Het mysterie Yue Loong

Ik doe even een schopje op dit toch wel bijzondere topic.

Onlangs kreeg ik via Facebook een bericht van iemand. Deze meneer werkte destijds bij de importeur en was ver.antwoordelijk voor het van de markt halen van Yue Loong.
Deze meneer gaat dit jaar met pensioen en vroeg me of ik weet wie de enige Yue Loong in bezit heeft.

Ik kan zo snel de Autoweek niet meer vinden, maar ik zag dat de auto nog altijd niet verkocht is en bij dezelfde eigenaar is. Is er misschien nog iemand die contact gegevens heeft van de eigenaar, zodat we met hem contact op kunnen nemen?

Via Wouter82 hier misschien? EMW had de contactgegevens maar of die 1) actueel zijn en 2) verder gegeven mogen worden is de vraag.

Ik heb zelf de contactgegevens niet maar moet er denk ik wel achter kunnen komen. Maar voor zover ik weet is de eigenaar zeer terughoudend...

20230604-135059-1.jpg

Vandaag naar het Daf museum in Eindhoven geweest. Tot mijn stomme verbazing stond daar de enige in Nederland bewaard gebleven Yue Loong.
20230604-135045.jpg

Excuses dat de foto vrij donker is, maar ik kreeg hem van de zijkant er niet beter op.

Heel tof dat die zo behouden blijft. Wat staat er nou naast in het wit? Iets van een Daewoo ofzo?

Er naast staat in het wit een Kia Sephia. Er is een speciale tentoonstelling van auto's die in de jaren 90 op de markt zijn gekomen zoals een Austin Maestro, een Mitsubishi Carisma, een Talbot Solara, een Volvo 480 e.d. Daar stond de Yue Loong dus tussen. Een suppoost vertelde mij het verhaal dat een beoogde dealer deze auto stiekem heeft gehouden toen al deze Yue Loongs moesten worden ingeleverd.

Overigens denk ik dat de tentoonstelling niet helemaal klopt aangezien het merk Talbot volgens mij in 1988 al ter ziele is gegaan, en Austin een paar jaar later ook. Maar ach, je bent een kniesoor als je daar een probleem van maakt. Het was naast al de Daf personen en vrachtauto`s een hele leuke afwisseling.

Talbit os in 1994 ter ziele gegaan, de Austin is inderdaad niet in de jaren 90 op de markt gekomen, die zijn in 1987 gestopt.

Wat een ontzettend leuk (en oud!) topic. Vooral het enthousiasme van iedereen toen eentje te bekijken was! En natuurlijk de bijdrages van D-C, super om ze in Taiwan zelf te hebben gezien. De foto's van 2015 staan ook online trouwens, wist niet of jullie dat al wisten. Kon de foto's niet direct terugvinden in dit topic.

5xxy5brbmk9o.jpg

pwlyvr8bymlp.jpg

bwvyyoxb90z5.jpg

oedyoe6bg05f.jpg

q4nyljlbdjog.jpg

dhzy9o5b85hq.jpg

sxayf5fbscx8.jpg

cbqy1l3b4dj5.jpg

FP-BV-92:​

Datum eerste registratie Nederland14 september 1992
Datum laatste tenaamstelling22 mei 2013
APK melddatumnog niet gekeurd
APK vervaldatum14 september 1995

Overigens denk ik dat de tentoonstelling niet helemaal klopt aangezien het merk Talbot volgens mij in 1988 al ter ziele is gegaan, en Austin een paar jaar later ook. Maar ach, je bent een kniesoor als je daar een probleem van maakt. Het was naast al de Daf personen en vrachtauto`s een hele leuke afwisseling.
De tentoonstelling heet "Blik op de weg in de jaren 90" en gaat over het straatbeeld van de jaren 90, dus niet per se over de auto's die toen nieuw waren. Of een Yue Loong representatief is voor wat in dat straatbeeld gangbaar was, is weer een andere discussie...

Ok. Dan heeft de suppoost het verkeerd uitgelegd of ik heb het verkeerd begrepen.
Dit kan beter kloppen, maar een Yue Loong zag je inderdaad niet op de Nederlandse wegen.
Overigens vond ik het toch wel heel erg leuk dat ie er stond.

Wat leuk dat de Yue Loong er tussen staat!

Een paar maanden geleden ben ik benaderd door meneer Vermeer, de voorzitter van het DAF-museum. Of ik meer wist over de Yue Loong. Ik wist dat de auto niet verkocht was, en ik heb uiteindelijk 2 verschenen artikelen voor meneer gescand. Daardoor wisten we de naam al te achterhalen. Daar werden we niet veel wijzer van, totdat ik (net voordat ik de scans door mailde) achter een maker van een van de artikelen kwam en zo is het balletje dus gaan rollen.

De grootste reden dat Yue Loong in deze tentoonstelling staat is om dat meneer Vermeer destijds (deels?) verantwoordelijk was voor het terugtrekken van het merk van onze markt. Omdat hij nu met pensioen gaat, was het een extra reden om deze auto tussen de tentoongestelde auto's hebben staan.

Leuk om nog te vermelden, Sunlight, de man uit Taiwan die dit topic ook wist te vinden, heeft nog steeds zijn Yue Loong, al rijdt deze geloof ik niet meer.

Leuk om die foto weer te zien @MCW !

Tentoonstelling is net begin deze maand geopend, nog te bezoeken tot 1 oktober a.s.

Het DAF Museum te Eindhoven bestaat dit jaar 30 jaar. Voor het museum aanleiding om met de nieuwe tentoonstelling ‘Blik op de Weg in de 90-er Jaren’ van zondag 4 juni tot en met zondag 1 oktober op die periode terug te kijken.

Even in gedachte houden voor de zomerperiode. (y)

Er is een leuk stukje in de Autoweek Classics van deze maand, inclusief interview met dhr Vermeer die inderdaad ten tijde van de stopzetting verantwoordelijk was voor het merk Yue Loong (en net met pensioen is gegaan als curator van het DAF museum).

Vandaag ook in DAF-museum geweest met mijn 2lingbroer. Wat een hoop mooie DAFjes zeg. De jaren 90 zaal was leuk al wel erg willekeurig. Qua belichting (zowel lampen als daglicht/tegenlicht) wel dramatisch. En de Yue Loong stond in het meest donkere hoekje en te dicht tegen de muur. De foto's op mijn iphone flink moeten bewerken want anders was mijn en profil-foto net zo donker als hierboven.

PCkHQaH.jpg

p4Gn4wg.jpg

rqVpoW8.jpg

B7SAMW5.jpg

aYwFCgQ.jpg

Zowel van binnen als buiten helemaal geen verkeerde auto. In pas met wat de Japanners bouwden.

Een kleine update van mijn kant (als je het zo kan noemen):

Sommigen kennen deze foto misschien nog wel:
53783530232_337c47f6a6_c.jpg

Er werd laatst in dit Autoweek artikel ook over gesproken.
Die foto komt uit 2010, en jaren geleden (staat ook wel ergens in dit topic) had ik kort contact met het bedrijf dat vermeld staat op de dealersticker, en die gaf aan dat zij inderdaad Yue Loongs hadden verkocht.

In 2012 werd deze foto geüpload op Platesmania.com:
53784685303_a068f4fcc3_c.jpg

Een Yue Loong Feeling met NL sticker.

In 2016 werd de volgende geupload, en zoals gebruiker erwin1988 in 2019 al zei: er staat Garage van Loon op de achterkant (al kon ik daar helaas verder niets over vinden online):
53784470381_0fcc04b59a_c.jpg

En in 2009 werd de volgende foto geupload:
53784894305_b6de9bbb1f_c.jpg

Er staat wel iets op de achterkant, maar het is moeilijk leesbaar.

In 2022 werd dezelfde auto gespot, met een nieuw kenteken. D-C had hem geloof ik ook al op Platesmania.com gezien. Op deze foto is het garagebedrijf iets beter leesbaar, en ik heb vorig jaar contact gehad met de toenmalige eigenaar. Hij vertelde mij dat zij toentertijd inderdaad vier Feelings verkocht hadden, en dat dit er dan eentje van geweest moet zijn.
53783530237_7ac3b5578c_c.jpg

Nou was het wel al langer duidelijk dat de Feelings die in Nederland verkocht waren uiteindelijk in Rusland beland zijn, maar ik vond het artikel van Autoweek van 5 mei ook wel interessant. Vermeer, directeur bij Eurimpo BV (het bedrijf dat de Yue Loong Feeling naar Nederland haalde) geeft daarin aan dat alle in Nederland verkochte Feelings werden ‘omgeruild’ voor een andere auto van dezelfde groep waar Eurimpo destijds onder viel. Hierbij sprong Yue Loong zelf ook financieel bij (dat wordt later nog ‘belangrijk’, kom ik op terug).

Uiteindelijk werden de verkochte Nederlandse Feelings weer geëxporteerd (130 stuks), maar ook een partij ongeregistreerde Yue Loongs die nog in de haven van Rotterdam stonden (±200 stuks). Dat laatste zou misschien verklaren waarom de meeste Feelings die ik de afgelopen jaren online te koop zag staan uit 1993 en 1994 kwamen, en niet uit 1991 of 1992 (al zou het natuurlijk ook kunnen dat er in de jaren ’90 in Rusland wat gesjoemeld is, dat weet ik niet).

Op Drive2.ru staat een verhaal dat er in 1994 in St. Petersburg een batch van 200 tot 280 Feelings werd verkocht voor een zeer betaalbare prijs. Dat getal komt in de buurt van waar Vermeer het over had in het Autoweek artikel. Detail: de Feelings werden in Rusland zonder gebruikershandleiding geleverd, en dat zou logisch zijn als ze oorspronkelijk allemaal voor de Nederlandse markt bedoeld waren.

Volgens een gebruiker op Platesmania waren er in St. Petersburg Yue Loong-dealers te vinden, en waren er zelfs winkels die reserveonderdelen verkochten (misschien voorraad uit Nederland?)

Volgens een comment onder de rode Oekraïnse Feeling van hierboven zijn er in 1992-1993 150 Feelings verkocht aan werknemers van de Kirovfabriek (een machinefabriek in St. Petersburg) door middel van ruilhandel met een Taiwanees bedrijf. Er staat alleen niet bij welk bedrijf. Dit verhaal heb ik ook al eens ergens anders gelezen, ik kan het alleen niet terugvinden :confused:.

Wat mij niet zou verbazen is dat de ±130 gebruikte Nederlandse Feelings verkocht zijn aan die fabrieksmedewerkers (150, 130, what’s in a name), en dat de ±200 ongeregistreerde/nieuwe Feelings zijn verkocht door Yue Loong-dealers in St. Petersburg zelf. Dan kloppen alle anekdotes die ik hier en daar op het internet lees ook redelijk.

Dan onderstaand nog een Feeling die te koop stond in Februari 2022, in Rostov-aan-de-Don. Een grijze 1.8 LSX met wieldoppen, maar wel in onberispelijke staat! Hij moest meer dan €10.000 kosten, maar was ook zo weer verkocht. Kon in de fotoreportage bij de advertentie helaas geen dealerstickers of andere merkjes vinden die aangeven dat de auto ooit in Nederland rondgereden heeft. Deze Yue Loong, met 87.000km op de teller, komt ook uit 1994 dus die kans is (zonder gesjoemel) ook nihil.
53783214278_c7343d5906_c.jpg

53782064957_a517883a73_c.jpg

Maar ook vandaag de dag staan er soms nog wel eens Feelings te koop. De een in betere staat dan de ander, en ik zie ze ook wel eens met andere koplampen voorbijkomen (onderdelenvoorziening is wel een dingetje natuurlijk, al kan je op Ruten (Taiwanese marktplaats) nog wel Feeling onderdelen vinden). Onderstaande ’93-er staat nu te koop in Belovo (niet al te ver van Novosibirsk) en kost zo’n €2.000,-. Hij is zwart geschilderd, maar op de foto’s van de deuren kan je zien dat de originele kleur meer in de buurt komt van de Feeling die nu nog in Nederland is. Hij heeft ook nog het typische Feeling stuur en stoelbekleding. Beide zie ik eigenlijk niet zo vaak meer in online advertenties, en daarom wel leuk om te zien :).

53782065087_5c65837d65_c.jpg

53782065092_1701d25606_c.jpg

Wat een goed verhaal zeg! Lijkt er dan inderdaad op dat ze allemaal naar Rusland zijn gegaan.

Wat goed uitzoek werk @JOtter. Leuk om je speurwerk artikel te lezen!

Ik had de foto's op Plates Mania ook gezien, maar dat van de dealerstickers en zelfs de NL sticker zijn me ontgaan

Naar aanleiding van jouw artikeltje/update heb ik nog even op de foto van Boris geklikt, en hij zegt ook dat het verhaal zo is dat er rond de 200 Yue Loong's naar St. Petersburg zijn gegaan.

*schopje onder yue feeling*
Is er al een gesprek geweest tussen de importeur dhr. vermeer en de eigenaar van dat DAF Museum? Heb dit topic met verbazing gelezen, bijzonder dat een simpele Taiwanese auto zeldzamer is dan een Bugatti EB110 en er 17 pagina's over worden vol gepraat.

Wat bedoel je precies? Vermeer was de scheidend voorzitter van het DAF museum toen die expositie was waar deze Yue Loong ook stond.

Oh dan haal ik dingen door elkaar, pardon. Ik meen dat er een aantal pagina's terug ook iets gemeld werd over de Yue Loong bij EMW maar dat de eigenaar daar niet om stond te springen of iets dergelijks, en vroeg mij af of daar al wat meer bekend van is of dat deze misschien eindelijk de auto van de hand wil doen aan een liefhebber. Onderdelen moeten geen (groot) probleem zijn gezien het voornamelijk Nissan is.

Ik denk dat de eigenaar nog steeds redelijk offline en terughoudend is, dus des te mooier dat ie wel in het DAF museum stond vorig jaar!

Mmm. Interessant. Kom hier toevallig terecht. Ik heb de Europese brochures gemaakt voor deze auto. In opdracht van de importeur. Naam ontglipt me even. Wat een heerlijke tijd. Een auto fotograferen met een dashboard waar ik niks van begreep. Met x-kilometer op de teller. Die we niet mochten demonteren om bepaalde delen te kunnen fotograferen. Uitgefoeterd worden op de Antwerpse Ringweg omdat we met Nederlandse nummerplaten rondreden. De cilinderhead herschilderen (in het rood) omdat die zo al schade had opgelopen... Ahhh. Those days.

Moet echt eens kijken of ik die brochure nog ergens heb liggen...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan