Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
---GT--- zei:
Radiopresentator Gijs Staverman heeft er een sport van gemaakt. Het gaat in de trant van: 'Ik eet vanmiddag eet ik een broodje', 'we gaan vandaag gaan we dat doen'.

Verschrikkelijk, net als; "Wil ik de boodschappen voor je doen?" :cry:

Dat is echt ontzettend Vlaams. Ook daar betrap ik mezelf op....

Toch heeft het Vlaams ook mooie kanten, zoals het eerder genoemde nochtans. Dat vind ik een mooi woord.

Ik heb een aantal jaren geleden een cursus gevolgd waarbij de docent Vlaams was. Ik vond het lastig te volgen, waarbij ik niet precies begreep waar het hem in zat. Het was iemand die de stof uitstekend beheerste, maar zijn taalgebruik, woordvolgorden maakten het vermoeiend te snappen wat hij over wilde brengen. Ondanks dat we dezelfde taal spreken was het soms moeilijker dan het volgen van een cursus of studie in het Engels.

---GT--- zei:
In het tv-programma Dino was ooit een gast die geen Engelse woorden of termen mocht gebruiken. Al het Engels werd weggezoemd. Alleen woorden als 'manager' niet. Dat is blijkbaar Nederlands geworden, terwijl woorden als 'baas' of 'bedrijfsleider' gewoon nog bestaan. En je wilt Anouk niet horen in The Voice. Die gebruikt woorden als 'judgen'...
Of, als een kandidaat een lied goed heeft gezongen: "Je hebt het genaild".

the Fox zei:
Of, als een kandidaat een lied goed heeft gezongen: "Je hebt het genaild".

Anouk moet in het buitenland gaan wonen. Zijn wij van dat negatieve half-Engelstalig sprekende kreng af... ;)
Misschien wil Borsato dan ook weer terug in de jury van TVOH...

Als je het onderstaande leest, dan verwacht je toch iets anders. Om eerlijk te zijn choqueert het mij zeer.

Ik realiseer me dat dit een autoforum is en geen taalforum, maar het is wel een autoforum in het Nederlands en verkeerde interpretatie of gebruik van taal kan snel tot problemen leiden.. of in dit geval tot weer een aanval op AutoWeek..

Ik ben o.a. docent begrijpend lezen dus ik geef toe, is een beetje een beroepsafwijking..

Maar goed.. ik verlaat mijn ene hobby.. taal even weer en ga terug naar de andere..auto's..

En dan lees je dit:

en daarnaast of jullie uberhoubt ooit deze regels lezen..(tenzij er wat aan de hand is)?

wat mij betreft getuigd het

dat dit gebeurd.

Dit zal misschien niet zo bedoelen zijn als het er staat..

referened aan VW.

en getuigd volgens

Wat deze mensen niet snappen is dat ' geplaagd' niet noodzakelijkerwijs betekend ' onschuldig slachtoffer' .

en geplaagd word door pijnlijke knieën.. ( Gewoon een voorbeeld, geen aanval op dikke mensen, noch een suggestie dat dat allemaal hun eigen schuld is )

noch perse fout

dat gebeurd al

Ps.. kijk je het nog even na op D's en T's... lol..

Dan nu ff dat stukje kijken..

als je een keer de wet overtreed

Ook interpunctie blijkt erg moeilijk te zijn. Wat is dat toch met die dubbele punt?

de grenzen opzoeken.. en daarbij soms niet heel erg sympathiek bezig zijn, maar.. tot

mag best.. maar

zelfmoordterroristen .. en ja , dat doe je

Dus.. nee.. geen speculatie, maar een conclusie op basis van feiten en indicaties. Is toch
een verschil...

Dat is jouw mening... naar mijn mening zijn sommig pogingen tot humor, tenminste ik neem aan dat dat het is.. of anders pogingen tot demoniseren.. een uiting van gebrek aan fatsoen.

Mijn advies.. aan iedereen inclusief mezelf... twee keer nadenken voor je ' bericht posten ' klikt..

misschien vereren bepaalde lui hun merk zelfs wel als een ' god' .. best..

Over jouw smaak heb ik helemaal niks gezegd.. of zelfs gedacht.. het interesseert mij niet welke auto, of welk meisje of welk ijsje jij leuk of lekker vind.. ik gebruikte ' slechte smaak' dan ook in de andere betekenis.. zoek het ook ff op op Wikipedia.. net als hyperbool..

Tja we hebben net een taaldiscussie gehad.. ok.. Ik heb net eentje veroorzaakt.. maar ik zie toch wel degelijk een essentieel verschil.. misschien maak ik dat niet op zo'n manier duidelijk dat iedereen dat snapt..

Menig overheid heeft minder mogelijkheden , financiën en kunde in huis dan de fabrikanten.. Die versnipperde en falende handhaving laat wat mij betreft een heleboel ruimte voor verbetering, zonder er direct een politiestaat van te maken.. Zoals Mr Atkinson al zei: een bijkomend punt is dat er door diezelfde overheden vaak wel veel extra belastingen en subsidies gekoppeld worden aan dit falende systeem.. dat maakt het allemaal nog kwalijker en eigenlijk ook gewoon absurd..

Rob0032 zei:
Ook interpunctie blijkt erg moeilijk te zijn. Wat is dat toch met die dubbele punt?

de grenzen opzoeken.. en daarbij soms niet heel erg sympathiek bezig zijn, maar.. tot

mag best.. maar

zelfmoordterroristen .. en ja , dat doe je

Dus.. nee.. geen speculatie, maar een conclusie op basis van feiten en indicaties. Is toch
een verschil...

Dat is jouw mening... naar mijn mening zijn sommig pogingen tot humor, tenminste ik neem aan dat dat het is.. of anders pogingen tot demoniseren.. een uiting van gebrek aan fatsoen.

Mijn advies.. aan iedereen inclusief mezelf... twee keer nadenken voor je ' bericht posten ' klikt..

misschien vereren bepaalde lui hun merk zelfs wel als een ' god' .. best..

Over jouw smaak heb ik helemaal niks gezegd.. of zelfs gedacht.. het interesseert mij niet welke auto, of welk meisje of welk ijsje jij leuk of lekker vind.. ik gebruikte ' slechte smaak' dan ook in de andere betekenis.. zoek het ook ff op op Wikipedia.. net als hyperbool..

Tja we hebben net een taaldiscussie gehad.. ok.. Ik heb net eentje veroorzaakt.. maar ik zie toch wel degelijk een essentieel verschil.. misschien maak ik dat niet op zo'n manier duidelijk dat iedereen dat snapt..

Menig overheid heeft minder mogelijkheden , financiën en kunde in huis dan de fabrikanten.. Die versnipperde en falende handhaving laat wat mij betreft een heleboel ruimte voor verbetering, zonder er direct een politiestaat van te maken.. Zoals Mr Atkinson al zei: een bijkomend punt is dat er door diezelfde overheden vaak wel veel extra belastingen en subsidies gekoppeld worden aan dit falende systeem.. dat maakt het allemaal nog kwalijker en eigenlijk ook gewoon absurd..

Volgens mij is het geen dubbele punt :, maar 2 punten achter elkaar ..;)

Een overijverige tekstverwerker misschien, die de zin (ongewenst) aanvult?

In mijn post is 'dubbele' een bijvoeglijk naamwoord en niet de helft van het begrip 'dubbele punt' zoals jij dat omschrijft.

Dat is mij om het even. Als er maar geen foutieve spatie voor staat... ;)

Blackadder the 5th zei:
Rob0032 zei:
In mijn post is 'dubbele' een bijvoeglijk naamwoord en niet de helft van het begrip 'dubbele punt' zoals jij dat omschrijft.

Ik lees het inderdaad anders ... ;) (met 3-voudige punt of 3 punten achter elkaar, jij mag kiezen)

Laten we het dan maar gewoon bij beletselteken houden.

Ik vind het tamelijk abject om een degelijke foto rijdend te maken, (...)

Wat zijn de meningen alhier over deze zinsnede? 'Abject' is in mijn ogen een krachtig woord. 'Tamelijk abject' komt op mij dan ook over als bijvoorbeeld 'tamelijk felrood'.

TYN zei:
Ik vind het tamelijk abject om een degelijke foto rijdend te maken, (...)

Wat zijn de meningen alhier over deze zinsnede? 'Abject' is in mijn ogen een krachtig woord. 'Tamelijk abject' komt op mij dan ook over als bijvoorbeeld 'tamelijk felrood'.

'Fel' geeft al een oordeel over 'rood', dus een goed voorbeeld is het niet. Met 'tamelijk' gaf ik een waardeoordeel over de mate waarin ik het abject vond.

Dan vind ik 'degelijk' in deze context veel opvallender, hoewel ik me kan voorstellen dat het maken van goede foto's niet evident is als men rijdt.

Rob0032 zei:
Met 'tamelijk' gaf ik een waardeoordeel over de mate waarin ik het abject vond.

Als je de definitie van 'abject' in ogenschouw neemt ('uiterst verwerpelijk' of 'hoogst verachtelijk'), is het in mijn ogen tamelijk gek om er 'tamelijk' voor te zetten. De betekenis van het woord leent zich m.i. niet voor een dergelijke afzwakking.

Redelijk afzichtig. Best smerig. Geen fraaie bewoordingen, toch?

Misschien meer een (of beter: mijn) gevoelskwestie. Ik was enkel benieuwd hoe anderen dit zien.

Maar je gaat er nu vanuit dat a) de definitie van 'abject' per definitie toevoegingen als 'uiterst' of 'hoogst' bevat en b) 'tamelijk' per definitie een afzwakking inhoudt. Met die aannames zou ik me kunnen vinden in je gevoel.

De meesten onder ons hebben de betekenis van het woord "abject" wel even opgezocht dunkt mij...

Uiteraard zijn er uitzonderingen :p

Gelukkig zijn er ook talloze definities zonder toevoegingen als 'uiterst' of 'hoogst' te vinden. Het is maar net welke definitie je hanteert, zoals ik al aangaf.

Rob0032 zei:
Gelukkig zijn er ook talloze definities zonder toevoegingen als 'uiterst' of 'hoogst' te vinden. Het is maar net welke definitie je hanteert, zoals ik al aangaf.

Akkoord. Ik kan me in ieder geval beter vinden in een definitie die gebruikt maakt van het woord 'uiterst' of 'hoogst'. M.i. is het een duidelijk voorbeeld van 'taalinflatie' om 'abject' te gebruiken op de manier zoals jij deed. Wat blijft er dan nog over om situaties aan te duiden die écht hoogst verwerpelijk zijn?

Zeer abject? :)

kijk.nl zei:
In het programma De gevaarlijkste wegen van Nederland belichten we de onveiligste verkeerslocaties van ons land. Deze variëren van onoverzichtelijke kruisingen tot onbemande spoorwegovergangen en zogenoemde dodenwegen.

Een stukje tekst uit een bekende Nederlandse krant:

"De plaatjes zijn niet echt, maar gefotoshopt voor een campagne tegen huishoudelijk geweld." o_O

Rob

Voor als de stofzuiger terugslaat.

1336698274_small.jpg

Het interieur zou alvast geen grote verassing zijn:

Ook geen kleine verassing hoop ik.

Daarnaast heb ik nog een vraag aan het taalneuzelaarsforum. Regelmatig valt mij op dat velen de naam van Skoda's grootste model typen met een hoofdletter 'B' op het eind:
Waarom zou men dat doen, wat is daar de reden of achtergrond voor?

[D2] zei:
Daarnaast heb ik nog een vraag aan het taalneuzelaarsforum. Regelmatig valt mij op dat velen de naam van Skoda's grootste model typen met een hoofdletter 'B' op het eind:
Waarom zou men dat doen, wat is daar de reden of achtergrond voor?

Er is een aantal mensen dat denkt dat je 'Superb' uitspreekt als 'Superbee' (of in het Engels: 'Soeperbie'), terwijl de uitspraak 'Soepurb' hoort te zijn (in het Nederlands veelal 'Supurb'.

Dus vandaar die hoofdletter B.

Vezes zei:
Er is een aantal mensen dat denkt dat je 'Superb' uitspreekt als 'Superbee' (of in het Engels: 'Soeperbie'), terwijl de uitspraak 'Soepurb' hoort te zijn (in het Nederlands veelal 'Supurb'.

Dus een Skoda super-bij? Waarom zou een (nuchter) merk als Skoda zo'n malle naam voor haar product verzinnen, terwijl 'superb' een normaal Engels woord is? Ik vind het een leuke uitleg maar ik kan me niet voorstellen dat zoveel mensen zo'n rare gedachtenkronkel hebben.

[D2] zei:
Vezes zei:

Dus een Skoda super-bij? Waarom zou een (nuchter) merk als Skoda zo'n malle naam voor haar product verzinnen, terwijl 'superb' een normaal Engels woord is? Ik vind het een leuke uitleg maar ik kan me niet voorstellen dat zoveel mensen zo'n rare gedachtenkronkel hebben.

Ik zeg ook niet dat het er veel zijn, maar dat is wel de reden. Ik kom het overigens maar mondjesmaat tegen.

Genoeg 'gekken' die op dit forum SuperB typen bijvoorbeeld. Inderdaad een vreemde gedachtegang;)

Vezes zei:
[D2] zei:
Vezes zei:

Ik zeg ook niet dat het er veel zijn, maar dat is wel de reden. Ik kom het overigens maar mondjesmaat tegen.
Superb is zelfs al een heel oude naam van Skoda.
1939_Skoda_Superb_OHV_IMG_0107_-_Flickr_-_nemor2.jpg

[D2] zei:
Vezes zei:

Misschien dat "zoveel mensen" onvoldoende kennis hebben van de Engelse taal om te beseffen dat het, ondanks de wat vreemde spelling (hoeveel woorden zijn er nou helemaal die eindigen op rb?), een normaal Engels woord is?

Hallo Iedereen,

Mijn Turbo van mijn Auto doet het niet meer goed. Hij heeft nog wel kracht maar blaast uit, mijn eerste gedachte was dus dat een vacuumslang gescheurd is.
Ik heb er 3 gevonden en ze ook vervangen, maar het probleem is nog steeds niet verholpen.

Weet iemand hoeveel Vacuumslangen een Audi A4 1.8T heeft.

Graag zie ik jullie reactie tegemoet en zal geduldig afwachten op jullie antwoord.

Hallo Mensen,

Ben sinds kort trots in het bezit van een RS3 model 2015 echt een vooruitgang met het model ervoor vindt ik zelf.

Het loopt ook ontiegelijk hardt voor een standaardt geleverde auto en het geluid is om van te smulllen, echt een lust voor het oor. Soort geluid van een een rally auto met ploffjes en knallen en diepe brull. Echt een fantastishe auto.

Toch ben ik er heel benieuwd na wat er gebeurt als ik hem laat tunen, zijn er al mensen op het forum die hem getuned hebben of hier ervaring mee hebben. Hij zou een flinke vermogens winst krijgen en lijkt me ook dat hij dan echt snel is. Wat zou die kunnen halen op een 0-100 sprint als die nu standaard al 4,3 sec er over doet?

Daar ben ik echt benieuwd na en kan er niet echt iets over vinden ik hoop dat iemand van jullie wat weet.

Hier krijg ik echt jeuk van.

Caspian zei:
(veel extras: geheel keyless trekhaak, cruise control, regensensor, achteruit sensoren, mee draaiende koplampen, boordcomputer, half lederen bekleding).

Wat is een keyless trekhaak?

Ha ha, precies.
Is dat zo'n stuk ijzer diedat bij mijn auto ook in een zijkant van de kofferbak ligt, diedat je onder de achterbumper moet klikken als je gaat verhuizen?

Terug
Bovenaan