Het project , de Fiat Stilo Blackmotion ( Frisse start! )

Hi all... de Stilo is in goed aangekomen in België. Was eigenlijk een zeer chille rit. Kon na Luik lekker op de cruise control... eehh... cruisen. Ik moet nog werken aan een nickname, maar den blauwe staat nu voor de deur in afwachting van import (moet het een en ander regelen). Dan ga ik 'm voorstellen aan mijn lokale garage die nu weer een Stilo in onderhoudt heeft ;) De vorige (1.9 JTD "Sporting") was met 330.000 KM wel een beetje moe.
Afijn, als ik er aan denk en al dat zal ik updates posten.

Vanavond voor de gein het oude stuur opgeknapt.

IMG20221114200509.jpg

IMG20221114205247.jpg

Kleine vooruitgang met het interieur!

Oude interieur was nieuw vast mooi maar na 18 jaar toch wel wat versleten.
Before & After :

IMG20221112163003.jpg

IMG20221113163250.jpg

De achterbank en naar voren gekeken ......begint er al een beetje op te lijken! :T
Midden console wat wit was heb ik zwart gespoten. Knoppen opgefrist.....

IMG20221113163951.jpg

IMG20221113164718.jpg

IMG20221113165323.jpg

IMG20221113165339.jpg

IMG20221113170808.jpg

Interieur is nog lang niet klaar met het schiet op en het rijd wat prettiger!
Nadeel is dat ik soms te precies ben en dus niet snel tevreden.
Vandaag ook de wielen omgewisseld en daar kwam toch wel een beeeeetje veel roest en versleten onderdelen naar boven....... :eek:

Roest......versleten rubbers.....roest en vermoedelijk veel gevloek wanneer het voor het eerst los moet. :cry:

IMG20221114155336.jpg

IMG20221114155345.jpg

IMG20221114155408.jpg

Maaaaar dan ziet die er nu zo uit! Velgjes doen wel veel.....

IMG20221114165442.jpg

Nu heb je dat ouwe stuur opgeknapt maar die komt niet meer in de auto :D bezigheidstherapie zullen we maar zeggen. De deurkaarten van de blackmotion zijn zoveel mooier! Ga je nog wel de elektrische ramen achter inbouwen?

Onderstel heeft wel liefde nodig zeg, maar een goede reden om de hele boel ook gelijk te upgraden natuurlijk, heb je nog verlagingsveren liggen of..?

Ja die 17" velgen blijven toch de mooiste vind ik. Ik had ooit een set in "black chrome" ofzo, zag er prachtig uit maar de lak bladerde al af wanneer je er naar keek. Zoiets zou toch wel heel wreed staan onder een zwarte strakke 5-deurs denk ik :cool:

Zadelsnuiver zei:
Nu heb je dat ouwe stuur opgeknapt maar die komt niet meer in de auto :D bezigheidstherapie zullen we maar zeggen. De deurkaarten van de blackmotion zijn zoveel mooier! Ga je nog wel de elektrische ramen achter inbouwen?

Ja was puur bezigheidstherapie haha! Wellicht verkopen vandaar.
De electrische deuren achter heb ik al er in gemaakt. Kun je wel zien aan de deurkaart op de 2e foto want daar mist de hendel.

Zadelsnuiver zei:
Onderstel heeft wel liefde nodig zeg, maar een goede reden om de hele boel ook gelijk te upgraden natuurlijk, heb je nog verlagingsveren liggen of..?

Ik heb het volledige onderstel van de vorige meegenomen dus die gaat er onder. Wellicht wel nieuwe schijven want ze zijn toch aardig verroest......

Zadelsnuiver zei:
Ja die 17" velgen blijven toch de mooiste vind ik. Ik had ooit een set in "black chrome" ofzo, zag er prachtig uit maar de lak bladerde al af wanneer je er naar keek. Zoiets zou toch wel heel wreed staan onder een zwarte strakke 5-deurs denk ik :cool:

Ja velgen opknappen doe ik in de lente , lekker in het zonnetje! :D

Dit weekend in de kou snel het onderstel verwisseld en de geluidsisolatie aangebracht aan het plafond en de deuren.

IMG20221127094015.jpg

IMG20221127102722.jpg

IMG20221202135224.jpg

De voorkant was nog vrij standaard en de koplampen waren ook versleten.
De nieuwe koplampen gemonteerd en de gril vervangen , gelijk een andere auto!

IMG20221126141813.jpg

IMG20221126153759.jpg

IMG20221126164701.jpg

IMG20221126164647.jpg

Van de vorige auto heb ik voor nu ff de Stabi/torsie stang , veerpoten en stabistangetjes vervangen.
Heb er niet veel foto's van gemaakt gezien ik er geen zin in had maaaaar heb aan jullie gedacht dus toch een paar before/afters. Niks bijzonders , het poetsen doe ik in het voorjaar.
De auto heeft 130K gelopen dus alles wat er onder zit is nog origineel. Kwam met grote moeite los en wat echt versleten was. was de motor kantel steun.

IMG20221204134857.jpg

De oude torsie stang ligt nu naast de vervangende van de Bravo. Die is wat dikker en wat langer , scheelt niet veel maar merk je enorm met rijden.

IMG20221126165104.jpg

De achterkant was alles ook nog origineel maar kwam wel goed los.
Heb alleen de boel een beetje schoon gespoten maar al met al ziet de auto er aan de onderkant er nog goed uit! In het voorjaar wil ik hem " nieuw " maken maar voor nu is et prima.

BEFORE

IMG20221204114829.jpg

IMG20221204114838.jpg

AFTER

IMG20221204123306.jpg

IMG20221204123244.jpg

IMG20221204131347.jpg

IMG20221204131354.jpg

De motorruimte en het onderstel/remmerij etc laat ik voor nu ff met rust. Er zit nu niks geen speling in het onderstel en hij stuurt/rijdt echt geweldig!
Echter wil ik het onderstel nog wel aanpakken in het voorjaar. De draagarmen en remmen wil ik nog vervangen.
De remschijven zijn te verroest door het lange stil staan en de klauwen mogen wel een revisie/kleurtje hebben.
Draagarmen zijn bij deze nog goed genoeg maar gezien ik nieuwe heb liggen vervang ik die ook in het voorjaar.

Dus het leuke oppoetsen/reviseren en mooi maken van alles doe ik in het voorjaar , ben afhankelijk van de auto en het is te koud!

Voor nu eerst het interieur afmaken. :D

Dit topic blijft toch geweldig (y)
Echt mijn complimenten hoe je dit (wederom) aanpakt echt super gaaf om te lezen.

Blijf vooral posten op het forum :LOL:

Mooie werk weer. (y) Dapper zo, met de kou (zeker aan jullie kant van het land) te werken aan de auto.

Beste lezers ,

Ik heb al een tijdje niks meer laten zien hier maar ben uiteraard wel druk bezig geweest.
Na het debacle met de distributie riem was al mijn motivatie weg. Ik was er klaar mee maar zat wel met dozen vol nieuwe spullen. Eigenlijk een hele auto in onderdelen.......
Ik heb altijd al de droom gehad om een eigen auto te ontwerpen en electronica te vernieuwen. Dingen er als nieuw uit te laten zien etc. Dus ik dacht .....we doen het nog 1 keer.

Ik ben inmiddels een groot fan van " Mat Armstrong " op Youtube.
Omdat hij buiten begon te werken aan auto's en net als ik leert door het gewoon te doen. Nee ik heb niet geleerd voor automonteur , ik ben maar een hobbyist met een passie voor dingen nieuw maken.
Ik wou dit project nog 1 keer goed doen maar niet in 3 weken tijd zoals de vorige keer en ben dus eerst goed gaan zitten om te bedenken wat ik nou echt wil.
Ik heb me verdiept in het verhaal van de Fiat Stilo en de 5 deurs was eigenlijk het zwarte schaap van het Stilo ontwerp. Genoeg ruimte en opties maar miste het sportieve uiterlijk van de 3 deurs.

Dus ik dacht...we gaan nog een stapje verder dan de vorige keer en we gaan de Fiat Stilo 5 Deurs opnieuw ontwerpen en we maken er een moderne Fiat van. Oftewel , we gaan van een 20 jaar oude auto van binnen en van buiten een moderne auto maken.

Dashboard opnieuw bekleden
Alcantara
Stuur van de Fiat 500 X werkend maken. ( Is al gelukt! )
Airco paneel opnieuw ontwerpen met nieuw display en leds. ( Is al gelukt ).
Alle oranje verlichting vervangen voor witte led.
Stoelen van de Citroen C5 tourer 3. ( half leer half stof ).
Instrumentenpaneel aanpassen naar een moderne versie. ( Leds , dials , display )
Voorkant van de auto vervangen voor de Schumacher versie. ( Nieuwe panelen , bumper , verlichting ).
Nieuwe spoiler , achterlichten , diffuser.
Auto wrappen ipv spuiten.
Honingraster ipv originele gril.
Dynamic knipperlichten.

Ik ben uiteraard al begonnen gezien het weer een beetje beter werd en om het dashboard opnieuw te bekleden moest hij er uiteraard eerst uit.
Op de foto hieronder zie je al de alcantara , dit was om het even te proberen! Resultaat is prachtig.

IMG-20230308-194156.jpg

Dit is de stof die ik ga gebruiken om het dashboard mee te bekleden. Het is een dunne " leer " stof en redelijk rekbaar.
Het bekleden van iets is een vak en ik heb dat nog nooit gedaan. Maar ben aardig tevreden met het resultaat. Zie hieronder een paar foto's.....

Let op , dit is nog niet af! :D

IMG20230227145339.jpg

IMG20230304182508.jpg

IMG-20230306-123301.jpg

De auto heeft zoals je op de foto hierboven ziet een veel modernere uitstraling.
Voor diegene die de Fiat Stilo van binnen kent weet dat de plastic kappen bij de gordels beige/wit is maar dat matched niet bij mijn ontwerp. Ik wil richting de Alfa Romeo Giulia/Stelvio interieur en heb besloten de kappen donker grijs te maken. Dit matched dan weer met de zwarte deurpanelen en de alcantara hemel.

IMG20230318185610.jpg

Het aircopaneel van de Stilo is nagenoeg hetzelfde als de Fiat Bravo maar de Bravo heeft een veel moderner/scherper LCD er in zitten.
Ik heb dit LCD werkend gekregen in het paneel van de Stilo. Moest daar wel flinke aanpassingen voor doen in de behuizing maar het is gelukt.
Witte leds met het lcd en de knoppen van de Bravo en tadaaa.....een veel moderner paneel.

Screenshot-2023-03-26-10-43-41-49-99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.png

Het stuur van de Fiat 500 X / Tipo 2022 heb ik werkend gekregen. Zowel de verlichting als de knoppen werken nu in de Fiat Stilo.
Fiat Stilo werkt met canbus en de 500X met linbus dus moest aardig wat draadjes leggen om het werkend te krijgen.

IMG20230310194403.jpg

IMG-20230326-112540.jpg

De radio ga ik of voor een android versie of ik bouw er zelf 1 met een RaspberryPi met Open auto pro.
Maar dat is voor later , eerst de basis goed!
Daarnaast ga ik nagenoeg ALLES documenteren en op Youtube zetten.

Ik kreeg hier veel leuke reacties over de " voor en na " foto's van bijvoorbeeld het onderstel en de motorruimte bij de Schumacher en deze Stilo en dacht .....wellicht leuker om het op video te zien.
Ik ga dus weeeeer alles demonteren en nieuw maken. Dit betekent stralen ...spuiten en upgraden. Jullie hebben nog niks gemist want het is op dit moment nog steeds een hok! :D :D

Nu ben ik absoluut geen held met Youtube/Video en lullen tegen het onbekende maar ik ga het gewoon proberen.....

Ik zal ondertussen ook alles hier proberen bij te houden en als jullie nog tips/tricks hebben met de bekleding/radio etc laat het weten.

YOUTUBE KANAAL KLIK HIER

Bedankt voor het lezen en laten we hopen dat het deze keer goed eindigt.

Zo, wat een gave plannen! En ontzettend knap, vind ik, om allerlei hardware van andere wagens werkend te krijgen in de Stilo. Ik lees en kijk met veel interesse mee.

Wat ben je toch een held. Echt ongelofelijk hoe ver je gaat, absoluut in de goede zin. Hele kabels verleggen; echt, lieve help; ik moet er niet aan denken. :) Leuk dat je het nu ook via YouTube vastlegt!

Wat ben je toch een held. Echt ongelofelijk hoe ver je gaat, absoluut in de goede zin. Hele kabels verleggen; echt, lieve help; ik moet er niet aan denken. :) Leuk dat je het nu ook via YouTube vastlegt!

Haha thanks. Naja Youtube was gewoon wat extra's.......
Ik heb gewoon een passie en wil gewoon dingen proberen , gaat niet altijd goed maar ik heb echt het idee dat ik van dit hok een nieuw model kan maken.
De auto zal wat langer ogen maar sowieso sportiever! Dan wrappen met een mooie felle kleur.......

Ach hobby... :D

Een Schumacher , daar rijd de vrouw in.
Mn dochter is bijna 5 dus die kan prima zelf achterin komen.
Ik rij nu in de MW en straks dus in de 5D.
Dan heb ik de kapotte 5D op mn werk staan en eindig ik straks alsnog met 2 auto's.
Super, het wordt een steeds groter plan. Maar de MW is weg en dit project gaat niet in een paar weken gebeuren zoals je zelf zegt. Waar rijd je nu dan dagelijks in? :unsure:

Super, het wordt een steeds groter plan. Maar de MW is weg en dit project gaat niet in een paar weken gebeuren zoals je zelf zegt. Waar rijd je nu dan dagelijks in? :unsure:
In dit rijdende project! En nee dat is niet altijd leuk maar gelukkig zijn het korte ritjes.
Let wel....de informatie in dit topic is ouder dan de huidige staat! ;)

Nice, leuk om te volgen. Volg op youtube Mat armstrong ook, leuke fimpjes om naar te kijken.

Veel succes met het verdere project, maar gezien de in het verleden behaalde resultaten moet dat goedkomen.

Leuk dat je er weer bent inderdaad, dit blijft een bijzonder leuk topic om te volgen!
Ik ben wel even het overzicht kwijt voor wat betreft je auto's, maar dit ziet er weer top uit!!

En leuk ook dat filmpje op Youtube (y)

Dank allen!
Er zijn wel meer mensen die het overzicht kwijt zijn haha....
Ik heb op dit moment 2 auto's , dit project en de Schumacher.

Blauwe station is in Belgie
Vorige auto van dit project is gesloopt en alle onderdelen zitten in dozen. Dus dit hele project behalve met het dak begint weer vanaf het begin en zal dus ook op video komen ....

Even gemist wat er met de gele Abarth gebeurd is blijkbaar, maar mooi dat je weer met frisse wind dit project oppakt! Ik ga me alvast abonneren op het youtube kanaal (y)

Even gemist wat er met de gele Abarth gebeurd is blijkbaar, maar mooi dat je weer met frisse wind dit project oppakt! Ik ga me alvast abonneren op het youtube kanaal (y)
Thanks! Gele Abarth vorig jaar verkocht en toen begonnen met het project.
Mis hem nog wel maar is in goede handen ....

@Joel 1987 , Ja de Schumacher blijft de komende maanden nog wel. Stiekem wil ik ook wel richting de Giulietta want die is wat practischer en wat nieuwer.....

@Nico GTR Klopt. Ik denk dat het bij CAN uberhaubt al stopt haha.... Maar goed het nieuwe stuur werkt. Alleen de nieuwe airbag ring werkend maken. Maar dat is voor later. ( Heb nu originele stuur ).
Dit weekend dashboard afmaken.

Heel wat gebeurd sinds ik hier voor het laatst meelas. Jammer dat de motor in de soep liep, maar mooi om te zien dat je je weer hebt herpakt en inmiddels zelfs nog weer een stapje verder gaat. Een soort Blackmotion 2023. Veel succes gewenst met dit"nieuwe" Stilo project.

Je bent weer met een mooi project bezig zag ik op YouTube!
Blijft indrukwekkend hoe je dat allemaal doet op een parkeerplaats (y)

Je bent weer met een mooi project bezig zag ik op YouTube!
Blijft indrukwekkend hoe je dat allemaal doet op een parkeerplaats (y)
Wow, thanks!
Ja heb een tijdje niet zo goed in mn vel gezeten door familieomstandigheden.
Heb de passie weer een beetje terug gekregen en ben idd met een nieuw project begonnen.

De Fiat Stilo Multiwagon 2.4 Abarth. ( handbak ).

Ik wou er nog een topic over maken voor de liefhebbers maar gezien Youtube mega veel tijd kost heb ik het voor nu daar gelaten. Zal er binnenkort nog 1 maken ;)

Nogmaals dank!

Terug
Bovenaan