Het Taalneuzelaarstopic deel 3

D. Elzinga zei:
Ik zat net wat programma's van partijen die met de EU-verkiezingen meedoen door te lezen, waarbij ik onder meer op de website van de IQ-partij belandde. Met echte spelfouten valt het nog wel redelijk mee, maar ik heb flink wat moeite met het uberhaupt begrijpen van de teksten. [size=x-small]Of zou mijn IQ te laag zijn?[/size]

Ik vind dat helemaal niet meevallen. Juist een partij die pretendeert intelligent te zijn moet toch echt wel beter de Nederlandse taal beheersen. Veel beter!

Overigens, ter leering ende vermaeck: partijprogramma Jezus Leeft

Een paar weken geleden zond deze partij een filmpje uit, vlak voor het journaal. Ik vraag me nog steeds af of het geen ingelaste uitzending van Jiskefet of Koefnoen was...

Oh, nog een mooie taalfout uit de sportschool:

"Ik heb vorige week m'n pols verstoken."

Rob0118 zei:
D. Elzinga zei:
Ik zat net wat programma's van partijen die met de EU-verkiezingen meedoen door te lezen, waarbij ik onder meer op de website van de IQ-partij belandde. Met echte spelfouten valt het nog wel redelijk mee, maar ik heb flink wat moeite met het uberhaupt begrijpen van de teksten. [size=x-small]Of zou mijn IQ te laag zijn?[/size]

Ik vind dat helemaal niet meevallen. Juist een partij die pretendeert intelligent te zijn moet toch echt wel beter de Nederlandse taal beheersen. Veel beter!

Toch zie ik niet zo gek veel dt-fouten en dergelijke, wat ik persoonlijk erger vind zijn de zinsopbouw en samenhang waardoor ik amper wat van de doelstellingen van de partij snap. Maar ja, de oprichter/voorzitter is op televisie geweest en daar begreep ik hem ook al niet...

Overigens, ter leering ende vermaeck: partijprogramma Jezus Leeft

Brrr...

Ik heb ze eens voor je opgesomd...

fraude-delen
Röntgen-Ogen
dader-kennis
Als wel, dan wordt verder gezocht.
In de moordzaak exminister Borst
Op de vraag : “ Hoe precies? Met wat voor een wapen?”
De politie in Den Haag werd door wetenschappers van de universiteiten Amsterdam en Maastricht getraind, de DIM-Test toe te passen.
mollen-collega’s
corruptie-controle
Onder druk woordt alles vlooibaa
IQ stays saying:
In the political strategy show has the task to pull attention and to make people feel fine. People want to laugh. Of cause!
Omdat in de filmen vaak over inzet van DIM *) gesproken wordt,
De Alloctonen en wij
Indien het video niet loopt, dan is het door invloed van de ontmaskerde manipulerende mollengroep gestremd:
Texten van uitgezonden radio-spots
Somige texten
in de brouwser-raam
energie-prijzen
Via sabotage berokkent Rutte Nederland een Mega-schaden,
Rutte koestert de Allochtonen,
die wij MAT-mensen noemen
[MAT-groepen uit Marokko, Afrika, Turkije], M-A-T,
die in NL sinds decennia als de olievlekken groeien, die niet alleen geld wegnemen,
zoals de olie-industrie, maar via kinderen-overproductie ook ons land.
Stekken wij samen een stokje daarvoor!
Na einde van het kabinet Rutte 2 is IQ ook bij TweedeKamer-verkiezigen daarbij.
Stemt IQ, de wetenschapper-partij, in het parlement, dat brengt rendement.
Rutte’s doodzonde
Maakt via de sociale media reclame voor het doodzonde-3-gevecht!
Dat de rijmende professor daaraan refereert, is niet verkeert.
denken Allah’s Imanen
tegen-klank
Vrouwen, werpt de hoofddoekjes weg!
de Groninger huizens
vraagden

Jeetje zeg, wie heeft een PVV nodig als we deze partij (kennelijk) hebben... (td)

En wat is daar fout aan? Dat een woord overbodig is, betekent niet automatisch dat het ook fout is.

Het is geen goed taalgebruik. Zie ook mijn commentaar op de door mij gekozen woorden een pagina geleden.

Edits; #*$¥!! Ipad!

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Het is geen goed taalgebruik. Zie ook mijn commentaar op de door mij gekozen woorden een pagina geleden.

Edits; #*$¥!! Ipad!

Dat heb ik niet uit m'n hoofd geleerd...

Het is overigens iPad, en niet Ipad.

Rob0118 zei:

Edits; #*$¥!! Ipad!

Het is overigens iPad, en niet Ipad.
Dat ding van Joachim is echt wel een Ipad. :}

Rob0118 zei:

Taal goed gebruiken is ook geen kwestie van uit je hoofd leren.

En ik ben afgezet inderdaad. Ik vroeg een iPad en kreeg een Ipad geleverd....(:P)

Alleen is dit niet onjuist gebruik van taal. Maar kennelijk heb ik het Joachim Stiller Woordenboek gemist...

Overigens ben je niet 'afgezet' maar 'opgelicht' in dit geval. 'Afzetten' is het teveel betalen voor een product, en dat is niet in dit geval.

Rob0118 zei:

En ik ben afgezet inderdaad. Ik vroeg een iPad en kreeg een Ipad geleverd....(:P)

Maar je hebt wel een echte 'aai pet', die je als avatar hebt.

Rob0118 zei:

Dat is dus een woord dat je niet goed kunt schrijven.
Eigennamen schrijf je immers met een hoofdletter en Ipad is een eigennaam. De fabriek vindt echter dat het iPad moet heten. Dat kan dus helemaal niet in het Nederlands.

De fabrikant bepaalt, vind ik. Ik vind iPad ook mooier trouwens. Net als iPhone. En eMail. En eLearning.

Zemelaar zei:
De fabrikant bepaalt, vind ik. Ik vind iPad ook mooier trouwens. Net als iPhone. En eMail. En eLearning.
Dat vind ik dus niet.
Zou wat moois zijn als fabrikanten gingen bepalen hoe wij onze spellingsregels moeten toepassen. Daar hebben we de stichting Onze Taal voor.

stoterstangen90 zei:
Zemelaar zei:
Dat vind ik dus niet.
Zou wat moois zijn als fabrikanten gingen bepalen hoe wij onze spellingsregels moeten toepassen. Daar hebben we de stichting Onze Taal voor.

Ik ben zo'n eigenwijs typetje dat consequent 'twitter' en 'facebook' schrijft, hun logo is immers ook met kleine letters.

stoterstangen90 zei:
Zemelaar zei:
Dat vind ik dus niet.

Het zijn merknamen. De fabrikant bepaalt hoe die zijn product noemt. Net als eigennamen. De ouders bepalen.

Zemelaar zei:
stoterstangen90 zei:
Zemelaar zei:
Dat vind ik dus niet.

Het zijn merknamen. De fabrikant bepaalt hoe die zijn product noemt. Net als eigennamen. De ouders bepalen.

Nou ja, kan je je kind wIllem noemen? Of de breezerkinderen: 3mM4?

Zemelaar zei:

Haha, aanbieders van eLearning zouden de deelnemers een iPad moeten aanbieden. B)

Rob0118 zei:
Alleen is dit niet onjuist gebruik van taal. Maar kennelijk heb ik het Joachim Stiller Woordenboek gemist...

Overigens ben je niet 'afgezet' maar 'opgelicht' in dit geval. 'Afzetten' is het teveel betalen voor een product, en dat is niet in dit geval.

Wat een zurige reactie weer Rob.

Het gebruik van meerdere woorden met dezelfde betekenis in één zin is gewoon hartstikke (:P) fout. (Dit kwam toevallig vanmiddag op de radio ook nog eens ter sprake bij de verkiezing van de beste leraar Nederlands) Het is prima in een taalneuzelaarstopic dit te berde te brengen, daar is het topic tenslotte voor. Jammer dat je persoonlijk wordt bij zo'n luchtig onderwerp als dit en het hierdoor een negatieve lading geeft.

Kennelijk kun jij als zelfverklaard "neerlandicus" en - uit je attitude blijk geeft van - de maatstaf te zijn op dit forum van het juiste taalgebruik, de moraal en goede zeden het maar moeizaam verkroppen als jijzelf het onderwerp van discussie bent.

Los van je kennis van de taal val je qua moraal ook aardig door de mand. Als je een PB krijgt bijvoorbeeld - notabene op uitnodiging - en vervolgens niet reageert, heb je qua normen en waarden ook nog wat huiswerk liggen. Zeker als je anderen hierover regelmatig de maat neemt.

Je zult heus een beste vent zijn Rob, je weet het alleen uitstekend te verbergen.

sigmund.gif

Rob0118 zei:

Kletskoek.

In de casus is de strekking dat ik een iPad bestelde en een - gesuggereerd - minder product (Ipad) geleverd kreeg. Dan heb ik er dus teveel voor betaald. En dus afgezet als je jou redenatie volgt.

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel zei:
jou redenatie

Rob0118 zei:

Kletskoek.

In de casus is de strekking dat ik een iPad bestelde en een - gesuggereerd - minder product (Ipad) geleverd kreeg. Dan heb ik er dus teveel voor betaald. En dus afgezet als je jou redenatie volgt.

Dat is helemaal geen kletskoek. Afzetten is strikt genomen niet eens correct Nederlands, maar meer een verbastering. Jij hebt niet teveel betaald voor het product dat je wou hebben, je hebt het product dat je wou hebben niet eens gekregen. En dat is oplichten.

*laat maar*

Rob0118 zei:
jou redenatie

Rob0118 zei:

Kletskoek.

Dat is helemaal geen kletskoek. Afzetten is strikt genomen niet eens correct Nederlands, maar meer een verbastering. Jij hebt niet teveel betaald voor het product dat je wou hebben, je hebt het product dat je wou hebben niet eens gekregen. En dat is oplichten.

*laat maar*

Ik zeg als je jouw redenatie volgt. Dat staat er niet voor niets.

En op het overige gaan we gewoon niet in. Typisch Rob118. (td)

Zeker Joachim, heel typisch. Ik ben blij dat je me zo goed kent.

Rob0118 zei:

Zeker , heel typisch. Ik ben blij dat je me zo goed kent.

En echte namen op een forum is ook absoluut not done Rob. Over normen en waarden gesproken. (td)

Ik ken je helemaal niet Rob, wil ik niet eens. Je laat wat mij betreft (te)veel van jezelf zien.

Rob0118 zei:

Zeker Joachim, heel typisch. Ik ben blij dat je me zo goed kent.

En echte namen op een forum is ook absoluut not done Rob. Over normen en waarden gesproken. (td)

Ik ken je helemaal niet Rob, wil ik niet eens. Je laat wat mij betreft (te)veel van jezelf zien.

Oh dan moet ik maar snel m'n naam veranderen in, ik noem maar iets, iets0018. Of kan het zo zijn dat ik niet voldoe aan jouw normen en waarden? Of heb je misschien iets te verbergen? Ik laat liever teveel van me zien dan dat ik me als een overjarige ambtenaar verschuil achter een toetsenbordje en stoere woordjes op m'n scherm tik. Maar ja, dan voldoe ik weer niet aan dé standaard van dé grote iets euh Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel). Gelukkig is dat ook het laatste dat ik ambieer...

Nee hoor Rob, je hoeft je naam niet te veranderen wat mij betreft. Dat is het mooie van vrije keuzes, kunnen doen wat je goeddunkt. Jij kiest - kennelijk - ervoor je eigen naam te gebruiken, niets mis mee. Ik kies ervoor dit niet te doen. Dat heeft niets te maken met "iets te verbergen" hebben, maar eerder met een basaal stukje veiligheidsbewustzijn. Basaal omdat ik geen enkele illusie heb anoniem te zijn indien "men" mijn identiteit wenst te achterhalen, de ICT is mij niet geheel vreemd.

En dat is dan weer míjn vrije keuze. En inderdaad beste Rob, binnen mijn normen en waarden respecteren we elkaars keuzes.

Overjarige ambtenaar....... Daar heb je helemaal, en voor 110 procent gelijk in. Bijna 52 alweer, kilo'tje of drie overgewicht..... Zie jij dat eerst maar eens te halen :p, dat is beslist niet vanzelfsprekend hoor.

Ten slotte Rob, ben ik je een excuus schuldig. Ik heb in die 52 jaar nog steeds illusie er met iedereen uit te kunnen komen. De realiteit is dat dit niet altijd kan, ik trek helaas vaak - tegen beter weten in - aan dode paarden. Kennelijk ben jij zo'n dood paard.

Excuus. Ik zal het niet meer doen.

dood-paard.jpg

Akkoord. Kunnen we dan hiermee deze volstrekt nutteloze discussie afsluiten? We zullen het er ongetwijfeld over eens zijn dat dit nergens toe zal leiden. We hebben een bepaald beeld van elkaar. Prima, so be it. Let's agree to disagree en ons weer bezighouden met waar dit topic voor bedoeld is, namelijk fouten zoals 'echt wel' of 'kilo'tje'. :)

Rob0118 zei:
Akkoord. Kunnen we dan hiermee deze volstrekt nutteloze discussie afsluiten? We zullen het er ongetwijfeld over eens zijn dat dit nergens toe zal leiden. We hebben een bepaald beeld van elkaar. Prima, so be it. Let's agree to disagree en ons weer bezighouden met waar dit topic voor bedoeld is, namelijk fouten zoals 'echt wel' of 'kilo'tje'. :)

Ik ben de nutteloze discussie niet gestart Rob. Die bal ligt toch echt bij jou.

O ja, en het is niet het beeld wat ik van je heb Rob, maar het beeld wat jij laat zien. Persoonlijk worden, de ander trachten te kleineren, etc.

Nee, dat is niet my cup of tea en heeft niets te maken met 'agree to disagree'.

Dit maakt wat mij betreft elke opmerking van jou tegen andere over 'de sfeer op het forum' bepaald lachwekkend, zo niet hypocriet.

O ja, en het is niet het beeld wat ik van je heb Rob, maar het beeld wat jij laat zien. Persoonlijk worden, de ander trachten te kleineren, etc.

Maar jij maakt toch echt de interpretatie. Jij voelt het als kleineren. Terwijl het wellicht door Rob als minder zwaar is bedoeld. Of misschien ook juist wel! Doet in feite niet ter zake. Want jij, en niemand anders, bepaalt of het bij jou voelt als kleineren. Jij interpreteert dat.

Tot zover de theorie.

Zemelaar zei:

Maar jij maakt toch echt de interpretatie. Jij voelt het als kleineren. Terwijl het wellicht door Rob als minder zwaar is bedoeld. Of misschien ook juist wel! Doet in feite niet ter zake. Want jij, en niemand anders, bepaalt of het bij jou voelt als kleineren. Jij interpreteert dat.

Tot zover de theorie.

Dat ben ik met je eens Zemelaar.

Ik voel me niet gekleineerd, ik bén tenslotte overjarig én ook ambtenaar.(:P) Het is alleen jammer dat Rob alleen zijn punt kan maken met neerbuigende en persoonlijke sneren. En dat past niet bij iemand die regelmatig anderen de morele maat neemt.

ClioIVrijder zei:
'(...) het beeld wat jij (...)'

Of dit echt fout is, is de vraag, maar het is in ieder geval niet mooi.
Zie: Onze Taal.

Het beeld dat jij is inderdaad mooier. Ik heb wel meer rare kronkeltjes in mijn taalgebruik. jou ipv jouw is erg hardnekkig bijvoorbeeld...

Jou en jouw vind ik makkelijk. Is er sprake van bezit is het jouw met een w. De rest is jou zonder w.

Als iemand schrijft dat het jou auto is, dan is het dus blijkbaar niet jouw auto maar de auto van iemand anders ;) .

marcel21674 zei:
Ouderwetse plakkerige zwarte tektyl beperkt zich idd. niet tot alleen de holle ruimten op mijn 818, helaas....
Zeg al, heb geen ervaring met RX producten, vind het alleen zonde dat mooi in kleur gespoten delen weer zwart gemaakt worden, of het nu plakt of niet.

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Renault 5 Alpine Coupe
Speciale coupe (cup) uitvoering van de 5 Alpine voor het circuit
In lengte richting geplaatste 1397 CC lijn motor
Vermogen van 70 Kw (95 pk)
Acceleratie van 0-100 in 8,9 seconden met een topsnelheid van 174 km/u
674 verkochte exemplaren

:}

Terug
Bovenaan