Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Limburger zei:
Ik ben Nederlander , jullie ook?
Wat kort zichting , wij Nederlanders staan bekend om onze talen kennis ,(school afgemaakt?) wereld wijdt.
Soep lullen ,badmutsen, slechte zaken mensen , moordenaars , verkrachters kom je tegen in het hele land ,ja ook limburg.
Vrienden heb ik in het hele land , ben er trots op,trots op Nederland.
Vergeet nooit als dijken het begeven en de pompen stoppen ,begint het strand in limburg en Brabant en niet anders om!
Als je naar het zuiden gaat, rijdt aub via breda!
Graag alleen mensen die een goeie instelling hebben zijn welkom!

wij Nederlanders staan bekend om onze talen kennis o_O

Je vindt het terug in dit https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4942687,5455919#msg-5455919 topic. Gezellige praatjes... o_O

30jlpxw.jpg

Interessant.

Gewoon Dirk zei:
Volgens de gegevens van Autoweek liep het ding van 0 tot 100 in 16,8 seconden. VW Golf 1600 diesel 80-81: technische gegevens
In mijn beleving toendertijd was dit trager, dacht zelf meer in de richting van 25 seconden.

De Audi A2 1.4 16v die ik nu rijd is niet eens zoveel sneller: 0-100 in 12,3 seconden

sekonden of seconden, kan moeilijk kiezen ...

Blackadder the 5th zei:
Gewoon Dirk zei:
Volgens de gegevens van Autoweek liep het ding van 0 tot 100 in 16,8 seconden. VW Golf 1600 diesel 80-81: technische gegevens
In mijn beleving toendertijd was dit trager, dacht zelf meer in de richting van 25 seconden.

De Audi A2 1.4 16v die ik nu rijd is niet eens zoveel sneller: 0-100 in 12,3 seconden

Kies juist, kies seconden. ;) Toch is dat niet de enige fout...

Gewoon Dirk zei:
Blackadder the 5th zei:
Gewoon Dirk zei:
In mijn beleving toentertijd was dit trager, dacht zelf meer in de richting van 25 seconden.

Kies juist, kies seconden. ;) Toch is dat niet de enige fout...

taaladvies toendertijd-toentertijd

Toch eens vaker Tien voor taal kijken ...;)

Soms gaat de ver-Engelsing zo ver dat ik zelfs Nederlandstalige woorden verkeerd ga lezen. Bijvoorbeeld 'zometeen' bij SBS6; dat wordt dan het Engelsachtige 'zomtien' ;)

AsconaGT zei:
alternatief; Opel corsa. Zelfde ondersel als de punto, delen de zelfde dieselmotoren alleen verpakt in een ander jasje

PLUS: je hebt een gedesintegreerde fietsendrager alternatief; Opel corsa. Zelfde ondersel als de punto, delen de zelfde dieselmotoren alleen verpakt in een ander jasje

PLUS: je hebt een gedesintegreerde fietsendrager.

Een gedesintegreerde fietsendrager lijkt mij toch echt een MIN... :)

Dat lijkt mij net zo'n luxe als van buitenaf verstelbare spiegels, voorstoelen links en rechts en manueel inschakelbare verlichting. ;)

Tja, daar moet je tegenwoordig voor bijbetalen, maar mijn crisis-Swift-Spirit heeft alle genoemde "luxe" aanboord. Wat dacht je van een doorzichtige achterruit waar je medeweggebuikers in kunt zien, of A-stijlen waar geen hele vrachtwagens achter verdwijnen? Kom daar met een moderne luxe auto maar eens mee om...
Alle luxe die mijn crisis-Swift niet heeft, spreekt in zijn voordeel. En er zit daadwerkelijk niets op.

Maar goed dat het geen school is en de tekst zou zijn:

[size=large]Word- dit uw nieuwe school?...[/size]

Ik moet daar regelmatig een tijdje voor het verkeerslicht wachten dus dan heb je veel tijd om om je heen te kijken.

De Schaduw zei:
Ik moet daar regelmatig een tijdje voor het verkeerslicht wachten dus dan heb je veel tijd om om je heen te kijken.

Leuk punt inderdaad..Maarn is een alternatief om richting Utrecht te gaan.

Boppie zei:
De Schaduw zei:

We hebben een hoop regiogenoten hier op het forum, alleen jammer dat Boppie nét in de verkeerde provincie woont... :T

Boppie zei:
De Schaduw zei:

Maar ik moet niet naar Utrecht. :D Als het daar echt te gek is heb ik nog wel een sluiproute.

Viel me een tijdje terug ook al op ja.

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Boppie zei:
De Schaduw zei:

We hebben een hoop regiogenoten hier op het forum, alleen jammer dat Boppie nét in de verkeerde provincie woont... :T

Het is maar net aan welke kant van de grens je staat.

De Schaduw zei:
Boppie zei:
De Schaduw zei:

Maar ik moet niet naar Utrecht. :D Als het daar echt te gek is heb ik nog wel een sluiproute.

Viel me een tijdje terug ook al op ja.

Dan is het daar modder happen richting Arnhem...tijd voor een Landcruiser.

Niet zozeer qua taal pijnlijk, maar ik vond 'm te opvallend om niet te plaatsen.

19855330886_235cc12bd3_b.jpg

De Dikke Van Dale is inmiddels zó tolerant geworden dat elke taalvout wordt opgenomen, zolang het maar lang genoeg fout gedaan wordt.
Dat mag van mij net zo goed 'Nederlands zonder spelregels' genoemd worden.
Stel je voor dat zoiets zou gelden voor een gebruiksvoorwerp: in de handleiding staat dat hij op 230-volt netstroom werkt, maar als je hem maar vaak genoeg in een 430-volt stopcontact steekt, zal het toestel er uiteindelijk aan wennen.... Ik denk van niet... ;)

Taal is nu eenmaal aan verandering onderhevig. Jij schrijft toch ook niet "ick", "volck", "mensch", "opgerigt", "uyt", enzovoort, terwijl we dat ooit wel deden?

D. Elzinga zei:
Taal is nu eenmaal aan verandering onderhevig. Jij schrijft toch ook niet "ick", "volck", "mensch", "opgerigt", "uyt", enzovoort, terwijl we dat ooit wel deden?

Dat niet nee, maar ik zal echt niet voorop lopen in het uitspreken (laat staan schrijven) van verbasteringen zoals vinnik en me trui...

Ik ook niet hoor, maar als een meerderheid het zo gaat doen zal het toch de norm (en dus de "juiste" schrijfwijze) worden...

Dat heeft ermee te maken dat als de meerderheid besluit dat "hy hep een viets gekogt" de gewenste schrijfwijze is, het dus de norm wordt.

Terug
Bovenaan