Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Dirk Jan de Wit zei:
zombies zei:
@Dirk ja, feiten kan je niet beargumenteren maar dat is iets wat je blijkbaar niet snapt, heb een paar keer gereden in een Golf VII met sportstoelen en daarom kom ik tot mijn conclussie, maar ja jij moet ook maar wat te melden hebben en doet dat dan ook maar ook al heeft je hele post geen meerwaarde.

De hoeveelheid stijl- en spelfouten en het ontbreken van interpunctie zorgen ervoor, dat je post onleesbaar is.

Dirk Jan slaat door naar de andere kant. Die interpunctie (de komma) is volstrekt overbodig, en bovendien taalkundig ook niet correct.

Het Zuid-Afrikaanse Nederlands zie je ook steeds vaker op AW:
"me auto"

En het Turkse Nederlands:
"de stuur doet raar"

rke zei:
Idefiqs zei:
Pararel, parrarel, pararrel, parrarrel, paralel, parallel, paralell, parallell, palalel, parel, paralel, paasei, paasbest, paaldanseres...o_O

Ik zie het......

Fijn, zo'n smartphone. Knopjes zo klein dat alleen peuters ze goed kunnen bedienen en een spellingscontrole die alles wel even 'corrigeert'.
Nou, als die smartphone of tablet was gebruikt bij het aanmaken van dit topic was het misschien juist wél goed gegaan. Of de TS heeft zelf de bijzondere constructie 'pararrel' aan z'n Android woordenboek toegevoegd. Een pareltje van een toevoeging.

Het is overigens wel een bijzonder woord, vooral de bijvoeglijke vorm: parallelle. Dus vier ellen. Kom je niet vaak tegen in de Nederlandse taal.

Vanwege een lichte vorm van dyslexie is mijn taal- en spellingsknobbel niet heel groot. Toch zal je niet heel snel een spelfout bij mij vinden, omdat ik er bewust van ben en mij op jonge leeftijd al is aangeleerd hoe ik met mijn dyslexie om moet gaan.

De meeste spelfouten worden in de haast gemaakt, even nalezen, zou al helpen maar daar neemt men de tijd niet voor. Een beetje laks dus. Daarnaast heeft niet iedereen een achtergrond of opleiding, waarbij spelling een groot aandachtspunt is geweest. Als je in je dagelijks leven niet veel meer schrijft dan een boodschappenbriefje houd je het niet op peil.

Toch kan ik mij er niet heel druk om maken. De intentie is goed en ik vind het dan ook jammer dat sommigen worden afgekraakt voor een dt foutje of wanneer ze niet weten hoe sowieso wordt geschreven.

Daarom is ook dit draadje in het leven geroepen, zodat er niet (of in ieder geval een stuk minder) in de andere topics over wordt gesproken. Hoewel ik direct moet toegeven dat ik het af en toe niet kan laten.

Ik woon nu al ruim 10 jaar in het buitenland en ik merk dat mijn Nederlands best "achteruit" is gegaan; waar ik vroeger niet na hoefte te denken over -d of -dt moet ik het nu soms opzoeken :eek: Sowieso lees ik bijna nooit meer iets in het Nederlands (boeken, tijdschriften, kranten) en denk ik dat spellingscontrole het nadenken voor een deel uit handen heeft genomen. De enige plek waar ik nog Nederlands lees en schrijf is op dit forum (en in de WhatsApp groep met m'n Nederlandse vrienden, maar dat niveau is echt bedroevend slecht :p )

Maargoed, ik maak er nooit zo'n punt van wanneer iemand hier of daar een klein taalfoutje maakt, ik maak ze ongetwijfeld zelf ook regelmatig maar ik vind de verloedering van de Nederlandse taal (me auto, me moeder, beter als jou..) wel echt verschrikkelijk. Dan vraag ik me altijd af of mensen nu echt niet beter weten of dat ze het gewoon doen uit luiheid/gewoonte.

Zadelsnuiver zei:
Maargoed, ik maak er nooit zo'n punt van wanneer iemand hier of daar een klein taalfoutje maakt, ik maak ze ongetwijfeld zelf ook regelmatig maar ik vind de verloedering van de Nederlandse taal (me auto, me moeder, beter als jou..) wel echt verschrikkelijk. Dan vraag ik me altijd af of mensen nu echt niet beter weten of dat ze het gewoon doen uit luiheid/gewoonte.

Ben het met je eens. Zelf was ik daar vroeger ook scherper op om iemand te verbeteren, maar heb sindskort iemand met dyslexie in mijn vriendenkring, dus die zal ik niet zo snel verbeteren. Zelf vind die persoon dat ook het fijnst als er niet teveel op gelet wordt.

Zadelsnuiver zei:
Ik woon nu al ruim 10 jaar in het buitenland en ik merk dat mijn Nederlands best "achteruit" is gegaan; waar ik vroeger niet na hoefte te denken over -d of -dt moet ik het nu soms opzoeken :eek: Sowieso lees ik bijna nooit meer iets in het Nederlands (boeken, tijdschriften, kranten) en denk ik dat spellingscontrole het nadenken voor een deel uit handen heeft genomen.

Dat ken ik maar al te goed. Het vervelende is: mijn Nederlands gaat achteruit en aan mijn buitenlandse talen hoor je ook dat ik geen native speaker ben :)

Dubbel genaaid houdt beter.

Topictitel zei:
Advies: Aankoop plezier auto

Toen ik deze topictitel in eerste instantie zag vroeg ik me af of het zou verhalen over het plezier bij het aankopen van een auto. Hoe filosofisch!

Maar het blijkt te gaan over het aankopen van een plezierauto.

Jay DoubleYou zei:
Ben het met je eens. Zelf was ik daar vroeger ook scherper op om iemand te verbeteren, maar heb sindskort iemand met dyslexie in mijn vriendenkring, dus die zal ik niet zo snel verbeteren. Zelf vind die persoon dat ook het fijnst als er niet teveel op gelet wordt.

Ik heb dyslexie en het laatste wat ik wil is dat men mij niet verbetert. Als het wordt vast gesteld, krijg je ook handvaten mee hoe er mee om te gaan en dat helpt mij zeker. Ik zie op forums al snel staan "ja maar ik heb dyslexie". Als ik dan zie wat voor fouten er worden gemaakt heeft dat niets met dyslexie te maken. Genoemde verloedering van de Nederlandse taal vind ik vreselijk.

Ik wil hiermee niet suggereren dat jouw kennis het niet heeft, ik kijk er alleen anders tegen aan.

929V6 zei:
[D2] zei:
Topictitel zei:
Advies: Aankoop plezier auto

Toen ik deze topictitel in eerste instantie zag vroeg ik me af of het zou verhalen over het plezier bij het aankopen van een auto. Hoe filosofisch!

Dan had er "Aankoopplezier" moeten staan.

Klopt, in dat geval wel. Maar gegeven de inhoud van het topic had er eigenlijk "Aankoop plezierauto" moeten staan. Het had beide kanten op kunnen gaan. "Aankoop plezier auto" op zich betekent immers niks, het zijn slechts drie woorden, niet eens een zin. Och, hoe onnodige spaties de kritische lezer toch op een dwaalspoor kunnen brengen...

Boppie zei:
Leve de automatische corecttie op tablets en telefoons.
--> correctie o_O

Was het maar zo simpel, daarnaast ben ik ouder dan er automatische correctie is en al helemaal op tablets en telefoons.

Bij onderstaande tekst heb ik wat "fouten" gezet die automatische correctie niet pakt.

Ik heb dyslexie en het laatste wat ik wil is dat men mij niet verbeterd. Als het word vast gesteld, krijg je ook hand vaten mee hoe er mee om te gaan en dat helpt me zeker. Ik zie op forums al snel staan "ja maar ik heb dyslexie". Als ik dan zie wat voor fouten er worden gemaakt heeft dat niets met dyslexie te maken. Genoemde verloedering van de Nederlandse taal vindt ik vreselijk.

Ik wil hiermee niet suggereren dat jou kennis het niet heeft, ik kijk er alleen anders tegen aan.

Wanderer200 zei:
Waarom zou je een testla willen? Zie je op elke straathoek en de bouwkwaliteit van een testla is betreurenswaardig dan zit deze VW beter in elkaar.

Zo eentje van de Ikea?

Wim Meulenkamp zei:
Ik heb van het zomer mn Citroen Visa projectje uit België importeert.
met hulp van: https://oldtimerdetective.nl/

Man man, wat een fouten op die website...

The Oldtimer Detective importeert samen met jouw je eerste oldtimer! Een oldtimer importeren vergeet je nooit meer en daarom ondersteund The Oldtimer Detective met het importeren van jouw oldtimer of youngtimer.
Wij vinden altijd de oldtimer / youngtimer die bij jouw past
Hierdoor sla je niks over en kom je niet voor verassingen te staan.

Nederlands lukt nog niet helemaal perfect, maar beleefd zijn ze in ieder geval wel. Dat is ook wat waard.;)

P4mejHU.jpg

Jan 6583437 zei:
Muddy Bandit zei:
48 maanden à leasetarief € 300,= is ook € 14400,= wat je in 4 jaar wegbrengt, en daarna heb je niets meer.
Op basis van 15000 km/jaar zit je daarmee op € 0,24 per kilometer exclusief de brandstof, incl. de brandstof zal dat ongeveer € 0,35/km gaan worden.

Ik vind dit knap duur rijden.

Je moet van die 300 per maand wel even onderhoud, wegenbelasting en verzekering aftrekken die je sowieso zou moeten betalen, dan is het ineens een stuk minder dan 14400 wat je "weggooid".

Wat is dat toch met die 'd' in de tegenwoordige tijd.... :(

D Elzinga zei:
Nederlands lukt nog niet helemaal perfect, maar beleefd zijn ze in ieder geval wel. Dat is ook wat waard.;)

Er is niets mis met een 'd' in de tegenwoordige tijd.

Ik las zojuist dat het onderwijs nog steeds kampt met een groot personeelstekort.
Maar volgens mij zijn er hier wel een paar schoolmeesters aanwezig die dat probleem prima op kunnen lossen.

De Schaduw zei:
Idefiqs zei:
Twix zei:
Dit bleek echter een blokje houd ofzo met een spijker...

Dat krijg je als je te lang in de VS woond...:):p

Hij zal ook wel een hont hebben. :cool:

Oh, ik werd een tijdje geleden ook even aangehaald. Had ik even gemist.

Waar ik tegenwoordig meer moeite mee heb zijn samenstellingen. Engelstaligen hebben moeite met woorden met meer dan drie lettergrepen en daarom wordt alles los geschreven.

Twix zei:
Waar ik tegenwoordig meer moeite mee heb zijn samenstellingen. Engelstaligen hebben moeite met woorden met meer dan drie lettergrepen en daarom wordt alles los geschreven.
Je hoeft je in elk geval niet te schamen: Die gewoonte samengestelde woorden op te knippen is al door heel veel Nederlanders overgenomen. Overal zie je die vermaledijde spaties opduiken waar ze niet horen. Terwijl de spatie toch dikwijls het verschil maakt. Goed dat jij ervan bewust bent in ieder geval!

BzVsQuXIAAEoGZ2.jpg

DeeTwee zei:
Twix zei:
Je hoeft je in elk geval niet te schamen: Die gewoonte samengestelde woorden op te knippen is al door heel veel Nederlanders overgenomen. Overal zie je die vermaledijde spaties opduiken waar ze niet horen. Terwijl de spatie toch dikwijls het verschil maakt. Goed dat jij ervan bewust bent in ieder geval!

BzVsQuXIAAEoGZ2.jpg

Komt veelal door de zpellingstjek die knipt vaak de woorden on te recht los. Super irritant.

Ilse 8009673 zei:
Iemand ervaring met VW-navigatiesysteem? Is dat kwalitatief, fileherkenning, up-to-date, ....

Je hoort en leest het steeds vaker (helaas ook in reclames op radio en tv, die eindeloos worden herhaald zodat men op een gegeven moment vanzelf denkt dat het goed Nederlands is): 'kwalitatief' alsof het betekent 'van goede kwaliteit'. Kwalitatief betekent niets anders dan 'de kwaliteit betreffend', dus daar moet nog bij 'goed', 'matig' of iets dergelijks.

Er is nog een kreet die steeds vaker op zo'n manier onjuist gebruikt wordt: "ik heb een heel aantal boeken weglezen". Meestal wordt bedoeld dat het om veel gaat, maar 'heel aantal' zegt niets zonder 'groot' of 'klein' erbij.

Daarnaast is de geciteerde zin nogal krom: is dat kwalitatief (goed), (is dat) fileherkenning, (is dat) up-to-date... Die fileherkenning, dat doet pijn!

Idefiqs zei:
DeeTwee zei:
Twix zei:

BzVsQuXIAAEoGZ2.jpg

Komt veelal door de zpellingstjek die knipt vaak de woorden on te recht los. Super irritant.

Kennen jullie deze test? Ik vond hem buitengewoon vermakelijk.

Een tijdje geleden dat ik hier ben aanbeland (en ik heb wel wat gemist blijkbaar als ik wat teruglees).

Autoweek zelf is echter ook weer serieus de mist in aan het gaan tegenwoordig: wat een tenenkrullende titels staan er toch op het forum. Als zelfs journalisten geen taalbeheersing meer hebben:
"VOLKSWAGEN GOLF GTI LEKT VERDER UIT" is gewoon vragen om reacties.
Vanmorgen:
"De levensloop van de huidige Ford Mondeo wordt met nog één jaar verlengd"
Ik heb nochtans nergens gelezen dat hij dit jaar uit productie zou gaan. Als het opvolgende model al voor volgend jaar gepland was, is er helemaal geen reden om de levensduur te verlengen.
"NISSAN-DEALERS VS ZEER KRITISCH OP MERK TEGENOVER CEO" Waarom zijn ze niet gewoon kritisch OVER het merk?

Kleine ergernissen, hier maar gepost zodat de 'echte' autoliefhebber niet gestoord wordt in zijn adoratie :T

Ik vind het gebruik van "welke" in plaats van "dat" of "die" als betrekkelijk voornaamwoord dat naar een voorwerp verwijst al tenenkrommend, maar dit slaat alles:

puccini zei:
Is er al iemand welke al in het bezit is van het 2020 model ?

929V6 zei:
Ik vind het gebruik van "welke" in plaats van "dat" of "die" als betrekkelijk voornaamwoord dat naar een voorwerp verwijst al tenenkrommend, maar dit slaat alles:

puccini zei:
Is er al iemand welke al in het bezit is van het 2020 model ?

Deze bijdrage van [929V6] is mij uit het hart gegrepen. Ik noem het ook wel eens 'verwelkte taal'. Vaak wordt het gebezigd door figuren met weinig taalgevoel of -beheersing, in combinatie met veel pretenties. Ze lijken te denken dat hun tekst hierdoor serieuzer genomen wordt. Bij mij bereiken ze exact het tegenovergestelde.

Terug
Bovenaan