herman m zei:
@michel1975
Kun je ook inhoudelijke kritiek geven?
Het staat je vrij om onderstaande te weerleggen op de inhoud.
https://www.thenation.com/article/job-guarantee-government-plan-full-employment/
The Nation.....onuitputtelijke bron van achterhaalde retoriek....en nee, ik ben voorwaar geen Trump fan, maar in een grotere overheid, meer bemoeienis van overheidswege in de arbeidsmarkt ligt de oplossing niet....en al helemaal niet in de VS en ook niet in Nederland.
Dat wordt gewoon de bij voorbaat gedoemde opvolger van de Melkertbanencarroussel....
De oplossing ligt veeleer in de herwaardering (en dan zowel maatschappelijk als financieel) van handenarbeid en vakmanschap i.p.v. het heilloos opleiden van de grijze middenmoot met gedevalueerde HBO of Universitaire opleidingen...inmiddels haalt de helft van de Nederlandse jeugd minimaal een HBO diploma (statistisch gezien bestaat daarmee geen MBO meer of is feitelijk de kwalificatie hoger onterecht...), zij het dan in een volledig irrelevante opleiding waarmee geen droog brood te verdienen is en waar het diploma is behaald door het docentenkorps aldaar te overtuigen van het vermogen tot communiceren door in groepsopdrachten conflictvrij een l*lverhaal op te hangen.....Ook met het ophangen van een politiek welgevallig flutonderzoek, dat de welgevallige boodschap rondbazuint op de Faculteit Culturele Antropologie in Havana aan de Waal, valt best een drs. titel te scoren...Ik ben de afgelopen jaren herhaaldelijk in mijn werk academici tegengekomen, die ik er van verdacht nauwelijks hoger dan Bonnie St. Claire te scoren bij een IQ test...en die zo mogelijk nog minder tot stand brachten....
Lassers, elektromonteurs, bankwerkers, maar ook verpleegkundigen c.s. zijn in grote delen van Nederland nauwelijks te vinden en verdienen inmiddels, helaas op de verpleegkundigen na, salarissen waar de gediplomeerde HBO-er vrijetijdskunde in meerderheid zijn/haar vingers bij zou aflikken.....
Maar helaas zijn er NL bij lange na niet voldoende vakmensen meer, zodat de Duitsers, Polen, Roemenen etc. onze bouwplaatsen en fabrieken ( en binnenkort net als in Engeland en Duitsland waarschijnlijk ook de ziekenhuizen...) steeds meer bevolken...en dat kun je hen ook niet kwalijk nemen, gezien de kansen die er in Nederland liggen.
En toch blijven Nederlandse ouders voor het grootste deel maar volhouden dat hun kinderen toch vooral minimaal een Hbo-opleiding zouden moeten ambiëren.....