meer oplevert via de abo houders en daarbij is het een veréénvoudiging in de fabricage en de kostprijs is natuurlijk altijd al lager dus:

Direkt inkoop:Kosten €400 omzet €1000.. geeft 600 winst plus wat rente want geld komt meteen binnen
Abo inkoop: Kosten €300 omzet .. hopelijk/gemiddeld €1200... geeft 900 winst minus wat rente voor het voorschieten.

Het geld komt wel wat later terug dan bij directe koop. Plussen en minnen : het levert waarschijnlijk/hopelijk meer op.

Ik begon dit topic te lezen met een negatieve insteek. Voor navi en netflix vind ik het wel ok, dat is echt een duidelijke service. Voor stoelverwarming en cruise control: Tja, het geeft wel flexibiliteit, een optie die tegenvalt kan je (tijdelijk?) uitzetten. Een occasion die je koopt kan je weer heel luxe of juist basic maken. Iets dat kapot gaat zet je uit. Wordt het anders gratis gemaakt? ;)

Ja ik stem even dat ik voor ben :p

€74 per jaar voor mobiel koppelen vind ik dan te stevig. Als je de auto 5 jaar rijdt dan ben je €350 kwijt, de dienst is behoorlijk 'basic/standaard' en eigenlijk een 'moetje'. Als je met €50/maand een pakket van €5000 aan opties kan samenstellen (flexibel) is dat alweer een stuk interessanter.

Eerste wat ik dan zal doen is de auto voorzien van een rootkit, net als andere smart devices zal ook een auto dan wel te kraken zijn :devilish:

Eerste wat ik dan zal doen is de auto voorzien van een rootkit, net als andere smart devices zal ook een auto dan wel te kraken zijn :devilish:
Dat zeker, nou kan het digitaal nog wel redelijk beveiligd worden. Echter, als je stoelen en banken voorzien zijn van verwarmingsmatjes compleet aangesloten op een controller, dan kan een draadje doorlussen ook al een hoop doen. Al dan niet met een eigen regelaartje.

Nee. Het is een functie die ik al indirect heb betaald via mijn iPhone en gewoon onderdeel daar van is.

Real-time-traffic-information (RTTI), updates van de kaarten etc betaal ik wel voor. Dit is bij BMW ook te overzien: €79 voor BMW connectivity en nieuwe map EU voor €40 met korting.

In de aankondiging van BMW had je de keuze, je kon een optie als stoelverwarming kopen of huren. Ik kan me voorstellen dat het voor zakelijke gebruikers interessant is om te huren als daardoor de fiscale waarde lager blijft en je de abonnementskosten als lopende kosten kan opvoeren. Maar ook als particulier kan je voordeel halen. Ik gebruik de stoelverwarming alleen in de wintermaanden; als ik die een paar maanden op 'aan' kan zetten en dat is onder de streep voordeliger dan kopen zou ik niet weten waarom ik dat niet wil. Ook voor de tweedehandskoper is het handig als meer auto's in feite alle opties hebben, dan kan hij zelf kiezen of hij ze alsnog koopt, via abonnement wil huren of er geen behoefte aan heeft.

Laatst bewerkt:
Voor de koper van een nieuwe auto kan het een goede optie zijn. Maar ik vraag mij af hoe lang het huren van deze opties mogelijk zal zijn als de auto ouder wordt. En ook wat er gebeurt als een fabrikant wordt overgenomen of zelfs failliet gaat of ophoudt te bestaan. Vooral voor de kopers van een wat oudere auto, die vaak minder te besteden hebben, kan dit een bezwaar zijn, of dan maar alle opties uitschakelen?

Hoe ik sta tegenover een abonnement voor carply of android auto?

Vijandig
Ik wil eigenlijk gewoon mijn casettedeck terug als optie
Gewoon de mobiel thuis laten als ik ga rijden dat wil ik.

Tja, er is denk ik wel een nieuwe generatie, groot geworden met spelletjes met online aankopen. Die zijn dat grwend en gaan hier makkelijlk(ker) in mee.

Zelfdoe ik het niet. Ik doe buiten mijn tv abonnement ook niet aan extra's als netflix, hbo en de rest. Of aan extra beyalen voor zonder reclame. Zo ben ik ook wel opgevoed.
Laat mij raden: Die nieuwe generatie heeft meer budgetproblemen dan jij? Hoe zou dat komen?

Hoe ik sta tegenover een abonnement voor carply of android auto?

Vijandig
Ik wil eigenlijk gewoon mijn casettedeck terug als optie
Gewoon de mobiel thuis laten als ik ga rijden dat wil ik.
Nou het USB stickje of liever nog Bluetooth is toch echt wel een stuk fijner.. Dat kan nog steeds geheel offline.

Overigens: ik ken ook genoeg mensen die elk jaar wel een rits cd's en dvd's kochten. Ik ben zelf dan wel in de Netflix + Spotify diensten 'getrapt' en kocht die dingen vroeger nooit, maar nu betaal ik er ook eerlijk voor ipv piraterij. Het doet me toch goed dat Tailor Swift en Tom Cruise nu wel goed kunnen rondkomen. ;)

Bij BMW is het compleet geflopt en afgeschaft zoals in het artikel staat, donkerbruin vermoeden dat dit hier ook het geval zal zijn / worden.

Fabrikanten tasten gewoon af wat wel en wat geen verdienmodel is. Toyota had jaren terug in de VS al een 'key fob' waar consumenten mee aan de haal gingen, dan kon je extra functies op je sleutel tegen betaling unlocken. Ik weet niet of ze dat nog voeren.

Terug
Bovenaan