Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Krijgen de VVD en PvdA voldoende steun?

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    70
  • Opiniepeiling gesloten .
Idefiqs zei:
Ik doel hiermee bijvoorbeeld op de positie van vrouwen in deze partij.

Verschrikkelijk, ouderwets, uit de tijd en discriminerend. Alleen daarom zouden ze kaltgestellt moeten worden.

P. Klieder zei:
Alleen daarom zouden ze kaltgestellt moeten worden.

Nope, we gaan niemand op partijen kaltstellen omdat hun mening ons niet bevalt. We mogen er wel iets van vinden, en ze aan de wet toetsen.

Kaltstellen gaat me in het geval van die christelijke partijen te ver. Wel vind ik dat er kritisch gekeken moet worden naar een partij als DENK. Zij schurken echt tegen het wettelijk toegestane aan. Ik zie in het Turkse parlement ook geen ruimte voor een afdeling van de SGP.

Idefiqs zei:
P. Klieder zei:

Nope, we gaan niemand op partijen kaltstellen omdat hun mening ons niet bevalt. We mogen er wel iets van vinden, en ze aan de wet toetsen.

Wat christelijke partijen doen is zuivere discriminatie op basis van geslacht. Daar moet je tegen zijn.

P. Klieder zei:
Idefiqs zei:
P. Klieder zei:

Wat christelijke partijen doen is zuivere discriminatie op basis van geslacht. Daar moet je tegen zijn.

En dan vind je mij gevaarlijk;).

Er moet niets, ik vind het gedachten goed ook zeker verwerpelijk op een aantal vlakken, maar kaltstellen en ertegen moeten zijn is ook dwang. Daar verander je niets mee.

michel1975 zei:
Kaltstellen gaat me in het geval van die christelijke partijen te ver. Wel vind ik dat er kritisch gekeken moet worden naar een partij als DENK. Zij schurken echt tegen het wettelijk toegestane aan. Ik zie in het Turkse parlement ook geen ruimte voor een afdeling van de SGP.

Dat laatste kan geen argument zijn.
Iets deugt of iets deugt niet. Of ze in het Turkse parlement nou koekjes bakken of enge dingen roepen.

P. Klieder zei:
Idefiqs zei:
P. Klieder zei:

Nee hoor, hoeft niet. Ik ben er tegen, maar SGP'ers niet. En dat kan in een vrije samenleving.

P. Klieder zei:
Dus de mensen die op Trump gestemd hebben (merendeel want Trump heeft gewonnen)...
Zo werkt het niet in de VS. Clinton heeft fysiek meer stemmen gekregen, maar door het stelsel met de kiesmannen gaat Trump toch met de winst er vandoor. Is eerder gebeurd, Bush heeft op die manier ook van Al Gore gewonnen zo heb ik begrepen. Eigenlijk wel vreemd, want je zou toch verwachten dat de stem van iemand in Texas bijvoorbeeld evenveel waarde heeft als iemand in Californië. Maar dat is dus niet zo, elke staat heeft z'n eigen 'waarde'.

Idefiqs zei:
P. Klieder zei:
Idefiqs zei:
P. Klieder zei:

Nee hoor, hoeft niet. Ik ben er tegen, maar SGP'ers niet. En dat kan in een vrije samenleving.

Ik ben er ook tegen. Ik vind het discriminatie op basis van geslacht. Het helpt natuurlijk dat er binnen die groep geen vrouw is die zich benadeeld voelt en gaat klagen.

Denk wil racismepolitie en andere naam voor Coentunnel - https://nos.nl/l/2143078

Denk is inderdaad eng.

Boppie zei:
Denk wil racismepolitie en andere naam voor Coentunnel - https://nos.nl/l/2143078

Denk is inderdaad eng.
En dat is slechts een fractie van wat ze willen. Ze willen een omgekeerde entlosung. Ze willen vermeende discriminatie bestrijden met discriminatie.

Politie is toch al racistisch? :)
Maar die Coen was nogal een genocidale hufter, ik denk niet dat ze in Israël ook een Göringtunnel hebben hoor!

Ik denk dat veel van deze vroegere zeehelden wel de nodige trekjes hadden. En dan heb ik het niet alleen over Nederlanders. Andere tijd, andere normen en waarden ten opzichte van het menselijk leven denk ik. Dat is ook het minst erge punt.

michel1975 zei:
Boppie zei:

Denk is inderdaad eng.
En dat is slechts een fractie van wat ze willen. Ze willen een omgekeerde entlosung. Ze willen vermeende discriminatie bestrijden met discriminatie.

Mee eens, voor zo'n anti-Nederland partij zou in Nederland eigenlijk totaal geen animo moeten zijn. Sinds een tijdje zijn de PVV en de PvdD niet meer de allerlaatste partijen die ik op het stembiljet aan zou kruisen, laat ik het dan zo zeggen.

Boppie zei:
Zonder de gevestigde partijen geen PVV.

G. Wilders was sinds 1990 beleidsmedewerker van de VVD en dan Kamerlid tot 2004.
GW = acht jaar paars kabinet. En dan het kunstje van Fortuyn afkijken en denken, hé dat kan ik ook!
Geef hem een Oscar.

herman m zei:
Boppie zei:

G. Wilders was sinds 1990 beleidsmedewerker van de VVD en dan Kamerlid tot 2004.
GW = acht jaar paars kabinet. En dan het kunstje van Fortuyn afkijken en denken, hé dat kan ik ook!
Geef hem een Oscar.
Boppie heeft wel degelijk een punt. Of je het nu leuk vind of niet. Als het alleen een kunstje is geweest dan was de PVV al als een nachtkaars uitgegaan. De PVV is een resultaat van jarenlang de bevolking categorisch negeren in alles wat emoties opwekt. Het politiek correct willen doen. Met benoemen was het gras al lang voor de voeten van de PVV weggemaaid. Maar nee we hebben hier in Nederland een politieke cultuur van wegkijken en de problemen bagatelliseren.

Mooi praktijkvoorbeeld. Vriend van me woont in Rotterdam met zijn gezin. Zijn dochter van 14 wordt op straat na gesist en op school voor hoer uitgemaakt als ze in de zomer in een te korte broek komt. En zo zijn er nog legio voorvallen geweest. Er is niemand die er wat aan doet en er wordt door de politiek, landelijk en regionaal massaal weggekeken. Hij voelt zich niet gehoord. Hij stemt PVV. En weet je. Ik snap hem ook nog. Het grappige is alleen dat hij nu door de goegemeente hier als de tokkie wordt gezien. Want PVV.

En nu heeft hij een behoorlijke aanhang. Hij zegt wat veel mensen denken. Brengt bepaalde angstgevoelens onder woorden en weet daarmee zijn stemmers te bereiken. Waarom is hij er wel zo goed toe in staat en de gevestigde partijen niet. Hij geeft een fors tegengeluid.

In een discussie tussen Klaver en Wilders merkte iemand op waarom Klaver niet met een beter antwoord op de vluchtelingenstroom kan komen dan Wilders. Vond ik wel een goede. Zo kan je dit doortrekken naar nog een paar punten van de PVV.

Die clowns van DENK zijn voor chemische castratie maar hebben zich niet afwijzend opgesteld tegen kindhuwelijken.

Wat een dwazen o_O

P. Klieder zei:
Die clowns van DENK zijn voor chemische castratie maar hebben zich niet afwijzend opgesteld tegen kindhuwelijken.

Wat een dwazen o_O

Dat is dus de fout die de gevestigde partijen ook maken. Wegzetten als belachelijk. Mijn bescheiden mening.

michel1975 zei:
Hij voelt zich niet gehoord. Hij stemt PVV. En weet je. Ik snap hem ook nog. Het grappige is alleen dat hij nu door de goegemeente hier als de tokkie wordt gezien. Want PVV.

Snap het wel. Als je je niet-linkse voorkeur spuwt, word je neergezet als laagopgeleid, tokkie, Telegraaf lezer, xenofoob etc.

Boppie zei:
En nu heeft hij een behoorlijke aanhang. Hij zegt wat veel mensen denken. Brengt bepaalde angstgevoelens onder woorden en weet daarmee zijn stemmers te bereiken. Waarom is hij er wel zo goed toe in staat en de gevestigde partijen niet. Hij geeft een fors tegengeluid.

In een discussie tussen Klaver en Wilders merkte iemand op waarom Klaver niet met een beter antwoord op de vluchtelingenstroom kan komen dan Wilders. Vond ik wel een goede. Zo kan je dit doortrekken naar nog een paar punten van de PVV.
Klaver is een lichtgewicht. Ik kan hem in ieder geval niet serieus nemen. Zegt ook wat over het aanbod politici. Mensen zijn het vertrouwen kwijt als en dat gaat helemaal hard als iemands veiligheid/veilige woonomgeving al te veel gevraagd is. Een voedingsbodem voor haat. In het voorbeeld wat ik geef een haat tegen Marokkanen. Die ook nog eens ergens op gestoeld is maar niemand hem hier durft te benoemen. En daar gaat het om te beginnen al fout. Geef toe dat er een Marokkanen probleem is. Want die is er wel degelijk. Op het moment dat dit niet benoemd wordt maar weggestopt krijg je een soort van snelkookpan-effect. Je kan er op wachten dat het een keer fout gaat. Op het moment dat een Wilders dan zoiets benoemd (en er vervolgens voor wordt berecht) hebben die mensen eindelijk het idee dat ze in ieder geval door iemand gehoord worden. Of het wordt benoemd maar er vervolgens niet naar gehandeld. Zie Spekman met die rot Marokkanen opmerking. Dan vind ik het niet raar dat mensen op de PVV stemmen. Maar wat me dan wel iedere keer verwonderd is dat de PVV stemmers, ook hier, weggezet worden als deplorables (om dan toch maar de parallellen met Trump te trekken).

Boppie zei:
P. Klieder zei:

Wat een dwazen o_O

Dat is dus de fout die de gevestigde partijen ook maken. Wegzetten als belachelijk. Mijn bescheiden mening.
In het geval van DENK kan ik me in de kwalificatie wel vinden. DENK is een serieuze bedreiging voor alle onze waardes hier. Dat wil zeggen hun opvattingen en het probleem is dat ze ondanks het feit dat ze zo klein zijn wel een podium krijgen.

Klaver heeft geen relevante opleiding, heeft nog nooit een bedrijf van binnen gezien en weinig politieke ervaring. Die gaat het wel even regelen.

P. Klieder zei:
Klaver heeft geen relevante opleiding, heeft nog nooit een bedrijf van binnen gezien en weinig politieke ervaring. Die gaat het wel even regelen.
En toch zijn er genoeg mensen die zijn verhaal wel geloven. Zijn dat dan ook Tokkies?

michel1975 zei:
Boppie zei:
P. Klieder zei:

Wat een dwazen o_O

In het geval van DENK kan ik me in de kwalificatie wel vinden. DENK is een serieuze bedreiging voor alle onze waardes hier. Dat wil zeggen hun opvattingen en het probleem is dat ze ondanks het feit dat ze zo klein zijn wel een podium krijgen.

Ik ben het persoonlijk wel mee eens. Maar ze zijn er en we zullen zien of ze een aanhang hebben. Zorg voor een goed antwoord op hun plannen. Zorg dat jouw plannen beter zijn. Wegzetten als belachelijk werkt niet. Dat is met Wilders ook gedaan.

Dat ben ik inderdaad met je eens. Ze zijn belachelijk maar bestook ze met argumenten waarom ze belachelijk zijn.

En dat is niet zo heel moeilijk zoals P.Klieder het al aangeeft. Aan de ene kant pedoseksuelen chemisch willen castreren en aan de andere kant kindhuwelijken toestaan. In dat opzicht een goed idee. Want met chemische castratie zal hun aanhang binnen 2 generaties zich niet meer kunnen voortplanten. Probleem opgelost.

michel1975 zei:
herman m zei:
Boppie zei:

Geef hem een Oscar.
Boppie heeft wel degelijk een punt. Of je het nu leuk vind of niet. Als het alleen een kunstje is geweest dan was de PVV al als een nachtkaars uitgegaan. De PVV is een resultaat van jarenlang de bevolking categorisch negeren in alles wat emoties opwekt. Het politiek correct willen doen. Met benoemen was het gras al lang voor de voeten van de PVV weggemaaid. Maar nee we hebben hier in Nederland een politieke cultuur van wegkijken en de problemen bagatelliseren.

Mooi praktijkvoorbeeld. Vriend van me woont in Rotterdam met zijn gezin. Zijn dochter van 14 wordt op straat na gesist en op school voor hoer uitgemaakt als ze in de zomer in een te korte broek komt. En zo zijn er nog legio voorvallen geweest. Er is niemand die er wat aan doet en er wordt door de politiek, landelijk en regionaal massaal weggekeken. Hij voelt zich niet gehoord. Hij stemt PVV. En weet je. Ik snap hem ook nog. Het grappige is alleen dat hij nu door de goegemeente hier als de tokkie wordt gezien. Want PVV.

In Nederland stem je geheim. Er is niemand die erachter komt wat je gestemd hebt als je daar niet zelf mee te koop loopt.
Ik woon in Rotterdam Zuid en hier zijn zoveel PVV'stemmers. Leefbaar (bondgenoot van GW) zit hier gewoon in de raad en in het college.
Op mijn werk (ook in 010) had de GW-fanaat de grootste bek en intimideerde juist hij de boel, bijvoorbeeld door aan de lopende band racistische opmerkingen te maken. Dus ik weet niet waar hij een tokkie wordt genoemd, niet hier in ieder geval.

Dus die slachtofferrol is nogal dubieus. Hoe ga je via de politiek vrouwonvriendelijk gedrag van etterbakken oplossen? Mensen deporteren op basis van etnische achtergrond dus? Ja daar wordt het pas gezellig van.
Nogmaals, in feite zit "de PVV", in ieder geval hun grote vrienden, nu dus in het bestuur van de stad Rotterdam. Dan gaan ze de problemen van jouw vriend oplossen toch?

Trouwens de haat komt van twee kanten, brandstichting en dode varkens voor de stoep van de moskee is ook niet erg bevorderlijk voor de sfeer.
De moskee bij ons in de straat in Delfshaven werd in de fik gestoken, ik heb daar maandenlang van in de stank gezeten. Er werden constant racistische leuzen op de muur gekalkt.
Daar spreekt de PVV zich ook nooit tegen uit, het enige doel is de boel lekker opstoken en als je het vuur een beetje aanwakkert krijg je over een tijdje heerlijk etnisch geweld. Ik zeg doen!

O ja het was vooral Wilders' vorige club de VVD die de grote aantallen destijds "gastarbeiders" naar Nederland heeft gehaald, om hier t.b.v. de grote werkgevers de lonen te drukken omdat "die verwende Nederlanders" het vuile werk niet meer voor een schijntje wilden doen.
Mooi is dat, eerst zelf een probleem veroorzaken en dan iemand anders daarvan de schuld geven.

Kijk niet achterom maar vooruit. Begrijp wel waar het probleem uit voortkomt en los het op. Maar naar achteren blijven wijzen heeft geen zin.

Kijk daar hebben we de eerste jij bak al. De stereotype PVV'er (in jouw wereld) schetsen en dan vervolgens met gestrekt been erin. De "ja maar zij's" zijn niet van de lucht. Je moet oorzaak en gevolg overigens niet door elkaar heen halen. Zonder daarbij brandstichting goed te praten. Jij doet precies wat de politiek ook doet. Niet luisteren. Je eigen plaatje schetsen om de ander vervolgens in een hoek te zetten. Ten eerste voldoet degene in mijn voorbeeld niet aan jouw stereotype PVV'er. Jammer he dat wensdenken? Beiden hebben gewoon een goede baan maar voelen zich gewoonweg niet veilig in hun eigen leefomgeving. Dit is door pappen en nathouden gecreëerd. Dan doen populistische woorden als deporteren het weer goed he? Straks nog even de parallel trekken met de tweede wereld oorlog en je voorspelbare betoog is rond. Deporteren is overigens niet het juiste woord. Maar als de politiek destijds wat daadkrachtiger had opgetreden hadden we misschien helemaal niet in deze situatie gezeten. Ik ben voorstander van het uitzetten (lees je mee dat is wat anders dan deporteren) van mensen die zich misdragen in onze maatschappij.

Net als je zwakke betoog over zelf een probleem creëren en anderen daar de schuld van geven. Dan ken ik er ook nog wel een paar. Je hebt een beetje moeite met het scheiden van groepen en je gooit alles maar op 1 hoop. Leefbaar Rotterdam is PVV. De VVD is in zijn eentje verantwoordelijk voor de instroom van gastarbeiders. Beetje last van het Calimero syndroom? Tussen het moment dat de gastarbeiders binnen kwamen en nu daar zitten nog wel wat jaren van verschillende kabinetten tussen.

Ik denk dat PVV veel mensen aanspreekt maar dat het helaas nog erg "not done" is om er voor uit te komen. Maar dat is aan het veranderen. En dat is heel goed!

P. Klieder zei:
Ik denk dat PVV veel mensen aanspreekt maar dat het helaas nog erg "not done" is om er voor uit te komen. Maar dat is aan het veranderen. En dat is heel goed!

Het is überhaupt goed als mensen ergens voor uit kunnen komen zonder dat je verbaal de kop eraf hakt.

Ik heb niet veel met de PVV, ik zie ze de oplossing niet brengen. Ik zie dat de overige partijen overigens ook niet doen. Michel heeft het al aangehaald, ik vind het lastig om te bepalen wie ik mijn stem moet gunnen.

Inmiddels zie ik het zo dat er geen ander alternatief is. Stemmen voor de minst slechte.

Boppie zei:
P. Klieder zei:

Het is überhaupt goed als mensen ergens voor uit kunnen komen zonder dat je verbaal de kop eraf hakt.

Ik heb niet veel met de PVV, ik zie ze de oplossing niet brengen. Ik zie dat de overige partijen overigens ook niet doen. Michel heeft het al aangehaald, ik vind het lastig om te bepalen wie ik mijn stem moet gunnen.
Ik zit met hetzelfde dilemma. De PVV is voor mij geen alternatief. Niet stemmen is in mijn visie geen optie maar op wie?

Als de PVV "gedempt" wordt in een coalitie zou het goed moeten kunnen uitpakken. Maar het is heel trendy en uber politiek correct om tegen de PVV te zijn. En dus een soort van cordon sanitaire op te trekken.

P. Klieder zei:
Als de PVV "gedempt" wordt in een coalitie zou het goed moeten kunnen uitpakken. Maar het is heel trendy en uber politiek correct om tegen de PVV te zijn. En dus een soort van cordon sanitaire op te trekken.
Qua coalitie zou VVD/CDA/PVV mij wel wat lijken maar die is al een keer gestrand.

michel1975 zei:
Kijk daar hebben we de eerste jij bak al. De stereotype PVV'er (in jouw wereld) schetsen en dan vervolgens met gestrekt been erin. De "ja maar zij's" zijn niet van de lucht. Je moet oorzaak en gevolg overigens niet door elkaar heen halen. Zonder daarbij brandstichting goed te praten. Jij doet precies wat de politiek ook doet. Niet luisteren. Je eigen plaatje schetsen om de ander vervolgens in een hoek te zetten. Ten eerste voldoet degene in mijn voorbeeld niet aan jouw stereotype PVV'er. Jammer he dat wensdenken? Beiden hebben gewoon een goede baan maar voelen zich gewoonweg niet veilig in hun eigen leefomgeving. Dit is door pappen en nathouden gecreëerd. Dan doen populistische woorden als deporteren het weer goed he? Straks nog even de parallel trekken met de tweede wereld oorlog en je voorspelbare betoog is rond. Deporteren is overigens niet het juiste woord. Maar als de politiek destijds wat daadkrachtiger had opgetreden hadden we misschien helemaal niet in deze situatie gezeten. Ik ben voorstander van het uitzetten (lees je mee dat is wat anders dan deporteren) van mensen die zich misdragen in onze maatschappij.

Net als je zwakke betoog over zelf een probleem creëren en anderen daar de schuld van geven. Dan ken ik er ook nog wel een paar. Je hebt een beetje moeite met het scheiden van groepen en je gooit alles maar op 1 hoop. Leefbaar Rotterdam is PVV. De VVD is in zijn eentje verantwoordelijk voor de instroom van gastarbeiders. Beetje last van het Calimero syndroom? Tussen het moment dat de gastarbeiders binnen kwamen en nu daar zitten nog wel wat jaren van verschillende kabinetten tussen.

Eh.. jij begint hier over de Tweede Wereldoorlog, ik niet. What the f***.
Okee ik zal voor de gevoelige zielen onder ons geen "deporteren" zeggen, dat moet uitzetten zijn. Die politieke correctheid de hele tijd!

Ja als je een probleem wilt oplossen moet je het ook begrijpen, als je in de jaren '80 honderdduizenden werklozen in een uitkering gooit in plaats van banen te creëren krijg je vanzelf een onderklasse. Nog een leuk voorbeeldje, waar was Wilders toen de euro werd ingevoerd?

Uitzetten. Hoe ga je dat doen, wie en waarheen?

herman m zei:
michel1975 zei:

Eh.. jij begint hier over de Tweede Wereldoorlog, ik niet. What the f***.
Okee ik zal voor de gevoelige zielen onder ons geen "deporteren" zeggen, dat moet uitzetten zijn. Die politieke correctheid de hele tijd!

Ja als je een probleem wilt oplossen moet je het ook begrijpen, als je in de jaren '80 honderdduizenden werklozen in een uitkering gooit in plaats van banen te creëren krijg je vanzelf een onderklasse. Nog een leuk voorbeeldje, waar was Wilders toen de euro werd ingevoerd?

Uitzetten. Hoe ga je dat doen, wie en waarheen?
Jij bent echt te makkelijk. Politiek correct? Nee hoor alleen door populistische kreten als deporteren te roepen roep je dit soort reacties zelf op je af. De enige die hier politiek correct bezig is ben jij. Problemen onderkennen en oorzaak en gevolg gooi je wel op een grote hoop. Maar ik begrijp dat jij weet wat het probleem is? Nou roep maar zou ik zeggen. Geef dan meteen ook even jouw oplossing. Want kennelijk heb jij wel een oplossing begrijp ik uit je betoog. Iets dat wij simpele zielen kennelijk niet zien?

Ik durf wel iets te opperen.

Een gebrek aan discipline en een stukje respect voor je medemens. Ik pak de vlogger en co in Zaandam als voorbeeld. Wat heeft dit wangedrag nu voor straf opgeleverd, behalve een paar tikken van een boze burger? Niets.

Gewoon een voorbeeld.

Dan denk ik...waarom niet een paar opvoedingskampen. Een soort boot camp om deze jongeren eens wakker te schudden. Maatschappelijk besef bijbrengen door een soort shocktherapie.

michel1975 zei:
herman m zei:
Telt niet, te makkelijk. :)
Geef zelf dan een oplossing.

Nederland uit de euro. Alle uitkeringen afschaffen (behalve als je echt ziek/gehandicapt bent).
Baangarantie voor alle werklozen op niveau minimumloon.
Dus onderwijs volgen of werken, anders op een houtje bijten.
Lost 99% van alle sociale problemen op.

Ik denk dat velen met een uitkering/bijstand node ingezet kunnen worden in verzorgingstehuizen. Zeker die met een WC quotum. Maar, heel gek, geen geluid van dat soort.

herman m zei:
michel1975 zei:
herman m zei:
Telt niet, te makkelijk. :)
Geef zelf dan een oplossing.

Nederland uit de euro. Alle uitkeringen afschaffen (behalve als je echt ziek/gehandicapt bent).
Baangarantie voor alle werklozen op niveau minimumloon.
Dus onderwijs volgen of werken, anders op een houtje bijten.
Lost 99% van alle sociale problemen op.
Kijk nu komen we ergens.
Ik zie nog wel wat praktische problemen in de praktische uitvoerbaarheid.
Zoals een prikkel om je best te doen op je werk.

Terug
Bovenaan