Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Krijgen de VVD en PvdA voldoende steun?

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    70
  • Opiniepeiling gesloten .
P. Klieder zei:
Ik denk dat velen met een uitkering/bijstand node ingezet kunnen worden in verzorgingstehuizen. Zeker die met een WC quotum. Maar, heel gek, geen geluid van dat soort.

verdring je dan niet de huidige werknemers?

michel1975 zei:
herman m zei:
michel1975 zei:
herman m zei:
Telt niet, te makkelijk. :)
Geef zelf dan een oplossing.

Nederland uit de euro. Alle uitkeringen afschaffen (behalve als je echt ziek/gehandicapt bent).
Baangarantie voor alle werklozen op niveau minimumloon.
Dus onderwijs volgen of werken, anders op een houtje bijten.
Lost 99% van alle sociale problemen op.
Kijk nu komen we ergens.
Ik zie nog wel wat praktische problemen in de praktische uitvoerbaarheid.
Zoals een prikkel om je best te doen op je werk.

Jij wilt niet alleen alle sociale maar ook alle morele problemen van de mensheid oplossen?
Bijna iedereen wil voldoening in zijn werk en zelfrespect. Zelfs bij de McDonald's en bij de Lidl achter de kassa.
Ik zie het probleem niet. Als er een baangarantie bestaat zul je mensen ook makkelijker kunnen ontslaan.
Maar.. mensen kunnen dan ook makkelijker weglopen als een werkplek bijv. door een botte manager tot een hel wordt gemaakt.
Win-win heet dat.

PS dit soort dingen kunnen niet met de euro, 3%-regel en het SG-pact.
Het begrotingstekort is veel te laag.

michel1975 zei:
Boppie zei:
P. Klieder zei:
Ik denk dat PVV veel mensen aanspreekt maar dat het helaas nog erg "not done" is om er voor uit te komen. Maar dat is aan het veranderen. En dat is heel goed!

Het is überhaupt goed als mensen ergens voor uit kunnen komen zonder dat je verbaal de kop eraf hakt.

Ik heb niet veel met de PVV, ik zie ze de oplossing niet brengen. Ik zie dat de overige partijen overigens ook niet doen. Michel heeft het al aangehaald, ik vind het lastig om te bepalen wie ik mijn stem moet gunnen.
Ik zit met hetzelfde dilemma. De PVV is voor mij geen alternatief. Niet stemmen is in mijn visie geen optie maar op wie?

Het gedachtengoed van de VVD ligt op een aantal punten gelijk met mijn gedachten. Stemwijzer komt op D66, VVD of PVDA uit. Pechtold is het niet voor mij. PVDA.....Aboutaleb zou voor mij zeer acceptabel zijn als Premier. Die weet een aantal dingen goed te benoemen en met de antizwartepieten discussie blijft hij achter zijn in mijn ogen terechte beslissing staan en achter de politiemensen in Rotterdam. Ondanks de kritiek die nu loskomt. Maar die is heel wijs op zijn plek gebleven, PVDA krijgt het zeer zwaar straks met dit geharrewar. Blijft over VVD. Wat hou je verder over? Groen Links, SP. Gaat het niet worden voor mij.

Het enige consistente verhaal komt van Sybrand Buma, mijn God wat heb ik een hekel aan dat toontje van die man. Alleen die stem al.. :cry: Hoewel ik niet snel op een christelijke partij zal stemmen komen daar (CDA) wel de beste geluiden vandaan momenteel.

Rutte_Leugenaar_Nu%2Bdeed%2Bik%2Bhet%2Bweer.jpg

50Plus betwijfelt cijfers CBS: we worden helemaal niet zo oud

De partij voor de ouderen, 50Plus, twijfelt eraan of we wel echt zo oud worden als het Centraal Bureau voor de Statistiek zegt dat we worden. Dat is de strekking van een opmerkelijk citaat van FNV-bestuurder Corrie van Brenk, de nummer 4 op de kieslijst van 50Plus voor de verkiezingen van maart. 'Er zijn redenen om je af te vragen of de sterftecijfers van het CBS wel kloppen', zei Van Brenk zonder toelichting tegen De Telegraaf. 'Hoezo ouder?' werd de kop.
meer

^deze figuren vind ik ook eng

Carfanatic zei:
50Plus betwijfelt cijfers CBS: we worden helemaal niet zo oud

De partij voor de ouderen, 50Plus, twijfelt eraan of we wel echt zo oud worden als het Centraal Bureau voor de Statistiek zegt dat we worden. Dat is de strekking van een opmerkelijk citaat van FNV-bestuurder Corrie van Brenk, de nummer 4 op de kieslijst van 50Plus voor de verkiezingen van maart. 'Er zijn redenen om je af te vragen of de sterftecijfers van het CBS wel kloppen', zei Van Brenk zonder toelichting tegen De Telegraaf. 'Hoezo ouder?' werd de kop.
meer

^deze figuren vind ik ook eng

Mooi stukje over dit onderwerp.

Prachtig al die "boerenkooloplossingen".....hoe ging dat spreekwoord over stuurlui ook al weer?!

Ongeveer van hetzelfde niveau als het gereutel over herinvoering van de dienstplicht......slecht opgeleide, ongemotiveerde soldaten met onvoldoende slagkracht/slecht materieel (want daar wil immers niemand hier voor betalen...., zeker de politici niet) naar Mali/Afghanistan/Joegoslavië of Verweggistan sturen en dan klagen dat er een flink aantal in een luchtdichte zak terug naar Nederland komen....daarna vervolgens een parlementaire enquête, waar diezelfde zak hooi uit Den Haag, die in eerste instantie de dienstplicht opnieuw ingevoerd wilde hebben dan een ander de schuld gaat proberen te geven....

Zou jij je vader/moeder in een verzorgingstehuis verzorgd willen zien worden door ongediplomeerde krachten, die vorige week een plantsoen stonden aan te harken ?

Simpele oplossingen voor complexe problemen bestaan bijna nooit; toch zijn er velen die voor elk complex probleem een simpele oplossing denken te hebben....in de politiek stikt het ervan en dan bedoel ik zeker niet alleen die grote blonde roerganger....o_O

Majortom zei:
Ongeveer van hetzelfde niveau als het gereutel over herinvoering van de dienstplicht......slecht opgeleide, ongemotiveerde soldaten met onvoldoende slagkracht/slecht materieel (want daar wil immers niemand hier voor betalen...., zeker de politici niet) naar Mali/Afghanistan/Joegoslavië of Verweggistan sturen en dan klagen dat er een flink aantal in een luchtdichte zak terug naar Nederland komen....

Ik stem voor:)

modedit : Dit soort opmerkingen zijn niet gewenst op dit forum.

Sowieso moet er meer geld naar defensie en minder naar ontwikkelingshulp

Heb ik weer....iemand die een zin citeert, maar de boodschap niet begrijpt....en vervolgens over mijn laatste alinea : "quod erat demonstrandum"......

Majortom zei:
Prachtig al die "boerenkooloplossingen".....hoe ging dat spreekwoord over stuurlui ook al weer?!

Ongeveer van hetzelfde niveau als het gereutel over herinvoering van de dienstplicht......slecht opgeleide, ongemotiveerde soldaten met onvoldoende slagkracht/slecht materieel (want daar wil immers niemand hier voor betalen...., zeker de politici niet) naar Mali/Afghanistan/Joegoslavië of Verweggistan sturen en dan klagen dat er een flink aantal in een luchtdichte zak terug naar Nederland komen....daarna vervolgens een parlementaire enquête, waar diezelfde zak hooi uit Den Haag, die in eerste instantie de dienstplicht opnieuw ingevoerd wilde hebben dan een ander de schuld gaat proberen te geven....

Zou jij je vader/moeder in een verzorgingstehuis verzorgd willen zien worden door ongediplomeerde krachten, die vorige week een plantsoen stonden aan te harken ?

Simpele oplossingen voor complexe problemen bestaan bijna nooit; toch zijn er velen die voor elk complex probleem een simpele oplossing denken te hebben....in de politiek stikt het ervan en dan bedoel ik zeker niet alleen die grote blonde roerganger....o_O

Uitvoerende taken laat ik ook liever aan de vakmensen over. Werkelozen zouden op sociaal vlak best wat kunnen betekenen. Muzikaal talent....speel eens een stukje voor mensen die verder weinig hebben. Maak een wandeling door het park. Dat soort dingen. Ik heb gelukkig geen dag thuis hoeven zitten, maar mocht het zover komen dan zou ik de dag zo in willen vullen. Gewoon een beetje sociaal zijn en een ander wat frisse lucht gunnen.

Boppie zei:
Uitvoerende taken laat ik ook liever aan de vakmensen over. Werkelozen zouden op sociaal vlak best wat kunnen betekenen. Muzikaal talent....speel eens een stukje voor mensen die verder weinig hebben. Maak een wandeling door het park. Dat soort dingen. Ik heb gelukkig geen dag thuis hoeven zitten, maar mocht het zover komen dan zou ik de dag zo in willen vullen. Gewoon een beetje sociaal zijn en een ander wat frisse lucht gunnen.

Gedeelte uit de toespraak van JFK tijdens de inauguratie in 1961.

In mijn ogen na meer dan 55 jaar nog steeds actueel ...

herman m zei:
michel1975 zei:
herman m zei:
michel1975 zei:
herman m zei:
Telt niet, te makkelijk. :)
Geef zelf dan een oplossing.

Nederland uit de euro. Alle uitkeringen afschaffen (behalve als je echt ziek/gehandicapt bent).
Baangarantie voor alle werklozen op niveau minimumloon.
Dus onderwijs volgen of werken, anders op een houtje bijten.
Lost 99% van alle sociale problemen op.
Kijk nu komen we ergens.
Ik zie nog wel wat praktische problemen in de praktische uitvoerbaarheid.
Zoals een prikkel om je best te doen op je werk.

Jij wilt niet alleen alle sociale maar ook alle morele problemen van de mensheid oplossen?
Bijna iedereen wil voldoening in zijn werk en zelfrespect. Zelfs bij de McDonald's en bij de Lidl achter de kassa.
Ik zie het probleem niet. Als er een baangarantie bestaat zul je mensen ook makkelijker kunnen ontslaan.
Maar.. mensen kunnen dan ook makkelijker weglopen als een werkplek bijv. door een botte manager tot een hel wordt gemaakt.
Win-win heet dat.

PS dit soort dingen kunnen niet met de euro, 3%-regel en het SG-pact.
Het begrotingstekort is veel te laag.
Dit is geen win-win. Wat jij stelt is simplistisch. Als je wat wilt oplossen is moraal een wezelijk onderdeel. Je plan is toch echt onuitvoerbaar. Een baangarantie voor iemand die ongemotiveerd is is compleet zinloos en praktisch ook niet te doen. Ga je werkgevers dwingen mensen aan te nemen? Ik wil graag zelf mijn werknemers uitzoeken. Er moet immers ook wat verdiend worden.

Idefiqs zei:
In mijn opinie althans..
ik snap de keus.

Geen particuliere werkgevers uiteraard, dat gaat de staat doen.
"Employer of last resort."

https://en.wikipedia.org/wiki/Employer_of_last_resort
https://www.thenation.com/article/job-guarantee-government-plan-full-employment/

Opvallend dat je al weet of iets simplistisch is na er... 45 seconden over nagedacht te hebben? :)
Maar okee.

De moraal ga je dus via de staat aanpakken?
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

45 seconden? Volgens mij is jouw post om 11:56 uur gepost en de mijne bijna 12 uur later. Maar nu ik jouw bronnen zie snap ik je simplistische inslag. Overigens was ik er al eerder dan 45 seconden over uit dar wat jij wilt wel heel makkelijk ingestoken is.

Die vraag over moraal kan je beter aan je zelf stellen. En leg me geen woorden in de mond. Jij begon zelf over moraal.

Iemand trouwens nog Pechtold gezien? Rutte had Trump de waarheid moeten zeggen. De beste man denkt werkelijk dat wij er toe doen. Zullen ze in Amerika ook een vragenuurtje hebben gehad toen ze hoorden dat VVD en PvdA samen gingen regeren? Wat een populistische engnek is het toch.

@michel1975
Kun je ook inhoudelijke kritiek geven?
Het staat je vrij om onderstaande te weerleggen op de inhoud.
https://www.thenation.com/article/job-guarantee-government-plan-full-employment/

herman m zei:
@michel1975

The Nation.....onuitputtelijke bron van achterhaalde retoriek....en nee, ik ben voorwaar geen Trump fan, maar in een grotere overheid, meer bemoeienis van overheidswege in de arbeidsmarkt ligt de oplossing niet....en al helemaal niet in de VS en ook niet in Nederland.
Dat wordt gewoon de bij voorbaat gedoemde opvolger van de Melkertbanencarroussel....

De oplossing ligt veeleer in de herwaardering (en dan zowel maatschappelijk als financieel) van handenarbeid en vakmanschap i.p.v. het heilloos opleiden van de grijze middenmoot met gedevalueerde HBO of Universitaire opleidingen...inmiddels haalt de helft van de Nederlandse jeugd minimaal een HBO diploma (statistisch gezien bestaat daarmee geen MBO meer of is feitelijk de kwalificatie hoger onterecht...), zij het dan in een volledig irrelevante opleiding waarmee geen droog brood te verdienen is en waar het diploma is behaald door het docentenkorps aldaar te overtuigen van het vermogen tot communiceren door in groepsopdrachten conflictvrij een l*lverhaal op te hangen.....Ook met het ophangen van een politiek welgevallig flutonderzoek, dat de welgevallige boodschap rondbazuint op de Faculteit Culturele Antropologie in Havana aan de Waal, valt best een drs. titel te scoren...Ik ben de afgelopen jaren herhaaldelijk in mijn werk academici tegengekomen, die ik er van verdacht nauwelijks hoger dan Bonnie St. Claire te scoren bij een IQ test...en die zo mogelijk nog minder tot stand brachten....

Lassers, elektromonteurs, bankwerkers, maar ook verpleegkundigen c.s. zijn in grote delen van Nederland nauwelijks te vinden en verdienen inmiddels, helaas op de verpleegkundigen na, salarissen waar de gediplomeerde HBO-er vrijetijdskunde in meerderheid zijn/haar vingers bij zou aflikken.....
Maar helaas zijn er NL bij lange na niet voldoende vakmensen meer, zodat de Duitsers, Polen, Roemenen etc. onze bouwplaatsen en fabrieken ( en binnenkort net als in Engeland en Duitsland waarschijnlijk ook de ziekenhuizen...) steeds meer bevolken...en dat kun je hen ook niet kwalijk nemen, gezien de kansen die er in Nederland liggen.
En toch blijven Nederlandse ouders voor het grootste deel maar volhouden dat hun kinderen toch vooral minimaal een Hbo-opleiding zouden moeten ambiëren.....:rolleyes:

Majortom zei:
herman m zei:
@michel1975

The Nation.....onuitputtelijke bron van achterhaalde retoriek....en nee, ik ben voorwaar geen Trump fan, maar in een grotere overheid, meer bemoeienis van overheidswege in de arbeidsmarkt ligt de oplossing niet....en al helemaal niet in de VS en ook niet in Nederland.
Dat wordt gewoon de bij voorbaat gedoemde opvolger van de Melkertbanencarroussel....

Je moet de koektrommel eerst opendoen om te kijken wat voor koekjes erin zitten.
Wat maakt het nou weer uit op welke website een artikel staat?? Bolkestein heeft ook wel eens wat in de Volkskrant gezegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

Het gaat w.m.b. grotendeels ook om het vervangen van het hele uitkeringscircus. Houd je dat liever in stand?
Dat je iets "bij voorbaat gedoemd" noemt komt waarschijnlijk doordat je op ideologische gronden niet wilt dat het slaagt.
Op grond waarvan moeten we bijv. aannemen dat "de Melkertbanen" een mislukking waren? Dat het in De Telegraaf heeft gestaan?

Majortom zei:
herman m zei:
@michel1975

De oplossing ligt veeleer in de herwaardering (en dan zowel maatschappelijk als financieel) van handenarbeid en vakmanschap i.p.v. het heilloos opleiden van de grijze middenmoot met gedevalueerde HBO of Universitaire opleidingen...inmiddels haalt de helft van de Nederlandse jeugd minimaal een HBO diploma (statistisch gezien bestaat daarmee geen MBO meer of is feitelijk de kwalificatie hoger onterecht...), zij het dan in een volledig irrelevante opleiding waarmee geen droog brood te verdienen is en waar het diploma is behaald door het docentenkorps aldaar te overtuigen van het vermogen tot communiceren door in groepsopdrachten conflictvrij een l*lverhaal op te hangen.....Ook met het ophangen van een politiek welgevallig flutonderzoek, dat de welgevallige boodschap rondbazuint op de Faculteit Culturele Antropologie in Havana aan de Waal, valt best een drs. titel te scoren...Ik ben de afgelopen jaren herhaaldelijk in mijn werk academici tegengekomen, die ik er van verdacht nauwelijks hoger dan Bonnie St. Claire te scoren bij een IQ test...en die zo mogelijk nog minder tot stand brachten....

Lassers, elektromonteurs, bankwerkers, maar ook verpleegkundigen c.s. zijn in grote delen van Nederland nauwelijks te vinden en verdienen inmiddels, helaas op de verpleegkundigen na, salarissen waar de gediplomeerde HBO-er vrijetijdskunde in meerderheid zijn/haar vingers bij zou aflikken.....
Maar helaas zijn er NL bij lange na niet voldoende vakmensen meer, zodat de Duitsers, Polen, Roemenen etc. onze bouwplaatsen en fabrieken ( en binnenkort net als in Engeland en Duitsland waarschijnlijk ook de ziekenhuizen...) steeds meer bevolken...en dat kun je hen ook niet kwalijk nemen, gezien de kansen die er in Nederland liggen.
En toch blijven Nederlandse ouders voor het grootste deel maar volhouden dat hun kinderen toch vooral minimaal een Hbo-opleiding zouden moeten ambiëren.....:rolleyes:

Helemaal mee eens. Meer waardering voor de mensen op de vloer. Politie is een voorbeeld...als ik het goed begrijp is die helemaal stukgemanaged. De mensen op straat zijn een speelbal geworden van allerlei waan ideetjes. De zorg is niet veel beter.

herman m zei:
Het gaat w.m.b. grotendeels ook om het vervangen van het hele uitkeringscircus. Houd je dat liever in stand?
Dat je iets "bij voorbaat gedoemd" noemt komt waarschijnlijk doordat je op ideologische gronden niet wilt dat het slaagt.
Op grond waarvan moeten we bijv. aannemen dat "de Melkertbanen" een mislukking waren? Dat het in De Telegraaf heeft gestaan?

Nope, dat wil de neo-liberale VVD "idealist" niet. Alsjeblieft niet de rust en tevredenheid van een goed inkomenssysteem. Je moet mensen het vooruitzicht geven alles te kunnen verliezen, dan rennen ze harder voor je.

Ik begrijp het woordje forbidden wel, maar ik zie de relatie met dit plaatje niet. Mag ik het niet plaatsen, zit het woord ergens in verwerkt. Ik kan het even niet plaatsen.

Dit is de bron.

En nu snap ik het wel. Ik kreeg eerst gewoon het plaatje in beeld, even later een gebroken plaatje en als je hem opent in een ander scherm 403 forbidden. Maar dat zag ik net niet. En nu werkt het wel als je het adres opent...schiet mij maar lek.

Boppie zei:
En nu snap ik het wel. Ik kreeg eerst gewoon het plaatje in beeld, even later een gebroken plaatje en als je hem opent in een ander scherm 403 forbidden. Maar dat zag ik net niet. En nu werkt het wel als je het adres opent...schiet mij maar lek.

Klopt. 1x doorklikken op het plaatje op www.dumpert.nl en het plaatje is (na verversen van de pagina) ook in dit topic te zien.
Blijkbaar wordt het doorlinken van plaatjes niet toegestaan door www.dumpert.nl.

Boppie zei:

Gelderse Valleiers en computers....;)

Idefiqs zei:
Boppie zei:

Gelderse Valleiers en computers....;)

Een goede combinatie, het gaat mis als wij de heuvelrug over moeten met onze kabels.

Idefiqs zei:
herman m zei:

Nope, dat wil de neo-liberale VVD "idealist" niet. Alsjeblieft niet de rust en tevredenheid van een goed inkomenssysteem. Je moet mensen het vooruitzicht geven alles te kunnen verliezen, dan rennen ze harder voor je.
Vertel welke oplossing zie jij dan? Wat is in jouw ogen een goed inkomenssysteem? Ik denk dat wij het qua systeem nog niet zo gek hebben.

michel1975 zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:

Vertel welke oplossing zie jij dan? Wat is in jouw ogen een goed inkomenssysteem? Ik denk dat wij het qua systeem nog niet zo gek hebben.

Gelukkig heeft de VVD geen absolute meerderheid, waardoor er nu nog een redelijke inkomenszekerheid bestaat.

Zolang bestuurders tonnen en/of miljoenen meekrijgen, zelfs bij gebleken disfunctioneren en uitkeringsgerechtigden die per ongeluk een (vaak ingewikkeld) formuliertje abusievelijk verkeerd invullen geconfronteerd worden met een 100% boete zit er iets fundamenteel scheef in het inkomenssysteem. 55 plussers die - vaak na 40 jaar werken - werkloos worden, worden geconfronteerd met een uitkering op bijstandsniveau na twee jaar WW zonder uitzicht op een baan.

Idefiqs zei:
michel1975 zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:

Gelukkig heeft de VVD geen absolute meerderheid, waardoor er nu nog een redelijke inkomenszekerheid bestaat.

Zolang bestuurders tonnen en/of miljoenen meekrijgen, zelfs bij gebleken disfunctioneren en uitkeringsgerechtigden die per ongeluk een (vaak ingewikkeld) formuliertje abusievelijk verkeerd invullen geconfronteerd worden met een 100% boete zit er iets fundamenteel scheef in het inkomenssysteem. 55 plussers die - vaak na 40 jaar werken - werkloos worden, worden geconfronteerd met een uitkering op bijstandsniveau na twee jaar WW zonder uitzicht op een baan.

Eens met je stelling dat er een bepaalde mate van inkomenszekerheid moet bestaan, zeker voor mensen die jarenlang premies hebben betaald.

Maar je beeld over de "graaiers" is gewoon weer de standaard riedel die het omdat hij het goed doet bij de borreltafel, nog niet waar hoeft te zijn; in het bedrijfsleven is het toekennen van een vertrekpremie de keuze van de RvB of de in het contract opgenomen afkoopsom, die dezelfde vastigheid moet bieden als het contract van een gewone medewerker die ook maar niet zomaar zonder tussenkomst van de rechter kan worden ontslagen. Contract is gelukkig nog altijd contract...Bovendien kost dat jou en mij als belastingbetaler helemaal niets en zou het voor deze discussie niet relevant moeten zijn....

Bij bestuurders is ook meestal in het contract opgenomen dat er van bepaalde sommen uitgegaan moet worden, of in nieuwe contracten is er de maximalisatie op 75K. Als een hogere vertrekpremie wordt toegekend betekent dit altijd dat de partij die de ander ontslaat zijn argumentatie/dossier niet op orde heeft en er een puinhoop van gemaakt heeft in beoordeling of sturing....
Dan kent de rechter vaak nog een vergoeding toe die gebaseerd is op de oude kantonrechtersformule....
Meestal echter vind er schikking plaats buiten de rechtszaal, omdat er zeker in het openbaar bestuur de betrokken bestuurders weinig behoefte hebben om in de rechtszaal met de billen bloot te moeten over hun eigen gebrek aan toezicht of falen anderszins....( en in het openbaar bestuur zijn andere partijen veel dominanter aanwezig dan de blijkbaar door jou verguisde VVD, overigens....., vaak dezelfde partij die hetzelfde riedeltje als jou debiteert;))

michel1975 zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:

Arbeid is niet of nauwelijks "prijs-elastisch" naar beneden, maar zo benaderen de neoliberalen het wel.
Je moet arbeid dus niet meer als commodity beschouwen.

Aangezien je..
a) zonder geld niet kunt overleven
b) zonder werk, erfenis, misdaad of kapitaal geen geld kunt regelen
c) mensen het niet sociaal vinden om mensen gratis kapitaal of een erfenis te geven of misdaad te legaliseren...
... zul je op een of andere manier moeten garanderen dat mensen werk hebben, zodat ze van a) geen last meer hebben. Ook omdat werkgevers (aangetoond) bijna nooit zin hebben om mensen aan te nemen die langer dan een aantal maanden zonder werk zitten.

De overheersende ideologie is: "aangezien je a), zie maar hoe je het verdient", dus is de economie aanbodgestuurd. Terwijl de vraagkant steeds magerder wordt ivm de vergrijzing en verzadiging. Bestedingen = inkomen dus dan kom je in een negatieve spiraal. Het wordt nog erger als de overheid gaat denken dat het begrotingstekort een probleem is.
Voor de "verliezers" van het systeem hebben we dan uiteindelijk de bijstand, zodat mensen aan de onderkant (werkend voor een schijntje vs. uitkering van niks) makkelijk tegen elkaar kunnen worden opgezet. De verliezers krijgen uiteindelijk de schuld van hun eigen ellende.
Dat is een pervers systeem.
De oplossing die mensen nu graag willen is een nieuwe huizenbubbel.. helaas een tijdelijke oplossing.

Blackadder the 5th zei:
Basis inkomen: zou dit de oplossing van de problemen kunnen zijn?

Als je het iedereen geeft zal het steeds te laag zijn voor wie er 100% van afhankelijk is, zodat het steeds moet blijven stijgen met wsch. inflatie-effect.
Als je het niet aan iedereen geeft maar alleen aan wie het nodig heeft is het gewoon een soort bijstand/ww.
Ik ben een beetje sceptisch.

herman m zei:
Blackadder the 5th zei:
Basis inkomen: zou dit de oplossing van de problemen kunnen zijn?

Als je het iedereen geeft zal het steeds te laag zijn voor wie er 100% van afhankelijk is, zodat het steeds moet blijven stijgen met wsch. inflatie-effect.
Als je het niet aan iedereen geeft maar alleen aan wie het nodig heeft is het gewoon een soort bijstand/ww.
Ik ben een beetje sceptisch.

Dit staat er in de info vermeld van de betreffende link:

Het onvoorwaardelijk basisinkomen heeft de volgende vier kenmerken: universeel, individueel, onvoorwaardelijk en hoog genoeg om een volwaardig bestaan in de maatschappij te kunnen leiden.

Universeel: elk persoon, ongeacht leeftijd, geslacht, afkomst, woonplaats heeft recht op het basisinkomen.
Individueel: het basisinkomen wordt per persoon uitgekeerd, en dus niet op basis van een gezin of huishouden.
Onvoorwaardelijk: het basisinkomen is een mensenrecht zonder werkverplichting of inkomenstoets.
Hoog genoeg: het bedrag moet hoog genoeg zijn om een waardige levensstandaard mogelijk te maken, die overeenkomt met de sociale en culturele standaard van het desbetreffende land.

Daarmee zou het probleem van te laag inkomen principe opgelost kunnen zijn.
Ik denk zelf dat je voor "land" beter wereld in kunt vullen.
Het lijkt me voorstelbaar dat een land met een dergelijk systeem aantrekkelijk is voor bewoners van landen die dit systeem (nog) niet hebben.
Uiteindelijk is in mijn ogen het basisinkomen een grote (her)verdelingsoperatie,
en daar zitten nogal wat (politieke) haken en ogen aan ...

Nogmaals, het probleem is dat het basisinkomen steeds moet blijven stijgen, aangezien het in bovenstaand betoog onvoorwaardelijk en universeel is.
Dat kan zorgen voor een algemene stijging van lonen en prijzen. Dan schiet je er toch niks mee op als je er 100% van afhankelijk bent? Dus ben je weer terug bij af.
https://www.bloomberg.com/news/videos/2016-06-07/the-argument-against-basic-income

Het gevaar dat ik er in zie is dat het - bij mislukking - makkelijk kan worden weggezet als de zoveelste "linkse hobby" die niet zou werken.
Terwijl de 'Rijnlandse' sociaaldemocratie (als model, niet als partijpolitiek) juist zo goed werkt vanwege allerlei linkse hobby's (waardoor zorg, onderwijs, huisvesting enz. nog redelijk bereikbaar zijn voor de meeste mensen [even lekker stangen-modus] - inclusief voor de VVD-stemmers die al die half socialistische dingen graag meteen afschaffen zo gauw ze zelf hun schaapjes op het droge hebben :cool: ). [/e-l-s-modus]

Trouwens, ons wegennet is ook socialistisch.
Behalve die paar maffe tolwegen.

herman m zei:
Nogmaals, het probleem is dat het basisinkomen steeds moet blijven stijgen, aangezien het in bovenstaand betoog onvoorwaardelijk en universeel is.
Dat kan zorgen voor een algemene stijging van lonen en prijzen. Dan schiet je er toch niks mee op als je er 100% van afhankelijk bent? Dus ben je weer terug bij af.
https://www.bloomberg.com/news/videos/2016-06-07/the-argument-against-basic-income

Dit is een beetje het kip-ei verhaal.
Stijgen de algemene prijzen/lonen door het stijgen van het basisinkomen,
of moet het basisinkomen stijgen door het stijgen van de prijzen/lonen?

Ik denk zelf dat we eerst een gewenst welvaartsniveau af zouden moeten spreken,
en vermoed dat daar al de eerste (politieke) problemen opdoemen.
Is alleen eten/een dak boven het hoofd voldoende, of hoort daar ook een internetabonnement/smartphone/2 keer per jaar op vakantie naar het buitenland bij?

Blackadder the 5th zei:
herman m zei:

De algemene prijzen/lonen stijgen door het *invoeren* van het basisinkomen.
Vervolgens moet het basisinkomen stijgen door het stijgen van de prijzen/lonen. En dat gaat zo door.
Maar dit geldt alleen als we ervan uitgaan dat het basisinkomen niet samengaat met belastingverhoging om die te "financieren".
Dus als het basisinkomen 50 miljard kost dan stijgt het begrotingstekort met 50 miljard (wat geen probleem is, als de ECB maar wel staatsobligaties blijft kopen. Dus voordat je dit doet moet je zeker weten dat de ECB braaf meewerkt.).

Als het begrotingstekort niet mag stijgen met het invoeren van het basisinkomen is het een gewone nivellering en ook dan komt het systeem onder druk te staan, want dan zullen de hogere inkomens zeggen dat het voor hun een sigaar uit eigen doos is. En dan is het eigenlijk geen basisinkomen meer.

herman m zei:
Blackadder the 5th zei:
herman m zei:

De algemene prijzen/lonen stijgen door het *invoeren* van het basisinkomen.
Vervolgens moet het basisinkomen stijgen door het stijgen van de prijzen/lonen. En dat gaat zo door.
Maar dit geldt alleen als we ervan uitgaan dat het basisinkomen niet samengaat met belastingverhoging om die te "financieren".
Dus als het basisinkomen 50 miljard kost dan stijgt het begrotingstekort met 50 miljard (wat geen probleem is, als de ECB maar wel staatsobligaties blijft kopen. Dus voordat je dit doet moet je zeker weten dat de ECB braaf meewerkt.).

Als het begrotingstekort niet mag stijgen met het invoeren van het basisinkomen is het een gewone nivellering en ook dan komt het systeem onder druk te staan, want dan zullen de hogere inkomens zeggen dat het voor hun een sigaar uit eigen doos is. En dan is het eigenlijk geen basisinkomen meer.

Je bedoelt eigenlijk dat alles minder waard wordt door het invoeren van het basisinkomen?
En dat dit gefinancierd kan worden door het bijdrukken van extra geld?

Blackadder the 5th zei:
Je bedoelt eigenlijk dat alles minder waard wordt door het invoeren van het basisinkomen?
En dat dit gefinancierd kan worden door het bijdrukken van extra geld?

Als je het zo doet als hierboven bepleit, ja.
Want dan maak je het universeel en onvoorwaardelijk.
Als je van iedereen het besteedbaar inkomen met bijv. €1500 verhoogt, kun je dat toch niet doen uit 'belastinggeld' (d.w.z. "budgetneutraal")? Want dan is het een nivellering ten koste van de hogere inkomens (los van de vraag of dat een goed idee is), geen "basisinkomen".
Maar dat extra inkomen kan heel snel worden gerecycled in hogere prijzen van onroerend goed, enz. Banken scheppen krediet namelijk op basis van besteedbaar inkomen.

Wie opeens €1500 op zijn rekening ziet verschijnen en daarom maar kapt met werken bij McDonald's of bij de IKEA zal toch vervangen moeten worden.
De McDinges of de Zweedse möbeltent zal dan toch hogere lonen moeten bieden om de mensen weer aan het werk te krijgen - en dan kan ik me niet voorstellen dat de Billy's en de milkshakes niet ook in prijs gaan stijgen.

Voor het oorspronkelijke idee (mensen in staat stellen te leven zonder zinloos werk te hoeven doen als ze ervoor kiezen de hele dag te mediteren of romans te schrijven of sitar te spelen) ben je dan weer terug bij af: het leven is duurder geworden.. en je moet toch weer een baantje zoeken.
Dan zeg je, okee het is niet helemaal gelukt, of je verhoogt het basisinkomen om de met dat basisinkomen haalbare levensstandaard te behouden.

herman m zei:
Wie opeens €1500 op zijn rekening ziet verschijnen en daarom maar kapt met werken bij McDonald's of bij de IKEA zal toch vervangen moeten worden.
De McDinges of de Zweedse möbeltent zal dan toch hogere lonen moeten bieden om de mensen weer aan het werk te krijgen - en dan kan ik me niet voorstellen dat de Billy's en de milkshakes niet ook in prijs gaan stijgen.

Die wordt vervangen door iemand die in deeltijd voor weinig geld bij de Macdonalds gaat werken. Gewoon om onder de mensen te blijven, en tegelijkertijd wat nuttigs te doen in de overvloed van vrije tijd. Hij/zij heeft immers al een basisinkomen, en hoeft dus niet het volle pond te verdienen.
En dus worden de milshakes goedkoper, zodat er meer mensen in hun vrije tijd naar de MacDonalds toegaan, en dus zo meer geld door het bedrijf wordt verdiend. Wat klopt er niet in dit verhaal?

Terug
Bovenaan