
Een tijdje geleden (in 2022 om precies te zijn) verraste BMW de gemoederen door opties aan te bieden op abonnementsbasis. Dus je ‘bestelt’ dan stoelverwarming of een sportief geluid (door de audio-installatie) en rekent net als een Netflix-abonnement per maand af. De reacties waren destijds overwegend negatief. Accessoires en extra’s willen de meesten toch gewoon vanaf de bestelling en aflevering bij de auto zien. En afgezien van auto-abonnementen als variant op private lease lijkt het stil te blijven op dit gebied. Een aantal merken biedt een abonnement aan voor de kaartupdates van de navigatie maar dan heb je het voor een groot deel wel gehad.
Redelijk kort geleden reageerde een gebruiker op de frontpage op de test van de Audi Q4 e-tron, waarbij melding werd gemaakt van een abonnement voor CarPlay of Android Auto. Wat? In deze tijd een auto bestellen waar je niet direct je smartphone kunt koppelen maar er een extra pakket (te weten het Smartphone Integration Pakket) voor moet activeren à €74 per jaar of €7,50 per maand? In relatie tot de prijs van de auto gaat het natuurlijk nergens over.
Hoe denk je over het huren van extra’s en accessoires bij je auto die eigenlijk al zijn geïnstalleerd? Heb je dat zelf al eens gedaan (bij Nio kan het handig zijn omdat je daarmee ook de accu’s kunt wisselen, eventueel tegen een batterij met een andere grootte als je op vakantie gaat)? Wat zou je gemakkelijk vinden om (tijdelijk of alleen wanneer je het nodig hebt) te activeren?