Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Hun gingen verder en ik belande op het dode spoor

Uit een gedicht over ongelukkig zijn.

Maak ik een opmerking over het taalgebruik, krijg ik van iemand de wind van voren omdat dat soort opmerkingen voor de schrijfster de reden kunnen zijn om zich ongelukkig te voelen.
Tja, als je een boodschap wilt overbrengen moet je ervoor zorgen dat het publiek dat je wilt bereiken niet van de inhoud wordt afgeleid door de beroerde vorm waarin de boodschap gegoten is. Er zijn oorlogen om kleinere fouten begonnen.

@Jan,
Wees niet te hard voor jezelf! Je hebt een erg plezierige schrijfstijl en ik heb je nimmer kunnen betrappen op een taalkundige blamage. Het feit dat je hier af en toe genoemd wordt is je eigen enthousiasme voor de taal. Er wordt dan immers meer op je gelet, net als bij ondergetekende. Bovendien leer je op deze manier (en door dit topic) ook een hoop en kun je jezelf daarmee perfectioneren op momenten dat het wel nodig is.

Een mooi voorbeeld vind ik een situatie met mijn huisgenote. Zij kwalificeert zichzelf als zijnde 'vegetarisch', waarop ik haar vroeg of ze dan een wortel of komkommer was. Een 'appelige' blik (en bijna lichtgevend vraagteken boven haar hoofd) was haar reactie, waarna ik haar heb uitgelegd dat je een vegetariër kunt zijn, maar dat een maaltijd vegetarisch is. Iets in mij zegt me dat ze het nog steeds niet weet. :)

Michiel Willebrandts zei:
De huidige BMW (welke BMW?) is in tegenstelling tot z’n voorganger alleen verkrijgbaar met een elektrisch bedienbaar stalen klapdak. Als we de geruchten mogen geloven, (wat is het nut van deze komma?) kiest BMW bij de volgende generatie voor de terugkeer van het stoffen dak en ook de Z4 M maakt een comeback.

Dat zou betekenen dat BMW afscheid neemt van het stalen vouwdak. Zo’n constructie is weliswaar fraai en het isoleert beter dan een canvas exemplaar met het betekent ook veel extra gewicht. En dat is nu eenmaal niet altijd gewenst bij een sportieve roadster. (geen taalfout, het staat alleen zo raar, zeg dan dat dat niet gewenst is bij een roadster)

Tegen de tijd dat BMW de nieuwe Z4 presenteert, (wat is het nut van deze komma?) staat de kalender zeker al op 2015, vorig jaar kwam de facelift van het huidige model op de markt.

PauseBreak zei:
Rob0118 zei:
PauseBreak zei:
Rob0118 zei:
Is dat een quote?

Ik denk eerder dat het een citaat is.

Dat is een synoniem van 'quote'.

Dat klopt, maar 'quote' komt uit het Engels en 'citaat' is het Nederlandse woord ervoor. Van een taalpurist als jou jij had ik verwacht dat je voor het origineel zou gaan in plaats van voor het leenwoord.

Zolang het woord correct gebruikt wordt heb ik daar geen moeite mee. Op het moment dat mensen de Engelse grammaticaregels gaan overnemen (zoals bij 'hobbies') ga ik protesteren.

k ben bezig om een 2e hand Honda civic hybrid te gaan kopen en mij opel corsa diesel in te ruilen.
Heb 2 honda's gevonden die mijn aanspreken, beide bij een dealer.

Mij en mijn, het blijft blijkbaar bar lastig...

dt.jpg

Als men een schrijffout maakt wordt er wel eens opgemerkt: Ach joh, het staat niet in steen gebeiteld, dat gummen we zo weer uit'.

Afgezien van de grammaticale blooper vind ik het citaat vreemd. Het kan op twee manieren opgevat worden:

1) Was die man of vrouw zo'n vreselijk mens dat iedereen liever had gezien dat ze nooit was geboren?

2) Heeft hij of zij zoveel leed meegemaakt dat ze het leven als een zware last heeft ervaren?

89 is wel een mooie leeftijd trouwens. Een gezegende leeftijd noemt men dat vaak.

@the Fox
Dat was het eerste dat mij dus ook opviel. Persoonlijk vind ik dat een leverancier van dergelijk spul (ook van reclameboekjes/-borden, etc.) dat gewoon op orde moet hebben. Als je in die handel zit mag je toch bestempeld worden als 'professional', gedraag je er dan ook naar. En kom dan niet met het excuus 'de tekst is ons zo aangeleverd'.

Ter indicatie: in de sportschool waar ik squash is men de laatste tijd bezig om wat meer aan klantenbinding te doen. Ze hebben daar behoorlijk last van goedkopere concurrentie, iets wat al een paar jaar is te merken aan het teruglopende sporters. Daar ligt dus al een tijdje elke maand een soort van nieuwsbrief op de bar. Geheel volgens de trend mag dat natuurlijk niets kosten, volgens mij maakt men die dingen dan ook zelf. Met als gevolg dat er echt tenenkrommende teksten in staan. Behalve spelfouten ook kromme zinnen en algemene grammaticafouten. Tegenwoordig lees ik dat ding alleen nog maar om leuke fouten te spotten. Inhoudelijk staat er toch geen zinnig woord in. Misschien dat ik de meest interessante fouten hier maar eens moet delen ;)

Een erg verleidelijke fout moet ik zeggen. Kan best zijn dat ik die zelf ook wel eens heb gemaakt.

Volgens mij zit het in een aantal streektalen. Ik heb zoiets nog nooit gezegd, noch de behoefte gehad.

Rob0118 zei:
Volgens mij zit het in een aantal streektalen. Ik heb zoiets nog nooit gezegd, noch de behoefte gehad.

Als je op mijn quote doelt: Het is meer spreektaal dan schrijftaal. Ik denk dat als jij in Zwolle gaat wonen en met echte Zwollenaren gaat praten je het gevoel hebt in het buitenland rond te lopen. Zwollenaren slikken niet alleen halve woorden in maar soms zelfs halve zinnen.

the Fox zei:
Rob0118 zei:

Als je op mijn quote doelt: Het is meer spreektaal dan schrijftaal. Ik denk dat als jij in Zwolle gaat wonen en met echte Zwollenaren gaat praten je het gevoel hebt in het buitenland rond te lopen. Zwollenaren slikken niet alleen halve woorden in maar soms zelfs halve zinnen.

Ik heb een Zwolse(?) vriendin. Prachtwijf. Gelukkig geen dialect. Ik zal haar eens vragen. Anders verwacht ik de achtste een demonstratie van jou. ;)

Rob0118 zei:
the Fox zei:
Rob0118 zei:

Ik heb een Zwolse(?) vriendin. Prachtwijf. Gelukkig geen dialect. Ik zal haar eens vragen. Anders verwacht ik de achtste een demonstratie van jou. ;)

Even wat gezondheidstips in het Zwols. Ook goed voor Janus.

Èèt goed! Let ter op dä-j daegelijks genog fruit en gruunten èèt. Nem extra viteminen en pomp oew vitemine C wat op. Zörg veur bewèging want bewègen elpt 't immuunsysteem op te bouwen. Kuier teminste een alf uur per dag en nem de trappe in plase van de lift, en zo meer. Was oew annen vaeke,., Gao de butenlucht in. Doe de ramen en deuren zo vaeke meugelijk lös. Prebeer stress uut oew lèven te vermijden. Nem regelmaotig rust.

Toch weer leuk om te zien dat dialecten per streek enerzijds behoorlijk kunnen verschillen, maar in de basis toch weer gelijk zijn. Als ik mijn Twentse pet even opzet lees ik dat Zwols moeiteloos mee. Enige verschil: kuieren betekent hier (net als in het ABN trouwens) zoiets als rustig wandelen, slenteren. Als je in Twente 'an 't kuier'n bint' dan kan dat prima aan de keukentafel met een kopje koffie. Of een glaasje Kuiernat :}

En in één woord, dus...

Sloeg overigens op de sterke beren, niet op de kuierende Leon...

Hallo Allemaal!

Ik ben nieuw hier, maar heb wel een uitdaging met mijn Opel Insignia. Telkens als ik instap en de motor start of de sleutelcontact in de laatste stand zet voordat ik start, ontgrendelt de auto 3 keer.

Daarnaast heb ik last dat mijn navigatiescherm in de dagstand blijft, ook in de avond. En dan bedoel ik niet de kleuren welke gebruikt worden, maar de verlichting van het scherm wat het beeld erg scherp, zoniet verblindend maakt tijdens het rijden.

Als ik de auto parkeer en uitstap, dan duurt het ook de periode dat de lokalisatie lichten aanblijven voordat de verlichting van het scherm uitgaat.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt en opgelost? Of weet iemand toevallig de oorzaak? De dealer is al even aan het zoeken, maar het ziet er niet naar uit dat zij het snel gaan vinden en het is ontzettend irritant wat er gebeurt...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

groet,

Roland

Ik vond dit gelijk een vreselijk bericht om te lezen. Het loopt niet en het bezorgt je hoofdpijn. Ik heb me er even in verdiept waarom.

Ik ben nieuw hier, maar heb wel een uitdaging met mijn Opel Insignia.
Dit zijn twee dingen die totaal niets met elkaar hebben te maken.
Meneer is nieuw hier. Punt.
Hij heeft een uitdaging met zijn Opel.
Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Maar... ze worden wel gekoppeld met het woord maar.
Daarnaast vind ik de zin "heb wel een uitdaging met" niet lekker.

Telkens als ik instap
ook zo'n rotzin.

of de sleutelcontact 8-) de... het...

Daarnaast heb ik last dat mijn navigatiescherm in de dagstand blijft
Wat klopt hier toch niet? Iets klopt er niet. Het loopt voor geen meter..

En dan bedoel ik niet de kleuren welke gebruikt worden, maar de verlichting van het scherm wat het beeld erg scherp, zoniet verblindend maakt tijdens het rijden.
Welke... Wat? Arrrrggghhh
Zoniet? Huh?

dan duurt het ook de periode dat de lokalisatie lichten aanblijven voordat de verlichting van het scherm uitgaat.
Hier haak ik af. Man moet naar de garage. Ik ga hier zelfs niet een seconde over denken.

@Soloman
Met uitzondering van het stukje over de lokalisatielichten kon ik het nog wel aardig volgen.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat er richtlijnen/stelregels zijn voor de lengte van een goed leesbare zin. Als het echt om inhoudelijke teksten gaat (een krantenbericht of dus een dergelijke technische vraag op een forum) dan moet een zin hooguit zo'n 17 woorden bevatten. Als je dit aanhoudt blijft het goed leesbaar voor mensen met universitair denkniveau. Voor HBO niveau geldt als ik me niet vergis 14. Uiteraard kun je zinnen in minder 'pittige' teksten wat langer maken. Wat dat betreft zijn wetteksten vaan erg interessant, de schrijvers daar van hebben het tot een kunst verheven om zo veel mogelijk informatie in één zin te proppen. Maar zoals voor zoveel zaken geldt: oefening baart kunst :)

Janus zei:

Leon zei:
Ik heb me wel eens laten vertellen dat er richtlijnen/stelregels zijn voor de lengte van een goed leesbare zin. Als het echt om inhoudelijke teksten gaat (een krantenbericht of dus ? een dergelijke ('dergelijk', 'dergelijke,' technische vraag op een forum) dan moet een zin hooguit zo'n 17 zeventien woorden bevatten. Als je dit aanhoudt blijft het goed leesbaar voor mensen met een universitair denkniveau. Voor HBO niveau hbo-niveau geldt als ik me niet vergis 14 veertien. Uiteraard kun je zinnen in minder 'pittige' teksten wat langer maken. Wat dat betreft zijn wetteksten vaan vaak erg interessant, '.' de schrijvers daar van daarvan hebben het tot een (-een) kunst verheven om zo veel mogelijk informatie in één zin te proppen. Maar zoals voor zoveel zaken geldt: oefening baart kunst.

(:P)

@Rob,

Schrijffoutje, niet goed nagelezen, de slaap nog in mijn ogen.
Misschien had ik vandaag ook nog beter ziek thuis kunnen blijven? ;)

Oh, ik dacht dat je juist nog ziek thuis lag en daardoor de fout maakte. ;)

Dit is overigens niet persoonlijk, maar dit was voor mij de spreekwoordelijke druppel:

Janus zei:
Gisteren even een frisse neus wezen halen

Niet fout, maar ik vind het ongelofelijk lelijk. Zo, nu heb ik ook even mijn hart gelucht. :D

Iets over pittige schrijvers, gepropte wetteksten en verheven vragen? :D

Het is ook geneuzel, vandaar dit topic. Regelmatig is het veel erger, maar toch. ;)

Klopt helemaal. Maar het is een leuke kans om me eens te verplaatsen in rol van de taalvernachelaar. En dan is dat beroemde (of moet ik zeggen: beruchte) excuus toch wel een makkelijke uitweg :} (:P)

Janus Diedericus zei:
@Rob,

Schrijffoutje, niet goed nagelezen, de slaap nog in mijn ogen.
Misschien had ik vandaag ook nog beter ziek thuis kunnen blijven? ;)

Ik vind ook dat je nog een dag thuis had moeten blijven....:,(

Terug
Bovenaan