Het Taalneuzelaarstopic deel 3

HVP zei:
Rob076 zei:
Overigens staan er in bovenstaande post weer twee dubieuze vormen van taalgebruik. ;)

- "ik kan me wel behoorlijk ergeren" (je ergert niet jezelf, maar je bent geërgerd)

Volgens mij is dat wel degelijk correct. Zich ergeren is een wederkerend werkwoord, dus 'ik erger me' is dan de correcte vervoeging in de eerste persoon enkelvoud. Dit in tegenstelling tot irriteren, wat (of dat? :S ) heel vaak ten onrechte als wederkerend werkwoord gebruikt wordt. Heel irritant ;) .

maar toen ik aangaf dat ik mezelf wou verbeteren aangaande het gebruik van lidwoorden

Met dat eerste heb je inderdaad gelijk. Wat betreft dat tweede niet volgens mij.

"Wou" of "wouden" als verleden tijd van "willen", in plaats van "wilde" of "wilden", is mijns inziens spreektaal. Maar wellicht wordt het tegenwoordig ook gedoogd als schrijftaal? Volgens mij zijn daar over de afgelopen tijd wel meer gevallen van geweest, onder het mom van taalvernieuwing.

Dat mag je vinden, maar (en dit onderwerp is hier al eens de revue gepasseerd) 'wou' is gewoon de correcte verleden tijd van het werkwoord 'willen', naast 'wilde' overigens. Het wordt pas fout (of beter gezegd spreektaal) als de meervoudsvorm ('wouden'/'wouen') gebruikt wordt.

Mijn buurjongen zei vroeger zinnen als: Hunnie wouwen dak buiten kwam spelen. Heel vreemd, dat iemand die naast mij woonde zo sprak terwijl zijn zussen en ouders net als mijn familie ABN spraken :S .

Rob076 zei:
Dat mag je vinden, maar (en dit onderwerp is hier al eens de revue gepasseerd) 'wou' is gewoon de correcte verleden tijd van het werkwoord 'willen', naast 'wilde' overigens. Het wordt pas fout (of beter gezegd spreektaal) als de meervoudsvorm ('wouden'/'wouen') gebruikt wordt.

Je hebt geljk. En volgens deze website lijkt de meervoudsvorm inderdaad doorgaans beperkt tot spreektaal. Jammer, ik vind het echt geen gezicht.

HVP zei:
Rob076 zei:

Je hebt gelijk. En volgens deze website lijkt de meervoudsvorm inderdaad doorgaans beperkt tot spreektaal. Jammer, ik vind het echt geen gezicht.

Dat ben ik grotendeels met je eens, ook ik vind het niet heel elegant. Maar komend uit een gebied waar 'wou' en 'wouden' (en dan niet de uit de kluiten gewassen bosschages) te pas en te onpas gebezigd wordt, ben ik er zeer aan gewend geraakt en zie ik het (enkelvoud) niet meer als storend.

Mooi, zo'n td-vorm.

En hoe goed moet je dat soort pakken onderzoeken? Hou er een vlam bij en kijk wat er gebeurt.

Kijk eens naar je toetsenbord, welke toets zit er naast de "d"? Volgens mij moet er gewoon "gevechtspakken" staan maar heeft de schrijver niet de goede toets geraakt. Gebeurt mij ook regelmatig... Ligt ook meer voor de hand dan een rare dt constructie verzinnen in "gevechtpakken".

LoveD MyJeep zei:
Kijk eens naar je toetsenbord, welke toets zit er naast de "d"? Volgens mij moet er gewoon "gevechtspakken" staan maar heeft de schrijver niet de goede toets geraakt. Gebeurt mij ook regelmatig... Ligt ook meer voor de hand dan een rare dt constructie verzinnen in "gevechtpakken".

Naast mijn 'd' zitten de 's', 'f', 'x', 'v', 'e' en een stukje 'r'...

img_0340_1.jpg

Ligt er maar net aan hoe je 'naast' definieert. Persoonlijk zou ik zeggen dat de 'E' niet naast de 'D' zit maar er boven. Wel mooi om te zien dat Rob hiermee direct het bewuste punt duidelijk maakt. Want ook de 'C' en de 'V' zitten blijkbaar dicht bij elkaar :}

Typfouten onderscheiden zich vaak duidelijk van spelfouten. Zo zie ik de extra d in gevechtdpakken als een typfout. Typfoutje gemaakt, snel maar foutief gecorrigeerd en voila, je staat in dit topic.

Ik kwam ergens anders op het web een reactie tegen waarvan ik hier een deel weergeef:

wordt ik er uitgegooit

Dat ging over het vastlopen van een softwareprogramma. Maar als ik zo'n zin zie dan denk ik drie keer 'o help'.

Janus hield zich in na het lezen van deze 'weblog' maar ik plaats de 'weblog' hier in z'n geheel:

De eerste 200 km erop staan er op.
Zeer te vrede met eerste resultaat, over het verbruik.
Blue score 93/100 Gem. 5 minuten. 1/100 4.7 Gem. Sinds start. Met temp. 7.5.
Tevreden met het geluid van de motor bijna niet te horen, meer geluid van de banden

Van ehh, van ehh, een eh bekende hier:

Ik heb weleens een hondje overreden met de fiets.
En ja, ik vond het erg. De helft van m'n spaken zaten onder de hondenharen...

1. Weleens? Wel eens.
2. De helft is enkelvoud, dus zo hoort deze zin te zijn: De helft van mijn spaken zat onder de hondenharen.
m'n is trouwens erg lelijk.

Nee hoor, Jan. 'Weleens' is de correcte vorm in dit geval. Hoewel erover gediscussieerd is in het verleden, wordt deze vorm tegenwoordig als juist beschouwd. Enkel wanneer ik het wel met je eens zou zijn, mag je die woorden los van elkaar schrijven.
Ook je mening over het woord 'm'n' is overbodig en heeft alles te maken met schrijfstijl. In mijn ogen loopt de zin, in dit geval, nu een stuk vlotter.

Met het tweede punt heb je volkomen gelijkt. Geen excuus voor helaas. Ook ik ben niet feilloos.

Mijn opmerking over m'n was inderdaad te veel van het goede. Ik draafde een beetje door.
Weleens, daar wil ik me nog graag in verdiepen. Dit geval staat namelijk niet op zichzelf. Neem alleen het laaste woord van de vorige zin maar eens. Hoe heeft zich dat ontwikkeld?

@D.Elzinga.

Als dat inderdaad mag dan mogen ze het direct verbieden.
Man wat oogt dat lelijk, je zegt toch ook niet jij loop of jij heb.
Jij word gebeurt mij nog wel eens (als foutje) maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat word al met een t-klank eindigt.

Reactie op een krantenartikel zei:
sorry hoor nu is de politie het doel wit wat willen ze nu in Nederland de politie mag niks meer de criminelen worden geholpen en de politie mag niks gewoon de laad er over ook over die rechters de politie durft straks niks in plaats dat de criminelen in de rechtbank zitten zit de politie dit is echt een Acht lekken land wat krijg je dan dat het folk het zelf gaat op lossen geen weg dan ga ik lekker zitten in mijn cel krijg eten drinken sporten enz.

Nederland is gelukkig nog met een hoofdletter geschreven, verder is het huilen met de pet op.

Maar je zegt toch ook niet hij loop of hij heb, terwijl het ook hij wil is. ;)

Rob076 zei:
Weet je dat zeker Rob? Ik zou toch geneigd zijn om hij wilt te schrijven.
Even nagekeken, je hebt inderdaad gelijk. Ik wist het niet, vind het nog steeds vreemd om bijvoorbeeld te zeggen: Het Nederlandse volk wil een nieuwe regering.

Janus Diedericus zei:
Rob076 zei:

Ja.

Volgens mij kwam het laatst nog ter sprake. Formeel gezien is het 'hij/zij wil' en 'je/jij wilt'. Zoek maar eens met Google als je mij niet gelooft. ;)

Rob076 zei:
Janus Diedericus zei:
Rob076 zei:

Ja.

Volgens mij kwam het laatst nog ter sprake. Formeel gezien is het 'hij/zij wil' en 'je/jij wilt'. Zoek maar eens met Google als je mij niet gelooft. ;)

Ik was je voor, eerst roepen en dan opzoeken (slaat op mezelf). :p;)
Toch, goed of niet, ik blijf het vreemd vinden.

Welkom bij de Nederlandse taal: een wirwar van onlogische, verwarrende en tegenstrijdige regels!

Rob076 zei:
Welkom bij de Nederlandse taal: een wirwar van onlogische, verwarrende en tegenstrijdige regels!

Als je op de juiste manier taalkundig onderwijs krijgt en de ouders hebben dat ook gehad en passen de kennis toe in hun taalgebruik, dan is het niet moeilijk om de wirwar van onlogische, verwarrende en tegenstrijdige regels op de juiste manier toe te passen.

Maar als de ouders zinnen uitbraken als :"Die meisje mot dur smoel houe', dan vrees ik het ergste voor het toekomstige taalgebruik en de spelling van de kinderen.

Ik heb zelf een tijd in Suriname gewoond en daarna nog een klein decennium tussen Surinamers gewoond die een andere zinsbouw gebruikten of het minder nauw namen met de lidwoorden. Dat is dodelijk voor het eigen taalgebruik. Op een gegeven moment ga je twijfelen of het nu 'het huis' of 'de huis' is als mensen om je heen continu spreken van 'de huis'.

Precies, en dat vind ik dus ook een nadeel. Je hoort (en vooral ook leest) het zo vaak fout dat je inderdaad aan je zelf gaat twijfelen. Heel herkenbaar.

Tututu, toch maar eens een keer heel hard met je hoofd tegen de muur slaan om die schrijfwijze eruit te halen. :D

Janus Diedericus zei:
Rob076 zei:
Je was in ieder geval wel consequent met dit woord. ;)

Als je de zin hierboven bedoelt, is het dan dat het gaat om dat woord en niet dit woord?

Nee, want dat was gewoon goed. Die woorden betekenen in principe hetzelfde in dit geval, alleen kan er een verschil door worden aangegeven met betrekking tot de nabijheid ervan. Wanneer iets recent gebeurde of dichtbij is dan wordt er vaker 'dit' gebruikt.

Maar ik had het over m'n post van 15:30. :)

Hmm, wellicht dat mijn kennis van de Nederlandse taal hier toch tekort schiet. Wel wil ik een gok doen, is het in dit geval niet er uit halen i.p.v. eruit halen?

Nee, daar doelde ik niet op. Ik doelde op...

moi zei:
toch maar eens een keer heel hard met je hoofd

Ik zeg daar twee keer hetzelfde. Als je 'eens' of 'een keer' weglaat dan staat er ook exact hetzelfde.

Wat is het verschil:

Van boetes kan een sterke preventieve werking uitgaan

Van boetes kan een sterk preventieve werking uitgaan

Terug
Bovenaan