Het leuke en/of zeldzame projectauto te koop/gezocht topic

Hmm hij staat ook echt op kenteken als zijnde van 1926. Dat klopt natuurlijk niet, dit model is uit de jaren 30. Blijkbaar was de RDW 40 jaar geleden wat "gemakkelijker" wat betreft het overnemen van gegevens.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/peugeot/m1960458500-peugeot-201-b-1926-zwart

bc5e239e-2c24-4ded-9479-b6798a97983e

De beruchte roestplekjes van de Simca 1100... ik vermoed dat ik nog wel wat meer van die kritieke roestnesten aan kan wijzen als die op een brug staat.

Wat een heerlijkheid zo'n 1100 terecht de best verkopende auto van ik meen 1978 ofzo.
Het model, de ruimte de vijfde deur....
Maar ja we weten allemaal waardoor het sprookje eindigde.
De foto van de binnen kuip links achter met de roest plek rondom de schokbreker ook, hoe dan...

Dat zijn nog wel vrij gemakkelijke stukken om te herstellen bij de 1100... maar als het daar rot is dan zijn de ophangpunten van de achteras en de langsdragers onder het schutbord meestal ook in diezelfde staat van ontbinding, en dan red je het niet meer zonder de auto eerst compleet te strippen.
Maar goed, Simca was absoluut niet de enigste met stevige roestproblemen in die jaren.

De foto van de binnen kuip links achter met de roest plek rondom de schokbreker ook, hoe dan...
Hier hebben veel auto's last van.
Het enige wat voorkomt dat er vocht, vuil en zout (wat een wiel constant ertegenaan slaat) bij het plaatwerk terecht komt is de bodemcoating.

Zodra dat beschadigd is en er kan rotzooi en vocht tussen, kan het er niet meer uit.
Vaak is het ook nog dubbel plaatwerk met overgangsnaden waar het nog meer tussen kan gaan zitten.
Rondom de schokdemper is er ook nog een rubber aanwezig wat alle troep opsluit als het er tussen is gekomen.

Het veroorzaakt op termijn en vaak ongemerkt een hoop roest-ellende. Meestal valt het pas op als de gaten er al in gevallen zijn. Bij APK hoeft het niet op te vallen, want de coating is vaak nog grotendeels intact.

Je ziet dit bij heel veel auto's uit de jaren 70, 80 en 90. Omdat de roestbescherming van het staal an sich al vrij beperkt was. De goedkopere merken gebruikten ook minder roestpreventie dan de duurdere, over het algemeen.
Zowel de roestpreventie als de bodemcoatings zijn tegenwoordig sterk verbeterd, waardoor we dit soort problemen eigenlijk bijna niet meer tegenkomen bij nieuwe auto.s. En laten we de kunststof binnenkuipen niet vergeten. Die houden een hoop troep tegen.

Simca 1100 heeft in de wielkassen achter verstevigingsplaten gepuntlast voor de schokbrekertorens, en deels daarover zijn weer de torentjes voor de aanslagrubbers gelast.
Op sommige plaatsen dus 3x overlappend plaatwerk met overal holle ruimtes tussen waar het vuil en vocht zich prima kan verzamelen.

De chassisbalken tussen kriksteun voor en de voorwielophanging zijn ook zo geconstrueerd dat daar vele lagen plaatwerk elkaar ruimschoots overlappen, roest is daar ook gegarandeerd.

Ja heel typisch voor die tijd om zoveel dubbel plaatwerk uit te voeren rondom de wielophanging zonder dat de naden goed afgekit waren en zonder goede roestpreventie.
Stevig was het wel, toen het nieuw was....

Misschien bedoelt @rzasa dat er geen kenteken bij zit? Dat kan natuurlijk een hele hoop gedoe geven, als je er überhaupt al uit komt.

Vind hem er eigenlijk ook helemaal niet zo gek uit zien voor een auto van 45 jaar oud.
Het is geen showroom auto, maar als auto om een beetje op te knappen en om in te rijden lijkt het me best een leuk ding.

Die paar puntjes roest, en plekjes slechte lak? Buiten dat vind ik het best een net ding.

De meeste auto's van die leeftijd zijn slechter hoor, tenzij ze helemaal gerestaureerd/gepamperd zijn.

Ik weet niet wat je verwacht van zo'n oude auto voor zo'n prijs? Natuurlijk zijn er dan wat puntjes aan.

Paar puntjes roest? Als er zichtbare gaten zijn dan heb je slechts het topje van de ijsberg te pakken. Forummer @Muddy Bandit heeft er vaak genoeg over uitgeweid, en spreekt uit ervaring.
Er zitten genoeg goede delen aan om deze de moeite van redden waard te maken (voor de liefhebber, maar dat geldt altijd bij oldtimers die niet als investering bruikbaar zijn), maar dat is vooral omdat de rest nog slechter is. Niet omdat deze zo goed is.

Tja het blijft een ferrari.
Leuke foto's enne het blok, de bak en de assen zijn er nog bij zie ik....

We zagen het in het topic van @ginkelvanmichiel al; ook een relatief nieuwe auto kan een projectauto zijn. Hier twee bijzondere EV's die een probleem hebben en daarom voor weinig worden aangeboden.
Citroën C-Zero met een defecte omvormer/on board charger: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/citroen/m2007941999-citroen-c-zero-electric-2011-wit>
Citroen E-Mehari met defecte software? Van 2016, voor €4000. <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/citroen/m2003078677-citroen-e-mehari-2016>
edit: ik zit eens wat op te zoeken over de E-Mehari, maar die is ook echt gedoemd te mislukken: de accu moet altijd 68 graden celsius zijn en als ie langer dan 48 uur niet aan de lader hangt, is de accu leeg. Voor een deelauto project (de Bollore Bluecar waar de E-Mehari op gebaseerd is) kan dat nog wel, maar voor een 'gewone' auto echt niet.

Laatst bewerkt:
Ja, zijn allemaal hetzelfde. Als die te vinden is, is het nog te doen. Bij die E-Mehari is het duidelijk een ander verhaal.
Zo'n C-Zero is wel grappig, maar zal ook met een werkende omvormer nooit heel veel waard worden. Maar misschien wel leuk om eens te proberen.

Terug
Bovenaan