Een kleine update van mijn kant
(als je het zo kan noemen):
Sommigen kennen
deze foto misschien nog wel:
Er werd laatst in
dit Autoweek artikel ook over gesproken.
Die foto komt uit 2010, en jaren geleden (staat ook wel ergens in dit topic) had ik kort contact met het bedrijf dat vermeld staat op de dealersticker, en die gaf aan dat zij inderdaad Yue Loongs hadden verkocht.
In 2012 werd
deze foto geüpload op Platesmania.com:
Een Yue Loong Feeling
met NL sticker.
In 2016 werd de
volgende geupload, en zoals gebruiker erwin1988 in 2019 al zei: er staat Garage van Loon op de achterkant (al kon ik daar helaas verder niets over vinden online):
En in 2009 werd de
volgende foto geupload:
Er staat wel iets op de achterkant, maar het is moeilijk leesbaar.
In 2022 werd
dezelfde auto gespot, met een nieuw kenteken. D-C had hem geloof ik ook al op Platesmania.com gezien. Op deze foto is het garagebedrijf iets beter leesbaar, en ik heb vorig jaar contact gehad met de toenmalige eigenaar. Hij vertelde mij dat zij toentertijd inderdaad vier Feelings verkocht hadden, en dat dit er dan eentje van geweest moet zijn.
Nou was het wel al langer duidelijk dat de Feelings die in Nederland verkocht waren uiteindelijk in Rusland beland zijn, maar ik vond het artikel van Autoweek van 5 mei ook wel interessant. Vermeer, directeur bij Eurimpo BV (het bedrijf dat de Yue Loong Feeling naar Nederland haalde) geeft daarin aan dat alle in Nederland verkochte Feelings werden ‘omgeruild’ voor een andere auto van dezelfde groep waar Eurimpo destijds onder viel. Hierbij sprong Yue Loong zelf ook financieel bij (dat wordt later nog ‘belangrijk’, kom ik op terug).
Uiteindelijk werden de verkochte Nederlandse Feelings weer geëxporteerd (130 stuks), maar ook een partij ongeregistreerde Yue Loongs die nog in de haven van Rotterdam stonden (±200 stuks). Dat laatste zou misschien verklaren waarom de meeste Feelings die ik de afgelopen jaren online te koop zag staan uit 1993 en 1994 kwamen, en niet uit 1991 of 1992 (al zou het natuurlijk ook kunnen dat er in de jaren ’90 in Rusland wat gesjoemeld is, dat weet ik niet).
Op Drive2.ru staat een
verhaal dat er in 1994 in St. Petersburg een batch van 200 tot 280 Feelings werd verkocht voor een zeer betaalbare prijs. Dat getal komt in de buurt van waar Vermeer het over had in het Autoweek artikel. Detail: de Feelings werden in Rusland zonder gebruikershandleiding geleverd, en dat zou logisch zijn als ze oorspronkelijk allemaal voor de Nederlandse markt bedoeld waren.
Volgens een gebruiker op
Platesmania waren er in St. Petersburg Yue Loong-dealers te vinden, en waren er zelfs winkels die reserveonderdelen verkochten (misschien voorraad uit Nederland?)
Volgens een
comment onder de rode Oekraïnse Feeling van hierboven zijn er in 1992-1993 150 Feelings verkocht aan werknemers van de Kirovfabriek (een machinefabriek in St. Petersburg) door middel van ruilhandel met een Taiwanees bedrijf. Er staat alleen niet bij
welk bedrijf. Dit verhaal heb ik ook al eens ergens anders gelezen, ik kan het alleen niet terugvinden

.
Wat mij niet zou verbazen is dat de ±130 gebruikte Nederlandse Feelings verkocht zijn aan die fabrieksmedewerkers (150, 130, what’s in a name), en dat de ±200 ongeregistreerde/nieuwe Feelings zijn verkocht door Yue Loong-dealers in St. Petersburg zelf. Dan kloppen alle anekdotes die ik hier en daar op het internet lees ook redelijk.
Dan onderstaand nog een Feeling die te koop stond in Februari 2022, in Rostov-aan-de-Don. Een grijze 1.8 LSX met wieldoppen, maar wel in onberispelijke staat! Hij moest meer dan €10.000 kosten, maar was ook zo weer verkocht. Kon in de fotoreportage bij de advertentie helaas geen dealerstickers of andere merkjes vinden die aangeven dat de auto ooit in Nederland rondgereden heeft. Deze Yue Loong, met 87.000km op de teller, komt ook uit 1994 dus die kans is (zonder gesjoemel) ook nihil.
Maar ook vandaag de dag staan er soms nog wel eens Feelings te koop. De een in betere staat dan de ander, en ik zie ze ook wel eens met andere koplampen voorbijkomen (onderdelenvoorziening is wel een dingetje natuurlijk, al kan je op Ruten (Taiwanese marktplaats) nog wel Feeling onderdelen vinden).
Onderstaande ’93-er staat nu te koop in Belovo (niet al te ver van Novosibirsk) en kost zo’n €2.000,-. Hij is zwart geschilderd, maar op de foto’s van de deuren kan je zien dat de originele kleur meer in de buurt komt van de Feeling die nu nog in Nederland is. Hij heeft ook nog het typische Feeling stuur en stoelbekleding. Beide zie ik eigenlijk niet zo vaak meer in online advertenties, en daarom wel leuk om te zien

.